Test a recenze parfémů
& jak je vybrat

Recenze

Každému člověku se občas hodí, aby voněl. Ať už přijdete do jakékoliv společnosti, měla by z vás být cítit vůně prezentující vaši osobnost. Toho ovšem nedocílíte za použití klasických sprejů, ale za pomoci kvalitního parfému.

Parfém se vyznačuje výraznější a lahodnější vůní. Dlouhým účinkem a rozložením všech přidaných esencí. Výsledek pak potěší nejenom vás samotné, ale uhrane i všechno kolem vás. Vzhledem k tomu, že parfém je celkem individuální záležitostí, měli byste při jeho výběru vědět, co si vlastně chcete zakoupit.

Vymaňte se proto ze svých stereotypních vůní a dejte přednost specifickému parfému spjatému s kvalitní a intenzivní esencí. Dopřejte si aroma, které podtrhne vaši mužnost nebo ženskost. Přijďte s námi na to, jak vybrat ten vhodný parfém zrovna pro vás. Ve správném postupu vám pomůže článek Jak vybrat parfém.


Vzhled Název Typ Orientační cena Aktuální cena
Recenze Chloé Chloé parfémovaná voda dámská 75 ml Chloé Chloé parfémovaná voda dámská 75 ml Parfémovaná voda 1 400 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Hugo Boss No.6 Bottled toaletní voda pánská 200 ml Hugo Boss No.6 Bottled toaletní voda pánská 200 ml Toaletní voda 1 300 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Versace Bright Crystal toaletní voda dámská 90 ml Versace Bright Crystal toaletní voda dámská 90 ml Toaletní voda 1 200 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Lancome La Vie Est Belle parfémovaná voda dámská 100 ml Lancome La Vie Est Belle parfémovaná voda dámská 100 ml Parfémovaná voda 2 000 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Lanvin Eclat d’Arpege parfémovaná voda dámská 100 ml Lanvin Eclat d’Arpege parfémovaná voda dámská 100 ml Parfémovaná voda 600 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Giorgio Armani Acqua di Gioia parfémovaná voda dámská 100 ml Giorgio Armani Acqua di Gioia parfémovaná voda dámská 100 ml Parfémovaná voda 1 400 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Chanel Coco Mademoiselle parfémovaná voda dámská 100 ml Chanel Coco Mademoiselle parfémovaná voda dámská 100 ml Parfémovaná voda 4 000 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Calvin Klein Eternity parfémovaná voda dámská 100 ml Calvin Klein Eternity parfémovaná voda dámská 100 ml Parfémovaná voda 700 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Calvin Klein Euphoria parfémovaná voda dámská 100 ml Calvin Klein Euphoria parfémovaná voda dámská 100 ml Parfémovaná voda 900 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Guess Seductive toaletní voda dámská 75 ml Guess Seductive toaletní voda dámská 75 ml Toaletní voda 400 Kč Zobrazit nabídky

Jak vybrat parfém

  1. Určení parfému
  2. Typ vůně
  3. Složení parfému
  4. Balení a objem
  5. Rodokmeny vůní
  6. Jak správně použít parfém
  7. Cena

Pro nákup parfému neexistuje jednotný návod. Každý člověk má trochu jiné potřeby a chutě. I přesto však existuje pár obecnější rad, které vás navedou tím správným směrem. Na počátku všeho byste si měli uvědomit, pro koho vlastně parfém bude.

Znát musíte hlavní rozdíly mezi jednotlivými typy parfémů. To se mimochodem týká také základního složení dané vůně. V tomto článku vám prozradíme i to, v jakém balení můžete lahodné parfémy zakoupit.

Zaměříme se na několik nejpoužívanějších rodokmenů vůní a popíšeme si je trochu detailněji. Naučíme vás, jak správné používat parfém, aby vůně přinesla ten správný účinek. V závěru vám prozradíme, na kolik peněz vlastně takové parfémy vyjdou.

 

1. Určení parfému

Před samotným nákupem parfému si musíte ujasnit, pro koho bude vůně primárně určená. Na trhu existují produkty pro obě lidská pohlaví a mimo to můžete narazit i na další varianty vyhotovení. Každá z takových kategorií výrobků je spjata s charakteristickými vůněmi a odlišnými aromatickými kořeny. Vybírat si můžete z následujících skupin.

  • Pánské parfémy – Velice často připomínají vůni kůže, mají nádech orientálních složek, jsou santalové, cedrové a s příchutí tabáku. Zkrátka ryze mužské aroma.
  • Dámské parfémy – Vůně vhodné pro ženské pohlaví. Charakteristickými přísadami jsou květiny, ovoce a lehké koření. To vše obvykle přináší pocit svěžesti, lehkosti a šťavnatosti.
  • Unisex parfémy – Parfémy, které lze označit za univerzální. To znamená, že je bez větších problémů využijí nejenom muži, ale také ženy. V případě unisex parfémů jednoznačně vedou citrusové plody a bergamot.
  • Dětské parfémy – Trh neopomíjí ani na ty nejmenší. Pro děti jsou obvykle připraveny parfémy s chutí žvýkaček, sladkých bonbonů a podobných dětských vůní.

