Test nejlepších jízdních kol a jak je vybrat

Obrázek jizdního kola

Na trhu se nachází stovky modelů jízdních kol, ze kterých si můžete vybírat. Bohužel neexistuje žádné univerzální kolo ideální pro všechny způsoby jízd. Proto si před nákupem musíte rozmyslet, jaký styl preferujete a čemu dáváte přednost.

S touto volbou vám pomůžeme prostřednictvím několika tematických kapitol, jež vám nastolí ten správný směr. Zavedeme vás do světa jízdních kol, v němž se budete umět orientovat i podle nejmenších detailů, mezi něž patří rámy, odpružení, brzdy nebo převody.

Pořiďte si nové jízdní kolo a my vám k tomu poskytneme praktický návod, jak si jej vybrat co nejlépe. Dnes již nemusíte tápat v přemíře modelů, ale vsadíte na ten, jenž vašim potřebám vyhoví nejvíce, ať už to bude silniční kolo, horské kolo, trekingové kolo či dokonce moderní elektrokolo.


Nejlepších 10 jízdních kol dle hodnocení uživatelů

Vzhled

Název kola

Typ

Počet převodů

Odpružení

Orientační cena

Aktuální cena

Malý náhled jizdního kola Leader Fox Away 2017

Leader Fox Away 2017

trekingové

3x7

odpružená vidlice

7 900 Kč

Malý náhled jizdního kola Leader Fox Ema 2015

Leader Fox Ema 2015

silniční

1x7

pevné

7 000 Kč

Malý náhled jizdního kola AUTHOR Pegas 2015

AUTHOR Pegas 2015

horské

3x9

odpružená vidlice

10 500 Kč

Malý náhled jizdního kola Leader Fox Šumava 2015

Leader Fox Šumava 2015

trekingové

3x9

odpružená vidlice

9 000 Kč

Malý náhled jizdního kola Leader Fox Daft 2015

Leader Fox Daft 2015

trekingové

3x8

odpružená vidlice

7 000 Kč

Malý náhled jizdního kola Leader Fox Toscana 2015

Leader Fox Toscana 2015

trekingové

3x9

odpružená vidlice

8 000 Kč

Malý náhled jizdního kola AUTHOR Aura 2015

AUTHOR Aura 2015

silniční

2x11

pevné

13 000 Kč

Malý náhled jizdního kola Leader Fox Ferrara 2016

Leader Fox Ferrara 2016

silniční

3x7

odpružená vidlice

7 900 Kč

Malý náhled jizdního kola Leader Fox Evolution 2015

Leader Fox Evolution 2015

horské

3x8

odpružená vidlice

7 000 Kč

Malý náhled jizdního kola Specialized Rockhopper 2016

Specialized Rockhopper 2016

horské

3x8

odpružená vidlice

13 000 Kč

Testování a recenze jízdních kol pro rok 2017

Podrobný testu nejlepších jízdních kol zatím zpracováváme a předpokládané vydání pro rok 2017 je během druhé poloviny roku. V testu budou také recenze nejlépe umístěných jízdních kol. Zatím jsme pro vás připravili tabulku nejlepších jízdních kol dle názoru uživatelů. Vždy se jedná o kola, která jsou již prověřená množstvím uživatelů, vždy ale doporučujeme přečíst recenze na vybraných e-shopech a na Heurece.

Pokud chcete, abychom do testu zařadili nějaké konkrétní kolo, o které se zajímáte, napište nám na info@arecenze.cz

Jak vybrat jízdní kolo

1. Typy jízdních kol

2. Velikost

3. Rám

4. Odpružení

5. Brzdy

6. Převody

7. Ceny

8. Správný posed na kole

K výběru jízdního kola nelze přistupovat jednostranně. Na trhu totiž existuje několik typů, které se liší svým konstrukčním zpracováním, velikostí a zaměřením. Nežli si objednáte své vysněné kolo, musíte si položit pár zásadních otázek tohoto typu – Na jakém povrchu budu nejčastěji jezdit? Co od svého kola očekávám z pohledu vyhotovení, výdrže a komfortu?

