Test nejlepších letních pneumatik a jak je vybrat

Obrázek pneumatika

Možná si pokládáte otázku, jestli je vůbec nutné, věnovat výběru nových pneumatik větší míru pozornosti. Věřte ale, že se to rozhodně vyplatí. Bez pneumatik se žádný automobil neobejde. Může se jednat o to nejobyčejnější „vozítko“, nebo o superluxusní sportovní vůz, v obou případech budete pneumatiky na sto procent potřebovat a jízda bez nich jednoduše není možná. Je to jediná věc, která spojuje vaše vozidlo se silnicí, po které právě jedete. Zajišťují bezpečnost při jízdě na jakémkoliv povrchu nebo vozovce, čelí všem silám, které na vůz při jízdě působí, tlumí nárazy, přebírají na sebe obrovskou hmotnost a podobně.

Jejich výběr, ale nemusí být nic jednoduchého. Rozhodně ho nesmíte podcenit, neboť jedním z faktorů, který pneumatiky ovlivňují, je bezpečnost a to nejen ta vaše, ale také bezpečnost spolujezdců, nebo ostatních účastníků silničního provozu. Článek, který právě čtete, by vám měl s výběrem maximálně pomoci a hlavně vás seznámit s veškerými parametry, na které je třeba si dát pozor, a o kterých zatím možná ani nevíte, co znamenají.


Nejlepších 10 letních pneumatik dle hodnocení uživatelů

Téměř všechny pneumatiky se vyrábějí v různých variantách (tzn. v různých šířkách, s různými průměry, atd.). Pokud se vám tedy některá z námi vybraných pneumatik zalíbila, ale třeba průměr se neshoduje s požadovaným průměrem k vašemu vozidlu, nezoufejte - výrobce pneumatiky vyrábí pravděpodobně i ve vašich rozměrech. Konkrétní pneumatiky, které jsme zde vybrali, jsme vybrali v podstatě v náhodných rozměrech, právě z toho důvodu, že výrobci jich výrábí nespočet, a proto většinou není problém je sehnat v jiném rozměru.

Vzhled

Název pneumatiky

Typ

Vnitřní průměr

Orientační cena

Aktuální cena

Malý náhled pneumatiky Dunlop SP Sport BlueResponse

Dunlop SP Sport BlueResponse 

letní

R15

1 200 Kč

Malý náhled pneumatiky Goodyear EfficientGrip Performance

Goodyear EfficientGrip Performance

letní

R16

1 500 Kč

Malý náhled pneumatiky Hankook K125 Ventus Prime 3

Hankook K125 Ventus Prime 3 

letní

R16

1 200 Kč

Malý náhled pneumatiky Continental ContiSportContact 5

Continental ContiSportContact 5

letní

R17

2 500 Kč

Malý náhled pneumatiky Barum Brilantis 2

Barum Brilantis 2

letní

R15

1 000 Kč

Malý náhled pneumatiky Barum Bravuris 3 HM SUV

Barum Bravuris 3 HM SUV

letní

R16

1 200 Kč

Malý náhled pneumatiky Pirelli P7 Cinturato

Pirelli P7 Cinturato

letní

R16

1 600 Kč

Malý náhled pneumatiky Continental ContiPremiumContact 5

Continental ContiPremiumContact 5

letní

R16

1 800 Kč

Malý náhled pneumatiky Bridgestone Turanza T001

Bridgestone Turanza T001

letní

R16

1 500 Kč

Malý náhled pneumatiky Michelin Pilot Primacy 3

Michelin Pilot Primacy 3

letní

R16

1 800 Kč

Testování a recenze pneumatik pro rok 2017

Podrobný test pneumatik zatím připravujeme. Součástí testu budou také recenze nejlepších pneumatik, které se v testu nejlépe osvědčily. Zatím jsme pro vás připravili tabulku nejlepších penumatiky podle zkušeností uživatelů. Vždy se jedná o pneumatiky, které jsou již prověřeny množstvím uživatelů, přesto ale doporučujeme přečíst recenze na vybraných e-shopech a na Heurece.

