Nejlepší elektrokola 2025: Recenze, testy a srovnání
V kategorii městských elektrokol doporučujeme
Crussis e-Country full 11.9 (2024)
85 000 Kč
Orientační cena
Jaké elektrokolo vybrat dle srovnání
Obsah článku
Náš porovnávací test elektrokol je zaměřen na modely od prověřených značek, podstatnou část tvoří elektrokola vyráběná v České republice. Ve srovnání najdete modely městských, krosových, horských i skládacích elektrokol. Z městských vede model Crussis e-Country full 11.9 s až 150km dojezdem, mezi krosovými zaujme Crussis e-Cross 9.8 s výkonným motorem Bafang, z horských můžeme doporučit Apache Hupahu MX1 400 a ze skládacích modelů si nejlépe vedl Lovelec Fornax.
Jak srovnáváme elektrokola?
Elektrokola v našem výběru dělíme do čtyř kategorií, na městská, krosová, horská a skládací. Městské elektrokolo využijete hlavně na cesty do práce či do školy, do terénu a na delší trasy se hodí spíše krosový nebo horský model. Skládací verze je potom vhodná do města, ale třeba i na cestování.
Mezi důležité faktory výběru patřil výkon a výdrž kola, pozornost jsme věnovali také jeho konstrukci a výbavě, jako jsou například blatníky, světla, stojánek či displej. Konkrétně jsme tak u kol hodnotili především:
- Nosnost
- Typ brzd a přítomnost odpružení
- Dojezd
- Umístění baterie a motoru
- Výkon motoru
- Množství převodů
Pro usnadnění výběru vám všechny zmíněné parametry detailně představíme také v článku Jak vybrat elektrokolo, využít můžete také naše srovnání elektrokol od značky Crussis. Pokud ovšem toužíte po klasickém kole bez přídavného elektrického pohonu, není nic snazšího než zabrousit na naše srovnání jízdních kol. Jestli naopak máte rádi přibližovadla poháněná elektřinou, možná vás zaujme náš článek o elektrických koloběžkách.
Nejlepší elektrokola dle srovnání
Městská elektrokola
Mají typickou výbavu – stojánek, světla, nosič a blatníky. Hodí se na cesty do práce či do školy, většinou nejsou uzpůsobené pro náročnější terén.
Hodnocení | Produkt | Klady | Zápory | Orientační cena | Aktuální cena |
---|---|---|---|---|---|
Top 1 |
|
|
85 000 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 2 |
|
|
46 000 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 3 |
|
|
60 000 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 4 |
|
|
26 000 Kč | Zobrazit nabídky |
Krosová elektrokola
Jde o kola vhodná hlavně na sport a do terénu, mohou ale mít i některé prvky výbavy určené do města, a dají se tak využít takřka univerzálně.
Hodnocení | Produkt | Klady | Zápory | Orientační cena | Aktuální cena |
---|---|---|---|---|---|
Top 1 |
|
|
46 500 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 2 |
|
|
92 700 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 3 |
|
|
43 500 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 4 |
|
|
36 000 Kč | Zobrazit nabídky |
Horská elektrokola
Mívají nejvyšší výkon a nejdelší dojezd, hodí se na delší výlety a adrenalinovou jízdu v terénu. Do města nemají dostatečnou výbavu.
Hodnocení | Produkt | Klady | Zápory | Orientační cena | Aktuální cena |
---|---|---|---|---|---|
Top 1 |
|
|
54 500 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 2 |
|
|
33 000 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 3 |
|
|
63 000 Kč | Zobrazit nabídky |
Skládací elektrokola
Jsou ideální na cestování, na jízdu do školy či do práce nebo kratší výlety. Mají nejnižší hmotnost, ale také nejkratší dojezd.
Hodnocení | Produkt | Klady | Zápory | Orientační cena | Aktuální cena |
---|---|---|---|---|---|
Top 1 |
|
|
62 000 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 2 |
|
|
33 000 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 3 |
|
|
27 000 Kč | Zobrazit nabídky |
Jak chápat redakční hodnocení?
Doporučujeme jen produkty, které mají dle posouzení redaktora hodnocení nad 70 % (alespoň „Dobré“). Podívejte se, co jednotlivé procentní hladiny znamenají.
Recenze nejlepších elektrokol
Crussis e-Country full 11.9 (2024)
- Kvalitní a silný motor
- Pevná a odolná konstrukce
- Celoodpružené elektrokolo
- Vysoká kapacita baterie
- Bez USB portu
- Pouze blatníky ve výbavě
- Vyšší cena
Crussis e-Country full 11.9 je tím nejlepším, co se značce Crussis doposud podařilo vytvořit. Model tak boří hranici mezi městskými a horskými elektrokoly. K tomu přispívá nejen jeho robustní konstrukce, ale i celkové odpružení. Za zmínku stojí také výkonný motor Bosch Performance Line CX – Smart System a baterie PowerTube s kapacitou 625 Wh, se kterou dosáhnete dojezdu až 150 km. Jestli vám nevadí vyšší cena a potrpíte si na kvalitu, věříme, že Crussis e-Country full 11.9 je pro vás správnou volbou. Přečíst celou recenzi
Crussis e-Country 7.8 (2023)
- Velká kola
- Pevná a stabilní konstrukce
- Dojezd až 150 km
- Výkonný motor
- Pouze 2A nabíječka
- Bez osvětlení
Dámské městské elektrokolo Crussis e-Country 7.8 je vynikající volbou pro ty, kteří hledají spolehlivé městské kolo, které zvládne i náročnější terén – hravě tedy dokáže konkurovat i krosovým modelům. Oproti svým konkurentům dokáže nabídnout velmi výkonný motor s nominálním výkonem až 500 W a kroutivým momentem 80 Nm. Kromě toho disponuje vysokou kapacitou baterie dosahující 630 W, díky čemuž dokáže na jedno nabití ujet až 150 km. Pochlubit se však může i výbavou zahrnující nosič a blatníky. Přečíst celou recenzi
Leader Fox Neba (2023)
- Rychlonabíječka
- Nízký rám pro snadné nastupování
- Lze využít i jako trekové elektrokolo
- Plná výbava
- Pouze tři režimy asistence
- Menší displej
Leader Fox Neba je pánské městské elektrokolo, které vás překvapí svým tichým a plynulým chodem. S baterií LG o kapacitě 540 Wh vám dokáže nabídnout dojezd až 100 km, což z něj dělá ideálního společníka pro denní dojíždění i delší výlety. Celkově Leader Fox Neba představuje skvělou volbu pro ty, kteří hledají spolehlivé a pohodlné elektrokolo do města i přírody. Přečíst celou recenzi
Crussis e-City 1.15 (2022)
- Cenově dostupný
- Kvalitní zpracování
- Disponuje blatníky a nosičem
- Bez USB portu
- Jen 2 A nabíječka
- V-brake
Elektrokolo Crussis e-City 1.15 je moderní a výkonné elektrokolo vhodné hlavně pro jízdu ve městě. Nabídnout vám dokáže dlouhý dojezd až 140 km, baterii s kapacitou 630 W a výkonný elektromotor Bafang. Jeho velkou výhodou je zejména nízká cena, která se nějak extrémně neprojevuje na celkové kvalitě modelu. Narazíte tak jen na menší mínusy, jako je absence hydraulických kotoučových brzd či 2A nabíječka. Přečíst celou recenzi
Crussis e-Cross 9.8 (2023)
- Vybaven USB portem
- Výkonný motor
- Vzduchem tlumená vidlice
- Dlouhý dojezd
- Bez základní výbavy
- Vysoká cena
Krosové elektrokolo Crussis e-Cross 9.8 je solidní volbou pro ty, kteří hledají spolehlivé elektrokolo pro jízdu po městě, ale i na nezpevněných cestách. Běžně tak díky své výkonné baterii a motoru dokáže snadno překonávat stoupání, přičemž nabízí vysokou spolehlivost i při jízdě po rovině. S kapacitou baterie 720 Wh tak dokáže jezdci nabídnout dojezd až 170 km. Ve výbavě má také výkonný motor s nominálním výkonem 500 W a vzduchem tlumenou vidlici. Přečíst celou recenzi
Haibike Trekking 7 High (2023)
- Kvalitní a silná baterie
- Dojezd až 300 km
- Pevná a stabilní konstrukce
- Převodovka 1×12
- Plná výbava do města
- Vyšší cena
- Méně pohodlné sedadlo (lze vyměnit)
Haibike Trekking 7 High je univerzální elektrokolo navržené pro komfortní jízdu jak po městských, tak horských trasách. O plynulou jízdu se postará výkonný Yamaha PW-X3 motor s 85Nm točivým momentem a 720Wh baterie, se kterou lze za ideálních podmínek dosáhnout dojezdu až 300 km. Kromě robustní konstrukce vám nabídne také plnou výbavu do města. Některé uživatele však může odradit vyšší cena. Přečíst celou recenzi
Crussis e-Gordo 7.8 (2023)
- Vysoká kapacita baterie
- Dojezd až 170 km
- Kvalitní odpružení vidlice
- USB konektor
- Bez světel a stojánku
- Pouze osm stupňů rychlostí
Crussis e-Gordo 7.8 je kvalitní pánské krosové elektrokolo, které nabízí vysoký výkon a také poměrně nízkou cenu. S jeho baterií o kapacitě 720 Wh a motorem Bafang s výkonem 500 W dokáže nabídnout úctyhodný dojezd až 170 km. Pro náročnější terén je opatřeno také odpruženou vidlicí a kvalitními hydraulickými kotoučovými brzdami. Za poměrně dostupnou cenu tak můžete mít doma výkonné elektrokolo, jež využijete ve městě i mimo něj. Přečíst celou recenzi
Lectron Voyager MRS (2022)
- Vysoký výkon motoru
- Dlouhý dojezd
- Lehká konstrukce
- Odnímatelná baterie
- Bez výbavy
- Dlouhé nabíjení až 9 h
Elektrokolo Lectron Voyager MRS je skvělou volbou pro ty, kteří hledají spolehlivé a výkonné unisex krosové elektrokolo za nízkou cenu. Jeho stabilní ale zároveň lehká konstrukce jej předurčuje nejen k jízdě po městě, ale i v lehce náročnějším terénu. I přesto, že je cenově dostupný nabízí výkonný středový motor a baterii s kapacitou 630 Wh – maximální délka dojezdu tak činí 150 km. Velkou výhodou je také odnímatelná baterie, jejíž nabíjení však trvá i déle než devět hodin.
