Jak vybrat monitor
Ještě než se dostaneme ke konkrétním parametrům monitorů, ve zkratce popíšeme obecné zásady výběru těchto specifických zařízení. V navazujících kapitolách se pak již podrobněji věnujeme charakteristikám, které byste při výběru měli zohlednit. Mezi zcela zásadní můžeme zařadit samozřejmě velikost úhlopříčky, poměr stran a rozlišení. Rozhodně by vám však neměla uniknout také technologie displeje.
Zatímco hráči se zaměří s nejvyšší pravděpodobností na nižší rozlišení a vyšší obnovovací frekvenci, profesionálové ocení spíš vysoké rozlišení a korekci modrého světla. Grafici by se měli při výběru zaměřit zejména na barevné gamuty (sRGB, AdobeRGB, DCI-3P). Podrobněji se budeme požadavkům jednotlivých odvětví věnovat níže v kapitole Účel využití.
Jak vybrat monitor stručně:
- Definujte využití monitoru – před výběrem si určete, zda má monitor sloužit primárně pro hraní her, kancelářskou, profesionální či grafickou práci.
- Rozlišení – vysoké rozlišení je vhodné pro grafiky, projektanty a jiné profesionály. Hráči často upřednostňují rozlišení FullHD a vyšší obnovovací frekvenci. Vyšší rozlišení totiž znamená také vyšší nároky na grafickou kartu.
- Úhlopříčka – volte takovou úhlopříčku, abyste měli dost prostoru pro práci. Optimální pro kancelářskou a profesionální práci je do 28″.
- Obnovovací frekvence – vyšší je lepší, její výhody však využijete zejména při hraní her.
- Provedení – monitory se vyrábějí rovné, ale také zahnuté. Zahnuté monitory ocení zejména hráči. Naopak projektům by mohlo vadit optické deformování rovných čar.
- Technologie – existuje několik základních technologií displejů, nejčastěji se setkáte s IPS, TN, VA a TFT.
- Kvalita obrazu – převážně tvoří kvalitu obrazu rozlišení, svítivost displeje, jeho povrch, technologie a také barevný gamut. Ten je důležitý zejména pro grafiky a editory videí.
- Konektivita – tento parametr budete řešit zejména, pokud slouží monitor jako výstup více zařízení. Typicky se může jednat o počítač, herní konzoli a chromecast.
- Cenový limit – stanovení cenové hladiny je u veškeré elektroniky pro výběr důležité. Monitor lze koupit s cenou pod 2 000 Kč, ale také v řádech statisíců.
Výběr podle účelu
Abychom výběr co nejvíce zjednodušili, připravili jsme pro vás souhrnnou tabulku základních parametrů, kterých je dobré se při výběru pro daného účelu držet. Data v tabulce neberte nikterak závazně, při kombinovaném využití se mohou požadavky lišit.
Klasický monitor 32 palců
Prohnutý herní monitor 34 palců
Profesionální monitor pro grafiky 24 palců
Účel |
Technologie |
Tvar displeje |
Rozlišení (px) |
Obnovovací frekvence (Hz) |
Další důležité parametry |
Kancelář |
IPS
VA
TN |
plochý |
1 920 x 1 080
2 160 x 1 440 |
60
75 |
Redukce modrého světla
Redukce blikání
Pivot |
E-sport |
IPS
TN |
prohnutý
plochý |
1 920 x 1 080
2 160 x 1 440 |
> 120 |
G-Sync/FreeSync
Krátká prodleva
Vysoká svítivost |
Graficky propracované herní novinky |
IPS
VA
TN |
prohnutý
plochý |
2 160 x 1 440
3 840 x 2 160 |
60
75
120 |
G-Sync/FreeSync
Krátká prodleva
Vysoká svítivost |
Profesionální využití (CAD a další) |
IPS
VA
TN |
plochý |
2 160 x 1 440
3 840 x 2 160 |
60 |
Redukce modrého světla
Pivot
CAD režim |
Grafici |
IPS
VA |
plochý |
3 840 x 2 160 |
60 |
Barevný gamut (sRGB, AdobeRGB)
Vysoká svítivost
Dobré pozorovací úhly |
Úhlopříčka
Úhlopříčka patří mezi první parametry, podle kterých vybírat. Vyjadřuje vzdálenost diagonálně protilehlých krajních bodů. Zatímco pro domácí brouzdání internetu dobře vyhoví i 18″ monitor, profesionálové ocení monitory větší. Nezakládejte však výběr pouze na velikosti monitoru, ta jde totiž ruku v ruce s rozlišením.
Monitory v nejnižší cenové kategorii v dnešní době přináší zpravidla velikost menší než 20″. Pokud plánujete užíváním monitoru trávit dlouhé hodiny v kanceláři, nebo si jen chcete užít realističtější požitek při dlouhotrvajícím hraní her, měli byste se porozhlédnout po monitoru s úhlopříčkou alespoň 22″.