Pokud chcete, abychom do testu zařadili nějaké konkrétní pneumatiky, o který se zajímáte, napište nám na info@arecenze.cz.

Jak vybrat pneumatiky

1. Typ řidiče, četnost a místo jízdy

2. Základní parametry

3. Energetické štítky

4. Hmotnostní index

5. Rychlostní index

6. DOT

7. Životnost pneumatiky

8. Dezén pneumatiky a jeho hloubka

9. Zimní pneumatiky

10. Konstrukce pneumatiky

11. Rady na závěr

Na úplném začátku vezměte svůj velký technický průkaz a v něm vyhledejte informace o rozměrech pneumatik, které jsou kompatibilní a vhodné právě pro váš typ automobilu. Pokud budete používat pneumatiky, které nejsou pro váš automobil určeny, zbytečně riskujete. Jejich nekompatibilita se totiž projeví na zhoršení kvality jízdy, ale především na snížení jízdní bezpečnosti.

Základní otázky, které je nutné si položit ještě před tím, než se podíváme na další parametry a hodnoty jsou tyto:

  • Jaký/á jste řidič/ka?
  • Kdy budete jezdit?
  • Kde budete jezdit?
  • Kolik finančních prostředků jste ochotni do pneumatik investovat?

1. Typ řidiče, četnost a místo jízdy

Pokud jste řidič nebo řidička jezdící převážně po městě, na nákupy, do práce a nejste žádný závodník ani náročný řidič, mohlo by se zdát, že nepotřebujete nic drahého ani speciálního. Zapomínáte však na důležitou maličkost. Na silnici nejste sami a mohou nastat situace, kdy budete muset „dupnout“ na brzdu, nebo prudce zareagovat, přitom se vůbec nemusí jednat o vaši chybu. Městská doprava není žádný med, proto by pneumatiky měly obstát v krizovém brždění a měly by mít dostatečnou životnost i odolnost. Často budete parkovat na nerovném terénu, přejíždět patníky nebo okraje vozovky, jezdit po rozpálené vozovce, to vše se může zdát jako maličkost, ale pneumatiky to může poškodit, proto věnujte výběru pozornost.

Další osobností řidiče je závodník, který má rád rychlost, svižnost, a sem tam „zařízne“ nějakou tu zatáčku. Pokud se jedná právě o vás, oceníte především vyšší přilnavost a také vyšší brzdnou účinnost. Správnou volbou budou vysoce výkonnostní pneumatiky označované UHP. Tento typ vydrží větší zátěž a současně poskytuje větší výkon. Minimální hodnota průměru kol je v tomto případě alespoň 17“ pro jejich vyšší odezvu.

Velice častá je role řidiče jezdícího plynule, předpisově, především delší trasy, s rodinou, nebo s jinými spolujezdci. Takovýto člověk ocení, pokud bude kilometrový doběh/dojezd pneumatik, vzhledem k dlouhým trasám co nejvyšší, současně je také důležitá bezpečnost. Je-li tato definice řidiče právě tou vaší, měli byste svou pozornost zaměřit především na střední segment pneumatik poskytující krátkou brzdnou dráhu a vysokou účinnost, spolu s dlouhou životností. Volte z průměru kolem 16“. Jízda bude komfortní a příjemně měkčí.


2. Základní parametry

Základními parametry pneumatik jsou šířka, průměr a profil. Ještě před tím, než přistoupíte k samotnému výběru nových pneumatik, je potřeba tyto hodnoty zjistit. Najdete je uvedené v technickém průkazu k vašemu vozidlu. Rozhodně je rozumné hodnoty dodržovat. Může se stát, že při nákupu automobilu z bazaru, nebo od předešlého majitele, dojde k rozporu mezi základními parametry pneumatik na automobilu a předepsanými hodnotami v technickém průkazu. Doporučujeme věnovat při koupi pozor i těmto, na první pohled méně patrným záležitostem. Pro vysvětlení základních parametrů uveďme příkladové označení 205/55 R16.

