Doby, kdy se český trh dělil mezi tři až čtyři síťové operátory, a výběr tarifu tak byl otázkou chvilky, jsou dávno pryč. Pročítání webových stránek a ceníků všech současných českých operátorů může být v podstatě nekonečné. Pro usnadnění a urychlení tohoto procesu jsme pro vás připravili tento článek, ve kterém se dozvíte základní kritéria, podle kterých mobilního operátora vybírat:
- Spotřeba jednotek – v první řadě je nutné udělat si přehled o vašich požadavcích na minuty, SMS a data. K tomu vám pomůže telefonní výpis či online kalkulačky.
- Specifické typy tarifů – existují různé zvýhodněné nabídky pro určité skupiny, např. studenty či seniory. Vyplatí se také zvážit rodinný tarif či různé datové tarify.
- Operátor – zaměřte se na typ operátora, parametry sítě a hodnocení klientů.
- Závazek – v dnešní době převažují tarify bez závazku, někdy ale může být varianta se smlouvou na dobu určitou levnější.
- Zvýhodněné nabídky, neveřejné tarify a podpultovky – operátoři mívají skryté nabídky, které se dají dobře vyjednat např. pohrozíte-li přechodem ke konkurenci.
- Další bonusy – k tarifu se mohou vázat příjemné bonusy, jako je sleva na mobilní telefon, internet apod.
- Triky operátorů – dávejte si pozor na tarifikaci (pokud nemáte neomezený tarif), nečekané poplatky, účtování nechtěných služeb a celkovou nesrozumitelnost smluv a jednání.
Spotřeba jednotek
Naprosto stěžejním krokem při výběru tarifu je spočítat si, kolik jednotek, tedy minut volání, SMS a MB nebo GB internetu, potřebujete.
- Minuty a SMS – průměr za rok 2021 byl 160 minut a 33 SMS na jednu sim kartu měsíčně. Vaši spotřebu zjistíte z telefonního vyúčtování. Při výběru tarifu je dobré zkontrolovat, zda volné minuty a SMS platí do všech sítí.
- Data – v roce 2021 proteklo průměrným telefonem cca 4,5 GB za měsíc. K výpočtu vaší konkrétní spotřeby můžete využít datovou kalkulačku.
Data
Vzhledem k ceně dat či neomezených tarifů je dobré co nejpřesněji odhadnout vaši spotřebu. Průměrná spotřeba dat na jednu sim kartu byla v roce 2021 cca 4,5 GB měsíčně (Zdroj: ČTÚ). Nároční uživatelé ale bez problémů spotřebují i 10 a více GB za měsíc. Pořídit si drahý tarif a data následně nevyužívat se příliš nevyplatí, přikupovat datové balíčky k levnějšímu tarifu se většinou nevyplatí vůbec. Pojďme si tedy upřesnit, kolik dat měsíčně budete přibližně potřebovat:
Četnost používání | Objem dat |
Vůbec nebo výjimečně | do 500 MB |
Pravidelně | 3-5 GB |
Non-stop | 10+ GB |
- Vůbec nebo výjimečně – na nouzové zapnutí internetu vám bude stačit balíček dat do 500 MB. Pokud si rádi ráno přečtěte zprávy, odpovíte na e-maily a podíváte se na upozornění na Facebooku, bude lepší povýšit na 500 MB – 1 GB měsíčně.
- Pravidelně – jestli internet v mobilu zapínáte každý den, používáte i nějakou tu aplikaci a aktivně sledujete sociální sítě, bude vám vyhovovat datová zásoba zhruba 3-5 GB. Vystačí vám i na poslech hudby či shlédnutí videa, na práci na cestách už se ale vyplatí zainvestovat do větší porce dat.
- Non-stop – uživatelé, kteří internet v mobilu takřka nevypínají, každodenně poslouchají online hudbu, sledují videa a mobil jim slouží také jako hotspot pro další zařízení, si hravě poradí s 10 a více GB dat. Tarify s 20 a více GB dat jsou vhodné zejména na pracovní využití.
TIP: Srovnávače a kalkulačky
Vaše individuální požadavky (provolané minuty, SMS a potřebná data) můžete zadat do online srovnávače/kalkulačky a systém vám automaticky doporučí tarify, které těmto požadavkům nejvíce odpovídají.
