Představení grafických karet Intel Arc Alchemist - co očekávat od novinky?
Arecenze
Menu

Představení grafických karet Intel Arc Alchemist – co očekávat od novinky?

Obrázek ukazuje Raju Koduriho, vedoucího vývoje architektury Intel Arc

Raja Koduri a waffer grafických čipů (Zdroj: Intel)

Dlouho očekávaný projekt Intel Arc se pomalu stává skutečností. Pod tímto slovním spojením se totiž skrývají první samostatné grafické karty od společnosti Intel. V článku si vysvětlíme, co můžeme od jejich vydání očekávat a kdy k němu pravděpodobně dojde. Zaměříme se na předzvěsti o výkonu a technologiích s nimi spojených a také si popíšeme trochu historického pozadí.

Zlí jazykové totiž hovoří o nezkušenosti Intelu při práci na ovladačích grafické karty. Pravdou ale je, že má Intel s vývojem tohoto nezbytného doplňku delší zkušenosti než AMD. V článku si také popíšeme, jaké generace karet nás čekají. Pokud zvažujete koupi grafické karty střední třídy a nespěcháte, pravděpodobně se na produkty Intelu vyplatí počkat. O následujících generacích Intel Arc jsme si pověděli také v článku Nejočekávanější produkty roku 2022.

 

Shrnutí článku

  • Co je Intel Arc – Grafické karty společnosti Intel nesou označení Arc. Jedná se o první řadu grafických karet tohoto výrobce určených pro moderní počítače. Intel nabídne modely pro notebooky i stolní počítače.
  • Co očekávat od grafických karet Intel Arc – Podle úniků a odhadů lze očekávat vydání modelů, které pokryjí trh od základních požadavků až po vyšší střední třídu. Intel Arc nabídne také zajímavé technologie, jako je Deep Link.
  • Jaké budou grafické karty Intel oproti konkurenci – V souladu s předběžnými testy to vypadá, že nejvýkonnější model Intel Arc bude svým výkonem někde na pomezí Nvidia RTX 3070 / RTX 3080.
  • Závěrečné shrnutí – V případě, že na koupi nové grafické karty či notebooku příliš nespěcháte, doporučujeme vyčkat na to, jak budou modely Intel Arc vypadat. První notebooky s těmito kartami by měly být na trhu na pomezí března a dubna 2022.

Co je Intel Arc

Obrázek ukazuje plány Intelu na vydávání prvních 4 generací grafických karet

Plán vydání grafických karet Intel Arc (Zdroj: Intel)

Když v roce 2017 přetáhl Intel Raju M. Koduriho z AMD, okamžitě se začalo spekulovat o vývoji grafických karet v americkém Intelu. A společnost s modrým logem to také potvrdila. Uplynulo 5 let a k nám se postupně dostávají úniky o parametrech chystaných grafických karet. V průběhu čekání se k nám dostal také název, který celou tuto kategorii bude zaštiťovat. Tím názvem je Intel Arc.

 

Názvosloví spojené s grafickými kartami Intel:

  • Execution Unit (EU) – U grafických karet Intel (i těch integrovaných) je uváděn počet EU neboli v překladu „prováděcích jednotek„. Každá EU sestává z 8 shaderů. Čím více má karta EU, tím vyšší bude mít výkon.
  • Shader Unit (SU) – Programovatelná jednotka jádra grafické karty. Shadery se starají o grafické výpočty.
  • Grafická paměť (VRAM) – Funguje obdobně jako operační paměť počítače, ale slouží výhradně pro rychlý přístup k datům spojeným s grafikou. Čím detailnější je prostředí ve hře nebo v 3D modelu, tím větší je potřeba grafické paměti.
  • Rychlost paměti – Definuje, kolik Gigabitů (1 Gb = 1/8 GB = 128 MB) za sekundu dovede paměť přenést.
  • Šířka sběrnice – Označuje, kolikabitový konektor karta používá. Výkonnější karty mají větší šířku sběrnice (např. 256bitovou), méně výkonné menší (např. 96bitovou). Parametr sám o sobě o výkonu nic neříká.
  • Thermal Design Power (TDP) – Parametr označuje, jakou má grafická karta či procesor typickou spotřebu, a naznačuje tedy i náročnost na chlazení.
  • RayTracing – Technologie, která umožňuje podporovým hrám působit ještě realističtěji.
  • Super Sampling – Funkce umožňuje uměle navýšit počet snímků za sekundu při zachování porovnatelné kvality obrazu.
  • Deep Link – Technologie Intelu, která umožňuje spolupráci integrované a samostatné grafické karty Intelu na stejné úloze, například při renderování.

Co očekávat od grafických karet Intel Arc

První grafiky by se měly na trhu objevit během prvního/druhého kvartálu 2022 pro notebooky a pravděpodobně o něco později pro stolní počítače. Intel své produkty už ukázal letos v lednu na CES 2022 (Consumer Electronics Show). S prozrazováním parametrů byl vystupující velice opatrný, ale předvedl některé zajímavé technologie, jako je například Deep Link. Podrobněji se na očekávané parametry a funkce podíváme níže.

Očekávané parametry grafických karet Intel Arc

Od známých leakerů se už měsíce průběžně dostávají ven informace týkající se parametrů grafických karet. Informace v nich obsažené samozřejmě nelze nijak ověřit, dokud Intel sám grafické karty nevydá. Není totiž jasné, kolik modelů se rozhodne zařadit na trh a také jestli uvedené parametry byly pro hotové produkty, nebo pouze pro vývojové modely. Berte tedy níže uvedené hodnoty s rezervou.