Číslo 205 udává šířku pneumatiky v milimetrech. Další hodnota je číslo 55, které označuje profil pneumatiky. U profilu je důležitá jednotka, neboť se nejedná o milimetry, ale o procenta. V našem případě je tedy profil pneumatiky 55 % z šířky 205 mm. Pokud provedete výpočet 55 % z šířky 205 mm, dostanete se na číslo kolem 113 mm. Poslední číselnou hodnotou je 16. Označuje průměr pneumatiky a jeho jednotkou je palec. Vždy pamatujte, že profil pneumatiky musí být shodný s průměrem ráfku. Pro ulehčení vašich výpočtů, 1“ (palec) je roven 2,54 cm. Písmeno R označuje konstrukci pneumatiky, kdy R = radiální a D = diagonální. Význam bude vysvětlen v dalším textu.


3. Energetické štítky

Podobně jako u jiných výrobků, i u pneumatik najdete energetické štítky vydané EU. Pomohou vám udělat si představu o spotřebě paliva vzhledem k vlastnostem pneumatik, o přilnavosti při jízdě za mokra a také o hodnotách vnějšího hluku.

Spotřeba paliva v souvislosti s pneumatikami není zase tak nic překvapivého, na druhou stranu, ne každý ví, že i pneumatiky hrají svou roli na celkové spotřebě automobilu. Uživatelé si často přejí, aby jejich pneumatiky představovaly co největší úsporu energie, tedy i úsporu paliva. Princip je zde stejný jako u jiných energetických štítků. Existuje 6 hodnot (A, B, C, E, F, G). Nejúspornější jsou pneumatiky s písmenem A, naopak G jsou ty nejméně úsporné.

Podobně je tomu u přilnavosti. Tuto hodnotu bedlivě studujte, neboť má vliv na bezpečnost jízdy. Opět je hodnocení prováděno pomoci písmenné škály. Nejlepší je A, naopak nejhorší je G. Rozdíl mezi A a G může tvořit až 30%.

Posledním ukazatelem je vnější hluk. Štítky rozlišují 3 hodnoty. Zvuková vlna označená číslem 1 je nejlepší, neboť je 3 dB pod evropským limitem. Zbylé dvě jsou v souladu s limitem, ale přeci jen je hluk při jízdě vyšší a jízda bude tím pádem hlučnější.


4. Hmotnostní index

Nosnost pneumatik je vyjádřena nosnostním/hmotnostním indexem, pomocí kterého zjistíte, jaká je maximální hodnota zatížení jedné pneumatiky. V technickém průkazu najdete údaj Ni, což je právě hodnota indexu hmotnosti. Není možné použít pneumatiky nižšího hmotnostního indexu. V opačném případě, při použití vyššího hmotnostního indexu, není problém, můžete tak docílit vyšší odolnosti pneumatiky, neboť její bočnice bude tužší. Hůře se tak prorazí, nebo poškodí, například pokud najedete příliš blízko k obrubníku a podobně. Pro příklad uvedeme 195/65 R15 95H. Poslední číslo 95 je právě hmotnostní index. V tabulce hmotnostního indexu potom zjistíte, že odpovídá 690 Kg. Pokud by za označením 95H bylo ještě XL, jednalo by se o zesílenou pneumatiku, která má větší odolnost, také se dokáže lépe vyrovnat s přísunem vysokého výkonu u těžkých a výkonných motorů


5. Rychlostní index

Hodnota rychlostního indexu je velice důležitá a používá se pro vyčíslení maximální rychlosti, na kterou je pneumatika konstruována. Podobně jako u řady jiných ukazatelů a indexů ji zjistíte v technickém průkazu k vašemu vozidlu. V zájmu bezpečnosti je rozumné, aby řidič nepřekračoval rychlost, která je pro pneumatiku uvedena jako maximální. U zimních pneumatik platí výjimka. Je možné používat i takové, které mají rychlostní index nižší. Hodnota indexu by měla být ale umístěna na takovém místě, aby o ní řidič věděl a nepřekračoval tak maximální konstrukční rychlost. Rychlostní index je značen písmenem. Opět použijeme příklad 195/65 R15 95H. Písmeno H označuje právě rychlostní index. V tabulce rychlostního indexu zjistíte, že H je rovno 210 Km/h.


