Jak vybrat sněhové řetězy
Před nákupem sněhových řetězů byste si měli důkladně rozmyslet, jaký typ tohoto produktu je pro vás nejvhodnější. Proto vás hned na začátku článku seznámíme se všemi dostupnými modely sněhových řetězů a představíme jejich výhody a nevýhody.
Potom se zaměříme na přidružené informace, jakými jsou tvar stopy, průměr oka (neboli konstrukční výška), zatížení sněhových řetězů a v neposlední řadě i volba toho správného rozměru dle kola vašeho dopravního prostředku.
Zapomínat pochopitelně nebudeme ani na bezpečnostní pravidla související s nasazováním a používáním sněhových řetězů. V závěru vám představíme přibližné orientační náklady na pořízení této zimní pomůcky.
Sněhové řetězy nejsou potřeba každý den, ale jde o pomůcku, která se vám jednou může hodit a zachránit vás na zimní vozovce. Pokud se zajímáte o automobilové doplňky, zkuste se podívat také na autonavijáky.
Typy sněhových řetězů
Na úvod článku vás čeká to nejzásadnější – rozdělení sněhových řetězů. Narazit totiž můžete na spoustu odlišných výrobních materiálů a konstrukcí. Každý z takových modelů pak přináší jisté klady a zápory. Je tedy pochopitelné, že na základě těchto informací můžete zjistit, jaké sněhové řetězy vám budou vyhovovat nejvíce.
Ocelové sněhové řetězy
Jde o nejstandardnější provedení sněhových řetězů. Výrobním materiálem je v tomto případě ocel, která se pyšní svou dlouhou životností a odpovídajícím účinkem. Své využití nachází především ve zhoršených sněhových podmínkách, kde odvádí asi tu nejlepší práci. Proto je můžete nalézt i mezi řadou pracovních strojů v lesích. Obvykle je není třeba nasazovat na všechna kola, ale stačí je použít pouze na hnací nápravu. Jejich nevýhodou je zvýšená hlučnost při jízdě. K tomu přispívá robustnější konstrukce. Ta je také limitující pro sportovní vozidla, pro která nejsou ocelové sněhové řetězy zrovna ideální volbou.
Odnoží klasických ocelových sněhových řetězů jsou pak produkty určené pro vozidla s pohonem všech čtyř kol nebo chcete-li vozy 4×4. U nich je kladen ještě větší důraz na bytelnější konstrukci a tloušťku ocelových ok. Sněhové řetězy 4×4 se používají v opravdu těžkých sněhových podmínkách.
Textilní sněhové řetězy
Pokud máte doba sportovní vůz a sháníte sněhové řetězy nebo dáváte přednost jednoduchosti a rychlosti nasazení, osloví vás textilní sněhové řetězy. Ty mají malou hmotnost a jsou velice skladné. Navíc je během jízdy v podstatě vůbec neslyšíte. Jak už ale prozrazuje název takového výrobku, speciální textil se nepyšní zrovna dlouhou výdrží. Ta je oproti ocelovým sněhovým řetězům kratší. Počítat musíte i s tím, že v horších sněhových podmínkách se rapidním způsobem snižuje účinnost textilních sněhových řetězů.
Jednorázové sněhové řetězy
Tento typ sněhových řetězů je mnohdy označován jako vyprošťovací. Slouží víceméně v omezené době jen k tomu, abyste své zapadlé auto dostali z nepříjemné situace a špatného terénu. Jde o minimalistické řešení nezabírající v podstatě žádné místo v kufru. Aplikace vyprošťovacích sněhových řetězů je snadná. Připravit se však musíte na jejich hodně omezenou životnost. Vzhledem k tomu, že nekryjí celý povrch pneumatiky, nemusí být účinnost tak vysoká. Jako „poslední záchrana“ svou roli splňují na výbornou.
