Jak vybrat elektrokolo
Elektrokola nabízejí variabilní možnosti využití, od každodenních cest do práce po adrenalinovou jízdu v přírodě, stačí jen vybrat ten správný model. V tomto článku se nejdříve dozvíte, jaké typy elektrokol existují a jaké jsou jejich vlastnosti.
Budeme se věnovat důležitým prvkům, jako je pohon a baterie, a souvisejícím vlastnostem, tedy výkonu a dojezdu. Dozvíte se, jaké rozměry kola zvolit a na jaké doplňky se zaměřit. Nakonec se věnujeme i ceně a údržbě těchto dopravních prostředků.
Nezapomínejte, že stejně jako na klasickém, tak i na elektrikou poháněném kole hrozí jistá nebezpečí. Následky případných karambolů mohou zmírnit cyklistické helmy. Jak vybrat tu nejvhodnější helmu právě pro vás se dozvíte v samostatném článku.
Jak vybrat elektrokolo stručně:
- Zvolte typ elektrokola – Rozhodněte se, k jakým účelům chcete kolo převážně využívat, zda půjde hlavně o cesty do práce, výlety do přírody či třeba kombinaci obojího. Podle toho zvažte, jaký typ elektrokola zvolit a vyberte konkrétní model.
- Stanovte si cenovou hranici – Elektrokolo seženete už pod 20 000 Kč, jeho cena se ale může vyšplhat i ke stovce tisíc. Od toho se dále odvíjí vlastnosti, jako je výkon, umístění motoru a další.
- Upřesněte požadavky na výkon a výdrž – Chcete kolo na celodenní výlety, nebo na krátké vzdálenosti? Podle toho vybere model, který bude vyhovovat vašim potřebám.
- Zaměřte se na výbavu – Některá kola mají displej, jiná nadupanou přehazovačku. Výbava se do velké míry odvíjí od ceny elektrokola, ale také od jeho typu. U městského modelu spíše využijete nosič a stojánek, u horského zase přehazovačku se 3×7 převody.
Nejdůležitější části elektrokola
Pro lepší orientaci v textu si na začátku popíšeme nejdůležitější prvky elektrokol, se kterými se u běžného kola nesetkáte. Mezi ty patří:
Konstrukce elektrokola
- Motor – Pohonná jednotka ovlivňuje rychlost i míru dopomoci. Důležité je jeho umístění i výkon.
- Baterie – Ta je zodpovědná za dojezd elektrokola. V samostatné kapitole se dozvíte více o různých typech i umístění akumulátorů.
- Řídicí jednotka – Mozek elektrokola, který na základě informací ze snímačů a údajů vložených uživatelem přizpůsobuje výkon motoru, zobrazuje informace na displeji, atd.
- Ovládací panel – Slouží k zobrazování informací pomocí displeje a komunikaci s řídicí jednotkou. Většinou je umístěný na řídítkách elektrokola.
- Snímače – Zaznamenávají informaci o rychlosti, popřípadě i síle, šlapání a předávají ji řídicí jednotce.
- Senzory brzdění – Při použití brzd okamžitě deaktivují motor, což zvyšuje účinnost brzdění.
Typy elektrokol
Na začátku je nutné se zamyslet, kde budete na elektrokole jezdit nejčastěji a za jakým účelem si ho pořizujete. V podstatě se rozhodujete jako u normálního kola. Na trhu najdete modely určené pro jízdu po městě, skládací kola, horská kola či krosová (treková) kola.
Typ elektrokola |
Určení |
Výhody |
Nevýhody |
Městské |
Doprava do školy, práce |
+ Výbava (blatníky, světla, stojánek, nosič) |
– Nevhodné do náročnějšího terénu |
Krosové |
Město i příroda |
+ Univerzální využití |
– Omezená výbava |
Horské |
Náročnější terén, sportovní a adrenalinová jízda |
+ Hydraulické brzdy
+ Vyšší počet převodů
+ Odolné provedení |
– Vyšší cena
– Omezená výbava |
Skládací |
Město, kratší výlety v nenáročném terénu |
+ Nižší hmotnost, skladnost
+ Výbava (blatníky, světla, stojánek, nosič) |
– Krátký dojezd |
Městské elektrokolo
Kolo určené pro jízdu ve městě ocení především uživatelé, kteří chtějí jezdit do práce nebo na nákupy. Jelikož dopravování po městě je mnohdy náročné, je dobré, aby kolo nebylo příliš těžké a také se dobře a jednoduše ovládalo.
