Recenze knihy Coco Chanel

Přečíst recenzi

Humorné

Petr Šabach,
Občanský průkaz

Recenze knihy Občanský průkaz

Přečíst recenzi

Každý z nás držel alespoň jednou v životě v ruce knihu. Ne všem čtení přirostlo k srdci, přestože je to úžasný způsob relaxace, procvičování slovní zásoby a popuštění uzdy fantazie. Mnoho lidí ale čtení nepreferuje možná právě proto, že zatím nenarazili na tu pravou knihu pro ně. Pro zkušené i méně zkušené čtenáře jsme tak nachystali jednoduchý návod, jak vybrat knihu, který zvýší šance, že při kupování knihy pro sebe nebo své blízké nešlápnete vedle a nebudete zbytečně zklamaní.

Knihy jsou velmi individuální záležitost a nedá se tak určit který žánr, autor nebo styl je nejlepší. Každému sedí něco jiného. Vybrali jsme ale autory, žánry a knihy, které jsou obecně velmi oblíbené a rozhodně stojí za to se na ně alespoň podívat. Tipy pro výběr jsou potom použitelné takřka univerzálně, každý je jen musí aplikovat na tu knihu/žánr, který ho zrovna zaujal.

Náš výběr nejlepších 10 knih

Žánr

Obal

Název knihy

Autor

Aktuální cena

Román

Recenze knihy Láska za časů cholery

Láska za časů cholery

Gabriel García Márquez

Historický román

Recenze knihy Sašenka

Sašenka

Simon Sebag Montefiore

Historický román

Recenze knihy Jméno růže

Jméno růže

Umberto Eco

Thriller

Recenze knihy Projekt stvořitel

Projekt stvořitel

Greg Iles

Román

Recenze knihy Seznam pana Rosenbluma

Seznam pana Rosenbluma

Natasha Solomons

Fantasy

Recenze knihy Carpe Jugulum

Carpe Jugulum

Terry Pratchett

Fantasy

Recenze knihy Noční hlídka

Noční hlídka

Sergej Lukjaněnko

Humorné

Recenze knihy Občanský průkaz

Občanský průkaz

Petr Šabach

Biografie

Recenze knihy Coco Chanel

Coco Chanel

Henry Gidel

Cestování

Recenze knihy Zlatý trojúhelník

Zlatý trojúhelník

Bohuslav Šnajder

V našem výběru vám tentokrát nepředkládáme knihy, které jsou nejlepší na trhu, protože u knih se těžko určuje, která je lepší než jiná, a objektivně je to prakticky nemožné. Snažili jsme se nesahat ani po knihách, které si úplně každý z nás pamatuje z hodin literatury a má o nich alespoň nějaké povědomí. Typické učebnicové příklady tedy mezi nimi nenajdete. Zvolili jsme díla z různých žánrů, různých autorů, psaná různým stylem. Velkou část tvoří romány, ale nechybí ani zástupci fantasy literatury nebo například cestopis.

Většina z těchto knih, až na pár výjimek, je čtivá sama o sobě a není určená pouze zkušeným čtenářům. Pár z nich vyžaduje o něco větší soustředění při čtení a pouze jedna je vyloženě natolik specifická, že se s jejím stylem může čtenář těžce potýkat. Na druhou stranu, někteří čtenáři si ji nakonec úplně zamilují.

Snažili jsme se volit takové knihy, které jsou něčím specifické a sami byste po nich třeba nesáhli. Díky těmto recenzím máte příležitost seznámit se s knihami, které se často dost vymykají žánru, do kterého spadají. Ačkoliv je tedy kniha například řazená do fantasy literatury, mohla by zaujmout i čtenáře, kterým tento žánr moc neříká, a podat jim danou tématiku neotřelou formou.

Každá z těchto deseti knih tak jistě stojí za zvážení a možná vás přivede k novým rozměrům čtení a uvažování nad knihou a jejím příběhem. Věříme, že vás alespoň některá z těchto děl zaujmou a otevřou vám nové možnosti. Řazení knih je náhodné, nejde o bodovaný žebříček, proto doporučujeme pročíst všechny jednotlivé recenze, nebo je alespoň přelétnout očima, abyste zkusili, zda vás zrovna některá z nich nezaujme.