Vaše odpovědi vám usnadní a pomohou formovat následující kapitoly, prostřednictvím nichž získáte široké povědomí o dostupných jízdních kolech. Vždy začínejte volbou správného typu kola, teprve poté můžete přistoupit k dalším důležitým parametrů, jež se mohou týkat jen některých modelů.

Postupujte dle uvedených bodů, na jejichž konci byste měli mít jasno v tom, jaké jízdní kolo je ideální právě pro vás.


1. Typy jízdních kol

Na počátku všeho vás čeká pravděpodobně to nejzásadnější rozhodnutí vůbec. Musíte si ujasnit, jaký typ kola bude vašim potřebám vyhovovat nejvíce. Jednotlivé modely se od sebe liší hlavně v tom, pro jaký styl jízdy a terénu jsou primárně určeny.

Dáváte-li přednost polním cestám a jízdě v přírodě, padne volba na horská kola. Dostanete-li se mimo silnici jen sporadicky, nabízí se trekingová kola. V případě asfaltového povrchu jasně vítězí kola silniční.

Zde je výpis všech nejpoužívanějších typů jízdních kol:

  • Horská kola
  • Trekingová kola (krosová kola)
  • Silniční kola
  • BMX kola
  • Dětská kola
  • Elektrokola

Horská kola

Jak již prozrazuje název tohoto typu jízdního kola, jde o výrobek určený do náročnějšího terénu. Tomu odpovídá i samotná stavba. Širší pneumatiky s vyšším vzorkem zlepšující průchodnost nezpevněnými cestami a důraz kladený na celkové vyztužení konstrukce, potažmo rámu. I přesto je u kol dosaženo přijatelné hmotnosti.

Mezi často viditelné znaky horského kole patří následující:

  • Částečně nebo celoodpružené vyhotovení
  • Širší rovná řidítka
  • Povětšinou pánské provedení rámu

Horská kola si velice snadno poradí s lesními cestami, bahnitým terénem a se šotolinovými stezkami. Výhodou kola je možnost použití i na běžné asfaltové komunikaci, kde však může do určité míry ztrácet na jízdním komfortu.

Trekingová kola

Trekingová neboli krosová kola jsou odnoží kol horských. Lze je označit za nejoblíbenější modely, protože přináší dostatečné pohodlí jak na silnici, tak v lehčím terénu. Právě slovo „lehčí“ zde hraje podstatnou roli. Jejich rám a pneumatiky již nejsou tak masivní, jako u kol horských, přesto ale překonávají stavbu kol silničních.

Trekingová kola vynikají svou univerzálností, která do jisté míry potírá hranici mezi modelem označovaným jako trekingový a krosový. Díky stavbě rámu jsou kola často osazována řadou nejrůznějších doplňků, jež lze využívat při krátkodobé či dlouhodobé cykloturistice. Na rozdíl od horských kol jsou součástí krosových kol obvykle tyto prvky:

  • Blatníky
  • Svítilny
  • Přední a zadní nosiče

Silniční kola

Jestliže vás nezajímá projíždění terénem a patříte mezi sběratele kilometrů na silnici, volte silniční kolo. To je zaměřeno především na dosažení vyšší rychlosti, komfortního posedu při jízdě a na celkovou aerodynamiku. Této charakteristice odpovídá také celková stavba kola, kde je sázeno na tenčí výrobní materiály a nižší hmotnost.

Jejich nepřehlédnutelným prvkem jsou speciální řídítka zatočená dolů, která mnozí znají pod lidovým označením „berany“. Právě ty upravují jezdcům posed tak, že je dosahováno vyšších rychlostí.

BMX kola

Jde o specifickou kategorii kol, jež nejsou primárně určena pro běžné ježdění na silnici. Tato kola se využívají na uzavřených tratích a rampách, kde jsou s nimi prováděny nejrůznější triky. V tomto směru je sázeno na maximální jednoduchost bez zbytečných převodů. Naopak cíleno je na pevnost a odolnost vyžadovanou při doskocích.

