Cyklosvítilna je užitečnou pomůckou a za zhoršených světelných podmínek je nezbytná. Její výběr ovlivňuje větší množství parametrů. Následující článek shrnutý níže ve stručných bodech vám pomůže zorientovat ve všem důležitém:
- Proč koupit kvalitní cyklosvítilnu – jejím pořízením splníte zákonné podmínky, zajistí bezpečí, umožní vám dobrou viditelnost, snadno se používá a může mít i další užitečné funkce.
- Nevýhody cyklosvítilen – musí se dobíjet nebo potřebují vyměnit baterie, nemusí sedět na všechny typy kol a mají omezenou životnost.
- Druhy podle umístění – přední svítilny jsou určené k osvětlování cesty i kola, zadní svítilny osvětlují kolo, sady obou druhů světel jsou často cenově výhodnější, ale mají omezený výběr.
- Důležité parametry – měli byste znát hlavně svítivost, dosvit a výdrž cyklosvítilny. Užitečné jsou informace i o tvaru a barvě světla, způsobu napájení, odolnosti, ovládání, upevnění a hmotnosti.
- Funkce – k nejčastějším funkcím patří ty ovlivňující způsob svícení, vhodný je i ukazatel stavu baterie nebo displej a možné jsou i pokročilé funkce, jako je videokamera nebo radar.
- Příslušenství – bývá dostupné v balení s cyklosvítilnou, případně můžete pořídit náhradní nebo kvalitnější varianty. Vždy si ověřte jejich kompatibilitu.
- Oblíbené značky – mezi značkami oblíbenými zákazníky dominují Fenix, Garmin a Force, mají v praxi tak ověřenou kvalitu vzhledem k ceně.
- Ceny – cyklosvítilny do 200 Kč mají nízkou svítivost i dosvit, za ceny od 200 do 700 Kč pořídíte kvalitnější svítilny s větší svítivostí, dosvitem i výdrží, za ceny nad 700 Kč pořídíte velmi kvalitní a odolné svítilny s pokročilými funkcemi.
Proč koupit kvalitní cyklosvítilnu
Pro bezpečnou jízdu na kole by vám neměla chybět kvalitní cyklosvítilna, mezi jejíž největší výhody patří:
- Splní zákonné podmínky – pokud jedete na kole za snížené viditelnosti, což je kromě tmy i při mlze, dešti nebo sněžení, musí mít kolo přední i zadní osvětlení podle přílohy č. 13 vyhlášky č. 341/2002 Sb. (zdroj: Zákony pro lidi). Konkrétní podobu světel najdete níže v druzích podle umístění.
- Zajistí vám bezpečí – vydává dostatečně silné světlo i na větší vzdálenost, takže s vámi ostatní účastníci provozu počítají, díky čemuž předejdete nehodě.
- Umožní výbornou viditelnost – abyste dobře viděli na cestu, je důležité splnění více parametrů najednou. Kvalitní svítilny ve svítivosti, dosvitu i výdrži dosahují nejvyšších hodnot.
- Snadno se používá – ovládání je uzpůsobené tak, abyste je mohli snadno ovládat i za jízdy, často je i v podobě dálkového ovládání.
- Může mít i další užitečné funkce – kromě svícení může nabízet i další funkce, jako je kamera nebo radar pro provoz za vámi.
Nevýhody cyklosvítilen
U cyklosvítilen se setkáte hlavně s těmito nevýhodami:
- Musí se dobíjet nebo měnit baterie – vždy musíte počítat s tím, že pro správné fungování je potřeba, aby měla svítilna dostatek energie, jinak může přestat svítit i během cesty. Výjimkou je napájení dynamem, ale to je výjimečné a málo výkonné.
- Nemusí sedět na všechny typy kol – přestože má většina cyklosvítilen flexibilní upevnění pro několik velikostí, na některá kola nemusí sedět a musíte si proto najít jiný model nebo držák.
- Mají omezenou životnost – musíte počítat s tím, že cyklosvítilny nevydrží fungovat několik desítek let. Zpravidla dochází k opotřebování různých dílů, které se nedají opravit, často se nedá vyměnit ani zdroj napájení.
Druhy podle umístění
Hlavní rozdíly u cyklosvítilen jsou v tom, na jaké místo na kole se mají umístit:
- Přední cyklosvítilny – svítí nebo blikají bílým světlem, mají vyšší výkon i cenu. Kromě zvýšení viditelnosti zajišťují osvětlení cesty před kolem.