6. DOT

Tuto trojici písmen najdete vyraženou na každé pneumatice, konkrétně na její boční straně. Jedná se o kód udávající výrobce, výrobní linku a datum výroby. Najdete ho v podobě dvanáctimístného znaku. Velice často hledané je především datum výroby pneumatiky. To najdete úplně na konci DOT kódů, v podobě závěrečného čtyřčíslí. První dvě písmena uvádějí, v kolikátém týdnu roku byly pneumatiky vyrobeny, zbylé dvě čísla jsou potom informace o samotném roku. Vše uvedeme na příkladu, kde 1511 znamená 15. týden roku 2011.


7. Životnost pneumatiky

Jaké hodnoty jsou pro vás dobré, a u kterých hodnot byste měl/a začít přemýšlet o nových pneumatikách? Nejprve je dobré pochopit rozdíl mezi celkovou životností pneumatiky a životností provozní.

Celková životnost pneumatiky začíná dobou, kdy byla vyrobena. Výrobci uvádějí celkovou životnost 10 let, po uplynutí této doby už by se pneumatiky určitě neměly používat.

Provozní životnost znamená dobu od uvedení pneumatiky do provozu až do jejího opotřebení, tím pádem do doby, ve které je nutná výměna pneumatik. Problém však je, jaká je ta ideální doba používání? Nejprve je nutné rozlišit zimní a letní pneumatiky. U těch zimních je často doporučováno provádět výměnu kolem druhého až třetího roku používání. U letních není doba tolik přísná. V obou případech potom hraje roli styl jízdy, správná geometrie kol, stav tlumičů, také ale stav vozovky, po které jezdíte. Samozřejmě tento faktor neovlivníte, ale časté vjíždění do děr život pneumatiky rozhodně neprodlouží. Důležité je také správné skladování pneumatik a pravidelné prohlídky. Dle statistik bezpečnosti jde obecně doporučit nepřekračovat životnost čtyř až šesti let.


8. Dezén pneumatik a jeho hloubka

Jaký dezén je pro vaše pneumatiky vhodný a jak se v tom celém zorientovat? Nejprve začněme s tím, jaké typy dezénů vůbec existují. Rozlišujeme symetrický, směrový a asymetrický dezén.

Symetrický dezén se dnes stal víceméně standardem. Obzvláště je častý u pneumatik zařazených do střední nebo do nižší, ekonomicky dostupnější třídy. Vyráběny jsou převážně do průměru R18. Jejich obliba vychází především z dobrého poměru ceny a výkonu. Uplatnění najdou u těch vozidel, která nejezdí na opravdu dlouhé vzdálenosti. Jsou vhodné pro SUV, městské vozy i MPV. Na vozidlo se dají umístit na libovolnou pozici, jelikož jsou na obou stranách stejné.

Asymetrické dezény jsou opakem symetrických a mají obě strany jiné. Narozdíl od symetrických pneumatik si proto musíte dávat pozor, aby byly správně namontovány na auto. Jedna strana je vždy určena směrem k autu dovnitř a druhá ven. Obě strany jsou přizpůsobeny právě ke konkrétní straně, proto je důležité je namontovat správně. Jejich cena je většinou vyšší, než u ostatních druhů. Jsou vhodnější pro auta se silnějším motorem.