Na internetu můžete narazit na řadu těchto kalkulaček, v současnosti jsou ale pouze dvě stránky, které mají akreditaci od Českého telekomunikačního úřadu – Tarifomat a Tarifon. Od března 2021 má vlastní srovnávač také samotný ČTÚ, srovnání tarifů potom nabízí i dTest nebo další stránky. I při použití tarifové kalkulačky vám ale doporučujeme udělat si v nabízených tarifech a zejména podmínkách operátora přehled, některé kalkulačky totiž neřeší třeba závazek, poplatky apod.
Specifické typy tarifů
Pokud již máte představu o vaší spotřebě, můžete se poohlédnout po některém ze specifických typů tarifů. Kromě základních tarifů totiž existují varianty lépe přizpůsobené individuálním potřebám, jako jsou neomezené tarify, studentské tarify nebo například tarify pro seniory.
Podle věku
- Nejvýhodnější tarify pro studenty – studentské tarify jsou často ve skutečnosti neomezené nebo datové tarify za nižší cenu. Po dobu studia tak můžete získat poměrně nadupaný tarif už od několika stovek, po skončení studia ale končí i tyto výhody.
- Nejvýhodnější tarify pro seniory – tarif pro seniory nabízí za poměrně nízkou cenu (většinou do 300 Kč) limitovaný balíček se zhruba hodinou až dvěma volání v ceně, které bývají doplněné volnými SMS či pár MB dat. Obecně jde o tarif určený hlavně k telefonování a bude stačit uživatelům s minimálními nároky.
- Dětské tarify – populární variantou je stále ještě předplacená karta, alternativou ale může být některý z tarifů pro školáky, které jsou velmi levné (cca od 100 Kč) a podobají se tarifům pro seniory (např. 50 min volání, neomezené SMS, 20 MB dat). Tarif pro školáky je u některých operátorů možné získat i zdarma ke standardnímu nebo rodinnému tarifu.
Podle spotřeby
- Neomezené tarify – velmi populární a většinou také nejdražší variantou jsou neomezené tarify. Za cenu od několika stovek do několika tisíc korun získáte neomezené volání, neomezené SMS a dnes už mnohdy i neomezené využití dat.
- Datové tarify – mohou být dobrou variantou pro uživatele, kteří komunikují hlavně přes internet a volání či SMS prakticky nevyužijí. U těchto tarifů totiž dostanete velký balíček dat (2-20 GB), ale nemáte v ceně žádné volné minuty ani SMS a veškerou další komunikaci tak platíte podle standardního ceníku.
Skupinové tarify
- Nejvýhodnější tarify pro rodinu – rodina, případně skupina přátel, může využít sdílený tarif, který mívá například parametry neomezeného tarifu za nižší cenu. Většina operátorů má také nabídku tarifů pro podnikatele nebo firmy. Zpravidla zahrnují neomezené volání, neomezené SMS a sdílený balíček dat.
- Firemní tarify – hromadně nakoupené tarify pro podnikatele a zaměstnance jsou notoricky známé svými výhodnými cenami. Podmínkou ale může být např. určitý minimální počet zakoupených sim karet.
Operátor
Když už víte, co od vašeho tarifu očekávat, je na čase prozkoumat nabídky operátorů. A podle čeho se mezi jednotlivými poskytovateli orientovat?
- Typy operátorů – vybírat můžete mezi síťovými, virtuálními a šedými operátory. Síťový operátor je nejvíce konzervativní volba, u virtuálních poskytovatelů často narazíte na výhodnější nabídky. Šedým operátorům bychom se raději vyhnuli.
- Parametry sítě – informujte se o typu sítě, pokrytí a rychlosti připojení.
- Klientský servis – není na škodu zabrousit i mezi recenze klientů, nikdy totiž nevíte, kdy budete muset s operátorem řešit nějaký problém.
Typy operátorů
V roce 2017 bylo v České republice podle informací telekomunikačního úřadu přes 150 různých operátorů (Zdroj: ČTÚ). Dělí se do tří typů:
- Síťoví operátoři – poskytovatelé telekomunikačních služeb s vlastní sítí. Konkrétně jde o značky T-Mobile, O2 a Vodafone.
