Recenze a test nejlepších
elektrokol 2017

Naše doporučení nejlepších elektrokol dle účelu jízdy

Městské elektrokolo

Doporučujeme:

Apache Wakita 2016

Obrázek elektrokola Apache Wakita 2016

Orientační cena:
25 500 Kč

Přečíst recenzi

Horské elektrokolo

Doporučujeme:

Apache Hawk E1 2016

Obrázek elektrokola Apache Hawk E1 2016

Orientační cena:
35 900 Kč

Přečíst recenzi

Krosové elektrokolo

Doporučujeme:

Lectron Altezza MRX 2016

Obrázek elektrokola Lectron Altezza MRX 2016

Orientační cena:
39 000 Kč

Přečíst recenzi

Skládací elektrokolo

Doporučujeme:

Apache CHITTO 2016

Obrázek elektrokola Apache CHITTO 2016

Orientační cena:
22 500 Kč

Přečíst recenzi

Koupě elektrokola může být pro zákazníka, který není v této problematice tak úplně zběhlý, náročným úkolem, nebo dokonce noční můrou. Samotný výběr, ani případný následující nákup není moudré jakkoliv podcenit. Na trhu je velké množství nejrůznějších typů elektrokol odlišných značek. Samozřejmě se jednotlivé produkty liší a to nejen po stránce ceny, která může být a často také je při konečném výběru rozhodujícím faktorem. To však rozhodně není ideální přístup. 

Elektrokolo nekupujete každý den a mělo by vám sloužit po několik let. Proto se někdy vyplatí trošku připlatit. Můžete se tak vyhnout nepříjemnému zklamání při jeho užívání. Otázka zní, jak si samotné elektrokolo vybrat? Na co si dát pozor a co si rozhodně zjistit a nepodcenit? Právě k tomuto účelu by vám mohl posloužit následující článek, jenž je zaměřený právě na tuto problematiku.

Také jsme pro vás vybrali několik elektrokol z jednotlivých kategorií (městské, horské, krosové a skládací) a napsali na ně recenze, aby váš výběr byl jednoduší v případě, že by jste se rozhodovali právě z námi vybraných. Ovšem nejedná se zde o klasický test nebo žebříček, ale spíš jen takový výčet kvalitních elektrokol, jehož součástí jsou i recenze.

Jak vybrat elektrokolo

1. Účel elektrokola

2. Cena elektrokola

3. Pohon elektrokola

4. Ovládací panel

5. Baterie

6. Dojezd

7. Motor

8. Další parametry

Na úplném začátku je dobré si vyjasnit, zda je elektrokolo to, co chcete. Doba, kdy si pod slovem elektrokolo skrýval prostředek, který využívali především starší lidé na nákupy je dávno pryč. Jedná se o dopravní prostředek, který samozřejmě můžete použít, za již popsaným účelem, spektrum jeho využití je ale mnohem širší, ať se jedná o nejrůznější „cyklovýlety“ do přírody, po městě, nebo kdekoliv jinde. Stejně tak vám elektrokolo poslouží jako pohodlný a komfortní dopravní prostředek na dojíždění do práce, což se při hustém provozu ve větších městech může rozhodně hodit. Celkově se jedná o ekologickou a pohodlnou formu cestování. Obliba elektrokol v současné době narůstá jak u žen, tak mužů. V podstatě se jedná o klasické jízdní kolo. Zásadní odlišnost však spočívá v tom, že je vybaveno systémem elektrického pohonu.

Jakmile se rozhodnete pro koupi elektrokola, měli byste najít odpovědi na několik otázek. V případě, že jdete do obchodu, by to mělo být to první, na co se vás zeptá kvalifikovaný prodejce. Níže veškeré otázky/faktory rozebíráme podrobně.

Základní faktory výběru

  • Účel elektrokola
  • Požadovaná cena elektrokola
  • Pohon elektrokola
  • Baterie a její umístění
  • Dojezd
  • Motor
  • Doplňkové parametry

1. Účel elektrokola

Jednotlivé varianty kol se různí a samozřejmě je dobré koupit takový produkt, který padne přesně na míru jeho budoucímu uživateli. Na úplném začátku je nutné určit, zda uživatel bude žena, nebo muž. Na trhu najdeme elektrokola s rámem vhodným pro ženy i muže. Natrefit můžete také na unisex rám, tedy univerzální variantu. Pokud víte, že budete jezdit především po městě, je dobré zvolit například elektrokolo s nižším rámem, neboť pro vás časté sesedání a nasedání bude méně obtížné. Ideální variantou pro vás bude městské elektrokolo. Stejně tak je dobré zvážit váš zdravotní stav a kolo mu přizpůsobit.