- Zadní cyklosvítilny – blikají nebo svítí červeným světlem, mají hlavně bezpečně zviditelnit kolo při jízdě, mohou být zkombinované s radarem.
- Sady – obsahují přední i zadní světlo, zpravidla jsou cenově výhodnější, ale nemají tak široký výběr. Jsou ideální v případě, kdy žádná světla na kole nemáte.
Přední cyklosvítilny
Umožní vám dobré osvícení cesty v horších světelných podmínkách. Uchycují se na přední řídítka a vypadají podobně jako klasická svítilna do ruky. Některé je možné uchytit i na cyklistickou helmu. Jejich světelnost je výrazně vyšší než u zadních světel, dostatečná pro jakýkoli terén. Jsou také dražší a většinou nabíjecí.
Přední světlo bývá bílé nebo žluté barvy a je určeno k tomu, aby vyzařovalo stálý proud světla. Zpravidla má i různé režimy blikání, které využijete na osvětlených cestách. Disponuje LED diodami, nemusí však vždy platit, že více diod rovná se lepší osvětlení. Někdy poslouží jedna silná dioda lépe než několik slabších.
Často přední světlo pořídíte i ve variantě CREE LED, kdy obsahuje speciální CREE čip. Ten osvětlení zajišťuje vysokou svítivost, životnost i stabilitu.
Zadní cyklosvítilny
Světlo umístěné dozadu má zpravidla nižší výkon i velikost a svítí červenou barvou. Zákon umožňuje, aby zadní světlo místo svícení blikalo, díky čemuž je v nepříznivých podmínkách dobře viditelné ostatními účastníky provozu. Blikání je nejčastěji využívaný režim těchto svítilen a může být dostupný v několika rychlostech. Svítilna v sobě může mít i odrazku. Zadní cyklosvítilny se častěji kombinují s funkcí radaru, která vás upozorní na blížící se vozidla.
Druh cyklosvítilny | Důležité parametry | Co dalšího sledovat | Kdy se hodí |
Přední | Měla by vlastnostmi odpovídat tomu, po jakých cestách se nejčastěji pohybujete | Ovládání, způsob uchycení, výdrž a možnosti napájení | Pro osvětlování cesty, pro zvýšení vaší bezpečnosti |
Zadní | Mělo by se dát zvolit z několika režimů blikání a aspoň jednoho svícení | Jak se dá umístit, napájení i výdrž | Pro zvýšení bezpečnosti, aby byl cyklista viditelný zezadu |
Sada | Přední i zadní světlo by mělo mít dostatečnou světelnost a dosvit podle zvolených tras | Omezený výběr, nemusí vyhovovat všechny vlastnosti na obou světlech | Když si chcete usnadnit výběr, pro výhodnější cenu, když nemáte žádná světla na kole |
Kromě výkonných předních a zadních svítilen najdete světla na kolo označená i jako blikačky, které mají vždy menší velikost i výkon. Svůj název mají odvozený od nejčastějšího režimu, ve kterém se používají, tedy blikání, ale mohou i jen svítit. Vyrábí se pro umístění jako přední i zadní světla, tomu odpovídá i jejich barva a styl uchycení.
Důležité parametry
Efektivitu cyklosvítilen ovlivňuje řada parametrů, proto jsme je podrobně rozepsali:
- Svítivost – v lumenech určuje množství vydávaného světla a měla by odpovídat světelným podmínkám okolí. Do města stačí 200 lm, na osvětlené cyklostezky do 400 lm a do náročného terénu minimálně 700 lm.
- Dosvit – označuje dosah světla a opět by měl odpovídat terénu, pro přední výkonná světla by měl přesahovat 100 m.
- Tvar světla – na upravené cesty stačí úzký kužel, do terénu je potřeba široký kužel světla.
- Barva světla – zadní musí být červené, přední bílé nebo žluté, to je ideální do terénu.
- Ovládání – ovládání by na světle mělo být dobře dostupné, za jízdy vám ho usnadní dálkové ovládání.
- Napájení – nejvyšší výkon zajišťují dobíjecí akumulátory, u cyklosvítilen s bateriemi světlo postupně slábne a baterie se musí častěji měnit.