- Virtuální operátoři – pronajímají si přístup k síti u síťových operátorů. Nepotřebují vlastní infrastrukturu ani licenci od ČTÚ, mohou tak nabídnout nižší ceny.
- Šedí operátoři – přeprodávají různé výhodné (např. firemní tarify) od běžných operátorů. Tyto služby jsou hůře dostupné a je zde velké riziko jejich odpojení.
Parametry sítě
- Typ sítě a pokrytí – v současnosti jsou v provozu sítě 2G/GSM, 4G/LTE a 5G. Nejrychlejší je síť 5G, ne všichni operátoři ale nabízejí v tomto ohledu dostatečné pokrytí. Abyste mohli příslušnou síť využívat, musí ji podporovat také váš telefon a SIM karta. Tlačítkovým telefonům např. plně stačí síť 2G. Lepší přehled o pokrytí získáte díky této mapě.
- Rychlost připojení – většina operátorů uvádí maximální možnou rychlost (např. až 300/50 Mbit/s), reálná rychlost připojení je ale výrazně nižší, většinou se pohybuje v jednotkách až desítkách Mbit/s, v závislosti na konkrétním tarifu. V praxi tedy není uváděná maximální rychlost připojení příliš vypovídající.
Závazek
Na výběr máte z několika variant tarifů, které jsou více či méně zavazující:
- Předplacená karta – je nejméně pohodlná (vyžaduje pravidelné dobíjení) i finančně výhodná, nabízí ale anonymitu a dobrou regulaci útraty.
- Paušální tarif se závazkem/bez závazku – u většiny tarifů už se dnes setkáte s možností zavedení bez smlouvy, může být ale za příplatek. Výhodou je, že tarif bez závazku můžete kdykoliv změnit.
Zvýhodněné nabídky, neveřejné tarify a podpultovky
Ceníky a konkrétní podmínky operátorů se vyplatí zkoumat nejen kvůli skrytým poplatkům, ale také proto, že většina operátorů nezveřejňuje na svých webových stránkách všechny tarify, které reálně nabízí. Můžete tak narazit na ideální tarif pro vás, který by vám jinak zůstal utajený. Různých slev a zvýhodnění můžete dosáhnout také prostřednictvím zmíněných tarifních kalkulaček, nebo pokud se rozhodnete sjednat si tarif telefonicky či přímo na pobočce operátora a nebojíte se trochu smlouvat.
Nejvýhodnější pozici má v tomto případě zákazník, kterému brzy končí smlouva. V takovém případě můžete získat výhodnější nabídku od konkurence nebo si u stávajícího operátora vyjednat zvýhodnění vašeho současného tarifu, pokud mu přechodem ke konkurenci pohrozíte. Výhodnější nabídku také obvykle získáte při nákupu několika tarifů současně (např. pro rodinu), nebo pokud si u daného operátora zřizujete i nějakou další službu, například televizi nebo domácí internet.
Od roku 2023 navíc začali někteří operátoři (T-Mobile, Vodafone, O2 a PODA) na základě nařízení Českého telekomunikačního úřadu poskytovat zvýhodněné tarify pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy. Informace jak postupovat pro získání tohoto zvýhodnění najdete zde.
Další bonusy
Zejména velcí operátoři nabízejí k tarifům i další zvýhodnění. Ta samozřejmě nepatří k nejdůležitějším kritériím výběru, rozhodně ale neuškodí poohlédnout se, zda některý z operátorů nenabízí k tarifu i něco navíc. Například:
- Slevy – prakticky standardem je sleva v e-shopu, k tarifu tak můžete dokoupit mobilní telefon či jiné zařízení za zvýhodněnou cenu.
- Zvýhodněné balíčky – ať už jde o tarif pro více osob, nebo kombinace mobilního tarifu s internetovým připojením, digitální televizí a dalšími službami. Díky těmto balíčkům můžete ušetřit značné částky, vždy ale doporučujeme pečlivě zvážit, zda je pro vás nabídka opravdu výhodná, nebo seženete jednotlivé služby levněji od různých poskytovatelů.