Je nutné se zamyslet, kde budete na elektrokole nejspíš jezdit nejčastěji a za jakým účelem si ho pořizujete. V podstatě se rozhodujete jako u normálního kola. Na trhu najdete modely určené pro jízdu po městě, modely které se dají lehce složit, nebo horská či krosová kola.

Městské elektrokolo

Kolo určené pro jízdu ve městě ocení především uživatelé, kteří chtějí jezdit do práce nebo na nákupy. Jelikož dopravování po městě je mnohdy náročné, je dobré, aby kolo nebylo příliš těžké a také se dobře a jednoduše ovládalo. Tato kola mohou být již při prodeji vybavena pomocným příslušenstvím, jako jsou integrovaná světla, nosič, nebo blatníky. Tedy vybavení, které přispívá ke komfortu při dopravování po městských ulicích. Cenný je také ochranný kryt řetězu, který zamezí kontaktu s oděvem a jeho umazání. Městská kola mají často nižší rám, který ulehčuje sesedání a nasedání, kterému se při provozu často nevyhnete.

Skládací elektrokolo

Skládací variantu ocení především uživatelé, kteří chtějí malé a skladné kolo, na které nepotřebují mnoho místa pro uskladnění a podobně. Hodí se primárně na cesty v okolí bydliště, nebo na dojíždění do práce. Kolo se dá snadno složit a přenášet. Nebude se ale hodit na delší tratě, či jízdu náročnějším terénem. Nezapomínejte však na fakt, že ačkoliv se jedná o skládací elektrokolo, jeho váha bude v porovnáním s běžným skládacím kolem vyšší, neboť samotný motor a baterie něco váží.

Horské elektrokolo

Horské elektrokolo je vhodné pro jízdu v náročnějším terénu. Jedná se o častou variantu především u zákazníků, kteří hledají sportovní vyžití. Pro tento účel jsou často vybavena odpruženou vidlicí, hydraulickými brzdami a složitější elektronikou. Je důležité, aby dopomoc při jízdě byla co nejcitlivější a nejúčinnější, což přispívá k maximálnímu požitku z jízdy. Tyto modely často disponují přehazovačkou o větším počtu převodů, většinou o 7 až 10. Důležitá je také odolnost a kvalita, která umožní jízdu v náročných podmínkách.

Krosové elektrokolo

Krosové, nebo také trekové kolo je možnost pro uživatele, kteří hledají kolo pro universální použití. Důležitá je pro ně všestrannost, životnost a dlouhý dojezd. Hodí se jak pro vyjížďky do terénu, tak pro projížďky po městě a podobně. Velice často disponují odpruženou vidlicí. Dalo by se říci, že se jedná o určitý mezistupeň kola městského a horského.


2. Cena elektrokola

Co se optimální ceny elektrokola týče, jedná se vždy o volbu ovlivněnou možnostmi uživatele. Musíte ale počítat s tím, že kromě klasického kola je elektrokolo vybaveno zařízením, které z něj elektrokolo činí, tím pádem bude cena vyšší než u běžného kola. Hodnota základní sady bývá stanovována na částku kolem 15 000 Kč, základní sadu tvoří motor a baterie, tedy to, co z elektrokola dělá elektrokolo. Zbytek částky je vlastně cena samotného kola. Levnější modely stojí kolem 20 000 Kč, to znamená, že samotné kolo stojí přibližně 5 000 Kč, odečteme-li částku 15 000 Kč za motor a baterii. V případě, že se budete snažit ušetřit na ceně elektrokola, a koupíte levné, ale ne tolik kvalitní elektrokolo, musíte počítat s jeho nižší životností a také většími výdaji za následný servis. Ne vždy se vyplácí šetřit a méně nemusí být vždy více.


