Jak vybrat helmu na motorku
Helma na motorku je podstatným motorkářským vybavením, neboť chrání nejdůležitější část těla – hlavu, a to nejen u řidičů, ale také u spolujezdců. Je totiž konstruována tak, aby absorbovala část kinetické energie při kontaktu hlavy s překážkou či vozovkou. Navíc nechrání pouze proti zranění, ale také před prachem, větrem a deštěm. Jedná se tedy o multifunkční vybavení, bez něhož byste se na silnici ani do terénu neměli vydávat.
V našem článku, jak vybrat helmu na motorku, jsme zaměřili na všechny podstatné parametry. V prvé řadě se dozvíte důležité informace o homologaci neboli osvědčení, že daný výrobek splňuje bezpečnostní standardy. Zaměřili jsme se pochopitelně i na jednotlivé typy přileb, a to včetně maximální rychlosti, při které byste danou variantu (ne)měli používat.
Opomenout jsme pochopitelně nemohli ani velikost, hmotnost, materiál i jednotlivé druhy zapínání. Zohlednili jsme rovněž design či různé doplňkové prvky. Na závěr jsme se zaměřili rovněž na pořizovací cenu, která by ovšem neměla být hlavním kritériem při nákupu. V každém případě si je vhodné pamatovat, že se doporučuje helmu na motorku každých tři až pět let vyměnit, abyste měli jistotu, že vás bude spolehlivě chránit.
Pokud se zajímáte i o další produkty z kategorie výbavy motocyklů, mohlo by vás zaujmout také naše srovnání navigací na motorku nebo motoalarmů.
Jak vybrat helmu na motorku stručně:
- Zaměřte se na homologaci (něco jako úřední certifikát). V České republice aktuálně platí evropská homologace ECE 22-05, lze ovšem narazit i na jiná osvědčení.
- Vyberte vhodný typ. K dispozici máte otevřené, integrální, výklopné, motokrosové a enduro přilby, z nichž některé se hodí na silnici, další do terénu.
- Zohledněte rychlost. Některé motocyklové helmy se hodí pro velmi rychlou jízdu, jiné ovšem bývají doporučovány pro nižší rychlosti.
- Soustřeďte se na velikost a hmotnost. Tyto parametry jsou důležité pro komfort při jízdě. Měli byste tedy mj. přesně znát obvod své hlavy.
- Vybírejte s ohledem na materiál. Helmy na motorku, resp. jejich skořepiny mohou být z polykarbonátu, kompozitu nebo karbonu.
- Zvolte vhodné zapínání. Existují tři základní typy – D-kroužky, přezka a rychlospona, které se mj. liší spolehlivostí.
- Zamyslete se nad designem. Ať se vám to líbí, nebo ne, motocyklová helma by se vám měla rovněž líbit.
- Pozornost věnujte funkcím a vybavením. Jednotlivé přilby mohou mít ventilaci, polohovatelný kšilt, nosní a bradový deflektor, interkom, sluneční clonu, případně anti-fog či anti-scratch ochranu.
- Nepodceňujte cenu. Helma na motorku vás může vyjít na necelou tisícovku, ale také na několik desítek tisíc korun.
Homologace
Helma na motorku by měla primárně zaručovat bezpečnost řidiče i spolujezdce. Pokud chcete mít jistotu, že vás daný produkt skutečně ochrání, zjistěte si, zda má řádnou homologaci. V současné době jich nicméně existuje hned několik.
- ECE 22-05 – tato evropská homologace aktuálně platí v České republice. Dané označení přitom naleznete na vnější straně helmy vedle velikosti a hmotnosti.
- Snell – certifikát, který vydává nezisková testovací laboratoř. Jedná se o nejpřísnější normu na světě. Proto jsou helmy s certifikací Snell považovány způsobilé ke splnění ECE homologace.
- DOT – homologace pro americký trh.
- Sharp – britský nezávislý test, který je sice přísný, nenahrazuje ovšem ECE homologaci.
