Menu

Srovnávací test a recenze
nejlepších elektrokol

Aktualizováno:
Únor 2021
Autor:
Eliška Srncová
Crussis e-Guera 9.6-M dámské 2021

Vítěz porovnání

Top produkt z horských elektrokol

Jaké elektrokolo vybrat dle srovnání

Tip: Nevíte si rady s výběrem a rádi byste znali názor uživatelů? Zkuste se ve facebookové skupině zeptat majitelů elektrokol na jejich názor.

Přečíst recenzi Orientační cena 40 000 Kč
Přečíst recenzi Orientační cena 60 000 Kč
Přečíst recenzi Orientační cena 63 000 Kč
Přečíst recenzi Orientační cena 40 000 Kč

Koupě elektrokola může být pro zákazníka, který není v této problematice tak úplně zběhlý, poměrně náročným úkolem. Samotný výběr není moudré jakkoliv podcenit, už jen proto, že jde zpravidla o investici v řádech desítek tisíc. Na trhu je velké množství nejrůznějších typů elektrokol odlišných značek. Rozhodujícím faktorem při výběru tak často bývá cena, to ale není zrovna ideální přístup. Mezi jednotlivými modely najdete výrazné rozdíly v konstrukci, výkonu, výdrži i výbavě. Pro usnadnění výběru si je všechny detailně představíme v článku Jak vybrat elektrokolo.

Náš porovnávací test elektrokol je zaměřen na modely od prověřených značek, podstatnou část tvoří elektrokola vyráběná v České republice. Důležitým faktorem výběru byl výkon a výdrž elektrokola, jeho konstrukce a také výbava. Požadavky na takovýto stroj jsou samozřejmě individuální a tak má tento výběr hlavně doporučující charakter. Modely jsme rozdělili na dámské a pánské s tím, že zejména u skládacích kol, ale i dalších kategorií, jsou pánské modely většinou dost dobře použitělné i pro ženy. Záleží tedy také na rozměrech kola, vašem vkusu a individuálních potřebách. Součástí srovnání jsou také recenze elektrokol, které je možné zobrazit kliknutím na název produktů.

Pokud toužíte po klasickém kole bez přídavného elektrického pohonu, není nic snazšího, než zabrousit na naše srovnání jízdních kol. Jestli naopak máte rádi přibližovala poháněné elektřinou, tak váš možná zaujme náš článek o elektrických koloběžkách.


Nejlepší elektrokola dle srovnání

V každé konkrétní kategorii jsme pro vás vybrali „TOP produkt“ – produkt, který v dané kategorii nabízí to nelepší, produkt „Cena/výkon“ – výrobek, který je v dané kategorii stále velmi dobrý a přitom je levnější než TOP produkt.

Městská elektrokola

Varianta výběru
Hodnocení
Nejlepší elektrokola
Klady
vzhledem ke kategorii
Zápory
vzhledem ke kategorii
Orientační cena Aktuální cena
0.

TOP produkt - dámské

Městská elektrokola

92,5 %

  • Dojezd až 120 km
  • Plná výbava
  • Displej
  • Vyšší hmotnost
  • Vyšší cena

40 000 Kč

Zobrazit nabídky
1.

TOP produkt - pánské

Městská elektrokola

92,0 %

  • Maximální dojezd 130 km
  • Výkon 500 W
  • Hydraulické brzdy
  • USB konektor
  • Chybí světla
  • Vyšší cena

42 000 Kč

Zobrazit nabídky
2.

Cena/výkon - dámské

Městská elektrokola

70,2 %

  • USB konektor
  • Všechny nezbytné prvky výbavy
  • Poměr ceny a výkonu
  • Lehce vyšší hmotnost
  • Zadní umístění pohonu a baterie
  • Kotoučové brzdy

26 000 Kč

Zobrazit nabídky
3.

Cena/výkon - pánské

Městská elektrokola

81,1 %

  • Dostupná cena
  • Dobrá výbava
  • Displej
  • Nelze navýšit výkon
  • Nemá odpruženou vidlici
  • Zadní umístění pohonu

27 000 Kč

Zobrazit nabídky

Krosová elektrokola

Varianta výběru
Hodnocení
Nejlepší elektrokola
Klady
vzhledem ke kategorii
Zápory
vzhledem ke kategorii
Orientační cena Aktuální cena
0.

TOP produkt - dámské

Krosová elektrokola

91,7 %

  • Vysoký výkon
  • Dlouhá výdrž
  • Přehazovačka 1x12
  • Vyšší cena
  • Bez dodatečné výbavy

60 000 Kč

Zobrazit nabídky
1.

TOP produkt - pánské

Krosová elektrokola

91,0 %

  • Dojezd až 160 km
  • Nízká hmotnost
  • Středové umístění motoru a baterie
  • Vyšší cena
  • Nelze navýšit výkon

51 300 Kč

Zobrazit nabídky
2.

Cena/výkon - dámské

Krosová elektrokola

83,0 %

  • Slušná kapacita baterie
  • Hydraulické kotoučové brzdy
  • Barevný LCD displej
  • Lehce vyšší hmotnost
  • Pouze základní nabídka převodů
  • Neumí automaticky přepínat režimy

45 000 Kč

Zobrazit nabídky
3.

Cena/výkon - pánské

Krosová elektrokola

82,3 %

  • Plná výbava
  • Průměrný dojezd 100 km
  • Hydraulické kotoučové brzdy
  • Vysoká hmotnost kola
  • Méně převodů

46 000 Kč

Zobrazit nabídky

Horská elektrokola

Varianta výběru
Hodnocení
Nejlepší elektrokola
Klady
vzhledem ke kategorii
Zápory
vzhledem ke kategorii
Orientační cena Aktuální cena
0.

TOP produkt - dámské

Horská elektrokola

92,4 %

  • Maximální dojezd 170 km
  • Výkon 500 W
  • USB konektor
  • Menší výběr velikostí
  • Vysoká cena

63 000 Kč

Zobrazit nabídky
1.

TOP produkt - pánské

Horská elektrokola

93,0 %

  • USB konektor
  • Vysoký výkon a výdrž
  • Displej
  • Pouze standardní výběr režimů asistence
  • Vyšší cena

56 000 Kč

Zobrazit nabídky
2.

Cena/výkon - dámské

Horská elektrokola

80,4 %

  • Výkon 500 W
  • Ve většině ohledů standardní
  • Kratší dojezd 115 km
  • Menší výběr velikostí

38 000 Kč

Zobrazit nabídky
3.

