Jak vybrat cyklosvítilnu
Parametrů, které vám pomohou při výběru cyklosvítilny, není mnoho. Nejvíce záleží na vlastnostech vyzařovaného světla, ostatní parametry posuzujte dle vašeho komfortu. Při koupi nemůžete udělat chybu, důležité je, že si tento bezpečnostní prvek vůbec pořídíte, jízda bez něj je při nedostatku světla velmi riziková. I tak jsou některé svítilny na kolo lepší než jiné a my vám představíme kritéria, která podmiňují kvalitu, a tudíž i vaši bezpečnost.
Na začátku zvolte typ světla, které si plánujete pořídit, zda přední výkonné světlo, pokud chcete ve tmě lépe vidět, nebo zadní bezpečnostní světlo neboli blikačku, která vám zajistí být lépe vidět. Druhý případ, bílé blikačky, můžete použít i jako přední světlo v případě, že se pohybujete výhradně na osvětlených cestách.
Čím více světel budete mít, tím lépe, mějte však na paměti, abyste příliš neoslňovali především řidiče aut. Světlo by mělo být shora seřízlé a směřující spíše do země. Světelný tok, odstín a tvar vyzařovaného světla jsou další parametry určující kvalitu cyklosvítilny. Zaměřte se také na způsob a dobu dobíjení, možnost upevnění či odolnost. V tomto článku najdete i tři cenové kategorie svítilen, abyste věděli, jaké parametry za jakou sumu můžete očekávat.
Na našem webu jsem pro vás připravili také srovnání jízdních kol a elektrokol. Pro ty nejmenší cyklisty je potom určena stránka dětských kol. Pokud se zajímáte o svítilny s univerzálnějším účelem využití, mohla by vás zase zajímat stránka se srovnáním svítilen.
Typ cyklosvítilny
Předtím, než se pustíte do porovnávání různých kritérií, vyberte si typ svítilny dle toho, v jakém terénu se na kole pohybujete. Na výběr máte ze dvou druhů podle umístění a světelnosti. Pokud na svém kole nemáte zatím žádná světla, doporučujeme pořídit si rovnou celý set, svítilny v nich k sobě ladí a navíc můžete ušetřit.
Přední výkonná světla
Umožní vám dobré osvícení cesty v horších světelných podmínkách. Uchycují se na přední řidítka a vypadají podobně jako klasická svítilna do ruky. Jejich světelnost je výrazně vyšší než u druhého typu, dostatečná pro jakýkoli terén. Jsou také dražší a většinou nabíjecí.
Přední světlo bývá bílé nebo žluté barvy a je určeno k tomu, aby vyzařovalo stálý proud světla. Disponuje LED diodami, nemusí však vždy platit, že více diod rovná se lepší osvětlení. Někdy poslouží jedna silná dioda lépe než několik slabších.
Bezpečnostní světla
Takzvané blikačky dostaly svůj název podle svého způsobu svícení. Nejpoužívanějším režimem je právě blikání, které zajistí, že vás okolí nepřehlédne. Jsou levnější a ve většině případů na jednorázové baterie, o světelnost se také starají LED diody.
Blikačka červené barvy se umisťuje dozadu, existuje ale i bílá na přední řidítka. Tu si pořiďte v případě, že jezdíte ve městě po dobře osvětlených cestách a nepotřebujete větší výkonnou svítilnu do náročného terénu. Je menší a odolnější vůči méně šetrnému zacházení.
Svítivost a vlastnosti světla
Produkované světlo se u různých cyklosvítilen může lišit. Nejzásadnějším faktorem při jejich výběru je svítivost, která udává, kolik světla přístroj vyprodukuje. Samotné světlo pak má různý dosvit, barvu či tvar.
Svítivost
Svítivost neboli světelný tok znamená množství vydávaného světla a uvádí se v lumenech. Čím vyšší číslo je, tím více svítilna svítí. Pro vaši bezpečnou a pohodlnou jízdu zvolte hodnotu svítivosti dle prostředí, ve kterém se nejvíce pohybujete.
Hodnoty svítivosti
Vůbec nejnižší světelnost mají blikačky. Běžně dosahují maximálně 100 lm, jsou tak dostatečné pro jízdu ve městě, kde jsou zpevněné osvětlené trasy nedovolující jízdu vysokou rychlostí.
Hodnoty jsou výrazně vyšší u předních výkonných světel, která mají co nejvíce osvítit cestu před vámi. Pokud jste náročný cyklista, který jezdí rychle, v noci a ještě k tomu například lesem, budou se vám hodit svítilny se svítivostí přesahující 1 000 lm, minimálně však se 700 lumeny.
