U výběru pneumatik je pár základních věcí, které si dokáže pohlídat každý z nás, a je jedno, jestli jste zkušený řidič nebo začátečník. Jednu po druhé vám je představíme v následujícím článku. Ještě než se do jeho čtení pustíte, doporučujeme si projít následující odrážky, abyste měli alespoň základní představu o tom, co vlastně hledáte.
- Zimní vs. letní pneumatiky – V zimě mají zimní pneumatiky lepší jízdní vlastnosti i životnost. V létě pomohou letní šetřit palivo a zamezit aquaplaningu.
- Rozměry – Při výběru vycházejte z rozměrů v technickém průkazu vozidla. Zásadní jsou šířka, profil, průměr ráfku a indexy nosnosti a rychlosti.
- Energetický štítek – Definuje, jakou má pneumatika přilnavost, kolik uspoří paliva, jakou má hlučnost a zda je zimní či letní.
- Stáří pneumatiky – Snadno ověříte přímo na pneumatice díky čtyřmístnému číslu. Pneumatika by neměla být starší 10 let, lépe však maximálně 6.
- Životnost pneumatiky – Podstatné je, aby dezén odpovídal zákonem alespoň stanovenému minimu 4 mm pro zimní a 1,6 mm pro letní období.
- Testy pneumatik ADAC – Německý autoklub ADAC každoročně testuje zimní i letní pneumatiky v sérii zátěžových zkoušek.
Pokud hledáte i další výbavu vašeho automobilu, mohlo by vás zajímat i naše srovnání heverů, aditiv do nafty nebo brzdových kapalin.
Tip: Vyzkoušejte naši kalkulačku spotřeby paliva.
Zimní vs. letní pneumatiky
- Zimní pneumatiky – Dobrá přilnavost a životnost v zimě, špatné vlastnosti v létě. Ze zákona povinné v nízkých teplotách.
- Letní pneumatiky – V létě ušetří na spotřebě, lépe brzdí a vydrží déle. Na sníh a led jsou nevhodné a také nelegální.
Zimní pneumatiky patří mezi povinnou výbavu každého řidiče. Potřebovat je budete v období od 1. listopadu do 31. března (uvedeno v roce 2022). Pokud byste jezdili v zimě na letních, nejen že dostanete pokutu, budete ale také ohrožovat sebe, okolí a pneumatiky rychle sjedete. Zimní pneumatiky musí mít dezén minimálně 4 mm hluboký, díky čemuž zaručí stabilitu na sněhu a ledu.
Letní pneumatiky oproti tomu mají minimum na 1,6 milimetrech hloubky dezénu. Opačná situace je legální, na zimních pneu můžete jezdit klidně po celý rok. S ohledem na jejich odlišnou konstrukci a materiál je ale velice rychle opotřebujete, jízdní vlastnosti budou horší a spotřeba paliva vyšší.
Alternativou jsou takzvané celoroční pneumatiky. Jejich výhoda spočívá v tom, že je nemusíte měnit a můžete na nich, jak už napovídá název, jezdit po celý rok. Zásadní je ale podotknout, že i když je toto řešení v souladu se zákonem, zajistí vám podprůměrné výsledky jak v zimě, tak i v létě. Brzdná vzdálenost, spotřeba paliva i životnost budou podstatně horší.
Rozměry
Jaké rozměry pneumatik pasují na vaše auto, se spolu s dalšími informacemi dozvíte z velkého technického průkazu. V části „Nápravy“ najdete na první pohled složitou kombinaci písmen a čísel, která může vypadat například nějak takto:
215/55 R 18 99 Y RF
Rozebereme si jednu část po druhé, abyste se zorientovali nejen ve vašich, ale v podstatě ve všech pneumatikách na světě – tento způsob značení je totiž univerzální pro všechny výrobce. Výjimkou mohou být země používající imperiální systém.
Šířka
Šířku pneumatiky udává hned první číslo – to, které se nachází ještě před lomítkem. Jeho jednotkou jsou milimetry. V našem modelovém případě je tedy šířka pneumatik 215 milimetrů.
Profil
První hodnota za lomítkem označuje profil pneumatiky. Pamatujte ale, že na rozdíl od šířky je profil udávaný v procentech. Jde v podstatě o procentuální poměr výšky k šířce. V našem případě je profil pneumatiky 55 %. V předchozím odstavci jsme se dozvěděli, že šířka naší pneumatiky je 215 mm.
Stačí tedy provést jednoduchý výpočet přes trojčlenku a dostaneme požadovanou výšku pneumatiky – 118 milimetrů (215 krát 55 děleno 100). Setkáte se s označením nízkoprofilová a vysokoprofilová pneumatika.
Nízkoprofilová
Pneumatika je stabilnější, má lepší jízdní vlastnosti a rychlejší reakce. Je ale citlivější na nerovnosti. Vhodnější bude pro dynamickou ostřejší jízdu.
Vysokoprofilová
Zaručí zase vyšší komfort, protože pneumatika je „tlustší“, a tím pádem přes ni méně ucítíte jakékoli povrchové nerovnosti. Jízda na takových pneumatikách bývá také úspornější a méně hlučná. Vhodnější je spíše pro klidnější způsob jízdy.
Průměr
Písmeno prozatím přeskočíme a dostaneme se k další číselné hodnotě. Aby v tom byl trochu zmatek, tak její jednotka je opět jiná – tentokrát to jsou palce. Třetí číslo v pořadí totiž určuje průměr ráfku, tím pádem průměr pneumatiky (tyto dvě hodnoty se shodují). Pokud si to chcete pro lepší představu přepočítat, tak 1 palec = 2,54 cm. V našem případě je průměr ráfku 18 palců, což je 45,72 cm.
Konstrukce
S tématem konstrukce pneumatiky se dostáváme k prvnímu písmenu v naší složité kombinaci zmíněné na úvod (215/55 R 18 99 Y RF). V našem technickém průkazu stojí R. Co to znamená a jaké jsou další alternativy? Na třetí pozici zleva se můžete setkat pouze se třemi variantami.
