Black Friday 2022 - Nejlepší slevy a tipy | Denně aktualizováno
Arecenze
Menu

Black Friday 2022 – Tipy na nejlepší nabídky a slevy

Ilustrační obrázek Black Friday

Black Friday je den nákupního šílenství, do kterého se v posledních letech zapojují i české (především internetové) obchody. V tomto článku najdete vše, co byste měli před zahájením Black Friday nákupů vědět. Nechybí nejdůležitější termíny slevových akcí, tipy na nejzajímavější nabídky i rady, jak se při Black Friday nakupování nenechat napálit.

  • Nejlepší nabídky obchodníků – Největší slevy v roce 2021 nabídli Mironet, Alza, ZOOT a další. Pro rok 2022 tento článek zaktualizujeme hned, jak se objeví první nabídky.
  • Kdy začíná a končí Black Friday 2022? – Termín letošního Black Friday je 25. listopadu, dá se ale předpokládat, že slevové akce poběží minimálně několik dní před ním i po něm.
  • Co Black Friday 2022 nabídne? – Na základě předešlých let se dají očekávat slevy až 80 a více %, zejména na elektroniku, oblečení a další populární zboží. Vzhledem k nedostatku čipů, problémům s dopravou zboží z Asie a rostoucí inflaci ale může být letos řada věcí jinak.
  • Zásady Black Friday nakupování – Důležité je postupovat rychle, ale s rozmyslem, ideální je mít zboží vybrané dopředu. Doporučujeme ověřovat výhodnost slevových akcí a také spolehlivost e-shopů.
  • Black Friday – kde se vzal a co znamená? – Sousloví Black Friday má řadu významů, celosvětově se ale proslavil jako marketingová akce původem z USA. Od roku 2005 jde ve Spojených státech o nejrušnější nakupovací den roku.
  • Negativní dopady Black Friday – Nákupní horečka má i své stinné stránky, patří mezi ně zvýšení emisí, velké množství odpadu i neuvážené nákupy, které zbytečně zatíží rodinný rozpočet.

Kdy začíná a končí Black Friday 2022?

Černý pátek v roce 2022 připadá na 25. listopadu. Jak jsme ale již zmínili, slevy ve většině případů neplatí pouze jeden den. Řada obchodníků dokonce spouští slevové akce už s předstihem a udržuje je i následující víkend, pondělí (Cyber Monday) a dál. Dá se tak předpokládat, že nakupovat ve slevách budete moct cca od 21. do 28. listopadu a déle.

Co Black Friday 2022 nabídne a co bude tentokrát jinak?

Čeští zákazníci kupují na Black Friday obvykle nejvíce oblečení a obuv, elektroniku, domácí spotřebiče, kosmetiku a potřeby pro děti zlevněné až o 80 %. Nejvíce slev se tak dá opět očekávat v tomto sortimentu, vzhledem ke světové situaci ale může být nabídka v některých směrech omezená. Trh z elektronikou je v současnosti oslabený nedostatkem čipů a problém je také s dodávkami (nejen elektronického) zboží z Asie.

Rostoucí inflace a zvyšující se ceny pohonných hmot a energetických zdrojů se zase mohou podepsat na ochotě a možnostech zákazníků nakupovat ve velkém. Podle informací z různých e-shopů tedy Black Friday určitě proběhne, otázkou ale je, jak moc se bude chování e-shopů i zákazníků lišit od předchozích let.

Naše tipy na nejlepší nabídky

V následující tabulce najdete nejzajímavější nabídky obchodů zapojených do Black Friday 2021.

Název e-shopu Sortiment Výše slevy
Mironet Elektronika Až 95 %
Knihy Dobrovský Knihy Až 90 %
T.S.Bohemia Elektronika Až 85 %
Okay Elektronika, nábytek Až 82 %
Alza Elektronika, domácnost aj. Až 80 %
CZC Elektronika Až 80 %
ZOOT Oblečení Až 80 %
Mall Domácnost aj. Až 75 %
Kytary Hudební nástroje Až 75 %
4Camping Outdoor Až 70 %

 

E-shopy zapojené do Black Friday

Na základě průzkumu jsme sestavili tabulku obchodů, které avizují účast na Black Friday 2022. Tabulku průběžně aktualizujeme a přidáváme důležité informace.

Název e-shopu Sortiment
Alza Elektronika, domácnost aj.
Datart Elektronika
Okay Elektronika
Mall Domácnost aj.
Electro World Elektronika
Dědoles Oblečení
Zalando Oblečení
Notino Kosmetika
inSPORTline Sport
Bushman Oblečení
Tecoma Domácnost
GANT Oblečení
Benu Lékárna
Knihy Dobrovský Knihy
JYSK Nábytek

Zásady Black Friday nakupování

Do nakupování byste se ani na Černý pátek neměli pouštět bez rozmyslu, ne všechny nabídky jsou tak výhodné, jak se zdá. Sepsali jsme proto pro vás několik zásad, kterými je dobré se při nakupování (nejen) na Černý pátek řídit.