100 nejlepších knih dle hodnocení redakce, čtenářů a kritiků

Název knihy

Žánr

Autor

Více info a cena

1984

román

George Orwell

Alchymista

filozofická

Paulo Coelho

Anna Karenina

román

Lev Nikolajevič Tolstoj

Blues

poezie

Václav Hrabě

Bouře mečů II (série Píseň ledu a ohně)

fantasy

George R. R. Martin

Bábovky

román

Radka Třeštíková

Báječná léta pod psa

román

Michal Viewegh

Chromý bůh (série Malazská kniha padlých)

fantasy

Steven Erikson

Den trifidů

sci-fi

John Wydham

Deset malých černoušků

detektivní

Agatha Christie

Doba z druhé ruky

literatura faktu

Světlana Alexijevič

Dva proti říši

válečná

Jiří Šulc

Děti z Bullerbynu

dětská

Astrid Lindgren

Egypťan Sinuhet

román/historická

Mika Waltari

Eldest (série Odkaz Dračích Jezdců)

fantasy

Christopher Paolini

Elegie

poezie

Jiří Orten

Elon Musk

biografie

Ashlee Vance

Gejša

román

Arthur Golden

Harry Potter a prokleté dítě (série Harry Potter)

scénář

Joanne K. Rowling

Havran

poezie

Edgar Allan Poe

Historie trestu smrti

literatura faktu

Martin Monestier

Hobit aneb Cesta tam a zase zpátky

fantasy

J. R. R. Tolkien

Hunger Games: Síla vzdoru (série Hunger Games)

sci-fi/fantasy

Suzanne Collins

Jana Eyre

romantická

Charlotte Brontë

Kdo chytá v žitě

román

Jerome D. Salinger

Kladivo na čarodějnice

román/historická

Václav Kaplický

Klub rváčů

román

Cuck Palahniuk

Kmotr

román

Mario Puzo

Krev elfů (série Zaklínač)

fantasy

Andrzej Sapkowski

Květy zla

poezie

Charles Baudelaire

Lovec přízraků

literatura faktu

Jiří Markovič, Viktorín Šulc

Magorova summa

poezie

Ivan Martin Jirous

Malý princ

pohádka/filozofická

Antoine de Saint-Exupéry

Mechanický pomeranč

sci-fi

Anthony Burgess

Memento

román

Radek John

Mikulášovy prázdniny

dětská

René Goscinny

Mistr a Markétka

román

Michail Bulgakov

Mnich, který prodal své ferrari

duchovní/psychologická

Robin S. Sharma

Motýlek

román/historická

Henri Charriére

Muž, který sázel stromy

filozofická

Jean Giono

Muži, kteří nenávidí ženy (série Milénium)

detektivní/thriller

Stieg Larsson

My děti za stanice Zoo

autobiografie

Christiane F.

Máj

poezie

Karel Hynek Mácha

Můra noční, předvánoční

poezie

Tim Burton

Na Větrné hůrce

romantická

Emily Brontë

Na západní frontě klid

válečná

Erich Maria Remarque

Naděje umírá poslední

literatura faktu/autobiografie

Halina Birenbaum

Nesnesitelná lehkost bytí

román

Milan Kundera

Norské dřevo

román

Haruki Murakami

Návštěva malé smrti

dětská

Kitty Crowther

O myších a lidech

román

John Steinbeck

Obraz Doriana Graye

román

Oscar Wilde

Okamžiky štěstí

román

Patrik Hartl

Olga Hepnarová

literatura faktu

Roman Cílek

Pes baskervillský

detektivní

Arthur Conan Doyle

Poklady pod sněhem

dětská

Patricia St. John

Poslední Aristokratka

román/humorná

Evžen Boček

Pravidla moštárny

román

John Irving

Proměna

povídka

Franz Kafka

Prosím stručně

biografie

Václav Havel

Pán much

román

William Golding

Pýcha a předsudek

romantická

Jane Austen

Pěšky mezi buddhisty a komunisty

cestování

Ladislav Zibura

Příběh umění

naučná

Ernst H. Gombrich

Ranhojič (série Dynastie Coelových)