Jde o specifickou kategorii kol, jež nejsou primárně určena pro běžné ježdění na silnici. Tato kola se využívají na uzavřených tratích a rampách, kde jsou s nimi prováděny nejrůznější triky. V tomto směru je sázeno na maximální jednoduchost bez zbytečných převodů. Naopak cíleno je na pevnost a odolnost vyžadovanou při doskocích.

Určitou odnoží BMX kol mohu být i tyto modely:

  • Freestyle kola
  • Sjezdová kola – Využívána v náročném terénu při sjezdech z velkých kopců. I proto jsou vybavena nepřehlédnutelnými vyššími zdvihy

Dětská kola

Kapitolou samou o sobě jsou dětská kola, která jsou svou stavbou a velikostí určena dětem ve věku od 2 do 14 let. Některé modely disponující i bezpečnostními prvky přispívajícími k výuce jízdy. V tomto směru nejsou na kola kladeny žádné větší požadavky.

Elektrokola

Elektrokola jsou výdobytkem nedávné doby. Na první pohled jde o klasická městská kola, jejichž nedílnou součástí jsou baterie pomáhající jezdci při šlapání. Elektropohon, jenž je dnes montován také do horských a trekingových kol.

Jejich velkou výhodou je výpomoc při jízdě, která má samozřejmě omezenou životnost podle toho, s jakou intenzitou tuto technologii využíváte. Mezi zápory patří vyšší hmotnost, jíž okusíte v situaci, kdy se vám při výletě vybije baterie.


2. Velikost

V okamžiku, kdy si ujasníte, jaký typ jízdního kola vám bude vyhovovat nejvíce, musíte přejít k otázce týkající se velikosti. Ta totiž v plném rozsahu rozhoduje o vašem jízdním komfortu a je zárukou toho, že vám jízdní kolo vydrží delší dobu, navíc, když jste dospělou osobou a nikoliv dospívajícím dítětem.

Z pohledu velikosti lze nejčastěji objevit dvojí dělení, v závislosti na konkrétním výrobci či prodejci jízdních kol:

  • Velikosti podle rámu
  • Velikosti podle rozměru kola

Velikost podle rámu

Rozměry rámu, respektive velikost je nejčastěji udávána v palcích. Narazit samozřejmě můžete na písmenné označení, výšku postavy člověka nebo na vzdálenost od země k rozkroku. Právě optimální velikost by se především u kol s pánským rámem měla pohybovat kolem 5 cm od rozkroku člověka k rámu.

Pojďme si ale jednotlivé velikosti zobrazit v názorné tabulce:

Velikost v palcích

Výška postavy

Výška rozkroku nad zemí

Písmenné označení

15"-16"

do 165 cm

do 44 cm

S

17"-18"

165 - 175 cm

do 48 cm

M

19"-20"

175 - 185 cm

do 52 cm

L

21"-22"

185 - 195 cm

do 55 cm

XL

23"-24"

nad 195 cm

58 - 60 cm

XXL

Vzhledem k tomu, že jízdní kola nejsou univerzálním dopravním prostředkem a nabízí bezpočet podob a typových úprav, nelze v podstatě určit žádnou univerzální velikost. Tato tabulka je však obecnou pomůckou. Při hledání přesné velikost vám mohou poradit konkrétní prodejci jízdních kol.

Velikost podle rozměru kola

Vedle velikosti rámu můžete zahlédnout rozměrové dělení také podle velikosti kol. I v tomto případě je využíváno měrné jednotky v palcích.

Průměr kola

Provedení kola

10", 12", 16", 18", 20" a 24"

Kola dětská

26", 27,5" a 29"

Kola horská

27" a 28"

Kola trekingová, krosová a silniční


3. Rám

Při výběru jízdního kola narazíte na dvě podoby rámů. Jsou to pánské rámy a dámské rámy, které jsou povětšinou snížené. Jejich výskyt však není tak častý a týká se spíše některých trekingových kol. I ženy volí v dnešní době spíše pánské rámy, a to s přihlédnutím k pořizovanému kolu – v tomto směru hlavně u silničních a horských.

