Menu

Srovnávací test a recenze
nejlepších opalovacích krémů

Aktualizováno:
Červenec 2021
Autor:
Eliška Srncová, Iveta Polášková

Opalovací krémy jsou ochranným prostředkem před slunečním zářením, jako takové jsou nezbytné hlavně v létě nebo v oblastech, kde jsou sluneční paprsky intenzivnější, jako například moře či hory. Jejich hlavním úkolem je zabránit spálení lidské kůže, vzniku pigmentových skvrn a zarudnutí. Tímto fungují také jako prevence vzniku rakoviny kůže.

Tento ochranný prvek zároveň zpomaluje stárnutí pokožky, a proto jej řada dermatologů radí používat celoročně. Tomu odpovídá také fakt, že mraky pohlcují jen 20 % UV záření, proto není dobré používat opalovací krém jen ve slunečných dnech. A čím častěji je krém používán, tím větší péči se vyplatí věnovat správnému výběru. Rozhodně však automaticky neplatí, že dražší znamená lepší, pozornost byste měli upřít spíš na individuální potřeby vaší pleti.

Níže najdete žebříček opalovacích přípravků, které se těší oblibě a dlouhodobě se dobře prodávají. Ať už se chcete vybavit na letní čas nebo hledáte doplňkový krém pro celoroční péči o pleť, určitě se vám bude hodit několik praktických rad, jak vybrat vhodný opalovací krém.


Nejlepší opalovací krémy dle hodnocení a recenzí uživatelů


Jak vybrat opalovací krém

V první řadě si přiblížíme složení opalovacích krémů a způsob, jakým vlastně fungují. Opalovací krém samozřejmě není jedinou formou ochrany před slunečním zářením. Pro úplnost si proto představíme i ostatní zástupce opalovacích přípravků, které se liší rychlostí vstřebávání i hydratačními schopnostmi.

Při výběru opalovacího krému by vás měl zajímat především ochranný faktor. Co to je a jaký faktor zvolit se dozvíte v samostatné kapitole. Následovat bude výběr krému na základě fototypu. Protože obličej nebo vlasy vyžadují svou vlastní péči, najdete v článku i kapitolu o specifických přípravcích.

Závěr článku na téma „jak vybrat opalovací krém“ zasvětíme orientačním cenovým nákladům na dostupný sortiment na trhu. Aby byl náš článek opravdu komplexní, zahrnuli jsme i informace o tom, jak se opalovací přípravky správně používají a nechybí ani stručné zásady bezpečného opalování.

Složení

V první řadě je třeba ujasnit si, co vlastně stojí za ochranným účinkem přípravků na opalování. Ty si tak můžeme podle způsobu ochrany rozdělit na chemické, fyzikální a kombinované, zvláštní kategorií jsou potom přírodní přípravky.

Chemické

Jinak zvané absorbční filtry (například oktkrylen) chrání pokožku vstřebáváním slunečního záření, které následně přeměňují na teplo. Do pokožky se vstřebávají, je u nich tak vyšší riziko alergické reakce. Zato jsou však příjemnější na denní nošení, na kůži necítíte mastný filtr. Účinkují až cca 30 minut po nanesení, je proto nutné namazat se s dostatečným předstihem, ještě předtím, než vůbec vyrazíte ven. Jejich aplikaci je nutné častěji opakovat.

Fyzikální

Říká se jim také minerální – bariérové přípravky vytvářející na kůži ochrannou vrstvu, od které se sluneční záření odráží. Do kůže se nevstřebávají a bývají tak vhodnější variantou pro osoby s citlivou pokožkou a děti. Účinkují ihned po namazání, jejich nevýhodou je, že na kůži většinou zanechávají viditelnou bílou vrstvu. Existují už i transparentní přípravky, zatím ale není zcela potvrzena míra jejich účinnosti. Mezi látky využívané v bariérových krémech patří například oxid zinečnatý, titaničitý nebo železnatý.

Kombinované

Některé látky plní funkci chemické i fyzikální ochrany, patří mezi ně například Tinosorb S a Tinosorb N. Pojí tak výbornou ochranu proti UVA i UVB záření s příjemným pocitem bez bílé vrstvy na kůži.