Jednejte rychle, ale s rozmyslem

Pokud narazíte na váš vysněný produkt za nízkou cenu, s jeho koupí příliš neotálejte, zboží ve slevách je totiž často limitované. Ještě před nákupem si ale ověřte, že je nabídka opravdu výhodná. Ideální je ceny vybraných produktů sledovat už s předstihem, díky tomu budete hned vědět, zda je sleva opravdová, nebo uměle vytvořená.

V záchvatu obchodní horečky také člověk často koupí věci, které reálně nepotřebuje, nebo za vynaloženou investici zkrátka nestojí. Doporučujeme proto pamatovat na to, že největší slevy se často týkají zboží, kterého se chtějí prodejci “zbavit”, tedy produktů které jim leží na skladě a není o ně až tak velký zájem.

I v tomto ohledu je tak vhodné se připravit – ideální je, když si dopředu rozmyslíte a případně sepíšete, které věci chcete pořídit, a potom už jen pátráte po nejlepších nabídkách u konkrétních produktů

Ověřte si výhodnost cenové nabídky

Uměle vytvořenou slevou máme na mysli například situaci, kdy prodejce těsně před slevovou akcí navýší ceny, aby po zlevnění mohl tvrdit, že je sleva větší, než reálně je. Stává se také, že prodejci berou při stanovení slevy v potaz doporučenou maloobchodní cenu, která už dávno nemusí být aktuální. Celkově je tak na místě nenechat se zaslepit procenty, ale dívat se spíše na samotnou cenu než na výši slevy.

Pokud jste se dopředu nepodívali, kolik reálně stál produkt před zlevněním, nezoufejte. Vývoj ceny se dá zkontrolovat pomocí různých internetových srovnávačů, například Heureka.cz vám zobrazí graf s vývojem ceny daného produktu klidně od momentu uvedení na trh (nebo, jak uvádí na svých stránkách, “od počátku věků”).

Zkontrolujte si spolehlivost e-shopu

Existují desítky prověřených e-shopů, u kterých nikdo nepochybuje o jejich spolehlivosti. Možná jste ale narazili na vaše vybrané zboží v obchodě, o kterém jste předtím ani neslyšeli. Co teď?

Existuje hned několik metod, jak si ověřit, zda je nakupování v daném e-shopu bezpečné. Na rizikové e-shopy upozorňuje na svých stránkách Česká obchodní inspekce, užitečné jsou také recenze uživatelů nebo různé certifikáty, například od Sdružení obrany spotřebitelů nebo Asociace pro elektronickou komerci.

Podrobnější informace a rady, jak si ověřit spolehlivost e-shopu, najdete v článku Jak nakupovat na internetu, který je součástí našeho velkého srovnání internetových obchodů.

Black Friday – kde se vzal a co znamená?

Black Friday neboli Černý pátek je marketingová akce původem z USA. Ačkoliv dnes někteří obchodníci nazývají v podstatě jakoukoliv slevovou akci Black Friday, opravdový Black Friday se koná jen jednou do roka, den po svátku Díkůvzdání (konkrétně čtvrtý pátek v listopadu).

Pojem Black Friday měl v historii již několik významů. Koncem 19. století a v první polovině 20. se spojoval s krachem americké burzy, v 60. letech tak zase policisté ve Filadelfii označovali pátek po svátku Díkůvzdání, kterým začínala předvánoční nákupní sezóna a s ní spojené dopravní zácpy a přecpané ulice. Později se Černý pátek začal vnímat jako den, kdy se zvyšují obchodníkům tržby, a dostávají se tak z “červených” čísel do “černých”.

Od roku 2005 je v USA Černý pátek nejrušnějším nákupním dnem roku. Zároveň už nejde pouze o jeden den, k černému pátku přibylo také Kyber-pondělí (Cyber Monday), tedy den, kdy lidé nejaktivněji nakupují v internetových obchodech. To se později rozšířilo do celého kyber-týdne (Cyber Week). V České republice se Black Friday zpravidla nese právě v duchu online nakupování, masivní obléhání kamenných obchodů, jaké probíhá v USA, se v Česku neděje.

Negativní dopady Black Friday

Pro obchodníky znamená Black Friday vysoké tržby, pro zákazníky zase neodolatelné slevy. Najdou se ale i stinné stránky této události, neblahé dopady má zejména na životní prostředí. S početnými internetovými nákupy roste míra emisí, problémem je také velké množství odpadu, ať už z obalů či z vyhozené elektroniky a dalšího zboží, které bylo v rámci Black Friday nahrazeno novým modelem.

Řada obchodů proto Black Friday bojkotuje a zapojuje se do sdružení typu Green Friday nebo Make Friday Green Again, která se snaží šířit osvětu na téma environmentálně šetrného nakupování.

Šílenství okolo Black Friday může mít negativní dopady nakonec i na samotného zákazníka. Problém hrozí zejména u lidí, kteří mají k nakupování nezdravý vztah. Obrovským slevám, které zákazníka bombardují ze všech stran, se jen těžko odolává, a člověk často utrácí víc, než si může dovolit (vždyť je to přece všechno prakticky zadarmo), nebo kupuje věci, které reálně nevyužije. Doporučujeme proto nakupovat vždy s rozmyslem a nenechat se strhnout Black Friday horečkou.

Autor: Redakce | Naposledy aktualizováno 31.3.2022