Městská elektrokola mají často nižší rám, který ulehčuje sesedání a nasedání, kterému se při provozu často nevyhnete. Bývají vybavena pomocným příslušenstvím, jako jsou integrovaná světla, nosič, nebo blatníky. Cenný je také ochranný kryt řetězu, který zamezí kontaktu s oděvem a jeho umazání.
Skládací elektrokolo
Skládací variantu elektrokola ocení především uživatelé, kteří chtějí malé a skladné kolo, které mohou v případě potřeby přenést nebo převézt hromadnou dopravou. Tato kompaktní verze se hodí primárně na cesty v okolí bydliště nebo na dojíždění do práce. Kvůli kratšímu dojezdu a často neodpružené vidlici ale není ideální na delší tratě či jízdu náročnějším terénem.
Nezapomínejte ani na fakt, že ačkoliv se jedná o skládací elektrokolo, jeho hmotnost bude v porovnáním s běžným skládacím kolem vyšší, neboť samotný motor a baterie něco váží.
Horské elektrokolo
Horské elektrokolo je vhodné pro jízdu v přírodě. Jedná se o častou variantu především u zákazníků, kteří hledají sportovní vyžití. Pro tento účel jsou horská kola často vybavena odpruženou vidlicí, hydraulickými brzdami a složitější elektronikou. Je důležité, aby dopomoc při jízdě byla co nejcitlivější a nejúčinnější, což přispívá k maximálnímu požitku z jízdy.
Tyto modely často disponují přehazovačkou o větším počtu převodů, většinou 7 až 10. Důležitá je také odolnost a kvalita, která umožní jízdu v náročných podmínkách (Ze zdroje: Jak vybrat elektrokolo).
Krosové (trekové/trekingové) elektrokolo
Krosové elektrokolo, nebo také nazývané trekové či trekingové, je varianta pro uživatele, kteří hledají kolo pro univerzální použití. Důležitá je pro ně všestrannost, životnost a dlouhý dojezd. Hodí se jak pro vyjížďky do terénu, tak pro projížďky po městě. Velice často disponuje odpruženou vidlicí. Dalo by se říci, že se jedná o určitý mezistupeň kola městského a horského.
Motor
Základní prvek, který dělá elektrokolo elektrokolem, je pohon. Je důležité ujasnit si, že jakkoliv umístěný pohon vás většinou nezbaví nutnosti šlapat. Nicméně vám tuto činnost může významně ulehčit. Jízda se tak pro vás stane komfortnější a méně namáhavou. Obzvláště se o tom přesvědčíte v kopcovitém terénu, kde s dopomocí elektropohonu nebudete muset vynakládat takové množství energie a síly jako v případě klasického kola. Elektrický pohon také zvládne srovnat výkonnostní rozdíly mezi několika cyklisty.
Umístění motoru
Můžete se setkat s různými typy umístění motoru – na předním kole, na zadním kole a ve středu kola.

Každá varianta má své výhody a nevýhody, většinou se také liší typ a pořizovací cena kol s různými typy umístění motoru.
Umístění pohonu |
Výhody |
Nevýhody |
Na předním kole |
+ Snadná instalace
+ Nízká cena |
– Zatěžování předního kola
– Nevhodné do náročného terénu |
Na zadním kole |
+ Lepší přenos točivého momentu
+ Snadná manipulace s kolem
+ Vhodné do náročnějšího terénu |
– Opotřebovávání zadního kola
– Komplikovaná výměna zadního kola |
Ve střední části kola |
+ Optimální vyvážení kola
+ Rychlá a plynulá asistence |
– Vyšší cena
– Kratší životnost řetězu |
- Na předním kole – Motor v přední části kola najdete nejčastěji u modelů určených do města. Jeho výhodou je zejména snadná instalace a nízká pořizovací cena, v kombinaci s akumulátorem umístěným v zadní části také kolu dodává dobrou vyváženost. Jeho nevýhody jsou spojené právě se zatížením předního kola. Může totiž docházet k jeho podkluzování a při najíždění na obrubník se také trochu více nadřete. Do horšího terénu se proto takové kolo moc nehodí.