Dalším typem je směrový dezén, který se také nazývá jako dezén šípový. Jedná se v podstatě o jistou formu dezénu symetrického, který je však charakteristický svým šípovitým designem. Tyto pneumatiky mají opravdu pěkný záběr, navíc díky šípovitému provedení je zajištěno také dobré odvádění vody, nebo sněhu. Právě to je důvod, proč je šípový dezén velice často používaným typem u zimních pneumatik. Dávejte však pozor na umístění. Vždy se řiďte šipkou na pneumatice, která označuje směr natáčení.

Obrázek dezénů pneumatik

K hloubce dezénu je nutno přistoupit odlišně pro zimní a letní pneumatiky. Osobní automobily musejí v zimě splňovat minimálně 4 mm hloubky dezénu, vozy nad 3 500 Kg potom minimálně 6 mm. Odlišná situace nastane v létě. Potom je limit pro osobní vozy, SUV a vozy typu VAN 1,6 mm.

Důležité je také umět dezén u pneumatik změřit. Nejjednodušším způsobem je využití kontrolních, dezénových drážek. Pokud se dezén opotřebí na tento kontrolní bod, je nutné pneumatiky vyměnit.


9. Zimní pneumatiky

Při výběru zimních pneumatik je moudré opět vycházet z hlavních otázek, které najdete v úvodním odstavci tohoto článku. Jízda v zimním období je spojena s mnoha dalšími faktory, kterým je pneumatika vystavena a musí jim čelit. Může se jednat o jízdu na ledu, sněhu, v závějích a podobně. V takovýchto podmínkách se snižuje přilnavost a dochází také k prodloužení brzdné dráhy. Označení zimních pneumatik je M+S, jedná se o zkratku mud and snow, v překladu jednoduše bláto a sníh, nicméně stejně tak bývají označeny i pneumatiky celoroční. Ty ryze zimní mají na boční části vyraženou sněhovou vločku. Zimní pneumatiky se od pneumatik letních liší především hloubkou dezénu, která je u zimních pneumatik minimálně 4 mm.

Další odlišností u dezénu je větší poměr prořezání, díky čemuž pneumatiky mnohem lépe odvádějí sníh, nebo vodu. Jsou vytvořeny z měkčí směsi, což je výhodné pro vyšší přilnavost pneumatik při teplotách pod bodem mrazu. Další rozdíl najdete u rychlostního indexu. Problematika byla zmíněna v příslušném odstavci, ale pro připomenutí. Zimní pneumatiky mohou být nižšího rychlostního indexu, než který je předepsán v technickém průkazu k vašemu vozidlu. Důvodem je, že oproti letním se zimní pneumatiky takového indexu nemusejí vůbec vyrábět. Vždy je ale důležité nepřekročit maximální rychlost, pro kterou jsou pneumatiky stavěny, a nejlépe mít tuto hodnotu vždy někde na očích.


10. Konstrukce pneumatiky

Co se problematiky konstrukce pneumatik týče, rozlišují se diagonální a radiální pneumatiky.

Diagonální pneumatiky jsou starší než radiální. Liší se svojí kostrou, ve které se kordové nitě kříží pod úhlem 30 až 40 stupňů. Vyznačují se vyšší stabilitou, pevností a odolností boční strany pneumatiky, také ale menší nosností a odolností k vyšším rychlostem a větší mírou prokluzu.

Radiální pneumatiky jsou historicky mladší. Konstrukce kostry se liší v uložení vláken. Jednotlivá vlákna jsou uložena kolmo na patní lana. Obvodový směr pneumatiky je navíc stabilizován vrstvami nárazníků, což napomáhá k vysoké pružnosti bočního pláště. Radiální pneumatiky jsou úspornější, mají lepší záběr, nižší prokluz, vyšší nosnost a odolnost při vysoké rychlosti, na druhou stranu jsou dražší a boční plášť je méně odolný.


11. Rady na závěr

U pneumatik platí, že ne vždy se vyplácí šetřit. Je lepší zakoupit dražší a kvalitnější pneumatiky, než takové, které jsou sice dostupnější, co se ceny týče, na druhou stranu budou nižší kvality, horších vlastností a kratší životnosti. V konečném důsledku neušetříte, navíc zbytečně ohrožujete bezpečnost svoji i ostatních.

