Menu

Porovnávací test a recenze
nejlepších jízdních kol

Aktualizováno:
Červen 2020
Autor:
Daniel Hrbolka

V kategorii pánská trekingová kola doporučujeme

Kellys Phanatic 30 2020

18 000 Kč Orientační cena

Jaké jízdní kolo vybrat dle srovnání

Tip: Nevíte si rady s výběrem a rádi byste znali názor uživatelů? Zkuste se ve facebookové skupině zeptat majitelů jízdních kol na jejich názor.

  • Top produkt

    Pánská trekingová kola

    Doporučujeme
    Recenze Kellys Phanatic 30 2020

    Kellys Phanatic 30 2020

  • Top produkt

    Dámská trekingová kola

    Doporučujeme
    Recenze Author Stratos ASL 2020

    Author Stratos ASL 2020

  • Top produkt

    Pánská horská kola

    Doporučujeme
    Recenze Superior XP 909 2020

    Superior XP 909 2020

  • Top produkt

    Dámská horská kola

    Doporučujeme
    Recenze GT Avalanche Expert 2020

    GT Avalanche Expert 2020

Pro výběr nejlepších produktů dostupných na trhu jsme se tentokrát zaměřili na jízdní kola. Z důvodu odlišností mezi jednotlivými kategoriemi jsme pro vás vybraná kola rozřadili do skupin podle pohlaví a také na horská a trekingová podle jejich terénního určení. Další kategorie jízdních kol pro vás plánujeme zpracovat v budoucnosti.

Při výběru jsme postupovali stejně, jak by učinil zákazník informovaný o tržní problematice. Zohlednili jsme tak například kvality rámu, vidlice, brzd nebo dalších komponent. Nezapomněli jsme ale vzít v potaz také modelový rok kol a výrobce.

Výsledkem našeho srovnání je tedy souhrn kol vybraných v jednotlivých kategoriích podle pohlaví a také podle jednotlivých druhů. Výpis všech námi srovnaných produktů a jejich porovnání je dostupné v přehledné tabulce níže. Každému kolu jsme věnovali také samostatnou stručnou recenzi, která rozebírá jeho nejdůležitější vlastnosti a specifikace. Všechny recenze najdete na příslušných samostatných stránkách horských a trekingových kol pod tabulkami parametrů.

Pokud se pak nechcete řídit naším výběrem nebo potřebujete poradit s nákupním procesem, doporučujeme vám navštívit také našeho nákupního poradce Jak vybrat jízdní kolo. Každé podkategorii jsme pak navíc připravili stručnější verzi tohoto poradce, která se věnuje popisu specifikací jednotlivých skupin.


Nejlepší jízdní kola dle srovnání

Varianta výběru Vzhled a název Klady vzhledem k podkategorii Zápory vzhledem k podkategorii Orientační cena Aktuální cena

