K výběru jízdního kola se nevyplácí přistupovat bezmyšlenkovitě. Proto je pro vás připraven rádce, který vás provede nejdůležitějšími parametry výběru. Níže se můžete podívat, co vás v jednotlivých kapitolách čeká.
- Proč si pořídit jízdní kolo – jde o ekologický dopravní prostředek a jízda na něm je vhodná i pro lidi, kteří mají potíže s koleny. Cyklistika představuje navíc skvělý koníček pro celou rodinu. Společně můžete objevovat památky i krásy přírody.
- Nevýhody jízdy na kole – důležité je nejezdit v extrémním předklonu, protože tím neprospíváte zádům. Na kole pochopitelně hrozí i dost bolestivé pády a při jízdě na silnici musíte být hodně opatrní.
- Typy jízdních kol – pro jízdu pouze na silnici se hodí silniční kola, do ostřejšího terénu volte horské kolo. Poměrně univerzální typ pak představují kola trekingová. Narazit můžete také na BMX kola, dětská kola a stále populárnější elektrokola.
- Velikost – udává se v palcích či přesných rozměrech, případně můžete narazit i na značení písmeny S, M, L apod. Velikost kola by měla vždy odpovídat výšce postavy jezdce.
- Rám – kromě členění na pánské a dámské rámy se jednotlivé modely liší hlavně materiálem, ze kterého je rám kola vyroben. Používají se ocel, hliník, hořčík, karbon a titan.
- Odpružení – bez odpružení se obejdete u silničních kol. Při jízdě v terénu je nutné alespoň odpružení přední vidlice. Ve vyšších cenových hladinách narazíte i na celoodpružené modely.
- Brzdy – v minulosti byli lidé zvyklí na čelisťové brzdy, které ale postupně nahrazují brzdy kotoučové. Mají daleko lepší brzdný účinek, ale pochopitelně jsou i dražší.
- Převody – nejvíce převodů mívají horská kola, nejméně sjezdová. Jednotlivé typy kol se liší i provedením předního převodníku. Zatímco v minulosti převažovaly trojpřevodníky, dnes jsou v kurzu hlavně dvojpředvodníky a jednopřevodníky.
- Další komponenty – součástí každého jízdního kola jsou dále řídítka, pedály, sedlo, pláště a duše.
- Příslušenství – každému cyklistovi se mohou hodit blatníky, brašny, cyklistický oděv a zámek na kolo. Nepodceňujte ani bezpečnostní prvky, jako jsou světla, odrazky a helma.
- Oblíbené značky – na tuzemském trhu s jízdními koly se těší velké oblibě značky Author, CTM, Superior nebo Specialized.
- Ceny – ačkoliv se dají koupit kola za méně než 10 000 Kč, většina uživatelů bude vybírat v sekci 10 000–30 000 Kč, kde už je výběr hodně bohatý. Nejdražší kola pro profesionály mohou stát i stovky tisíc korun.
- Jak správně jezdit na kole – před jízdou si musíte správně nastavit výšku sedla a řídítek. Aby se vám na kole jezdilo co nejpohodlněji a nejplynuleji, zaměřte se na správné řazení. To znamená během řazení šlapat, při jízdě do kopce zvolit lehký převod a nesnažit se jezdit na zbytečně těžké převody.
Podívat se můžete také na samostatná srovnání příslušenství ke kolu. Patří sem svítilny, helmy, cyklonosiče, batohy a cyklistické boty.
Proč si pořídit jízdní kolo
Pokud nejste zvyklí jezdit na kole a váháte, zda si ho pořídit, možná by vás mohly přesvědčit následující argumenty:
- Ekologický dopravní prostředek – na rozdíl od automobilů, kterých je ve velkých městech opravdu hodně, neprodukují jízdní kola škodlivé zplodiny. Pokud budete do práce jezdit místo auta na kole, ušetříte tím nejen za palivo, ale můžete mít ze sebe i dobrý pocit.
- Pohyb nezatěžující kolena – spolu s plaváním bývá jízda na kole doporučována lidem, kteří trpí artrózou a dalšími problémy s koleny. Jízda na kole navíc prospívá kardiovaskulárnímu systému a má celou řadu pozitivních přínosů.
- Jezdit může celá rodina – cyklovýlety jsou skvělým způsobem, jak může rodina trávit společný čas. Zasportujete si, podíváte se na zajímavá místa a užijete si krásy přírody.
Nevýhody jízdy na kole
Jízda na kole může být za určitých okolností zdraví škodlivá či nebezpečná, takže na to také myslete.
