Menu

Srovnávací test a recenze
nejlepších gainerů

Aktualizováno:
Srpen 2020
Autor:
Kamila Lorenzová

Gainer je produktem, na který narazíte v každé nabídce sportovní výživy a suplementů. Jde o speciální směs sacharidů a bílkovin sloužících jak k budování svalové hmoty, tak k regeneraci těla. Jeho obsahové složení dodává tělu potřebné živiny zrychlující tyto procesy.

Nejvhodnějšími adepty pro užívání gainerů jsou pochopitelně vyznavači kulturistiky. Své uplatnění nachází ale i u dalších sportů, jakými jsou například fotbal, hokej, atletika, cyklistika a ostatní kondiční pohybové aktivity. Gainer ovšem není pro každého. Nejvíce ho ocení ti, kterým se nedaří přirozenou cestou nabrat hmotnost a potřebují k tomu speciální doplňky stravy.

Gainer sám o sobě nezaručí nikomu vynikající výsledky. Vždy je k němu třeba přistupovat jako k doplňku. Teprve až v kombinaci s vhodným tréninkem a odpovídajícím stravováním využijete jeho maximální potenciál.

Jestliže se vám žádný gainer v našem výběru nezamlouvá a v problematice se moc neorientujete, můžete využít také článek Jak vybrat gainer, který vám poskytne důležité rady a tipy pro nákup tohoto doplňku.


Nejlepší gainery dle hodnocení a recenzí uživatelů

Vzhled Název Hmotnost (g) Orientační cena Aktuální cena
Recenze PVL Mutant Mass
PVL Mutant Mass 6800 1 100 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Myotec Royal Mass
Myotec Royal Mass 6000 1 500 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Weider Giant Mega Mass 4000
Weider Giant Mega Mass 4000 7000 1 550 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Reflex Nutrition Instant Mass Heavy
Reflex Nutrition Instant Mass Heavy 5400 1 100 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Nutrend Mass Gain
Nutrend Mass Gain 2250 650 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Weider Giant Mega Mass 4000
Weider Giant Mega Mass 4000 3000 1 100 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Nutrend Compress B.I.G.
Nutrend Compress B.I.G. 2100 1 000 Kč Zobrazit nabídky
Recenze GymBeam Erythrit
GymBeam Erythrit 1000 220 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Amix CarboJet Gain
Amix CarboJet Gain 4000 800 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Kevin Levrone LevroLegendary Mass
Kevin Levrone LevroLegendary Mass 6800 1 150 Kč Zobrazit nabídky

Jak vybrat gainer

Hned v první kapitole se zaměříme na skupiny lidí, pro které je gainer ideálním doplňkem a může jim pomoci v jejich cestě za dokonalou postavou. Poté se obrátíme na to nejdůležitější, čímž je pochopitelně samotné složení gaineru. Jsou to například bílkoviny, sacharidy a ostatní látky. Na základě nich si něco povíme o výrazech Soft gainer a Hard gainer.

Mezi důležité věci, které vás budou zajímat při nákupu takového doplňku, bude patřit i velikost balení, chuť a v neposlední řadě to, jak gainer používat, respektive dávkovat. Jak už bývá zvykem, poslední kapitola bude vyčleněna pořizovacím nákladům gainerů.

V každém případě ale rozhodně nezapomínejte na to, že se jedná o doplněk stravy, který vám nezaručí úspěch sám o sobě, pokud navíc necvičíte a případně nedodržujete odpovídající jídelníček. To stejné ovšem platí o všech ostatních suplementech a jiných doplňcích, které si sportovci oblíbili. S budováním svalové hmoty vám mohou pomoci například i proteiny, které lze částečně doplnit v podobě proteinové tyčinky.

Pro koho je vhodný?

Jak už bylo zmíněno hned v úvodu tohoto článku, gainer je obecně používán především bodybuildery a ostatními typy sportovců. Není to ale tak, že se prohlásíte za sportovce a užívání gaineru bude prospěšné pro vaše tělo. Takto to rozhodně nefunguje. Každý člověk má totiž jinou fyzickou schránku a tělesné předpoklady, na základě kterých lze určit, zda je pro něj gainer přínosem či nikoliv.