Apache Hupahu MX1 400 (2023)
- Kvalitní robustní konstrukce
- Vysoká kapacita baterie
- Velký moderní displej
- 5 režimů asistence
- Vhodné do velmi náročného terénu
- Pouze 3A nabíječka (delší nabíjení)
- Převody 1×9
Apache Hupahu MX1 400 je cenově dostupné a spolehlivé elektrokolo, které se hodí pro jízdu v horském terénu i po městě. Díky čtyřtaktnímu motoru, šestistupňové převodovce a kvalitnímu odpružení vám nabídne optimální výkon pro překonání široké škály terénů. Pokud hledáte dobrý poměr mezi cenou a kvalitou, určitě stojí Apache Hupahu MX1 400 za zvážení.
Crussis e-Guera 5.8 (2023)
- Ideální pro kratší a náročné trasy
- Výkonný motor
- 5 režimů asistence
- Nedisponuje USB portem
- Žádná výbava
- Nabíječka 2A
Crussis e-Guera 5.8 je cenově dostupné dámské horské elektrokolo, které sice nenabízí nejlepší výkon, ale hravě si s ním vystačíte i při zdolávání náročnějších tras. Kromě kvalitně zpracovaného hliníkového rámu jezdci nabídne výkonný motor Bafang s nominálním výkonem 500 W a baterii s kapacitou 468 Wh – elektrokolo tak dokáže ujet až 115 km na jedno nabití. Podobně jako výkonnější modely disponuje pěti režimy asistence a také hydraulickými kotoučovými brzdami. Přečíst celou recenzi
Crussis ONE-Largo 9.9-L (2024)
- Dostupné tři výšky rámu
- Převody 1×12
- Dojezd až 200 km
- USB Micro-B
- Vyšší cena
- Bez výbavy
Crussis ONE-Largo 9.9-M je určeno pro jízdu v náročném horském terénu. Vybaven je výkonným motorem Panasonic GX Ultimate a baterií LG 900 Wh, díky níž vám dokáže nabídnout dojezd až 200 km. Využít lze také USB Micro-B pro nabíjení ostatních zařízení. Pokud hledáte kvalitu a flexibilitu v jednom, je Crussis ONE-Largo 9.9-M přesně tím, co hledáte. Na druhou stranu ale ne každému musí vyhovovat vyšší cena. Přečíst celou recenzi
Lovelec Fornax (2024)
- Nosnost až 140 kg
- Dlouhý dojezd až 130 km
- Pevná a kvalitní konstrukce
- Plná výbava
- Hydraulické brzdy
- Dlouhé nabíjení
- Výrobce neuvádí výšku rámu
Elektrokolo Lovelec Fornax je moderní a kompaktní skládací elektrokolo, které kombinuje pohodlí a flexibilitu. Díky středovému motoru MOTINOVA VOLANS s výkonem 250 W/500 W a točivým momentem 65 Nm vám dokáže nabídnout dojezd až 130 km. Samozřejmostí jsou také hydraulické brzdy a odpružená vidlice. Oproti jiným druhům elektrokol vám dokáže nabídnout nosnost až 140 kg. Přečíst celou recenzi
Lovelec Flip (2024)
- 5 stupňů asistence
- Nosič s nosností 25 kg
- Dojezd až 130 km
- Nosnost až 140 kg
- Jednoduché složení
- Pouze 2A nabíječka (dlouhé nabíjení)
- Výrobce neuvádí výšku rámu
- Mechanické brzdy
Elektrokolo Lovelec Flip je univerzální model vhodný do města i přírody. Uživateli dokáže nabídnout dojezd 100 až 130 km. Za zmínku stojí také pohodlná sedlovka a nízký rám, který je vhodný i pro seniory či osoby, které mají problémy s pohybovým aparátem. Plusem je také odpružená vidlice, kterou využijete v náročnějším terénu. Pokud hledáte kvalitní skládací elektrokolo pro každodenní dojíždění či na výlety, určitě stojí Lovelec Flip za zvážení. Přečíst celou recenzi
Spirit Joy (2021)
- Výbava do města
- Skladnost
- Tři režimy asistence
- Nižší nosnost
- Kratší dojezd
- Nižší výkon
Elektrokolo Spirit Joy je cenově dostupný model s dojezdem 90 km, který vás sice neuchvátí, ale pro každodenní dojíždění si s ním vystačíte. S výkonem motoru 250 W, šesti převody a třemi režimy asistence je vhodné hlavně pro městskou jízdu. Menším minusem je nízká nosnost 110 kg, která nemusí být dostačující v případě, že se rozhodnete elektrokolo využít například při nákupech. Přečíst celou recenzi
Nejprodávanější elektrokola dle Heureky
Pořadí | Produkt | Hodnocení | Orientační cena | Aktuální cena |
---|---|---|---|---|
Top 1 | Zatím nehodnoceno | 30 000 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 2 | 100 % Počet recenzí: 1 |
44 000 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 3 | Zatím nehodnoceno | 63 000 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 4 | 82 % Počet recenzí: 5 |
54 000 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 5 | Zatím nehodnoceno | 50 000 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 6 | 100 % Počet recenzí: 1 |
28 000 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 7 | 99 % Počet recenzí: 7 |
36 200 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 8 | 94 % Počet recenzí: 20 |
23 100 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 9 | 100 % Počet recenzí: 1 |
80 000 Kč | Zobrazit nabídky | |
Top 10 | 96 % Počet recenzí: 10 |
31 200 Kč | Zobrazit nabídky |
Jak vybrat elektrokolo
Elektrokola se těší velké oblibě nejen mezi milovníky cyklistiky. Jejich výběr přitom nemusí být tak jednoduchý, jak by se mohlo na první pohled zdát. Proto jsme pro vás sepsali krátkého průvodce, v němž jsme se zaměřili na:
- Jak funguje elektrokolo? – Elektrokolo je určené pouze k pomoci při jízdě, kdy je schopné poskytnout podporu motoru do rychlosti 25 km/h.
- Elektrokolo a legislativa – na co se připravit? – Na veřejné komunikace mohou podle legislativy pouze elektrokola s motorem o výkonu 250 W a maximální rychlostí asistence motoru 25 km/h.
- Proč koupit kvalitní elektrokolo – S elektrokolem ušetříte čas, ale i peníze, jelikož nemusíte platit za složitou dopravu ani vyčkávat v dopravní špičce. Kromě toho jeho používání tolik neznečišťuje životní prostředí.