- Doba svícení – pohybuje se od 1 do 200 hodin a vybírejte ji podle toho, jak často budete potřebovat svítit.
- Odolnost – důležitá je odolnost proti vodě, když pojedete v dešti, lepší cyklosvítilny jsou odolné i proti prachu.
- Upevnění – mělo by odpovídat terénu, ve kterém jezdíte, i jak často budete světlo sundávat.
- Hmotnost – je důležitá pro časté přenášení světla, umístění na helmě a u závodních kol.
Svítivost
Svítivost neboli světelný tok je označení pro množství vydávaného světla a uvádí se v lumenech (lm). Čím vyšší číslo je, tím více svítilna svítí. Tento údaj je velmi důležitý hlavně pro přední světla, pokud je používáte k osvětlení cesty. Pro vaši bezpečnou a pohodlnou jízdu zvolte hodnotu svítivosti podle prostředí, ve kterém se nejvíce pohybujete:
- Do 200 lm – tato světelnost je typická pro takzvané blikačky a zadní světla, často dosahuje jen 100 lm. U předních světel jsou hodnoty do 200 lm dostatečné pro jízdu ve městě, kde jsou zpevněné osvětlené trasy nedovolující jízdu vysokou rychlostí.
- 200 až 400 lm – stačí pro jízdu po zpevněných cyklostezkách lemovaných lampami.
- 400 až 500 lm – tato světelnost je vhodná pro nepříliš kvalitní cesty, které jsou stále snadno sjízdné, jako jsou polní cesty.
- Od 700 lm – pro rychlou jízdu v noci náročným terénem, jako je les, budete potřebovat jasné osvětlení. 700 lm je minimální hodnota, ideálně by měla být přes 1 000 lm. CREE svítilny dosahují i několik tisíc lm, mají ale vysoké nároky na dobíjení.
Dosvit
Dobré je i znát dosvit, tedy vzdálenost, na kterou světlo dosáhne. Blikačky mají nejčastěji dosvit několik desítek, maximálně stovku metrů, přední výkonná světla mají nejčastěji viditelnost 150 až 200 m, ale mohou přesáhnout i kilometr. Rozsah dosvitu byste měli volit podle náročnosti terénu, v nejméně přehledném je potřeba i několik stovek metrů.
Tvar světla
Tvar světla, světelný kužel nebo také rozptyl zvolte znovu podle prostředí, ve kterém se pohybujete. Do města a na cyklostezku, kde nechybí osvětlení, stačí úzký kužel světla. K jízdě v náročnějším neosvětleném terénu pak vyberte světlo s co nejširším rozptylem, umožní vám lepší periferní vidění i v nepřehledném terénu.
Pozornost věnujte také tomu, aby bylo světlo shora uříznuté a směřovalo spíše dolů, vyhnete se tak přílišnému oslnění řidičů aut. Pokud světlo nemá tuto úpravu, volte úzký kužel, se kterým se vám bude lépe manipulovat.
Barva světla
Kromě odrazek je za snížené viditelnosti povinnost vybavit kolo také svítilnami. Přední výkonný světlomet má být bílé barvy, zadní světlo červené a může i blikat. Mnoho cyklosvítilen se prodává také v modré nebo oranžové, doporučujeme však držet se pravidel, aby byla vaše bezpečnost dostatečná.
Přední výkonné světlo lze pořídit v bílé nebo žluté barvě, zde záleží na vašich preferencích. V terénu je však lepší zvolit teplejší odstín, který simuluje denní světlo a dodává tak plastický, více kontrastní, tudíž realistický obraz okolí.
Ovládání
U každého světla na kolo byste si před nákupem měli všimnout i toho, jaké má ovládání. Je to důležité nejen kvůli pohodlí, ale i bezpečí. Setkáte se se dvěma typy:
- Ovládání na světle – nejčastější způsob ovládání světla je umístění tlačítek přímo na světle. U zadních světel, kde nepotřebujete měnit režimy tak často, vám bude stačit. Pokud je zvolíte i u předních světel, zaměřte se hlavně na umístění a velikost tlačítek. Měla by být dobře dostupná tak, abyste světlo snadno nastavili i při jízdě.
- Ovládání pomocí ovladače – ovladač může být se světlem propojený kabelem nebo být bezdrátový. Nejčastěji se umisťuje na řídítka, kde na něj pohodlně dosáhnete bez nutnosti pouštět řídítka z rukou. Jeho největší nevýhodou je, že zvyšuje cenu světla a potřebuje svůj zdroj napájení.