I přesto máte možnost objevit odlišnosti rámů hlavně z hlediska jejich výrobního materiálu:

  • Ocelové rámy – Součástí nejlevnějších jízdních kol, jejichž nevýhodou je především vyšší hmotnost.
  • Hliníkové rámyTy jsou na rozdíl od ocelových podstatně lehčí, avšak méně pružné.
  • Hořčíkové a karbonové rámyV jejich prospěch hovoří ona zmiňovaná pružnost, pevnost a celková lehkost, což se ostatně promítá do pořizovacích nákladů.
  • Titanové rámyPoměrně nákladná technologie výroby, jíž z pohledu tuhosti a ostatních parametrů nelze cokoliv vytknout. Musíte ale počítat s vyšší investicí.

4. Odpružení

Odpružení kola se úměrně promítá do jízdních vlastností konkrétního modelu. Pod pojmem odpružení si můžete vykreslit v podstatě tři varianty produktů, které lze na současném trhu zakoupit.

  • Pevná vidlice
  • Přední odpružená vidlice
  • Celoodpružené kolo

Nejčastěji narazíte pravděpodobně na modely s odpružením přední vidlice, my vám ale představíme význam všech tří.

Pevná vidlice

Tato jízdní kola nemají žádný prvek odpružení. Přední vidlice je pevná a přímo spojená s rámem kola. Výhodou je jistě nízká pořizovací cena. Nevýhodou však zhoršený jízdní komfort, navíc, když se jedná o horské kolo, u něhož je předpoklad, že se budete častěji pohybovat na nezpevněném terénu. Pak budete cítit pravděpodobně každý přejezd nerovnosti.

Přední odpružená vidlice

Zlatá střední cesta, která vám u jízdního kola poskytne příjemné odpružení v přední části. Přední vidlice je totiž odpružená, takže přejezdy nerovností jsou roznášeny a vaše ruce při jízdě nedostávají tolik zabrat.

Na trhu samozřejmě existují různé typy předních vidlic s odpružením, jež se liší hlavně cenou, použitými materiály a možností regulace.

Celoodpružené kolo

Pomyslným vrcholem z pohledu odpružení jsou celoodpružená kola. V jejich případě naleznete nejenom odpruženou přední vidlici, ale také zadní část. To přináší jezdci maximální pohodlí, ať už jde o stoupání nebo sjezdy v terénu. Toto řešení se týká hlavně horských kol, kde tento mechanismus upotřebíte nejvíce.

Celoodpružené provedení odchytá jakékoliv nárazy, čímž šetříte hlavně ruce, záda a ostatní oblasti svého těla. Tato verze je spojena s vyššími pořizovacími náklady.


5. Brzdy

Brzda je nedílnou a hlavně velice důležitou součástí jízdního kola. Jde ve své podstatě o bezpečnostní prvek, díky němuž jste schopni zabrzdit a zastavit na místě. I v této sféře máte na výběr ze dvou nejčastějších mechanismů, jejichž kvalita úměrně souvisí s cenou.

  • Brzdy čelisťové
  • Brzdy kotoučové

Brzdy čelisťové

Obvykle se s nimi setkáte pod názvem brzdy ráfkové. Zná je bezpochyby každý cyklista z dob minulých. Jde o speciální čelisti, na kterých jsou umístěny brzdové špalíčky zhotovené z nejrůznějších materiálů, jež při brždění tlačí na ráfek kola.

Jde o tu levnější variantu, která však může být vykoupena zhoršeným brzdným účinkem, a to především za mokrého a rozbahněného počasí.

Brzdy kotoučové

Ty lze považovat za prvotřídní výbavu současné doby, samozřejmě v závislosti na tom, jaký mechanismus zvolíte.

  • Mechanické brzdy
  • Hydraulické brzdy

Technologie brždění je obdobná jako u osobních automobilů jen s tím rozdílem, že v tomto případě jde o zmenšenou podobu určenou pro jízdní kolo. Kotoučové brzdy se honosí svou vysokou účinností, ať už se s kolem prodíráte v jakémkoliv terénu. Na druhou stranu musíte počítat i s vyššími vstupními náklady, hmotností a zároveň nutností jejich seřizování.


6. Převody

Jedním z důležitých prvků jízdního kola jsou převody, na jejichž celkový počet byste při výběru mohli také narazit. Správné odstupňování vede k daleko lepším jízdním vlastnostem, a to platí jak pro kola silniční, horská, tak ty trekingová.

