Test nejlepších reproduktorů a jak je vybrat

Obrázek reproduktorů

Reproduktory jsou nedílnou součástí mnohých audio zařízení. Jde o produkty, které dokáží přeměnit elektrickou energii na tu mechanickou a následně ji šířit v prostoru prostřednictvím zvuku. Tyto výrobky nabývají nejrůznějších podob, ať už z pohledu výkonnostních parametrů, tak z hlediska celkové konstrukce.

Při nákupu reproduktorů máte bezpochyby na výběr. V nabídce jsou totiž řešení vhodná ke klasické hifi-věži, k počítači, ale také k domácímu kinu. Správná volba tohoto sortimentu ve velké míře ovlivní váš zvukový zážitek. A možná zrovna proto byste nákup reproduktorů neměli za žádnou cenu podceňovat

Přinášíme vám řadu praktických informací vedoucích k výběru dokonalých reproduktorů vhodných pro domácí poslech. S našimi radami zjistíte, jaký reproduktor je ideální právě pro vaše potřeby, popřípadě dané prostory.


Nejlepších 10 reproduktorů dle hodnocení uživatelů

Vzhled

Název

Typ

Provedení

Citlivost (dB)

Orientační cena

Aktuální cena

Malý náhled reproduktorů Genius SP-HF1800A

Genius SP-HF1800A

regálové

5.1

85

1 500 Kč

Malý náhled reproduktoru JBL Charge 3

JBL Charge 3

přenosné

1.0

80

4 400 Kč

Malý náhled reproduktorů Jamo S 426

Jamo S 426

sloupové

5.1

89

7 000 Kč

Malý náhled reproduktoru LAMAX Beat Street ST-1

LAMAX Beat Street ST-1

přenosné

2.0

80

900 Kč

Malý náhled reproduktoru JBL Go

JBL Go

přenosné

1.0

80

800 Kč

Malý náhled reproduktorů Genius SW-G2.1 1250

Genius SW-G2.1 1250

regálové

2.1

90

1 100 Kč

Malý náhled reproduktorů Q Acoustics 3050

Q Acoustics 3050

sloupové

5.1

92

21 000 Kč

Malý náhled reproduktorů Genius SW-HF 6000

Genius SW-HF 6000

regálové

5.1

80

4 000 Kč

Malý náhled reproduktorů Magnat Monitor Supreme 1002

Magnat Monitor Supreme 1002

sloupové

5.1

92

11 000 Kč

Malý náhled reproduktorů Genius SP-HF1250B

Genius SP-HF1250B

regálové

2.0

85

900 Kč

Testování a recenze reproduktorů pro rok 2017

Podrobný test reproduktorů v současnosti zpracováváme, jeho vydání předpokládáme v druhé polovině roku 2017. V testu budou také detailní recenze nejlépe bodovaných reproduktorů. Zatím jsme pro vás připravili tabulku nejlépe hodnocených produktů na základě zkušeností uživatelů. Vždy se jedná o reproduktory, které jsou již prověřený množstvím uživatelů. Přesto ale doporučujeme přečíst i recenze na vybraných e-shopech a na Heurece.

Pokud chcete, abychom do testu zařadili nějaké reproduktory, o které se zajímáte, napište nám na info@arecenze.cz.

Jak vybrat reproduktory

1. Provedení reproduktorů

2. Pásma reproduktorů

3. Sestavy reproduktorů a SoundBar

4. Výrobní materiál

5. Výkon

6. Citlivost

7. Impedance

8. Funkce a příslušenství

9. Ceny

Při nákupu reproduktorů musíte přihlížet k mnoha faktorům, které zohledňuje náš článek „Jak vybrat reproduktory“. Měli byste si rozmyslet, kam tyto zvukové prvky umístíte, jak velkou máte místnost a v neposlední řadě, co od nich vlastně očekáváte.