Přírodní

Určitou míru ochrany před sluncem v sobě skrývají i zcela přírodní produkty, jako je například bambucké máslo a některé oleje, například kokosový, olivový nebo mrkvový. Ve většině případů ale poskytují SPF nižší než 10, s výjimkou oxidu zinečnatého, který dosahuje až SPF 20. Nevýhodou přírodních opalovacích prostředků je především nejistá míra ochrany, která je obecně velmi nízká. Doporučují se tak spíše tmavším fototypům.

Konzistence

Kromě krému můžete volit i mezi jinými produkty, které se primárně liší svou konzistencí a vlastnostmi. Volba záleží hlavně na osobních preferencích, je ale třeba ohlídat si dostatečné SPF.

  • Opalovací krém – Jde pravděpodobně o nejhustší konzistenci opalovacího přípravku. Počítat tedy musíte s tím, že jeho aplikování a důkladné rozetření po pokožce zabere více času.
  • Opalovací mléko – Mléko je oproti opalovacímu krému o něco řidší. To pochopitelně přispívá k tomu, že jej snadněji a rychleji rozetřete po těle. Počítat můžete i s tím, že se vstřebá za kratší čas.
  • Opalovací fluid – Také fluid je ve srovnání s krémem lehčí, jeho konzistence je podobná přirozenému kožnímu mazu. Protože se rychle vstřebává, často se používá pod make-up jako primer, který má mimo ochrannou funkci ještě matující nebo hydratační účinky.
  • Opalovací olej – Jak už prozrazuje název tohoto opalovacího přípravku, jde o produkt s velice řídkou konzistencí. Na první pohled opravdu připomíná olej. Mezi klady patří snadné roztírání po těle a intenzivní hydratace. Nevýhodou oproti krému bude nižší ochranný faktor.
  • Opalovací suché oleje – Mají podobnou konzistenci jako klasické oleje, avšak přináší několik výhod. Lépe se vstřebávají a nezanechávají mastné skvrny na oblečení. Také jejich ochranný faktor je srovnatelný s krémy či mléky. Nevýhodou je však vyšší cena.
  • Opalovací sprej – Má v podstatě stejnou konzistenci jako opalovací olej. V jeho prospěch však hovoří snazší aplikovatelnost, a to prostřednictvím rozprašovače.
  • Opalovací pěna, gel – V produktových nabídkách můžete okrajově narazit také na opalovací pěny a gely. Ty jsou velice lehké a snadno je rozetřete po těle. Jejich přidanou vlastností je fakt, že tělo částečně ochladí.
  • Opalovací másla – Jsou hutnější a pomaleji se vstřebávají, o to intenzivněji však pokožku vyživí. Často se jedná o přírodní produkty, které obsahují betakaroten, zato jejich SPF faktor bývá obecně spíš nízký.
  • Opalovací tyčinka – Tuhé přípravky slouží pro ochranu menších, ale exponovaných částí těla, jako například rty nebo vlasová pěšinka. Často mají vyšší SPF, aby dopřály ochranu jizvám, pigmentovým skvrnám nebo částem těla, které jsou nejčastěji spálené při vodních sportech.

Faktory a zkratky

Opalovací krémy si pořizujete především proto, abyste své tělo chránili před ultrafialovým zářením, označovaným zkratkou UV. Abychom v tomto směru byli opravdu důslední, je zapotřebí seznámit vás s dělením UV záření. Chránit se musíte proti těmto neduhům.

  • UVA – Způsobuje rychlejší stárnutí kůže, pozvolné vytváření vrásek a poškozování kožních buněk. Tvoří 95 % celkového UV záření, proudí k nám skrze mraky po celý rok.
  • UVB – Zapříčiňuje výrazné zarudnutí kůže a může dokonce vytvořit popáleniny. Pro živé organismy je zhoubné.

Proto si důkladně pročítejte etikety opalovacích krémů, kde se dozvíte bližší informace o ochraně proti UVA a UVB záření. Při nákupu jakéhokoliv opalovacího přípravku se pro vás stane důležitým elementem ochranný faktor. Ten se skrývá za zkratkou SPF. Je udáván číselnou hodnotou a do jisté míry prozrazuje, jak dlouho budete moci být na sluníčku. Ochranné faktory začínají na 6 a mohou končit na 50.