R = radiální
Je nejnovější a nejběžnější způsob. Jednotlivá vlákna jsou uložena kolmo na patní lana. Obvodový směr pneumatiky je navíc stabilizován vrstvami nárazníků, což napomáhá k vysoké pružnosti bočního pláště. Radiální pneumatiky jsou úspornější, mají lepší záběr, nižší prokluz, vyšší nosnost a odolnost při vysoké rychlosti, na druhou stranu jsou dražší a boční plášť je méně odolný.
D = diagonální
Diagonální pneumatiky, se liší kostrou. Kordové nitě se zde kříží pod úhlem 30 a 40 stupňů. Vyznačují se vyšší stabilitou, pevností a odolností boční strany pneumatiky, také ale menší nosností a odolností k vyšším rychlostem a větší mírou prokluzu. Dnes se s nimi setkáme především u nákladních a průmyslových vozů.
B = bias belted
Pod písmenem B se prodávají pneumatiky se smíšenou konstrukcí. Tento typ se dnes ale již téměř neprodává.
Rychlostní a hmotnostní index
Maximální rychlost a maximální zatížení – to jsou dva údaje, které výrobci zaznamenávají prostřednictvím indexů.
Rychlostní index
Když se opět vrátíme k naší modelové kombinaci, rychlostní index je druhé písmeno, které v ní najdeme – v našem případě Y. Až na jednu výjimku (písmeno H) platí, že čím dál je zobrazené písmeno v abecedě, tím větší rychlost si s danými pneumatikami budete moct dovolit.
Konkrétně písmenu Y odpovídá maximální rychlost 300 km/h. Zbytek najdete rozepsaný v tabulce níže. Pro rychlostní index se někdy používá také zkratka SI. Není problém, když si pořídíte pneumatiky s nižším rychlostním indexem, než říká váš techničák. Akorát je důležité mít tuto hodnotu na paměti a nepřekračovat ji.
SI | MAX. RYCHLOST km/h | SI | MAX. RYCHLOST km/h |
L | 120 | T | 190 |
M | 130 | U | 200 |
N | 140 | H | 210 |
P | 150 | V | 240 |
Q | 160 | W | 270 |
R | 170 | Y | 300 |
S | 180 | ZR | >300 |
Index nosnosti
Nosnost pneumatik je vyjádřena hmotnostním indexem (lze najít i označení zátěžový index nebo index nosnosti). Říká, jaká je maximální hodnota zatížení jedné pneumatiky. Výrobci jej zapisují odděleně. V technickém průkazu jej najdete pod označením LI nebo Ni, na pneumatice je obvykle pod zmiňovanou číselnou řadou.
Index | Nosnost | Index | Nosnost | Index | Nosnost | Index | Nosnost |
60 | 250 | 71 | 345 | 82 | 475 | 93 | 650 |
61 | 257 | 72 | 355 | 83 | 487 | 94 | 670 |
62 | 265 | 73 | 365 | 84 | 500 | 95 | 690 |
63 | 272 | 74 | 375 | 85 | 515 | 96 | 710 |
64 | 280 | 75 | 385 | 86 | 530 | 97 | 730 |
65 | 290 | 76 | 400 | 87 | 545 | 98 | 750 |
66 | 300 | 77 | 412 | 88 | 560 | 99 | 775 |
67 | 307 | 78 | 425 | 89 | 580 | 100 | 800 |
68 | 315 | 79 | 437 | 90 | 600 | 101 | 825 |
69 | 320 | 80 | 450 | 91 | 615 | 102 | 850 |
70 | 335 | 81 | 462 | 92 | 630 | 103 | 875 |
Pneumatiky, které si vyberete, musí mít minimálně stejný (ale klidně i vyšší) LI, než jakou hodnotu najdete v techničáku. Na rozdíl od rychlostního indexu je udáván v číslech. Ale i tak si jeho hodnotu musíte převést pomocí k tomu určených tabulek (najdete je například zde).
Co ještě najdete v technickém průkazu
Naši číselno-písmennou kombinaci z techničáku jsme probrali již víceméně celou až na poslední dvojici znaků. Ta se nemusí vyskytovat u všech aut. Značí, že vaše pneumatiky jsou ještě v něčem speciální. Vždy jde o dvě písmena, variant ale existuje několik, níže uvádíme ty nejznámější:
- TL (tubeless) – bezdušová pneumatika
- RF nebo XL (reinforced/extra load) – pneumatika s vyšším indexem nosnosti
- A/S (all season) – celoroční pneumatika
- A/T (all terrain) – pneumatiky na každý terén
- M+S (mud and snow) – zimní pneumatika
- HP (high performance) – vysoce výkonné pneumatiky
TIP: Pamatujte na to, že když kupujete ojeté auto, může se stát, že nasazené pneumatiky nebudou přesně odpovídat doporučeným údajům v technickém průkazu. Doporučujeme to vždy zkontrolovat a případně pořídit nové. Kromě technického průkazu najdete tyto parametry často také zevnitř nádrže nebo na bočním sloupku u řidiče či spolujezdce.
Energetický štítek
Podobně jako jste zvyklí třeba od ledniček, praček nebo jakýchkoli dalších elektronických spotřebičů, i každá pneumatika si s sebou povinně nese energetický štítek, na kterém najdete tyto důležité údaje:
- Rozměry a indexy – Kód definuje, jaké rozměry pneumatika má a pro jakou nosnost a rychlost je určena.
- Efektivita využití paliva – Štítek na stupnici od A po E (nejhorší) definuje, kolik paliva pneumatika při jízdě ušetří. Rozdíl mezi třídou A a třídou E tvoří 0,65 litrů paliva na 100 km jízdy.
- Přilnavost – Druhá stupnice od A po E (nejhorší) dává náhled na brzdnou dráhu vozidla za mokra. Brzdná dráha se přitom při 80 km/h mezi hodnocením A a E liší až o 18 m .
- Vnější hluk – Naznačuje, kolik hluku pneumatika při jízdě generuje. Třída A odpovídá budoucím normám, třída B pak normám současným. Hodnota je uvedena i v počtu decibelů.
