Srovnávací test a recenze
nejlepších pneumatik

Autor: Anna Jílková

Poslední aktualizace: Září 2019

Ukázka produktu ve srovnání pneumatik

Pneumatiky nevybíráte pouze podle toho, jestli je zrovna léto nebo zima. Je plno dalších věcí, na které musíte brát ohled – rozměry, stáří, nosnost nebo maximální rychlost. A je jedno, jestli obouváte malé rodinné auto, nebo sportovní vůz. Nedá se totiž říct, který typ pneumatik je obecně dobrý, pro každé auto a každého řidiče je ideální něco jiného. Pokud ale nákupu věnujete trochu času, najdete jistě to pravé i pro vás. Jízda na těch správných pneumatikách bude pohodlná, tichá, úsporná a především bezpečná. U kvalitních produktů budete mít také jistotu, že vám vydrží i několik let.

Nicméně přesto, že se takový výběr může zdát technický, existuje jednoduchý postup, se kterým to zvládnou i lidé, kteří o tom slyší poprvé v životě. A právě takový návod jsme pro vás dali dohromady v našem článku Jak vybrat pneumatiky.


Vzhled Název Typ Vnitřní průměr Orientační cena Aktuální cena
Recenze Dunlop SP Sport BlueResponse  Dunlop SP Sport BlueResponse  letní R15 1 200 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Goodyear EfficientGrip Performance Goodyear EfficientGrip Performance letní R16 1 500 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Hankook K125 Ventus Prime 3  Hankook K125 Ventus Prime 3  letní R16 1 200 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Continental ContiSportContact 5 Continental ContiSportContact 5 letní R17 2 500 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Barum Brilantis 2 Barum Brilantis 2 letní R15 1 000 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Barum Bravuris 3 HM SUV Barum Bravuris 3 HM SUV letní R16 1 200 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Pirelli P7 Cinturato Pirelli P7 Cinturato letní R16 1 600 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Continental ContiPremiumContact 5 Continental ContiPremiumContact 5 letní R16 1 800 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Bridgestone Turanza T001 Bridgestone Turanza T001 letní R16 1 500 Kč Zobrazit nabídky
Recenze Michelin Pilot Primacy 3 Michelin Pilot Primacy 3 letní R16 1 800 Kč Zobrazit nabídky

Jak vybrat pneumatiky

  1. Rozměry
  2. Konstrukce
  3. Rychlostní a hmotnostní index
  4. Co ještě najdete v technickém průkazu
  5. Energetický štítek
  6. Dezén
  7. Stáří pneumatiky
  8. Životnost pneumatiky
  9. Tipy k používání

U výběru pneumatik je pár základních věcí, které si dokáže pohlídat každý z nás, a je jedno, jestli jste zkušený řidič nebo začátečník. Jednu po druhé vám je představíme v následujícím článku. Ještě než se do jeho čtení pustíte, doporučujeme si pro sebe zodpovědět následující otázky, abyste měli alespoň takovou první představu o tom, co vlastně hledáte.

  • Pro jaké období pneumatiky kupujete? O rozdílech mezi letními a zimními pneumatikami slyšel asi každý z nás. V České republice je jejich používání dané i zákonem, a proto je důležité mezi nimi rozlišovat.
  • Kolik kilometrů zhruba najezdíte? Nepotřebujete znát přesnou hodnotu. Ale pneumatiky pro příležitostné řidiče a lidi, kteří najezdí denně třeba 100 kilometrů, se budou parametrově lišit.
  • Po jakém terénu se většinou pohybujete? I to, zda budete jezdit spíš ve městech, na dálnicích, nebo neupravovaných cestách, by mělo mít na výběr pneumatik vliv.
  • Jakým způsobem řídíte? Pokud jezdíte klidně a předpisově, oceníte jiné pneumatiky než lidé, kteří občas rádi přitlačí na plyn a do zatáček jezdí ostřeji.
  • Kolik byste rádi investovali? Přestože cenu ovlivní především odpovědi na předchozí otázky, i tak máte stále možnost volby – například už jen v tom, jestli se rozhodnete zakoupit nové nebo ojeté pneumatiky.

1. Rozměry

Jaké rozměry pneumatik pasují na vaše auto, se spolu s dalšími informacemi dozvíte z velkého technického průkazu. V části „Nápravy“ tam najdete na první pohled složitou kombinaci písmen a čísel, která může vypadat například nějak takto:

215/55 R 18 99 Y RF

Rozebereme si jednu část po druhé, abyste se zorientovali nejen ve vašich, ale v podstatě ve všech pneumatikách na světě – tento způsob značení je totiž univerzální pro všechny výrobce.