- Na zadním kole – Tato varianta vám přinese lepší přenos točivého momentu (kola neprokluzují). Celkově je to vhodnější varianta, co se jízdy v terénu týče, proto ji najdete hlavně u horských a krosových kol. Manipulace s kolem je méně náročná, přední kolo je lehčí, takže se pro terénní jízdu hodí. Nevýhodou je větší opotřebovávání zadní části kola, které bývá vlivem umístění motoru nevyvážené. Zadní motor také komplikuje výměnu kola, která vyžaduje speciální klíč.
- Ve středu kola – Poslední možností je umístění motoru ve střední části kola. Tato varianta nabízí nejlepší hodnoty, co se vyvážení elektrokola týče. Dosáhnete maximálního výkonu i při úspornější jízdě. Počítat však musíte s vyšší cenou než u předchozích dvou variant. Nejčastěji na něj narazíte u horských kol, bývá ale i u jiných, zpravidla dražších, modelů.
Výkon motoru
Možná si říkáte, že nejlepší bude vždy koupit co nejvýkonnější elektrokolo, má to ovšem svá ale. Ačkoliv můžete narazit na modely s výkonem okolo 500 a více W, česká legislativa povoluje pouze elektrokola s maximálním výkonem 250 W. Modely vyšším výkonem už je potřeba registrovat jako elektrické motocykly a podmínkou jejich používání je odpovídající řidičský průkaz.
Existuje jedna drobná klička, jak pořídit kolo s vyšším výkonem a vyhnout se podmínce řidičského průkazu. Jsou jí kola s tzv. offroad režimem. To v praxi znamená, že má kolo například výkon 350 nebo i 500 W, který je uměle snižovaný na 250 W. Mimo silnice ale můžete přejít na offroad režim a využít plného výkonu kola.
Pořízení modelu s vyšším výkonem má své výhody, i když jej neplánujete využívat naplno. Takový motor má totiž díky umělému snížení výkonu rezervu, a tak se neopotřebovává tolik, jako model, který pracuje stále naplno.
Zvyšování výkonu motoru
V dnešní době už můžete narazit na upravené modely s výkonem přesahujícím 700 W, které tak dosahují rychlosti i okolo 70 km/h. Takovéto úpravy bychom ale příliš nedoporučili. V první řadě bude každá jízda, potažmo každý pád s takovýmto kolem výrazně nebezpečnější a následky mohou být závažnější. Mimoto také úpravou kola přicházíte o záruku a můžete jej dokonce poškodit, což u produktu za několik desítek tisíc není zrovna žádoucí.
Snímač šlapání
Snímač šlapání zaznamenává, zda jezdec šlape a při jaké frekvenci. Tuto informaci přenáší do řídicí jednotky, která podle toho upravuje míru asistence. Na trhu najdete dva typy snímačů, otáčkové a torzní.
- Otáčkové (magnetové, diodové) snímače – Jednodušší varianta, pozná, že jezdec šlape a při jaké frekvenci. Nezaznamená hned první šlápnutí, nastává tak prodleva před zapnutím asistence. Otáčkové snímače jsou vhodné pro rekreační jízdu a bývají častěji u městských a skládacích kol.
- Torzní (silové, tlakové, momentové) snímače – Komplikovanější a výrazně dražší verze, sleduje také sílu záběru a napnutí řetězu. Reaguje hned na první šlápnutí a umí citlivěji regulovat míru dopomoci. Torzní snímače najdete nejčastěji u krosových a horských kol.
Baterie
Baterie je srdcem celého elektrokola. Rozhodující je potom především otázka její kapacity, od čehož se pak odvíjí maximální dojezd kola, což ale samozřejmě také záleží na vámi zvolené úrovni dopomoci. Důležitá je také samozřejmě životnost baterie, nebo to, kolik nabíjecích cyklů zvládne.