- Třída vozidla – Značka C1 znamená, že se jedná o pneumatiku určenou pro osobní vozidla. Třídy C2 a C3 poté náleží nákladní dopravě. Tyto štítky se v době psaní článku (červenec 2022) teprve připravovaly.
- Zimní pneumatiky – Symbol hory s vločkou označuje zimní pneumatiky.
Spotřeba paliva
Ne každý ví, že i pneumatika má podíl na celkové spotřebě automobilu. Má na ni vliv takzvaný valivý odpor – čím nižší je, tím nižší bude i spotřeba. Přímo jeho hodnotou se ale díky energetickému štítku zabývat nemusíte, stačí odečíst písmeno, které vám napoví.
Pokud je pro vás nízká spotřeba klíčová, hledejte výrobky s písmenem A, s těmi ušetříte nejvíce. Dále jsou hodnoty odstupňované až po písmeno E, to značí naopak největší spotřebu. Rozdíl mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou je přitom až 0,65 litrů na 100 km. Zimní pneumatiky mají energetické třídy zpravidla horší.
Přilnavost
Z energetického štítku vyčtete také přilnavost pneumatik za mokra. U přilnavosti to funguje úplně stejně jako u spotřeby, opět se setkáme s písmeny A – E. Rozhodně tento parametr nepodceňujte, protože nemá vliv už pouze na vaši peněženku, ale také na vaši bezpečnost. Rozdíl mezi A a E může tvořit klidně až 30 %.
Vnější hluk
Jiného značení se dočkáme v případě míry hluku. Zvuková vlna označená číslem A je nejlepší, neboť je 3 dB pod evropským limitem. Poté existuje ještě označení B a C. Třída B odpovídá současným normám, třída C je pak na hraně použitelnosti a moc se s ní nesetkáte.
Dezén
Dezén je jiný název pro vzorek pneumatiky. Když si plánujete pořizovat nové gumy, jsou dvě věci, které byste si v tomto případě měli pohlídat – typ a hloubka.
Typ dezénu
Jaký dezén je pro vaše pneumatiky vhodný a jak se v tom celém zorientovat? Nejprve začněme s tím, jaké typy dezénů vůbec existují. Rozlišujeme symetrický, směrový a asymetrický dezén.
Symetrický
Tento dezén se dnes stal víceméně standardem. Obzvláště častý je u pneumatik zařazených do střední nebo do nižší, ekonomicky dostupnější třídy. Vyráběny jsou převážně do průměru 18 palců. Jejich obliba vychází především z dobrého poměru ceny a výkonu. Uplatnění najdou u těch vozidel, která nejezdí na dlouhé vzdálenosti. Jsou vhodné pro SUV, městské vozy i MPV. Výhodou je, že takové pneumatiky se dají na vozidlo umístit úplně libovolně, můžete je mezi sebou měnit i otáčet.
Směrový
Dalším typem je směrový dezén, který se také nazývá jako dezén šípový. Jedná se v podstatě o jistou formu dezénu symetrického, který je však charakteristický svým šípovitým designem. Tyto pneumatiky mají opravdu pěkný záběr, navíc díky šípovitému provedení je zajištěno také dobré odvádění vody nebo sněhu. Právě to je důvod, proč je šípový dezén velice často používaným typem u zimních pneumatik. Zde je však zapotřebí už dávat pozor na umístění. Je nutné dodržet směr otáčení, který je vyznačený šipkou na bočnici pneumatiky.
Asymetrický
Asymetrický typ dezénu je poslední a nazývá se tak pro odlišnost vnitřní a vnější strany pneumatiky. Ta vnitřní zajišťuje záběrové a brzdné síly a také odvádí vodu. Funkcí vnější strany je stabilita jízdy v zatáčkách, a vedení v přímém směru. Podobně jako u směrového dezénu je potřeba dávat pozor při umisťování na automobil, aby vnější strana pneumatiky byla skutečně na vnější straně automobilu. Pomůže vám v tom označení inside (vnitřní) a outside (vnější).
Hloubka dezénu
Další, co byste si měli u dezénu pohlídat, je jeho hloubka. Různá pravidla platí pro zimní a letní pneumatiky. Osobní automobily musejí v zimě splňovat minimálně 4 mm hloubky dezénu, vozy nad 3 500 kg dokonce 6 mm. Odlišná situace nastane v létě. Potom je limit pro osobní vozy, SUV a vozy typu VAN 1,6 mm. Důležité je také umět dezén u pneumatik změřit. Nejjednodušším způsobem je využití kontrolních dezénových drážek. Pokud se dezén opotřebí na tento kontrolní bod, je nutné pneumatiky vyměnit.
Životnost pneumatiky
Nejprve je dobré pochopit rozdíl mezi celkovou životností pneumatiky a životností provozní. Definujeme si také, jak poznat stáří pneumatiky. To je uvedeno čtyřmístným kódem na její bočnici (kód DOT).
Stáří pneumatiky
Na každé pneumatice najdete na bočnici v oblém rámečku vyražené čtyřčíslí, ze kterého vyčtete, kdy byla vyrobena. První dvě číslice udávají týden, druhé rok. Pokud tedy na své pneumatice vidíte například 2117, víte, že jde o pneumatiku, která byla vyrobena 21. týden roku 2017. Datum výroby je součástí delšího takzvaného DOT kódu a čtyřem číslicím, kterým jsme věnovali předchozí odstavec, předchází ještě dalších 8 čísel, které udávají výrobce a výrobní linku.
Celková životnost
Celková životnost pneumatiky začíná dobou, kdy byla vyrobena. Výrobci uvádějí celkovou životnost 10 let, po uplynutí této doby už by se pneumatiky určitě neměly používat. Materiál, ze kterého jsou pneumatiky vyrobeny časem stárne, proto ani tento parametr zejména při koupi ojetých pneumatik nepodceňujte.
Provozní životnost
Jedná se o dobu od uvedení pneumatiky do provozu až do jejího opotřebení. Ideální dobu používání je ale těžké stanovit. Liší se například u zimních a letních pneumatik. U těch zimních je doporučeno provádět výměnu kolem druhého až třetího roku používání. U letních není doba tolik přísná.