Vpředu se obvykle setkáte se dvěma až třemi převodníky. Zadní část se liší model od modelu. Obecně lze za standardní považovat následující výbavu.

  • Horská kola a krosová kola – 24 až 30 převodů
  • Silniční kola – 18 až 30 převodů
  • Sjezdová kola – 9 až 27 převodů

K tomuto číslu se vždy dopracujete součinem předního a zadního převodníku.


7. Ceny

Pakliže jste si po přečtení jednotlivých kapitol udělali alespoň základní představu o tom, jaké kolo je vhodné právě pro vás, zasvětíme vás ještě do pořizovacích nákladů. S pomocí třech nejoblíbenějších cenových hladin vám nastíníme, jaké kolo si můžete na současném trhu zakoupit.

  • Cena do 10 000 Kč
  • Cena od 10 000 do 20 000 Kč
  • Cena od 30 000 Kč do 60 000 Kč

Cena do 10 000 Kč

Jestliže nechcete za své nové kolo utratit moc, určitě se vejdete s náklady do 10 000 Kč. Nejširší nabídku samozřejmě představují trekingová a horská kola. Ta silniční budete hledat spíše výjimečně. Největší zastoupení mají modely s pevnou a pření odpruženou vidlicí. Počet převodů kolem 21 až 24, hmotnost mezi 14 – 15 Kg a v některých případech i kotoučové brzdy.

Cena od 10 000 Kč do 20 000 Kč

Tato cenová kategorie je možná jedna z nejrozšířenějších. Jízdní kolo v této hodnotě je již zárukou, že se ježdění můžete oddávat opravdu ve velké míře a vždy pod sebou budete mít komfortní dopravní prostředek. Téměř každý model za tuto cenu má odpruženou přední vidlici a kotoučové brzdy. S hmotností kola se dostanete pod hranici 13 Kg a i počet převodů se bude blížit hodnotě 27. Své pevné zastoupení zde mají i nejrůznější modely kol silničních, nejenom těch horských a krosových.

Cena od 30 000 Kč do 60 000 Kč

Jízdní kola pro ty, kteří moc dobře vědí, co chtějí. S nárůstem cen totiž nedostanete jenom lepší výbavu v podobě převodů či brzdy, ale hlavně ve kvalitě jednotlivých komponent a v pozvolném snižování jejich hmotnosti. Největší zastoupení zde mají kola horská a silniční. V případě těch terénních jasně vítězí celoodpružené mechanismy, váha pod 12 Kg a užití větších průměrů kol – nejoblíbenější jsou 27,5“ a 29“. Nutno podotknout, že kvalitu si musíte zaplatit.

Ať už se rozhodnete pro jakoukoliv cenovou hladinu, vždy se setkáte s řadou prověřených značek, mezi něž patří Cannondale, Giant, Author, Trek, Superior, Rock Machine, Merida, Maxbike a mnohé další.


8. Správný posed na kole

Jestliže vámi vysněné jízdní kolo již stojí v garáži nebo bytě, zaměřte se pouze na jediné. Je to nastavení správného posedu, který vlastně rozhoduje o tom, jak se vám bude na kole jezdit. Vše se odvíjí od přizpůsobení výšky sedla.

  • Sedlo musí být ve vodorovné poloze.
  • Usedněte na něj a položte nohu na šlapku, opět zcela vodorovně.
  • Položte nohu na pedál v dolní poloze a popřípadě upravte výšku sedla takto – Noha musí být pouze lehce ohnutá pod malým úhlem, nikoliv natažená ani skrčená.

Této výšce uzpůsobte v závislosti na typu jízdního kola také výšku řídítek. Natažené ruce musí pohodlně dosáhnout na řídítka a konečky prstů se musí dotýkat brzdových páček. Výšku sedla i řídítek můžete během jízdy nepatrně doladit tak, aby pro vás byla jízda co nejpohodlnější.

Jak vám pomohl tento test? Budeme rádi za zpětnou vazbu.

Žebříček a test jízdních kol
Průměrné hodnocení 4.3 z 36 hlasů