- Špatný posed škodí zádům – z pohledu fyzioterapie je zejména silniční cyklistika hodně namáhavá pro krční a hrudní páteř. Výrazný předklon spolu se záklonem hlavy sice pomáhá aerodynamice, ale může vést k přetížení a bolestem zad. Nic se tedy nemá přehánět a je nezbytné přetížené svalové skupiny protahovat.
- Pády mohou být nebezpečné – jde zejména o pády ve vysoké rychlosti na vozovku, kdy jsou odřeniny a poranění vážnější než při pádu do měkkého lesního porostu. Nejlepší je pádům předcházet, ale stát se to může i opatrnému cyklistovi.
- Na silnici jste zranitelní – v porovnání s jízdou v automobilu nejsou cyklisté na kole dost dobře chráněni. Při střetu s autem jste mimořádně zranitelní. Proto je důležité jezdit opatrně a dodržovat pravidla silničního provozu.
Typy jízdních kol
Na počátku všeho vás čeká pravděpodobně to nejzásadnější rozhodnutí vůbec. Musíte si ujasnit, jaký typ kola bude vašim potřebám vyhovovat nejvíce. Jednotlivé modely se od sebe liší hlavně v tom, pro jaký styl jízdy a terénu jsou primárně určeny.
Na trhu se setkáte hned s několika druhy kol. Dáváte-li přednost polním cestám a jízdě v přírodě, padne volba na horská kola. Dostanete-li se mimo silnici jen sporadicky, nabízí se trekingová kola. V případě asfaltového povrchu jasně vítězí kola silniční.
Zde je výpis všech nejpoužívanějších typů jízdních kol.
- Horská kola – mají širší kola a hrubší vzorek, jsou ideální do náročného terénu, celá konstrukce je vyztužená a zároveň odpružená.
- Trekingová kola (krosová kola) – nejuniverzálnější typ, snoubí v sobě výhody horských a silničních kol, mívají také hodně doplňků.
- Silniční kola – lehčí kola s menším vzorkem, jsou určena čistě na silnici, celá konstrukce je upravená pro dosažení vysoké rychlosti.
- BMX kola – bytelná kola, která nejsou určena k běžné jízdě, ale pouze k provádění triků na uzavřených tratích a rampách.
- Dětská kola – jsou menší než klasická kola, jezdí na nich děti ve věku 2–14 let.
- Elektrokola – dnes jsou hodně populární, pomáhají jezdci při šlapání, nevýhodou je vysoká hmotnost a cenová náročnost.
Horská kola
Jak již prozrazuje název tohoto typu jízdního kola, jde o výrobek určený do náročnějšího terénu. Tomu odpovídá i samotná stavba. Širší pneumatiky u horských kol s vyšším vzorkem zlepšují průjezdnost nezpevněnými cestami a důraz je kladený na celkové vyztužení konstrukce, potažmo rámu. I přesto je u kol dosaženo přijatelné hmotnosti.
Mezi často viditelné znaky horského kola patří následující:
- částečně nebo celoodpružené vyhotovení,
- širší rovná řídítka,
- povětšinou pánské provedení rámu.
Nejlepší horská kola si velice snadno poradí s lesními cestami, bahnitým terénem a se šotolinovými stezkami. Výhodou kola je možnost použití i na běžné asfaltové komunikaci, kde však může do určité míry ztrácet na jízdním komfortu.
Trekingová kola
Trekingová kola, někdy nazývaná také krosová, jsou odnoží kol horských. Lze je označit za nejoblíbenější modely, protože přináší dostatečné pohodlí jak na silnici, tak v lehčím terénu. Právě slovo „lehčí“ zde hraje podstatnou roli. Jejich rám a pneumatiky již nejsou tak masivní, jako u kol horských, přesto ale překonávají stavbu kol silničních.
Trekingová kola vynikají svou univerzálností, díky stavbě rámu jsou kola často osazována řadou nejrůznějších doplňků, jež lze využívat při krátkodobé či dlouhodobé cykloturistice. Na rozdíl od horských kol jsou součástí krosových kol obvykle tyto prvky:
- blatníky,
- svítilny (o nich si můžete přečíst samostatný článek Jak vybrat cyklosvítilnu),
- přední a zadní nosiče.
Silniční kola
Jestliže vás nezajímá projíždění terénem a patříte mezi sběratele kilometrů na silnici, volte silniční kolo. To je zaměřeno především na dosažení vyšší rychlosti, komfortního posedu při jízdě a celkovou aerodynamiku. Této charakteristice odpovídá také celková stavba kola, kde je sázeno na tenčí výrobní materiály a nižší hmotnost.
Jejich nepřehlédnutelným prvkem jsou speciální řídítka zatočená dolů, která mnozí znají pod lidovým označením „berany“. Právě ta upravují jezdcům posed tak, že je dosahováno vyšších rychlostí díky zlepšené aerodynamice.