Top produkt

Pánská trekingová kola

Recenze Kellys Phanatic 30 2020
Kellys Phanatic 30 2020

Vysoký počet převodů

Novější model

Vyšší cena

Menší množství variant

18 000 Kč Zobrazit nabídky

Top cena/výkon

Pánská trekingová kola

Recenze Author Vertigo 2020
Author Vertigo 2020

Duralový rám

Novější model

Vysoký počet převodů

Vyšší hmotnost

Plastové pedály

15 000 Kč Zobrazit nabídky

Dostupná varianta

Pánská trekingová kola

Recenze Kellys Cliff 30 2020
Kellys Cliff 30 2020

Nízká cena

Novější model

Odpružená vidlice

Čelisťové brzdy

Plastové pedály

11 000 Kč Zobrazit nabídky

Top produkt

Dámská trekingová kola

Recenze Author Stratos ASL 2020
Author Stratos ASL 2020

Vysoký počet převodů

Duralové komponenty

Novější model

Vyšší cena

Čelisťové brzdy

Některé průměrné součásti

16 000 Kč Zobrazit nabídky

Top cena/výkon

Dámská trekingová kola

Recenze Kellys Clea 30 2020
Kellys Clea 30 2020

Dobrá cena

Novější model

Čelisťové brzdy

Plastové pedály

Některé průměrné komponenty

11 000 Kč Zobrazit nabídky

Dostupná varianta

Dámská trekingová kola

Recenze Leader Fox Away dámské 2019
Leader Fox Away dámské 2019

Nízká cena

Více variant velikosti rámu

Čelisťové brzdy

Vyšší hmotnost

Starší model

9 000 Kč Zobrazit nabídky

Top produkt

Pánská horská kola

Recenze Superior XP 909 2020
Superior XP 909 2020

Lehká konstrukce

Kvalitní zpracování

Novější model

Vysoká cena

Menší počet převodů

27 000 Kč Zobrazit nabídky

Top cena/výkon

Pánská horská kola

Recenze Kellys Spider 50 2020
Kellys Spider 50 2020

Kvalita za dobrou cenu

Novější model

Velký počet převodů

Vyšší hmotnost

16 000 Kč Zobrazit nabídky

Dostupná varianta

Pánská horská kola

Recenze Leader Fox Zero 2019
Leader Fox Zero 2019

Dobrá cena

Vysoký počet převodů

Velký výběr velikosti rámu

Vyšší hmotnost

Některé průměrné komponenty

Starší model

13 500 Kč Zobrazit nabídky

Top produkt

Dámská horská kola

Recenze GT Avalanche Expert 2020
GT Avalanche Expert 2020

Novější model

Kvalitní zpracování

Vysoká cena

Menší počet převodů

30 000 Kč Zobrazit nabídky

Top cena/výkon

Dámská horská kola

Recenze Rock Machine Catherine 70 2020
Rock Machine Catherine 70 2020

Novější model

Slušná cena vzhledem k výkonu

Poměrně málo převodů

14 500 Kč Zobrazit nabídky

Dostupná varianta

Dámská horská kola

Recenze Author Rival ASL 2020
Author Rival ASL 2020

Nízká cena

Duralový rám

Novější model

Plastové pedály

Mírně vyšší hmotnost

12 300 Kč Zobrazit nabídky
Parametr Kellys Phanatic 30 2020 Author Vertigo 2020 Kellys Cliff 30 2020 Author Stratos ASL 2020 Kellys Clea 30 2020 Leader Fox Away dámské 2019 Superior XP 909 2020 Kellys Spider 50 2020 Leader Fox Zero 2019 GT Avalanche Expert 2020 Rock Machine Catherine 70 2020 Author Rival ASL 2020
Ocenění

Top produkt

Top cena/výkon

Dostupná varianta

Top produkt

Top cena/výkon

Dostupná varianta

Top produkt

Top cena/výkon

Dostupná varianta

Top produkt

Top cena/výkon

Dostupná varianta

Kategorie

Pánská trekingová kola

Pánská trekingová kola

Pánská trekingová kola

Dámská trekingová kola

Dámská trekingová kola

Dámská trekingová kola

Pánská horská kola

Pánská horská kola

Pánská horská kola

Dámská horská kola

Dámská horská kola

Dámská horská kola

Orientační cena 18 000 Kč 15 000 Kč 11 000 Kč 16 000 Kč 11 000 Kč 9 000 Kč 27 000 Kč 16 000 Kč 13 500 Kč 30 000 Kč 14 500 Kč 12 300 Kč
Výrobce Kellys Author Kellys Author Kellys Leader Fox Superior Kellys Leader Fox GT Rock Machine Author
Materiál rámu Hliník Dural Hliník Dural Hliník Hliník Hliník Hliník Hliník Hliník Hliník Dural
Velikost rámu M, L 16", 18", 20", 22" S, M, L, XL 17", 19" S, M (17", 19") S, M, L, XL (16", 16,5", 18", 20") 15,5"; 17,5"; 19"; 21" (S, M, L, XL) S, M, L, XL S, M, L, XL (16", 18", 20", 22") 17"; 19" (M, L) 13,5"; 15; 17"; 19" (XS, S, M, L) 14", 16", 18"
Počet převodů 3x9 3x9 3x8 3x9 3x8 3x7 1x12 3x9 3x9 1x12 2x8 3x8
Odpružení vidlice Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano
Odpružení rámu Ne Ne Ne Ne Ne Ne Ne Ne Ne Ne Ne Ne
Průměr kol (") 28 28, 29 28 28, 29 28 28 29 27,5; 29 27,5, 28, 29 27,5, 29 27,5 27,5
Brzdy Hydraulické, kotoučové Hydraulické, kotoučové Čelisťové v-brzdy Čelisťové v-brzdy Čelisťové V-brzdy Čelisťové v-brzdy Hydraulické, kotoučové Hydraulické, kotoučové Hydraulické, kotoučové Hydraulické, kotoučové Hydraulické, kotoučové Mechanické, kotoučové
Materiál pedálů Hliník Plast Plast Dural Plast Neuvedeno Neuvedeno Hliník Neuvedeno Neuvedeno Hliník Plast
Hmotnost (kg) 14,3 15,2 14 13,9 13,9 15,5 12,4 14,6 15,1 Neuvedeno 14,6 14,8
Modelový rok 2020 2020 2020 2020 2020 2019 2020 2020 2019 2020 2020 2020