- Nevýhody elektrokol – Pořizovací cena elektrokola může být pro některé uživatele až příliš vysoká – běžně se jedná o investici nad 20 000 Kč. Někomu nemusí vyhovovat ani nutnost pravidelného servisu či delší dobíjení.
- Nejdůležitější části elektrokola – Elektrokolo se svojí konstrukcí nějak zvlášť neliší od klasického jízdního kola. Po technické stránce však disponuje dalšími prvky, jako je motor, baterie, řídící jednotka či snímače.
- Druhy elektrokol – Setkat se můžete hned se čtyřmi druhy elektrokol, a to městskými, skládacími, horskými, krosovými elektrokoly a fatbiky.
- Výběr elektrokola podle účelu – Pro vaši maximální spokojenost byste měli elektrokolo vždy vybírat podle účelu, ke kterému ho chcete využívat. Je totiž velký rozdíl, jestli chcete pravidelně dojíždět do práce, nebo jezdit v extrémně náročném terénu.
- Důležité parametry – Srdcem elektrokola je motor, u nějž je rozhodující jeho výkon. Pro něj je důležitá také kapacita baterie, druh snímače či kvalita konstrukce elektrokoloběžky. Pro výběr na míru se zaměřte též na výšku ráfku a míru odpružení.
- Doplňky – Elektrokola můžete vybavit i dalšími doplňky, jako je lepší displej, USB konektor nebo tuningový čip pro odemknutí rychlostního limitu 25 km/h.
- Oblíbené značky elektrokol – Mezi oblíbené a ověřené značky elektrokol patří Lectron, Crussis, Hecht nebo české značky Leader Fox a Lovelec.
- Cena – Cena elektrokol se pohybuje mezi 20 000 až 40 000 Kč. Moderní a propracované modely se však mohou vyšplhat i přes tuto hranici – u kvalitních a horských kol se často cena pohybuje okolo 60 000 Kč.
- Údržba elektrokola – Kromě pravidelného profesionálního servisu vyžaduje elektrokolo také údržbu, kterou zvládnete sami doma. Důležité je zkontrolovat a případně promazat všechny důležité komponenty. Kromě toho si dejte pozor i na správné skladování baterie.
Jak funguje elektrokolo?
Ještě předtím, než se odhodláte ke koupi elektrokola, je na místě seznámit se s tím, jak přesně funguje. Velká část lidí se totiž domnívá, že za ně elektrokolo odvede veškerou práci, ale jsou na omylu.
- Podpora při jízdě na elektrokole – Elektrokolo nabízí jezdci pouze asistenci při jízdě na kole. Bez šlapání je tedy schopné jet pouze maximální rychlostí 6 km/h.
- Kontrola snímače – Spuštění elektromotoru koriguje snímač, jež sleduje intenzitu šlapání jezdce.
- Několik stupňů asistence – Většina elektrokol nabízí více stupňů asistence, jež se liší svojí intenzitou.
- Vlastní nastavení asistence – Výkonnější modely elektrokol disponují vlastním otočným plynem, s nímž si můžete asistenci regulovat podle sebe.
Elektrokolo lze popsat jako zařízení disponující elektromotorem s výkonem 250 W, jež je určené pouze k asistenci šlapání do rychlosti 25 km/hod. Po jejím překročení se musí ihned odpojit – jízda bez šlapání je možná pouze do rychlosti 6 km/h. V praxi tedy neplatí, že se může jezdec pouze vést, jak se většina lidí mylně domnívá. Běžně se tak při jízdě na elektrokole můžete pořádně zapotit, jelikož motor asistuje při jízdě teprve, když je intenzita šlapání vysoká.
Danou intenzitu sledují takzvané snímače umístěné poblíž převodníku, jejichž úkolem je odhadnout, kdy jezdec potřebuje pomoc motoru. Platí tedy, že čím intenzivněji jezdec šlape, tím větší pomoc od elektrokola může očekávat – asistence motoru je omezena do 25 km/h. U většiny modelů je možné vybírat z různých stupňů asistence.
Setkat se však můžete i s elektrokoly, jež disponují manuálním plynem, s nímž si sami regulujete asistenci elektromotoru. Cílem elektrokola je tedy poskytnout pouze dostatečnou oporu, kdy vám pomůže se zvládnutím náročného terénu, i tak ale počítejte s tím, že se pořádně zapotíte.
Elektrokolo a legislativa – na co se připravit?
Jelikož mohou elektrokola dosáhnout opravdu vysoké rychlosti, musela si na ně posvítit i tuzemská legislativa a orgány EU. Při jízdě se tedy musíte řídit hlavně těmito pravidly:
- Omezení rychlosti a výkonu – Elektrokola pohybující se po pozemních komunikacích a cyklostezkách mohou disponovat maximální rychlostí 25 km/h a výkonem motoru 250 W.
- Povinné příslušenství – Každé elektrokolo musí být opatřené povinným příslušenstvím, jako jsou odrazky, blatníky či světla.
- Povinné nošení helmy – Do 18 let musí všichni jezdci během jízdy na elektrokole nosit cyklistickou helmu.
- Řidičský průkaz a povinné ručení – Pokud se rozhodnete sednout na elektrokolo s vyšším výkonem než 250 W (v takovém případě se bude jednat o motokolo), budete muset vlastnit platné řidičské oprávnění. Nutná je i registrace elektrokola jakožto vozidla a sjednání povinného ručení.
- Omezení upravených elektrokol – Upravená elektrokola s vyšším výkonem se nesmí pohybovat po cyklostezkách ani komunikacích neurčených pro motorová vozidla.
Používání elektrokol je regulováno nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013 Sb. o schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek a dozoru nad trhem s těmito vozidly z 15. ledna 2013. Podle něj se mohou po pozemních komunikacích a cyklostezkách pohybovat pouze zařízení s elektromotorem o výkonu 250 W a maximální rychlostí 25 km/h, přičemž při překročení této rychlosti se musí motor vypnout.
Elektrokolo přitom musí být vybaveno příslušenstvím, jež je zmíněno v příloze k vyhlášce č. 341/2014 Sb, – neobejdete se tedy bez blatníků, odrazek a také světel. Pokud navíc jezdec nedosáhl 18 let, je povinen nosit při jízdě cyklistickou helmu. Pozor si dejte na upravená elektrokola, jež disponují vyšším výkonem a rychlostí, než je povoleno. Zvolená pravidla se totiž nevztahují na modely, jež jsou určené pro pohyb v náročném terénu a na nezpevněném povrchu. Taková elektrokola se mohou pohybovat pouze po komunikacích, která jsou určená pro motorová vozidla.
K tomu je nutné disponovat platným řidičským průkazem, registrovaným elektrokolem a povinným ručením. Jestliže veškerá pravidla nesplníte, a i přesto vyrazíte na komunikace, může vás čekat pokuta až 10 000 Kč – upravená elektrokola bez potřebných dokumentů je tak možné užívat pouze na soukromém pozemku nebo mimo veřejné komunikace, kde nemůžete nikoho ohrozit. Pokud se však rozhodnete elektrokolo upravit na vlastní pěst, může dojít k poškození akumulátoru.
Proč koupit kvalitní elektrokolo
Elektrokolo se od klasického jízdního kola v mnohém liší, díky čemuž přináší celou řadu výhod. Pokud si nejste jistí, zda je pro vás elektrokolo to pravé, možná vás přesvědčí náš výběr důvodů, proč se do něj vyplatí investovat:
- Úspora času i peněz – Pomocí elektrokola se můžete jednoduše dopravovat do práce či školy, přičemž se vyhnete čekání v dopravní špičce. Provoz kola je navíc zpravidla levnější než pravidelné dojíždění městskou hromadnou dopravou.
- Jednoduchá údržba – Elektrokola nevyžadují zvlášť náročnou údržbu. Po ujetí 200 km postačí, když promažete a zkontrolujete důležité komponenty. Pro úsporu času můžete vzít elektrokolo i do servisu.
- Vhodné pro všechny generace – Elektrokolo se hodí nejen pro aktivní cyklisty, ale i nezkušené jezdce. Díky asistenci motoru tak na něj mohou sednout i důchodci či děti.
- Ochrana životního prostředí – Jízda na elektrokole nevytváří žádné emise, díky čemuž je chráněno i životní prostředí.
- Snadná manipulace – Ovládání elektrokola je jednoduché a zvládnou ho i méně technicky zdatní jedinci. Některé modely je navíc možné složit a uložit například do kufru automobilu.