V obou případech ale hraje roli styl jízdy, správná geometrie kol, stav tlumičů nebo třeba stav vozovky, po které jezdíte. Samozřejmě tento faktor neovlivníte, ale časté vjíždění do děr život pneumatiky rozhodně neprodlouží. Důležité je také správné skladování pneumatik a pravidelné prohlídky. Dle statistik bezpečnosti jde obecně doporučit nepřekračovat životnost čtyř až šesti let.
Cena
Pneumatiky jsou nezbytným vybavením automobilu, ale nepatří mezi to nejdražší, co budete potřebovat. Mění se většinou jednou za 4-6 let, záleží navíc na tom, jak intenzivně automobil využíváte. Základní modely seženete už kolem 1 000 Kč za kus. Cena závisí také na tom, jaký je průměr ráfků. Větší pneumatiky jsou dražší.
- Pneumatiky do 1 500 Kč – Setkáte se zejména se značkami Kormoran, Sailun, Nexen, Matador či Barum. Vybírat můžete i ojeté pneumatiky, ale v případě zimních to nedoporučujeme.
- Pneumatiky do 3 000 Kč – Nejčastěji se jedná o pneumatiky Hankook, Nexen, Barum, Matador, Continental či Nokian. Cenová hladina do 3 000 kč za kus je optimální v poměru ceny a výkonu.
- Pneumatiky nad 3 000 Kč – K dostání jsou hlavně pneumatiky Continental, Pirelli, Michelin, Goodyear, Bridgestone a Hankook. Koupi takto drahých pneumatik předem dobře zvažte, žádné zásadní benefity vám nemusí přinést.
Cena pneumatik by měla do určité míry reflektovat cenu auta. Neznamená ale, že pokud máte levnou ojetou Škodu Felicii, že byste měli hazardovat s použitím výrazně ojetých starých zimních pneumatik z druhé ruky. Dává ale smysl pořídit pneumatiky z nižší cenové kategorie. Naopak na sportovní vůz oceníte spíše dražší modely s lepším odpichem při zrychlení.
Pneumatiky pro nejprodávanější auta v ČR
Na řádcích níže si ukážeme, jaké rozměry pneumatik odpovídají v ČR nejprodávanějším autům podle dat z roku 2021. Uvedené rozměry jsme vypsali podle webu výrobců uvedených vozidel, považujte je ovšem pouze za orientační a před koupí si rozměry ověřte v technickém průkazu vozidla.
Pneumatiky pro Škoda Fabia 4
- 185/65 R15; 195/55 R16; 215/45 R17; 215/40 R18
Pneumatiky pro Škoda Octavia 4
- 205/60 R16; 205/55 R17; 225/45 R18; 225/40 R19
Pneumatiky pro Škoda Kamiq
- 205/60 R16; 205/55 R17; 215/45 R18
Pneumatiky pro Hyundai i30
- 195/65 R15; 205/55 R16; 225/45 R17; 225/40 R18
Pneumatiky pro Škoda Karoq
- 205/55 R16; 215/60 R16; 215/55 R17; 215/50 R18; 225/45 R19
Pneumatiky pro Škoda Scala
- 205/55 R16; 205/50 R17; 205/45 R18
Testy letních pneumatik ADAC
Společnost ADAC je německým autoklubem (Allgemeiner deutscher Automobilclub), který zajišťuje odborné testování letních pneumatik. V odstavcích níže si specifikujeme, k jakým výsledkům experti z Německa došli (Zdroj výsledků testů: ADAC).
Testy letních pneumatik ADAC 2023 – 205/55 R16 91V
V tabulce níže ADAC specifikuje, jakým modelům aut odpovídají pneumatiky 205/55 R16. Před koupí kompatibilitu tohoto rozměru s vašim vozidlem ale pro jistotu ověřte v technickém průkazu.
Značka auta | Model |
Audi | A3 |
BMW | 1., 2., 3. řady |
Ford | C-Max, EcoSport, Focus |
Hyundai | i30, Ioniq, iX20 |
Mercedes | A-, B-, C-Klasse |
Opel | Astra, Meriva, Zafira |
Škoda | Octavia, Scala, Superb |
Toyota | Auris, Corolla, GT86 |
Volkswagen | Caddy, Golf, Jetta, New Beetle, Passat, Touran |
Výsledky testů ADAC (nižší známka = lepší výsledek)
- Goodyear EfficientGrip Performance 2 – Známka 2,0 (Sucho 2,2; Mokro 2,0; Hluk 2,7; Spotřeba 2,1; Opotřebení 1,9; Cena 1 700 Kč).
- Continental PremiumContact 6 – Známka 2,0 (Sucho 1,9; Mokro 2,1; Hluk 3,2; Spotřeba 2,6; Opotřebení 2,2; Cena 1 900 Kč).
- Michelin Primacy 4+ – Známka 2,1 (Sucho 1,9; Mokro 2,1; Hluk 2,8; Spotřeba 2,4; Opotřebení 1,6; Cena 2 000 Kč).
- Bridgestone Turanza T005 – Známka 2,3 (Sucho 1,9; Mokro 2,1; Hluk 3,4; Spotřeba 1,5; Opotřebení 2,3; Cena 1 800 Kč).
- Nokian Tyres Wetproof – Známka 2,3 (Sucho 1,9; Mokro 2,1; Hluk 2,9; Spotřeba 2,2; Opotřebení 2,9; Cena 1 600 Kč).
- Falken ZIEX ZE310 ECORUN – Známka 2,3 (Sucho 1,9; Mokro 2,1; Hluk 3,0; Spotřeba 2,7; Opotřebení 2,4; Cena 1 400 Kč).
- Continental UltraContact – Známka 2,3 (Sucho 1,9; Mokro 2,1; Hluk 2,8; Spotřeba 2,0; Opotřebení 1,6; Cena 1 800 Kč).
- Kumho Ecsta HS52 – Známka 2,4 (Sucho 1,9; Mokro 2,1; Hluk 3,0; Spotřeba 2,7; Opotřebení 2,5; Cena 1 300 Kč).