BMX kola
Jde o specifickou kategorii kol, jež nejsou primárně určena pro běžné ježdění na silnici. Tato kola se využívají na uzavřených tratích a rampách, kde jsou s nimi prováděny nejrůznější triky. V tomto směru je sázeno na maximální jednoduchost bez zbytečných převodů. Cíleno je naopak na pevnost a odolnost vyžadovanou při doskocích.
Určitou odnoží BMX kol mohu být i tyto modely:
- Freestyle kola – pro jízdu ve skateparcích, kola mají průměr maximálně 20″.
- Sjezdová kola – jsou využívána v náročném terénu při sjezdech z velkých kopců. I proto jsou vybavena nepřehlédnutelnými vyššími zdvihy, neboli výraznějším odpružením vidlice.
Dětská kola
Kapitolou samou o sobě jsou dětská kola, která jsou svou stavbou a velikostí určena dětem ve věku 2–14 let. Některé modely disponují i bezpečnostními prvky přispívajícími k výuce jízdy. V tomto směru nejsou na kola kladeny žádné větší požadavky.
Elektrokola
Elektrokola jsou výdobytkem nedávné doby. Na první pohled jde o klasické typy kol, jejichž nedílnou součástí jsou elektromotory a baterie pomáhající jezdci při šlapání. Elektropohon je dnes montován nejčastěji do horských a trekingových kol. Elektrokolům jsme se věnovali v samostatném výběru zde.
Jejich velkou výhodou je výpomoc při jízdě, která má samozřejmě omezenou životnost podle toho, s jakou intenzitou tuto technologii využíváte. Mezi zápory patří vyšší hmotnost, již okusíte v situaci, kdy se vám při výletě vybije baterie.
Typ jízdního kola | Výhody | Nevýhody | Určení |
Horské | Robustní, zvládne i náročný terén, odpružené | Někdy těžší, nevhodné na silnici | Do náročného terénu |
Trekingové | Univerzální využití, velmi oblíbené | Jen do lehkého terénu | Do lehčího terénu i na silnici |
Silniční | Nízká hmotnost, aerodynamická konstrukce | Nevhodné do terénu | Na silnici |
BMX | Pevná konstrukce, důraz na odolnost | Specifické využití, ne na klasickou jízdu | K provádění triků |
Dětská | Uzpůsobení podle věku dítěte | Dítě z něj rychle vyroste | K jízdě v jakékoliv terénu |
Elektrokola | Pomoc se šlapáním | Vyšší hmotnost, dražší varianta | Často do terénu |
Velikost
V okamžiku, kdy si ujasníte, jaký typ jízdního kola vám bude vyhovovat nejvíce, musíte přejít k otázce týkající se velikosti. Ta totiž v plném rozsahu rozhoduje o vašem jízdním komfortu a je zárukou toho, že vám jízdní kolo vydrží delší dobu. Přistupujte odlišně k výběru kola pro dospělého a pro dítě, v nabídce jistě objevíte hodně modelů určených pro mladé začínající cyklisty.
Z pohledu velikosti lze nejčastěji objevit dvojí dělení, v závislosti na konkrétním výrobci či prodejci jízdních kol.
- Velikosti podle rámu – udávají se v palcích nebo se značí písmeny, měly by odpovídat výšce postavy.
- Velikosti podle rozměru kola – udávají se také v palcích, nejmenší jsou dětská kola, největší silniční kola.
Velikost podle rámu
Rozměry rámu, respektive velikost je nejčastěji udávána v palcích. Někteří výrobci ovšem používají například písemné označení jako u oblečení, jiní zase uvádí přesné centimetry. Každopádně nejčastěji se daným rozměrem myslí délka od prostředku středového složení až po konec sedlové trubky rámu.
Není to tak složité, jak by se na první pohled mohlo zdát. Jednoduše si změřte výšku postavy a podle naší tabulky se podívejte, jaká velikost pro vás bude přibližně ta nejlepší. Samozřejmě se poté vždy ujistěte u konkrétního výrobce a značky, každý to totiž může mít trochu jinak. Nakonec nezapomeňte vzít v potaz také velikost kol.
Vzhledem k tomu, že jízdní kola nejsou univerzálním dopravním prostředkem a nabízí bezpočet podob a typových úprav, nelze v podstatě určit žádnou univerzální velikost. Tato tabulka je však obecnou pomůckou. Při hledání přesné velikosti vám mohou poradit konkrétní prodejci jízdních kol.