Napájení
U cyklosvítilen se setkáte se třemi typy napájení, převládají ale baterie nebo dobíjecí akumulátory:
- Dynamo – zajišťuje přeměnu mechanické energie na elektrickou, je umístěné na kole a energie se vyrábí při šlapání. Světla nemají zpravidla velký výkon a hodí se hlavně na městská, případně trekingová kola.
- Baterie – využívají se buď knoflíkové pro světla s nejslabším výkonem, nebo tužkové a mikrotužkové baterie, které světlu přidávají na váze. Světlo nemusíte nabíjet, ale musíte dokupovat další baterie, světlo s nimi navíc postupně slábne.
- Dobíjecí akumulátor – dají se jednoduše nabít přes USB kabel, ale musíte mít přístup k elektrické zásuvce nebo powerbance, což je problém při delších cestách. Nabízí nejdelší dobu svícení a výkon, svítí stále stejně až do úplného vybití. Svítilny s tímto napájením by proto měly být vybavené ukazatelem stavu baterie.
Doba svícení
Doba svícení, kterou cyklosvítilny nabízí, závisí na tom, kolik světla vyprodukují a kterým typem napájení disponují. Pohybuje se od jedné k téměř 200 hodinám a vybírejte ji dle toho, jak často a dlouho jezdíte za zhoršené viditelnosti. Například pro jízdu z práce za tmy stačí doba svícení v řádu desítek hodin.
Je dobré zvolit svítilnu s více režimy, které při slabším osvětlení šetří baterku, a vydrží tak déle svítit. Dobu svícení prodlužuje také blikání na rozdíl od stálého výdeje světla.
Odolnost
Základním parametrem je voděodolnost, kterou má většina cyklosvítilen. I když nebrázdíte náročný terén plný překážek, může vás při jízdě na kole potkat déšť. Odolnost vůči vodě a vniknutí cizích částic se určuje dle stupňů IP xx. Místo x je vždy číslo označující náchylnost přístroje. U hodnot pro voděodolnost jsou 0 až 9, kdy vyšší číslo znamená větší výdrž. Pro ochranu před lehkým deštěm je dostatečná voděodolnost IP x3 (Zdroj: Wikipedie).
Stupeň krytí | Odolnost před vniknutím vody |
IP x3 | Chráněno proti vodní tříšti, voda stříká na přístroj v úhlu 60° vertikálně |
IP x4 | Chráněno proti stříkající vodě ze všech úhlů |
IP x5 | Chráněno proti tryskající vodě ze všech úhlů |
IP x6 | Chráněno proti intenzivně tryskající vodě ze všech úhlů |
IP x7 | Chráněno proti ponoření do vody na 30 minut do hloubky 1 metr |
IP x8 | Chráněno proti potopení do vody za podmínek, které určí výrobce |
IP x9 | Chráněno proti tryskající vysokotlaké teplé vodě |
Další je odolnost proti prachu. Označují ji stupně krytí IP 5x, kdy je ochrana částečná, a IP 6x, kdy je ochrana úplná. U cyklosvítilen se nejčastěji setkáte s IP 6x nebo IP 0x, kdy jsou bez ochrany před vniknutím prachu.
Dobrou vlastností je i odolnost proti nárazu, kterou ocení především cyklisté při jízdě náročnějším terénem. Je samozřejmě vítaná u jakékoli cyklosvítilny, spadnout vám může i opřené kolo. Nárazy nejlépe tlumí pogumovaná světla s bytelnou konstrukcí.
Upevnění
Existuje několik druhů upevnění, které se od sebe liší hlavně pevností uchycení a tím, jak snadné je světlo z kola sundat:
- Pevné a bezpečné upevnění – zajišťuje hlavně šroubovací konstrukce nebo klik-fix systém, který umožňuje rychlé sundání světla, ale konstrukce zůstává na místě.
- Flexibilní upevnění pro rychlou manipulaci – mají světla s gumovými či látkovými páskami, nasazují i sundávají se vždy i se světlem, ale nemají tolik stabilní uchycení.
- Další možnosti upevnění – v náročném terénu využijete i upevnění světla na cyklistickou helmu, čímž vám vznikne čelovka osvětlující ještě víc prostoru. Upevnění je možné pevné i flexibilní. Vaši viditelnost zlepší i blikačka umístěná na batoh nebo výplet kola většinou pomocí klipů.