Seznámíme vás s širokou škálou provedení reproduktorů. Ty můžete rozlišovat podle velikosti, tvaru a ostatních vlastností. Mezi ty hlavní patří především počet pásem, výrobní materiál obalu samotného reproduktoru a také výkon, citlivost a impedance.

Pojďte se s námi dozvědět, jakými funkcemi se mohou pyšnit moderní reproduktory na současném trhu a kolik vlastně taková zařízení stojí. Přinášíme vám ucelený sumář informací, s nimiž mimo jiné zjistíte, kam a jak rozmístit reproduktory, abyste docílili toho nejlepšího poslechového zážitku.


1. Provedení reproduktorů

Ještě než přistoupíte k technickým parametrům jednotlivých reproduktorů, rozmyslete si, kam je vlastně umístíte. Zapřemýšlejte nad tím, jakého zvukového zážitku chcete docílit a v neposlední řadě se zamyslete nad tím, jak veliké by reproduktory měly být.

Vybírat si můžete z několika typů reproduktorů. V produktových nabídkách výrobců máte možnost narazit na následující dělení:

  • Regálové reproduktory
  • Sloupové reproduktory
  • Bezdrátové reproduktory

Regálové reproduktory

Z konstrukčního hlediska jde o menší reproduktory. I díky tomu je lze často umístit na stolek, stojan či podobný kus nábytku, třeba hned vedle televizoru, hifi věže nebo počítače. Do relativně malého obalu lze zakomponovat dostatečný výkon.

Výhodou regálových reproduktorů je jejich menší velikost, což oceníte v okamžiku, kdy vám prostor dané místnosti neumožňuje použití sloupových reproduktorů. Naopak nevýhodou může být omezenější zvukový projev nízkých basů. To lze ale řešit za pomoci přídavného subwooferu.

Sloupové reproduktory

Tyto produkty jsou často označovány také jako věžové reproduktory. To do jisté míry vypovídá o jejich vnějším vzhledu a rozměrech. Jde o vyšší komponenty, které jsou zároveň schopny svým zvukovým projevem pokrýt široké pásmo frekvencí, včetně zmiňovaných basů.

Počítat určitě musíte s větší plochou pro jejich umístění. Na druhou stranu jsou schopny svým výkonem ozvučit poměrně velké prostory.

Bezdrátové reproduktory

Třetí skupinu tvoří bezdrátové reproduktory. Ty nejsou s konkrétním audio přehrávačem propojeny za pomoci kabelů, ale bezdrátově prostřednictvím technologie Bluetooth. Velice často můžete v tomto směru narazit na speciální kompaktní systémy SoundBary.

Další časté využití je například u mobilních telefonů. Takové reproduktory jsou označovány, jako přenosné a prezentují se naopak malými rozměry. V jejich prospěch hovoří především skladnost a mobilita.


2. Pásma reproduktorů

S velikostí a s počtem reproduktorů souvisí do určité míry také pojem „pásma reproduktorů“. Vlastnost, od které se odvíjí hlavně kvalita vystupujícího zvuku. V tomto směru můžete volit ze dvou kategorií:

  • Dvoupásmové reproduktory
  • Třípásmové reproduktory

U obou řešení jde z pohledu výroby o poměrně složitou alchymii a vše se mnohdy odvíjí od kvality a navržení ozvučnice. O celkovém výstupu často rozhoduje právě vstupní investice do reproduktorů.

Dvoupásmové reproduktory

Už název prozrazuje, že dvoupásmové reproduktory si bez sebemenšího problému poradí pouze s dvěma pásmy. Ochuzeny jsou hlavně o nižší oktávy. Na druhou stranu jsou ideální pro přednes ve středním pásmu.

Třípásmové reproduktory

Tyto výrobky pokrývají kompletně všechna pásma, včetně nízkých oktáv. Cena třípásmových reproduktorů je samozřejmě vyšší, protože jsou kladeny poměrně velké nároky na propracovanost celé konstrukce. Jejich jedinou nevýhodou může být trochu obtížnější fázování a rozdělení.