2. Typ vůně

Spousta lidí všemu, co voní okamžitě říká parfém. To je ale špatně. Nejde totiž o žádný univerzální název. Vůně tohoto typu mají hned několik odnoží, které se od sebe liší především procentem vonných složek. Jejich množství se následně promítá nejenom do intenzity vůně, ale také její výsledné ceny. Setkat se můžete s těmito pojmy.

  • Parfém – Hodně silná a koncentrovaná vůně s vyšší intenzitou. Stačí jen pár kapek a aroma mnohdy nevyprchá ani následující den. Pojmem „parfém“ jsou označovány produkty s obsahem vonných látek kolem 15 – 30 %.
  • Parfemovaná voda – Výrobek pokrývající střední třídu vonných esencí. Těch obsahuje v rozmezí od 10 % do 15 %. U parfemované vody počítejte s tím, že vůně z vás bude sálat minimálně 5 – 6 hodin. V obchodem na tento sortiment narazíte pod cizojazyčným označením Eua de Parfum.
  • Toaletní voda – V rámci typických parfémů s rozprašovačem obsahuje toaletní voda nejméně složek. To dokazují hodnoty 4 – 8 % vonných esencí. Z pohledu trvanlivosti vůně jde o krátkodobý účinek. Na druhou stranu ji pořídíte pravděpodobně nejlevněji. Toaletní voda je označována jako Eau de Toilette.
  • Kolínská voda – Kolínskou vodu používají primárně muži po holení. Nanáší se na tvář. V jejím obsahovém složení je minimální procento vonných esencí. Často jsou udávány hodnoty 3 – 5 %. Na kolínskou vodu narazíte pod označení Eau de Cologne.

Patříte-li k těm nejméně náročným zákazníkům, můžete se na trhu setkat ještě s výrobkem označovaným jako Eau de Fraiche, který obsahuje jen 3 % vonných částic. Nízká cena je vykoupena minimální výdrží vůně.

3. Složení parfému

V této kapitole určitě nebudeme popisovat složení parfému z pohledu lahvička, krabička a podobně. To rozhodně ne. Možná to ještě netušíte, ale parfémy, potažmo samotná kapalná látka se skládá ze tří složek, respektive částí. Možná už jste na tyto pojmy někdy narazili při nákupu nového parfému. Nyní vám je popíšeme trochu podrobněji.

  • Hlava – Tímto výrazem je označována esence, kterou při nanesení parfému ucítíte jako první. Zároveň musíte počítat s tím, že tato složka poměrně rychle odezní, a to v řádu minut.
  • Srdce – Po hlavě následuje srdce, potažmo charakter vůně s několikahodinovou výdrží. Právě tuto esenci ucítíte po rozležení srdce a s největší pravděpodobností vás bude doprovázet celý den.
  • Základ – A nakonec je tu základ každého parfému. Dřevité vůně, na kterých jsou vystavěny jednotlivé esence. Právě tento prvek působí v parfému nejdelší dobu a je hodně intenzivní.

Těmto třem částem parfémů přisuzujte vysokou prioritu a vždy se při nákupu rozmýšlejte nad tím, jakými vůněmi vlastně chcete být doprovázeni během dne. Ideální je samozřejmě znát chutě jednotlivých vůní, popřípadě je vyzkoušejte naživo.

4. Balení a objem

Při výběru parfému se setkáte nejenom s odlišnými vůněmi, ale objevíte i vícero variant balení. Na balení těchto produktů se můžete dívat ze dvou úhlů pohledu. Je to nejenom způsob, jakým je parfém zabalen a v jaké lahvičce je vám předám. Pozornost byste měli věnovat také jeho celkovému objemu. Na trhu se můžete setkat s několika variantami provedení.

  • Vzorky – Miniatury parfémů uložené v malých lahvičkách, které dosahují maximálního objemu 7 mililitrů. Slouží spíše jako testovací vzorky pro nalezení té správné chutě, ale i jako „reklamní“ předměty nebo hodně miniaturní varianta kapesních balení.
  • Testery – Tester je obsahově stejný, jako klasický parfém. Liší se však tím, jak je prodáván. Obvykle jde o obyčejný flakónek. Na tom je kromě názvu parfému uvedeno právě to, že jde o tester. Určen jsou do obchodů, kde si testujete, jaká vůně vám bude vyhovovat nejvíce. Dnes je však můžete zakoupit také jako alternativu plnohodnotného parfému. Testery neobsahují ani designové víčko a pyšní se nižší cenou.
  • Klasické flakóny – Jde o vzhledově zajímavé flakóny s parfémem, za které si oproti testeru trochu připlatíte. Pořídit si můžete flakónky odlišných objemů. Kromě cestovního provedení s objemem kolem 15 – 30 mililitrů jsou oblíbenými variantami 50 a 100 mililitrové verze.