Tuto hodnotu oceníte také v případě, že přejíždíte za tmy mezi vesnicemi po neosvětlených cestách. Pro jízdu po zpevněných cyklostezkách lemovaných lampami postačí světla s hodnotou 200 až 400 lm. Extrémně vysokou svítivost pak najdete u takzvaných cree svítilen, které nabízejí i několik tisíc lumenů. Mají však vyšší nároky na dobíjení, vyžadují tedy samostatný zdroj napájení umístěný přímo na kole.
Dosvit
S každou hodnotou světelného toku se pojí určitý dosvit, tedy vzdálenost, na kterou světlo dosáhne. Blikačky disponují dosvitem několika desítek, maximálně stovku metrů, přední výkonná světla mohou nabídnout viditelnost 150 až 200 m.
Barva světla
Kromě odrazek je za snížené viditelnosti povinnost vybavit kolo také svítilnami. Přední výkonný světlomet má být bílé barvy, zadní světlo červené a může i blikat. Mnoho cyklosvítilen se prodává také v modré nebo oranžové, doporučujeme však držet se pravidel, aby byla vaše bezpečnost dostatečná.
Přední výkonné světlo lze pořídit v bílé nebo žluté barvě, zde záleží na vašich preferencích. V terénu je však lepší zvolit teplejší odstín, který simuluje denní světlo a dodává tak plastický, více kontrastní, tudíž realistický obraz okolí.
Tvar světla
Tvar světla, světelný kužel nebo také rozptyl zvolte znovu dle prostředí, ve kterém se pohybujete. Do města a na cyklostezku, kde nechybí osvětlení, stačí úzký kužel světla. K jízdě v náročnějším neosvětleném terénu pak vyberte světlo s co nejširším rozptylem, umožní vám lepší periferní vidění i v nepřehledném terénu.
Pozornost věnujte také tomu, aby bylo světlo shora uříznuté a směřovalo spíše dolů, vyhnete se tak přílišnému oslnění řidičů aut.
Světelné režimy
Pokud na kole jezdíte ve více terénech, výběr vám usnadní cyklosvítilny s více světelnými režimy. Dobrý přístroj by měl disponovat minimálně třemi módy, od nejslabšího pro jízdu ve městě, přes silnější světlo, které poslouží i na neosvětlené cyklostezce, po nejvýkonnější určené i do lesa. Světelné režimy nabízí svítilny především ve střední a vyšší cenové kategorii.
Pozornost zde věnujte tvaru světelného kužele, aby byl dostatečně široký hlavně při nejvyšším osvětlení pro jízdu v náročnějším terénu. Světelné režimy prodlouží výdrž baterie, protože si množství světla volíte sami dle tmy a prostředí. Za šera například postačí slabší osvětlení.
Doba svícení
Doba svícení, kterou cyklosvítilny nabízí, závisí na tom, kolik světla vyprodukují a kterým typem napájení disponují. Pohybuje se od 1 k téměř 200 hodinám a vybírejte ji dle toho, jak často a dlouho jezdíte za zhoršené viditelnosti. Například pro jízdu z práce za tmy stačí doba svícení v řádu desítek hodin.
Je dobré zvolit svítilnu s více režimy, které při slabším osvětlení šetří baterku, a vydrží tak déle svítit. Dobu svícení prodlužuje také blikání na rozdíl od stálého výdeje světla.
Napájení
Cyklosvítilny využívají dvou typů zdrojů energie. Prvním jsou ty na klasické baterie. Přístroje se sice nemusí dlouze nabíjet a svítí prakticky okamžitě, nevýhodou však je neustálé pořizování nových a nových baterií.
Druhou variantou jsou dobíjecí Li-Ion akumulátory, které šetří vaši peněženku i životní prostředí. Svítilnu jednoduše zapojíte do zásuvky, pokud je vybavena USB kabelem, můžete ji nabíjet také z počítače, což se hodí při cestování.
Dobíjecí přístroje nabízí delší dobu svícení a výkon, svítí navíc stále stejně až do úplného vybití. K tomu, abyste poznali, kdy je potřeba je dobít, mají ukazatel vybití, aby vám světlo zničehonic nezhaslo uprostřed lesa. Naproti tomu světlo cyklosvítilen na baterky postupně slábne.
Odolnost
Základním parametrem je voděodolnost, kterou v současné době disponují téměř všechny cyklosvítilny. I když nebrázdíte náročný terén plný překážek v podobě potoků či řek, může vás při jízdě na kole potkat déšť.