román/historická

Noah Gordon

Růže pro Algernon

román

Daniel Keyes

Saturnin

román/humorná

Zdeněk Jirotka

Sběratel kostí

detektivní

Jeffery Deaver

Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti

fantasy

Ransom Riggs

Sněhulák

detektivní

Jo Nesbo

Sofiin svět

filozofická

Jostein Gaarder

Sonety

poezie

William Shakespeare

Sophiina volba

válečná

William Styron

Spalovač mrtvol

horor

Ladislav Fuks

Sto roků samoty

román

Gabriel G. Márquez

Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel

humorná

Jonas Jonasson

Stopařův průvodce galaxií (série Stopařův průvodce galaxií)

sci-fi

Douglas Adams

Svědkové z továrny na smrt

literatura faktu/historická

Eric Friedler

To

horor

Stephen King

Tracyho tygr

filozofická

William Saroyan

Tulák po hvězdách

román

Jack London

Ve spárech Aljašky

román

Jan Kopka

Vejce a já

autobiografie

Betty MacDonald

Velký Gatsby

román

Francis Scott Fitzgerald

Vyhnání Gerty Schnirch

román

Kateřina Tučková

Vypravěčka

román

Jodi Picoult

Válka s mloky

román

Karel Čapek

Zabiják

román

Émile Zola

Zlodějka knih

válečná

Markus Zusak

Zločin a trest

román

Fjodor Michajlovič Dostojevskij

Záskok

divadelní hra

Zdeněk Svěrák, Ladislav Smoljak

Útěk do divočiny

cestování

Jon Krakauer

Čarovná zima

dětská

Tove Jansson

Černobílý svět

román

Kathryn Stockett

Český špion Erwin van Haarlem

literatura faktu

Jaroslav Kmenta

Šifra mistra Leonarda

thriller

Dan Brown

Špalíček veršů a pohádek

dětská

František Hrubín

Španěl na vesnici

poezie

John Lennon

Jak vybrat nejlepší knihu

1. Výběr žánru

2. Trendy

3. Anotace

4. Styl a délka

5. Recenze a databáze knih

6. Tipy na čtení

V následujícím článku se dozvíte, jak postupovat při výběru knihy. Povíme vám, na co si dát pozor, a jakým způsobem se pravděpodobně nejúspěšněji dopracujete k té pravé knize pro vás. Řekneme si, proč není na knize děj zcela nejdůležitější, jaké trendy hýbou světem literatury nebo kde najdete dobré komentáře a hodnocení knih. Doufáme, že vám tímto usnadníme cestu ke skvělému koníčku, kterým je čtení.

1. Výběr žánru

V základu se dají knihy rozdělit na beletrii, knihy populárně naučné a knihy odborné. První dvě sekce jsou nejoblíbenější mezi běžnými čtenáři, v beletrii najdeme nejčtenější žánry, tedy krimi, sci-fi, fantasy, romány všeho druhu nebo třeba i poezie. V populárně naučné sekci potom najdeme literaturu faktu, naučnou literaturu, knihy o historii, různých koníčcích nebo cestopisy. Do odborných knih patří hlavně učebnice a odborné publikace.

Nejjednodušší způsob, jak začít výběr knihy, je zabrousit v internetovém nebo kamenném obchodě ke knihám ve vašem oblíbeném žánru. V takové sekci je největší pravděpodobnost, že narazíte na nějaké dílo, které vás zaujme. Pro ty, kteří si ještě nevybrali svůj srdcový žánr, nebo by rádi vyzkoušeli i něco z jiného soudku si stručně shrneme některé nejoblíbenější žánry:

Detektivní, thrillery

Jasná volba pro všechny milovníky napětí a kriminálních případů. Detektivky baví mladé i starší, každý si v nich může najít to své. Pro dospělé čtenáře doporučujeme hlavně severské autory, jako je například Jo Nesbo, kteří detektivnímu žánru v dnešní době vládnou. Jako čtení pro mladistvé bychom je ovšem nedoporučili, často jsou velmi brutální. Z klasických detektivek rozhodně neprohloupíte, když do své knihovny zařadíte některý z případů Sherlocka Holmese od Arthura Conana Doyla. Velmi poutavé knihy píše například i Jeffery Deaver, autor knihy Sběratel kostí, která se dočkala i svého filmového zpracování s Angelinou Jolie a Morganem Freemanem