- Dostupnost – Elektrokola jsou v porovnání s běžnými automobily či motocykly podstatně levnější. Kromě toho není nákladná ani jejich údržba, přičemž poruchy u nich nejsou tak časté jako například u starších modelů vozů.
- Flexibilita – S elektrokolem se nemusíte nějak omezovat. Jednoduše ho můžete složit, nastoupit s ním do MHD nebo jej vzít s sebou do práce.
- Pravidelný pohyb – Jízda na elektrokole podporuje pravidelnou fyzickou aktivitu, díky čemuž podpoříte svůj zdravý životní styl. Vyšší stupně asistence při jízdě jsou vhodné i pro osoby, jež se běžně jízdě na kole nevěnují.
- Nízká hlučnost – Elektrokola nejsou tak hlučná jako klasická kola, díky čemuž nebude hluk rušit vaše okolí a ani vás samotné.
Nevýhody elektrokol
I když se řadí elektrokola mezi oblíbené způsoby dopravy, mají také své nevýhody, které mohou být některým uživatelům trnem v oku. Mezi nejčastěji zmiňované nevýhody patří:
- Vysoká pořizovací cena – Zpravidla jsou kvalitní elektrokola dražší než běžná jízdní kola. Investice tak často činí zhruba 20 000 Kč, což může být pro některé zájemce až příliš.
- Vyšší nebezpečí srážky – Elektrokola nejsou tak hlasitá jako klasická jízdní kola, a proto může mnohem častěji dojít ke srážce. Jezdec by měl být tedy mnohem více ostražitý.
- Delší dobíjení – Dobíjení baterie může trvat mezi 4 až 5 hodinami, přičemž je doporučeno mít baterii neustále pod kontrolou.
- Kratší dojezd – Dojezd elektrokol je omezený, přičemž se odvíjí od kapacity baterie, výkonu motoru a také typu terénu. Běžně se průměrný dojezd elektrokola pohybuje mezi 30 až 60 km. Šlapat můžete i v případě, že je elektrokolo vybité.
- Závislost na počasí – S méně kvalitními modely bez ochrany vůči vodě nelze vyrazit na cestu za deště. Problém je však i s mrazem, kdy nesmí baterie promrznout – minimální venkovní teplota činí -10 °C.
- Pravidelný servis – Elektrokola na rozdíl od jízdních kol vyžadují pravidelný servis, který obvykle nezvládnete doma svépomocí.
- Vyšší hmotnost – Elektrokolo je oproti běžnému jízdnímu kolu mnohem těžší – průměrně se jeho hmotnost pohybuje okolo 25 kg.
- Nutnost řidičského průkazu – U výkonnějších modelů, jež nejsou považovány za jízdní kola je nutné disponovat řidičským průkazem, registrací zařízení a také povinným ručením.
Nejdůležitější části elektrokola
Pro lepší orientaci v textu si na začátku popíšeme nejdůležitější prvky elektrokol, se kterými se u běžného kola nesetkáte. Mezi ty patří:
- Motor – Pohonná jednotka ovlivňuje rychlost i míru dopomoci. Důležité je jeho umístění i výkon.
- Baterie – Ta je zodpovědná za dojezd elektrokola. V samostatné kapitole se dozvíte více o různých typech i umístění akumulátorů.
- Řídící jednotka – Mozek elektrokola, který na základě informací ze snímačů a údajů vložených uživatelem přizpůsobuje výkon motoru, zobrazuje informace na displeji, atd.
- Ovládací panel – Slouží k zobrazování informací pomocí displeje a komunikaci s řídící jednotkou. Většinou je umístěný na řídítkách elektrokola.
- Snímače – Zaznamenávají informaci o rychlosti, popřípadě i síle, šlapání a předávají ji řídicí jednotce.
- Senzory brzdění – Při použití brzd okamžitě deaktivují motor, což zvyšuje účinnost brzdění.
Druhy elektrokol
Elektrokola se podobně jako jízdní kola dělí na více druhů, které se od sebe liší svými vlastnostmi a také odolností. Při jejich výběru tedy musíte zvážit, kde a za jakých podmínek chcete elektrokolo využívat. Nejčastěji se v obchodech setkáte s těmito druhy elektrokol:
- Městské elektrokolo – Jednoduché kolo, které je obvykle lehké a přizpůsobené životu ve městě. Většina městských elektrokol navíc disponuje vyjmutelnými bateriemi pro snadné nabíjení.
- Skládací elektrokolo – Svojí konstrukcí se velmi podobají městským elektrokolům, přičemž nabízí možnost jejich složení. Tato funkce si však vybírá daň na některých technických parametrech, jako jsou menší kola či nižší odolnost v náročnějším terénu.
- Horské elektrokolo – Robustní elektrokola, která disponují kvalitním odpružením a také koly s širšími pneumatikami. Obvykle jsou opatřeny i více převody, a to šesti či více.
- Krosové (trekové/trekingové) elektrokolo – Univerzální elektrokola určená jak do města, tak i do přírody. Počítat můžete i s městskou výbavou, včetně pohodlného sedadla či vyjímatelné baterie.
- Fatbike – Je vhodné zejména pro milovníky jízdy ve velmi náročném terénu, mezi něž patří i písek nebo dokonce sníh. Vyznačuje se hlavně extrémně širokými pneumatikami a kvalitním odpružením.
Druh elektrokola | Určení | Výhody | Nevýhody |
Městské | Doprava do školy, práce | + Výbava (blatníky, světla, stojánek, nosič) | – Nevhodné do náročnějšího terénu |
Krosové | Město i příroda | + Univerzální využití | – Omezená výbava |
Horské | Náročnější terén, sportovní a adrenalinová jízda | + Hydraulické brzdy
+ Vyšší počet převodů + Odolné provedení |
– Vyšší cena
– Omezená výbava |
Fatbike | Velmi náročný terén a extrémní podmínky | + Široké pneumatiky
+ Kvalitní odpružení + Pevná konstrukce |
– Vyšší pořizovací cena
– Vhodné pouze do terénu |
Městské elektrokolo
Kolo určené pro jízdu ve městě ocení především uživatelé, kteří chtějí jezdit do práce nebo na nákupy. Jelikož dopravování po městě je mnohdy náročné, je dobré, aby kolo nebylo příliš těžké a také se dobře a jednoduše ovládalo.
Městská elektrokola mají často nižší rám, který ulehčuje sesedání a nasedání, kterému se při provozu často nevyhnete. Bývají vybavena pomocným příslušenstvím, jako jsou integrovaná světla, nosič, nebo blatníky. Cenný je také ochranný kryt řetězu, který zamezí kontaktu s oděvem a jeho umazání.
Skládací elektrokolo
Skládací variantu elektrokola ocení především uživatelé, kteří chtějí malé a skladné kolo, které mohou v případě potřeby přenést nebo převést hromadnou dopravou. Tato kompaktní verze se hodí primárně na cesty v okolí bydliště nebo na dojíždění do práce. Kvůli kratšímu dojezdu a často neodpružené vidlici ale není ideální na delší tratě či jízdu náročnějším terénem.
Nezapomínejte ani na fakt, že ačkoliv se jedná o skládací elektrokolo, jeho hmotnost bude v porovnáním s běžným skládacím kolem vyšší, neboť samotný motor a baterie něco váží.
Horské elektrokolo
Horské elektrokolo je vhodné pro jízdu v přírodě. Jedná se o častou variantu především u zákazníků, kteří hledají sportovní vyžití. Pro tento účel jsou horská kola často vybavena odpruženou vidlicí, hydraulickými brzdami a složitější elektronikou. Je důležité, aby dopomoc při jízdě byla co nejcitlivější a nejúčinnější, což přispívá k maximálnímu požitku z jízdy.
Tyto modely často disponují přehazovačkou o větším počtu převodů, většinou 7 až 10. Důležitá je také odolnost a kvalita, která umožní jízdu v náročných podmínkách (Ze zdroje: Jak vybrat elektrokolo).
Krosové (trekové/trekingové) elektrokolo
Krosové elektrokolo, nebo také nazývané trekové či trekingové, je varianta pro uživatele, kteří hledají kolo pro univerzální použití. Důležitá je pro ně všestrannost, životnost a dlouhý dojezd. Hodí se jak pro vyjížďky do terénu, tak pro projížďky po městě. Velice často disponuje odpruženou vidlicí. Dalo by se říci, že se jedná o určitý mezistupeň kola městského a horského.