Odolnost vůči vodě a vniknutí cizích částic se určuje dle stupňů IP xx, přičemž za jednotlivými x vždy stojí číslo dle toho, jak je přístroj náchylný. U hodnot pro cizí částice to jsou čísla od 0 do 6, pro voděodolnost potom 0 až 9, kdy vyšší číslo znamená větší výdrž. Pro ochranu například před deštěm je dostatečná voděodolnost IP x3 (Zdroj: Wikipedie).
Stupeň krytí | Odolnost před vniknutím vody |
IP x0 | Bez ochrany |
IP x1 | Chráněno proti kapající vodě 1+0,5 mm za minutu |
IP x2 | Chráněno proti kapající vodě 3+0,5 mm za minutu |
IP x3 | Chráněno proti vodní tříšti, voda stříká na přístroj v úhlu 60° vertikálně |
IP x4 | Chráněno proti stříkající vodě ze všech úhlů |
IP x5 | Chráněno proti tryskající vodě ze všech úhlů |
IP x6 | Chráněno proti intenzivně tryskající vodě ze všech úhlů |
IP x7 | Chráněno proti ponoření do vody na 30 minut do hloubky 1 metr |
IP x8 | Chráněno proti potopení do vody za podmínek, které určí výrobce |
IP x9 | Chráněno proti tryskající vysokotlaké teplé vodě |
Dobrou vlastností je i odolnost proti nárazu, kterou ocení především cyklisté při jízdě náročnějším terénem. Je samozřejmě vítaná u jakékoli cyklosvítilny, spadnout vám může i opřené kolo. Nárazy nejlépe tlumí pogumovaná světla s bytelnou konstrukcí.
Upevnění
Přední výkonné světlo umisťujeme na řidítka, bude tak směřovat směrem, kam zatočíte, na rozdíl od montáže například na hlavovou trubku. K pevnému a bezpečnému upevnění poslouží klik-fix systém či šroubovací konstrukce.
Zadní blikačka se nejčastěji montuje pod sedlo. Pokud si chcete opatřit také bílou přední blikačku na řidítka, většinou obsahuje gumovou či látkovou pásku na utažení nebo na suchý zip. Její umístění i odejmutí je tak velmi rychlé a jednoduché.
Při jízdě v neosvětleném terénu se doporučuje umístit přední světlo také na cyklistickou helmu, čímž vám vznikne čelovka, se kterou osvítíte ještě více prostoru, míří navíc přímo tam, kam se díváte. Pro zvýšení vaší viditelnosti můžete ještě zaháknout další zadní blikačku například na batoh. Lze přidat také slabší boční osvětlení na rám či výplet kola. Zde se světla budou točit současně s kolem, bude tedy na pohled jasné, že jste v pohybu.
Cena
Pořízení cyklosvítilny nevyžaduje velkou investici, za přijatelné peníze můžete pořídit poměrně dobrý přístroj. Kvalita roste s cenou a existují i takové, jejichž cena se pohybuje v řádech tisíců korun, pro nenáročného cyklistu však postačí i ty za několik set korun.
Cena do 200 Kč
V nejnižší cenové kategorii pořídíte jak zadní blikačky za pár desítek korun, tak i slabší přední světla se světelností maximálně několik desítek lumenů. Jsou také spíše menší s bytelnější konstrukcí, tudíž více nárazuvzdorná. Dle typu dobíjení převažují ty na baterie. Méně obvykle za cenu pod 200 Kč zakoupíte sety, nebývají však příliš výkonné.
Od 200 do 500 Kč
Ve střední cenové třídě kvalita cyklosvítilen stoupá, výběr se rozšiřuje pro rekreační i náročné cyklisty. Najdete zde všechny typy dobíjení, výjimkou už nejsou ani svítilny s nabíjením přes USB. Doba svícení může dosahovat i přes 100 hodin a dostatečná svítivost v řádech stovek lumenů umožní i jízdu po neosvětlené cestě. Sety za tuto cenu už nabízí výkonnější přední i zadní blikačky.
Cena nad 500 Kč
Cyklosvítilny s cenou nad 500 Kč se hodí i pro ty nejnáročnější cyklisty. Disponují vysokou svítivostí, odolností proti vodě i nárazu, jsou celkově větší a pevnější. Z hlediska nabíjení převažují ty s dobíjecím akumulátorem, jehož kapacita závisí na ceně.
Cena nejdražších cyklosvítilen přesahuje i 5 000 Kč, kdy se můžete setkat se svítivostí až 8 000 lm. Neplatí zde však, že čím víc tisíc svítilna stojí, tím je výkonnější. Pokud chcete koupit kvalitní přístroj a nezáleží vám na ceně, důkladně se zaměřte na parametry, které jsou pro vás důležité.