Největší monitory se zpravidla pohybují s úhlopříčkou kolem 32″. Jedná se totiž o úhlopříčku, kterou lze ještě sledovat pohodlně ze židle pracovního stolu a nemuset s hlavou příliš otáčet. Takto velký monitor by měl mít také vyšší rozlišení, minimálně tedy QHD.
Uhlopříčka |
Účel |
Optimální rozlišení |
Počáteční cena |
Úhlopříčky kolem 22″ |
Kancelářská práce
E-sportovní hry |
FullHD
QHD |
2 000 Kč |
Úhlopříčky kolem 24″ |
Kancelářská práce
Profesionální práce
Hry |
QHD
FullHD |
2 500 Kč |
Úhlopříčky kolem 28″ |
Profesionální práce
Hry |
UHD (4K)
QHD |
5 000 Kč |
Poměr stran
Tak jako fotografie i monitory mají svůj poměr stran. Ten zjednodušeně řečeno hovoří o tom, jak moc je monitor široký ve srovnání s jeho výškou. Nejčastějším poměrem stran u dnešních monitorů je 16:9, tento poměr je vypočítán na základě ideální šířky zorného pole. Tato varianta je optimální pro multimediální zábavu, ať už se jedná o hraní her, nebo sledování filmů.

Pro pracovní účely se tak všeobecně doporučuje poměr 16:10. Ten vychází z takzvaného „zlatého řezu“, tedy optimálního poměru stran, který se považuje v umění za optimální proporci mezi délkami. Tento poměr stran oceníte při práci s grafikou, při projekci ale také kancelářské práci.
Opačného přístupu využívá poměr stran 21:9. Tento poměr stran zajišťuje, že je šířka monitoru výrazně větší, než jeho výška. Vhodný je zejména pro hraní novějších her či grafickou práci, pokud se odehrává spíše v širší ploše. Tyto monitory jsou obvykle zahnuté, ale existují také jejich rovné varianty.
Technologie monitorů
S rychlým rozvojem technologií nahradily původní CRT monitory LCD a dále LED varianty. Dnes najdeme mezi technologiemi monitorů zejména IPS, VA a TN displeje. Výjimečně se lze setkat také s TFT či OLED variantami. Prvnímu z jmenovaných se pro velmi nízkou kvalitu zkuste spíše vyhnout, OLED displeje naopak na trh teprve postupně přicházejí.
Technologie
(1 – nejlepší, 5 – nejhorší) |
Pozorovací úhly |
Barvy |
Kontrast |
Obnovovací frekvence |
Nejslabší místo |
OLED/QLED |
1 |
1 |
1 |
4 |
Mohou působit zrnitě |
IPS |
1 |
3 |
3 |
1 |
Černá je často do modra |
VA |
3 |
2 |
2 |
3 |
Horší pozorovací úhly než IPS |
TN |
4 |
4 |
4 |
2 |
Zkreslení barev |
TFT |
5 |
5 |
5 |
5 |
Konkurenčně neschopné |
Technologie TN
TN (twisted nematic) monitory jsou nejstarší ze všech tří běžně dostupných technologií, přesto jsou stále poměrně hojně používané. Za jednoznačně největší výhodu monitorů vyráběných touto technologií je považována jejich nižší cena a po ní také rychlá odezva, která vyjadřuje, jak rychle je jeden pixel na obrazovce schopen změnit barvu nebo odstín.
Naopak za negativa je v souvislosti s TN technologii považováno všeobecně horší vykreslování barev, špatné pozorovací úhly, horší jas a kontrast než u jiných technologií. Sečteno a podtrženo, technologie TN se vám vyplatí spíše pro běžné kancelářské práce a herní monitory s vysokou obnovovací frekvencí.
V současnosti tyto monitory setrvávají spíše v nižších cenových hladinách, protože s rozvojem technologií došlo také k rychlému vývoji IPS panelů. Ty dnes dosahují vyšších obnovovacích frekvencí než TN displeje a tak se konkurenční výhoda z minulosti vytratila. Největším benefitem je tedy nižší cena.
Technologie IPS
Technologie IPS s sebou přinesla výborný poměr mezi cenou a kvalitou obrazu. Jedná se o vůbec nejčastěji používanou variantu. Monitory s technologií IPS se vyznačují výbornými pozorovacími úhly, solidním kontrastem i kvalitou zobrazení barev a zejména vysokou obnovovací frekvencí.
Je to právě korektní zobrazení barev, které patří mezi největší benefity tohoto řešení. Často se tak setkáte s profesionálními obrazovkami určenými pro grafiky, které právě tuto technologii využívají. Co však platí jako vlastnost technologie nemusí nutně platit pro každý produkt, který ji využívá. Před koupí tedy prostudujte podrobně jednotlivé parametry.
V obchodech narazíte ještě na vylepšenou variantu IPS technologie s označením PLS (Plane to Line Switching) od společnosti Samsung. Jde o velmi podobný způsob tvorby obrazu jako v případě IPS panelu, výhodou jsou ale podle výrobce ještě lepší zobrazovací vlastnosti, nižší energetické nároky a výraznější kontrast.