Fatbike
Fatbike se řadí spíše mezi elektrokola určená pro fajnšmekry, kteří jezdí rádi ve velmi náročném terénu. Jejich hlavním poznávacím znamením jsou extrémně široké pneumatiky, které si hravě poradí s širokou škálou typů terénu, včetně písku, hlíny či sněhu. Robustnější je i samotná konstrukce elektrokola, která je navržená tak, aby zvládla trochu hrubější zacházení.
Výběr elektrokola podle účelu
Při výběru elektrokola je v první řadě důležité určit jeho předpokládané využití. To vám umožní lépe se orientovat v parametrech při porovnávání jednotlivých modelů. Pro usnadnění výběru jsme pro vás rozdělili elektrokola do následujících kategorií:
- Dojíždění do práce a školy – Elektrokola v této kategorii jsou ideální pro každodenní dojíždění. Patří sem modely s dlouhým dojezdem na jedno nabití a plnou výbavou do města, včetně osvětlení, blatníků, nosiče a stojánku.
- Do města i na výlety – Řadí se sem elektrokola určená pro univerzální využití v městském prostředí i pro pohodlné výlety mimo město. Modely často nabízejí vysoký dojezd a alespoň částečnou výbavu zahrnující například blatníky či nosič.
- Na hory a do přírody – Modely v této kategorii jsou navrženy s důrazem na odolnost a výkon. Právě proto jsou vybaveny výkonným motorem a robustní konstrukcí. Samozřejmostí by mělo být i kvalitní odpružení a terénní pneumatiky.
- Pro nadšené sportovce – Patří sem elektrokola s vysokým výkonem, která jsou ideální pro sportovní ježdění, cyklokros nebo dokonce závodění. Většinou se jedná o lehčí modely s výkonným motorem a dlouhým dojezdem.
- Extrémně náročný terén – Modely jsou určené pro extrémní podmínky a velmi náročný terén. V souvislosti s tím jsou vybaveny výkonným motorem, dlouhým dojezdem a kvalitním odpružením. Výrobci věnují pozornost také konstrukci, která je často robustní.
Účel | Vhodný druh elektrokola | Důležité parametry | Co dalšího sledovat | Cenová hladina |
Dojíždění do práce a školy | Městské, skládací | Vysoká spolehlivost Dlouhý dojezd
Městská výbava |
Ergonomie sedla a řídítek
Odolnost konstrukce |
Obvykle nižší až střední |
Do města i na výlety | Městské, krosové, skládací | Dobrý dojezd
Pohodlí Výkon motoru Odolnost konstrukce |
Snadná manipulace Možnosti úložného prostoru | Střední |
Na hory a do přírody | Horské | Odolnost,
Výkon motoru, Kvalita a odolnost konstrukce Odpružení Terénní pneumatiky |
Dojezd
Schopnost zvládat strmé svahy a nerovný terén |
Obvykle střední až vyšší |
Pro nadšené sportovce | Horské, krosové | Vysoký výkon motoru
Kvalitní a lehká konstrukce Ergonomie sedla a řídítek |
Počet režimů asistence
Převody Kvalita odpružení Odolnost konstrukce |
Obvykle vyšší |
Extrémně náročný terén | Horské | Odolnost použitých materiálů
Vysoký výkon motoru Kvalitní odpružení Terénní pneumatiky |
Trakce v extrémních podmínkách
Odolnost proti poškození |
Vyšší |
Důležité parametry
Výběr elektrokola může být zejména pro méně technicky nadané náročnější. Pokud však budete věnovat pozornost následujícím parametrům, určitě nešlápnete vedle.
- Motor elektrokola – Pří výběru je nutné zvážit jeho umístění, výkon, napětí, kroutivý moment ale také značku.
- Snímač šlapání – Existují dva druhy snímačů, a to otáčkové a torzní. Jejich úkolem je sledování jízdy, podle níž je následně upravena míra asistence motoru.
- Baterie – Při výběru elektrokola zvažte umístění baterie, její značku, kapacitu a také napětí. Platí, že čím kvalitnější a výkonnější bude baterie, tím větší výkon vám nabídne i samotné elektrokolo.
- Dojezd – Na výsledný dojezd elektrokola má vliv nejen kapacita baterie, ale také hmotnost jezdce, typ terénu, styl jízdy či využívaný režim asistence.
- Ovládací panel – S jeho pomocí lze ovládat většinu funkcí elektrokola. Jednoduše si tak nastavíte režim asistence nebo zcela vypnete pohon motoru.
- Rám a nosnost – Výška rámu by měla být v ideálním případě stanovená na míru jezdci. Zpravidla se odvíjí od výšky postav jezdce a pohlaví.
- Výška ráfku – Velikost kol udávaná v palcích se odvíjí opět od výšky jezdce ale i terénu, v němž se chcete pohybovat. Pro náročný terén jsou ideální menší kola o velikosti 26″.
- Materiál – Kvalita materiálu určuje odolnost i životnost daného elektrokola. Vhodné jsou různé slitiny hliníku označované jako dural. Nejlepší vlastnosti však nabízí dražší karbon.
- Brzdy – Zpravidla můžete vybírat ze dvou typů kotoučových brzd, a to mechanických a hydraulických, přičemž druhý typ je považován za nejlepší možnou volbu.
- Odpružení – Kvalitní odpružení vám dodá při jízdě potřebný komfort. Ideální jsou celoodpružená elektrokola, s nimiž vás nepřekvapí ani velmi nerovný terén.
- Voděodolnost – Pokud víte, že se s kolem budete pohybovat ve vlhkém prostředí, mělo by disponovat vhodným stupněm voděodolnosti, a to nejlépe IPX7 nebo IPX8.
- Kvalita komponent – Kvalita elektrokola se odvíjí také od kvality jednotlivých komponent. Během výběru se zaměřte na značky použitých komponent i jejich zpracování.
Motor
Jedním z nejdůležitějších prvků elektrokola je motor, od jehož výběru se odvíjí nejen rychlost zařízení, ale i jeho dojezd a životnost. Při koupi elektrokola byste si měli dát pozor zejména na:
- Umístění motoru – Je důležité především pro jízdní vlastnosti elektrokola. Motor může být umístěný na předním kole, zadním kole nebo ve střední části kola.
- Výkon motoru – V České republice jsou povolena pouze elektrokola s výkonem do 250 W. Běžně se setkáte i s výkonnějšími modely, s nimiž se však není možné pohybovat po veřejně dostupných komunikacích.
- Napětí – Od napětí se odvíjí především točivý moment motoru. Setkat se můžete s napětím 24 V, 36 V nebo 48 V.
- Značka motoru – Obecně platí, že od renomovaných značek budou motory kvalitnější a odolnější. Mezi přední výrobce elektromotorů patří Bosch, Yamaha, Schimano nebo Bafang.
- Kroutiví moment – Jedná se o sílu, jež vám při šlapáním pedálů pomůže. Udává se v Newton metr (Nm), přičemž nejlepší motory nabízí sílu 80 až 95 Nm.
- Rychlost při asistenci – Ve veřejném prostoru je možné se pohybovat pouze na elektrokole, jež asistuje do rychlosti 25 km/hod. Většinu modelů je možné odblokovat pro asistenci do 55 km/hod – s nimi se ale nelze pohybovat na veřejnosti.
- Režim asistence – Běžně se setkáte až s pěti stupni asistencí, které vám pomohou i ve velmi náročném terénu.
- Walk Assistant – Pomáhá vést kolo při chůzi o rychlosti do 6 km/hod. V současnosti jím disponuje většina elektrokol.
Umístění motoru
- Na předním kole – Motor v přední části kola najdete nejčastěji u modelů určených do města. Jeho výhodou je zejména snadná instalace a nízká pořizovací cena, v kombinaci s akumulátorem umístěným v zadní části také kolu dodává dobrou vyváženost. Jeho nevýhody jsou spojené právě se zatížením předního kola. Může totiž docházet k jeho podkluzování a při najíždění na obrubník se také trochu více nadřete. Do horšího terénu se proto takové kolo moc nehodí.
- Na zadním kole – Tato varianta vám přinese lepší přenos točivého momentu (kola neprokluzují). Celkově je to vhodnější varianta, co se jízdy v terénu týče, proto ji najdete hlavně u horských a krosových kol. Manipulace s kolem je méně náročná, přední kolo je lehčí, takže se pro terénní jízdu hodí. Nevýhodou je větší opotřebovávání zadní části kola, které bývá vlivem umístění motoru nevyvážené. Zadní motor také komplikuje výměnu kola, která vyžaduje speciální klíč.