Typy
Při výběru helmy na motorku byste měli zvolit vhodný typ. Některé modely jsou bezpečnější než jiné, proto se více hodí pro rychlou jízdu. Na druhou stranu mohou být zase zbytečné drahé po pomalejší stroje, jako jsou skútry či mopedy. Roli při výběru ovšem hraje i typ cesty, neboť některé přilby jsou vhodné spíše na silnice, jiné se více hodí do terénu.
Otevřené helma na motorku
Jedná se o helmu bez hledí a ochrany brady. Pokud si ji pořídíte na rychlejší stroj, případně často jezdíte v terénu, rozhodně byste měli mít i speciální brýle na motorku, které chrání oči před větrem, nečistotami a slunečním záření. Otevřené helmy jsou každopádně vhodné spíše pro pomalejší jízdu ve městě na kratší vzdálenosti a hodí se na skútr či moped. Používají je ale rovněž řidiči motocyklů chopperů.
Integrální helma na motorku
Často se označuje jako „uzavřená“. Tato helma chrání bradu a čelist a většina produktů disponuje i sklápěcím plexi a zatmavovací sluneční clonou. Není tedy divu, že je považována za nejbezpečnější a bývá nejpoužívanější. Vhodná je i pro rychlou jízdu, ale vzhledem k tomu, že plně chrání hlavu a může mít zajímavé funkce a doplňky, doporučit ji lze všem silničním motorkářům, a to bez ohledu na typ stroje.
Výklopná helma na motorku
Integrální přilby nemusí být plně komfortní, což neplatí o výklopných neboli modulárních helmách na motorku, které snoubí vlastnosti obou předchozích variant. Jsou tedy bezpečné a zároveň komfortní, a to díky skutečnosti, že není třeba sundávat celou helmu. Díky výklopné části se lze kupříkladu snadno napít, takže se může jednat o vhodné řešení třeba na další cesty.
Helma na motokros
Optimální ochrana hlavy pro jízdu v terénu. Tyto helmy jsou lehké, mají kvalitní větrání a velký kšilt. Musíte si k nim ovšem dokoupit motokrosové brýle. Mnohé můžete použít i na silnici (pokud mají silniční homologaci!), nicméně nejsou vhodné pro rychlou jízdu. Při ní bývají hlučné, příliš nechrání proti větru a navíc nejsou ani příliš aerodynamické.
Helma na enduro
Helmy na enduro jsou rovněž vhodné do terénu, a to jak na motorku, tak na čtyřkolku. Mají přitom velmi podobnou konstrukci jako integrální přilby. Disponují polohovatelným kšiltem, plexi i odvětráváním. Ačkoli se hodí pro jízdu v terénu, helmy s patřičnou homologací mohou i na silnici. Komfort nicméně očekávat nelze, a to především při rychlé jízdě, neboť kšilt nebývá aerodynamický.
Typ helmy na motorku |
Pozitiva |
Negativa |
Otevřená |
Ideální pro skútry, mopedy a choppery |
Méně bezpečná |
Integrální |
Nejbezpečnější varianta, vhodná i pro rychlou jízdu |
Nižší komfort |
Výklopná |
Univerzální řešení na silnici i do terénu |
Ne top komfort ani bezpečnost |
Motokrosová |
Bezpečné a komfortní řešení do terénu |
Nepříliš vhodná na silnici |
Enduro |
Bezpečné a komfortní řešení do terénu |
Nepříliš vhodná na silnici |
Rychlost
Jak je patrné z předešlých řádků, důležitým parametrem při výběru helmy na motorku je rychlost. V tomto ohledu představují univerzální řešení především integrální přilby.
- Integrální přilby lze využít jak při pomalé jízdě, tak při opravdu vysokých rychlostech, tedy třeba i na dálnici.
- U výklopných helem je doporučována maximální rychlost 150 km/h, což rovněž stačí na české dálnice, kde činí nejvyšší povolená rychlost 130 km/h.