VA/PVA/MVA technologie
Monitory s technologií VA, MVA a PVA (Multi-domain Vertical Alignment, Patterned Vertical Alignment) byly vytvořeny jako cenový kompromis mezi oběma výše zmiňovanými technologiemi, protože levné monitory TN byly považovány za příliš nízký standard a drahé IPS tvořily naopak příliš vysokou cenovou kategorii.
MVA a PVA nabízí solidní kontrast a poměrně kvalitní zobrazení barev. Často jsou tyto monitory mylně označovány za horší, než ty, které využívají IPS panelu. Pravdou je, že ve spoustě případů VA panely překonávají variantu IPS svým kontrastem. Jednoduše řečeno, černá je o kousek černější.
Jak již bylo řečeno, tato technologie je kompromisem mezi dvěma předchozími a z toho vyplývají i její poměrně univerzální možnosti použití. Využijete ji pro běžné kancelářské práce i práci s profesionální grafikou. Novější modely s rychlou odezvou se dají využívat i pro hraní her.
Rozlišení
Rozlišení vašeho monitoru vyjadřuje maximální počet pixelů, který se může zobrazit na obrazovce. Záleží na vašich preferencích, jaké rozlišení je pro vás nejvhodnější. Větší rozlišení (a větší počet pixelů) přináší větší zobrazovací plochu na displeji, ale logicky se s ní zmenšuje velikost zobrazovaných informací.
Rozlišení |
Typické využití |
Výhody |
Nevýhody |
FullHD (1 920 x 1 080 px) |
Hráči e-sportu
Kanceláře |
Nízká cena
Vysoká obnovovací frekvence
Nižší výkon grafické karty |
Nižší kvalita obrazu
Na obrazovku se vejde méně informací |
QHD (2 560 x 1 440 px) |
Hráči e-sportu/grafických lahůdek
Kanceláře
Profesionálové |
Solidní kvalita obrazu
Solidní obnovovací frekvence |
Potřeba lepší grafické karty
Vyšší cena |
UHD (3 840 x 2 560 px) |
Hráči grafických lahůdek
Profesionálové |
Výborná kvalita obrazu
Na obrazovku se vejde hodně informací |
Vysoká cena
Potřeba velmi výkonné grafické karty |
Pokud tedy budete pracovat s rozlišením 1 920 x 1 080, zobrazované informace budou větší, ale celková velikost plochy bude menší než v případě rozlišení 3 840 x 2 160 pixelů. V současné době jsou nejčastěji u monitorů používána rozlišení 1920 x 1080 (Full HD), 2 560 x 1 440 (QHD) a 3 840 x 2 160 (UHD/4K). Pokud nemáte s výběrem správného rozlišení žádné zkušenosti, daná rozlišení si vyzkoušejte.
Maximální rozlišení monitoru se označuje také jako nativní. Pokud zakoupíte monitor s rozlišením 4K, můžete jej přenastavit na rozlišení nižší, například FullHD (1 920 x 1 080 pixelů). Počítejte však se zkreslením. Výsledný obraz bude méně kvalitní, než u monitoru, jehož nativní rozlišení je právě FullHD.
TIP: Rozlišení vybírejte také podle velikosti obrazovky. FullHD monitor s úhlopříčkou 18 palců bude mít obraz téměř stejně kvalitní, jako 4K monitor s úhlopříčkou 32 palců.
Obnovovací frekvence
Který hráč by nechtěl prožívat naprosto plynulý herní zážitek. Obnovovací frekvence vyjadřuje schopnost monitoru zajišťovat plynulý obraz, její hodnota informuje o tom, kolik snímků se na obrazovce vystřídá za jednu sekundu. Tento parametr zohledněte zejména, pokud cílíte na hraní her. V případě statického obrazu při psaní textů či práci v profesionálních programech vysokou obnovovací frekvenci nevyužijete.
Zatímco u monitoru určeného pouze pro práci vystačíte se základní frekvencí 60 Hertz (Hz), frekvence nejlepších herních monitorů se pohybují vysoko nad hodnotou 300 Hz. Pro jaké hry se hodí jaká obnovovací frekvence si shrneme v tabulce níže. Hodnoty však berte spíše orientačně, nikoliv však závazně. Vždy závisí také na tom, jaké rozlišení monitor má a jak výkonná grafická karta jej zásobuje obrazem.
Typ her |
Obnovovací frekvence doporučená (Hz) |
Obnovovací frekvence optimální (Hz) |
E-sport |
120 |
> 240 |
Strategie |
60 |
120 |
Graficky propracované herní pecky |
60 |
120 |
Další charakteristiky obrazu
Předchozím parametrům monitorů jsme věnovali vzhledem k jejich důležitosti samostatné kapitoly. V této se pak podíváme na další charakteristiky, které sice nebývají stěžejním bodem výběru, ale určitě nedoporučujeme je úplně opomíjet. Naopak, pro některé uživatele mohou být zcela zásadní.
