Zruinuje vás elektromobil? Ušetří, ale jen vyvoleným
Popularita elektromobilů v EU neustále stoupá a tvoří 14 % podílu všech prodávaných vozů. My Češi jsme v rozvoji elektromobility zhruba uprostřed evropského žebříčku. A mohli bychom si stát mnohem lépe, kdyby se pořízení elektromobilu více vyplatilo. Ceny elektromobilů jsou ale stále poměrně vysoké a podpora ze strany státu je minimální. Za jakých podmínek se pořízení elektromobilu vyplatí? Zkusili jsme spočítat návratnost Tesly Model 3 proti nejprodávanějšímu autu v ČR.
Nabíjecí stanice pro elektromobily
Nabíjecí kabely pro elektromobily
Nabíječky pro elektromobily
Ceny elektromobilů jsou vysoké
Na našich silnicích aktuálně jezdí okolo 22 500 osobních bateriových elektrických vozidel, což je jen 0,35 % z celkového počtu všech registrovaných osobních automobilů (6 425 000). Přitom takový elektromobil při každodenním popojíždění po městě zatíží životní prostředí mnohem méně než vozidlo se spalovacím motorem. Elektromotor má nulové emise, je tichý a nenáročný na údržbu.
Je tu však jedno velké ALE. Pořizovací cena elektromobilu je v porovnání s automobilem se spalovacím motorem výrazně vyšší. Nejlevnější automobil se spalovacím motorem Hyundai i10 pořídíte od 280 000 Kč, kdežto cena nejlevnějšího elektromobilu Dacia Spring začíná na 580 000 Kč. Na rozdíl od mnoha evropských zemích naše vláda nechystá žádné zvýhodnění nákupů elektromobilů pro soukromé osoby.
Jejich provoz může být výrazně levnější
Uveďme si demonstrativní příklad na dvou modelech – elektromobilu Tesla Model 3 a Škodě Octavii v nižší výbavě. Vyplatí se pořízení výrazně dražší Tesly? Provoz Tesly Model 3 se spotřebou 13,2 kWh/100 km v případě výhradně domácího nabíjení (cca 5,5 Kč/kWh) vyjde okolo 74 Kč/100 km. Náklady na provoz Škody Octavie Active 1,5 DSG 110 kW s průměrnou spotřebou 5,9 l/100 km při ceně pohonných hmot okolo 37 Kč/l činí zhruba 218 Kč/100 km.
Provoz Tesly Model 3 tedy může být za ideálních podmínek zhruba 3 krát levnější (pokud nenabíjíte jinde, než doma). Navíc ušetříte za pravidelné servisní úkony (výměna oleje, filtrů, řemenů atd.), až 2 000 Kč/rok na povinné ručením a nemusíte kupovat dálniční známku. Praxi to znamená, že čím více s elektromobilem najezdíte, tím více se vám vyplatí a tím je doba návratnost kratší.
Nabíjecí stanice pro elektromobily
Nabíjecí kabely pro elektromobily
Nabíječky pro elektromobily
Kdy a za jakých podmínek se vyplatí?
Zkusme si velmi zjednodušeně spočítat, kolik bychom museli najezdit, aby se nám vyplatila koupě Tesly Model 3 místo Škody Octavie Active 1,5 DSG 110 kW:
Typ automobilu | Cena vozu | Roční nájezd | Náklady na pohonné hmoty / energie po 10 letech | Celkové náklady |
Tesla Model 3
(13,2 kWh/100 km) |
1 054 000 Kč | 15 000 km | 111 000 Kč | 1 165 000 Kč |
20 000 km | 148 000 Kč | 1 202 000 Kč | ||
30 000 km | 222 000 Kč | 1 276 000 Kč | ||
Škoda Octavia
Active 1,5 DSG 110 kW (5,9 l/100 km) |
679 000 Kč | 15 000 km | 327 000 Kč | 1 006 000 Kč |
20 000 km | 426 000 Kč | 1 105 000 Kč | ||
30 000 km | 654 000 Kč | 1 283 00 Kč |
Z tabulky je patrné, že provoz Tesly Model 3 se oproti Škodě Octavii Active v dané výbavě vyplatí za 10 let s ročním nájezdem okolo 30 000 km a více. Je ale nutné podotknout, že se jedná o velmi zjednodušený výpočet. Skutečné náklady na provoz dále ovlivní náklady na servis (ty jsou obecně u elektromobilu o dost nižší) a nabíjení elektromobilu na veřejných rychlonabíječkách, které naopak mohou jeho provoz výrazně prodražit.
Závěr
Podle výpočtů zveřejněných na speciálních portálech věnujících se automobilům (například elektrickevozy.cz) se při současných cenách vyplatí koupě elektromobilu až od nájezdu 20 tisíc kilometrů za rok. Ale to jen v případě, že jej nabíjíte výhodným způsobem (fotovoltaika, nízký tarif nebo nejlépe kombinace obou). Návratnost investice může výrazně urychlit nákup ojetého elektromobilu.
My jsme naším velmi zjednodušeným výpočtem ukázali, že se pro někoho, kdo hodně jezdí, může vyplatit i pořízení výrazně dražšího elektromobilu (např. Tesly Model 3 vůči Škodě Octavii v nižší výbavě). I v tomto případě ale bude velmi záležet na mnoha dalších faktorech, jako je místo nabíjení, náklady na servis apod.
Rubriky
Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti
Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.