Cena/výkon - pánské

Horská elektrokola

81,2 %

  • Průměrný dojezd 100 km
  • Vysoký maximální výkon
  • Mnoho barevných variant
  • Vyšší hmotnost
  • Nemá stojánek
  • Světlo je potřeba dokoupit

45 000 Kč

Zobrazit nabídky

Skládací elektrokola

Varianta výběru
Hodnocení
Nejlepší elektrokola
Klady
vzhledem ke kategorii
Zápory
vzhledem ke kategorii
Orientační cena Aktuální cena
0.

TOP produkt - unisex

Skládací elektrokola

91,6 %

  • Hydraulické brzdy
  • Středové umístění motoru
  • Plná výbava
  • Vyšší cena
  • Pevná vidlice

40 000 Kč

Zobrazit nabídky
1.

Cena/výkon - unisex

Skládací elektrokola

81,0 %

  • Dobrá kapacita baterie
  • Displej
  • Offroad režim
  • Nižší nosnost
  • Zadní umístění motoru i baterie

30 000 Kč

Zobrazit nabídky
2.

Dostupná varianta - unisex

Skládací elektrokola

70,4 %

  • Dostupná cena
  • Všechny důležité prvky výbavy
  • Standardní nabídka převodů a režimů asistence
  • Krátký dojezd
  • Lehce vyšší hmotnost
  • Chybí odpružení vidlice

27 000 Kč

Zobrazit nabídky

Srovnání základních parametrů elektrokol

Recenze Leader Fox Vivalo 2019 Leader Fox Vivalo 2019 Recenze Crussis e-Country 7.6 2021 Crussis e-Country 7.6 2021 Recenze Leader Fox Park City 2020 Leader Fox Park City 2020 Recenze Apache Gaagii 2020 Apache Gaagii 2020 Recenze Crussis e-Cross 9.6-M dámské 2021 Crussis e-Cross 9.6-M dámské 2021 Recenze Apache Matto Bosch Active Plus 2018 Apache Matto Bosch Active Plus 2018 Recenze Leader Fox Exeter dámské 2020 Leader Fox Exeter dámské 2020 Recenze Leader Fox Denver 2020 Leader Fox Denver 2020 Recenze Crussis e-Guera 9.6-M dámské 2021 Crussis e-Guera 9.6-M dámské 2021 Recenze Crussis E-Largo 9.5-S 2020 Crussis E-Largo 9.5-S 2020 Recenze Crussis e-Guera 5.6 2021 Crussis e-Guera 5.6 2021 Recenze Leader Fox Awalon 2020 Leader Fox Awalon 2020 Recenze Leader Fox Harlan 2019 Leader Fox Harlan 2019 Recenze Leader Fox Tifton 2020 Leader Fox Tifton 2020 Recenze Devron 20124 2019 Devron 20124 2019

Ocenění

TOP produkt - dámské

TOP produkt - pánské

Cena/výkon - dámské

Cena/výkon - pánské

TOP produkt - dámské

TOP produkt - pánské

Cena/výkon - dámské

Cena/výkon - pánské

TOP produkt - dámské

TOP produkt - pánské

Cena/výkon - dámské

Cena/výkon - pánské

TOP produkt - unisex

Cena/výkon - unisex

Dostupná varianta - unisex

Hodnocení

92,5 %

92,0 %

70,2 %

81,1 %

91,7 %

91,0 %

83,0 %

82,3 %

92,4 %

93,0 %

80,4 %

81,2 %

91,6 %

81,0 %

70,4 %

Kategorie

Městská elektrokola

Městská elektrokola

Městská elektrokola

Městská elektrokola

Krosová elektrokola

Krosová elektrokola

Krosová elektrokola

Krosová elektrokola

Horská elektrokola

Horská elektrokola

Horská elektrokola

Horská elektrokola

Skládací elektrokola

Skládací elektrokola

Skládací elektrokola

Orientační cena

40 000 Kč

42 000 Kč

26 000 Kč

27 000 Kč

60 000 Kč

51 300 Kč

45 000 Kč

46 000 Kč

63 000 Kč

56 000 Kč

38 000 Kč

45 000 Kč

40 000 Kč

30 000 Kč

27 000 Kč

Značka

Leader Fox

Crussis

Leader Fox

Apache

Crussis

Apache

Leader Fox

Leader Fox

Crussis

Crussis

Crussis

Leader Fox

Leader Fox

Leader Fox

Devron

Určení

Dámské

Unisex

Dámské

Pánské

Dámské

Pánské

Dámské

Pánské

Dámské

Pánské

Dámské

Pánské

Unisex

Unisex

Unisex

Nosnost (kg)

120

120

120

Neuvedeno

120

120

120

120

120

-

120

120

120

100

120

Výška ráfku kol (palce)

26"

27,5"

16,5", 18" 20", 28"

26"

28"

28"

28"

28"

27,5"

29"

27,5"

29"

20

20", 28"

20

Výška rámu (palce)

16,5", 18", 20"

17",19"

16,5", 18", 20"

19"

17", 19"

19",21"

16,5",18",20",28"

17.5", 19", 20.5", 22,5"

17",19"

18", 20"

17",19"

16",17,5",19,5",20,5"

Neuvedeno

20"

Neuvedeno

Materiál rámu

Dural

Dural

Dural

Dural

Dural

Dural

Dural

Dural

Dural

Dural

Dural

Dural

Dural

Dural

Dural

Průměrný dojezd (km)

80

100

80

-

-

-

90

100

140

-

-

100

80

80

-

Maximální dojezd (km)

120

130

120

110

170

160

130

130

170

150

115

130

120

120

60

Odpružená vidlice

Ano

Ano

Ano

Ne

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ne

Ne

Ne

Brzdy

Hydraulické kotoučové

Hydraulické kotoučové

Kotoučové

V-brzdy

Hydraulické kotoučové

Kotoučové

Hydraulické kotoučové

Hydraulické kotoučové

Hydraulické kotoučové

Hydraulické kotoučové

Hydraulické kotoučové

Hydraulické kotoučové

Hydraulické kotoučové

V-brzdy

V-brzdy

Umístění baterie

Nosičová

Rámová

Nosičová

Rámová

Rámová

Rámová

Rámová

Rámová

Rámová

Rámová

Rámová

Rámová

Na sedlové tyči

Nosičová

Rámová

Kapacita baterie (Wh)

576

522

576

468

720

482

630

630

720

630

468

630

504

576

-

Umístění pohonu

Středový

Středový

Zadní

Zadní

Středový

Středový

Středový

Středový

Středový

Středový

Středový

Středový

Středový

Zadní

Zadní

Maximální výkon (W)