Pozorovací úhly
Pozorovací úhel je maximální úhel, ze kterého je monitor možné sledovat, aniž by došlo k zásadnímu zhoršení vlastností barev nebo kontrastu. Platí pravidlo, že čím větší pozorovací úhel monitory mají, tím jsou lepší a jejich využití bývá širší. Pozorovací úhly jsou pro vás důležité především pokud budete monitor sledovat i z jiných úhlů než přímo před obrazovkou.

Pozorovací úhel by se měl pohybovat okolo 160°, IPS panely však většinou dosahují 178°. To v praxi znamená, že na monitor uvidíte i při pohledu ze strany.
Povrch displeje
Monitory se liší také podle povrchu obrazovky, na kterém mohou být aplikovány dva různé druhy povrchových vrstev. Mezi výrobci i spotřebiteli panují spory, zda jsou vhodnější monitory s matným nebo lesklým povrchem. Správnou odpověď v podstatě není možné určit. Každý z povrchů má své výhody i nevýhody. Mimo to existují také monitory s antireflexní úpravou, ty jsou někdy mezi oběma variantami.
Monitory s matným povrchem
Matný povrch je odolný proti světelným odrazům, takže uplatní své vlastnosti především na světlých místech, ale také pro práci přes den. Nejsou to totiž pouze sluneční paprsky, které by působily rušivé odlesky, ale také například vnitřní osvětlení a odrazy objektů v prostoru. Matné monitory jsou také odolnější proti ušpinění a vyznačují se lepší čitelností.
Monitory s lesklým povrchem
Jejich využití je vhodné pro domácí účely. Nabízí výraznější barvy a vyšší kontrast. Charakteristické jsou také lepšími pozorovacími úhly. Pokud tedy budete monitor provozovat v tmavém prostředí, povede se vám eliminovat jeho nevýhody a bude pro vás vhodnější volbou. Všeobecně je tato varianta vhodná, pokud pracujete v noci. Jejich kvalitní zobrazení barev ocení zejména grafici.
Typ plochy obrazovky |
Využití a výhody |
Matné monitory |
Vhodné pro světlá místa a práci ve dne, odolnost proti ušpinění, lepší čitelnost |
Lesklé monitory |
Výraznější barvy a kontrasty, vhodné pro tmavší prostředí a práci v noci |
Jas
Jas udává svítivost displeje, přesněji řečeno počet kandel (jednotek svítivosti) na jeden metr čtvereční. Měří se při stavu, kdy všechny pixely zobrazí bílou barvu, běžné hodnoty se pohybují okolo 250-400 kandel na metr čtvereční (cd/m2). Někdy najdeme tuto jednotku pod označením nit (1 cd/m2 = 1 nit = 1 lumen).
Pro běžné používání v domácím prostředí není hodnota jasu až tak důležitá, problém může nastat, když jsou hodnoty příliš vysoké, zpravidla je lze sice snížit, může se tím snížit však také kvalita zobrazení barev. Hráči a grafici pak ocení svítivost spíše vyšší, okolo 400 nits.
Kontrast
Velice zjednodušeně se dá říct, že kontrast vyjadřuje živost zobrazených barev na vašem monitoru. Na jeho hodnotách záleží především při provozování monitoru ve světlém prostředí ovlivněném slunečním svitem. Kontrast se vypočítává z hodnoty svítivosti bílé a černé barvy a je uveden v luxech. Obě hodnoty jsou pak dány do poměru.
Výsledným formátem kontrastního poměru tak může být například 3000:1. Pro běžné účely postačí kontrast v hodnotách okolo 1000:1. Vyšší kontrast je vhodné volit zejména v případech, kdy monitor využíváte za světelných podmínek. Vyšší kontrast je jedním z parametrů pozitivně ovlivňujících kvalitu obrazu.
Barevný prostor/gamut
Aby mohly být monitory a další zařízení hodnoceny stranou barevné korektnosti, používá se barevných gamutů. Jednoduše řečeno, čím více procent daného barevného gamutu dovede monitor zobrazit, tím přesněji jsou barvy zobrazeny.
Může to znít skoro jako magické zaklínadlo, princip je však jednoduchý. Kdyby měli všichni uživatelé monitor se 100% pokrytím sRGB, pak by se všem zobrazoval obrázek naprosto stejně.
Jak již vyplývá z výše uvedené charakteristiky, barevný gamut bude podstatný zejména pro grafiky. V praxi se používají 3 základní barevné gamuty, a to sRGB, AdobeRGB a DCI-P3. Každý z nich má své specifické charakteristiky a využití, které si popíšeme níže.
Barevný prostor |
Účel |
sRGB |
Online grafika |
AdobeRGB |
Grafika k tisku |
DCI-P3 |
Editace videí k promítání |
sRGB
Barevný gamut sRGB je podstatný pro univerzální využití v online světě. Důležitý je zejména pro tvůrce online grafiky, ať už se jedná o samotné grafiky, webdesignery či jiné profese. Hodnota tohoto gamutu je uvedena typicky u valné většiny monitorů a často se blíží či překračuje hodnotu 100 %.