Sci-fi, fantasy

Často je nejasná hranice mezi žánrem sci-fi a fantasy. Obecně se dá říct, že sci-fi, neboli science fiction se odehrává většinou na zemi nebo ve vesmíru, v budoucnosti, a v prostředí, které by teoreticky v budoucnu mohlo za pomoci vědy vzniknout

Fantasy se naproti tomu častěji odehrává v jiném světě, v neurčité době, která nejčastěji připomíná středověk, a součástí vyprávění bývají mýtické bytosti, jako jsou elfové, trpaslíci nebo draci.

Oba tyto žánry jsou velmi populární napříč věkovými kategoriemi, největší fanouškovskou základnu ale mají mezi náctiletými a mladými dospělými. Budou bavit všechny milovníky hrdinských příběhů, zázračných bytostí a alternativních světů.

Mezi sci-fi romány najdeme klasické, jako jsou knihy Julese Verna, nebo třeba antiutopické, jaké psal Karel Čapek. Fantasy má také svou klasickou rovinu, perfektním příkladem je třeba trilogie Pán prstenů od J. R. R. Tolkiena. Trochu specifické fantasy potom psal například Terry Pratchett, britský autor, který kromě klasických znaků fantasy do svých knih zapojil i značnou dávku humoru, filozofie a sociální kritiky.

Biografie, autobiografie

Tyto knihy najdeme zpravidla v literatuře faktu. Popisují buď život někoho jiného, nebo v nich autor vypráví svůj vlastní životní příběh. Populární jsou zejména biografie a autobiografie slavných osobností. Mnoho knih tohoto žánru líčí i životní příběhy, které se odehrály za války, v koncentračních táborech, nebo například jako v případě české rodačky Věry Sosnarové, život v ruském gulagu, který popisuje v knize Krvavé jahody.

Romány a povídky

Poměrně rozsáhlý a relativně neurčitý žánr. Romány a povídky mohou být romantické, historické, psychologické a různé další. Vybere si tu tedy úplně každý, závisí spíš na konkrétním autorovi a dané knize.

2. Knižní trendy

Po cestě k vašemu oblíbenému žánru nezapomeňte hodit očkem i po sekci nejnovějších trendů. Nikdy neuškodí podívat se, co zrovna letí, třeba tam bude zrovna ta pravá kniha pro vás. Povíme si, jaké trendy zažily v posledních letech svůj boom.

Severské detektivky

Jména jako Jo Nesbo nebo Stieg Larsson pravděpodobně zahlédl každý, kdo jde občas kolem knihkupectví. Detektivky od skandinávských autorů se zkrátka staly knižním fenoménem. Knihy, které do této kategorie spadají, mají kromě národnosti autora několik dalších společných faktorů:

• Reálné postavy – autoři své hrdiny píšou lidsky, s kladnými vlastnostmi i chybami. Taková postava je potom mnohem uvěřitelnější a ztotožnitelná, než zcela bezchybný hrdina, jakého často potkáme v amerických románech. Hlavní postava se navíc v průběhu vyprávění vyvíjí, přetváří se díky okolnostem. Chyby odhalují také při popisu společnosti, ve které žijí. Tím některé knihy dostávají ještě další rozměr.
  • Krev a násilí – seveřané se toho opravdu nebojí a pro efekt bez váhání prolijí litry krve knižních obětí. Zločiny v jejich knihách často působí až sadisticky krutě.