Nejčastěji a nejvíce používané jsou dnes především lithiové baterie. Konkrétněji modifikace Li-Pol, Li-Ion, nebo LiFePO4. Nabízejí pěkný poměr ceny, váhy, životnosti a výkonu. Životnost se potom ale především odvíjí od toho, jak ji používáte a jak se o ní staráte. Nejčastěji udávaná životnost je kolem 15 000 až 25 000 najetých km.
Aby baterie vydržela co nejdéle, je dobré ji vždy po každé jízdě dobíjet a to na maximální hodnotu. Dobíjení by se mělo vždy provádět nepřerušovaně. Je nutné také myslet na to, že není dobré, aby se baterie zcela vybila. Na zimu ji potom nevystavujte teplotám pod 0, neboť to životnost rozhodně neprodlouží a stejně tak ji chraňte před vysokými teplotami.
Běžné umístění baterie bývá:
- Na rámu kola – Častou a snad nejoptimálnější variantou je umístění baterie na rám kola, nebo přímo do rámu kola, jako například u kol skládacích. Tato poloha nabízí hned několik výhod, není například narušeno těžiště kola, vše působí celistvým dojmem a nenarušuje design kola.
- Na sedlové tyči – Další možností je umístění baterie na sedlové tyči. Podobně jako u umístění na rámu není narušeno těžiště. Dochází ale k celkovému prodloužení kola. Elektrokola s tímto umístěním baterie mívají pouze jeden převodník, nabídnou tedy např. 1×8 převodů, zatímco kola s trojpřevodníkem mohou mít např. 3×9 převodů. Tuto variantu proto najdete především u městských a skládacích kol, kde terén nevyžaduje vyšší počet převodů.
- Na nosiči – Další možností je uložení baterie na nosiči. Její výhodou je snadná manipulace. Kola s touto formou umístění budou nejčastěji určena pro cestovní určení nebo jízdu po městě. Jedná se tedy především o kola městská nebo treková.
Dojezd
Pod označením dojezd se myslí vzdálenost, po kterou můžete počítat s dopomocí při šlapání, než dojde k vybití. Dojezd je ovlivněn baterií a faktory, jako je terén, styl jízdy, hmotnost jezdce, nastavení stupně dopomoci, a povětrnostní podmínky panující při jízdě.
Celá problematika dojezdu by se dala přirovnat k jízdě v autě. Také nějakou dobu trvá, než přijdete například na optimální způsob řazení. I jízda na elektrokole chce jistý cvik a zkušenosti. Pokud celou cestu budete využívat maximální hodnotu dopomoci, nedojedete tolik jako při nižší úrovni.
Čím je vyšší kapacita baterie, tím delší je potom hodnota dojezdu. Například u kapacity baterie 15 Ah bude nejdelší hodnota dojezdu kolem 120 km a více. S kapacitou kolem 9 Ah ujedete vzdálenost kolem 40 až 70 km na jedno nabití. Co nejdelšího dojezdu dosáhnete také pomocí správné volby plášťů, nahuštěním, seřízením brzdového systému a celkově dobrým technickým stavem elektrokola.
Ovládací panel
Na předních řídítkách kola najdete ovládací panel, díky kterému získáte informace o vaší jízdě, ujetých kilometrech, nebo době jízdy. Hlavně však o stupni nabití či vybití baterie. Panelem také budete regulovat a volit úroveň elektrické asistence. Většinou kola nabízejí kolem 3 až 5 těchto úrovní. Čím více možných úrovní, tím větší možnost si nastavit optimální hodnotu dopomoci pro vás.
Samotný pohon můžete samozřejmě zcela vypnout, ale potom musíte počítat s tím, že celý systém něco váží a kolo je těžší, takže se vám nepojede tak dobře jako na kole klasickém. Elektrokolo je však spíše určeno k využívání elektrické asistence. Navíc po prvních vyjížďkách zjistíte, že se vám systém ani vypínat nechce.