Hmotnost
Váhu světla byste měli zohledňovat hlavně v případě, kdy budete světlo z kola častěji sundávat a někam je přenášet. Případně, když jej s sebou jen vozit v batohu na zádech pro případ, že byste na kole museli jet výjimečně za tmy. Budete-li používat světlo umístěné na helmě, mělo by být co nejlehčí.
Hmotnost je důležitá také u závodních kol, kde často hraje roli i nepatrná změna hmotnosti. Myslete ale na to, že lehká světla nemusí být dostatečně robustní nebo mít dobré osvětlovací vlastnosti. U výkonnějších světel s odlehčenou váhou pak musíte počítat s vyšší cenou.
Funkce
Cyklosvítilny disponují funkcemi, které výrazně ulehčují jejich používání a zvyšují jejich efektivitu. K nejčastějším patří:
- Světelné režimy – pro pohyb v různých podmínkách je důležitá volba mezi světelnými režimy, které by měly být minimálně tři. Kromě intenzity svícení můžete vybrat i režim blikání.
- Burst režim – umožňuje krátkodobě rozsvítit světlo na nejvyšší výkon. Tuto funkci využijete, pokud se často pohybujete v náročném terénu.
- Nastavení světelného kuželu – umožňuje nastavit šířku světelného kuželu podle podmínek trasy, hodí se proto do náročnějších terénů.
- Paměť – díky této funkci bude svítilna svítit nebo blikat v tom režimu, který jste použili naposledy před vypnutím.
- Indikátor stavu baterie – většinou je řešený barevnou kontrolkou, která označuje stav nabití baterie. U cyklosvítilen s dobíjecím akumulátorem je velmi důležitá.
- Displej – přehledně informuje o stavu baterie i zvoleném režimu, u cyklosvítilen není ale příliš častý a najdete jej hlavně u nejdražších přístrojů.
- Nadstandardní funkce – některé svítilny kombinují funkce více zařízení v jednom. Můžete tak pořídit cyklosvítilnu s videokamerou, která zaznamená případnou nehodu, nebo cyklosvítilnu s radarem, která vás naopak upozorní na blížící se auta.
Světelné režimy
Pokud na kole jezdíte ve více terénech, výběr vám usnadní cyklosvítilny s více světelnými režimy. Dobrý přístroj by měl disponovat minimálně třemi módy, od nejslabšího pro jízdu ve městě, přes silnější světlo, které poslouží i na neosvětlené cyklostezce, po nejvýkonnější určené i do lesa. Víc světelných režimů nabízí svítilny především ve střední a vyšší cenové kategorii.
Pozornost zde věnujte tvaru světelného kužele, aby byl dostatečně široký hlavně při nejvyšším osvětlení pro jízdu v náročnějším terénu. Světelné režimy prodlouží výdrž baterie, protože si množství světla volíte sami podle tmy a prostředí. Za šera například postačí slabší osvětlení. Kromě intenzity svícení můžete často zvolit i režimy blikání v různé rychlosti. Jejich výhodou je kromě úspory baterie i vaše lepší viditelnost při horším počasí.
Příslušenství
Většinu příslušenství pořídíte v balení spolu s cyklosvítilnou. Pokud vám nevyhovuje, můžete je pořídit i v kvalitnější verzi, vždy si ale prověřte kompatibilitu s vaším světlem.
- Držák – některé držáky nemusí světlo držet pevně, případně se mohou časem zničit, například když prasknou. Většina držáků v nabídce se ale vyrábí ke konkrétním modelům světel, pro jiná světla pravděpodobně vhodná nebudou.
- Kabel na nabíjení – u se světel s nabíjením je kabel nezbytnou součástí. Pokud má správnou koncovku, snadno jej nahradíte i kabelem od vašeho chytrého telefonu. Pořízení nového kabelu ale není nákladné.
- Náhradní baterie – pokud má cyklosvítilna vyměnitelné baterie, měli byste náhradní baterie vozit s sebou. Některé svítilny umožňují vyměnit i dobíjecí akumulátor, není to ale příliš časté.
Oblíbené značky
Cyklosvítilny nabízí velké množství značek, ale mezi uživateli výrazně převažují tři z nich. Máte u nich jistotu, že jejich výkon, odolnost nebo výdrž odpovídá tvrzení výrobců.
