Menu

Nejpodivnější poplatky v e-shopech: Za co všechno si prodejci účtují navíc?

Nejpodivnější poplatky v e-shopech: Za co všechno si prodejci účtují navíc?

V dnešní době je online nakupování běžnou součástí života po celém světě. Češi přitom patří mezi nejaktivnější zákazníky e-shopů v Evropě. Prodejci jsou proto v naši malebné zemi často velice kreativní v optimalizaci nákladů. Každý z nás se už někdy setkal s podivnými poplatky za doručení, malou objednávku či dokonce za platbu. Podívejme se na některé z nich a zamysleme se nad tím, zda jsou skutečně oprávněné.

Poplatek za vyzvednutí na prodejně

Možnost vyzvednout si objednávku přímo na prodejně by měla být výhodou jak pro zákazníka, tak pro e-shop. Přesto si někteří prodejci za tuto službu účtují poplatek.

  • Alza.cz vyžaduje při vyzvednutí na prodejně poplatek 45 Kč, pokud zboží není na vybrané prodejně skladem. Tvrdí, že tím kryje náklady na převoz mezi pobočkami. Nabízí však předplatné Alza+, kde je doručení na pobočku zdarma. Je tedy otázkou, zda se skutečně jedná o pokrytí nákladů, nebo snahu o stabilní příjem v podobně předplatného.
  • Datart.cz jde ještě dál. Při objednávce na prodejnu a platbě na místě si účtuje poplatek za dobírku. Pokud zaplatíte online předem, poplatek neplatíte. Přenáší tak část svého podnikatelského rizika na zákazníka a optimalizuje náklady na jeho úkor.

Zatímco v případě Alzy je cena dobře odůvodnitelná náklady na převoz, poplatek za dobírku při platbě na prodejně Datart je opravdovou zvláštností.

Poplatek za malou objednávku

Objednali jste si drobnost za pár stovek a při placení na vás vyskočil poplatek za malou objednávku? Nejste sami. Mnoho e-shopů si účtuje tento poplatek u objednávek pod určitou hodnotou. Argumentují tím, že malé objednávky jsou pro ně nevýhodné kvůli fixním nákladům na balení a zpracování.

U kurýrních služeb jako Wolt, Bolt nebo Foodora to dává smysl – náklady na doručení malé objednávky mohou převyšovat zisk. Ale u velkých e-shopů s propracovanou logistikou? Spíše to působí jako způsob, jak přimět zákazníka nakoupit více zboží, než pro které si na web přišel.

Spropitné pro skladníka

E-shop Svět Plodů nabízí při objednávce možnost zatrhnout „spropitné pro skladníka“. Na toto zaškrtávací políčko se dá dívat ze dvou úhlů pohledu. Na jednu stranu se jedná o čistě dobrovolnou záležitost, která může potěšit zaměstnance. Na druhou stranu to vyvolává otázky ohledně férového odměňování zaměstnanců. Neměl by zaměstnavatel platit svým pracovníkům adekvátně bez potřeby spropitného od zákazníků?

Zdroj: svetplodu.cz

Bylo by poměrně nepříjemné dostat náš trh do stavu „divokého západu“, jaký aktuálně v otázce spropitného panuje v USA. Jak se můžete podívat na videu níže, v Americe už není zcela neobvyklé platit spropitné i v bezobslužném obchodě či dokonce automatu.

Poplatek za ekologické balení

Ekologie je v módě, ale proč by měl zákazník platit extra za ekologické balení? Některé e-shopy si za tuto možnost účtují poplatky, což může odradit ty, kteří chtějí nakupovat s ohledem na životní prostředí. Nemělo by být ekologické balení standardem, nikoliv nadstandardem za příplatek?

Vnucování pojištění zboží na pobočkách

Sám jsem byl nejednou svědkem nesmyslných nabídek na nejmenovaných prodejnách Datart. Normálně bych tuto sekci do článku vlastně vůbec nezahrnul. Když jsem ovšem vyrazil do prodejny Datart nakoupit obyčejný USB-C kabel či nabíječku s cenou okolo 200 Kč, nestačil jsem se divit. Prodejce se mě pokusil 3x přesvědčit, abych si k produktu doplatil prodloužení záruky. K čemu by takové prodloužení záruky bylo mi dodnes není zcela jasné.

Závěr

Tyto poplatky mohou na první pohled působit jako drobnost, ale ve výsledku se částky na nich utracené mohou zákazníkům za rok hezky nasčítat. E-shopy by měly zvážit, zda je krátkodobý zisk z těchto poplatků skutečně hodnotnější než dlouhodobá spokojenost a loajalita zákazníků.

Rubriky

#arecenze

Pro nejnovější informace sledujte také naše sociální sítě

Mohlo by vás zajímat

Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti

Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.

Zapojte se do diskuze

Odeslat

Zveřejňujeme každý slušný a přínosný komentář.