350

500

350

250

500

250

350

350

500

500

500

550

350

350

250

Srovnání příslušenství a rozměrů elektrokol

Recenze Leader Fox Vivalo 2019 Leader Fox Vivalo 2019 Recenze Crussis e-Country 7.6 2021 Crussis e-Country 7.6 2021 Recenze Leader Fox Park City 2020 Leader Fox Park City 2020 Recenze Apache Gaagii 2020 Apache Gaagii 2020 Recenze Crussis e-Cross 9.6-M dámské 2021 Crussis e-Cross 9.6-M dámské 2021 Recenze Apache Matto Bosch Active Plus 2018 Apache Matto Bosch Active Plus 2018 Recenze Leader Fox Exeter dámské 2020 Leader Fox Exeter dámské 2020 Recenze Leader Fox Denver 2020 Leader Fox Denver 2020 Recenze Crussis e-Guera 9.6-M dámské 2021 Crussis e-Guera 9.6-M dámské 2021 Recenze Crussis E-Largo 9.5-S 2020 Crussis E-Largo 9.5-S 2020 Recenze Crussis e-Guera 5.6 2021 Crussis e-Guera 5.6 2021 Recenze Leader Fox Awalon 2020 Leader Fox Awalon 2020 Recenze Leader Fox Harlan 2019 Leader Fox Harlan 2019 Recenze Leader Fox Tifton 2020 Leader Fox Tifton 2020 Recenze Devron 20124 2019 Devron 20124 2019

Ocenění

TOP produkt - dámské

TOP produkt - pánské

Cena/výkon - dámské

Cena/výkon - pánské

TOP produkt - dámské

TOP produkt - pánské

Cena/výkon - dámské

Cena/výkon - pánské

TOP produkt - dámské

TOP produkt - pánské

Cena/výkon - dámské

Cena/výkon - pánské

TOP produkt - unisex

Cena/výkon - unisex

Dostupná varianta - unisex

Hodnocení

92,5 %

92,0 %

70,2 %

81,1 %

91,7 %

91,0 %

83,0 %

82,3 %

92,4 %

93,0 %

80,4 %

81,2 %

91,6 %

81,0 %

70,4 %

Kategorie

Městská elektrokola

Městská elektrokola

Městská elektrokola

Městská elektrokola

Krosová elektrokola

Krosová elektrokola

Krosová elektrokola

Krosová elektrokola

Horská elektrokola

Horská elektrokola

Horská elektrokola

Horská elektrokola

Skládací elektrokola

Skládací elektrokola

Skládací elektrokola

Orientační cena

40 000 Kč

42 000 Kč

26 000 Kč

27 000 Kč

60 000 Kč

51 300 Kč

45 000 Kč

46 000 Kč

63 000 Kč

56 000 Kč

38 000 Kč

45 000 Kč

40 000 Kč

30 000 Kč

27 000 Kč

Zvýšení výkonu

Ano

Ano

Ano

Ne

Ano

Ne

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ne

Převody

1x8

1x8

1x7

1x7

1x12

1x9

1x8

1x8

1x12

1x12

1x8

1x9

1x7

1x7

1x7

Režimy asistence

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

WALK režim

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Světla

Ano

Ne

Ano

Ano

Ne

Ne

Ne

Ano

Ne

Ne

Ne

Ne

Ano

Ano

Ano

Nosič

Ano

Ano

Ano

Ano

Ne

Ne

Ne

Ano

Ne

Ne

Ne

Ne

Ano

Ano

Ano

Blatníky

Ano

Ano

Ano

Ano

Ne

Ne

Ne

Ano

Ne

Ne

Ne

Ne

Ano

Ano

Ano

Stojánek

Ano

Ano

Ano

Ano

Ne

Neuvedeno

Ano

Ano

Ne

Ano

Ne

Ne

Ano

Ano

Ano

Hmotnost (kg)

25,5

-

25

22,5

3,6

20

25,2

25

-

22

-

24,6

22,7

21,7

25,1

Recenze nejlepších elektrokol

TOP produkt - dámské
Kategorie: Horská elektrokola
Hodnocení: 92,4 %
  • Maximální dojezd 170 km
  • Výkon 500 W
  • USB konektor
  • Menší výběr velikostí
  • Vysoká cena

Elektrokolo Crussis bude vyhovovat především aktivním sportovcům kteří ocení 170km dojezd a 500W výkon tohoto modelu. Z výbavy zaujme USB konektorem, nabídka 12 převodů není špatná, ale ani nijak výjimečná. Velikostně je toto elektrokolo vhodné pro osoby s výškou 165-180 cm.


TOP produkt - pánské
Kategorie: Horská elektrokola
Hodnocení: 93,0 %
  • USB konektor
  • Vysoký výkon a výdrž
  • Displej
  • Pouze standardní výběr režimů asistence
  • Vyšší cena

Elektrokolo Crussis patří k výkonným modelům s dlouhou výdrží, které jsou vyšperkované také technologickými vychytávkami, v případě tohoto modelu se jedná o displej a USB konektor. S hydraulickými brzdami, odpruženou vidlicí a přehazovačkou se 1x12 převody si jistě s tímto modelem užijete v přírodě spoustu zábavy.


Cena/výkon - dámské
Kategorie: Horská elektrokola
Hodnocení: 80,4 %
  • Výkon 500 W
  • Ve většině ohledů standardní
  • Kratší dojezd 115 km
  • Menší výběr velikostí

Elektrokolo Crussis poskytne uživatelům slušný výkon za rozumnou cenu. Ve většině ohledů se tento model drží dobrých standardů, pouze dojezd je na horské kolo spíše slabší a ve výbavě nenajdete USB konektor.


TOP produkt - dámské
Kategorie: Krosová elektrokola
Hodnocení: 91,7 %
  • Vysoký výkon
  • Dlouhá výdrž
  • Přehazovačka 1x12
  • Vyšší cena
  • Bez dodatečné výbavy

V případě pořízení kola Crussis e-Cross 9.6-M si připlácíte primárně za vysoký výkon a výdrž baterie. To jsou atributy nepostradatelné pro vášnivé cyklisty, ti méně zapálení je ale možná už tolik nevyužijí. V ostatních ohledech už se tento model nijak zvlášť nevymezuje vůči standardům typickým pro krosová elektrokola.


TOP produkt - pánské
Kategorie: Krosová elektrokola
Hodnocení: 91,0 %
  • Dojezd až 160 km
  • Nízká hmotnost
  • Středové umístění motoru a baterie
  • Vyšší cena
  • Nelze navýšit výkon

Pánské krosové elektrokolo Apache Matto Bosch Active Plus 2018 se vyznačuje dlouhým dojezdem až 160 km a také nízkou hmotností. Je tedy vhodné i na dlouhé výlety do přírody. Nabízí 5 režimů asistence a 1x9 převodů přehazovačky.