- Hankook Ventus Prime4 – Známka 2,5 (Sucho 1,9; Mokro 2,1; Hluk 2,9; Spotřeba 2,7; Opotřebení 2,1; Cena 1 400 Kč).
- Nexen N’Fera Primus – Známka 2,5 (Sucho 1,9; Mokro 2,1; Hluk 2,6; Spotřeba 2,2; Opotřebení 2,8; Cena 1 250 Kč).
*Uvedená cena je k datu 15. 3. 2023
Testy letních pneumatik ADAC 2022 – 185/65 R15 88H
ADAC v tabulce níže specifikuje, pro jaké modely aut se hodí pneumatiky 185/65 R15. Před koupí si ale vždy potřebný rozměr ověřte v technickém průkazu vozidla.
Značka auta | Model |
Alfa | MiTo |
Audi | A1 |
Citroen | C3, Nemo Kombi |
Fiat | Fiorino, Panda, Punto, Qubo |
Hyundai | i20, i30 |
Kia | Ceed, Rio, Stonic |
Mercedes | A-Klasse |
Opel | Adam, Combo, Corsa |
Renault | Clio, Zoe |
Seat/ VW | Ibiza, Polo |
Výsledky testů ADAC (nižší známka = lepší výsledek)
- Goodyear EfficientGrip Performance 2 – Známka 2 (Sucho 2,3; Mokro 2; Hluk 3,2; Spotřeba 2,2; Opotřebení 1).
- Michelin Primacy 4 – Známka 2,1 (Sucho 1,8; Mokro 2; Hluk 2,9; Spotřeba 2,1; Opotřebení 2).
- Bridgestone Turanza T005 – Známka 2,1 (Sucho 1,8; Mokro 1,7; Hluk 3,3; Spotřeba 1,9; Opotřebení 2,5).
- Pirelli Cinturato P1 Verde – Známka 2,3 (Sucho 1,6; Mokro 2,3; Hluk 3,2; Spotřeba 2,1; Opotřebení 2,5).
- Giti GitiSynergy H2 – Známka 2,5 (Sucho 2,4; Mokro 2,3; Hluk 3,2; Spotřeba 2,4; Opotřebení 2,5).
- Dunlop Sport BluResponse – Známka 2,5 (Sucho 2; Mokro 2,5; Hluk 3; Spotřeba 2,3; Opotřebení 2,5).
- Laufenn G Fit EQ+ LK41+ – Známka 2,6 (Sucho 2,4; Mokro 2,6; Hluk 3; Spotřeba 1,8; Opotřebení 2,5).
- Firestone Roadhawk – Známka 2,8 (Sucho 2,2; Mokro 2,8; Hluk 3,7; Spotřeba 2,4; Opotřebení 2).
- Continental EcoContact 6 – Známka 2,8 (Sucho 2,5; Mokro 2,8; Hluk 2,9; Spotřeba 1,2; Opotřebení 1,5).
- Vredestein Ultrac – Známka 3 (Sucho 1,8; Mokro 2,1; Hluk 3; Spotřeba 2,5; Opotřebení 3).
- Semperit Speed-Life 3 – Známka 3 (Sucho 2,4; Mokro 3; Hluk 2,9; Spotřeba 1,9; Opotřebení 2).
- Falken Sincera SN110 – Známka 3 (Sucho 1,9; Mokro 2,6; Hluk 2,7; Spotřeba 1,7; Opotřebení 3).
- BF Goodrich Advantage – Známka 3 (Sucho 2,9; Mokro 3; Hluk 3,2; Spotřeba 2,1; Opotřebení 2,5).
- Fulda Eco Control HP 2 – Známka 3,1 (Sucho 2,7; Mokro 3,1; Hluk 3,2; Spotřeba 2,2; Opotřebení 1).
- Cooper CS7 – Známka 3,2 (Sucho 3,2; Mokro 3,2; Hluk 3; Spotřeba 1,9; Opotřebení 3).
- Matador MP47 Hectorra 3 – Známka 3,3 (Sucho 3,3; Mokro 2,7; Hluk 2,8; Spotřeba 2; Opotřebení 2,5).
Testy letních pneumatik ADAC 2022 – 215/60 R16 99V
V tabulce níže ADAC specifikuje, jakým modelům aut odpovídají pneumatiky 215/60 R16. Před koupí kompatibilitu tohoto rozměru s vašim vozidlem ale pro jistotu ověřte v technickém průkazu.
Značka auta | Model |
Citroen | C8, Jumpy |
DS | DS 4, DS 5 |
Fiat | 500X, Scudo |
Ford | Galaxy, Mondeo, S-MAX |
Honda | Accord, HR-V |
Kia | Optima |
Mazda | CX-3 |
Opel | Astra, Insignia, Zafira |
Peugeot | 3008, 508, 807, Expert |
Seat | Alhambra, Ateca |
Skoda | Karoq, Superb, Yeti |
Volvo | V60 |
VW | Beetle, Passat, Sharan |
Výsledky testů ADAC (nižší známka = lepší výsledek)
- Continental PremiumContact 6 – Známka 2,1 (Sucho 1,9; Mokro 2,1; Hluk 2,6; Spotřeba 1,9; Opotřebení 2).
- Michelin Primacy 4 – Známka 2,1 (Sucho 1,7; Mokro 2,5; Hluk 2,8; Spotřeba 1,4; Opotřebení 1,5).
- Bridgestone Turanza T005 – Známka 2,2 (Sucho 1,8; Mokro 2,4; Hluk 2,9; Spotřeba 1,6; Opotřebení 2).
- Dunlop Sport BluResponse – Známka 2,4 (Sucho 2,1; Mokro 2,3; Hluk 2,8; Spotřeba 2,1; Opotřebení 2,5).
- Toyo Tires Proxes Comfort – Známka 2,5 (Sucho 2,5; Mokro 2,4; Hluk 2,4; Spotřeba 2,5; Opotřebení 2,5).
- Nokian Tyres Wetproof – Známka 2,6 (Sucho 2,2; Mokro 2,1; Hluk 2,7; Spotřeba 2,6; Opotřebení 2,5).
- Debica Presto HP2 – Známka 2,7 (Sucho 2,6; Mokro 2,7; Hluk 2,9; Spotřeba 2,2; Opotřebení 1,5).