AdobeRGB
Zatímco sRGB slouží pro práci v online prostředí, AdobeRGB si klade za cíl co nejvíce sjednotit podobu barev na monitoru s finálním výtiskem, který vyjede z tiskárny. Podstatou je tedy to, aby podklady k tisku vypadaly ideálně přesně tak, jako výtisk samotný. Abyste mohli výhody tohoto gamutu využít, musí být monitor i tiskárna správně kalibrovány.
DCI-P3
Trochu specifičtějším barevným prostorem je DCI-P3. Ten se využívá zejména při práci s videozáznamy. Narozdíl od předchozích gamutů není bílý bod prostoru zcela bílý, ale s ohledem na promítací techniku se volí jemně nazelenalý.
Barevná hloubka
Ve spojitosti s barevným prostorem pak můžeme uvést ještě pojem barevné hloubky, který je důležitý zejména pro práci s grafikou. Udává, kolik bitů je použito pro vytvoření barvy bodu (pixelu) a tedy jak rozmanité dokáže monitor vykreslit barvy a odstíny. Čím více barev, tím lépe pro uživatele. Každá zobrazená barva se skládá ze tří složek – červené, zelené a modré (RGB).
Nejčastěji narazíme na 8bitové a 10bitové monitory, 1 miliarda barev náležící vyšší z těchto dvou hodnot je pro většinu uživatelů absolutně dostačující. Pro pokročilé uživatele, kteří se na profesionální úrovní zabývají grafickým designem či editací fotografií, bude přínosná vyšší bitová hloubka.
Barevná hloubka |
Účel |
Počet barev |
8 bitů |
Kancelář |
16 milionů |
10 bitů |
Kancelář
Hry
Grafika |
1 miliarda |
14 bitů a více |
Profesionální grafika |
35 miliard a více |
Odezva
Doba odezvy vyjadřuje čas, který monitor potřebuje na změnu hodnoty a překreslení odstínu jedné barvy do jiné. Klasická odezva se skládá ze dvou částí. Měří celkovou dobu, kterou monitor potřebuje na přebarvení z jedné barvy do druhé a pak zpět do původní. Kratší doba samozřejmě znamená rychlejší schopnost přebarvení a což pozitivně ovlivní uživatelský prožitek.
Problémem při měření odezvy je poněkud matoucí označování od některých výrobců. Předně je třeba mít na paměti, že výrobce vždy udává rychlost odezvy jen pro jednu konkrétní barvu. Pokud se jedná o šedou barvu, moderní monitory se mohou dostat s odezvou velmi často pod 5 milisekund. Někdy toto měření najdete pod označením GTG (grey to grey, tedy z šedé do šedé).
Odezva u bílé barvy je pak standardně mnohem delší a pohybuje se okolo 15 milisekund u běžných monitorů. Tento údaj najdete pod označením BTB (black to black, tedy z černé do černé) – jde o přechod ze stavu vypnuto do maximální bílé a zpět.
TIP: Rychlejší odezvu využijete zejména při hraní her. Pro kancelářskou práci nemá tento parametr žádný význam.
Input lag
Vyjadřuje rychlost zobrazení požadavku, který je monitoru zadán. Na rozdíl od odezvy se tedy nezaměřuje na schopnost změny barev, ale na rychlost reakce nutné k provedení vykreslení. Pro používání monitoru v kancelářích vás tento údaj nemusí téměř vůbec zajímat, pohyby myší a podobné méně složité úkony zvládnou zpracovat bez problémů i ty nejméně kvalitní monitory současnosti.
Problém může nastat při hraní her, kde dlouhotrvající odezva může znamenat značné nepříjemnosti. Pro náročnější hry je potřeba hledat monitory s hodnotou input lag okolo 30 ms (odezva do 30 milisekund).
Konektory
Konektory slouží nejen pro připojení obrazu, ale dnes také k připojení periferií (myš, klávesnice), reproduktorů a sluchátek a datových zařízení. Níže se zaměříme na nejběžnější typy konektorů, jejich funkce a důležitost při výběru.

Moderní obrazové konektory
Mezi moderní kabely určené k přenosu obrazu řadíme HDMI, DisplayPort a USB-C. Za nejnižší standard můžeme považovat právě HDMI konektor, který je také nejstarší. Je vhodný jak pro běžné kancelářské využití, tak i pro hraní her.
DisplayPort je výkonnější než HDMI a dovolí přenos obrazu v rozlišení až 16K (ve verzi 2.0 a vyšší). Umožňuje oproti HDMI také podporu funkční G-Sync a FreeSync, tedy synchronizaci počtu snímků za sekundu z grafické karty s obnovovací frekvencí monitoru. DisplayPort ocení zejména hráči, své využití však najde ve všech odvětvích. Pro připojení k notebooku však nemusí být vhodný, protože notebooky zpravidla DisplayPortem nedisponují.