Šířka

Šířku pneumatiky udává hned první číslo – to, které se nachází ještě před lomítkem. Jeho jednotkou jsou milimetry. V našem modelovém případě je tedy šířka pneumatik 215 milimetrů.

Profil

První hodnota za lomítkem označuje profil pneumatiky. Pamatujte ale, že na rozdíl od šířky je profil udávaný v procentech. Jde v podstatě o procentuální poměr výšky k šířce. V našem případě je profil pneumatiky 55 %. V předchozím odstavci jsme se dozvěděli, že šířka naší pneumatiky je 215 mm. Stačí tedy provést jednoduchý výpočet přes trojčlenku a dostaneme požadovanou výšku pneumatiky – 118 milimetrů (215 krát 55 děleno 100).

Setkáte se s označením nízkoprofilová a vysokoprofilová pneumatika.

  • Nízkoprofilová pneumatika je stabilnější, má lepší jízdní vlastnosti a rychlejší reakce. Je ale citlivější na nerovnosti. Vhodnější bude pro dynamickou ostřejší jízdu.
  • Vysokoprofilová zaručí zase vyšší komfort, protože pneumatika je „tlustší“ a tím pádem přes ni méně ucítíte jakékoli povrchové nerovnosti. Jízda na takových pneumatikách bývá také úspornější a méně hlučná. Vhodnější je spíše pro klidnější způsob jízdy.

Průměr

Písmeno prozatím přeskočíme a dostaneme se k další číselné hodnotě. Aby v tom nebyl malý zmatek, tak její jednotka je opět jiná – tentokrát to jsou palce. Třetí číslo v pořadí totiž určuje průměr ráfku, tím pádem průměr pneumatiky (tyto dvě hodnoty se shodují). Pokud si to chcete pro lepší představu přepočítat, tak 1 palec = 2,54 cm. V našem případě je průměr ráfku 18 palců, což je 45,72 cm.

2. Konstrukce

S tématem konstrukce pneumatiky se dostáváme k prvnímu písmenu v naší složité kombinaci zmíněné na úvod (215/55 R 18 99 Y RF). V našem technickém průkazu stojí R. Co to znamená a jaké jsou další alternativy?

Na třetí pozici zleva se můžete setkat pouze se třemi variantami.

  • R = radiální: Je nejnovější a nejběžnější způsob. Jednotlivá vlákna jsou uložena kolmo na patní lana. Obvodový směr pneumatiky je navíc stabilizován vrstvami nárazníků, což napomáhá k vysoké pružnosti bočního pláště. Radiální pneumatiky jsou úspornější, mají lepší záběr, nižší prokluz, vyšší nosnost a odolnost při vysoké rychlosti, na druhou stranu jsou dražší a boční plášť je méně odolný.
  • D = diagonální: Diagonální pneumatiky, se liší kostrou. Kordové nitě se zde kříží pod úhlem 30 a 40 stupňů. Vyznačují se vyšší stabilitou, pevností a odolností boční strany pneumatiky, také ale menší nosností a odolností k vyšším rychlostem a větší mírou prokluzu. Dnes se s nimi setkáme především u nákladních a průmyslových vozů.
  • B = bias belted: Pod písmenem B se prodávají pneumatiky se smíšenou konstrukcí. Tento typ se dnes ale již téměř neprodává.

3. Rychlostní a hmotnostní index

Maximální rychlost a maximální zatížení – to jsou dva údaje, které výrobci zaznamenávají prostřednictvím indexů.

Rychlostní index

Když se opět vrátíme k naší modelové kombinaci, rychlostní index je druhé písmeno, které v ní najdeme – v našem případě Y. Až na jednu výjimku (písmeno H) platí, že čím dál je zobrazené písmeno v abecedě, tím větší rychlost si s danými pneumatikami budete moct dovolit. Konkrétně písmenu Y odpovídá maximální rychlost 300 km/h. Zbytek najdete rozepsaný v tabulce níže. Pro rychlostní index se někdy používá také zkratka SI. Není problém, když si pořídíte pneumatiky s nižším rychlostním indexem, než říká váš techničák. Akorát je důležité mít tuto hodnotu na paměti a nepřekračovat ji.