Výška postavy | Velikost rámu v palcích | Výška konstrukce rámu | Písmenné označení |
do 165 cm | 15″–16″ | do 44 cm | S |
165–175 cm | 17″–18″ | do 48 cm | M |
175–185 cm | 19″–20″ | do 52 cm | L |
185–195 cm | 21″–22″ | do 55 cm | XL |
nad 195 cm | 23″–24″ | 58–60 cm | XXL |
Velikost podle rozměru kola
Vedle velikosti rámu můžete zahlédnout rozměrové dělení také podle velikosti kol. I v tomto případě je využíváno měrné jednotky v palcích.
Průměr kola | Provedení kola |
10″, 12″, 16″, 18″, 20″ a 24″ | Kola dětská |
26″, 27,5″ a 29″ | Kola horská |
27″ a 28″ | Kola trekingová a silniční |
Rám
Při výběru jízdního kola narazíte na dvě podoby rámů. Jsou to pánské rámy a dámské rámy, které jsou povětšinou snížené. Jejich výskyt však není tak častý a týká se spíše některých trekingových kol. I ženy volí v dnešní době spíše pánské rámy, a to s přihlédnutím k pořizovanému kolu – v tomto směru hlavně u silničních a horských.
I přesto máte možnost objevit odlišnosti rámů hlavně z hlediska jejich výrobního materiálu:
- Ocelové rámy – jsou součástí nejlevnějších jízdních kol, jejichž nevýhodou je především vyšší hmotnost.
- Hliníkové rámy – ty jsou na rozdíl od ocelových podstatně lehčí, avšak méně pružné.
- Hořčíkové a karbonové rámy – v jejich prospěch hovoří ona zmiňovaná pružnost, pevnost a celková nízká hmotnost, což se ostatně promítá do pořizovacích nákladů.
- Titanové rámy – poměrně nákladná technologie výroby, jíž z pohledu tuhosti a ostatních parametrů nelze cokoliv vytknout. Musíte ale počítat s vyšší investicí.
Odpružení
Odpružení kola se úměrně promítá do jízdních vlastností konkrétního modelu. Pod pojmem odpružení si můžete vykreslit v podstatě tři varianty produktů, které lze na současném trhu zakoupit.
- Pevná vidlice – tato kola nejsou vůbec odpružená, jde hlavně o modely na silnice.
- Přední odpružená vidlice – nejběžnější varianta, odpružení přední vidlice je nezbytné u terénních kol.
- Celoodpružené kolo – kromě přední vidlice je odpružena i zadní část, jde hlavně o dražší horská kola.
Pevná vidlice
Tato jízdní kola nemají žádný prvek odpružení. Přední vidlice je pevná a přímo spojená s rámem kola. Výhodou je jistě nízká pořizovací cena a často také nižší hmotnost. Nevýhodou však zhoršený jízdní komfort, a to především u trekingových a horských kol. Pevné vidlice proto doporučujeme volit pouze v případě silničních nebo dětských kol, kde odpružení není zase tolik důležité.
Přední odpružená vidlice
Zlatá střední cesta, která vám u jízdního kola poskytne příjemné odpružení v přední části. Přední vidlice je totiž odpružená, takže přejezdy nerovností jsou roznášeny a vaše ruce při jízdě nedostávají tolik zabrat. Pokud chcete jezdit v nerovném terénu, u horských a zčásti i u trekingových kol považujeme odpružení alespoň předního kola za opravdu důležité.
Na trhu samozřejmě existují různé typy předních vidlic s odpružením, jež se liší hlavně cenou, použitými materiály a možností regulace.
Celoodpružené kolo
Pomyslným vrcholem z pohledu odpružení jsou celoodpružená kola. V jejich případě naleznete nejenom odpruženou přední vidlici, ale také zadní část. To přináší jezdci maximální pohodlí, ať už jde o stoupání nebo sjezdy v terénu. Toto řešení se týká hlavně horských kol, kde tento mechanismus upotřebíte nejvíce.
Celoodpružené provedení odchytává jakékoliv nárazy, čímž šetříte hlavně ruce, záda a ostatní oblasti svého těla. Tato verze je spojena s vyššími pořizovacími náklady.
Brzdy
Brzda je nedílnou a hlavně velice důležitou součástí jízdního kola. Jde ve své podstatě o bezpečnostní prvek, díky němuž jste schopni zabrzdit a zastavit na místě. I v této sféře máte na výběr ze dvou nejčastějších mechanismů, jejichž kvalita úměrně souvisí s cenou.
- Brzdy čelisťové – levnější varianta, brzdný účinek je horší (hlavně za špatného počasí).
- Brzdy kotoučové – mechanické jsou méně kvalitní než hydraulické, za které se hodně připlácí.
Brzdy čelisťové
Obvykle se s nimi setkáte pod názvem brzdy ráfkové nebo v-brzdy. Zná je bezpochyby každý cyklista z dob minulých. Jde o speciální čelisti, na kterých jsou umístěny brzdové špalíčky zhotovené z nejrůznějších materiálů, jež při brždění tlačí na ráfek kola.