Výběr SPF stojí na vašem fototypu, tedy na tom, jako dobře vaše pokožka snáší sluneční záření. Jestliže je vás fototyp například 2, můžete být na slunci bez spálení cca 15 minut. Pokud se tedy chcete slunit dvě hodine (120 minut), využijte následující vzorec – 120/15 = 8. Použít musíte minimálně SPF 8. Vždy je však lepší aplikovat vyšší hodnotu SPF, navíc s přihlédnutím k prostředí, kde se nacházíte. Vyšší faktor si určitě zaslouží dovolená na horách, kde intenzivně svítí, nebo u moře, kde jsou sluneční paprsky silnější.

Fototyp pokožky

Jak již bylo zmíněno, hodnota použitého ochranného faktoru SPF úzce souvisí také s tím, jaký máte fototyp pokožky. Pod tímto názvem si můžete představit reakci pokožky na sluneční paprsky. Obecně je známo, že tmavší lidé se opalují lépe a nepotřebují tak vysoký ochranný faktor, jako lidé se světlejší pletí. V Evropě nejčastěji narazíte na čtyři fototypy, na světě jich je celkem šest (Zdroj: News Medical).

  • Fototyp I – Tento fototyp je označovaný jako keltský. To znamená, že jím disponují lidé s hodně světlou pokožkou. Jejich kůže se při vystavení slunečním paprskům velice rychle zabarví do červena a téměř vůbec se neopaluje. Pro keltský fototyp je vhodný ochranný faktor SPF 20 až 25. Pokud to bude u moře, zvolte klidně větší SPF 30 až 40.
  • Fototyp II – Evropský fototyp se světlou kůží. U těchto lidí sice dochází k červenání kůže, ale poté následuje pozvolné opalování. U druhého fototypu stačí zvolit o něco nižší ochranný faktor SPF 20.
  • Fototyp III – Lidé se snědší kůží a tmavšími vlasy. Lépe se opalují a mají menší problémy s červenáním pokožky. Tento fototyp lze označit za evropský s tmavou kůží. Disponuje jím velké procento obyvatel. V tomto případě stačí ochranný faktor SPF 15 a u moře o něco vyšší SPF 20.
  • Fototyp IV – Posledním fototypem u Evropanů je ten středomořský. Mají jej hodně tmaví lidé s olivovou pletí. Ti nepociťují žádné zarudnutí kůže a okamžitě se přirozeně opalují do hněda. Jejich ochrana kůže je nejdelší ze všech jmenovaných a překračuje až 40 minut. I díky tomu stačí používat nižší ochranný faktor SPF 10 až 15.
  • Fototyp V a Fototyp VI – Jde o nejtmavší jedince, obvykle arabskou a africkou populaci. Tito lidé se na sluníčku v podstatě vůbec nespálí.
Fototyp Vzhled Vlastní ochrana (min) Opalování
I Velmi světlá kůže, pihy, narezavělé vlasy 10 Vždy se spálí, zrudne, pleť nezhnědne
II Světlá kůže i vlasy, méně pih, oči také většinou světlejší 15-20 Snadno se spálí, pleť se opaluje jen pomalu a neochotně
III Středně světlá pleť, světlé i tmavé oči, hnědé vlasy, pihy nemívají 30 Pleť při opalování postupně hnědne, stále je však možné se spálit
IV Tmavší „olivová“ pleť, tmavé vlasy i oči, středomořští evropané 45 Nespálí se, pleť přirozeně hnědne
V Ještě o něco tmavší, arabové, světlejší afričané 60 Prakticky se vůbec nespálí, na sluníčku trochu zhnědne
VI Tmavší afričané 90 Prakticky se vůbec nespálí

Objem a dávkování

Při výběru opalovacího krému, potažmo libovolného opalovacího přípravku, se setkáte ještě s jedním důležitým parametrem. Tím je objem, respektive velikost balení. Nejčastěji jsou dostupná balení od 100 do 150 mililitrů. Výjimkou však nejsou ani skladnější varianty pod 100 mililitrů, nebo naopak velká balení s objemem nad 250 ml.