Panel můžete vybírat také podle technické zdatnosti uživatele. Existují velmi jednoduché modely, které se ovládají pomocí jednoho tlačítka, nebo také například multimediální varianty s LCD displejem a řadou pokročilejších funkcí. Záleží na vás, které ovládání je pro vás pohodlnější, jednoduché modely budou vhodnější například pro seniory nebo jezdce, kteří se nechtějí při jízdě zabývat zbytečnými složitostmi.
Rám a nosnost
Při volbě rámu je nutné určit, zda uživatel bude žena, nebo muž. Na trhu najdeme elektrokola s rámem vhodným pro ženy i muže. Natrefit můžete také na unisex rám, tedy univerzální variantu. Pokud víte, že budete jezdit především po městě, je dobré zvolit například elektrokolo s nižším rámem, neboť pro vás časté sesedání a nasedání bude méně obtížné.
Výška rámu se zpravidla odvozuje od výšky postavy a bývá udávána v palcích nebo velikostech XS-XL, jak je známe u oblečení. Velikosti se ale mohou u různých prodejců lišit. Vliv má samozřejmě například i délka končetin, takže tato pomůcka není zcela stoprocentní, ve většině případů se ale dost dobře trefíte. U krosových kol se doporučuje volit rám spíše vyšší.
Výška postavy (cm) |
Výška rámu (palce) |
150 – 155 |
15 – 16 |
155 – 160 |
16 |
160 – 165 |
16 – 17 |
165 – 170 |
17 – 18 |
170 – 175 |
18 – 19 |
175 – 180 |
19 – 20 |
180 – 185 |
20 – 21 |
185 – 190 |
21 – 22 |
190 – 195 |
22 – 23 |
195 a více |
23 a víc |
Co se nosnosti týče, tak dnešní kola jsou koncipována většinou na nosnost kolem 110 až 150 kg, takže nabízejí dostatečně velkou variabilitu, a tak i lidé s vyšší váhou by měli bez problémů najít vhodné kolo pro ně. Někteří prodejci se dokonce specializují na elektrokola s vyšší nosností a zakoupit tak můžete třeba i modely s nosností okolo 170 kg.
Váha elektrokola
Zapomínat byste neměli ani na hmotnost samotného elektrokola, která není úplně nízká. Obvykle se pohybuje mezi 20 a 25 kg. V pohybu nebude hmotnost problém, také při chůzi s kolem můžete využít režim asistence, je ale potřeba, abyste byli kolo schopní uzvednout např. v případě pádu, což může být komplikované zejména pro seniory.
Výška ráfku
Při výběru je důležité zvolit i správnou výšku ráfku neboli velikost kol. Tento rozměr se udává v palcích, u horských kol se nejčastěji setkáte s hodnotami 26″, 27,5″ a 29″, u městských a krosových 28″. U skládacích a dětských kol potom 12″, 14″, 16″, 20″ a 24″. Výška 29″ je ideální pro jezdce s výškou nad 170 cm, rozměry okolo 26″ jsou naopak vhodné pro děti a jezdce s menší postavou.
Při volbě výšky ráfku ale nezáleží jen na výšce jezdce, záleží také na terénu a stylu jízdy. Větší kola lépe překonávají překážky a na jedno šlápnutí s nimi ujedete větší vzdálenost. Menší kola jsou ideální na jízdu s proměnlivou dynamikou, tedy pokud často měníte směr a rychlost, jako například při jízdě ve městě.
Materiál
Pokud jde o materiál rámu, u drtivé většiny modelů na trhu se setkáte s označením „dural“, v praxi jde o sloučeninu hliníku Al 6061. Označení „dural“ je v tomto ohledu trochu sporné, podle některých zdrojů se jako duraly mohou nazývat pouze sloučeniny hliníku začínající dvojkou, které se vyznačují vysokou pevností a tvrdostí, ovšem hůře odolávají korozi.
V praxi se ale pod pojmem dural skrývá v podstatě jakákoliv pevná slitina hliníku. U dražších modelů elektrokol můžete narazit i na karbonové provedení rámu, které potěší nižší hmotností a vyšší odolností.