Tato díla vám rozhodně nedodají na optimismu. Pro milovníky napětí, promyšlených zápletek, šokujících zvratů a ponuré skandinávské atmosféry jsou ale to pravé ořechové. A kteří autoři vládnou tomuto žánru? Povíme si o několika z těch nejznámějších:

• Stieg Larsson – cestu k severským detektivkám si můžete najít například přes trilogii švédského spisovatele Stiega Larssona Milénium, která skýtá tituly Muži, kteří nenávidí ženy, Dívka, která si hrála s ohněm a Dívka, která kopla do vosího hnízda. Zejména o první zmíněné knize slyšel snad každý, hlavně kvůli dvěma velmi úspěšným filmovým zpracováním. Trilogie kromě detektivního příběhu také zdařile poukazuje na problémy švédské společnosti.
  • Jo Nesbo – další velká osobnost tohoto žánru pochází z Norska. Svou sérii knih o případech nekonvenčního kriminalisty Harryho Holea započal už v roce 1997 vydáním knihy Netopýr. Dnes už má tato série jedenáct knih, mezi nimi mimo jiné bestsellery jako Sněhulák nebo Levhart.
  • Lars Kepler – tentokrát se pod jménem neskrývá jeden autor, ale manželská dvojice ze Švédska. Jejich knihy mají podobu psychologických thrillerů, v sérii najdeme tituly Hypnotizér, Paganiniho smlouva a Svědkyně ohně.
  • Henning Mankel – nejen Stieg Larsson se dočkal natočení svých děl, knihy Henninga Mankella se staly předlohou pro úspěšný seriál britské televize BBC. Podobně jako Larsson, i Mankell se hodně zaměřuje na sociální kritiku a to prostřednictvím knih o případech komisaře Wallandera. Mezi jeho nejznámější díla patří tituly Číňan, Neklidný muž a Vrazi bez tváře.

Padesát odstínů

Trilogie sestávající z knih Padesát odstínů šedi, Padesát odstínů temnoty a Padesát odstínů svobody rozvířila emoce mezi čtenáři. Ságu asi není třeba nějak detailně představovat, pojednává o sado-maso vztahu bohatého podnikatele a mladé nezkušené dívky. Někteří si knihu zamilovali, jiní ji zcela odsuzují, oblíbená je pochopitelně hlavně mezi ženami.

Objektivně vzato nepatří mezi stylově vytříbená díla, autorka nemá oslnivou slovní zásobu a její sdělení často vyznívá dost kostrbatě. Své fanoušky si ale tyto knihy našly a jistý čas o nich mluvil prakticky každý. Proto je nemůžeme v sekci trendů opomenout. Minulý rok přibyla k této trilogii ještě kniha Grey, která příběh popisuje z pohledu Christiana Greye.

Ne každý ví, že autorka začínala svou literární tvorbu psaním fan-fiction k sáze Stmívání, která také svého času hýbala světem. Není tedy náhodou, že je příběh v některých ohledech podobný (dokonalý bohatý muž, nezkušená neohrabaná dívka apod.). Jistou podobnost s knihami najdeme i ve filmu Sekretářka, který byl natočení ještě před vydáním ságy Padesáti odstínů. Ústředním motivem filmu je dominantně-submisivní vztah advokáta a jeho sekretářky, zajímavé je, že se hlavní hrdina filmu také jmenuje pan Grey.

Tip: Pokud se chcete procvičit v angličtině a tato kniha vás láká, zkuste si ji koupit v originále. Není nijak extrémně jazykově náročná a tak je na trénování cizího jazyka ideální.

Harry Potter

Knihy o mladém čaroději nejsou na literárním trhu žádnou novinkou. Někteří z nás konec několikaletého dobrodružství, který přišel s poslední knihou, oplakali. A právě pro tyto fanoušky vyšly v loňském roce dvě knihy, obě ve formě scénáře. První kniha, Fantastická zvířata a kde je najít, podle které vznikl stejnojmenný film, popisuje události dlouho před narozením Harryho Pottera a celé vyprávění je tentokrát z Británie přeneseno do New Yorku. Druhá kniha, Harry Potter a prokleté dítě, naopak ukazuje už dospělého Harryho Pottera, další ústřední postavou je jeho nejmladší syn Albus.

Ladislav Zibura

Mladík, který poprvé zaujal ojedinělým stylem hry AZ kvízu, dnes hýbe českou literární scénou. Ve svých knihách přináší čtenářům neotřelé zážitky z cest, na které se vydává zásadně pěšky. V knihách 40 dní pěšky do Jeruzaléma a Pěšky mezi Buddhisty a komunisty tak najdete nejen humorné příběhy z putování, ale i o životě lidí a také prvotní pokusy o poezii mladého spisovatele.