Jde o tu levnější variantu, která však může být vykoupena zhoršeným brzdným účinkem, a to především za mokrého a rozbahněného počasí.
Brzdy kotoučové
Ty lze považovat za prvotřídní výbavu současné doby, samozřejmě v závislosti na tom, jaký mechanismus zvolíte.
- Mechanické brzdy – brzdy se ovládají skrze lanka, která se mohou časem vytahat, jsou o něco horší než brzdy hydraulické, jejich výhodou je ovšem nižší cena.
- Hydraulické brzdy – ovládají brzdný třmen pomocí kapaliny, dosahují většího brzdného výkonu, nevytahá se časem lanko, jsou ale mnohem dražší.
Technologie brždění je obdobná jako u osobních automobilů, jen s tím rozdílem, že v tomto případě jde o zmenšenou podobu určenou pro jízdní kolo. Kotoučové brzdy se honosí svou vysokou účinností, ať už se s kolem prodíráte v jakémkoliv terénu. Na druhou stranu musíte počítat i s vyššími pořizovacími náklady, hmotností a zároveň nutností jejich seřizování (Zdroj: Bikelockwiki.com).
Převody
Při výběru kola se zaměřte také na jeho převodník. Ten vám totiž umožní zajistit plynulost šlapání. Vzpomenete si na ně hlavně v kopcích, kdy budete potřebovat přeřadit rychlost a ulehčit svým nohám. Čím lépe si totiž budete moci jízdu přizpůsobit, tím lépe se vám pojede. Rozhodující bude především počet převodů. Pozornost pak věnujte hlavně přednímu převodníku.
Počet převodů
Na ideální počtu převodů se neshodnou ani ti největší odborníci. Obecně by se ale dalo říct, že čím více převodů kolo má, tím lépe. I když tato poučka neplatí vždy a zcela striktně. Více rychlostí vám každopádně umožní lépe si přizpůsobit náročnost a styl jízdy.
Počet převodů se často liší podle rozdílných typů kol. Nejčastěji narazíte na následující počet rychlostí:
- Horská kola a krosová kola – 24 až 30 převodů.
- Silniční kola – 18 až 30 převodů.
- Sjezdová kola – 9 až 27 převodů.
K tomuto číslu se vždy dopracujete součinem předního a zadního převodníku. Při výběru byste se měli ale především zaměřit na přední převodník. V zásadě narazíte nejčastěji na následující tři typy.
Trojpřevodník
Trojpřevodník se používal hlavně v dřívějších dobách, dnes už je spíše na ústupu. Najdete ho hlavně u levnějších modelů horských a trekingových kol.
Na první pohled byste si mohli říct, že trojpřevodník potvrzuje pravidlo, že čím více převodů, tím lépe, ale není tomu tak. Není totiž stejně reálné využít všechny kombinace převodů. Některé jsou nepoužitelné kvůli křížení řetězu, jiné jsou zase až příliš těžké a podobně. Větší počet koleček se navíc projeví ve vyšší hmotnosti kola, která je vždy nežádoucí.
Dvojpřevodník
Právě dvojpřevodníky dnes nahrazují dříve používané trojpřevodníky. Výhodou je právě velký rozsah převodů a jednodušší řazení. Oproti trojpřevodníkům mají navíc nižší hmotnost a nenajdete zde moc zbytečných kombinací převodů, které byste stejně nevyužili. Dvojpřevodníky jsou v současné době nejoblíbenější především u silničních a trekingových kol.
Jednopřevodník
Nejnovější trend v cyklistice představují rozhodně jednopřevodníkové sady. Proč se stále více uživatelů přiklání raději k jednopřevodníku, když u převodů platí čím více, tím lépe? Mezi důvody patří nižší hmotnost a jednodušší plynulejší řazení. Řadí se pouze na kazetě, takže nedochází k žádnému křížení nebo zadrhávání řetězu. Navíc díky tomu zmizí jedna páčka na řídítkách, kterou byste museli obsluhovat. Jednopřevodníky převládají hlavně u horských kol.
Další komponenty
Pokud berete výběr kola opravdu vážně a chcete si užít opravdu skvělý požitek z jízdy, pak se soustřeďte na každý detail. To znamená, že se kromě základních částí musíte zajímat i o další komponenty. Například taková řídítka, pedály nebo sedlo se nemusejí zdát tolik důležité, opak je však pravdou a pohodlnou jízdu mohou nakonec velmi ovlivnit.
