Odvrácenou stranou klientského servisu jsou potom různé triky telefonních operátorů, kterými se snaží zákazníky získat, udržet, nebo z nich alespoň vyrazit více peněz.
Tarifikace
Jedním z triků, jak ze zákazníků vyrazit více peněz, je typ tarifikace, tedy toho, jak se vám účtují hovory. Klienti s neomezeným tarifem tento problém řešit nemusí, pokud ale platíte provolané minuty, nebo máte v tarifu omezený počet volných minut, měli byste zpozornět. Typy tarifikací jsou tři: 60+60, 60+1 a 1+1.
- Tarifikace 60+60 – nejvýhodnější pro operátora, nejméně výhodná pro zákazníka. Platíte vždy za celou minutu, bez ohledu na to, kolik vteřin jste z ní opravdu provolali.
- Tarifikace 60+1 – v tomto případě si první minutu zaplatíte celou, zbytek provolaného času se vám účtuje po vteřinách. Ani tato verze není pro klienty nejvýhodnější, zejména pokud jim hovory často zaberou méně než minutu. Stále je ale přívětivější než předchozí typ tarifikace.
- Tarifikace 1+1 – nejméně častá a pro klienty nejvýhodnější je tarifikace 1+1, která se počítá po vteřinách a zaplatíte tak opravdu jen to, co reálně provoláte.
Proč jsme na začátku zmiňovali omezený počet minut? Protože tarifikace ovlivňuje i to, jak se vám volné minuty odečítají. S tarifikací 60+60 sice můžete mít hovor na pár sekund, odečte se vám ale celá minuta, a tak dále.
Poplatky za zrušení smlouvy
Největší strašák všech klientů, kteří plánují přejít k jinému operátorovi před tím, než jim vyprší stávající smlouva. Díky novele zákona o elektronických komunikacích jsou ale od dubna 2020 poplatky téměř minulostí. Zatímco dříve jste za zrušení smlouvy zaplatili 20 % zbývajících závazků, dnes už zaplatíte jen 5 %, a to pouze v případě, že smlouvu ukončujete v prvních třech měsících od počátku platnosti. Pokud se rozhodnete změnit operátora později, neplatíte nic.
Novela zákona přechod od operátora nejen usnadňuje, ale i urychluje, na přenos čísla mají nyní operátoři dva pracovní dny, dříve jste si na převedení vašeho čísla počkali i 10 dní (Zdroj: ČTÚ).
Nechtěné služby
U paušálního tarifu můžete mít nevědomky nastavenou například automatickou obnovu dat, po vyčerpání standardního datového limitu se tak připojení nezpomalí ani nevypne, ale operátor vám automaticky aktivuje balíček dat, za který už si ale budete muset připlatit. Automatické obnovení dat je zpravidla možné zrušit v internetové samoobsluze operátora, obnovení dat bez vašeho souhlasu můžete také reklamovat.
Nesrozumitelnost
Ať už uzavíráte smlouvu přes telefon nebo na pobočce, často se setkáte nejen s extrémně dlouhými a nesrozumitelnými dokumenty, ale také s tlakem operátora na rychlé podepsání smlouvy a přibarvování reality. Každý ví, že před podpisem smlouvy by si ji měl pečlivě přečíst a perfektně jí rozumět, ne každý se tímto postupem ale řídí.
Před pořízením nového paušálního tarifu vám tak alespoň doporučujeme udělat si dopředu přehled o podmínkách na trhu a prostudovat všeobecné smluvní podmínky na stránkách operátora. S tím vám může pomoci rozsáhlý slovník pojmů, které by vás mohly snadno zmást.
Pokud vás operátor osloví telefonicky, pravděpodobně nebudete mít na samostudium čas a možná vás bude přesvědčovat o tom, že je nabídka časově omezená. Jde ale o klasický marketingový trik a vždy je lepší si před podpisem smlouvy vzít čas na rozmyšlenou.
Barevné linky
I v případě, že si pořídíte neomezený tarif, existují čísla, za která si zkrátka připlatíte. Tzv. barevné linky představují speciální linky, často začínající na číslo 800 nebo 900, které většinou patří firmám nebo jiným organizacím. Hovor na takovou linku může být zcela zdarma, nebo se vám také může nepěkně prodražit. Cenu hovoru přitom mnohdy poznáte už ze samotného čísla, a je tak vhodné se v barevných linkách alespoň trochu zorientovat (Zdroj: Český telekomunikační úřad).
800 (Zelená linka) – Volání na tato čísla je zcela zdarma, nejčastěji jde o zákaznické linky a technické podpory různých firem.
810 – 819, 830 – 839, 843 – 846 (Modrá linka) – Linky s těmito počátečními čísly už jsou placené, za volání platí jak volající, tak příjemce hovoru. Konkrétní sazbu si určuje operátor a najdete ji v ceníku vašeho tarifu.
840 – 842, 847 – 849 (Bílá linka) – Tyto linky měly své opodstatnění spíše v minulosti, kdy se u pevných linek rozlišovalo meziměstské volání. Bílé linky jsou totiž čísla s jednotnou sazbou pro volající z celé republiky.
900, 906, 908 a 909 (Žluté a duhové linky) – Nejčastěji služby, ať už jde o věštění po telefonu, účast v soutěži nebo třeba hovory pro dospělé (909). U linky 908 (slouží například k hlasování) je daná jednorázová cena za spojení. U ostatních čísel cenu poznáte podle 4. a 5. číslice. tedy například hovor s číslem 900 905 186 vás bude stát 90 Kč/min.
Dobrý den,
když má virtuální operátor napsáno „Volné minuty do vlastní sítě – Neomezené“, jako např. Emtéčko START, znamená to do vlastní virtuální sítě (Emtéčko) nebo do Mobilní sítě O2 ?
Děkuji