V tomto směru se setkáte s trojím dělením prezentujícím celkovou stavbu těla člověka.

  • Endomorf
  • Mezomorf
  • Ektomorf

Endomorf

Jde o osobu, která nemá absolutně žádné problémy s nabíráním tuku a svalové hmoty. Naopak se spíše potýká s tím, že nabytý tuk hůře spaluje a ztrácí. Tak přesně pro takového člověka není gainer zrovna ideální volbou, protože by pouze přispěl k celkovému nabírání.

Mezomorf

Tuto skupinu lidí lze označit za dokonalé. Patří do ní totiž sportovci s úměrným přibýváním pouze svalové hmoty. Nemají problémy s tuky a svaly rostou jako po másle. U mezomorfů lze uvažovat o užívání gainerů. Stačí si dobře nastavit cvičební plán, dávkování a celý proces růstu svalů značně uspíšíte.

Ektomorf

Poslední kategorie je jako stvořená pro užívání gainerů. Jsou to lidé s menší hmotností, kteří mají problémy s nabíráním svalové hmoty přirozenou cestou, popřípadě to jde hodně pomalu. Zde je aplikování gaineru zcela na místě.

Bílkoviny

Gainery patří mezi sportovní doplňky, které jsou založeny především na bílkovinách a sacharidech, proto byste těmto složkám měli věnovat tu hlavní pozornost. Nejprve se pojďme zaměřit na bílkoviny. Od jejich kvality se totiž odvíjí i celková kvalita gaineru.

Vždy se zajímejte o to, z jakého zdroje bílkoviny pochází, protože právě tato informace vypovídá o zmiňované kvalitě. Ideálně, když na obalu najdete některý z těchto výrazů – micelární kasein, nativní syrovátkový izolát, hrachový proteinový izolát, CFM, izolát vaječné bílkoviny nebo sójový proteinový izolát. Naopak mezi méně kvalitní bílkoviny patří kaseinát sodný, sójový koncentrát, sušené mléko a sušená syrovátka.

Zároveň se soustřeďte také na celkové množství bílkovin ve 100 gramech gaineru. V tomto směru se pro vás stane rozhodující hodnotou 20 gramů bílkovin na 100 gramů gaineru.

  • Do 20 gramů bílkovin na 100 gramů gaineru – Produkt vhodný spíše pro regeneraci a doplnění potřebného množství živin v těle.
  • Nad 20 gramů bílkovin na 100 gramů gaineru – Výrobek, který se hodí spíše pro rychlejší nabírání svalové hmoty a objemový trénink.

Sacharidy

Druhou nezbytnou složkou jsou sacharidy. V tomto směru si hlídejte účinnost obsažených látek. Některé z nich působí v podstatě okamžitě v těle, jiné se začnou vstřebávat až po nějakém čase. K tomu přihlížejte s ohledem na váš cvičební plán a cíl. Pro představu vám popíšeme stručné rozdělení jednotlivých druhů sacharidů podle toho, jakou rychlostí jsou uvolňovány do krve a jak rychle mohou být pak v těle využity.

  • Rychle se vstřebávací sacharidy – glukóza, fruktóza.
  • Pomalu se vstřebávající sacharidy – laktóza, sacharóza a maltóza.
  • Sacharidy vstřebávající se až za delší dobu po konzumaci – isomaltulos, maltodextrin.

Z rychlosti vstřebávání přítomných sacharidů se odvíjí hlavně to, kdy byste měli konkrétní gainer konzumovat a za jakým účelem. Například rychle se vstřebávající sacharidy přijdou vhod v situaci, kdy potřebujete mezi dvojfázovým tréninkem pouze rychle doplnit energii. Využijete je také těsně po tréninku před dalším jídlem, kdy pomohou nastartovat regenerační procesy. Ty pomalejší pak mohou představovat i určitou náhradu normálního jídla, protože zvyšují hladinu inzulínu mnohem pomaleji a udržují ji na stejné úrovni dlouhou dobu, což je žádoucí po většinu dne. Takový stav umožní optimální nabírání svalové hmoty bez ukládání energie v podobě tuku.