Řídítka a gripy
Výběr správných řídítek se do jisté míry odvíjí od zvoleného druhu kola, každý styl jízdy totiž vyžaduje trochu něco jiného. Obecně se však setkáte nejčastěji s lomenou nebo rovnou variantou. Liší se také zakončení řídítek, kde máme například berany (často u silničních kol), rohy (horská a trekingová kola), případně zakončení chybí. Při výběru kola dbejte na to, aby byla řídítka z kvalitního materiálu, měla správnou velikost a dala se upravovat jejich poloha.
S výběrem řídítek hodně souvisí i gripy, tedy úchyty pro ruce. Ty mohou být z různých materiálů, nejčastěji z gumy. Každý cyklista by si měl nejdřív vyzkoušet, jestli mu vybraný model sedí a dobře se drží. Gripy se buď nasouvají, nebo upevňují aretačním šroubem. Pokud vám tedy nebudou vyhovovat, můžete si je později vyměnit. Gripy se stejně po pár letech většinou opotřebují a nahrazují se za nové.
Kliky a pedály
Kliky a pedály jsou nepostradatelnou součástí kola. Kliky přenášejí energii cyklisty, kterou vyvíjí do pedálů. Mohou být zhotovené z různých slitin kovů, ideální je pevnost a zároveň nízká hmotnost. Co se týče pedálů, doporučujeme vyhnout se umělohmotným variantám. Existují v zásadě dva základní typy: platformové (široká základna s výstupky proti uklouznutí) a nášlapné (speciální mechanismus zámků, do kterého se zamkne cyklistická obuv) pedály. Raritou jsou pak magnetické pedály.
Určitě se ale nelekejte, pokud narazíte na kolo bez pedálů, v dnešní době je tato varianta čím dál častější. Především dražší modely se prodávají bez pedálů zcela běžně. Pedály jsou totiž další poměrně nákladnou částí kola, proto je výrobci vynechávají, aby budoucí majitel neutrácel zbytečně peníze za komponentu, která by mu stejně nevyhovovala a musel ji měnit. Navíc mnoho cyklistů má cyklistické tretry, takže potřebují speciální pedály přímo na ně.
Sedlo
Sedlo má velký vliv na pohodlí při jízdě. Jeho výběru věnujte velkou pozornost především v případě, že s kolem pravidelně vyrážíte na delší cesty. Určitě je nutné brát ohled na šířku sedla, liší se u mužů a u žen. Odvíjí se od rozložení sedacích kostí a je velmi individuální. Nejčastější správná šířka sedla pro muže bývá 143 mm, ženám vyhovuje spíše širší zhruba 155 mm.
I tady velmi záleží na stylu jízdy a terénu. Pro sportovní jízdu se používají tvrdší, užší a lehčí sedla, pro rekreační a pohodlnou jízdu jsou vhodné spíše širší a měkká (gelová).
Pláště a duše
Mezi samotnými dušemi velké rozdíly nenajdete, v některých jízdních kolech dokonce nejsou. Musí se dbát na velikost a šířku. Velkým faktorem při jízdě jsou ale správné pláště. Široké pláště s drsným povrchem a výrazným vzorkem jsou vhodnější do těžšího terénu, naopak úzké pláště s téměř neznatelným vzorkem se používají na silničních modelech. Existují i kompromisní varianty, nejčastěji je najdeme na trekingových kolech.
Příslušenství
Kromě již zmiňovaných důležitých součástí jízdních kol je dobré zmínit i potřebné příslušenství, bez kterého by zážitek z ježdění byl často dost ochuzený. Některé dostanete už v základu rovnou s kolem, jiné si budete muset dokoupit.
- Blatníky – blatníky jsou schopné ochránit cyklistu i jeho bezprostřední okolí od následků špatného počasí. Existují pevné nebo volné varianty, případně se blatníky liší materiálem.
- Cyklistické boty/tretry – tomuto vybavení jsme se věnovali na samostatné stránce zde. Jde o pevně padnoucí obuv, která má na spodní straně speciální zámek, který přesně zapadá do konkrétního pedálu. Existuje více variant, proto při výběru dávejte pozor na kompatibilitu.
- Cyklosvítilny – cyklista by měl vždy dbát na bezpečnost a dobrou viditelnost. K tomu mu ve zhoršených světelných podmínkách pomůže jedna z cyklosvítilen, na které jsme se také zaměřili na samostatné stránce.
- Odrazky – aby cyklistu dobře viděli i ostatní účastníci provozu, je dobré používat i odrazky.
- Cyklistická helma – základní bezpečnostní prvek, na který by neměl nikdo zapomínat zejména při jízdě v provozu nebo těžším terénu. S výběrem může pomoci tato stránka.
- Brašny – tašky speciálně upravené pro připevnění na konstrukci kola. Samostatný článek o výběru brašen najdete zde.
- Držáky na lahve – konstrukce na snadno přístupném místě, kam si cyklista umístí lahev s nápojem tak, že na ni může dosáhnout i za jízdy.