Kvalita komponent
Nejen při výběru rámu byste měli myslet také na materiál, ze kterého je vyrobený. To samé platí i pro další komponenty, jako je přední vidlice, sedlovka nebo řidítka, kde opět hraje prim karbon, který je pružný a lépe pohlcuje vibrace.
Podstatnou roli hrají také brzdy a odpružení. Při výběru brzd je dobré dívat se po hydraulických kotoučových brzdách, které jsou nejúčinnější, a to zejména pokud kupujete horské kolo. U městských nebo krosových elektrokol si vystačíte i s klasickými V-brzdami, jejichž výhodou je nižší hmotnost v porovnání s hydraulickou variantou.
Co se týče odpružení, přední vidlice by měla být pružinová, u dražších modelů najdeme i vzduchovou. Nejlepší modely jsou vybavené inteligentním systémem pružení, které přizpůsobují míru pružení podle nerovnosti terénu.
Doplňky
Co se týče doplňků, elektrokola se od klasických kol většinou příliš neliší. V jejich výbavě tak najdete například blatníky, stojánek, světla, nosič a další užitečné prvky, které jsme již zmínili v popisu jednotlivých typů elektrokol. Existuje ovšem několik přídavků, na které u běžného kola jen tak nenarazíte:
- Displej – Napomáhá s ovládáním elektrokola, umožňuje komfortnější výběr režimů asistence a informuje například o ujeté vzdálenosti, rychlosti či stavu baterie.
- USB konektor – Umožňuje nabíjení vašeho mobilu, přehrávače, GPS navigace nebo jiného přenosného zařízení přímo při jízdě. Nestane se vám tak, že byste se ztratili a zjistili, že je váš mobil zcela vybitý.
Oblíbené značky elektrokol
Možná vás trochu překvapí, že řada nejoblíbenějších značek elektrokolo na našem trhu je česká. Patří mezi ně například značky Lectron či Crussis. V této kapitole si nejpopulárnější výrobce a jejich sortiment představíme.
Elektrokola Lectron
V nabídce značky Lectron najdete několik desítek různých modelů. Většinou jde o elektrokola horská nebo krosová, najde se ale i dostatek variant určených do města. Skládací elektrokola tento výrobce nenabízí. Cenově pokrývá rozmezí od nižší až po vyšší třídu, nejlevnější model svou cenou přesahuje 20 000 Kč, za nejdražší už dáte více než 60 000 Kč. Stále ale nejde mezi elektrokoly o vyloženě neobvyklé částky.
Kola Lectron obvykle nabízejí slušný dojezd okolo 120 km, některá dokonce slibují i 150 km. Motory těchto kol mohou mít výkon až 700 W. Celkové provedení bývá odpovídající typu a ceně konkrétního modelu.
Elektrokola Crussis
Jen málokdo nabídne tak široký výběr produktů, jako značka Crussis, vybírat můžete hned z několika stovek, převážně horských či krosových, elektrokol. Skládací kola u této značky nenajdete, vyrábí ale i několik městských modelů, ačkoliv jsou oproti terénním typům v menšině. Co v nabídce tohoto výrobce nenajdete, jsou vyloženě cenově dostupné modely. I cena nejlevnějšího elektrokola se blíží 30 000 Kč, nejdražší přesahuje 100 000 Kč.
Silnou stránkou elektrokol Crussis je rozhodně dojezd, poměrně často se setkáte se 150 nebo 170 km, výjimkou nejsou ani modely s dojezdem 200 km. Navíc jsou tato elektrokola vybavena populárním elektromotorem Bosch, který obvykle nabízí nadstandardní výkon 500 a více W.
Elektrokola Hecht
Nabídka značky Hecht z velké části sestává ze skládacích a městských modelů, nechybí ale ani varianty určené do terénu. Pozitivem je přívětivá cena, levnější modely stojí okolo 20 000 Kč a i ty nejdražší nepřesahují cenovku 40 000 Kč, která bývá u řady značek ještě poměrně nízká.