SI

MAX. RYCHLOST km/h SI MAX. RYCHLOST km/h

L

120 T 190

M

130 U

200

N

140 H

210

P

150 V

240

Q

160 W

270

R

170 Y

300

S

180 ZR

300<

Hmotnostní index

Nosnost pneumatik je vyjádřena hmotnostním indexem (lze najít i označení zátěžový index nebo index nosnosti). Říká, jaká je maximální hodnota zatížení jedné pneumatiky. Výrobci jej zapisují odděleně. V technickém průkazu jej najdete pod označením LI nebo Ni, na pneumatice je obvykle pod zmiňovanou číselnou řadou. Pneumatiky, které si vyberete, musí mít minimálně stejný (ale klidně i vyšší) LI, než jakou hodnotu najdete v techničáku. Na rozdíl od rychlostního indexu je udáván v číslech. Ale i tak si jeho hodnotu musíte převést pomocí k tomu určených tabulek (najdete je například zde).

4. Co ještě najdete v technickém průkazu

Naši číselno-písmennou kombinaci z techničáku jsme probrali již víceméně celou až na poslední dvojici znaků. Ta se nemusí vyskytovat u všech aut. Značí, že vaše pneumatiky jsou ještě v něčem speciální. Vždy jde o dvě písmena, variant ale existuje několik, níže uvádíme ty nejznámější:

  • TL (tubeless): bezdušová pneumatika
  • RF (reinforced): pneumatika s vyšším indexem nosnosti
  • XL (extra load): pneumatika s vyšším indexem nosnosti
  • A/S (all season): celoroční pneumatika
  • A/T (all terrain): pneumatiky na každý terén
  • M+S (mud and snow): zimní pneumatika
  • HP (high performance): vysoce výkonné pneumatiky

» TIP: Pamatujte na to, že když kupujete ojeté auto, může se stát, že nasazené pneumatiky nebudou přesně odpovídat doporučeným údajům v technickém průkazu. Doporučujeme to vždy zkontrolovat a případně pořídit nové. Kromě technického průkazu najdete tyto parametry často také zevnitř nádrže nebo na bočním sloupku u řidiče či spolujezdce.

5. Energetický štítek

Podobně jako jste zvyklí třeba od ledniček, praček nebo jakýchkoli dalších elektronických spotřebičů, i každá pneumatika si s sebou povinně nese energetický štítek, na kterém najdete tři důležité údaje:

Spotřeba paliva

Ne každý ví, že i pneumatika hraje svou roli na celkové spotřebě automobilu. Má na ni vliv takzvaný valivý odpor – čím nižší je, tím nižší bude i spotřeba. Přímo jeho hodnotou se ale díky energetickému štítku zabývat nemusíte, stačí odečíst písmeno, které vám napoví. Pokud je pro vás nízká spotřeba klíčová, hledejte výrobky s písmenem A – s těmi ušetříte nejvíce. Dále jsou hodnoty odstupňované až po písmeno G – to značí naopak největší spotřebu.

Přilnavost

Z energetického štítku vyčtete také přilnavost pneumatik za mokra. U přilnavosti to funguje úplně stejně jako u spotřeby, opět se setkáme s písmeny A – G. Rozhodně tento parametr nepodceňujte, protože tenhle nemá vliv už pouze na vaši peněženku, ale také na vaši bezpečnost. Rozdíl mezi A a G může tvořit klidně až 30 %.

Vnější hluk

Jiného značení se dočkáme v případě míry hluku. Zvuková vlna označená číslem 1 je nejlepší, neboť je 3 dB pod evropským limitem. Poté existuje ještě označení 2 a 3. I ty jsou v souladu s limitem, ale jízda na takových pneumatikách bude již hlučnější.

6. Dezén

Dezén je jiný název pro vzorek pneumatiky. Když si plánujete pořizovat nové gumy, jsou dvě věci, které byste si v tomto případě měli pohlídat – typ a hloubka.

Typ dezénu

Jaký dezén je pro vaše pneumatiky vhodný a jak se v tom celém zorientovat? Nejprve začněme s tím, jaké typy dezénů vůbec existují. Rozlišujeme symetrický, směrový a asymetrický dezén.

Symetrický

Tento dezén se dnes stal víceméně standardem. Obzvláště častý je u pneumatik zařazených do střední nebo do nižší, ekonomicky dostupnější třídy. Vyráběny jsou převážně do průměru 18 palců. Jejich obliba vychází především z dobrého poměru ceny a výkonu. Uplatnění najdou u těch vozidel, která nejezdí na dlouhé vzdálenosti. Jsou vhodné pro SUV, městské vozy i MPV.

Výhodou je, že takové pneumatiky se dají na vozidlo umístit úplně libovolně, můžete je mezi sebou měnit i otáčet.