Cena/výkon - dámské
Kategorie: Krosová elektrokola
Hodnocení: 83,0 %
  • Slušná kapacita baterie
  • Hydraulické kotoučové brzdy
  • Barevný LCD displej
  • Lehce vyšší hmotnost
  • Pouze základní nabídka převodů
  • Neumí automaticky přepínat režimy

Krosové elektrokolo Leader Fox potěší poměrem ceny ku kvalitě. Silnou stránkou je v jeho případě hlavně kapacita baterie, díky které zvládnete i delší trasy bez nutnosti dobíjení. Výkon už je spíše standardní, stále ale slušný, kolu nechybí hydraulické brzdy a odpružená vidlice.


TOP produkt - dámské
Kategorie: Městská elektrokola
Hodnocení: 92,5 %
  • Dojezd až 120 km
  • Plná výbava
  • Displej
  • Vyšší hmotnost
  • Vyšší cena

Leader Fox Vivalo 2019 je dámské elektrokolo určené do města. Tomu odpovídá tvar rámu i výbava. Jeho středový motor s výkonem 350 W nabízí 5 stupňů asistence. Na jedno nabití baterie můžete ujet v průměru 80, maximálně však 120 kilometrů. Nevýhodou je vyšší hmotnost, která by pro některé zákaznice mohla být překážkou.


TOP produkt - pánské
Kategorie: Městská elektrokola
Hodnocení: 92,0 %
  • Maximální dojezd 130 km
  • Výkon 500 W
  • Hydraulické brzdy
  • USB konektor
  • Chybí světla
  • Vyšší cena

Výkonem, dojezdem a brzdami se může městské elektrokolo Crussis rovnat kdejakému krosovému či horskému modelu. Dvě velikosti kola jsou určené pro osoby s výškou nad 165 cm. Z výbavy tento model postrádá světla, potěší naopak USB konektorem.


Cena/výkon - dámské
Kategorie: Městská elektrokola
Hodnocení: 70,2 %
  • USB konektor
  • Všechny nezbytné prvky výbavy
  • Poměr ceny a výkonu
  • Lehce vyšší hmotnost
  • Zadní umístění pohonu a baterie
  • Kotoučové brzdy

Pokud nemáte na vaše nové elektrické kolo opravdu specifické požadavky, pravděpodobně vám bude model Park City 2020 vyhovovat. Kolo má standardní výkon i výdrž a do města je plně vybavené, nevýhodou může být snad jen zadní umístění pohonu a baterie a kotoučové brzdy.


TOP produkt - unisex
Kategorie: Skládací elektrokola
Hodnocení: 91,6 %
  • Hydraulické brzdy
  • Středové umístění motoru
  • Plná výbava
  • Vyšší cena
  • Pevná vidlice

Mezi nejzajímavější prvky skládacího elektrokola Leader Fox Harlan patří hydraulické brzdy a motor umístěný ve středu, díky nim můžete s kolem vyrazit i do terénu. Kolo má ovšem optimální výbavu i pro jízdu ve městě.


Cena/výkon - unisex
Kategorie: Skládací elektrokola
Hodnocení: 81,0 %
  • Dobrá kapacita baterie
  • Displej
  • Offroad režim
  • Nižší nosnost
  • Zadní umístění motoru i baterie

Nevýhodou elektrokola Tifton od značky Leader Fox by mohla být jeho menší nosnost. Na druhou stranu ale potěší výkonem i dojezdem a zaujme kapacitou baterie. Toto elektrokolo je dobře vybavené pro jízdu ve městě, využijete jej ale i na výlety v lehčím terénu.


Dostupná varianta - unisex
Kategorie: Skládací elektrokola
Hodnocení: 70,4 %
  • Dostupná cena
  • Všechny důležité prvky výbavy
  • Standardní nabídka převodů a režimů asistence
  • Krátký dojezd
  • Lehce vyšší hmotnost
  • Chybí odpružení vidlice

Skládací elektrokolo značky Devron příliš nezaujme svým dojezdem a hodí se spíše do města než do terénu, vzhledem k vidlici bez odpružení a V-brzdám. Pro cesty do zaměstnání, do školy či na nenáročné výlety má ale vše potřebné a potěší také relativně dostupnou cenou.


Jak vybrat elektrokolo

Elektrokola nabízejí variabilní možnosti využití, od každodenních cest do práce, po adrenalinovou jízdu v přírodě, stačí jen vybrat ten správný model. V tomto článku se nejdříve dozvíte, jaké typy elektrokol existují a jaké jsou jejich vlastnosti.

Budeme se věnovat důležitým prvkům, jako je pohon a baterie, a souvisejícím vlastnostem, tedy výkonu a dojezdu. Dozvíte se, jaké rozměry kola zvolit a na jaké doplňky se zaměřit. Nakonec se věnujeme i ceně a údržbě těchto dopravních prostředků.

Nezapomínejte, že stejně jako na klasickém, tak i na elektrikou poháněném kole hrozí jistá nebezpečí. Následky případných karambolů mohou zmírnit cyklistické helmy. Jak vybrat tu nejvhodnější helmu právě pro vás se dozvíte v samostatném článku.

Jak vybrat elektrokolo stručně:

  • Zvolte typ elektrokola – Rozhodněte se, k jakým účelům chcete kolo převážně využívat, zda půjde hlavně o cesty do práce, výlety do přírody či třeba kombinaci obojího. Podle toho zvažte, jakou značku elektrokola zvolit a vyberte konkrétní model.
  • Stanovte si cenovou hranici – Elektrokolo seženete už pod 20 000 Kč, jeho cena se ale může vyšplhat i ke stovce tisíc. Od toho se dále odvíjí vlastnosti, jako je výkon, umístění motoru a další.
  • Upřesněte požadavky na výkon a výdrž – Chcete kolo na celodenní výlety, nebo na krátké vzdálenosti? Podle toho vybere model, který bude vyhovovat vašim potřebám.
  • Zaměřte se na výbavu – Některá kola mají displej, jiná nadupanou přehazovačku. Výbava se do velké míry odvíjí od ceny elektrokola, ale také od jeho typu. U městského modelu spíše využijete nosič a stojánek, u horského zase přehazovačku se 3×7 převody.