Ostatní látky

V rámci obsahového složení gainerů se pochopitelně setkáte i s ostatními látkami, ke kterým je třeba přihlížet. Jsou to kupříkladu nasycené tuky, v jejichž případě dbejte na co nejnižší zastoupení. Maximální dávka nasycených tuků ve 100 gramech gaineru by neměla přesáhnout hranici 5 až 10 gramů. V případě množství si hlídejte poměr mezi celkovými tuky a těmi nasycenými, jichž by mělo být co nejmenší procento zastoupení. Pokud tomu tak nebude, aplikování gaineru se může negativně promítat také do nárůstu vašeho tělesného tuku.

Minimální by mělo být také zastoupení cholesterolu v gaineru. Zároveň se vyhněte jakýmkoliv dalším potravinovým doplňkům. Mezi ty nežádoucí a v podstatě zakázané patří E240 Formaldehyd, E107 Žluť 2G, E924a Bromičnan draselný, E121 Citronová červeň 2 a jim podobné.

Soft gainer vs. Hard gainer

Velice často se v produktových nabídkách výrobců gainerů můžete setkat s označením Soft gainer a Hard gainer. To souvisí především s průměrnými hodnotami takových doplňků. Zde je několik důležitých informací, které vám pomohou rozeznat hlavní rozdíly mezi těmito dvěma skupinami gainerů.

  • Soft gainery – Obsahují menší zastoupení sacharidů mezi 30 až 50 gramy na 100 gramů gaineru. Naopak disponují vyšším množstvím bílkovin 25 – 50 gramů a tuky kolem 2 až 10 gramů. Z toho plyne jediné, že některé Soft gainery lze označit za určitou náhradu jídla z pohledu přínosných látek pro tělo.
  • Hard gainery – Ty jsou zaměřeny především na vyšší zastoupení sacharidů kolem 50 až 75 gramů na 100 gramů gaineru. Je tedy předpokladem, že tyto produkty budou sloužit jako primární zdroj větší energie. Tu získáte v daleko kratším čase a efektivněji. Hard gainery je nejlepší používat například pro rychlé doplnění energie mezi dvojfázovými tréninky.

Pro lepší přehlednost se můžete podívat i do tabulky ukazující průměrné hodnoty soft a hard gainerů. Na první pohled vám napoví, že u soft gainerů najdete větší zastoupení bílkovin a nižší zastoupení sacharidů a u hard gainerů je to přesně naopak.

Hard gainer (100 g) Soft gainer (100 g)
Energetická hodnota 400 kcal (1600 kJ) 400 kcal (1 600 kJ)
Sacharidy 50–75 g 30–50 g
Bílkoviny 15–25 g 25–50 g
Tuky 1–5 g 2–10 g

 

Velikost balení

Od samotného složení gaineru se při jeho nákupu se dostanete i na ostatní parametry takového produktu. Jedním z nich je například hmotnost, která celkem jasně vypovídá o tom, kolik tohoto doplňku vlastně získáte. Na trhu existují tzv. zkušební balení. Ta vám povětšinou prozradí základní chuť této látky. V jejich případě jde o malé množství cca 50 – 75 gramů.

Pokud byste si chtěli koupit gainer k pravidelné konzumaci, započne váš výběr u balení s hmotností cca 1 kilogram. Jestliže to s posilováním nebo danou pohybovou aktivitou myslíte vážně, určitě si můžete pořízení gaineru ve výsledku zlevnit tím, že investujte peníze do většího balení. Na trhu jsou výrobky s hmotností kolem 5 až 7 kilogramů. Pak pochopitelně vychází jedna dávka na menší peníze.