- Hankook ventus Prime 3 K125 – Známka 2,7 (Sucho 2,5; Mokro 2,7; Hluk 2,6; Spotřeba 1,8; Opotřebení 1,5).
- Kumho Ecowing ES31 – Známka 2,7 (Sucho 1,5; Mokro 2,7; Hluk 2,8; Spotřeba 1,9; Opotřebení 1,5).
- Kleber Dynaxer HP4 – Známka 2,8 (Sucho 2,1; Mokro 2,8; Hluk 2,9; Spotřeba 2; Opotřebení 2).
- Firestone Roadhawk – Známka 2,9 (Sucho 2,2; Mokro 2,9; Hluk 3; Spotřeba 2,3; Opotřebení 2).
- Sava Intensa hp 2 – Známka 3 (Sucho 2,3; Mokro 3; Hluk 2,7; Spotřeba 2,4; Opotřebení 1).
- Barum Bravuris 5HM – Známka 3,1 (Sucho 2,8; Mokro 3,1; Hluk 2,8; Spotřeba 2,2; Opotřebení 2).
- Esa+Tecar Spirit Pro – Známka 3,4 (Sucho 3,4; Mokro 3; Hluk 2,7; Spotřeba 1,9; Opotřebení 2).
- Lassa Competus – Známka 3,4 (Sucho 3,4; Mokro 3,2; Hluk 3; Spotřeba 2,9; Opotřebení 2,5).
- Semperit Speed-Life 3 – Známka 3,4 (Sucho 3,4; Mokro 3,3; Hluk 2,8; Spotřeba 1,8; Opotřebení 2).
- Nankang Eco-2+ – Známka 3,5 (Sucho 3,5; Mokro 3,2; Hluk 2,5; Spotřeba 2,1; Opotřebení 3).
- Kormoran Road Performance – Známka 3,7 (Sucho 3,5; Mokro 3,7; Hluk 2,9; Spotřeba 1,2; Opotřebení 2,5).
Testy zimních pneumatik ADAC
Odborné testy zimních pneumatik provádí pravidelně mimo jiné organizace zejména německý autoklub ADAC (Allgemeiner deutscher Automobilclub). Na řádcích níže vám představíme výsledky nejnovějších testů, které ADAC provedl (Zdroj výsledků testů: ADAC).
Testy zimních pneumatik ADAC 2022 – 185/65 R15
Model | A | B | C | D | E | F | G | Známka |
Continental WinterContact TS 870 |
2,3 | 2,1 | 2,2 | 2,5 | 3,0 | 1,8 | 2,0 | 2,2 |
Goodyear UltraGrip 9+ |
2,3 | 1,7 | 2,5 | 2,3 | 2,7 | 2,0 | 2,5 | 2,2 |
Semperit Speed Grip 5 |
2,5 | 2,3 | 2,0 | 2,3 | 2,6 | 1,7 | 2,0 | 2,2 |
Michelin Alpine 6 |
2,5 | 2,3 | 2,4 | 2,3 | 2,5 | 2,1 | 1,5 | 2,3 |
BF Goodrich G-Force Winter 2 |
2,6 | 2,7 | 2,0 | 2,5 | 2,7 | 2,4 | 2,0 | 2,7 |
Vredestein Wintrac |
2,4 | 2,1 | 2,7 | 2,4 | 2,8 | 2,4 | 2,5 | 2,7 |
Bridgestone Blizzak LM005 |
2,1 | 1,7 | 2,4 | 2,8 | 2,9 | 1,9 | 3,0 | 3,0 |
Maxxis Premitra Snow WP6 |
1,9 | 2,2 | 2,9 | 2,7 | 2,6 | 2,6 | 3,0 | 3,0 |
Firestone Winterhawk 4 |
3,2 | 2,0 | 2,2 | 2,1 | 2,8 | 1,7 | 2,5 | 3,2 |
Nexen Winguard Snow G3 |
3,3 | 2,5 | 3,3 | 2,1 | 2,5 | 2,2 | 2,5 | 3,3 |
* Význam zkratek: A – Jízda na suché vozovce; B – Jízda na mokré vozovce; C – Jízda na sněhu; D – Jízda na ledu; E – Hlučnost; F – Spotřeba; G – Opotřebení
** Způsob hodnocení dle ADAC: velmi dobře 0,6 – 1,5; dobrý 1,6 – 2,5; uspokojivý 2,6 – 3,5; dostatečný 3,6 – 4,5; nedostačující 4,6 – 5,5
Testy zimních pneumatik ADAC 2021 – 225/50 R17
- Dunlop Winter Sport 5 – Známka 2,3 (Sucho 2,4; Mokro 2,5; Hluk 1,5; Spotřeba 2,5; Opotřebení 3,4).
- Michelin Alpin 6 – Známka 2,3 (Sucho 2,1; Mokro 2,3; Hluk 2,4; Spotřeba 2,2; Opotřebení 3,1).
- Goodyear UltraGrip Performance + – Známka 2,5 (Sucho 2,5; Mokro 2,5; Hluk 2,2; Spotřeba 2,5; Opotřebení 3).
- Kleber Krisalp HP3 – Známka 2,7 (Sucho 2,4; Mokro 2,7; Hluk 1,7; Spotřeba 2,2; Opotřebení 2,8).
- Bridgestone Blizzak LM005 – Známka 3 (Sucho 1,9; Mokro 1,6; Hluk 2,8; Spotřeba 2,4; Opotřebení 3,3).
- Continental WinterContact TS860 – Známka 3 (Sucho 3; Mokro 1,9; Hluk 2,1; Spotřeba 2,2; Opotřebení 3).
- Nexen Winguard Sport 2 – Známka 3 (Sucho 2,8; Mokro 2,8; Hluk 2,6; Spotřeba 2,1; Opotřebení 2,7).
- Vredestein Wintrac Pro – Známka 3 (Sucho 2,3; Mokro 2,3; Hluk 2,2; Spotřeba 2,5; Opotřebení 3,4).