Tlak v pneumatikách

Tlak v pneumatikách je hodnota, kterou je nutné hlídat. Vycházejte z uživatelské příručky k vozidlu, nebo z hodnot uvedených na samotné karoserii, zpravidla na dveřích řidiče, nebo vnitřní straně krytu nádrže. Doporučená hodnota tlaku při běžné jízdě je pro osobní automobily většinou kolem 2,3 barů. Jinou hodnotu budete hlídat v případech, kdy bude automobil více zatížen. Při měření pamatujte, že důležitou roli hraje teplota. Zcela ideální je hodnota 20°C. Se snížením teploty v pneumatice dochází také ke snížení tlaku. Platí, že s poklesem 10°C poklesne i tlak a to o 0,1 baru. V létě je to naopak, doporučuje se vždy nechat pneumatiky vychladnout alespoň 20 minut a až potom přejít k měření.

Tlak byste v ideálním případě měli kontrolovat každých 14 dní. Pokud budete jezdit na špatně nahuštěných pneumatikách, způsobíte jejich rychlejší opotřebení a tím pádem také zkrácení životnosti až o 50%. Pokud je pneumatika nahuštěná moc, střední část je vystavená větší míře ojetí, podhuštění potom způsobí větší míru ojetí vnějších částí. Dále snižujete jízdní pohodlí, zvyšujete náklady na samotný provoz kvůli vyšší spotřebě paliva, ale především můžete ohrozit bezpečnost jízdy. Riziko aquaplaningu je vyšší, stabilita jízdy nižší, brzdná dráha delší. Proto je opravdu důležité věnovat tlaku v pneumatikách pozornost.

Jak pneumatiky správně skladovat

Pokud chcete, aby se životnost pneumatik nesnižovala, měli byste dbát na jejich správné skladování. Důležité jsou především faktory vlhkosti, světla a teploty. Skladování není potom nikterak náročné. Teplota místa, kde jsou pneumatiky uloženy, by neměla přesáhnout 35°C. Dobré je stinné místo, nebo alespoň ochrana před přímým slunečním zářením. Skladování bez ráfků je vhodné uložením pneumatik vedle sebe, čas od času je pootočte, aby se nedeformovaly. Pokud preferujete skladování na ráfcích, upravte tlak na běžnou hodnotu a naskládejte pneumatiky na sebe. V obou případech se vyvarujte jejich zavěšování a podobně z důvodu deformování, které jim rozhodně neprospívá a životnost také neprodlouží.

Další druhy značení

TL – tubeless (bezdušová pneumatika)

TT – tubetype (dušová pneumatika; používá se u motocyklových pneumatik

RF – reiforced (pneumatika s vyšším indexem nosnosti)

XL – Extra load (pneumatiky s vyšším indexem nosnosti)

FR, MFS – pneumatika s ochranou ráfků před poškozením

C – pneumatika pro užitkové vozy

A/S – All Season (celoroční pneumatiky)

A/T – All Terain (pneumatiky na každý terén)

M/T – Mud Terrain (pneumatiky do terénu)

M+S – Mud and Snow (označení zimních, nebo celoročních pneumatik)

HP – High Performance (výkonné pneumatiky)

UHP – Ultra High Performance (vysoce výkonné pneumatiky

Jak vám pomohl tento test? Budeme rádi za zpětnou vazbu.

Žebříček a test pneumatik
Průměrné hodnocení 4.4 z 14 hlasů

Ke zlepšování našich služeb využíváme na webu souborů cookie. Používáním webu s tím souhlasíte. Více

Na této stránce používáme cookie ke zkvalitnění webu a možnosti nabídnout jeho uživatelům co nejlepší zobrazení tohoto webu. Cookie může být také použita pro měření návštěvnosti jednotlivých stránek. Pokud budete pokračovat v používání této stránky, souhlasíte s tím.

Zavřít