3. Sestavy reproduktorů a SoundBar

Jak už bylo zmiňováno v úvodu článku, při nákupu reproduktorů byste si měli rozmyslet, co od nich vlastně očekáváte. Právě tento požadavek se totiž promítne i do celkového počtu pořizovaných reproduktorů. Jiné nároky budete mít na komponenty k počítači na stůl a zcela odlišné například k hifi soupravě nebo domácímu kinu.

Setkat se můžete s reprosoustavami označovanými číslicemi – např. „2.1“. Abyste byli schopni identifikovat takovou sestavu, přinášíme vám praktickou pomůcku.

  • Číslo před tečkou určuje počet reproduktorů sloužících pro střední a vysoké tóny
  • Číslo za tečkou naopak prezentuje počet reproduktorů pro nízké zvuky neboli basy. Pakliže je za tečkou „0“, znamená to, že souprava neobsahuje reproduktor pro hluboké tóny, který je velice často označován jako subwoofer

Čím větší číslice před tečkou, tím více reproduktorů obdržíte a zároveň dokážete v místnosti utvořit daleko prostorovější zvuk. Pro běžný poslech vám bude stačit řešení 2.0, 2.1. Náročnější zájemci dají přednost 3.1, 4.1 a 5.1. Pakliže hledáte dokonalé ozvučení třeba pro filmový zážitek, vyplatí se investovat do sestavy reproduktorů 6.1, 7.0 a 7.1.

S bohatším množstvím reproduktorů narazíte kromě těch základních ještě na další dva pojmy:

  • Středové reproduktory
  • Subwoofery

Středové reproduktory

Prostřednictvím těchto reproduktorů je dotvářen onen prostorový zvuk. Jsou součástí větších reprosoustav. Aby byl jejich zvukový projev dokonalý, je vhodné je umísťovat přímo do středu, tedy například pod nebo nad televizor.

Subwoofery

Jinak řečeno basové reproduktory. Ty si naopak poradí s velice nízkými frekvencemi a dokáží filmům a hudebním albům dodat onen potřebný basový projev. Také subwoofer je součástí spíše početnější sestavy reproduktorů, kde přispívá k vytvoření reálnějšího prostorového ozvučení.

SoundBar

Kapitolou samou o sobě jsou SoundBary, které mnohdy konkurují klasickým reproduktorům a celým reprosoustavám. Jde o jeden podlouhlý reproduktor obvykle fungující na bázi bezdrátového připojení. Ten je schopen nahradit svými zvukovými kvalitami hned několik reproduktorů a projevem se alespoň z části blíží prostorovému zvuku. Často spolupracuje i se subwooferem.

Pro SoundBar se rozhodují zákazníci především kvůli nižším pořizovacím cenám oproti více kanálové reproduktorové soustavě. Pro jeho použití může hovořit také menší náročnost na prostor.


4. Výrobní materiál

Většina lidí hledí při koupi reproduktorů pouze na vzhled, což není zrovna dvakrát přínosné. Design určitě nesmíte podceňovat, přece jen jde o vybavení interiéru, zkuste se ale spíše zajímat o to, z jakého materiálu jsou reproduktory vyrobené.

U těch levnějších se setkáte s plastem nejrůznějšího barevného provedení. V takovém případě neočekávejte závratnou zvukovou kvalitu. Mnohem lepší a efektivnější jsou MDF desky. Nejde samozřejmě o nic obyčejného. Jejich výroba probíhá s důrazem kladeným na maximální preciznost i těch nejmenších detailů. Takové reproduktory dokáží vyluzovat příjemné tóny. Počítat však musíte s tím, že si připlatíte. Ten nejlepší zvuk bude pravděpodobně poskytovat kvalitní dřevo.

Narazit každopádně můžete i na další modifikace těchto výrobních materiálů. Při nákup reprosoustavy se vám hodí ještě jedna praktická pomůcka. Při poklepání na vnější obal reproduktoru by se neměl ozývat příliš dunivý zvuk.