- Otevřené helmy už jsou při vyšších rychlostech diskomfortní, proto s nimi bývá doporučována rychlost maximálně 80 km/h.
- U enduro a motokrosových motorek nejde o rychlost. Pro ostrou jízdu se navíc nehodí. Kšilt nebývá aerodynamický, odpor vzduchu by vám tedy mohl otáčet hlavu, což není dvakrát bezpečné.
Velikost
Ať už budete mít sebekvalitnější helmu na motorku, pokud vám nebude sedět, nejenže se v ní budete cítit nepohodlně, ale navíc vás ani neochrání. Výběru vhodné velikosti proto věnujte náležitou pozornost. Předně byste měli znát přesně svůj obvod hlavy. Ten změříte krejčovským metrem, a to lehce nad obočím a ušima. Velikost se ovšem u jednotlivých značek může lišit (tak jako u oblečení) a každý člověk má navíc hlavu jinak tvarovanou.
Helma na motorku by v každém případě měla klást mírný odpor při nasazování. Na hlavě musí být těsná, zároveň ale nesmí vyvíjet větší tlak na spánky, čelo apod. Pravidlo tedy zní, že by neměla nikde tlačit, ale přesto musí být těsná. Přilba navíc musí hlavu obepínat po celém obvodu a i bez zapínání by měla při pohybu do stran vydržet na svém místě. Velikostí se přitom mohou značně lišit, neboť XS helmy mívají např. velikost 53 a 54 centimetrů, zatímco u XXL činí obvykle velikost 61 až 62 cm.
Materiál
Pokud už znáte typ a velikost helmy, která pro vás bude ideální, měli byste se zaměřit rovněž na materiál. Ten má vliv nejen na bezpečnost, ale také na hmotnost či pořizovací cenu. Z hlediska materiálu máte v podstatě na výběr ze tří hlavních možností, i když existuje více řešení.
Polykarbonát
Polykarbonát je materiál, který se využívá na jednoduchou výrobu levnějších helem, které zároveň nemívají nejvyšší odolnost a navíc mohou být poměrně těžké, což ovšem není ani zdaleka pravidlem. Přesto jsou doporučovány spíše pro běžný provoz, tedy spíše pro pomalejší jízdu po zpevněných komunikacích či ve městě. Podobně jsou na tom i přilby z termoplastu (např. ABS) nebo novoduru (neměkčené PVC).
Kompozit
Kompozitní helmy na motorku jsou výraznější pevnější, neboť bývají kvalitnější. Kompozit je materiál ze dvou nebo více substancí s rozdílnými vlastnostmi. V tomto ohledu se často jedná o skelná, kevlarová či uhlíková vlákna. Tyto helmy jsou také lehčí a pružnější, při jejich nákupu budete ale muset počítat s vyšší cenou. Každopádně existují i semikompozitní helmy, které představují kombinaci vlastností polykarbonátových a kompozitních helem.
Karbon
Nejkvalitnější helmy jsou vyráběny z uhlíkových vláken, tedy z karbonu. Není tedy divu, že je používají i profesionální závodníci, ale doporučit je lze i běžným motorkářům, kteří mají rádi rychlost. Jsou skutečně bezpečné, pevné a navíc zaujmou i opravdu nízkou hmotností. Na druhou stranu musíte počítat s vysokou cenou, přičemž bývají i méně pružné.
Materiál |
Pozitiva |
Negativa |
Polykarbonát |
- Nižší cena
- Vhodné pro běžný provoz
|
- Méně odolné
- Poměrně těžké
|
Kompozit |
- Vyšší odolnost
- Nižší hmotnost
- Velká pružnost
|
|
Karbon |
- Vysoká odolnost
- Velmi lehké
|
- Vysoká cena
- Nižší pružnost
|
Upozorňujeme: helmu na motorku netvoří pouze samotná skořepina, ale také vnitřní materiál. Nejčastěji se jedná o expandovaný/pěnový polystyren (EPS). Tato vrstva (či více vrstev) pohlcuje přetížení. Doplňme, že důležitým prvkem může být i možnost vnitřní vystýlku snadno vyndat, vyprat a následně vrátit nazpátek.