Jak vybrat jízdní kolo

K výběru jízdního kola nelze přistupovat bezmyšlenkovitě. Na trhu totiž existuje několik typů, které se liší svým konstrukčním zpracováním, velikostí a zaměřením. Nežli si objednáte své vysněné kolo, musíte si položit pár zásadních otázek tohoto typu – Na jakém povrchu budu nejčastěji jezdit? Co od svého kola očekávám z pohledu vyhotovení, výdrže a komfortu?

S odpověďmi vám pomohou následující kapitoly, prostřednictvím nichž získáte široké povědomí o dostupných jízdních kolech. Vždy začínejte volbou správného typu kola, teprve poté můžete přistoupit k dalším důležitým parametrům, jež se mohou týkat jen některých modelů.

Postupujte dle uvedených bodů, na jejichž konci byste měli mít jasno v tom, jaké jízdní kolo je ideální právě pro vás. A až budete mít kolo vybrané, přečtěte si u nás podobné návodné články také na příslušenství k němu – svítilny, helmy, cyklonosiče nebo třeba cyklistické boty.

Jak vybrat jízdní kolo stručně:

  • Volba správného typu – Na trhu najdete různé typy jízdních kol, každý se pak hodí do jiných specifických podmínek. Musíte si tedy nejdřív ujasnit, jakou jízdu si s kolem chcete užít. Pokud chcete do ostřejšího terénu, vyberte horské kolo. Toužíte naopak polykat stovky kilometrů na asfaltu? Jasná volba je silniční kolo. Kompromis mezi oběma variantami jsou treková kola. Každý typ má své speciální charakteristiky, co se týče rámu, kol, plášťů, pedálů, brzd a příslušenství. Vedle tohoto základního rozdělení ale narazíte například ještě na specifičtější druhy jako BMX kola pro freestyle, dětská kola nebo třeba elektrokola. Věřte, že i v rámci jednotlivých typů kol narazíte na další dělení.
  • Kdo na kole bude jezdit? – Po výběru správného typu kola musíte brát zřetel na to, kdo bude tento dopravní prostředek využívat. Zaměřte se na pohlaví a také výšku jezdce. Kola se dělí na mužská i ženská (existují i unisex varianty), výška ovlivňuje to, jak velký rám a kola byste si měli pořídit pro pohodlnou jízdu. Specificky vybírejte kola pro děti.
  • Kolik chcete investovat? – Zbytek parametrů, které hodně ovlivňují požitek z jízdy, závisí na tom, kolik jste ochotní za kolo zaplatit. Pořizovací cena se od jednotek tisíc korun může pohodlně vyšplhat i přes sto tisíc, pokud chcete to nejlepší. Se stoupající cenou získáte veškeré komponenty z kvalitních, odolných a lehkých materiálů, které vám pak dovolí náročnější jízdu a posunutí vašich limitů. Zaměřte se na materiál rámu, kliky a pedály (případně cyklistické boty), typ brzd, odpružení, kvalitu převodového ústrojí (včetně celkového počtu převodů) a další komponenty s příslušenstvím. Roste také možnost volby mezi různými variantami.

Typy jízdních kol

Na počátku všeho vás čeká pravděpodobně to nejzásadnější rozhodnutí vůbec. Musíte si ujasnit, jaký typ kola bude vašim potřebám vyhovovat nejvíce. Jednotlivé modely se od sebe liší hlavně v tom, pro jaký styl jízdy a terénu jsou primárně určeny.

Dáváte-li přednost polním cestám a jízdě v přírodě, padne volba na horská kola. Dostanete-li se mimo silnici jen sporadicky, nabízí se trekingová kola. V případě asfaltového povrchu jasně vítězí kola silniční.