3. Pohon elektrokola

Eklektický pohon vás většinou zcela nezbaví nutnosti šlapat, nicméně vám tuto činnost může významně ulehčit. Jízda se tak pro vás stane komfortnější, pohodlnější a méně namáhavou. Obzvláště se o tom přesvědčíte v kopcovitém terénu, kde s dopomocí elektropohonu nebudete muset vynakládat takové množství energie a síly jako v případě klasického kola. Existují i varianty uvedení elektrokola do pohybu bez nutnosti šlapat. Jedná se například o situaci, kdy kolo vedete vedle sebe - tato funkce se jmenuje WALK.


4. Ovládací panel

Na předních řídítkách kola najdete ovládací panel, díky kterému získáte informace o vaší jízdě, ujetých kilometrech, nebo době jízdy. Hlavně však o stupni nabití či vybití baterie. Panelem také budete regulovat a volit úroveň elektrické asistence. Většinou kola nabízejí kolem 3 až 5 těchto úrovní. Čím více možných úrovní, tím větší možnost si nastavit optimální hodnotu dopomoci pro vás. Samotný pohon můžete samozřejmě zcela vypnout, ale potom musíte počítat s tím, že celý systém něco váží a kolo je těžší, takže se vám nepojede tak dobře jako na kole klasickém. Elektrokolo je však spíše určeno k využívání elektrické asistence. Navíc po prvních vyjížďkách zjistíte, že se vám systém ani vypínat nechce.


5. Baterie

Co se vybití baterie týče, je třeba hned na začátku říci, že baterie je srdcem celého elektrokola. Rozhodující je potom především otázka její kapacity, od čehož se pak odvíjí maximální dojezd kola, což ale samozřejmě také záleží na vámi zvolené úrovni dopomoci. Důležitá je také samozřejmě životnost baterie, nebo to, kolik nabíjecích cyklů zvládne.

Nejčastěji a nejvíce používané jsou dnes především lithiové baterie. Konkrétněji modifikace Li-Pol, Li-Ion, nebo LiFePO4. Nabízejí pěkný poměr ceny, váhy, životnosti a výkonu. Životnost se potom ale především odvíjí od toho, jak ji používáte a jak se o ní staráte. Nejčastěji udávané hodnoty životnosti jsou kolem 20.000 až 30.000 najetých km. Aby baterie vydržela co nejdéle, je dobré ji vždy po každé jízdě dobíjet a to na maximální hodnotu. Dobíjení by se mělo vždy provádět nepřerušovaně. Je nutné také myslet na to, že není dobré, aby se baterie zcela vybila. Na zimu ji potom nevystavujte teplotám pod 0, neboť to životnost rozhodně neprodlouží a stejně tak ji chráňte před vysokými teplotami.

Umístění baterie

Běžné umístění baterie bývá:

  1. Na rámu kola,
  2. na sedlové tyči,
  3. na nosiči.

Baterie na rámu kola

Baterie může být umístěna na několika místech. Častou a snad nejoptimálnější variantou je umístění baterie na rám kola, nebo přímo do rámu kola, jako například u kol skládacích. Tato poloha nabízí hned několik výhod, není například narušeno těžiště kola, a vše celkově působí celistvým dojmem a nenarušuje design kola.

Baterie na sedlové tyči

Další možností je umístění baterie na sedlové tyči. Tuto variantu najdete především u městských a skládacích kol. Podobně jako u umístění na rámu není narušeno těžiště. Musíte však počítat pouze s jedním převodníkem, také s prodloužením rámu a tím pádem s prodloužením celé šlapací soustavy.

Baterie na nosiči 

Další možností je, že baterie bude uložena na nosiči. Výhodou je její snadná manipulace a také samotný nosič. Kola s touto formou umístění budou nejčastěji určena pro cestovní určení, nebo jízdu po městě. Jedná se tedy především o kola městská nebo treková.