Směrový

Dalším typem je směrový dezén, který se také nazývá jako dezén šípový. Jedná se v podstatě o jistou formu dezénu symetrického, který je však charakteristický svým šípovitým designem. Tyto pneumatiky mají opravdu pěkný záběr, navíc díky šípovitému provedení je zajištěno také dobré odvádění vody nebo sněhu. Právě to je důvod, proč je šípový dezén velice často používaným typem u zimních pneumatik.

Zde je však zapotřebí už dávat pozor na umístění. Je nutné dodržet směr otáčení, který je vyznačený šipkou na bočnici pneumatiky.

Asymetrický

Asymetrický typ dezénu je poslední a nazývá se tak pro odlišnost vnitřní a vnější strany pneumatiky. Ta vnitřní zajišťuje záběrové a brzdné síly a také odvádí vodu. Funkcí vnější strany je stabilita jízdy v zatáčkách, a vedení v přímém směru.

Podobně jako u směrového dezénu je potřeba dávat pozor při umisťování na automobil, aby vnější strana pneumatiky byla skutečně na vnější straně automobilu. Pomůže vám v tom označení inside (vnitřní) a outside (vnější).

Hloubka dezénu

Další, co byste si měli u dezénu pohlídat, je jeho hloubka. Různá pravidla platí pro zimní a letní pneumatiky. Osobní automobily musejí v zimě splňovat minimálně 4 mm hloubky dezénu, vozy nad 3 500 kg dokonce 6 mm. Odlišná situace nastane v létě. Potom je limit pro osobní vozy, SUV a vozy typu VAN 1,6 mm.

Důležité je také umět dezén u pneumatik změřit. Nejjednodušším způsobem je využití kontrolních, dezénových drážek. Pokud se dezén opotřebí na tento kontrolní bod, je nutné pneumatiky vyměnit.

7. Stáří pneumatiky

Na každé pneumatice najdete na bočnici v takovém oblém rámečku vyražené čtyřčíslí, ze kterého vyčtete, kdy byla vyrobena. První dvě číslice udávají týden, druhé rok. Pokud tedy na své pneumatice vidíte například 2117, víte, že jde o pneumatiku, která byla vyrobena 21. týden roku 2017.

Datum výroby je součástí delšího takzvaného DOT kódu a čtyřem číslicím, kterým jsme věnovali předchozí odstavec, předchází ještě dalších 8 čísel, které udávají výrobce a výrobní linku.

8. Životnost pneumatiky

Nejprve je dobré pochopit rozdíl mezi celkovou životností pneumatiky a životností provozní.

  • Celková životnost pneumatiky začíná dobou, kdy byla vyrobena. Výrobci uvádějí celkovou životnost 10 let, po uplynutí této doby už by se pneumatiky určitě neměly používat.
  • Provozní životnost znamená dobu od uvedení pneumatiky do provozu až do jejího opotřebení. Ideální dobu používání je ale těžké stanovit. Liší se například u zimních a letních pneumatik. U těch zimních je často doporučováno provádět výměnu kolem druhého až třetího roku používání. U letních není doba tolik přísná. V obou případech ale hraje roli styl jízdy, správná geometrie kol, stav tlumičů nebo třeba stav vozovky, po které jezdíte. Samozřejmě tento faktor neovlivníte, ale časté vjíždění do děr život pneumatiky rozhodně neprodlouží. Důležité je také správné skladování pneumatik a pravidelné prohlídky. Dle statistik bezpečnosti jde obecně doporučit nepřekračovat životnost čtyř až šesti let.

9. Tipy k používání

Aby vám ale těch šest let pneumatiky vydržely, je nutné se o ně dobře starat – přizpůsobit jim styl své jízdy, měnit letní za zimní, ty nepoužívané umět správně uskladnit a navštěvovat pravidelně autoservis.

Zimní a letní – kdy střídat?

Mezní data stanovuje zákon. Říká, že od 1. listopadu do 31. března musíte mít zimní přezutí. Ve vysokohorských oblastech je dobré s sebou vždy vozit i zimní řetězy, které se budou hodit na zamrzlé a zledovatělé silnice. Jinak je ale volba termínu na vás. Záleží také na aktuálním počasí. Většinou je dobré s návratem na letní gumy počkat, až se teploty ustálí nad 5 stupni Celsia.