Zde je výpis všech nejpoužívanějších typů jízdních kol.

  • horská kola
  • trekingová kola (krosová kola)
  • silniční kola
  • BMX kola
  • dětská kola
  • elektrokola

Vyobrazení rozdílů mezi různými typy jízdních kol

Horská kola

Jak již prozrazuje název tohoto typu jízdního kola, jde o výrobek určený do náročnějšího terénu. Tomu odpovídá i samotná stavba. Širší pneumatiky horských kol s vyšším vzorkem zlepšují průjezdnost nezpevněnými cestami a důraz je kladený na celkové vyztužení konstrukce, potažmo rámu. I přesto je u kol dosaženo přijatelné hmotnosti.

Mezi často viditelné znaky horského kola patří následující:

  • částečně nebo celoodpružené vyhotovení
  • širší rovná řídítka
  • povětšinou pánské provedení rámu.

Horská kola si velice snadno poradí s lesními cestami, bahnitým terénem a se šotolinovými stezkami. Výhodou kola je možnost použití i na běžné asfaltové komunikaci, kde však může do určité míry ztrácet na jízdním komfortu.

Trekingová kola

Trekingová kola, někdy nazývaná také krosová, jsou odnoží kol horských. Lze je označit za nejoblíbenější modely, protože přináší dostatečné pohodlí jak na silnici, tak v lehčím terénu. Právě slovo „lehčí“ zde hraje podstatnou roli. Jejich rám a pneumatiky již nejsou tak masivní, jako u kol horských, přesto ale překonávají stavbu kol silničních.

Trekingová kola vynikají svou univerzálností, díky stavbě rámu jsou kola často osazována řadou nejrůznějších doplňků, jež lze využívat při krátkodobé či dlouhodobé cykloturistice. Na rozdíl od horských kol jsou součástí krosových kol obvykle tyto prvky:

  • blatníky
  • svítilny (o nich si můžete přečíst samostatný článek Jak vybrat cyklosvítilnu)
  • přední a zadní nosiče.

Silniční kola

Jestliže vás nezajímá projíždění terénem a patříte mezi sběratele kilometrů na silnici, volte silniční kolo. To je zaměřeno především na dosažení vyšší rychlosti, komfortního posedu při jízdě a celkovou aerodynamiku. Této charakteristice odpovídá také celková stavba kola, kde je sázeno na tenčí výrobní materiály a nižší hmotnost.

Jejich nepřehlédnutelným prvkem jsou speciální řídítka zatočená dolů, která mnozí znají pod lidovým označením „berany“. Právě ty upravují jezdcům posed tak, že je dosahováno vyšších rychlostí díky zlepšené aerodynamice.

BMX kola

Jde o specifickou kategorii kol, jež nejsou primárně určena pro běžné ježdění na silnici. Tato kola se využívají na uzavřených tratích a rampách, kde jsou s nimi prováděny nejrůznější triky. V tomto směru je sázeno na maximální jednoduchost bez zbytečných převodů. Naopak cíleno je na pevnost a odolnost vyžadovanou při doskocích.

Určitou odnoží BMX kol mohu být i tyto modely:

  • freestyle kola
  • sjezdová kola – Využívána v náročném terénu při sjezdech z velkých kopců. I proto jsou vybavena nepřehlédnutelnými vyššími zdvihy.

Dětská kola

Kapitolou samou o sobě jsou dětská kola, která jsou svou stavbou a velikostí určena dětem ve věku od 2 do 14 let. Některé modely disponují i bezpečnostními prvky přispívajícími k výuce jízdy. V tomto směru nejsou na kola kladeny žádné větší požadavky.

Elektrokola

Elektrokola jsou výdobytkem nedávné doby. Na první pohled jde o klasické typy kol, jejichž nedílnou součástí jsou elektromotory a baterie pomáhající jezdci při šlapání. Elektropohon je dnes montován nejčastěji do horských a trekingových kol. Elektrokolům jsme se věnovali v samostatném výběru zde.

Jejich velkou výhodou je výpomoc při jízdě, která má samozřejmě omezenou životnost podle toho, s jakou intenzitou tuto technologii využíváte. Mezi zápory patří vyšší hmotnost, jíž okusíte v situaci, kdy se vám při výletě vybije baterie.