Rychloupínací a automatické sněhové řetězy
Jestliže se na nevlídné sněhové podnebí chcete připravit s dostatečným předstihem, pak jsou vhodnou volbou rychloupínací sněhové řetězy. Ty se totiž nasazují ještě před vyjetím. V jejich prospěch hovoří velice snadné nasazování a následné sundávání díky speciální konstrukci připevněné na kolo. Zároveň se nemusíte obávat toho, že by došlo vlivem tohoto prvku k jakémukoliv poškození nebo deformaci kola auta. Hodně často obstojí i v těžších podmínkách.
Určitou nadstavbou rychloupínacích sněhových řetězů jsou ty automatické. Ty jsou instalovány také před cestou a oproti těm rychloupínacím se liší v tom, že se aktivují prostřednictvím jediného tlačítka. Vedle jednoduchosti lze ocenit i celkovou skladnost a delší životnost. Tohle všechno je pochopitelně vykoupeno trochu vyššími pořizovacími náklady.
Tekuté sněhové řetězy
Jak už naznačuje název tohoto výrobku, nejde o klasické sněhové řetězy. V tomto případě je onen požadovaný efekt vyvolán aplikováním speciální kapaliny přímo na samotnou plochu pneumatiky. To je velice snadné a rychlé. Počítat však musíte s tím, že účinek lepší přilnavosti a průjezdnosti je krátkodobého rázu. Zároveň se nespoléhejte na to, že tekuté sněhové řetězy využijete v náročnějším terénu. To rozhodně ne. Jsou vhodné spíše do města nebo do přijatelnějších podmínek.
Tvar stopy
U klasických sněhových řetězů si můžete povšimnout i jejich trochu odlišného tvarování. A právě tomuto provedení byste měli přisuzovat odpovídající váhu. Stopa sněhových řetězů totiž vypovídá o celkové účinnosti, respektive velikosti styčné plochy. Narazit v tomto směru lze na několik tvarů stop.
Mezi ty nejpřilnavější patří pochopitelně hodně členité sněhové řetězy s kolíky, které se používají především na horách. Dost často je spatříte na vozidlech záchranných složek. Ty se potřebují dostat téměř z každého neprůchodného terénu.
Jestliže chcete zvolit zlatou střední cestu, potom si pořiďte sněhové řetězy s křížovou stopou. V jejich prospěch hovoří především vysoká stabilita v okamžiku brždění, ale také dostatečná přilnavost při běžné jízdě.
Pokud dáváte přednost spíše kompaktnosti nežli vysoké přilnavosti ve zhoršených sněhových podmínkách, bohatě si vystačíte se sněhovými řetězy s rovnou stopou.
Průměr oka
Když se zahledíte na sněhové řetězy, neunikne vaší pozornosti ani to, že každý z výrobků má trochu odlišný průměr oka, potažmo svoji konstrukční výšku. A to je jeden z dalších parametrů, ke kterému je nutné přihlížet. Má to jedno prosté vysvětlení. Průměr oka musí být vždy takový, aby se sněhové řetězy bez sebemenšího problému vešly pod podběh a nikterak o něj neškrtaly. V tomto směru můžete narazit na různé konstrukční výšky.
Průměr oka 9 až 12 milimetrů je vhodný pro klasické osobní automobily s celkovou hmotností do dvou tun. Větší konstrukční výška kolem 12 až 16 milimetrů je ideálním zimním doplňkem pro těžší vozidla. A to nejenom pro ty 4×4, ale i nákladní auta s hmotností do 7,5 tuny. Dalším vypovídajícím údajem je samotná tloušťka řetězu.
- Do třech milimetrů – Sněhové řetězy do běžných podmínek. Využívat je mohou i výkonnější sportovní vozy.
- Nad tři milimetry – Sněhové řetězy vhodné pro náročné terény a podmínky odpovídající českým horám.
Zatížení
Konstrukční výška neboli průměr oka sněhových řetězů úzce souvisí také s maximálním zatížením. Tento údaj je součástí parametrů každého výrobku. Obvyklé dělení je na sněhové řetězy pro vozidla do 2 tun a sněhové řetězy pro automobily do 7,5 tuny.