- Ve středu kola – Poslední možností je umístění motoru ve střední části kola. Tato varianta nabízí nejlepší hodnoty, co se vyvážení elektrokola týče. Dosáhnete maximálního výkonu i při úspornější jízdě. Počítat však musíte s vyšší cenou než u předchozích dvou variant. Nejčastěji na něj narazíte u horských kol, bývá ale i u jiných, zpravidla dražších, modelů.
Můžete se setkat s různými typy umístění motoru – na předním kole, na zadním kole a ve středu kola. Každá varianta má své výhody a nevýhody, většinou se také liší typ a pořizovací cena kol s různými typy umístění motoru.
Umístění pohonu | Výhody | Nevýhody |
Na předním kole | + Snadná instalace
+ Nízká cena |
– Zatěžování předního kola
– Nevhodné do náročného terénu |
Na zadním kole | + Lepší přenos točivého momentu
+ Snadná manipulace s kolem + Vhodné do náročnějšího terénu |
– Opotřebovávání zadního kola
– Komplikovaná výměna zadního kola |
Ve střední části kola | + Optimální vyvážení kola
+ Rychlá a plynulá asistence |
– Vyšší cena
– Kratší životnost řetězu |
Výkon motoru
Jelikož naše legislativa zakazuje pohyb elektrokol s motorem o výkonu vyšším než 250 W, běžně se v obchodech setkáte pouze s elektrokoly s těmito parametry. Pokud se vám i přesto podaří sehnat elektrokolo s motorem o vyšším výkonu, myslete na to, že se nesmíte s takovým zařízením pohybovat na veřejných místech.
Pořízení modelu s vyšším výkonem má ale i své výhody, a to i když jej neplánujete využívat naplno. Takový motor má totiž díky umělému snížení výkonu rezervu, a tak se neopotřebovává tolik, jako model, který pracuje stále naplno.
Zvyšování výkonu motoru
V dnešní době už můžete narazit na upravené modely s výkonem přesahujícím 700 W, které tak dosahují rychlosti i okolo 70 km/h. Takovéto úpravy bychom ale příliš nedoporučili. V první řadě bude každá jízda, potažmo každý pád s takovým kolem výrazně nebezpečnější a následky mohou být závažnější. Mimoto také úpravou kola přicházíte o záruku a můžete jej dokonce poškodit, což u produktu za několik desítek tisíc není zrovna žádoucí.
Napětí
Po výkonu je napětí jedním z nejdůležitějších parametrů, přičemž na rozdíl od něj není regulováno legislativou. Motory jsou obecně dostupné ve třech provedeních, a to s napětím 24 V, 36 V a 48 V. Důležité je si uvědomit, že od výše napětí se odvíjí i kroutící moment motoru – platí tedy, že čím vyšší je napětí, tím vyšší je i kroutící moment motoru. Nejčastěji jsou ale používány motory s napětím 36 V.
Značka motoru
Od značky motoru se zpravidla odvíjí jeho výkon a životnost. Pokud se rozhodnete investovat do elektrokola, určitě byste měli věnovat pozornost kvalitě motoru, jehož výměna či oprava může být někdy i pořádně nákladná. Mezi nejlepší a nejuznávanější výrobce elektromotorů se řadí například Bosch, Yamaha, Schimano nebo Bafang. Každá značka přitom disponuje různými výhodami, ale nevýhodami, jež se vyplatí před koupí prostudovat.
Kroutící moment
Jedná se o sílu, která vám pomůže při šlapání. Udávaná je v Newton metr (Nm) a liší se často v závislosti na značce a typu motoru. Nejlepší motory nabízí kroutící moment o síle 80 až 95 Nm, což však není standardem. U městských kol je běžný kroutící moment mezi 50 až 60 Nm. Nejvyššího kroutícího momentu naopak dosahují horská kola, u nichž se často setkáte s hodnotami od 60 do 95 Nm. Každopádně vždy platí, že čím vyšší je kroutící moment, tím lépe.
Režim asistence
U elektrokol jsou důležité zejména režimy asistence, jež se dělí na různé stupně. Dostupné jsou tři až pět stupňů asistence, které se od sebe liší intenzitou pomoci v průběhu jízdy na elektrokole. Každý výrobce si přitom sám stanovuje typy a intenzitu jednotlivých režimů. Nejčastěji jsou režimy označovány jako ECO, TURBO nebo BOOST – někdy jsou však označeny pouze čísly.
Walk Assistant
Pokud neradi tlačíte kolo při chůzi, určitě vás potěší funkce Walk Assistant, s níž můžete v omezeném režimu zapnout podporu elektromotoru. Ten vám nabídne asistenci s rychlostí do 6 km/hod, díky čemuž si můžete trochu odpočinout.
Snímač šlapání
Snímač šlapání zaznamenává, zda jezdec šlape a při jaké frekvenci. Tuto informaci přenáší do řídicí jednotky, která podle toho upravuje míru asistence. Na trhu najdete dva typy snímačů, otáčkové a torzní.
Otáčkové (magnetové, diodové) snímače – Jednodušší varianta, pozná, že jezdec šlape a při jaké frekvenci. Nezaznamená hned první šlápnutí, nastává tak prodleva před zapnutím asistence. Otáčkové snímače jsou vhodné pro rekreační jízdu a bývají častěji u městských a skládacích kol.
Torzní (silové, tlakové, momentové) snímače – Komplikovanější a výrazně dražší verze, sleduje také sílu záběru a napnutí řetězu. Reaguje hned na první šlápnutí a umí citlivěji regulovat míru dopomoci. Torzní snímače najdete nejčastěji u krosových a horských kol.
Baterie
Kromě motoru je pro správné fungování elektrokola důležitá také baterie. Nejčastěji jsou dnes používány především lithiové baterie. Konkrétněji modifikace Li-Pol, Li-Ion, nebo LiFePO4. I u nich je třeba věnovat pozornost jejich výběru. Mezi nejdůležitější parametry patří:
- Umístění baterie – Od správného umístění baterie se odvíjí celkové jízdní vlastnosti elektrokola, ale také způsob nabíjení baterie.
- Značky baterií – Značková baterie je obvykle zárukou kvality. Nejlepšími značkami jsou Bosh, Panasonic, Samsung nebo Yamaha.
- Kapacita – Na trhu většina elektrokol disponuje kapacitou od 400 do 700 Wh. Platí přitom čím vyšší je kapacita baterie, tím vyšší bude zpravidla dojezd elektrokola.
- Napětí – Určuje, jakou předpokládanou zátěž bude elektrokolo schopné zvládnout. S vyšším napětí roste výdrž elektrokola, přičemž nejlepší baterie nabízí napětí 48 V.
- Životnost – Odvíjí se od značky, kvality a údržby, přičemž v průměru nabízí až 500 cyklů.
- Rychlost nabíjení – Baterie se v průměru nabíjí tři až pět hodin. U některých typů můžete narazit i na rychlonabíjení, kdy je možné velkokapacitní baterie nabít do dvou až tří hodin.
Umístění baterie
Umístění baterie rozhoduje především o jízdních vlastnostech kola, ale také o snadném nabíjení baterie. Některé způsoby umístění navíc mohou pozměnit technické parametry či vybavení daných modelů. Nejčastěji je baterie umístěna:
- Na rámu kola – Častou a snad nejoptimálnější variantou je umístění baterie na rám kola, nebo přímo do rámu kola, jako například u kol skládacích. Tato poloha nabízí hned několik výhod, není například narušeno těžiště kola, vše působí celistvým dojmem a nenarušuje design kola.
- Na sedlové tyči – Další možností je umístění baterie na sedlové tyči. Podobně jako u umístění na rámu není narušeno těžiště. Dochází ale k celkovému prodloužení kola. Elektrokola s tímto umístěním baterie mívají pouze jeden převodník, nabídnou tedy např. 1×8 převodů, zatímco kola s trojpřevodníkem mohou mít např. 3×9 převodů. Tuto variantu proto najdete především u městských a skládacích kol, kde terén nevyžaduje vyšší počet převodů.
- Na nosiči – Další možností je uložení baterie na nosiči. Její výhodou je snadná manipulace. Kola s touto formou umístění budou nejčastěji určena pro cestovní určení nebo jízdu po městě. Jedná se tedy především o kola městská nebo treková.