Velikost

V okamžiku, kdy si ujasníte, jaký typ jízdního kola vám bude vyhovovat nejvíce, musíte přejít k otázce týkající se velikosti. Ta totiž v plném rozsahu rozhoduje o vašem jízdním komfortu a je zárukou toho, že vám jízdní kolo vydrží delší dobu. Přistupujte odlišně k výběru kola pro dospělého a pro dítě, v nabídce jistě objevíte hodně modelů určených pro mladé začínající cyklisty.

Z pohledu velikosti lze nejčastěji objevit dvojí dělení, v závislosti na konkrétním výrobci či prodejci jízdních kol.

  • velikosti podle rámu
  • velikosti podle rozměru kola

Velikost podle rámu

Rozměry rámu, respektive velikost je nejčastěji udávána v palcích. Narazit samozřejmě můžete na písmenné označení podobně jako u oblečení, výšku postavy člověka nebo na vzdálenost od země k rozkroku. Právě optimální velikost by se především u kol s pánským rámem měla pohybovat kolem 5 cm od rozkroku člověka k rámu.

Pojďme si ale jednotlivé velikosti zobrazit v názorné tabulce:

Velikost v palcích Výška postavy Výška rozkroku nad zemí Písmenné označení
15″-16″ do 165 cm do 44 cm S
17″-18″ 165 – 175 cm do 48 cm M
19″-20″ 175 – 185 cm do 52 cm L
21″-22″ 185 – 195 cm do 55 cm XL
23″-24″ nad 195 cm 58 – 60 cm XXL

Vzhledem k tomu, že jízdní kola nejsou univerzálním dopravním prostředkem a nabízí bezpočet podob a typových úprav, nelze v podstatě určit žádnou univerzální velikost. Tato tabulka je však obecnou pomůckou. Při hledání přesné velikosti vám mohou poradit konkrétní prodejci jízdních kol.

Velikost podle rozměru kola

Vedle velikosti rámu můžete zahlédnout rozměrové dělení také podle velikosti kol. I v tomto případě je využíváno měrné jednotky v palcích.

Průměr kola Provedení kola
10″, 12″, 16″, 18″, 20″ a 24″ Kola dětská
26″, 27,5″ a 29″ Kola horská
27″ a 28″ Kola trekingová, krosová a silniční

Rám

Při výběru jízdního kola narazíte na dvě podoby rámů. Jsou to pánské rámy a dámské rámy, které jsou povětšinou snížené. Jejich výskyt však není tak častý a týká se spíše některých trekingových kol. I ženy volí v dnešní době spíše pánské rámy, a to s přihlédnutím k pořizovanému kolu – v tomto směru hlavně u silničních a horských.

I přesto máte možnost objevit odlišnosti rámů hlavně z hlediska jejich výrobního materiálu:

  • Ocelové rámy – Jsou součástí nejlevnějších jízdních kol, jejichž nevýhodou je především vyšší hmotnost.
  • Hliníkové rámy – Ty jsou na rozdíl od ocelových podstatně lehčí, avšak méně pružné.
  • Hořčíkové a karbonové rámy – V jejich prospěch hovoří ona zmiňovaná pružnost, pevnost a celková nízká hmotnost, což se ostatně promítá do pořizovacích nákladů.
  • Titanové rámy – Poměrně nákladná technologie výroby, jíž z pohledu tuhosti a ostatních parametrů nelze cokoliv vytknout. Musíte ale počítat s vyšší investicí.

Odpružení

Odpružení kola se úměrně promítá do jízdních vlastností konkrétního modelu. Pod pojmem odpružení si můžete vykreslit v podstatě tři varianty produktů, které lze na současném trhu zakoupit.

  • pevná vidlice
  • přední odpružená vidlice
  • celoodpružené kolo

Nejčastěji narazíte pravděpodobně na modely s odpružením přední vidlice, my vám ale představíme význam všech tří.

Pevná vidlice

Tato jízdní kola nemají žádný prvek odpružení. Přední vidlice je pevná a přímo spojená s rámem kola. Výhodou je jistě nízká pořizovací cena. Nevýhodou však zhoršený jízdní komfort, navíc, když se jedná o horské kolo, u něhož je předpoklad, že se budete častěji pohybovat na nezpevněném terénu. Pak budete cítit pravděpodobně každý přejezd nerovnosti.