Nejdůležitější části elektrokola

Pro lepší orientaci v textu si na začátku popíšeme nejdůležitější prvky elektrokol, se kterými se u běžného kola nesetkáte. Mezi ty patří:

  • Motor – Pohonná jednotka ovlivňuje rychlost i míru dopomoci. Důležité je jeho umístění i výkon.
  • Baterie – Ta je zodpovědná za dojezd elektrokola. V samostatné kapitole se dozvíte více o různých typech i umístění akumulátorů.
  • Řídicí jednotka – Mozek elektrokola, který na základě informací ze snímačů a údajů vložených uživatelem přizpůsobuje výkon motoru, zobrazuje informace na displeji, atd.
  • Ovládací panel – Slouží k zobrazování informací pomocí displeje a komunikaci s řídicí jednotkou. Většinou je umístěný na řídítkách elektrokola.
  • Snímače – Zaznamenávají informaci o rychlosti, popřípadě i síle, šlapání a předávají ji řídicí jednotce.
  • Senzory brzdění – Při použití brzd okamžitě deaktivují motor, což zvyšuje účinnost brzdění.

Typy elektrokol

Na začátku je nutné se zamyslet, kde budete na elektrokole nejspíš jezdit nejčastěji a za jakým účelem si ho pořizujete. V podstatě se rozhodujete jako u normálního kola. Na trhu najdete modely určené pro jízdu po městě, skládací kola, horská kola či krosová (treková) kola.

Typ elektrokola Určení Výhody Nevýhody
Městské Doprava do školy, práce + Výbava (blatníky, světla, stojánek, nosič) – Nevhodné do náročnějšího terénu
Krosové Město i příroda + Univerzální využití – Omezená výbava
Horské Náročnější terén, sportovní a adrenalinová jízda + Hydraulické brzdy

+ Vyšší počet převodů

+ Odolné provedení

– Vyšší cena

– Omezená výbava

Skládací Město, kratší výlety v nenáročném terénu + Nižší hmotnost, skladnost

+ Výbava (blatníky, světla, stojánek, nosič)

– Krátký dojezd

Městské elektrokolo

Kolo určené pro jízdu ve městě ocení především uživatelé, kteří chtějí jezdit do práce nebo na nákupy. Jelikož dopravování po městě je mnohdy náročné, je dobré, aby kolo nebylo příliš těžké a také se dobře a jednoduše ovládalo.

Městská elektrokola mají často nižší rám, který ulehčuje sesedání a nasedání, kterému se při provozu často nevyhnete. Bývají vybavena pomocným příslušenstvím, jako jsou integrovaná světla, nosič, nebo blatníky. Cenný je také ochranný kryt řetězu, který zamezí kontaktu s oděvem a jeho umazání.

Skládací elektrokolo

Skládací variantu elektrokola ocení především uživatelé, kteří chtějí malé a skladné kolo, které mohou v případě potřeby přenést nebo převézt hromadnou dopravou. Tato kompaktní verze se hodí primárně na cesty v okolí bydliště nebo na dojíždění do práce. Kvůli kratšímu dojezdu a často neodpružené vidlici ale není ideální na delší tratě či jízdu náročnějším terénem.

Nezapomínejte ani na fakt, že ačkoliv se jedná o skládací elektrokolo, jeho hmotnost bude v porovnáním s běžným skládacím kolem vyšší, neboť samotný motor a baterie něco váží.

Horské elektrokolo

Horské elektrokolo je vhodné pro jízdu v přírodě. Jedná se o častou variantu především u zákazníků, kteří hledají sportovní vyžití. Pro tento účel jsou horská kola často vybavena odpruženou vidlicí, hydraulickými brzdami a složitější elektronikou. Je důležité, aby dopomoc při jízdě byla co nejcitlivější a nejúčinnější, což přispívá k maximálnímu požitku z jízdy.

Tyto modely často disponují přehazovačkou o větším počtu převodů, většinou 7 až 10. Důležitá je také odolnost a kvalita, která umožní jízdu v náročných podmínkách (Ze zdroje: Jak vybrat elektrokolo).

Krosové (trekové/trekingové) elektrokolo

Krosové elektrokolo, nebo také nazývané trekové či trekingové, je varianta pro uživatele, kteří hledají kolo pro univerzální použití. Důležitá je pro ně všestrannost, životnost a dlouhý dojezd. Hodí se jak pro vyjížďky do terénu, tak pro projížďky po městě. Velice často disponuje odpruženou vidlicí. Dalo by se říci, že se jedná o určitý mezistupeň kola městského a horského.

Umístění pohonu

Elektrický pohon vás většinou zcela nezbaví nutnosti šlapat, nicméně vám tuto činnost může významně ulehčit. Jízda se tak pro vás stane komfortnější, pohodlnější a méně namáhavou. Obzvláště se o tom přesvědčíte v kopcovitém terénu, kde s dopomocí elektropohonu nebudete muset vynakládat takové množství energie a síly jako v případě klasického kola.

Elektrický pohon také zvládne srovnat výkonnostní rozdíly mezi několika cyklisty. Existují i varianty uvedení elektrokola do pohybu bez nutnosti šlapat. Jedná se například o situaci, kdy kolo vedete vedle sebe – tato funkce se jmenuje WALK.

Můžete se setkat s různými typy umístění motoru. Nejčastěji:

  • Na předním kole
  • Na zadním kole
  • Ve středu kola
Typy umístění motoru a baterie u elektrokol
Umístění pohonu Výhody Nevýhody
Na předním kole + Snadná instalace

+ Nízká cena

– Zatěžování předního kola

– Nevhodné do náročného terénu

Na zadním kole + Lepší přenos točivého momentu

+ Snadná manipulace s kolem

+ Vhodné do náročnějšího terénu

– Opotřebovávání zadního kola

– Komplikovaná výměna zadního kola

Ve střední části kola + Optimální vyvážení kola

+ Rychlá a plynulá asistence

– Vyšší cena

– Kratší životnost řetězu

Motor na předním kole

Motor v přední části kola najdete nejčastěji u modelů určených do města. Jeho výhodou je zejména snadná instalace a nízká pořizovací cena, v kombinaci s akumulátorem umístěným v zadní části také kolu dodává dobrou vyváženost. Jeho nevýhody jsou spojené právě se zatížením předního kola. Může totiž docházet k jeho podkluzování a při najíždění na obrubník se také trochu více nadřete. Do horšího terénu se takové kolo moc nehodí, na asfalt si s ním ale vystačíte.

Motor na zadním kole

Další možností je umístění motoru na zadní kolo. Tato varianta vám přinese lepší přenos točivého momentu (kola neprokluzují). Celkově je to vhodnější varianta, co se jízdy v terénu týče, proto ji najdete hlavně u horských a krosových kol. Manipulace s kolem je méně náročná, přední kolo je lehčí, takže se pro jízdu po terénu hodí.

Nevýhodou je větší opotřebovávání zadní části kola, které bývá vlivem umístění motoru nevyvážené. Zadní motor také komplikuje výměnu kola, ke které je potřeba speciální klíč.