- Cyklistický oděv – oblečení z kvalitních materiálů, které odvádí pot a dokáže udržet tělo sportovce v optimální teplotě. Cyklistické kraťasy jsou navíc vybavené měkkou vložkou v místě, které je v kontaktu se sedlem.
- Stojan – jednoduchý pomocník, díky kterému nemusíte opírat kolo o stěnu nebo o strom.
- Nářadí – vybavení, s nímž zvládnete základní opravy různých součástí kola. Pár klíčů, záplaty a lepidlo, případně náhradní duši je dobré mít u sebe přímo na vyjížďce.
- Zámek – zajišťuje zabezpečení kola proti jeho odcizení. Samostatný článek s výběrem nejlepších zámků najdete zde.
Oblíbené značky
V internetových obchodech i kamenných prodejnách narazíte na spousty různých výrobců a značek jízdních kol. Stejně jako například u automobilů, každému vyhovuje něco jiného. Někdo si rád připlatí za prestižní značku kola, jiní sázejí na praktičnost či nízkou cenu. Milovníci sportovní cyklistiky pak často značky vybírají také podle toho, na jakých kolech jezdí jejich závodní favoriti a podobně. Pojďme si však představit alespoň ty nejčastější a nejprodávanější značky kol u nás.
Author
Jízdní kola Author patří rozhodně mezi ty nejznámější a narazíte na ně téměř ve všech kategoriích. Jedná se o českou značku a na trhu je už od roku 1990. Author má opravdu velké portfolio různých druhů kol, vyrábí horská, treková, krosová i silniční kola. Obecně jsou kola od této značky velmi oblíbená jak u začátečníků, tak u pokročilejších jezdců. Nabízí spousty cenově dostupných modelů, najdou se zde však i drahá prémiová kola pro zkušené jezdce.
CTM
Slovenský výrobce a distributor kol CTM má na trhu už také poměrně dlouhou historii. Na jízdní kola CTM narazíte hned v několika kategoriích, zaměřují se hlavně na horská a trekingová kola. V jejich sortimentu najdete ale také silniční kousky a modely pro děti. Vyznačují se především cenovou dostupností, kola CTM pořídíte už od pár tisícovek a budou tedy velmi zajímavou variantou pro nenáročné jezdce.
Superior
Českou značku jízdních kol v současnosti vyrábí firma Bike Fun International a výroba probíhá v montovně v Kopřivnici. Jedná se o druhou nejprodávanější značku kol v České republice a najdete pod ní opravdu bohatý výběr od horských modelů, přes trekové a silniční až po ty dětské. Kola Superior jsou vhodná jak pro hobby cyklisty, tak pro závodní jezdce, kteří si v nabídce také najdou to své.
Specialized
Od lokálních výrobců se přesouváme naopak k těm vzdálenějším, protože značka Specialized pochází z Ameriky. Má však velmi dlouhou tradici, založení se datuje k roku 1974. Lze ji označit jako jednoho z největších průkopníků horské cyklistiky. Kromě kol vyrábí také špičkové příslušenství a vybavení, používá ho řada profesionálních jezdců a závodníků. Sází na nejnovější technologie, často však musíte počítat s vysokou pořizovací cenou.
Ceny
Pakliže jste si po přečtení jednotlivých kapitol udělali alespoň základní představu o tom, jaké jízdní kolo je vhodné právě pro vás, zasvětíme vás ještě do pořizovacích nákladů. S pomocí třech cenových hladin vám nastíníme, jaké kolo si můžete na současném trhu zakoupit.
Cena do 10 000 Kč
Jestliže nechcete za své nové kolo utratit moc, určitě se vejdete s náklady do 10 000 Kč. Nejširší nabídku samozřejmě představují trekingová a horská kola. Ta silniční budete nacházet spíše výjimečně. Největší zastoupení mají modely s pevnou a přední odpruženou vidlicí. Počet převodů kolem 21 až 24, hmotnost 14–15 kg a v některých případech i kotoučové brzdy.
Cena od 10 000 do 20 000 Kč
Tato cenová kategorie je možná jedna z nejrozšířenějších. Jízdní kolo v této hodnotě je již zárukou, že se ježdění můžete oddávat opravdu ve velké míře a vždy pod sebou budete mít komfortní dopravní prostředek. Téměř každý model za tuto cenu má odpruženou přední vidlici a kotoučové brzdy. S hmotností kola se dostanete pod hranici 13 kg a i počet převodů se bude blížit hodnotě 27. Své pevné zastoupení zde mají i nejrůznější modely kol silničních, nejenom těch horských a krosových.