Přední odpružená vidlice

Zlatá střední cesta, která vám u jízdního kola poskytne příjemné odpružení v přední části. Přední vidlice je totiž odpružená, takže přejezdy nerovností jsou roznášeny a vaše ruce při jízdě nedostávají tolik zabrat.

Na trhu samozřejmě existují různé typy předních vidlic s odpružením, jež se liší hlavně cenou, použitými materiály a možností regulace.

Celoodpružené kolo

Pomyslným vrcholem z pohledu odpružení jsou celoodpružená kola. V jejich případě naleznete nejenom odpruženou přední vidlici, ale také zadní část. To přináší jezdci maximální pohodlí, ať už jde o stoupání nebo sjezdy v terénu. Toto řešení se týká hlavně horských kol, kde tento mechanismus upotřebíte nejvíce.

Celoodpružené provedení odchytává jakékoliv nárazy, čímž šetříte hlavně ruce, záda a ostatní oblasti svého těla. Tato verze je spojena s vyššími pořizovacími náklady.

Brzdy

Brzda je nedílnou a hlavně velice důležitou součástí jízdního kola. Jde ve své podstatě o bezpečnostní prvek, díky němuž jste schopni zabrzdit a zastavit na místě. I v této sféře máte na výběr ze dvou nejčastějších mechanismů, jejichž kvalita úměrně souvisí s cenou.

  • brzdy čelisťové
  • brzdy kotoučové

Vyobrazení druhů brzd - čelisťové a kotoučové

Brzdy čelisťové

Obvykle se s nimi setkáte pod názvem brzdy ráfkové nebo v-brzdy. Zná je bezpochyby každý cyklista z dob minulých. Jde o speciální čelisti, na kterých jsou umístěny brzdové špalíčky zhotovené z nejrůznějších materiálů, jež při brždění tlačí na ráfek kola.

Jde o tu levnější variantu, která však může být vykoupena zhoršeným brzdným účinkem, a to především za mokrého a rozbahněného počasí.

Brzdy kotoučové

Ty lze považovat za prvotřídní výbavu současné doby, samozřejmě v závislosti na tom, jaký mechanismus zvolíte.

  • mechanické brzdy
  • hydraulické brzdy

Technologie brždění je obdobná jako u osobních automobilů, jen s tím rozdílem, že v tomto případě jde o zmenšenou podobu určenou pro jízdní kolo. Kotoučové brzdy se honosí svou vysokou účinností, ať už se s kolem prodíráte v jakémkoliv terénu. Na druhou stranu musíte počítat i s vyššími pořizovacími náklady, hmotností a zároveň nutností jejich seřizování (Zdroj: Bajk.cz).

Převody

Jedním z důležitých prvků jízdního kola jsou převody, na jejichž celkový počet byste při výběru mohli také narazit. Správné odstupňování vede k daleko lepším jízdním vlastnostem, a to platí jak pro kola silniční, horská, tak ta trekingová.

Vpředu se obvykle setkáte se dvěma až třemi převodníky (umístěné u šlapátek), které jsou ovládané přesmykačem. Zadní část s pastorky (neboli kazeta) se liší model od modelu a převody na ní se mění přehazovačkou. Obecně lze za standardní považovat následující výbavu.

  • horská kola a krosová kola – 24 až 30 převodů
  • silniční kola – 18 až 30 převodů
  • sjezdová kola – 9 až 27 převodů

K tomuto číslu se vždy dopracujete součinem předního a zadního převodníku.

Výraznou výjimkou nejsou už ani kola s jedním převodníkem a kazetou deseti převodů. Snížením počtu převodníků se dá docílit nižší váhy celého kola a menšího rizika technické závady.

Při řazení převodů je dobré dodržovat několik zásad.

  • Řaďte ve chvíli, kdy vyvíjíte nejmenší sílu – Optimální doba pro řazení je v dolní úvrati jedné nebo druhé kliky, je dobré si to nacvičit.
  • Nejezděte se zbytečně těžké převody – Časté používání těžkých převodů snižuje životnost řetězu a zbytečně zatěžuje nohy. Ideální převod je ten s vyšší kadencí šlapání (90 až 100 za minutu po rovině a 70 až 80 do kopce), dobrý je pro kardiovaskulární systém.
  • Nekřižte řetěz – Směr řetězu by měl vždy víceméně kopírovat podélnou osu kola, při zařazení na nejmenší převodník by se měla používat horní polovina kazety, opačná poučka platí pro nejtěžší převodník. Pokud se toto pravidlo dlouhodobě nedodržuje, natahuje se vám zbytečně řetěz.
  • Střídejte převody – Pro udržení životnosti celého převodového systému je dobré prostřídávat převody. Pastorky, převodníky i samotný řetěz se o sebe opotřebovávají, je dobré, když je opotřebení rovnoměrnější.