Triky operátorů
Odvrácenou stranou klientského servisu jsou potom různé triky telefonních operátorů, kterými se snaží zákazníky získat, udržet, nebo z nich alespoň vyrazit více peněz.
Tarifikace
Jedním z triků, jak ze zákazníků vyrazit více peněz, je typ tarifikace, tedy toho, jak se vám účtují hovory. Klienti s neomezeným tarifem tento problém řešit nemusí, pokud ale platíte provolané minuty, nebo máte v tarifu omezený počet volných minut, měli byste zpozornět. Typy tarifikací jsou tři: 60+60, 60+1 a 1+1.
- Tarifikace 60+60 – nejvýhodnější pro operátora, nejméně výhodná pro zákazníka. Platíte vždy za celou minutu, bez ohledu na to, kolik vteřin jste z ní opravdu provolali.
- Tarifikace 60+1 – v tomto případě si první minutu zaplatíte celou, zbytek provolaného času se vám účtuje po vteřinách. Ani tato verze není pro klienty nejvýhodnější, zejména pokud jim hovory často zaberou méně než minutu. Stále je ale přívětivější než předchozí typ tarifikace.
- Tarifikace 1+1 – nejméně častá a pro klienty nejvýhodnější je tarifikace 1+1, která se počítá po vteřinách a zaplatíte tak opravdu jen to, co reálně provoláte.
Proč jsme na začátku zmiňovali omezený počet minut? Protože tarifikace ovlivňuje i to, jak se vám volné minuty odečítají. S tarifikací 60+60 sice můžete mít hovor na pár sekund, odečte se vám ale celá minuta, a tak dále.
Poplatky za zrušení smlouvy
Největší strašák všech klientů, kteří plánují přejít k jinému operátorovi před tím, než jim vyprší stávající smlouva. Díky novele zákona o elektronických komunikacích jsou ale od dubna 2020 poplatky téměř minulostí. Zatímco dříve jste za zrušení smlouvy zaplatili 20 % zbývajících závazků, dnes už zaplatíte jen 5 %, a to pouze v případě, že smlouvu ukončujete v prvních třech měsících od počátku platnosti. Pokud se rozhodnete změnit operátora později, neplatíte nic.
Novela zákona přechod od operátora nejen usnadňuje, ale i urychluje, na přenos čísla mají nyní operátoři dva pracovní dny, dříve jste si na převedení vašeho čísla počkali i 10 dní (Zdroj: ČTÚ).
Nechtěné služby
U paušálního tarifu můžete mít nevědomky nastavenou například automatickou obnovu dat, po vyčerpání standardního datového limitu se tak připojení nezpomalí ani nevypne, ale operátor vám automaticky aktivuje balíček dat, za který už si ale budete muset připlatit. Automatické obnovení dat je zpravidla možné zrušit v internetové samoobsluze operátora, obnovení dat bez vašeho souhlasu můžete také reklamovat.
Nesrozumitelnost
Ať už uzavíráte smlouvu přes telefon nebo na pobočce, často se setkáte nejen s extrémně dlouhými a nesrozumitelnými dokumenty, ale také s tlakem operátora na rychlé podepsání smlouvy a přibarvování reality. Každý ví, že před podpisem smlouvy by si ji měl pečlivě přečíst a perfektně jí rozumět, ne každý se tímto postupem ale řídí.
Před pořízením nového paušálního tarifu vám tak alespoň doporučujeme udělat si dopředu přehled o podmínkách na trhu a prostudovat všeobecné smluvní podmínky na stránkách operátora. S tím vám může pomoci rozsáhlý slovník pojmů, které by vás mohly snadno zmást.
Pokud vás operátor osloví telefonicky, pravděpodobně nebudete mít na samostudium čas a možná vás bude přesvědčovat o tom, že je nabídka časově omezená. Jde ale o klasický marketingový trik a vždy je lepší si před podpisem smlouvy vzít čas na rozmyšlenou.
Dobrý den,
když má virtuální operátor napsáno „Volné minuty do vlastní sítě – Neomezené“, jako např. Emtéčko START, znamená to do vlastní virtuální sítě (Emtéčko) nebo do Mobilní sítě O2 ?
Děkuji