Menu

Test zimních dojezdů elektromobilů: Tesla nezvládla deklarovaný dojezd o 188 km

Test zimních dojezdů elektromobilů: Tesla nezvládla deklarovaný dojezd o 188 km

S nastupující érou elektromobility je častou otázkou spolehlivost elektrických vozů. Do kategorie slabých míst můžeme zařadit i nabíjení baterie, které je u elektromobilů zejména v zimních měsících problematické. Na tuto problematiku se zaměřil časopis dTest, který ve spolupráci s Norskou automobilovou federací vyhodnotil dojezdovou vzdálenost skupiny 23 elektromobilů v zimních měsících a porovnal realitu se sliby jednotlivých výrobců. Norská automobilová federace provádí obdobné testy již od roku 2020, a to vždy v zimních a v letních měsících.

Test a jeho výsledky

Aby bylo možné elektroauta objektivně porovnat, musely být podrobeny stejným podmínkám. Všechny testované vozy proto vyrazily po stejné trase z hlavního města Osla do blízkých venkovských oblastí v nadmořských výškách převyšujících 1 000 metrů nad mořem.

Právě zimní měsíce jsou postrachem elektromobilů. Při nízkých teplotách se snižuje využitelná kapacita akumulátoru, navíc je potřeba vytápět i kabinu vozu a prodlužuje se doba nabíjení.

Nejdelšího dojezdu dosáhl v testu čínský vůz HiPhi Z s dojezdem 522 kilometrů. Na pomyslných stupních vítězů ho doplnil další vůz z čínské produkce Nio ET5 Touring (481 km) a jihokorejský Hyundai Ioniq 6 (468 km). Nejmenšího dojezdu dosáhly vozy Jeep Avenger (286 km), Opel Astra Sports Tourer (296 km) a Peugeot e-308 Combi (297 km).

Pro uživatele je zajímavé, že se značně liší dojezd vozu deklarovaný výrobcem a reálný výsledek. Průměrný rozdíl mezi těmito dvěma hodnotami dosáhl 21 %, přičemž žádný z vozů nedosáhl na hodnoty, které je u něj byly avizovány. Nejmenšího rozdílu dosáhl vítěz testu, tedy vůz společnosti HiPhi, kde byl reálný výsledek „pouze“ o  6 % horší, než slibovaná hodnota. Naopak výrazně horšího výsledku dosáhl vůz Toyota bZ4X (rozdíl 32 %), ale také vůz jedné z nejhodnotnějších automobilových značek současnosti Tesla Model 3 Long Range (30 %).

Dalším parametrem, který byl v testu hodnocen byla délka nabíjení při různých stavech baterie (10 % a 30 %).  I zde byl vítěz z Číny, a to Xpeng G9, jež lze při 10% stavu baterie dobít za 11 minut. Nejhorší výsledek naopak zaznamenala Toyota bZ4X, která zvládla stejný úkon za 38 minut.

Shrnutí výsledků – řazeno dle změřeného dojezdu

Model Deklarovaný dojezd Změřený dojezd Rozdíl mezi deklarovaným a změřeným dojezdem
HiPhi Z 555 km 522 km -6 %
Nio ET5 Touring 560 km 481,4 km -14 %
Hyundai Ioniq 6 614 km 467,8 km -24 %
Lotus Eletre 530 km 464,6 km -12 %
Nio EL6 529 km 456 km -14 %
Xpeng G9 520 km 451,8 km -13 %
BMW i5 505 km 443,6 km -12 %
Kia EV9 505 km 441,9 km -12 %
Tesla Model 3 Long Range 629 km 441 km -30 %
Polestar 2 614 km 430 km -30 %
VW ID.7 583 km 414 km -29 %
Audi Q8 e-tron 55 S Line 489 km 411,4 km -16 %
MG4 Trophy Extended Range 520 km 399,6 km -23 %
Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV 491 km 399 km -19 %
Volvo C40 572 km 395 km -31 %
Nissan Ariya 4WD 498 km 369,4 km -26 %
Hyundai Kona 454 km 341,3 km -25 %
BYD Dolphin 427 km 339,2 km -21 %
Ford F-150 Lightning 429 km 337,5 km -21 %
Toyota bZ4X 460 km 313,5 km -32 %
Peugeot e-308 Combi 409 km 297 km -27 %
Opel Astra Sports Tourer 413 km 296 km -28 %
Jeep Avenger 395 km 286 km -28 %

Zdroj: dTest

Výsledky tak potvrdily, že čínský automobilový průmysl dokáže vyprodukovat nejen velké množství vozů, ale také automobily, které lze v řadě ohledů zařadit mezi nejlepší na trhu.

Lídři v elektromobilitě

Dominantní pozici Číny lze ilustrovat i na datech z roku 2023, kdy se nejvíce elektromobilů prodalo právě zde (8,1 milionu). Výrazně méně elektromobilů se pak prodalo v Evropské unii (3,2 milionu) a USA (1,4 milionu). Jednoznačným lídrem v podílu elektromobilů na prodaných vozech je nicméně Norsko (95 %), následované Švédskem (60 %) a Nizozemskem (30 %). Pro srovnání v Česku byl v prvním čtvrtletí roku 2024 podíl elektromobilů na nově registrovaných vozech jen lehce přes 2 %.

Rychlý nástup elektromobility v Norsku byl dán do velké míry štědrou podporou veřejného sektoru, a naopak velkým daňovým zatížením aut s konvenčními pohony. Také v Česku začal veřejný sektor elektromobilitu podporovat, zatím však pouze pro firmy a podnikatele prostřednictvím Národní rozvojové banky.

Budoucnost elektromobilů

I s ohledem na velký tlak na snižování emisí z dopravy a tím pádem rychlý rozvoj elektromobility můžeme očekávat, že vlastnosti elektromobilů včetně dojezdu na jedno nabití se budou velmi rychle zlepšovat. Již dnes již většina výrobců při uvedení nových modelů na trh deklaruje dojezd přes 600 km.

Jedná se o skutečně výrazný posun, pokud porovnáme tyto hodnoty s prvními sériově vyráběnými elektromobily uváděnými na trh na přelomu desátých a dvacátých let 21. století, jejichž dojezd se pohyboval řádově kolem 150 kilometrů.

Spotřebitel si tak bude moci s postupujícím časem vybírat ze stále širší nabídky. Zatímco v roce 2023 bylo na trhu 590 modelů elektromobilů, v roce 2028 by jich mělo být již více než 1 000.

Zdroje:
dtest.cz, virta.global, iea.org

Rubriky

#Arecenze

Pro nejnovější informace sledujte také naše sociální sítě

Mohlo by vás zajímat

Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti

Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.

Zapojte se do diskuze

Odeslat

Zveřejňujeme každý slušný a přínosný komentář.