Další komponenty a příslušenství

Kromě už zmiňovaných důležitých součástí jízdních kol je dobré zmínit alespoň pár dalších komponent, bez kterých by zážitek z ježdění byl nemožný nebo dost ochuzený (Zdroj: Wikipedie).

  • Řídítka a gripy – U řídítek můžeme najít různé druhy, které se hodí pro odlišný způsob jízdy. Můžeme si vybrat buď lomenou nebo rovnou variantu. Liší se také zakončení řídítek, kde máme například berany (často u silničních kol), rohy (horská a trekingová kola), případně zakončení chybí. S výběrem řídítek hodně souvisí i gripy, tedy úchyty pro ruce. Ty mohou být z různých materiálů, nejčastěji z gumy. Každý cyklista by si měl nejdřív vyzkoušet, jestli mu vybraný model sedí a dobře se drží. Gripy se buď nasouvají, nebo upevňují aretačním šroubem.
  • Kliky a pedály – Nepostradatelná část kola. Kliky přenášejí energii cyklisty, kterou vyvíjí do pedálů. Mohou být zhotovené z různých slitin kovů, ideální je pevnost a zároveň nízká hmotnost. Co se týče pedálů, doporučujeme se vyhnout umělohmotným variantám. Existují v zásadě dva základní typy – platformové (široká základna s výstupky proti uklouznutí) a nášlapné (speciální mechanismus zámků, do kterého se zamkne cyklistická obuv) pedály. Raritou jsou pak magnetické pedály.
  • Sedla – Má velký vliv na pohodlí při jízdě. Určitě je nutné brát ohled na šířku sedla, liší se u mužů a u žen. Pro sportovní jízdu se používají tvrdší, užší a lehčí sedla, pro rekreační a pohodlnou jízdu jsou vhodné spíše širší a měkká (gelová).
  • Pláště a duše – Mezi samotnými dušemi velké rozdíly nenajdete, v některých jízdních kolech dokonce nejsou. Musí se dbát na velikost a šířku. Velkým faktorem při jízdě jsou ale správné pláště. Široké pláště s drsným povrchem a výrazným vzorkem jsou vhodnější do těžšího terénu, naopak úzké pláště s téměř neznatelným vzorkem se používají na silničních modelech. Existují i kompromisní varianty, nejčastěji je najdeme na trekingových kolech.
  • Blatníky – Blatníky jsou schopné ochránit cyklistu i jeho bezprostřední okolí od následků špatného počasí. Existují pevné nebo volné varianty, případně se blatníky liší materiálem.

Příslušenství

Mezi základní prvky cyklistického příslušenství a doplňků můžeme zmínit například tyto:

  • Cyklistické boty/tretry – Tomuto vybavení jsme se věnovali na samostatné stránce zde. Jde o pevně padnoucí obuv, která má na spodní straně speciální zámek, který přesně zapadá do konkrétního pedálu. Existuje více variant, proto při výběru dávejte pozor na kompatibilitu.
  • Cyklosvítilny a odrazky – Cyklista by měl vždy dbát na bezpečnost a dobrou viditelnost. K tomu mu ve zhoršených světelných podmínkách pomůže jedna z cyklosvítilen, na které jsme se také zaměřili na samostatné stránce. Aby cyklistu dobře viděli i ostatní účastníci provozu, je dobré používat i odrazky.
  • Cyklistická helma – Základní bezpečnostní prvek, na který by neměl nikdo zapomínat zejména při jízdě v provozu nebo těžším terénu. S výběrem může pomoci tato stránka.
  • Brašny – Tašky speciálně upravené pro připevnění na konstrukci kola.
  • Držáky na lahve – Konstrukce na snadno přístupném místě, kam si cyklista umístí lahev s nápojem tak, že na ni může dosáhnout i za jízdy.
  • Cyklistický oděv – Oblečení z kvalitních materiálů, které odvádí pot a dokáže udržet tělo sportovce v optimální teplotě. Cyklistické kraťasy jsou navíc vybavené měkkou plenou v místě, které je v kontaktu se sedlem.
  • Stojan – Jednoduchý pomocník, díky kterému nemusíte opírat kolo o stěnu nebo o strom.
  • Nářadí – Vybavení, s nímž zvládnete základní opravy různých součástí kola. Pár klíčů, záplaty a lepidlo, případně náhradní duši je dobré mít u sebe přímo na vyjížďce.