5. Výkon

Nyní se konečně dostáváme od estetického pojetí reproduktorů k zásadním technickým parametrům, které by měly korespondovat s vašimi potřebami a nároky na zvukový přednes. Velice zásadní veličinou je výkon.

V jeho případě si dejte pozor na to, jaký výkon je udáván. Nejčastěji se totiž můžete setkat s těmito podobami:

  • Nejvyšší výkon – Mnohdy prezentovaný jako maximální. Nejde však o úplně vypovídající hodnotu, protože takový výkon ukazuje pouze tu nejvyšší přípustnou hodnotu, při které jsou reproduktory schopny fungovat pouze několik vteřin. Z pohledu provozu jde tedy o krátkodobý výkon.
  • RMS výkon – Při pročítání parametrů reproduktorů byste se měli držet této hodnoty výkonu. Jinak řečený nominální neboli sinusový výkon. Tento výkon dlouhodobě nepoškozuje reprosoustavu. RMS výkon je obvykle polovinou nejvyššího možného výkonu daného zařízení.

Výkon reproduktorů je obecně uváděn ve Wattech, označovaných zkratkou „W“. Výkon průměrných reproduktorů se pohybuje kolem 20 W - 200 W. Náročnější zájemci o zvukový projev si samozřejmě mohou dopřávat ještě vyšších hodnot. Ty jsou vhodné spíše do větších místností.


6. Citlivost

Vedle výkonu je dalším velice důležitým parametrem citlivost reproduktorů. Ta se úměrně promítá především do jejich celkové hlasitosti. Při výběru té správné reprosoustavy se můžete držet následujícího pravidla:

S narůstající citlivostí dochází k nárůstu účinnosti a také ke zvyšování celkové hlasitosti reproduktorů. Z odborného hlediska by šlo citlivost definovat takto – tlak zvuku v reproduktoru ve vzdálenosti jeden metr při výkonu jeden watt. Citlivost je uváděna v decibelech. Ty se označují zkratkou „dB“. Pro lepší představu vám nastíníme rozsahy pro běžný poslech zvuku i pro ten kvalitnější.

  • Citlivost 87 - 93 dB – hodnoty spojené s běžně dostupnými reproduktory
  • Citlivost nad 93 dB – každý nárůst se promítá do kvality zvuku

7. Impedance

Zabřednete-li trochu více do parametrů reproduktorů, pak narazíte ještě na jeden poměrně omílaný údaj. Je to impedance související s protékajícím elektrickým proudem daného zařízení, celkovou hlasitostí a zkreslením.

Impedanci si hlídejte hlavně v okamžiku připojení reproduktorů k zesilovači, kdy by se hodnota obou zařízení měla v ideálním případě shodovat. Impedance je udávána v Ohmech označovaných symbolem „Ω“. Běžně se pohybuje v rozmezí 2 – 15 Ω. V souvislosti s impedancí lze objevit toto dělení:

  • Impedance reálná neboli opravdová a skutečná
  • Impedance imaginární neboli zdánlivá
  • Impedance kmitočtová

8. Funkce a příslušenství

U běžných reproduktorů nenarazíte až na tolik specifických funkcí. Jde přece jenom o zařízení, která připojíte k zesilovači či jinému zařízení a čekáte na vyprodukovaný zvuk. Vzhledem k tomu, že na trhu existují také aktivní (mají zabudovaný zesilovač) a bezdrátové reproduktory, zmíníme se spíše o jejich funkcích obecně.

  • Technologie NFC – Bezdrátová technologie, s jejíž pomocí lze připojit reproduktor k mobilnímu zařízení, například k chytrému telefonu.
  • Bluetooth – Bezdrátová technologie umožňující připojení reproduktorů k vysílači zvuku podporujícímu Bluetooth.
  • Wifi – Bezdrátová technologie pro spojení s dalším zařízením.
  • Podpora iPod – Některé aktivní reproduktorové systémy jsou schopny komunikovat přímo s vybranými platformami. Zde například s produkty značky Apple.
  • Čtečka karet – Umožní vložení paměťové karty do aktivního reproduktoru a přehrání uložené hudby.