Motor ve střední části kola

Poslední možností je umístění motoru ve střední části kola. Tato varianta nabízí nejlepší hodnoty, co se vyvážení elektrokola týče. Dosáhnete maximálního výkonu i při úspornější jízdě. Počítat však musíte s vyšší cenou než u předchozích dvou variant. Nejčastěji na něj narazíte u horských kol, bývá ale i u jiných, zpravidla dražších, modelů.

Výkon motoru

Možná si říkáte, že nejlepší bude koupit co nejvýkonnější elektrokolo, má to ovšem svá ale. Ačkoliv můžete narazit na modely s výkonem okolo 500 a více W, česká legislativa povoluje pouze elektrokola s maximálním výkonem 250 W. Modely vyšším výkonem už je potřeba registrovat jako elektrické motocykly a podmínkou jejich používání je odpovídající řidičský průkaz.

Existuje jedna drobná klička, jak pořídit kolo s vyšším výkonem a vyhnout se podmínce řidičského průkazu. Jsou jí kola s tzv. offroad režimem. To v praxi znamená, že má kolo například výkon 350 nebo i 500 W, který je uměle snižovaný na 250 W. Mimo silnice ale můžete přejít na offroad režim a využít plného výkonu kola.

Pořízení modelu s vyšším výkonem má své výhody, i když jej neplánujete využívat naplno. Takový motor má totiž díky umělému snížení výkonu rezervu, a tak se neopotřebovává tolik, jako model, který pracuje stále naplno.

Zvyšování výkonu motoru

V dnešní době už můžete narazit na upravené modely s výkonem přesahujícím 700 W, které tak dosahují rychlosti i okolo 70 km/h. Takovéto úpravy bychom ale příliš nedoporučili. V první řadě bude každá jízda, potažmo každý pád s takovýmto kolem výrazně nebezpečnější a následky mohou být závažnější. Mimoto také úpravou kola přicházíte o záruku a můžete jej dokonce poškodit, což u produktu za několik desítek tisíc není zrovna žádoucí.

Snímač šlapání

Snímač šlapání zaznamenává, zda jezdec šlape a při jaké frekvenci. Tuto informaci přenáší do řídicí jednotky, která podle toho upravuje míru asistence. Na trhu najdete dva typy snímačů, otáčkové a torzní.

  • Otáčkové (magnetové, diodové) snímače – jednodušší varianta, pozná, že jezdec šlape a při jaké frekvenci. Nezaznamená hned první šlápnutí, nastává tak prodleva před zapnutím asistence. Otáčkové snímače jsou vhodné pro rekreační jízdu a bývají častěji u městských a skládacích kol.
  • Torzní (silové, tlakové, momentové) snímače – komplikovanější a výrazně dražší verze, sleduje také sílu záběru a napnutí řetězu. Reaguje hned na první šlápnutí a umí citlivěji regulovat míru dopomoci. Torzní snímače najdete nejčastěji u krosových a horských kol.

Baterie

Baterie je srdcem celého elektrokola. Rozhodující je potom především otázka její kapacity, od čehož se pak odvíjí maximální dojezd kola, což ale samozřejmě také záleží na vámi zvolené úrovni dopomoci. Důležitá je také samozřejmě životnost baterie, nebo to, kolik nabíjecích cyklů zvládne.

Nejčastěji a nejvíce používané jsou dnes především lithiové baterie. Konkrétněji modifikace Li-Pol, Li-Ion, nebo LiFePO4. Nabízejí pěkný poměr ceny, váhy, životnosti a výkonu. Životnost se potom ale především odvíjí od toho, jak ji používáte a jak se o ní staráte. Nejčastěji udávaná životnost je kolem 15 000 až 25 000 najetých km.

Aby baterie vydržela co nejdéle, je dobré ji vždy po každé jízdě dobíjet a to na maximální hodnotu. Dobíjení by se mělo vždy provádět nepřerušovaně. Je nutné také myslet na to, že není dobré, aby se baterie zcela vybila. Na zimu ji potom nevystavujte teplotám pod 0, neboť to životnost rozhodně neprodlouží a stejně tak ji chraňte před vysokými teplotami.

Běžné umístění baterie bývá:

  • Na rámu kola
  • Na sedlové tyči
  • Na nosiči

Baterie na rámu kola

Častou a snad nejoptimálnější variantou je umístění baterie na rám kola, nebo přímo do rámu kola, jako například u kol skládacích. Tato poloha nabízí hned několik výhod, není například narušeno těžiště kola, vše působí celistvým dojmem a nenarušuje design kola.

Baterie na sedlové tyči

Další možností je umístění baterie na sedlové tyči. Podobně jako u umístění na rámu není narušeno těžiště. Dochází ale k celkovému prodloužení kola. Elektrokola s tímto umístěním baterie mívají pouze jeden převodník, nabídnou tedy např. 1×8 převodů, zatímco kola s trojpřevodníkem mohou mít např. 3×9 převodů. Tuto variantu proto najdete především u městských a skládacích kol, kde terén nevyžaduje vyšší počet převodů.

Baterie na nosiči 

Další možností je uložení baterie na nosiči. Její výhodou je snadná manipulace. Kola s touto formou umístění budou nejčastěji určena pro cestovní určení nebo jízdu po městě. Jedná se tedy především o kola městská nebo treková.

Dojezd

Pod označením dojezd se myslí vzdálenost, po kterou můžete počítat s dopomocí při šlapání, než dojde k vybití. Dojezd je ovlivněn baterií a faktory, jako je terén, styl jízdy, hmotnost jezdce, nastavení stupně dopomoci, a povětrnostní podmínky panující při jízdě.

Celá problematika dojezdu by se dala přirovnat k jízdě v autě. Také nějakou dobu trvá, než přijdete například na optimální způsob řazení. I jízda na elektrokole chce jistý cvik a zkušenosti. Pokud celou cestu budete využívat maximální hodnotu dopomoci, nedojedete tolik jako při nižší úrovni.

Čím je vyšší kapacita baterie, tím delší je potom hodnota dojezdu. Například u kapacity baterie 15 Ah bude nejdelší hodnota dojezdu kolem 120 km a více. S kapacitou kolem 9 Ah ujedete vzdálenost kolem 40 až 70 km na jedno nabití. Co nejdelšího dojezdu dosáhnete také pomocí správné volby plášťů, nahuštěním, seřízením brzdového systému a celkově dobrým technickým stavem elektrokola.

Ovládací panel

Na předních řídítkách kola najdete ovládací panel, díky kterému získáte informace o vaší jízdě, ujetých kilometrech, nebo době jízdy. Hlavně však o stupni nabití či vybití baterie. Panelem také budete regulovat a volit úroveň elektrické asistence. Většinou kola nabízejí kolem 3 až 5 těchto úrovní. Čím více možných úrovní, tím větší možnost si nastavit optimální hodnotu dopomoci pro vás.