Chuť

Ke gaineru přistupujte jako k doplňku, který je prospěšný pro vaše tělo a pomůže vám k dosažení požadovaných cílů, ať už jsou jakéhokoliv charakteru. Právě z tohoto důvodu byste se v žádném případě neměli ochuzovat o to, jakou bude mít gainer chuť. Na trhu je totiž bezpočet produktů s odlišnou příchutí. A jak je známo, každému chutná něco trochu jiného. I konzumace gaineru by pro vás do jisté míry měla být lahodným zážitkem.

Jen pro příklad uvedeme, že můžete zakoupit gainery s příchutí čokolády, jahody, banánu, kokosu, vanilky, maliny, citronu, pomeranče, ale také ty bez jakékoliv příchutě.

Jak dávkovat gainer?

Nyní přichází na přetřes další důležitá kapitola. Nejde totiž jen o zakoupení kvalitního a dobrého gaineru, ale důležité je také vědět, jaké dávkování zvolit. Právě od něj se totiž bude odvíjet váš požadovaný výsledek, například ve viditelném nárůstu svalové hmoty. Optimální je pochopitelně začít dávkovat gainer dle uvedeného návodu na obalu výrobku. Je však pravdou, že každý člověk má trochu odlišnou fyzickou muskulaturu a fungování těla, proto je třeba tato doporučení trochu upravovat. Na to existuje jednoduché pravidlo. Pokud při užívání gaineru nedochází k žádným viditelným výsledkům, dávku navyšte. Jestliže naopak hodně přibíráte, dávku snižte.

Pokud byste si chtěli nastavit dávkování gaineru odborně, můžete postupovat dle následujících kroků.

  • Nejprve si spočítejte, jaké množství energie, bílkovin a sacharidů do svého těla dostanete z běžného jídla.
  • Pak se zaměřte na orientační výpočet výdeje energie během celého dne.
  • Zkontrolujte si rozdíly mezi oběma výsledky a tím pádem přijdete na to, kolik gaineru do svého těla budete muset dostat.

V tomto směru lze nakonec zmínit ještě jednu obecnější poučku, která se týká osoby s hmotností kolem 80 kilogramů. Takový člověk by kromě řádného dodržování jídelníčku a pravidelných tréninků pro budování svalové hmoty měl konzumovat asi 160 gramů bílkovin a 360 g sacharidů denně. A z toho lze usoudit optimální dávku gaineru.

Cena

Gainery na trhu chrlí řada nejrůznějších výrobců. Někdy je možná trochu složité vyznat se v jednotlivých produktových řadách. Pokud však budete postupovat podle výše uvedených kapitol, dopracujete se ke kvalitnímu gaineru, který se pro vás stane přínosem. Nápomocny vám v tomto ohledu mohou být i prověřené značky těchto doplňků. Mezi ty se řadí kupříkladu Extrifit, NUTREND, Reflex Nutrition, 4fitness, Muskulvit, Amix Nutrition, Explomax, Scitec Nutrition, MaxxWin a další. A jaké jsou přibližné pořizovací náklady gainerů?

Cena do 200 Kč

Nejlevnější jsou pochopitelně testery gainerů. Jejich hmotnost je do 50 až 75 gramů. Ty stojí kolem 25 Kč. Komplexní balení pro pravidelné použití zakoupíte od 100 Kč, přičemž maximální množství gaineru bude do 1 až 1,5 kilogramu.

Cena od 200 Kč do 1 000 Kč

V tomto směru se vám otevírají možnosti investice do kvalitnějších produktů. Kvalita pochopitelně roste s přidanou cenou. Zakoupit můžete zároveň větší balení. Do 1 000 Kč pořídíte gainery s hmotností až 5 kilogramů.

Cena nad 1 000 Kč

Pokud chcete investovat do prověřené a špičkové kvality, pak si rozhodně připlaťte. Nikoliv však za objem. Ten se i v této cenové skupině pohybuje kolem 5 – 7 kilogramů. Připlácíte spíše za kvalitu, která se promítne do vašich výkonů a viditelných výsledků. Ty nejdražší gainery se mohou pohybovat kolem 3 500 Kč.


Jak vám pomohl tento článek?
Budeme rádi za zpětnou vazbu.

Průměrné hodnocení 4.5 z 13 hlasů