- Fenix – čínská značka funguje od roku 2001 a kromě cyklosvítilen vyrábí i klasické svítilny a čelovky pro běžné i profesionální využití. Její cyklosvítilny mají kvalitní zpracování, vysokou odolnost a svítivost, patří ale k dražším.
- Garmin – značka založená v roce 1989 ze Spojených států amerických se proslavila výrobky, ve kterých využívá GPS. Mezi její nejznámější a nejoblíbenější výrobky patří hodinky. Její cyklosvítilny patří ke špičkovým výrobkům s pokročilými funkcemi, je ale často potřeba je propojit s dalším zařízením. Mají velmi vysokou cenu.
- Force – česká značka je na trhu od roku 1991 a vyrábí nejrůznější cyklistické potřeby, jako je oblečení, nářadí nebo mycí prostředky. Má velmi širokou nabídku cyklosvítilen ve všech cenových kategoriích, uživatelé si nejvíc oblíbili ty z nižších cenových hladin.
Značka | Specifika | Cenová kategorie | Komu značku doporučujeme |
Fenix | Kvalitní svítilny, dlouhá výdrž a dobrý dosvit i odolnost | Střední až vyšší | Náročnějším uživatelům i těm, kteří hledají nejlepší poměr ceny a výkonu |
Garmin | Špičková kvalita, nadstandardní funkce, nutné propojení s dalším zařízením | Vysoká | Náročným uživatelům |
Force | Obvykle velmi výkonné stroje, které se ale moc nesoustředí na design, vyšší hlučnost obecně | Všechny | Pro náročné uživatele i ty, kteří chtějí levnější svítilny se základními funkcemi |
Ceny
Pořízení cyklosvítilny nevyžaduje velkou investici, za přijatelné peníze můžete pořídit poměrně dobrý přístroj. Kvalita roste s cenou a existují i takové, jejichž cena se pohybuje v řádech tisíců korun, pro nenáročného cyklistu však postačí i ty za několik set korun.
- Ceny do 200 Kč – pořídíte jak zadní světla za pár desítek korun, tak i slabší přední světla se světelností maximálně několik desítek lumenů, ale mají převážně menší velikost. Podle typu dobíjení převažují ty na baterie. V této ceně koupíte i sety, nebývají však příliš výkonné.
- Ceny od 200 do 700 Kč – kvalita cyklosvítilen je vyšší, výběr se rozšiřuje pro rekreační i náročné cyklisty. Najdete zde všechny typy dobíjení. Doba svícení může dosahovat i přes 100 hodin a dostatečná svítivost v řádech stovek lumenů umožní i jízdu po neosvětlené cestě. Sety za tuto cenu už nabízí výkonnější přední i zadní blikačky.
- Ceny nad 700 Kč – tyto cyklosvítilny využijí i nejnáročnější cyklisté. Svítilny disponují vysokou svítivostí, odolností proti vodě i nárazu, jsou celkově větší a pevnější. Z hlediska nabíjení převažují ty s dobíjecím akumulátorem, jehož kapacita závisí na ceně. Nejdražší svítilny stojí i přes 5 000 Kč, zpravidla mají pokročilé funkce.
Cenová kategorie | Co obvykle nabízí | Co obvykle nenabízí | Kdy se hodí |
Do 200 Kč | Světla menší velikosti, napájení na baterie | Vyšší výkon a výdrž, často nemají ani velkou odolnost | Pro příležitostné použití, jako nouzové osvětlení |
Od 200 do 700 Kč | Kvalitnější světla, některá mají i vysoký výkon umožňující jízdu po neosvětlených cestách, napájení bateriemi i akumulátorem | Často chybí automatická detekce množství prádla, bývají hlučné | Pro pravidelné používání, pro dostatečnou viditelnost kola i na cestu |
Nad 700 Kč | Mají vysokou svítivost, dosvit i výdrž, nabízí i pokročilé funkce a velkou odolnost | Nejvyšší cenová hladina nabízí vše | Pokud chcete mít dostupných co nejvíc funkcí a vysoký výkon, do náročného terénu |
Jezdím často po silnicích s hustou dopravou, proto bych si chtěla koupit zadní světlo, se kterým budu dobře vidět. Poradíte mi, jaké by mělo mít parametry?