- ESA+TECAR SUPERGRIP PRO – Známka 3,1 (Sucho 3,1; Mokro 2,8; Hluk 2,1; Spotřeba 2,3; Opotřebení 3,1).
- Sava Eskimo HP2 – Známka 3,1 (Sucho 3; Mokro 3,1; Hluk 2,2; Spotřeba 2,4; Opotřebení 4).
- Fulda Kristall Control HP 2 – Známka 3,2 (Sucho 3,2; Mokro 3; Hluk 2,4; Spotřeba 2,5; Opotřebení 3,7).
- Firestone Winterhawk 4 – Známka 3,3 (Sucho 3,3; Mokro 2,1; Hluk 1,9; Spotřeba 2,1; Opotřebení 2,9).
- Nokian Snowproof P – Známka 3,3 (Sucho 2,2; Mokro 3,3; Hluk 2,7; Spotřeba 2,1; Opotřebení 2,8).
- Pirelli Winter Sottozero 3 – Známka 3,3 (Sucho 3,3; Mokro 2,9; Hluk 1,6; Spotřeba 3; Opotřebení 3,6).
- Toyo Observe S944 – Známka 3,3 (Sucho 2,5; Mokro 3,3; Hluk 2,9; Spotřeba 2,1; Opotřebení 3,4).
- Maxxis Premitra Snow WP6 – Známka 3,4 (Sucho 2,1; Mokro 2,3; Hluk 3,4; Spotřeba 2,8; Opotřebení 3,4).
- Goodride Z-507 Zuper Snow – Známka 5,5 (Sucho 3,8; Mokro 3,3; Hluk 5,5; Spotřeba 3,1; Opotřebení 3,8). – extrémně špatné hodnocení
- Linglong Green-Max Winter UHP – Známka 5,5 (Sucho 3,5; Mokro 5,5; Hluk 2,2; Spotřeba 2,4; Opotřebení 3,3). – extrémně špatné hodnocení
Testy zimních pneumatik ADAC 2021 – 195/65 R15
- Dunlop Winter Response 2 – Známka 2,2 (Sucho 2; Mokro 2,1; Hluk 2; Spotřeba 2,4; Opotřebení 3).
- Goodyear UltraGrip 9+ – Známka 2,2 (Sucho 2,3; Mokro 1,8; Hluk 2; Spotřeba 2; Opotřebení 2,8).
- Michelin Alpin 6 – Známka 2,3 (Sucho 1,9; Mokro 2,5; Hluk 2,2; Spotřeba 2; Opotřebení 3,1).
- Vredestein Wintrac – Známka 2,3 (Sucho 2,5; Mokro 2,3; Hluk 2,2; Spotřeba 2; Opotřebení 2,8).
- BF Goodrich g-Force Winter 2 – Známka 2,6 (Sucho 2,2; Mokro 2,6; Hluk 1,9; Spotřeba 2,5; Opotřebení 3,3).
- Continental WinterContact TS 860 – Známka 2,7 (Sucho 2,7; Mokro 1,6; Hluk 1,9; Spotřeba 2,5; Opotřebení 2,9).
- Bridgestone Blizzak LM005 – Známka 3 (Sucho 2,5; Mokro 1,7; Hluk 2,8; Spotřeba 2,3; Opotřebení 3,3).
- Falken Eurowinter HS01 – Známka 3 (Sucho 2,3; Mokro 2,7; Hluk 2,4; Spotřeba 2,4; Opotřebení 2,9).
- Laufenn i FIT+ LW31 + – Známka 3 (Sucho 2,6; Mokro 2,2; Hluk 1,9; Spotřeba 2; Opotřebení 2,9).
- Maxxis Premitra Snow WP6 – Známka 3 (Sucho 2,2; Mokro 2,3; Hluk 2,6; Spotřeba 2,4; Opotřebení 2,6).
- Yokohama BlueEarth *Winter V906 – Známka 3,1 (Sucho 2,1; Mokro 3,1; Hluk 2,2; Spotřeba 2,4; Opotřebení 3,1).
- Barum Polaris 5 – Známka 3,2 (Sucho 3; Mokro 3,2; Hluk 2; Spotřeba 2; Opotřebení 2,8).
- Nokian WR Snowproof – Známka 3,3 (Sucho 2,5; Mokro 3,3; Hluk 2,3; Spotřeba 2,2; Opotřebení 2,9).
- General Tire Altimax Winter 3 – Známka 3,5 (Sucho 3,4; Mokro 3,5; Hluk 1,9; Spotřeba 2,1; Opotřebení 2,7).
- GT Radial Winterpro2 – Známka 3,5 (Sucho 3,5; Mokro 3,5; Hluk 2,4; Spotřeba 2,4; Opotřebení 2,7).
- Kumho Wintercraft WP51 – Známka 3,6 (Sucho 3,6; Mokro 3; Hluk 2,5; Spotřeba 2,4; Opotřebení 3,2).
Tipy k používání
Aby vám ale těch šest let pneumatiky vydržely, je nutné se o ně dobře starat, přizpůsobit jim styl své jízdy, měnit letní za zimní, ty nepoužívané umět správně uskladnit a navštěvovat pravidelně autoservis.
Zimní a letní – kdy střídat?
Mezní data stanovuje zákon. Ten říká, že od 1. listopadu do 31. března musíte mít zimní přezutí (Zdroj: BESIP). Ve vysokohorských oblastech je dobré s sebou vždy vozit i zimní řetězy, které se budou hodit na zamrzlé a zledovatělé silnice. Jinak je ale volba termínu na vás. Záleží také na aktuálním počasí.
Většinou je dobré s návratem na letní gumy počkat, až se teploty ustálí nad 5 stupni Celsia. Samozřejmě existují také speciální pneumatiky, které jsou celoroční a není tak potřeba jejich střídání. Přestože jejich pověst není ideální, v dnešní době již v mnoha ohledech dokáží konkurovat klasickým variantám (Ze zdroje: Autonoto.cz).