6. Dojezd

Co se dojezdu týče, jedná se o jeden ze základních parametrů, které vás musí zajímat. Pod označením dojezd se myslí vzdálenost, po kterou můžete počítat s dopomocí při šlapání, než dojde k vybití. Dojezd je ovlivněn baterií, a faktory jako je terén, styl jízdy, hmotnost jezdce, nastavení stupně dopomoci, a povětrnostními podmínkami panujícími při jízdě. Celá problematika dojezdu by se dala přirovnat k jízdě v autě. Také nějakou dobu trvá, než přijdete na optimální způsob řazení a podobně. I jízda na elektrokole chce jistý cvik a zkušenosti. Pokud celou cestu budete využívat maximální hodnotu dopomoci, nedojedete tolik jako při nižší úrovni. Čím je větší kapacita baterie, tím delší je potom hodnota dojezdu. Maximální hodnota kapacity baterie se v současné chvíli pohybuje na 15 Ah. Takže zde bude nejdelší hodnota dojezdu kolem 120 km a více. Naopak u baterie s kapacitou kolem 9 Ah ujedete vzdálenost kolem 40 až 70 km na jedno nabití.

Pokud chcete dosáhnout co nejlepších výsledků, co se dojezdu týče, dosáhnete jich také pomocí správné volby plášťů, nahuštěním, seřízením brzdového systému a celkově dobrým technickým stavem elektrokola.


7. Motor

Další důležitá část elektrokola je motor. Můžete se setkat s různými typy jeho umístění. Nejběžnější umístění jsou:

  1. Na předním kole,
  2. na zadním kole,
  3. ve střední části kola.

Motor na předním kole

Pokud například budete hledat elektrokolo na pojíždění po městě, natrefíte na variantu umístění motoru na předním kole. Jedná se o nejlevnější variantu, ale v současné době se od ní upouští. U městského typu elektrokol bývá akumulátor umístěn v přední části kola, takže celkově je kolo dobře vyvážené a vhodné na jízdu po asfaltu. Nebude ale zase tak vhodné pro jízdu v přírodě, nebo po nezpevněných cestách. Přední kolo je také těžší, takže přejíždění obrubníků a hran může být náročnější. Cena těchto kol je ale nižší, neboť instalace je méně náročná.

Motor na zadním kole

Další možností je umístění motoru na zadní kolo. Tato varianta vám přinese lepší přenos točivého momentu. Celkově je to vhodnější varianta, co se jízdy v terénu týče. Manipulace s kolem je méně náročná, přední kolo je lehčí, takže se pro jízdu po terénu hodí. Jedinou nevýhodou je větší opotřebovávání zadní části kola vlivem umístění motoru.

Motor ve střední části kola

Poslední možností je umístění motoru ve střední části kola. Tato varianta nabízí nejlepší hodnoty, co se vyvážení elektrokola týče. Dosáhnete maximálního výkonu i při úspornější jízdě. Počítat však musíte s vyšší cenou než u předchozích dvou variant.

Výkon elektromotoru

K výkonu je nutné říci, že dle zákona je maximální povolená hodnota motoru 250 W. U vyšších motorů je řídící jednotkou výkon snižován na legislativou povolenou hodnotu, nicméně výhody spočívají například v neustále rezervě, která snížením výkonu vzniká a zabezpečí, že motor nebude tolik zatížen a jeho životnost bude delší. Maximální povolená rychlost kol je potom 25 km za hodinu.


8. Další parametry

Nesmíte zapomenout ani na další hodnoty, které jsou už více méně obdobné jako u jízdních kol. Například se jedná o optimální velikost jízdního rámu kola. Tato hodnota se odvozuje od výšky postavy. Co se nosnosti týče, tak dnešní kola jsou koncipována většinou na nosnost kolem 110 až 150 kg, takže nabízejí dostatečně velkou variabilitu, a tak i lidé s vyšší váhou by měli bez problémů najít vhodné kolo pro ně. S veškerými těmito informacemi by vám měl poradit kvalitní prodejce. Nebojte se na něj obrátit s jakýmkoliv dotazem, neboť právě to je jeho náplní práce. Jak jsme psali na úplném začátku, elektrokolo nekupujete každý den a proto je důležité svoji volbu uvážit a promyslet, neboť jen tak se dostaví požadované hodnoty. Je dobré zaměřit se i na zbývající komponenty jako u běžného kola.

Velice dobrým doporučením je, abyste vždy před samotným zakoupením elektrokola nezapomněli na jeho vyzkoušení. Budete na něm jezdit několik let, tak ať později nelitujete.

Jak vám pomohl tento test? Budeme rádi za zpětnou vazbu.

Test elektrokol 2017
Průměrné hodnocení 4.6 z 49 hlasů