Ceny

Pakliže jste si po přečtení jednotlivých kapitol udělali alespoň základní představu o tom, jaké kolo je vhodné právě pro vás, zasvětíme vás ještě do pořizovacích nákladů. S pomocí třech cenových hladin vám nastíníme, jaké kolo si můžete na současném trhu zakoupit.

Cena do 10 000 Kč

Jestliže nechcete za své nové kolo utratit moc, určitě se vejdete s náklady do 10 000 Kč. Nejširší nabídku samozřejmě představují trekingová a horská kola. Ta silniční budete hledat spíše výjimečně. Největší zastoupení mají modely s pevnou a přední odpruženou vidlicí. Počet převodů kolem 21 až 24, hmotnost mezi 14 až 15 kg a v některých případech i kotoučové brzdy.

Cena od 10 000 do 20 000 Kč

Tato cenová kategorie je možná jedna z nejrozšířenějších. Jízdní kolo v této hodnotě je již zárukou, že se ježdění můžete oddávat opravdu ve velké míře a vždy pod sebou budete mít komfortní dopravní prostředek. Téměř každý model za tuto cenu má odpruženou přední vidlici a kotoučové brzdy. S hmotností kola se dostanete pod hranici 13 kg a i počet převodů se bude blížit hodnotě 27. Své pevné zastoupení zde mají i nejrůznější modely kol silničních, nejenom těch horských a krosových.

Cena od 30 000 do 60 000 Kč

Jízdní kola pro ty, kteří moc dobře vědí, co chtějí. S nárůstem cen totiž nedostanete jenom lepší výbavu v podobě převodů či brzd, ale hlavně ve kvalitě jednotlivých komponent a v pozvolném snižování jejich hmotnosti. Největší zastoupení zde mají kola horská a silniční. V případě těch terénních jasně vítězí celoodpružené mechanismy, váha pod 12 kg a užití větších průměrů kol – nejoblíbenější jsou 27,5″ a 29″. Nutno podotknout, že kvalitu si musíte zaplatit.

Cena nad 60 000 Kč

V této cenové kategorii už narazíme na opravdu profesionální jízdní kola v různých kategoriích. Celkové cena velmi drahých modelů se špičkovými komponenty se může šplhat do statisíců korun.

Ať už se rozhodnete pro jakoukoliv cenovou hladinu, vždy se setkáte s řadou prověřených značek, mezi něž patří Cannondale, Giant, Author, Trek, Superior, Rock Machine, Merida, Maxbike a mnohé další.

Správný posed na kole

Jestliže vámi vysněné jízdní kolo již stojí v garáži nebo bytě, zaměřte se na nastavení správného posedu, který vlastně rozhoduje o tom, jak dobře se vám bude na kole jezdit. Vše se odvíjí od přizpůsobení výšky sedla.

  • Sedlo musí být ve vodorovné poloze.
  • ​Usedněte na něj a položte nohu na šlapku, opět zcela vodorovně.
  • ​Položte nohu na pedál v dolní poloze a popřípadě upravte výšku sedla takto – noha musí být pouze lehce ohnutá v koleni pod malým úhlem, nikoliv natažená ani skrčená.

Této výšce uzpůsobte v závislosti na typu jízdního kola také výšku řídítek. Natažené ruce musí pohodlně dosáhnout na řídítka a konečky prstů se musí dotýkat brzdových páček. Výšku sedla i řídítek můžete během jízdy nepatrně doladit tak, aby pro vás byla jízda co nejpohodlnější.


Použité a další zajímavé zdroje:

HRUBÍŠEK, Ivo. Horské kola od A do Z. 5. vyd. Praha: Sobotáles, 2002. 316 s. ISBN 80-85920-86-7.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Jízdní_kolo

https://funbikes.cz/blogs/faq/10369758-jaky-je-optimalni-prevod