Pro lepší představu o potřebné velikosti balení je dobré nastínit si doporučené dávkování krému. U opalovacích krémů je obvykle udávána definice cca 2 miligramy na 1 centimetr čtvereční kůže, tu ale v praxi asi těžko využijete. Podle kožních lékařů spotřebujete na poctivé natření dospělého člověka někde mezi 40 a 50 g krému. Na týdenní dovolenou u moře si tak můžete klidně zabalit i několik balení krému.

Pokud na druhou stranu cestujete pouze na víkend a berete do letadla jen příruční zavazadlo, musíme vás upozornit na omezení tekutin, které je možné přepravovat v lahvičkách o maximálním objemu 100 ml.

Specifické přípravky na a po opalování

Sluneční záření může mít negativní dopad nejen na pokožku těla, chránit je třeba také tvář či vlasy.

Přípravky na tvář

Na obličej je samozřejmě možné použít i běžný opalovací krém, ne každá pleť jej ale snese bez problémů. Přípravky na tvář mívají vyšší SPF, nejčastěji 15 nebo 30. Řada profesionálů doporučuje používat krémy na obličej s SPF po celý rok, jako prevenci před vznikem vrásek. Při výběru přípravku na tvář se vyplatí sledovat také typ vaší pleti.

  • Normální pleť – Majitelé normální zdravé pleti se nemusí nijak zvlášť omezovat. Jediné, na co mohou brát ohled, je hutnost přípravku v závislosti na počasí – v létě by měl být lehčí a v zimě výživnější.
  • Suchá pleť – Potřebuje mimo ochranu také výživu, kterou jí můžete dopřát skrz opalovací másla, oleje nebo intenzivně hydratující krémy.
  • Mastná pleť se sklony k akné – Problematické pokožce prospěje lehčí fluid, mléko nebo gel, které se rychle vstřebávají a neucpávají póry. Řada přípravků nabízí i matující nebo tónovací účinky.
  • Citlivá pleť – By se měla vyhýbat dráždivým látkám. Ideální jsou přípravky s hypoalergenním složením a vysokým SPF faktorem.
  • Zralá pleť – Na trhu naleznete také přípravky s antiaging účinky. Měly by mít vyšší ochranu a dobře hydratovat. Mohou obsahovat kurkumu pro regulaci melaninu, koenzym Q10 a další vylepšováky.

Přípravky na vlasy

Vlasy vyšisované od sluníčka jsou klasickou vzpomínkou na letní dovolenou. Slunce a mořská voda ale dávají vlasům a pokožce hlavy bohužel dost zabrat. Výsledkem bývají vysušené lámavé prameny. Není proto od věci do kufru přibalit i vlasovou kosmetiku s UV filtry, která zmírní dopady slunečního záření na vaši hřívu. Může se jednat jak o šampony či balzámy, tak o speciální oleje, spreje nebo vlasové mlhy.

Samoopalovací přípravky a přípravky do solárií

Ačkoliv by mohlo dojít k jejich záměně, samoopalovací přípravky a přípravky do solárií nejsou to samé, jako přípravky na opalování. Tyto přípravky pokožku nechrání, zajišťují pouze její zhnědnutí či sjednocení barvy. Benefitem může být příjemná vůně, hydratace a vyživení, ochranný faktor u nich ale zkrátka nenajdete.

Přípravky po opalování

Vědět byste měli také to, že existují nejen opalovací krémy, ale i přípravky využívané po opalování. Důvod to má velice prostý. Během opalování je vaše pokožka vystavena určitému typu námahy a dostává poměrně dost zabrat. Proto je třeba provést její zvláčnění, regeneraci a odpovídající hydrataci. A k tomu slouží přípravky po opalování.

Ty se velice rychle vstřebávají a přináší náležitý pocit ochlazení. I v tomto případě můžete vybírat z několika typů konzistencí. Od krémů, přes mléka, až po speciální gely a spreje. Zvláště můžeme doporučit jejich použití na spálenou, zarudlou pokožku.

Cena

Pořizovací náklady na opalovací krémy ovlivňuje pár věcí. Je to nejenom úroveň ochranného faktoru SPF, ale také celkový objem balení. O mnohém vypovídá i kvalita značky, které dáte přednost. Mezi oblíbené výrobce patří Avéne, Bioderma, Daylong, La Roche Posay, Piz Buin, Dermacol, Nivea, Astrid, Garnier, L´oréal, Weleda, Wella, Eucerin a další.