Kreativní knihy

Čtení knihy trochu jinak, to vám přináší kreativní knihy. Boří hranici mezi čtenářem a autorem, vy sami se můžete stát součástí tvůrčího procesu. Knihy jsou zatím oblíbené hlavně mezi mladší generací, nejsou ale nijak věkově omezené. Novinka přišla s Destrukčním deníkem kanadské umělkyně Keri Smith. Součástí deníku jsou různá zadání, která ponoukají čtenáře/tvořitele ke kreativnímu vyjádření, nebo naopak zničení některých stránek.

Těm z nás, kteří jsou vychovaní v úctě ke knihám a až přehnané péči o ně, právě nejspíš přeběhl mráz po zádech. To máme opravdu knihy ničit? Musíte sami zhodnotit, jak moc je pro vás tato bariéra nepřekonatelná, ničení je totiž často nejen zábavné, ale i uvolňující. Podobný koncept jako Destrukční deník má i publikace Tohle není kniha od stejné autorky. Svou třetí knihou tato mladá umělkyně posouvá hranice ještě dál. Kniha se jmenuje Dodělej tuhle knihu a vyzívá čtenáře, aby sám dotvořil její příběh.

3. Využijte anotace

Pokud jste při brouzdání svým oblíbeným žánrem nebo seznamem novinek narazili na nějakou knihu, která zaujala vaši pozornost, není nic jednoduššího, než si přečíst její anotaci. Ta vám v krátkosti shrne obsah knihy, někdy přihodí i pár informací o pozadí knihy a autorovi. Zaujal vás příběh knihy nebo osobnost autora? Výborně. Ještě ale není vyhráno.

4. Styl a délka

Přečtením anotace by vaše rozhodování nad novou knihou rozhodně nemělo skončit. Samotný příběh totiž nestačí. Myslíte si, že příběh je na celé knize nejdůležitější? Ano i ne. Příběh je samozřejmě zásadní aspekt celé knihy. Ale záleží i na jeho podání. Každý autor píše jinak, někdo používá dlouhé věty, někdo krátké a potrpí si na spád vyprávění. Spisovatelé mají větší či menší slovní zásobu, osobitý styl vyjadřování, více či méně kladou důraz na přímou řeč.

Kniha může mít sebelepší nápad a zápletku, ale když vám nesedne styl autora, nikdy si ji tolik neužijete. Proto je nejlepší vždy si přečíst úryvek, klidně i pár stran, když se k nim dostanete. V dnešní době spousta e-shopů tuto možnost nabízí a tak jí rozhodně využijte, když budete mít šanci. Obecně se lépe čtou knihy, které využívají kratší věty a větší množství přímé řeči. Příběh tak má spád a čte se snáz. Dlouhá líčení, věty na několik řádků a popisy prostředí na několik stran, to už je záležitost pro fajnšmekry a autor, který tento styl používá, vám opravdu musí sednout. Jinak budete dané pasáže přeskakovat, nebo knihu zkrátka vůbec nedočtete.

Důležitou informací je také délka knihy a vaše čtenářské možnosti. Každý sám nejlépe posoudí, do jaké míry je schopný věnovat čas a pozornost knize, která má 600 stran a jestli nebude lepší sáhnout spíš po některém méně obsáhlém titulu. Zejména pro začínající čtenáře, kteří kouzlu literatury ještě zcela nepropadli, je lepší začátek příliš „nepřepálit“, aby je těžká a dlouhá kniha od čtení zbytečně neodradila.

5. Recenze a databáze knih

Pokud stále váháte, zda je daná kniha vaším šálkem kávy, zkuste se podívat na uživatelské recenze nebo si její hodnocení vyhledat v některé databázi knih. Ideální jsou pro tyto účely například stránky cdbd.cz nebo databazeknih.cz. Najdete zde jak komentáře uživatelů, tak žebříčky knih podle čtenosti a oblíbenosti, které vám také mohou při výběru pomoct.