Hmotnost
Při výběru helmy na motorku byste měli zohlednit rovněž hmotnost, která úzce souvisí s použitým materiálem, což už je zřejmě patrné z předešlých řádků. Nejtěžší bývají přilby z polykarbonátu, lehčí jsou kompozitní helmy a za nejlehčí lze označit karbonovou ochranu hlavy. Pokud vás zajímá konkrétní hmotnost, vězte, že některé přilby mohou vážit pod 1 kilogram, zatímco jiné váží i přes 1 700 gramů, takže rozdíl může být dosti znatelný.
Tip: hmotnost se samozřejmě liší dle velikosti. Nejmenší helmy mohou být tedy u stejného produktu až o 100 gramů lehčí než největší varianty. Výrobci přitom obvykle uvádějí střední váhu, od které si odečtěte, případně k ní přičtěte 50 gramů podle toho, zda si chcete pořídit menší (XS) či větší velikost (např. XXL).
Zapínání
Jednotlivé motocyklové helmy se liší rovněž ve způsobu, jakým zajišťují udržení na hlavě. V tomto ohledu můžete narazit na tři základní typy zapínání, které se od sebe v několika ohledech odlišují, takže ani tento parametr při výběru neopomíjejte.
- D-kroužky – tento typ zapínání bývá považován za nejspolehlivější a navíc je i nejběžnější. Tvoří jej dva ocelové kroužky ve tvaru písmene D. Doplňme, že tento způsob zapínání lze označit komplikovanější.
- Přezka – další běžně používány způsob zapínání. Ocelová přezka se v tomto případě zapínání do zámku a jde rovněž o poměrně spolehlivé zabezpečení.
- Rychlospona – nejméně používaný typ zapínání. Jedná se o plastovou lištu, jež se zasouvá do zámku s kotvičkou na pružince. Tento způsob zapínání je velmi snadný.
Design
Motocyklové helmy musejí být především bezpečné a ve druhé řadě také komfortní. Netřeba ale dodávat, že motorkáři hledí rovněž na jejich vizuální provedení. V současné době je možné vybírat z tisíců helem rozmanitých designů, takže si vybere opravdu každý. Musíme ovšem dodat, že pestrobarevné helmy či reflexní modely jsou více vidět i za šera, takže se s jejich pomocí snižuje riziko, že vás přehlédne další účastník silničního provozu.
Funkce a vybavení
Helmy na motorku se liší rovněž v tom, jakými jsou opatřeny funkcemi a dodatečným vybavením. Někomu sice stačí samotné základní prvky, některé doplňky jsou ovšem praktické a navíc mohou zvyšovat komfort i bezpečnost. Na druhou stranu se taková výbava může projevit na pořizovací ceně. Každopádně některé tyto prvky jsou součástí helmy, další si budete muset případně dokoupit.
- Ventilace – především u uzavřených helem je důležité větrání, které zajišťuje komfortní jízdu. Dražší helmy na motorku přitom mají ventilační systém, který lze regulovat, takže bývá pro jezdce komfortnější.
- Polohovatelný kšilt – mnohé motokrosové a enduro helmy mají tento prvek, který může efektivněji chránit jezdce proti oslnění sluncem.
- Anti-fog ochrana – zamlží-li se vám plexi, není to nic příjemného. Naštěstí ale existují systémy jako PinLock, což je ohebná vložka z průhledného plastu, která se usazuje na vnitřní stranu helmy. Obecně se prvkům proti zamlžení říká anti-fog.
- Anti-scratch ochrana – tato funkce chrání plexi proti případnému poškrábání.