Kontrola tlaku
Tlak byste v pneumatikách měli kontrolovat alespoň jednou měsíčně. Pokud totiž budete jezdit na špatně nahuštěných pneumatikách, zkracujete jim životnost (viz podkapitola Možné závady). Přehuštěnou pneumatikou se také snižuje jízdní pohodlí, zvyšují náklady na provoz a můžete být ohrožena bezpečnost jízdy – riziko aquaplaningu je vyšší, stabilita jízdy nižší, brzdná dráha delší.
Proto je opravdu důležité věnovat tlaku v pneumatikách pozornost. Vycházejte z uživatelské příručky k vozidlu, nebo z hodnot uvedených na samotné karoserii, zpravidla na dveřích řidiče nebo vnitřní straně krytu nádrže. Doporučená hodnota tlaku při běžné jízdě je pro osobní automobily většinou kolem 2,3 baru.
Při měření pamatujte, že důležitou roli hraje teplota. Zcela ideální je hodnota 20°C. Se snížením teploty v pneumatice dochází také ke snížení tlaku. Platí, že s poklesem 10 °C poklesne tlak zhruba o 0,1 baru. V létě je to naopak, doporučuje se vždy nechat pneumatiky vychladnout alespoň 20 minut a až potom přejít k měření.
Skladování pneumatik
Když nastane ten čas, kdy musíte vyměnit letní pneumatiky za zimní (nebo zimní za letní), vyvstane logicky otázka, co s těmi druhými budete teď dělat. Existují v zásadě dvě řešení. Pokud žijete v rodinném domě, nebo máte i v bytě dostatek prostoru, můžete si pneumatiky uskladnit sami. Je nutné jim ale najít místo, kde bude stálá teplota a tma. Pneumatiky by měly ležet – když je necháte stát na výšku, je potřeba je zhruba jednou za měsíc pootočit, aby se nedeformovaly.
Pokud ale doma takový prostor nemáte, můžete si je nechat uskladnit i přímo v autoservisu, některé tuto možnost za poplatek nabízejí. Sice to něco stojí, ale máte jistotu, že se vám tam o ně dobře postarají.
Likvidace pneumatik
I přes veškerou vaši snahu tyto produkty nevydrží věčně, a proto je dobré se o ně umět na závěr postarat. Rozhodně totiž nejde o věc, kterou můžete jen tak vyhodit. Ale nebojte, ani tak nebude jejich likvidace nijak náročná. Výrobci i prodejci pneumatik mají totiž povinnost bezplatně odebrat dosloužilé pneumatiky, a právě oni se o ekologickou likvidaci postarají.
Vám stačí, když je odvezete buďto do prodejny, nebo na místa zpětného odběru, která mají výrobci zveřejněná na svých stránkách. Pokud máte po ruce spíš sběrný dvůr, postarají se o správnou likvidaci i tam, akorát to bude už za malý poplatek.
Možné závady
Když budete pneumatiky měnit, podívejte se, jak vypadají. Dost vám to napoví o tom, jestli je správně používáte. Je totiž pár závad, které lze pouhou změnou používání lehce odstranit.
- Ojetý kraj pneumatiky – Nejčastější příčinou takového opotřebení je špatné seřízení geometrie nebo příliš nízký tlak. Pobavte se s autoservisem.
- Ojetý střed pneumatiky – Pokud máte výrazně opotřebovanější prostředek kola, je na vině pravděpodobně příliš vysoký tlak v duši. Kontrolujte čas od času tlak, abyste se přehuštění vyhnuli.
- Opotřebování na různých místech – Jestliže je pneumatika takzvaně „zubatá“, může to signalizovat opotřebení tlumičů. V takovém případě opět doporučujeme konzultaci se svým mechanikem.
- Opotřebované jedno místo – Pokud je pneumatika výrazně opotřebovaná na jednom konkrétním místě, má to za vinu pravděpodobně nějaké prudké brždění nebo smyk, do kterého jste se v minulosti dostali.
- Podélné rýhy – Takové škody vznikají hlavně v zimě, když se jedno kolo zastaví a druhé proklouzne a protáčí se.
TIP: U pneumatik platí, že ne vždy se vyplatí šetřit. Je lepší koupit dražší a kvalitnější pneumatiky, než takové, které jsou sice dostupnější, co se ceny týče, na druhou stranu budou nižší kvality, horších vlastností a kratší životnosti. V konečném důsledku neušetříte, navíc zbytečně ohrozíte bezpečnost svoji i ostatních. Porovnávat jednotlivé modely můžete také na stránkách testpneumatik.eu.
Jak vyměnit pneumatiku
Možná sice nepatříte k řidičům, kteří si přezouvají pneumatiky doma v garáži, vždy se ale může stát, že se na cestě setkáte s defektem a pomoc nemusí být zrovna po ruce. Pro takové případy je vhodné mít v kufru rezervu a také vědět, jak pneumatiku vyměnit. Sepsali jsme pro pro vás návod, jak při výměně pneumatiky postupovat.
- Zajeďte ke krajnici, výměnu byste měli provádět na bezpečném místě a ideálně na rovném povrchu, dejte si pozor, aby se silnice nesvažovala.
- Zatáhněte ruční brzdu a zařaďte rychlostní stupeň 1, popřípadě P.
- Oblečte si reflexní vestu, zapněte výstražná světla a umístěte výstražný trojúhelník.
- Prostudujte si návod k vozidlu, důležitá je zejména informace, kam umístit zvedák.
- Odstraňte poklici a lehce povolte šrouby proti směru hodinových ručiček, stačí cca půl otáčky.
- Umístěte hever podle návodu a auto nadzvedněte. Heverům jsme věnovali samostatný článek Jak vybrat hever, kde najdete i tipy na jejich využití. Nové kolo bude pravděpodobně více nahuštěné a bude tak o pár centimetrů větší než defektní pneumatika, při zvedání proto počítejte s rezervou.
- Odstraňte šrouby a sundejte vadnou pneumatiku. Tu umístěte pod auto.
- Nasaďte nové kolo a utáhněte šrouby.
- Uložte vadnou pneumatiku a nářadí do kufru.
- Vozidlo nechte pomocí zvedáku postupně klesnout zpátky na vozovku. Vyjměte hever.
- Dotáhněte šrouby a nasaďte poklici.
Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti
Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.