Značky baterií
Pokud si chcete být jistí, že nedojde k poškození elektrokola, měli byste využívat pouze originální a značkové baterie. Nejznámějšími značkami baterií jsou zejména Bosch, Panasonic, Samsung nebo Yamaha – baterie si mohou vyrábět i samotní výrobci elektrokol. Pozor si dejte také na baterie z druhé ruky, které mohou být často poškozené.
Kapacita
Od kapacity baterie se odvíjí dojezd elektrokola, na nějž má však vliv i celá řada dalších faktorů. Většina modelů disponuje bateriemi s kapacitou od 400 do 700 Wh, kdy se jedná již o maximální dostupnou kapacitu. Baterie s kapacitou nad 800 Wh totiž mohou být nebezpečné pro elektrokola a zbytečně je zatěžovat. Počítejte s tím, že s kapacitou baterie roste i cena elektrokola, která zhruba z jedné třetiny spadá právě na baterii.
Napětí
U baterie je kromě kapacity důležité i napětí, jež se liší podle předpokládané zátěže kladené na elektrokolo. Nejnižším napětím je 24 V, jež se hodí pro lehčí elektrokola určená spíše pro pohyb po městě. Terénní elektrokola vyžadují naopak vyšší napětí, a to 36 V nebo 48 V. I v tomto případě bude mít hodnota napětí vliv na cenu elektrokola.
Životnost
Jako u každého jiného zařízení je životnost baterie omezená, přičemž se odvíjí hned od několika faktorů. Jedním z nich je značka baterie, která by měla být ideálně od renomovaného výrobce. Velmi záleží i na údržbě a využívání baterie, u níž velký problém představuje její zbytečné přetěžování. Většina výrobců nabízí baterie s životností baterie s 500 cykli, kdy se předpokládá, že je možné tolikrát danou baterii nabít – baterie vám tedy vydrží zhruba tři roky.
Rychlost nabíjení
Téměř u všech baterií je uvedena doba napájení, která by měla být v ideálním případě, co nejnižší. V průměru vám nabití baterie na plnou kapacitu zabere tři až pět hodin. Narazit ale můžete i na baterie, jež je možné nabíjet rychle. Ještě předtím, než se rozhodnete baterii připojit k rychlonabíječce ověřte si, že je k rychlonabíjení uzpůsobená.
Dojezd
Jako jezdce vás nejvíce bude zajímat průměrný dojezd elektrokola, díky čemuž budete moci odhadnout délku vaší trasy. Výsledný dojezd se však může lišit v návaznosti na celou řadu faktorů.
- Hmotnost jezdce – Vyšší hmotnost jezdce bude zpravidla zkracovat předpokládaný dojezd, jelikož musí elektrokolo pro svůj pohyb vyvinout mnohem větší energii.
- Kapacita baterie – Podobně jako u jiných parametrů platí pravidlo – čím více tím lépe. S vyšší kapacitou baterie tedy dosáhnete i na delší dojezd elektrokola.
- Terén – Náročný terén vyčerpává energii v baterii mnohem rychleji. Délka dojezdu tak může být mnohem nižší než hodnota deklarovaná od výrobce.
- Styl jízdy – Délku dojezdu zkracuje často přerušovaná jízda či vysoké nároky jezdce na výkon elektrokola. Pro dlouhý dojezd je ideální plynulá jízda s minimem zastávek.
- Režim asistence – Vyšší stupně asistence spotřebují více energie a tím pádem i rychleji vybíjí baterii. Pokud chcete z elektrokola vymáčknout maximum, používejte zpočátku jízdy raději nižší stupně asistence.
Pod označením dojezd se myslí vzdálenost, po kterou můžete počítat s dopomocí při šlapání, než dojde k vybití. Dojezd je ovlivněn baterií a faktory, jako je terén, styl jízdy, hmotnost jezdce, nastavení stupně dopomoci, a povětrnostní podmínky panující při jízdě.
Celá problematika dojezdu by se dala přirovnat k jízdě v autě. Také nějakou dobu trvá, než přijdete například na optimální způsob řazení. I jízda na elektrokole chce jistý cvik a zkušenosti. Pokud celou cestu budete využívat maximální hodnotu dopomoci, nedojedete tolik jako při nižší úrovni.
Čím je vyšší kapacita baterie, tím delší je potom hodnota dojezdu. Například u kapacity baterie 15 Ah bude nejdelší hodnota dojezdu kolem 120 km a více. S kapacitou kolem 9 Ah ujedete vzdálenost kolem 40 až 70 km na jedno nabití. Co nejdelšího dojezdu dosáhnete také pomocí správné volby plášťů, nahuštěním, seřízením brzdového systému a celkově dobrým technickým stavem elektrokola.
Kapacita baterie (Wh) | Průměrný dojezd (km) | Pro koho se hodí |
250–400 | 60 | Na kratší trasy po městě. |
400 | 80 | Jízda po městě nebo na krátké trasy do přírody. |
500 | 100 | Vhodná volba na delší jízdy v náročném terénu. |
Nad 600 | 140 | Ideální pro dlouhé jízdy ve velmi náročném terénu. |
Ovládací panel
Jelikož se elektrokolo liší od běžného jízdního kola, je ho nutné ovládat pomocí panelu, jehož prostřednictvím si můžete nastavit parametry jízdy. Určený je tedy pro:
- Kontrolu nabití baterie – Jezdec na ovládacím panelu vidí úroveň nabití baterie, díky čemuž dokáže lépe odhadnout předpokládaný dojezd.
- Nastavení režimu asistence – Ovládací panel primárně slouží k jednoduchému přepínání mezi jednotlivými režimy asistence.
- Detekce ujetých kilometrů – Na ovládacím panelu si můžete jednoduše překontrolovat počet ujetých kilometrů.
- Vypnutí pohonu elektrokola – Po stisknutí je možné pohon zcela vypnout a využít elektrokolo jako klasické jízdní kolo.
Na předních řídítkách kola najdete ovládací panel, díky kterému získáte informace o vaší jízdě, ujetých kilometrech, nebo době jízdy. Hlavně však o stupni nabití či vybití baterie. Panelem také budete regulovat a volit úroveň elektrické asistence. Většinou kola nabízejí kolem 3 až 5 těchto úrovní. Čím více možných úrovní, tím větší možnost si nastavit optimální hodnotu dopomoci pro vás.
Samotný pohon můžete samozřejmě zcela vypnout, ale potom musíte počítat s tím, že celý systém něco váží a kolo je těžší, takže se vám nepojede tak dobře jako na kole klasickém. Elektrokolo je však spíše určeno k využívání elektrické asistence. Navíc po prvních vyjížďkách zjistíte, že se vám systém ani vypínat nechce.
Panel můžete vybírat také podle technické zdatnosti uživatele. Existují velmi jednoduché modely, které se ovládají pomocí jednoho tlačítka, nebo také například multimediální varianty s LCD displejem a řadou pokročilejších funkcí. Záleží na vás, které ovládání je pro vás pohodlnější, jednoduché modely budou vhodnější například pro seniory nebo jezdce, kteří se nechtějí při jízdě zabývat zbytečnými složitostmi.
Rám a nosnost
Při volbě rámu je nutné určit, zda uživatel bude žena, nebo muž. Na trhu najdeme elektrokola s rámem vhodným pro ženy i muže. Natrefit můžete také na unisex rám, tedy univerzální variantu. Pokud víte, že budete jezdit především po městě, je dobré zvolit například elektrokolo s nižším rámem, neboť pro vás časté sesedání a nasedání bude méně obtížné.
Výška rámu se zpravidla odvozuje od výšky postavy a bývá udávána v palcích nebo velikostech XS-XL, jak je známe u oblečení. Velikosti se ale mohou u různých prodejců lišit. Vliv má samozřejmě například i délka končetin, takže tato pomůcka není zcela stoprocentní, ve většině případů se ale dost dobře trefíte. U krosových kol se doporučuje volit rám spíše vyšší.
Výška postavy (cm) | Výška rámu (palce) | Výška postavy (cm) | Výška rámu (palce) |
150–155 | 15–16 | 150–155 | 15–16 |
155–160 | 16 | 155–160 | 16 |
160–165 | 16–17 | 160–165 | 16–17 |
165–170 | 17–18 | 165–170 | 17–18 |
170–175 | 18–19 | 170–175 | 18–19 |
175–180 | 19–20 | 175–180 | 19–20 |
180–185 | 20–21 | 180–185 | 20–21 |
185–190 | 21–22 | 185–190 | 21–22 |
190–195 | 22–23 | 190–195 | 22–23 |
195 a více | 23 a víc | 195 a více | 23 a víc |
Co se nosnosti týče, tak dnešní kola jsou koncipována většinou na nosnost kolem 110 až 150 kg, takže nabízejí dostatečně velkou variabilitu, a tak i lidé s vyšší váhou by měli bez problémů najít vhodné kolo pro ně. Někteří prodejci se dokonce specializují na elektrokola s vyšší nosností a zakoupit tak můžete třeba i modely s nosností okolo 170 kg.