Porovnání HDMI a DisplayPortu:
Typ a verze |
Maximální rozlišení / snímková frekvence |
Podpora HDR, G-Sync, FreeSync |
HDMI 2.1 |
8K / 30 Hz |
HDR |
DisplayPort 1.4 |
16K / 60 Hz |
HDR, G-Sync, FreeSync |
USB-C je nejmodernější z variant. Umožní vše, co obě výše uvedené varianty, pokud podporuje monitor i notebook funkci PowerDelivery, pak dovede notebook navíc také nabíjet z monitoru. Vystačíte si tak pouze s jediným kabelem pro napájení i přenos obrazu. Pro využití funkce G-Sync a FreeSync dbejte na to, že tuto funkci musí skrze USB-C podporovat notebook a také použitý kabel.
Maximální snímková frekvence HDMI podle verze:
Verze HDMI |
Rozlišení (px) |
Maximální snímková frekvence (Hz) |
1.2 |
1 920 x 1 080 (FHD)
2 560 x 1 440 (QHD) |
60
30 |
1.3-1.4 |
1 920 x 1 080 (FHD)
2 560 x 1 440 (QHD)
3 840 x 2 160 (4K) |
144
75
50 |
2.0 |
1 920 x 1 080 (FHD)
2 560 x 1 440 (QHD)
3 840 x 2 160 (4K) |
240
144
60 |
2.1 |
1 920 x 1 080 (FHD)
2 560 x 1 440 (QHD)
3 840 x 2 160 (4K)
7 680 x 4 320 (8K) |
>480
360
180
30 |
Všechny frekvence uvedené v tabulce jsou uvedeny bez HDR.
Maximální snímková frekvence DisplayPortu podle verze:
Verze DisplayPortu |
Rozlišení (px) |
Maximální snímková frekvence (Hz) |
1.0-1.1 |
1 920 x 1 080 (FHD)
2 560 x 1 440 (QHD)
3 840 x 2 160 (4K) |
144
85
30 |
1.2 |
1 920 x 1 080 (FHD)
2 560 x 1 440 (QHD)
3 840 x 2 160 (4K) |
240
144
75 |
1.3-1.4 |
1 920 x 1 080 (FHD)
2 560 x 1 440 (QHD)
3 840 x 2 160 (4K)
7 680 x 4 320 (8K) |
360
240
120
30 |
2.0 |
1 920 x 1 080 (FHD)
2 560 x 1 440 (QHD)
3 840 x 2 160 (4K)
7 680 x 4 320 (8K)
15 360 x 8 640 (16K) |
1 000
1 000
>144
85
60 |
Všechny frekvence uvedené v tabulce jsou uvedeny bez HDR.
Staré obrazové konektory
Mezi starší obrazové konektory můžeme zařadit DVI a VGA. První z jmenovaných zajišťuje digitální přenos dat a mimo obrazu přenáší i zvuk. VGA je naproti tomu analogový konektor. Obě varianty jsou zastaralé a tak se na monitorech objevují jen výjimečně.
Pokud vlastníte starší počítač, který moderní konektory nemá, doporučujeme raději dokoupit redukční kabel z HDMI na DVI/VGA, než se starým konektorem řídit při výběru monitoru.
Ostatní konektory
Většina Dále můžeme na zadní straně monitoru nalézt zvukový výstup Jack 3,5 mm, ale také například konektor USB. Účel prvního z jmenovaných je zřejmý. USB konektory na monitoru slouží jako klasický rozbočovač. Počítač propojíte s monitorem jediným USB kabelem a periferní zařízení (myš, klávesnice, flash disk) pak můžete připojit do monitoru.
Zvláštní kategorií jsou pak vstupy určené pro přenos TV signálu, takzvané TV tunery, jejichž prostřednictvím můžete připojit monitor k televiznímu vysílání a vytvořit tak plnohodnotnou náhradu za televizor. Existuje i takzvaný CI slot (Common Interface) pro vložení karty dekódující signál satelitního vysílání.
Funkce vylepšující obraz
Monitory jsou často vybaveny celou řadou doplňkových funkcí, které vylepšují obraz, nebo uživatelský prožitek. Může se jednat jak o funkce ovlivňující, tak také o ochranu zraku, zlepšení čitelnosti či plynulosti obrazu. Na nejzajímavější z těchto funkcí se podíváme níže.
G-Sync a FreeSync
Tyto dvě technologie nabízí přizpůsobení obnovovací frekvence monitoru podle specifikací grafických karet. FreeSync je technologie kompatibilní s novějšími grafickými kartami AMD i NVIDIA a je výrazně cenově dostupnější. G-Sync spolupracuje pouze s kartami od NVIDIA, je výrazně dražší, ale také kvalitnější.
Technologie HDR
Jde o poměrně novou technologii u monitorů, dříve se objevila u televizorů. Způsob zobrazení HDR (High Dynamic Range, tedy vysoký dynamický rozsah) se dokáže lépe přizpůsobit lidskému oku a u kvalitních modelů jde o opravdu velký rozdíl. Tento rozsah si můžete představit jako rozdíl mezi nejtmavším a nejsvětlejším místem aktuálního snímku na obrazovce.