Při čtení recenzí ovšem doporučujeme střízlivou mysl a hlavně se nespoléhat na názor jednoho uživatele. Knihy jsou velmi subjektivní téma a dílo, které jeden člověk nesnáší, může druhý milovat. Z toho důvodu je ideální podívat se právě i na zmíněný styl psaní, který má často rozhodující vliv na to, zda se vám kniha zalíbí.

6. Tipy na čtení

Když už jste si nějakou knihu vybrali, nebo máte doma titul, se kterým se potýkáte, není od věci říct si pár tipů, které váš čtenářský zážitek ještě vylepší.

Papírová kniha vs e-book

Rozhodování mezi papírovou knihou a e-knihou je velice subjektivní záležitost a často vzbuzuje rozepře. Tradičnější čtenáři tvrdí, že elektronické knihy nemohou klasické knihy nahradit, protože součástí čtenářského zážitku je i hmatový vjem, vůně papíru a váha knihy v ruce. Na obranu elektronických knih je ale potřeba říct, že jsou levnější a ekologičtější, protože při jejich výrobě nebyl potřeba žádný papír. V jedné čtečce navíc můžete mít titulů několik, vystačíte si s ní tedy celou dovolenou, aniž byste tahali těžkou tašku s knihami. Doporučujeme tedy elektronickou formu čtení alespoň vyzkoušet, třeba pro vás nebude tak dramaticky odlišná a díky tomu ušetříte peníze i přírodu.

Zkuste nové žánry

Je dobré stále si rozšiřovat obzory, díky jedné knize můžete zjistit, že žánr, který jste celé roky opomíjeli, vám ve skutečnosti má co nabídnout. Proto se při výběru knihy nebojte podívat i na žánry, od kterých neočekáváte, že by vás jejich nabídka zaujala. Třeba tam zrovna bude dílo, které změní váš názor.

Střídejte tenčí a tlusté knihy

Často vás kniha chytne a nepustí, několik set stran potom zhltáte prakticky na posezení. Zejména při čtení odbornějších knih ale může být proces jejich vstřebávání mnohem náročnější, a tak je dobré tyto těžší knihy prostřídat s některými méně rozsahově a obsahově hutnými. Čtenáře taková jednohubka osvěží a dodá mu chuť k dalšímu čtení.

Neomezujte se pouze na nové knihy

Literatura je nestárnoucí a knihy staré desítky let stále mohou čtenáře zcela uchvátit. Nebojte se tedy po dočtení nového bestselleru sáhnout i po starší knize, o které jste třeba slyšeli ještě v literatuře na střední škole.

Nechte si doporučit

Nikdo neumí mluvit o knize tak poutavě, jako člověk, který ji právě dočetl. Poptejte se svých přátel, jaká kniha je v poslední době bavila. Je velká šance, že zaujme i vás.

Čtěte aktivně

U této části můžeme narazit na podobný problém, jako u kreativních knih. Pokud ale nečtete knihu pouze jako relaxaci, ale snažíte se například rozluštit záměr autora, nebo vstřebat její myšlenkové poselství, vezměte tužku a podtrhávejte, pište si poznámky, vracejte se k pasážím, které vás zaujaly. U jednoduché oddychové knihy je tento proces zbytečný, ale například u biografie nebo filozofického díla vám umožní z knihy dostat mnohem víc, než kolik byste získali pouhým jejím přečtením.

Vraťte se k nedotčené knize

Může se stát, že vás nějaká kniha zkrátka nebaví. V takovém případě ji odložte, ale hned na ni nezanevřete. Čtení je často ovlivněno naší náladou, prostředím, nebo čtenářskou úrovní. Zkuste se tedy ke knize o něco později znovu vrátit. Může se stát, že budete lépe naladění a kniha vás najednou bude bavit. Nebo jste mezi tím přečetli více děl, která vás posunula na novou čtenářskou úroveň a tato kniha už pro vás není tolik složitá.

Jak vám pomohl tento test? Budeme rádi za zpětnou vazbu.

100 nejlepších knih a jejich recenze
Průměrné hodnocení 4.8 z 14 hlasů