K reproduktorům můžete každopádně zakoupit i poměrně bohaté příslušenství, které slouží především k uchycení a umístění těchto zvukových komponent. Nejčastěji narazíte na tyto doplňky.

  • Stojany – Pevné či teleskopické stojany umísťované na zem, s nimiž můžete reproduktory situovat do patřičné výšky nad zemí. Často plní také roli estetickou.
  • Držáky – Jde o nástěnné držáky určené k upevnění na zeď. Ty nabízí i možnost praktického natočení směrem doleva/doprava a nahoru/dolů.

9. Cena

Při nákupu reproduktorů jsou rozhodující nejenom vaše požadavky na zvukový výstup, ale také pořizovací náklady. Ty mohou být pro některé zájemce limitující, pro jiné zase nikoliv. Rozhodnete-li se zakoupit kvalitní reproduktory, ať už pro umístění vedle počítače nebo kvůli prostorovému zvuku, vždy se zaměřujte jen na ty správné značky. Získáte tím jistotu prvotřídního zpracování a zároveň dokonalého zvukového projevu. Jmenovat lze například výrobce Bose, Genius, Logitech, Omnitronic, Eminence, Creative, SONY, JBL, Dynavoice, Monacor a mnohé další.

Cena do 5 000 Kč

Za tyto finance pořídíte nejčastěji dva reproduktory, popřípadě v kombinaci se subwooferem. Nejnižší pořizovací náklady se budou týkat malých přenosných a bezdrátových reproduktorů určených spíše k mobilním telefonům. Tam začíná cena kolem 300 Kč. Střední pásmo vyplňují reproduktory k počítačům. Výjimkou však nejsou ani zařízení, u nichž lze uvažovat o instalaci vedle televizoru.

Cena od 5 000 Kč do 10 000 Kč

Se vzrůstající cenou roste samozřejmě i předkládaná kvalita. Nejširší zastoupení budou mít regálové reproduktory, v jejichž případě se budete s výkonem RMS pohybovat kolem 20 – 40 W s citlivostí pod 90 dB. Narazit můžete na aktivní reproduktory, ale také soustavy 5.1.

Cena od 10 000 Kč do 30 000 Kč

Tento cenový rozsah se otevírá především zákazníkům prahnoucím po náležité kvalitě. S naprostou jistotou vás neminou sloupové reproduktory. Budete si moci vybírat mezi špičkovými samostatnými reproduktory s výkonem přes 200 W a citlivostí až 99 dB, včetně možnosti pořídit si propracovanou soustavu 7.1 pro nevšední zvukově prostorový zážitek.

Cena nad 30 000 Kč

V tomto případě jednoznačně vítězí dokonalý zvuk ve všech frekvenčních pásmech. Některá moderní zařízení dokonce podporují i další přínosné technologie, jakými jsou NFC, Wifi a Bluetooth. Důraz je mnohdy kladen na volbu těch nejlepších materiálů a ruční výrobu. Takže i design zde má velice důležitou náplň. Odrazíte-li se od částky 30 000 Kč, můžete přeskočit statisícové sumy a vyšplhat se dokonce až k jednomu milionu, za který obdržíte skutečnou zvukovou dokonalost. Takové reproduktory však už ztrácí v domácím prostředí jakýkoliv význam.

Jak vám pomohl tento test? Budeme rádi za zpětnou vazbu.

Žebříček a test reproduktorů
Průměrné hodnocení 4.7 z 13 hlasů

Ke zlepšování našich služeb využíváme na webu souborů cookie. Používáním webu s tím souhlasíte. Více

Na této stránce používáme cookie ke zkvalitnění webu a možnosti nabídnout jeho uživatelům co nejlepší zobrazení tohoto webu. Cookie může být také použita pro měření návštěvnosti jednotlivých stránek. Pokud budete pokračovat v používání této stránky, souhlasíte s tím.

Zavřít