5. Rodokmeny vůní

Pod tímto specifickým pojmem „rodokmeny vůní“ si do jisté míry můžete představit typ konkrétní vůně. Zkrátka pojmenování kategorie, která vám alespoň částečně napoví, jakým směrem se budou ubírat esence vámi zvoleného parfému. Tento rodokmen vůní je prezentován v podstatě u jakéhokoliv parfému na trhu. Níže uvádíme charakteristiku těch nejběžnějších rodokmenů.

  • Květinový rodokmen – Je velice bohatý, protože v sobě zahrnuje květiny nejrůznějších vůní. V jeho prospěch hovoří hlavně svěžest s čerstvost. Ideální vůně například pro jarní a letní období.
  • Dřevitý rodokmen – Někdy až orientální vůně přicházející vhod hlavně milovníkům tabáku a dřeva. Ať už jde o cedrové, santalové, růžové a mnohé další.
  • Citrusový rodokmen – Ten má jako jeden z mála svou vlastní kategorii. Spousta parfému je totiž laděna do citrusových plodů, které cílí hlavně na horké letní dny. Přináší určitý druh osvěžení.
  • Ovocný rodokmen – Milovníci ovocných esencí sáhnou po těchto výrobcích. Ty ve svých útrobách skrývají pachuť broskví, malin, meruněk, jahod, pomerančů, ale i kokosů a ostružin.
  • Orientální rodokmen – Hodně sladké vůně, které jsou typické především pro vzdálené orientální země. Mnohdy jde o těžší vůně nacházející své pevné místo hlavně v zimě. Mezi jednotlivými esencemi lze jmenovat hřebíček, vanilku, skořici a libovolné typy koření.
  • Fougere rodokmen – Tyto esence jsou vhodné spíše do společnosti a nejčastěji je objevíte na mužích. Kombinace přirozených a extravagantních vůní, mezi které rozhodně spadá bergamot, kumarin a pačule.

6. Jak správně použít parfém

V okamžiku, kdy si pořídíte vámi vysněný parfém, měli byste vědět to, jak jej co nejlépe aplikovat. Jestliže si myslíte, že se nastříkáte, kam budete chtít, není to úplně správná cesta. Ano, jde to, ale nebude to mít ten ideální účinek.

Rozhodně se vyvarujte tomu, abyste si parfém stříkali nebo natírali na oblečení. To není vhodný postup. Právě z textilu jednotlivé esence velice rychle zmizí a účinek parfému je ten tam. Zároveň si dejte pozor na to, abyste nikdy nemíchali dvě vůně dohromady. To je špatný postup.

Důležité je nanášet parfém přímo na tělo, a to z toho důvodu, že právě teplo slouží k dokonalému rozležení jednotlivých esencí. Ať už používáte parfém s rozstřikovačem nebo jej nanášíte prostřednictvím malého aplikátoru, vždy si jej roztírejte do některé z těchto oblastí, popřípadě do všech najednou. Je to zápěstí, krk a spánky. Na jiné časti těla to i vzhledem k tomu, abyste přirozeně voněli není vhodné.

7. Cena

Pořizovací cena parfému hodně závisí na tom, jakému typu vůně dáte přednost. To znamená, jak velké množství vonných složek daný parfém obsahuje. Hodně záleží i na objemu balení. Nedílnou úlohu ve výsledné ceně sehrává i značka daného produktu. Na trhu můžete narazit na bezpočet kvalitních vůní. Calvin Klein, Hugo Boss, Chanel, Giorgio Armani, Christian Dior, Karl Lagerfeld, Kenzo, Lacoste, Lancome, Azzaro, Marc Jacobs, Bruno Banani, Nina Ricci, DKNY, Dolce & Gabbana, Prada a desítky dalších. Obvykle jde o modely spojené s kosmetickými značkami nebo módními výrobci, popřípadě ostatními slavnými osobnostmi.

Cena do 200 Kč

Za cenu do 200 Kč pořídíte především kolínské vody, popřípadě levné toaletní vody. Půjde o nízkonákladové značky, jakými jsou Avon a podobně. Rozhodně neočekávejte jakýkoliv dlouhotrvající vonný účinek.

Cena od 200 Kč do 1 000 Kč

Kdo si připlatí, ten získá vyšší kvalitu. A to platí i u parfémů. V tomto případě to budou spíše parfemované vody určené nejenom pro dámy, ale také pro pány. Obvyklá velikost značkových produktů se pohybuje kolem 15 – 30 mililitrů.

Cena od 1 000 Kč do 3 000 Kč

Pro náročnější zákazníky jsou připraveny BIO organické parfémy. Toaletní vody i parfemované vody nabývají větších velikostí mezi 50 až 100 mililitry. Vybírat si budete nejenom z přemíry značek, ale také charakterově odlišných vůní.

Cena nad 3 000 Kč

Pokud přejdete na luxusnější značky, jakými jsou Bond N.9, Roja Parfums, Maiso Francis nebo Christian Dior, počítejte s vyššími pořizovacími náklady. Flakónky s obsahem kolem 100 mililitrů se mohou u takových vonných edic pohybovat i kolem 20 000 Kč.

Jak vám pomohl tento článek? Budeme rádi za zpětnou vazbu.

Parfémy
Průměrné hodnocení 4.8 z 12 hlasů