Vzhledem k ceně se od těchto kol samozřejmě nedají očekávat zázraky. To je patrné zejména u výkonu motoru, který je i u terénních modelů pouze 250 W. Také dojezdem se elektrokola Hecht drží spíše nižších hodnot, maximum je 120 km, některá ale nabízejí třeba jen 60 km.
Cena
Při výběru elektrokola samozřejmě nesmíme zapomenout ani na jeho cenu, přece jen nejde o zrovna malou investici. Ceny se pohybují v desítkách tisíc a v různých cenových hladinách můžete najít velmi rozdílné modely. Pojďme si tedy stručně shrnout, co můžete za své peníze očekávat.
Do 20 000 Kč
Do 20 000 Kč můžete pořídit základní modely elektrokol a malá skládací elektrokola. V této cenové kategorii si pohodlně vyberete, pokud hledáte elektrokolo spíše pro kratší vzdálenosti a nekladete velký důraz na vysoký výkon
Od 20 000 do 30 000 Kč
V kategorii od 20 000 Kč do 30 000 Kč najdete základní modely horských a krosových kol. Městská kola v této cenové hladině už patří k velmi dobře vybaveným modelům a pokud hledáte výkonnější kolo do města, pravděpodobně jej najdete tady.
Od 30 000 Kč do 40 000 Kč
Nad 30 000 Kč už seženete velmi dobrá skládací a krosová elektrokola, některé horské modely v této cenové kategorii se také vyznačují skvělými vlastnostmi. Pokud ale hledáte po všech směrech vynikající horské elektrokolo, pravděpodobně si ještě pár tisíc připlatíte.
Nad 40 000 Kč
Nad 40 000 Kč se dostanete, pokud hledáte vynikající horské elektrokolo nebo naprosto špičkové modely v jakékoliv jiné kategorii. Nejlepší elektrokola se mohou vyšplhat i na pořizovací cenu vyšší než 80 000 Kč, záleží tedy hlavně na vás, jak moc je pro vás tato investice přijatelná.
Údržba elektrokola
Aby vám motorizovaný bicykl dlouho a dobře sloužil, je potřeba mu věnovat náležitou péči. Tou je pravidelná kontrola a údržba všech komponent a celkového stavu kola. Některé úkony doporučují odborníci provádět před každou jízdou, jiné stačí až po nějaké době používání, zhruba po 200 kilometrech. Jednou za rok byste měli svěřit kolo odbornému servisu, který se postará o důkladnou údržbu a tím i vaše bezpečí (Zdroj: TechRadar).
Před každou jízdou
Stejně jako u běžného kola je potřeba zkontrolovat některé důležité prvky. Těmi jsou zejména brzdy, jejich funkčnost a seřízení. Dobré je zkontrolovat také stav pneumatik i dostatečné nahuštění a případně odstranit problémy. Dbát byste měli také o dobré utažení všech spojů, ať už na řídítkách, pedálech, skládacím mechanismu a další.
U elektrokol se musíte také zaměřit na stav nabití baterie, bez té se zkrátka neobejdete. Samozřejmostí je také pravidelné čištění všech částí kola a to v závislosti na znečištění.
Po 200 kilometrech
Jednou za čas se nevyhnete ani důkladnější údržbě. Tou je mazání řetězu, ložisek a čepů. Promazat je potřeba také měnič rychlostí a ústí bowdenů – brzdicí a řadicí lanka. Kontrolu potřebují všechny spoje, šrouby a paprsky. Samozřejmostí je také vyčištění všech hůře dostupných částí kola.
Pozor na vodu
Nemusíte se samozřejmě bát každého sprchnutí, pokud je ale déšť natolik intenzivní, že dojde k zatečení vody do elektroniky kola, může dojít k jejímu, alespoň dočasnému, vyřazení. Ideální proto není ani projíždění větších kaluží. Pokud kolo převážíte, například na cyklonosiči (těm jsme mimochodem věnovali samostatný článek Jak vybrat cyklonosič), doporučujeme jej zabalit, aby nebylo vystaveno dešti.
Dobrý den,na elektrokole nesmím jet větší rychlostí než 25 km/h? Asi jsem to špatně pochopil.
Děkuji za odpověď. Král