Cena od 30 000 do 60 000 Kč
Jízdní kola pro ty, kteří moc dobře vědí, co chtějí. S nárůstem cen totiž nedostanete jenom lepší výbavu v podobě převodů či brzd, ale hlavně ve kvalitě jednotlivých komponent a v pozvolném snižování jejich hmotnosti. Největší zastoupení zde mají kola horská a silniční. V případě těch terénních jasně vítězí celoodpružené mechanismy, váha pod 12 kg a užití větších průměrů kol – nejoblíbenější jsou 27,5″ a 29″. Nutno podotknout, že kvalitu si musíte zaplatit.
Cena nad 60 000 Kč
V této cenové kategorii už narazíme na opravdu profesionální jízdní kola v různých kategoriích. Celkové cena velmi drahých modelů se špičkovými komponenty se může šplhat do statisíců korun.
Ať už se rozhodnete pro jakoukoliv cenovou hladinu, vždy se setkáte s řadou prověřených značek, mezi něž patří Cannondale, Giant, Author, Trek, Superior, Rock Machine, Merida, Maxbike a mnohé další.
Cenová kategorie | Co obvykle nabízí | Co obvykle nenabízí | Pro koho se hodí / pro jaký účel se hodí |
Do 10 000 Kč | Hlavně trekingová a horská kola, vidlice nemusí být vždy odpružená | Mají nižší počet převodů a méně kvalitní brzdy, silniční kola zde nenajdete | Pro nenáročné |
Od 10 000 do 30 000 Kč | Bohatý výběr, samozřejmostí jsou kotoučové brzdy | Celoodpružená kola | Pro uživatele, kteří hledají kompromis mezi cenou a kvalitou |
Od 30 000 do 60 000 Kč | Velmi kvalitní komponenty, terénní modely jsou celoodpružené, větší průměry kol | Kola pro profesionály | Pro náročnější uživatele |
Nad 60 000 Kč | Profesionální modely | Levná kola bez odpružení a převodů | Pro náročné jezdce a profesionály |
Jak správně jezdit na kole
Ať už kolo zrovna vybíráte, nebo ho máte už dávno koupené, bude vás zajímat pár následujících rad a tipů. Pohodlná jízda totiž nezávisí pouze na zvoleném modelu, měli byste znát i správný styl jízdy. Bez něj se vám totiž i na tom nejlepším kole nakonec může jet velmi těžko.
Správný posed na kole
Jestliže vámi vysněné jízdní kolo již stojí v garáži nebo bytě, zaměřte se na nastavení správného posedu, který vlastně rozhoduje o tom, jak dobře se vám bude na kole jezdit. Vše se odvíjí od přizpůsobení výšky sedla.
- Sedlo musí být ve vodorovné poloze.
- Usedněte na něj a položte nohu na šlapku, opět zcela vodorovně.
- Položte nohu na pedál v dolní poloze a popřípadě upravte výšku sedla takto – noha musí být pouze lehce ohnutá v koleni pod malým úhlem, nikoliv natažená ani skrčená.
Této výšce uzpůsobte v závislosti na typu jízdního kola také výšku řídítek. Natažené ruce musí pohodlně dosáhnout na řídítka a konečky prstů se musí dotýkat brzdových páček. Výšku sedla i řídítek můžete během jízdy nepatrně doladit tak, aby pro vás byla jízda co nejpohodlnější.
Jak správně řadit
Při řazení převodů je dobré dodržovat několik zásad. Nestačí mít totiž správný počet převodů, ale také vědět, jak je správně při jízdě využít, aby vám co nejvíce ulehčily práci.
- Řetěz by se neměl křížit – to znamená, že byste neměli mít například nikdy převod na předním nejmenším kolečku i zadním nejmenším kolečku. Řetěz by měl jít vždy co nejvíce rovnoběžně s osou kola.
- Při řazení šlapejte – aby vám převod po zmáčknutí páčky přeskočil, musíte stále šlapat. Bez otáčení převodníku se řetěz zkrátka nepřehodí.
- Zařaďte už pod kopcem – není moc dobré přehazovat v tom největším záběru. Proto na řazení myslete už před kopcem a přehoďte si na lehčí převod s dostatečným předstihem.
- Nejezděte na těžké převody – přehazovačku využívejte co nejvíce. Vyhněte se převodům, kde se musíte opírat do šlapátek a šlape se vám těžce. Snazší převod znamená rychlejší šlapání, menší zátěž na kolena a lepší vliv na zdraví i hubnutí.
- Před zastavením dejte lehčí převod – bude se vám pak lépe znovu rozjíždět.
Jsem důchodce mám poruchu stability, po operaci kyčle mám parézu peroneálního nervu na pravé noze. Běžně jsem jezdila na trekovém kole, jaké kolo mi doporučujete na cyklotrasy s tímto zdravotním problémem.