Rozměry kola
Když budete mít jasno v tom, jaké sněhové řetězy chcete obout na svůj automobil, je třeba přistoupit k další podstatné věci. A to jsou správné rozměry zvoleného produktu. Jak asi každý tuší, různé vozy mají odlišně veliká kola, proto je třeba vybírat sněhové řetězy doslova na míru. V tomto případě přistupujte k volbě finálního modelu na základě tří údajů.
- Šířka pneumatiky
- Výškový profil
- Průměr kola
Bezpečnostní pravidla
Tato kapitola je vhodná především pro ty, kdo se sněhovými řetězy nemají doposud žádné zkušenosti. Pokud do této skupiny řidičů patříte také, určitě se vám hodí informace o tom, jak správně nasadit sněhové řetězy a také ostatní bezpečnostní pravidla.
- Auto musíte mít zabezpečené ruční brzdou a sněhové řetězy nasazujte na odlehlejším místě, nikoliv v běžném provozu. Ideálně, když budete stát na rovném povrchu.
- Vždy je nutné nasadit sněhové řetězy na hnací nápravu. Pokud máte vozidlo s pohonem všech čtyř kol, potom nasaďte sněhové řetězy na všechna kola.
- Dobré je ujet několik metrů a přesvědčit se o tom, že všechny sněhové řetězy jsou správně nasazené a žádný z nich není uvolněný.
Při samotné jízdě myslete na to, že maximální povolená rychlost vozidla se sněhovými řetězy je 50 km/hod. Dávejte si pozor při prudkém zatáčení volantem. Sněhové řetězy vždy kombinujte se zimními pneumatikami. Pokud si myslíte, že sněhové řetězy udělají z letních pneumatik ty zimní, jste značně na omylu. Nepoužívejte sněhové řetězy při dlouhodobější jízdě po asfaltu, protože zkracujete nejenom jejich životnost, ale trpí i zimní pneumatiky. Sněhové řetězy jsou primárně určeny do sněhových podmínek.
A jedna velice důležitá rada na závěr. Než se pustíte do nasazování sněhových řetězů, tak si důkladně přečtěte manuál a pro lepší pocit jistoty si sněhové řetězy zkuste nasadit ještě před cestou na hory, ať v tom máte trochu praxe.
Cena
Sněhové řetězy můžete zakoupit od nejrůznějších výrobců. Na základě jejich nabídek, celkového zpracování a provedení řetězů pak dochází i k odlišnostem v cenách. Mezi prověřené výrobce patří určitě značka Thule, Sheron, Compass, AutoStock, Pewag, König, Jope a další.
Cena do 500 Kč
Nejlevnější sněhové řetězy můžete zakoupit od 250 Kč. Půjde o jednorázové vyprošťovací pásy vhodné pro klasická osobní auta. Vyprošťovací sněhové pásy mohou nabývat nejrůznějších podob. Za cenu kolem 500 Kč koupíte i rychloupínací sněhové řetězy na vůz s jednou hnací nápravou.
Cena od 500 Kč do 3 000 Kč
V této cenové kategorii si na své přijde asi jakýkoliv běžný řidič osobního vozidla. Články z materiálu o tloušťce 3 milimetry jsou toho jasným důkazem. Pořídit můžete sadu na všechny čtyři kola. Do hledáčku se vám mohou dostat nejenom ocelové sněhové řetězy, ale také textilní sněhové řetězy.
Cena od 3 000 Kč do 8 000 Kč
Za tuto cenu lze získat sněhové řetězy nejenom na osobní automobily, ale také na ty nákladní. Velice často jsou prodávány modely s ochranou ráfků hliníkových kol. Rychloupínací systémy se pyšní maximální účinností a promyšlenou konstrukcí.
Cena nad 8 000 Kč
Cenová skupina nad 8 000 Kč je celkem otevřená. Na své si přijdou všichni nároční zákazníci. A budou to nejenom majitelé osobních automobilů. Vsadit můžete i na sněhové řetězy pro speciální nebo těžké vozy, u kterých může cena za sněhové řetězy překročit hranici 100 000 Kč.