Pozor na bradavky! Jaké produkty doporučujeme na maraton? | Arecenze
Menu

Pozor na bradavky! Jaké produkty doporučujeme na maraton?

Pozor na bradavky! Jaké produkty doporučujeme na maraton?

Začala nám běžecká sezóna a s ní se nezadržitelně blíží i desítky nejnáročnějších maratonských závodů, které mají svůj základ už v antickém Řecku. Sám jsem se dlouhá léta věnoval poloprofesionálně atletice a reprezentoval v atletickém klubu TJ Jäkl Karviná. Býval jsem specializací sprinter, ale delším běhům po horách či pro trénink jsem se nebránil.

Maraton jsem sám nikdy neběžel, ale mezi běžci této nejdelší běžné disciplíny jsem měl celou řadu známých. Díky tomu a vlastním desítky kilometrů dlouhým tréninkům vím, co tak může běžce při maratonském běhu trápit, a to zejména pokud není dobře připraven. Jak se tedy na maratony a půlmaratony připravit?

Základem je fyzická příprava

Pokud jste nikdy v životě ještě neběželi dále než na autobus, určitě není vhodné vyskočit z ulity rovnou maratonským během. Pro nezkušené běžce je nejlepší začínat na desetikilometrových bězích a vyzkoušet si tak, jak dobře fungují klouby, prošlápnout boty a najít si oblečení, které vám vyhovuje.

Maraton je více než pouhý běh, je to test fyzické vytrvalosti a mentální odolnosti. To znamená, že příprava na maraton vyžaduje důkladné plánování a trénink. Začíná tím, že běžci postupně zvyšují své běžecké vzdálenosti v průběhu několika měsíců. Příprava je základ, a to jak v oblasti fyzické kondice, tak v oblasti výživy.

Správná bota je úplný základ

Kvalitní vybavení je zásadní součástí úspěchu. To zahrnuje především pohodlné běžecké boty, které jsou dobře vyladěny k individuálnímu stylu běhu a tvaru nohy. Nastřelím teď pojem, který je aktivním běžcům dobře znám – zjistěte si, jak došlapujete při běhu. Někteří běžci trpí na pronaci (vtáčení kotníků dovnitř při došlapu), někteří na supinaci (přesný opak).

Podle toho a dalších charakteristik se dá vybírat optimální tvar běžecké obuvi. V profesionální prodejně běžecké obuvi vám mohou často nohu přeměřit a doporučit konkrétní model obuvi. Kvalitní pár běžeckých bot se bude cenou pohybovat někde okolo 3 000 Kč a nedoporučuji na něm šetřit.

Když jsem začínal s atletikou v roce 2012, začínal jsem na botách za 300 Kč a následovaly jiné křápy za 700 Kč. Až později jsem přešel na kvalitní modely od společnosti Mizuno a bohužel křápům předtím dodnes vděčím za bolesti kolen. Doporučuji se zaměřit zejména na značky Mizuno a Asics, ale velké množství spokojených běžců má i New Balance, Nike a Adidas.

Běžet v obleku není dobrý nápad

Oblečení by mělo být lehké, prodyšné a odolné vůči potu. Je vhodné investovat do specializovaného běžeckého oblečení, které zajišťuje optimální komfort během dlouhých vzdáleností. Naprosto nevhodná jsou klasická bavlněná trika a teplákové šortky, přičemž oboje odvádí špatně pot a hodně dlouho schne. Čím delší je trasa běhu, tím lepší je investovat do co nejlehčího oděvu.

Pozor na bradavky a třísla

Nyní k otázce, která je často opomíjena, ale je stejně důležitá – ochrana bradavek. Dlouhé hodiny tření oblečení mohou způsobit bolestivé odřeniny a v některých případech dokonce krvácení. Když potom do krvavé rány stéká při běhu slaný pot, bolest s tím spojená se vyrovná středověkému pobytu v mučírně.

Proto je dobré používat speciální náplasti na bradavky (např. NipGuard), které zajišťují ochranu a zabraňují tak nepříjemným komplikacím. Většině běžců ale bude stačit kompresní triko, které se při běhu po hrudníku moc nepohybuje a bradavky tak neodírá. Pokud máte širší stehna, tření stehen a třísel může být také problém. Ten eliminujete vhodným oblečením a pomoci může i dětský pudr. Nejedná se přitom o žádnou ostudu, je to spíše trochu tabulizovaný problém.

Směle na trať

Přestože maraton je výzvou, je také velmi odměňující. Příprava na něj je cestou sebepoznání a zdokonalování. Pokud jste se rozhodli tuto výzvu přijmout, mějte na paměti všechny tyto aspekty. Ujistěte se, že jste fyzicky a mentálně připraveni, že máte vhodné vybavení a nezapomeňte na ochranu svých bradavek. To vše vám pomůže dosáhnout cíle a zároveň minimalizovat riziko zranění nebo nepříjemností. Ať už je váš cíl jakýkoli, pamatujte, že maraton je především cestou, ne konečným cílem.

Diskuze, poradna a vaše zkušenosti

Zeptejte se na cokoliv, co vás zajímá, a naši redaktoři vám odpoví v moderované diskuzi. Můžete také poradit ostatním, nebo se podělit o svoji zkušenost.

Položte dotaz

Odpovědět na dotaz

Nenašli jste v diskuzi odpověď? Zeptejte se a naše redakce na praktické a zajímavé dotazy najde odpověď.