- Nosní a bradový deflektor – prvky, jež mohou zvyšovat komfortnost jízdy. Bradový deflektor zabraňuje profukování a chrání před hmyzem, nosní deflektor zase pomáhá zabránit tomu, aby se helma na motorku zamlžovala.
- Sluneční clona – umožňuje vyrážet na motorku i za slunečních dní. Integrovaná sluneční clona totiž zajišťuje efektivní ochranu proti slunečním paprskům, aniž by to mělo negativní vliv na viditelnost skrze plexi.
- Interkom – tento prvek umožňuje bezpečnou komunikaci jezdce se spolujezdcem, případně s dalšími motorkáři v dosahu. Navíc bývá často kombinován s handsfree systémem pro telefon nebo GPS.
- Brýle na motorku – v případě otevřených, motokrosových či enduro helem nemá jezdec chráněn zrak, takže jsou u nich naprostou nezbytností brýle. Ty byste měli vybírat s ohledem na značku helmy, neboť produkty od stejných výrobců do sebe obvykle lépe padnou.
- Příprava na brýle – pokud nosíte dioptrické brýle, pamatujte na to při výběru velikosti helmy. K dispozici ovšem máte i přilby s přípravou na brýle, které s touto eventualitou předem počítají, což obvykle platí i pro masivnější obroučky.
- Quick Release – systém pro snadnou a rychlou výměnu hledí bez použití nářadí.
- E.Q.R.S. – pod touto zvláštní zkratkou se ukrývá označení „Emergency Quick Release System“, který umožňuje odejmutí helmy tak, aby nedošlo k úrazu míchy, páteře nebo hlavy. To je důležité v případě dopravní nehody.
Cena
Helmy na motorku se liší i pořizovací cenou, přičemž nejlevnější bývají otevřené přilby. Mezi všemi variantami lze ovšem najít produkty lacinější i dražší. Toto motocyklové příslušenství se tedy může z hlediska finanční stránky značně lišit. Některé helmy totiž nestojí ani tisícovku, za další lze ovšem utratit i několik desítek tisíc korun. Ačkoli si určitě nemusíte pořizovat tu nejdražší variantu, u ochrany hlavy rozhodně nedoporučujeme šetřit.
Cena do 2 500 Kč
V této cenové kategorie najdete nejčastěji otevřené helmy na motorku, ačkoli k dispozici máte i integrální varianty. U nich ovšem nesmíte očekávat dodatečné funkce ani příslušenství. Za nejlevnější přilby každopádně neutratíte ani 1 000 Kč. Seženete zde navíc i mnohé dětské helmy na motorku.
Cena od 2 500 Kč do 5 000 Kč
Zhruba od 2 500 Kč už si můžete pořídit kvalitní motocyklové přilby. Se stoupající cenou začíná přibývat i počet integrálních helem, nicméně v této cenové kategorii už také naleznete mnoho motokrosových a enduro přileb. Některé z nabízených produktů navíc disponují zajímavými funkcemi a doplňky.
Cena od 5 000 Kč do 10 000 Kč
Pokud sháníte špičkovou motocyklovou helmu, ale zároveň nechcete jejím nákupem zruinovat rodinný rozpočet, porozhlédněte se v této cenové kategorii. Naleznete zde prvotřídní integrální, motokrosové a další přilby, které budou enormně bezpečné i komfortní a mohou disponovat také zajímavým vybavením.
Cena nad 10 000 Kč
Top produkty, které jsou vysoce kvalitní a mají špičkovou aerodynamiku, zároveň ale bývají odlehčené, takže vás při jízdě nebudou jakkoli limitovat. Navíc byly opatřeny mnoha praktickými prvky. Jedná se především o integrální helmy na motorku. Nejdražší produkty stojí okolo 40 000 Kč, což už je ovšem pořádná „pálka“.
Diskuze, poradna a vaše zkušenosti
Zeptejte se na cokoliv, co vás zajímá, a naši redaktoři vám odpoví v moderované diskuzi. Můžete také poradit ostatním, nebo se podělit o svoji zkušenost.