Modely s funkcí HDR dokáží zobrazit nadstandardní rozdíl jasu, důležitý je také vysoký rozsah barev. Standardy obrazovek vycházejí ze zastaralejších technologií s nižším maximálním jasem. S postupným technologickým vývojem ale přichází nové standardy – HDR nabízí plnější barvy, zatímco modely bez této funkce působí mdle.
Technologii HDR je však potřeba přizpůsobit také hardwarové vybavení a obrazový materiál předlohy. Při spuštění funkce HDR počítejte také se snížením maximální snímkové frekvence.
Ergonomie
Může se na první pohled zdát, že po stránce ergonomické není v případě monitorů co hodnotit. Opak je však pravdou a většinu uživatelů bolí při práci za krkem právě proto, že mají monitor nízko, nebo pod špatným úhlem.
Některé monitory lze výškově přizpůsobit, některé dokonce otočit na výšku. Všeobecně jsou lepší variantou takové monitory, které disponují místo stojanu pivotem. Ten výše uvedená nastavení umožňuje. Někteří uživatelé využijí výhod flexibilních ramen, které umožní ještě lepší uzpůsobení polohy monitoru v prostoru. Pro jejich instalaci musí být monitor vybaven šroubením pro VESA držák.
Ostatní technologie a vychytávky
Krátce zmíníme ještě další parametry monitorů, které by do výběru toho správného modelu mohly promluvit.

Dotykové monitory
Dotykové monitory jsou velmi populární modifikací klasických monitorů. Nabízí možnost ovládání počítače bez nutnosti vlastnit myš a klávesnici. V současnosti jsou nejpoužívanější technologie dotykových monitorů kapacitní a rezistivní.
Kapacitní dotykové displeje
Jsou nejčastěji používanou technologií, která má věrné zobrazení barev a reaguje i na jemný dotyk. Nevýhodou je, že lze monitor ovládat pouze přímo prstem a nikoliv například dotykovým perem nebo rukou v rukavicích.
Výhody kapacitních displejů |
Nevýhody kapacitních displejů |
Přesná reakce na dotyk |
Vyšší cena |
Věrné zobrazení barev |
Nutno ovládat prstem nebo speciálními stylusy |
Rezistivní dotykové displeje
Rezistivní displeje, které již v současnosti nejsou tak často využívané, nabízí méně kvalitní zobrazení barev a nejsou tolik přesné a rychlé jako displeje kapacitní. Jejich výhodou je možnost ovládání i jiným předmětem než pouze prstem.
Výhody rezistivních displejů |
Nevýhody rezistivních displejů |
Nižší cena |
Horší zaznamenávání dotyku |
Lze je ovládat i jinými tělesy
(tužka apod.) |
Obecně horší zobrazování |
Reproduktory
Integrované reproduktory mohou být vítaným doplňkem zabudovaným ve vašem monitoru. Nabízí poněkud větší mobilitu než klasické připojovací reproduktory a často je dokáží výkonem i plně vynahradit. Pokud váš monitor navíc disponuje i vstupem pro přenos televizního signálu, je možné ho využít s vestavěnými reproduktory jako plnohodnotnou náhradu za televizor.
Prohnuté monitory
Podobně jako dotykové monitory jsou i prohnuté monitory trendem posledních let. Nabízí realističtější zážitek ze sledovaného obsahu, protože divák je děním v případě sledování prohnutého monitoru takřka obklopen. Prohnutým monitorům však velmi často bývá vyčítána jejich nepraktičnost pro běžné užívání, která vychází z nemožnosti sledování obrazu z ostřejších úhlů.
Pro pracovní účely je tak investice do prohnutého monitoru zbytečnou záležitostí, pro sledování filmů a hraní her se může jednat o příjemné interaktivní zpestření. Velmi však záleží na správném umístění monitoru tak, aby měl divák možnost nahlížet do něj přímo z čelního pohledu.
Velkou výhodou je, že prohnuté monitory nejsou výsadou jen nejvyšší cenové kategorie, ale dají se sehnat již ve střední cenovce.
Speciální funkce
U některých monitorů se dá občas narazit na chyby zobrazení. Ať už jde o ghosting (na obrazovce zůstává „vypálený“ obrys předchozího snímku), trhání, flickering (pozorovatelné blikání obrazovky) nebo další neduhy. Kvalitní monitory nabízejí různé speciální funkce, které mají práci přístroje i samotný obrazový vjem vylepšit a zamezit některým chybám:
- Filtr proti modrému světlu – modré světlo s malou vlnovou délkou a vysokou frekvencí ve spektru viditelného světla je typické pro elektronické displeje a dokáže ovlivňovat biorytmus člověka, navíc dráždí oči, pokud je v okolí uživatele slabší osvětlení. Filtry modrého světla dokážou negativní účinky modrého světla snížit. Převládá zobrazení červeného a zeleného světla. Pokud vámi vybraný monitor filtrem nedisponuje, můžete využít také brýle na blokování modrého světla.
- Automatická úprava podsvícení – některé monitory mají senzor okolního osvětlení, podle kterého se dokáže automaticky upravit intenzita jasu monitoru. To je dobré pro oči a pozitivně se projeví také v nižší spotřebě monitoru.