Cena do 100 Kč

Nejlevnější opalovací krémy zakoupíte od 30 Kč. Jde však spíše o vzorečky nebo malá cestovní balení s objemem do 35 mililitrů a s velice nízkým faktorem. V této cenové kategorii se nejčastěji setkáte s opalovacími krémy do 100 mililitrů od nepříliš známých značek.

Cena od 100 Kč do 300 Kč

Vyšší ochranný faktor, větší obsah balení a rozmanitější výběr značek. Pod cenu 300 Kč máte možnost zakoupit nejenom opalovací krémy, ale také spreje, mléka a další přípravky. Výjimkou dokonce nejsou ani kvalitní přípravky po opalování.

Cena od 300 Kč do 500 Kč

Dopřejte si ochranný faktor až 50. Využijte speciální minerální bio krémy, které jsou určeny nejenom na tělo, ale i obličej. Pro něj jsou dostupné šetrnější verze. Spousta dražších opalovacích krémů je vhodná také pro dětskou pokožku.

Cena nad 500 Kč

Speciální opalovací krémy šetrné k lidské pokožce disponují vysokým faktorem a jsou vhodné primárně k moři nebo v rámci vysokohorské turistiky. Zakoupit můžete i speciální protivráskové opalovací krémy. Jejich cena se může šplhat až k 6 000 Kč. Jde například o značku Sisley.

Jak používat opalovací krém

Zdá se, že na natření se krémem není co zkazit, pro zachování maximální účinnosti je ale potřeba dodržet několik pravidel:

  • Opalovací (zejména chemický) krém aplikujte vždy 20 až 30 minut před tím, než vyrazíte na sluníčko. Zajistíte tím jeho dokonalé vstřebání do pokožky těla, která následně bude více chráněna.
  • Pokud jste na sluníčku delší dobu, opakujte nanesení opalovacího krému minimálně po dvou hodinách.
  • Jestliže kombinujete opalování s koupáním ve vodě, nezapomínejte se po každém vykoupání znovu namazat, protože dochází minimálně k částečnému smytí opalovacího krému. Je sice pravdou, že dnes na trhu můžete zakoupit i opalovací krémy odolné vůči vodě, ani u těch si ale nevystačíte s jediným namazáním. Chrání totiž pokožku ve vodě, po koupání je ale vhodné nanést je znovu.
  • Voda váže sluneční paprsky, takže si vždy otřete pokožku, ať už po koupání nebo při pocení. A teprve poté nanášejte opalovací krémy.
  • Na nejcitlivější část svého těla, kterou je obličej, používejte raději opalovací krémy s vyšším faktorem.
  • Myslete na to, že opalovací krém má také dobu spotřeby, kterou není vhodné překračovat. Nejenom, že ztrácí své účinky, ale mohl by vyvolat i nepříjemnou reakci kůže.

Zásady bezpečného opalování

Nakonec je vhodné zmínit ještě několik praktických tipů souvisejících s bezpečným opalováním. Když už víte, jak správně používat opalovací krém, hodí se vám ještě několik doplňujících informací.

  • Myslete na to, že sluníčko je nejintenzivnější mezi 11 a 15 hodinou, kdy je vhodnější provádět raději pasivní opalování ve stínu. Popřípadě použijte vyšší ochranný faktor.
  • Spálit se můžete také přes mraky, skrze které proniká silné sluneční záření. Takže i při takovém zamračeném počasí na své tělo aplikujte opalovací krém.
  • Aby si opalovací krémy a ostatní opalovací přípravky zachovaly všechny svoje vlastnosti, je lepší je uchovávat převážně v chladu.
  • Když vyrážíte k vodě nebo na pláž, nepoužívejte na tělo žádné parfémy a voňavky. Sluneční paprsky mohou na takových místech vytvářet nevzhledné skvrny.
  • Kojence v žádném případě neberte na přímé a silné sluníčko.
  • Myslete i na to, že po konzumaci řady vybraných léků není vhodný pobyt na sluníčku.

Jak vám pomohl tento článek?
Budeme rádi za zpětnou vazbu.

Průměrné hodnocení 4.2 z 37 hlasů