Parametr Xe-HPG
96EU
Xe-HPG
128EU
Xe-HPG
128EU
Xe-HPG
256EU
Xe-HPG
384EU
Xe-HPG
512EU
Název ARC A330 ARC A350 ARC A380 ARC A550 ARC A580 ARC A780
Počet EU 96 128 128 256 384 512
Počet SU 768 1024 1024 2048 3072 4096
VRAM (GB) 4 4 6 8 12 16
Rychlost VRAM (Gbps) 16 16 16 16 16 16
Spotřeba (W) 35 35–50 75 60–80 80–120 120–150
Třída výkonu Nízká Nižší Nižší střední Střední Vyšší střední Vyšší
Odhad konkurence Nvidia GTX 1650 Nvidia RTX 2050 Nvidia RTX 3050 Nvidia RTX 3060 Nvidia RTX 3060 Ti/3070 Nvidia RTX 3070/3080

Protože jsou vždy vydány nejprve grafické karty pro notebooky, úniků k modelům pro stolní počítače zatím není tolik, abychom si zde dovolili spekulovat o parametrech. Všeobecně lze ale usuzovat, že se nejvýkonnější modely Intelu budou výkonem pohybovat někde na úrovni stávající karty Nvidia RTX 3070 Ti. Základní modely by pak měly konkurovat spíše RTX 3050 či AMD Radeon RX 5500 XT.

Příslib moderních technologií

Americký výrobce slibuje pro své grafické karty celou řadu pokročilých technologií. Některé z nich, jako je Super Sampling nebo RayTracing, má i konkurence. Naopak Deep Link je specifikem společnosti Intel.

RayTracing

Jedná se o speciální funkci moderních grafických karet, která umožní výpočet odrazů paprsků v modelu. Díky tomu jsou scény ve hrách či vizualizacích realističtější. Typickým příkladem je možnost vidět objekty v odlescích oken či vody. V současnosti se dostává RayTracing do všech grafických karet a dokonce i do mobilních telefonů. Není tedy žádným velkým překvapením, že Intel Arc bude toto vylepšení umět také.

Super Sampling

Pravděpodobně jste se setkali s funkcí upscalingu už u televizí. Grafická karta renderuje hru v nižším než požadovaném rozlišení a díky umělé inteligenci snímku zvýší rozlišení. Prvním, kdo na spotřebitelský trh grafických karet přinesl Super Sampling, byla společnost Nvidia se svou technologií DLSS (Deep Learning Super Sampling). Výsledkem je podobná kvalita obrazu a výrazně vyšší počet snímků za sekundu.

AMD využívá trochu odlišného přístupu. Se svou funkcí FidelityFX Super Resolution přišlo až jako druhé, cíl je ale stejný. Oproti DLSS je nutno algoritmus implementovat přímo do hry vývojáři. FidelityFX nevyužívá strojového učení (umělé inteligence), a tak běží i na starších kartách, který vyšly ještě před existencí tohoto doplňku. Nevýhodou jsou ale horší výsledky.

Intel se rozhodl jít spíše cestou Nvidie a bojuje tak o maximální kvalitu obrazu. Intel Xe Super Sampling (XeSS) zvyšuje výkon stejně jako DLSS renderováním snímků v nižším rozlišení a jejich následným upscalingem na rozlišení požadované.

Intel Deep Link

Na CES 2022 ukázal Intel jako jeden z hlavních benefitů svých nových grafických karet technologii Deep Link. Není zcela jasné, zda tato funkce bude dostupná pouze pro notebooky, a nebo také pro stolní počítače.

Snímek z představení technologie Deep Link na CES 2022 (Zdroj: Intel)

Principiálně umožňuje rychlou komunikaci mezi integrovanou a samostatnou grafickou kartou (obě od Intelu), které mohou sdílet svůj výkon a pracovat na stejné úloze. Při prezentaci Intelu byla ukázána práce na renderingu videa pomocí grafické karty Intel Arc postupně bez a poté s technologií Deep Link. Zapnutím funkce se čas potřebný na render zkrátil o 40 %.

Historie grafických karet Intel

I když se často hovoří o tom, že se americký výrobce se sídlem v Kalifornii chystá vydat první samostatnou grafickou kartu, není to úplně pravda. O první grafické kartě se hovoří spíše z toho důvodu, že produkty Intelu neměly v tomto segmentu v minulosti úspěch.

Vůbec první grafický čip od Intelu vyšel už v roce 1998 a nesl název Intel i740. Zařízení ale selhalo na plné čáře, přinášelo totiž podstatně nižší výkon i menší paměť než konkurenční produkty. Poté následoval neúspěšný model i752 a Intel se začal od samostatných grafických karet odchylovat.

V roce 2009 se pokusil tým vývojářů o návrat do tohoto segmentu projektem Larrabee. Tyto snahy skončily ukončením projektu a zahájením prací na integrovaných grafických kartách přímo na procesoru. První integrovaná grafika spatřila světlo světa v roce 2010 a nesla označení Intel HD Graphics.

Závěrečné shrnutí

Grafické karty společnosti Intel si razí cestu na trh a přináší poměrně zajímavé parametry. S nejvyšší pravděpodobností nenabídnou výkon, který by dokázal konkurovat nejlepším modelům na trhu (např. Nvidia RTX 3090), ale stanou se třetí značkou na pultech obchodů. Očekává se, že výrobce nasadí poměrně agresivní cenu, může se tak jednat o opravdu zajímavý poměr ceny a výkonu.

Za zajímavé můžeme označit také avizované technologie. Například funkce Deep Link může být zajímavá pro tvůrce při renderingu a dekódování videí a možná i při simulačních výpočtech. Pokud s koupí grafické karty či notebooku nespěcháte, počkejte, s čím výrobce s modrou barvou v logu nakonec přijde.

Autor: Redakce | Naposledy aktualizováno 4.3.2022