Samotný pohon můžete samozřejmě zcela vypnout, ale potom musíte počítat s tím, že celý systém něco váží a kolo je těžší, takže se vám nepojede tak dobře jako na kole klasickém. Elektrokolo je však spíše určeno k využívání elektrické asistence. Navíc po prvních vyjížďkách zjistíte, že se vám systém ani vypínat nechce.

Panel můžete vybírat také podle technické zdatnosti uživatele. Existují velmi jednoduché modely, které se ovládají pomocí jednoho tlačítka, nebo také například multimediální varianty s LCD displejem a řadou pokročilejších funkcí. Záleží na vás, které ovládání je pro vás pohodlnější, jednoduché modely budou vhodnější například pro seniory nebo jezdce, kteří se nechtějí při jízdě zabývat zbytečnými složitostmi.

Rám a nosnost

Při volbě rámu je nutné určit, zda uživatel bude žena, nebo muž. Na trhu najdeme elektrokola s rámem vhodným pro ženy i muže. Natrefit můžete také na unisex rám, tedy univerzální variantu. Pokud víte, že budete jezdit především po městě, je dobré zvolit například elektrokolo s nižším rámem, neboť pro vás časté sesedání a nasedání bude méně obtížné.

Výška rámu se zpravidla odvozuje od výšky postavy a bývá udávána v palcích nebo velikostech XS-XL, jak je známe u oblečení. Velikosti se ale mohou u různých prodejců lišit. Vliv má samozřejmě například i délka končetin, takže tato pomůcka není zcela stoprocentní, ve většině případů se ale dost dobře trefíte. U krosových kol se doporučuje volit rám spíše vyšší.

Výška postavy (cm) Výška rámu (palce)
150 – 155 15 – 16
155 – 160 16
160 – 165 16 – 17
165 – 170 17 – 18
170 – 175 18 – 19
175 – 180 19 – 20
180 – 185 20 – 21
185 – 190 21 – 22
190 – 195 22 – 23
195 a více 23 a víc

Co se nosnosti týče, tak dnešní kola jsou koncipována většinou na nosnost kolem 110 až 150 kg, takže nabízejí dostatečně velkou variabilitu, a tak i lidé s vyšší váhou by měli bez problémů najít vhodné kolo pro ně. Někteří prodejci se dokonce specializují na elektrokola s vyšší nosností a zakoupit tak můžete třeba i modely s nosností okolo 170 kg.

Výška ráfku

Při výběru je důležité zvolit i správnou výšku ráfku neboli velikost kol. Tento rozměr se udává v palcích, u horských kol se nejčastěji setkáte s hodnotami 26″, 27,5″ a 29″, u městských a krosových 28″. U skládacích a dětských kol potom 12″, 14″, 16″, 20″ a 24″. Výška 29″ je ideální pro jezdce s výškou nad 170 cm, rozměry okolo 26″ jsou naopak vhodné pro děti a jezdce s menší postavou.

Při volbě výšky ráfku ale nezáleží jen na výšce jezdce, záleží také na terénu a stylu jízdy. Větší kola lépe překonávají překážky a na jedno šlápnutí s nimi ujedete větší vzdálenost. Menší kola jsou ideální na jízdu s proměnlivou dynamikou, tedy pokud často měníte směr a rychlost, jako například při jízdě ve městě.

Materiál

Pokud jde o materiál rámu, u drtivé většiny modelů na trhu se setkáte s označením „dural“, v praxi jde o sloučeninu hliníku Al 6061. Označení „dural“ je v tomto ohledu trochu sporné, podle některých zdrojů se jako duraly mohou nazývat pouze sloučeniny hliníku začínající dvojkou, které se vyznačují vysokou pevností a tvrdostí, ovšem hůře odolávají korozi.

V praxi se ale pod pojmem dural skrývá v podstatě jakákoliv pevná slitina hliníku. U dražších modelů elektrokol můžete narazit i na karbonové provedení rámu, které potěší nižší hmotností a vyšší odolností.

Kvalita komponent

Nejen při výběru rámu byste měli myslet také na materiál, ze kterého je vyrobený. To samé platí i pro další komponenty, jako je přední vidlice, sedlovka nebo řidítka, kde opět hraje prim karbon, který je pružný a lépe pohlcuje vibrace.

Podstatnou roli hrají také brzdy a odpružení. Při výběru brzd je dobré dívat se po hydraulických kotoučových brzdách, které jsou nejúčinnější, a to zejména pokud kupujete horské kolo. U městských nebo krosových elektrokol si vystačíte i s klasickými V-brzdami, jejichž výhodou je nižší hmotnost v porovnání s hydraulickou variantou.

Co se týče odpružení, přední vidlice by měla být pružinová, u dražších modelů najdeme i vzduchovou. Nejlepší modely jsou vybavené inteligentním systémem pružení, které přizpůsobují míru pružení podle nerovnosti terénu.

Doplňky

Co se týče doplňků, elektrokola se od klasických kol většinou příliš neliší. V jejich výbavě tak najdete například blatníky, stojánek, světla, nosič a další užitečné prvky, které jsme již zmínili v popisu jednotlivých typů elektrokol. Existuje ovšem několik přídavků, na které u běžného kola jen tak nenarazíte:
  • Displej – Napomáhá s ovládáním elektrokola, umožňuje komfortnější výběr režimů asistence a informuje například o ujeté vzdálenosti, rychlosti či stavu baterie.
  • USB konektor – Umožňuje nabíjení vašeho mobilu, přehrávače, GPS navigace nebo jiného přenosného zařízení přímo při jízdě. Nestane se vám tak, že byste se ztratili a zjistili, že je váš mobil zcela vybitý.

Cena

Při výběru elektrokola samozřejmě nesmíme zapomenout ani na jeho cenu, přece jen nejde o zrovna malou investici. Ceny se pohybují v desítkách tisíc a v různých cenových hladinách můžete najít velmi rozdílné modely. Pojďme si tedy stručně shrnout, co můžete za své peníze očekávat.

Od 20 000 do 30 000 Kč

Do 20 000 Kč můžete pořídit základní modely elektrokol a malá skládací elektrokola. V této cenové kategorii si pohodlně vyberete, pokud hledáte elektrokolo spíše pro kratší vzdálenosti a nekladete velký důraz na vysoký výkon

Od 20 000 do 30 000 Kč

V kategorii od 20 000 Kč do 30 000 Kč najdete základní modely horských a krosových kol. Městská kola v této cenové hladině už patří k velmi dobře vybaveným modelům a pokud hledáte výkonnější kolo do města, pravděpodobně jej najdete tady.