Kontrola tlaku

Tlak byste v pneumatikách měli kontrolovat alespoň jednou měsíčně. Pokud totiž budete jezdit na špatně nahuštěných pneumatikách, zkracujete jim životnost (viz kapitola Možné závady). Přehuštěnou pneumatikou také snižujete jízdní pohodlí, zvyšujete náklady na provoz a můžete ohrozit bezpečnost jízdy – riziko aquaplaningu je vyšší, stabilita jízdy nižší, brzdná dráha delší.

Proto je opravdu důležité věnovat tlaku v pneumatikách pozornost. Vycházejte z uživatelské příručky k vozidlu, nebo z hodnot uvedených na samotné karoserii, zpravidla na dveřích řidiče nebo vnitřní straně krytu nádrže. Doporučená hodnota tlaku při běžné jízdě je pro osobní automobily většinou kolem 2,3 baru. Při měření pamatujte, že důležitou roli hraje teplota. Zcela ideální je hodnota 20°C. Se snížením teploty v pneumatice dochází také ke snížení tlaku. Platí, že s poklesem 10 °C poklesne tlak zhruba o 0,1 baru. V létě je to naopak, doporučuje se vždy nechat pneumatiky vychladnout alespoň 20 minut a až potom přejít k měření.

Skladování pneumatik

Když nastane ten čas, kdy musíte vyměnit letní pneumatiky za zimní (nebo zimní za letní), vyvstane logicky otázka, co s těmi druhými budete teď dělat. Existují v zásadě dvě řešení. Pokud žijete v rodinném době, nebo máte i v bytě dostatek prostoru, můžete si pneumatiky uskladnit sami. Je nutné jim ale najít místo, kde bude stálá teplota a tma. Pneumatiky by měly ležet – když je necháte stát na výšku, je potřeba je zhruba jednou za měsíc pootočit, aby se nedeformovaly.

Pokud ale doma takový prostor nemáte, můžete si je nechat uskladnit i přímo v autoservisu, některé tuto možnost za poplatek nabízejí. Sice to něco stojí, ale máte jistotu, že se vám tam o ně dobře postarají.

Likvidace pneumatik

I přes veškerou vaši snahu tyto produkty nevydrží věčně, a proto je dobré se o ně umět na závěr postarat. Rozhodně totiž nejde o věc, kterou můžete jen tak vyhodit. Ale nebojte, ani tak nebude jejich likvidace nijak náročná. Výrobci i prodejci pneumatik mají totiž povinnost bezplatně odebrat dosloužilé pneumatiky, a právě oni se o ekologickou likvidaci postarají. Vám stačí, když je odvezete buďto do prodejny, nebo na místa zpětného odběru, která mají výrobci zveřejněná na svých stránkách. Pokud máte po ruce spíš sběrný dvůr, postarají se o správnou likvidaci i tam, akorát to bude už za malý poplatek.

Možné závady

Když budete pneumatiky měnit, podívejte se, jak vypadají. Dost vám to napoví o tom, jestli je správně používáte. Je totiž pár závad, které lze pouhou změnou používání lehce odstranit.

  • Ojetý kraj pneumatiky: Nejčastější příčinou takového opotřebení je špatné seřízení geometrie nebo příliš nízký tlak. Pobavte se s autoservisem.
  • Ojetý střed pneumatiky: Pokud máte výrazně opotřebovanější prostředek kola, je na vině pravděpodobně příliš vysoký tlak v duši. Kontrolujte čas od času tlak, abyste se přehuštění vyhnuli.
  • Opotřebování na různých místech: Jestliže je pneumatika tzv. „zubatá“, může to signalizovat opotřebení tlumičů. V takovém případě opět doporučujeme konzultaci se svým mechanikem.
  • Opotřebované jedno místo: Pokud je pneumatika výrazně opotřebovaná na jednom konkrétním místě, má to za vinu pravděpodobně nějaké prudké brždění nebo smyk, do kterého jste se v minulosti dostali.
  • Podélné rýhy: Takové škody vznikají hlavně v zimě, když se jedno kolo zastaví a druhé proklouzne a protáčí se.

» TIP: U pneumatik platí, že ne vždy se vyplácí šetřit. Je lepší zakoupit dražší a kvalitnější pneumatiky, než takové, které jsou sice dostupnější, co se ceny týče, na druhou stranu budou nižší kvality, horších vlastností a kratší životnosti. V konečném důsledku neušetříte, navíc zbytečně ohrožujete bezpečnost svoji i ostatních. Porovnávat jednotlivé modely můžete také na stránkách testpneumatik.eu.

Jak vám pomohl tento článek? Budeme rádi za zpětnou vazbu.

Pneumatiky
Průměrné hodnocení 4.5 z 18 hlasů