- FlickerFree – problikávání obrazovky. Pokud pracujete s počítačem po dlouhou dobu, může vás ovlivňovat chvění obrazu, tedy problikávání. Někteří uživatelé mohou cítit rychleji únavu i bolest očí. Lepší monitory tento efekt snižují pomocí FlickerFree technologie s vyšší obnovovací frekvencí.
Spotřeba a energetický štítek
Výrobci označují své monitory takzvanými energetickými třídami. Ty mají spotřebitele informovat o spotřebě a úspoře energie. Rozmezí energetických tříd se pohybuje na škále od A do G.
Základní monitory mají tu výhodu, že jsou většinou úspornější, než pokročilé typy, jež nabízejí velké množství funkcí, vysoký jas, kontrast a podobně. Na současném trhu nejčastěji narazíte na třídy E a G. Dříve se energetické štítky uváděli s hodnotami až A+++. Takové značení však bylo pro uživatele matoucí a tak byly zavedeny v roce 2021 štítky nové (zdroj: Label2020).

a) Energetická třída – vyjadřuje energetickou efektivitu zařízení. Setkat se můžete s třídami A, B, C, D, E, F a G, přičemž třída A je nejúspornější a třída G úsporná nejméně.
b) Spotřeba energie – uvádí se v kilowatthodinách na 1 000 hodin provozu. Při práci v kanceláři 8 hodin denně po 250 pracovních dnů v roce bude monitor v provozu zhruba 2 000 hodin. V takovém případě uvedenou spotřebu vynásobte dvěma a dostanete přibližnou hodnotu reálné spotřeby.
c) Energetická třída v režimu HDR – vyjadřuje energetickou efektivitu v režimu HDR pro snadné srovnání s jinými modely. Nejúspornější je třída A, nejméně úsporná pak třída G.
d) Spotřeba energie v režimu HDR – režim HDR vylepší kvalitu obrazu při hrách a filmech, zvyšuje však také spotřebu. Energetickou třídu najdete pod obrázkem s písmeny HDR.
e) Úhlopříčka a rozlišení – definuje, jak velká je úhlopříčka vybraného modelu, a to v palcích a centimetrech. Nechybí také údaj o rozlišení. Návod, jak zvolit vhodnou úhlopříčku, najdete v sekci Úhlopříčka.
Cena
Nejlevnější monitory seženete už kolem 1 500 korun, neočekávejte ale úchvatné zpracování obrazu. Mezi levnějšími modely hrají prim kancelářské monitory, od kterých se očekává primárně nízká cena.
Naopak za nejdražší kousky určené hlavně pro grafiku a hraní her zaplatíte desítky tisíc korun. Za obrovské zobrazovací panely dáte i statisíce. Mezi nejznámější a ověřené výrobce monitorů patří Samsung, Dell, LG, Eizo, iiyjama, AOC, Acer, Asus, Philips, HP, BenQ a další.
Cena do 5 000 Kč
Nabízí pouze základní funkce monitorů. Jsou vhodné pro méně náročné uživatele a především pro pracovní účely. Hráči a milovníci multimediálního obsahu by si určitě měli za účelem lepší odezvy, rozlišení, pozorovacích úhlů a jiných specifikací připlatit za monitory ve vyšší cenové kategorii.
Cena od 5 000 do 10 000 Kč
Tyto monitory již nabízejí slušnou výbavu, lepší odezvu, jas a kontrast. Často také podporují novější technologie výstupů, což podstatně zvyšuje přenášenou kvalitu obrazu. Jsou vhodné jak do kanceláří, tak pro středně náročné hráče.
Cena nad 10 000 Kč
S cenou nad 10 000 Kč se dostáváme do kategorie, která je více méně neomezená. Dostupné jsou jak velkoplošné dotykové panely, jako i monitory s dokonalou kvalitou zobrazení barev. Výjimkou nejsou ani monitory s obnovovací frekvencí 360 Hz a vyšší. Ty ocení ti nejnáročnější hráči.
Při výběru v této kategorii se zaměřte také na uživatelské recenze a volte ze zavedených značek. Pro grafiky jsou určeny primárně produkty společnosti Eizo, která se na jejich potřeby specializuje. Naopak herní monitory vyrábí spíše společnosti jako je Acer či Asus. Na kancelářskou práci se zaměřují společnosti iiyjama, HP, Dell, LG a BenQ.
Chtěl bych zpracovávat na 27” monitoru fotografie a sledovat filmy z Youtube. Používat budu notebook s procesorem i5 a s velikostí RAM 8-16 GB. Stále však váhám nad rozlišením externího monitoru – bude vhodnější 2K nebo 4K pro 27” monitor? Pokud bych měl monitor s rozlišením 4K, budu zvětšovat ikony na ploše, ale i text na internetu pro snazší čtení. Tím si kvalitu zobrazení snad nezhorším. Nesmím ale snižovat nativní rozlišení displeje (např. na 2K), protože bych si tím zhoršil kvalitu obrazu?
Děkuji Vám za odpověď, s pozdravem M.K.