Od 30 000 Kč do 40 000 Kč

Nad 30 000 Kč už seženete velmi dobrá skládací a krosová elektrokola, některé horské modely v této cenové kategorii se také vyznačují skvělými vlastnostmi. Pokud ale hledáte po všech směrech vynikající horské elektrokolo, pravděpodobně si ještě pár tisíc připlatíte.

Nad 40 000 Kč

Nad 40 000 Kč se dostanete, pokud hledáte vynikající horské elektrokolo nebo naprosto špičkové modely v jakékoliv jiné kategorii. Nejlepší elektrokola se mohou vyšplhat i na pořizovací cenu vyšší než 80 000 Kč, záleží tedy hlavně na vás, jak moc je pro vás tato investice přijatelná.

Údržba elektrokola

Aby vám motorizovaný bicykl dlouho a dobře sloužil, je potřeba mu věnovat náležitou péči. Tou je pravidelná kontrola a údržba všech komponent a celkového stavu kola. Některé úkony doporučují odborníci provádět před každou jízdou, jiné stačí až po nějaké době používání, zhruba po 200 kilometrech. Jednou za rok byste měli svěřit kolo odbornému servisu, který se postará o důkladnou údržbu a tím i vaše bezpečí (Zdroj: Electric Bicykle Guide).

Před každou jízdou

Stejně jako u běžného kola je potřeba zkontrolovat některé důležité prvky. Těmi jsou zejména brzdy, jejich funkčnost a seřízení. Dobré je zkontrolovat také stav pneumatik i dostatečné nahuštění a případně odstranit problémy. Dbát byste měli také o dobré utažení všech spojů, ať už na řídítkách, pedálech, skládacím mechanismu a další.

U elektrokol se musíte také zaměřit na stav nabití baterie, bez té se zkrátka neobejdete. Samozřejmostí je také pravidelné čištění všech částí kola a to v závislosti na znečištění.

Po 200 kilometrech

Jednou za čas se nevyhnete ani důkladnější údržbě. Tou je mazání řetězu, ložisek a čepů. Promazat je potřeba také měnič rychlostí a ústí bowdenů – brzdicí a řadicí lanka. Kontrolu potřebují všechny spoje, šrouby a paprsky. Samozřejmostí je také vyčištění všech hůře dostupných částí kola.

Pozor na vodu

Nemusíte se samozřejmě bát každého sprchnutí, pokud je ale déšť natolik intenzivní, že dojde k zatečení vody do elektroniky kola, může dojít k jejímu, alespoň dočasnému, vyřazení. Ideální proto není ani projíždění větších kaluží. Pokud kolo převážíte, například na cyklonosiči (těm jsme mimochodem věnovali samostatný článek Jak vybrat cyklonosič), doporučujeme jej zabalit, aby nebylo vystaveno dešti.

Často kladené otázky k elektrokolům

Jaký je dojezd elektrokola?

Dojezd elektrokola, o kterém jsme se více rozepsali v této kapitole, se odvíjí od kapacity baterie, terénu a stylu jízdy. Na trhu najdete elektrokola s dojezdem od cca 40 km až po cca 120 km. Průměrný dojezd se zpravidla pohybuje mezi 80-90 km.

Musím na elektrokole šlapat?

Elektrokolo není motorka a zcela bez šlapání se na něm moc neprojedete. Motor elektrokola slouží spíše k asistenci, pomůže vám vyšlápnout prudší kopec nebo ujet delší vzdálenost.

Jaké jsou nevýhody elektrokol?

Hlavní nevýhodou je nutnost nabíjení, které může zabrat i několik hodin. Elektrokola jsou poměrně těžká, což zhoršuje manipulaci, ovlivňuje styl jízdy a při vybití se s nimi docela nadřete. V neposlední řadě jde také o poměrně drahé zařízení.

Jaká je rychlost elektrokola?

Ze zákona je pro elektrokola povolená maximální rychlost 25 km/h a maximální výkon motoru 250 W. U některých kol můžete dosáhnout i vyšší rychlosti, s takovým kolem ale nesmíte na silnici ani cyklostezku. Přesnější informace můžete najít v kapitole Výkon motoru.

Diskuze, poradna a vaše zkušenosti

Zeptejte se na cokoliv a naši redaktoři vám odpoví v moderované diskuzi. Pokud potřebujete odpověď co nejdříve, napište na facebook skupinu, kde radí i další uživatelé a odborníci.

Dobrý den,na elektrokole nesmím jet větší rychlostí než 25 km/h? Asi jsem to špatně pochopil.
Děkuji za odpověď. Král

Petr Král

Dobrý den, na veřejných komunikacích, včetně cyklostezek, je zákonem povolené používat pouze elektrokola s maximální rychlostí 25 km/h a maximálním výkonem 250 W. Po přesáhnutí 25 km/h takové kolo automaticky začne snižovat výkon motoru.

Eliška Srncová, redaktor

Dobrý den,
měřím 164 cm, jakou velikost rámu mám zvolit? Terén volím spíše cyklostezky.
Děkuji za odpověď.

Jana Procházková

Dobrý den, při vaší výšce by vám měl nejlépe vyhovovat 16″ nebo 17″ rám.

Eliška Srncová, redaktor

Je možné dobíjet baterii za jízdy při brždění motorem – rekuperace?

Martin Kadlec

U většiny elektrokol nic takového jako rekuperace neprobíhá. Některá kola (kde motor není vybaven volnoběžkou) dokáží vracet zpět pouze zlomek energie, ale většinou se jedná pouze o jednotky procent a jsou to spíše výjimky.

Kamila Lorenzová, redaktor

Dobrý den, můžete mi prosím 🙂 pomoci s výběrem elektrokola? Líbilo se mi kolo od značky Lectron, jaký máte názor na tuto značku? Měřím 172 cm, ráda bych kola 29″ a cenu do 45000. Moc děkuji za odpověď :).

Hana Vondráková

Dobrý den, značka Lectron patří k velmi oblíbeným výrobcům elektrokol, v současnosti má ale v nabídce hlavně pánské modely. Pokud to pro vás není problém, 29″ kola najdete například u nových modelů Lectron Esconder Max 2021 a Lectron Esconder MX 2021. Vzhledem k vaší výšce by vám mohla vyhovovat varianta s 19″ rámem, kterou obě tato kola nabízejí.

Eliška Srncová, redaktor

Položte dotaz

Odpovědět na dotaz

Nenašli jste v diskuzi odpověď? Zeptejte se a naše redakce na praktické a zajímavé dotazy najde odpověď.


Jak vám pomohl tento článek?
Budeme rádi za zpětnou vazbu.

Průměrné hodnocení 4.5 z 147 hlasů