Váha elektrokola
Zapomínat byste neměli ani na hmotnost samotného elektrokola, která není úplně nízká. Obvykle se pohybuje mezi 20 a 25 kg. V pohybu nebude hmotnost problém, také při chůzi s kolem můžete využít režim asistence, je ale potřeba, abyste byli kolo schopní uzvednout např. v případě pádu, což může být komplikované zejména pro seniory.
Výška ráfku
Při výběru je důležité zvolit i správnou výšku ráfku neboli velikost kol. Tento rozměr se udává v palcích, u horských kol se nejčastěji setkáte s hodnotami 26″, 27,5″ a 29″, u městských a krosových 28″. U skládacích a dětských kol potom 12″, 14″, 16″, 20″ a 24″. Výška 29″ je ideální pro jezdce s výškou nad 170 cm, rozměry okolo 26″ jsou naopak vhodné pro děti a jezdce s menší postavou.
Při volbě výšky ráfku ale nezáleží jen na výšce jezdce, záleží také na terénu a stylu jízdy. Větší kola lépe překonávají překážky a na jedno šlápnutí s nimi ujedete větší vzdálenost. Menší kola jsou ideální na jízdu s proměnlivou dynamikou, tedy pokud často měníte směr a rychlost, jako například při jízdě ve městě.
Materiál
Pokud jde o materiál rámu, u drtivé většiny modelů na trhu se setkáte s označením „dural“, v praxi jde o sloučeninu hliníku Al 6061. Označení „dural“ je v tomto ohledu trochu sporné, podle některých zdrojů se jako duraly mohou nazývat pouze sloučeniny hliníku začínající dvojkou, které se vyznačují vysokou pevností a tvrdostí, ovšem hůře odolávají korozi.
V praxi se ale pod pojmem dural skrývá v podstatě jakákoliv pevná slitina hliníku. U dražších modelů elektrokol můžete narazit i na karbonové provedení rámu, které potěší nižší hmotností a vyšší odolností.
Brzdy
U moderních elektrokol se setkáte již hlavně s kotoučovými brzdami, jež je možné dělit na další dva druhy. Ty mají jako vždy své nevýhody a výhody, s nimiž je dobré dopředu počítat. Konkrétně se jedná o:
- Mechanické brzdy – Levnější varianta kotoučových brzd, která se vyznačuje také menší účinností. Na druhou stranu ale nevyžaduje náročný servis.
- Hydraulické brzdy – Nabízí větší spolehlivost i výkon, což se odráží i na vyšší ceně. Brzdy je však nutné pravidelně servisovat.
Pokud i přesto narazíte na ráfkové brzdy, měli byste velmi pečlivě zvážit, v jakém terénu se s elektrokolem budete pohybovat. Akceptovatelné jsou například u méně výkonných městských či skládacích elektrokol. I přesto se ale vyplatí raději investovat do kotoučových brzd.
Odpružení
V případě, že se chcete pohybovat v náročnějším terénu, budete potřebovat, aby bylo vaše kolo správně odpruženo. Kvalitní odpružení je tak důležité hlavně u horských elektrokol a fatbiků. Samotná jízda pro vás bude mnohem komfortnější, přičemž neucítíte každou nerovnost. Ideální volbou jsou celoodpružená elektrokola, která jsou však zpravidla dražší. Za úplný základ je považováno odpružení přední vidlice a sedlovky – vše se ale může lišit v závislosti na výrobci.
Voděodolnost
Pokud chcete s elektrokolem vyrazit na cestu v horším počasí či do velmi náročného terénu, určitě si ověřte jeho voděodolnost. Ta se dělí na několik stupňů krytí proti vodě:
- IPX4 – Elektrokole je odolné pouze vůči lehce stříkající vodě.
- IPX5 – Elektrokolo je chráněno před tryskající vodou.
- IPX6 – Elektrokolo si poradí i s velmi intenzivně tryskající vodou.
- IPX7 – Elektrokolo je možné ponořit do vody po dobu 30 minut.
- IPX8 – Elektrokolo je za určitých podmínek odolné vůči nepřetržitému ponoření do vody.
Kvalita komponent
Nejen při výběru rámu byste měli myslet také na materiál, ze kterého je vyrobený. To samé platí i pro další komponenty, jako je přední vidlice, sedlovka nebo řídítka, kde opět hraje prim karbon, který je pružný a lépe pohlcuje vibrace.
Podstatnou roli hrají také brzdy a odpružení. Při výběru brzd je dobré dívat se po hydraulických kotoučových brzdách, které jsou nejúčinnější, a to zejména pokud kupujete horské kolo. U městských nebo krosových elektrokol si vystačíte s klasickými V-brzdami, jejichž výhodou je nižší hmotnost v porovnání s hydraulickou variantou.
Co se týče odpružení, přední vidlice by měla být pružinová, u dražších modelů najdeme i vzduchovou. Nejlepší modely jsou vybavené inteligentním systémem pružení, které přizpůsobují míru pružení podle nerovnosti terénu.
Doplňky
Co se týče doplňků, elektrokola se od klasických kol většinou příliš neliší. V jejich výbavě tak najdete například blatníky, stojánek, světla, nosič a další užitečné prvky, které jsme již zmínili v popisu jednotlivých typů elektrokol. Existuje ovšem několik přídavků, na které u běžného kola jen tak nenarazíte:
- Displej – Napomáhá s ovládáním elektrokola, umožňuje komfortnější výběr režimů asistence a informuje například o ujeté vzdálenosti, rychlosti či stavu baterie.
- USB konektor – Umožňuje nabíjení vašeho mobilu, přehrávače, GPS navigace nebo jiného přenosného zařízení přímo při jízdě. Nestane se vám tak, že byste se ztratili a zjistili, že je váš mobil zcela vybitý.
- Tuningový čip – Pokud se rozhodnete odstranit omezovač rychlosti u asistence motoru, budete k tomu potřebovat tunigový čip. Po jeho instalaci můžete na elektrokole jet s asistencí rychlostí až 55 km/h. Běžně je možné tuningové čipy zakoupit v obchodech s elektrokoly. Ve většině případů se nemusíte obávat, že byste přišli o záruku garantovanou výrobcem.
Oblíbené značky elektrokol
Možná vás trochu překvapí, že řada nejoblíbenějších značek elektrokolo na našem trhu je česká. Patří mezi ně například značky Lectron či Crussis. V této kapitole si nejpopulárnější výrobce a jejich sortiment představíme.
- Lectron – Nabízí zejména cenově dostupné modely různých typů elektrokol. Pořídit tak u něj lze modely s cenou od 20 000 do 60 000 Kč, které nabízí dojezd mezi 120 až 150 km.
- Crussis – Přední český výrobce elektrokol s širokým výběrem modelů různých typů elektrokol. Nabízí přitom jedny z nejvýkonnějších modelů na trhu, jejichž cena se pohybuje od 30 000 do 100 000 Kč.
- Hecht – Nabízí zejména městské a skládací modely, jejichž cena činí 20 000 až 40 000 Kč. Je však nutné počítat s nižším výkonem a kratším dojezdem.
- Leader Fox – Český výrobce elektrokol, který nabízí jak cenově dostupné, tak i téměř profesionální modely. Ty je možné pořídit za cenu od 40 000 do 60 000 Kč. Jako téměř jediný má ve své nabídce také fatbiky.
- Lovelec – Menší výrobce elektrokol, jež má ve své nabídce hlavně cenově dostupné modely elektrokol. Jejich cena se obvykle pohybuje mezi 20 000 až 40 000 Kč.
Elektrokola Lectron
V nabídce značky Lectron najdete několik desítek různých modelů. Většinou jde o elektrokola horská nebo krosová, najde se ale i dostatek variant určených do města. Skládací elektrokola tento výrobce nenabízí. Cenově pokrývá rozmezí od nižší až po vyšší třídu, nejlevnější model svou cenou přesahuje 20 000 Kč, za nejdražší už dáte více než 60 000 Kč. Stále ale nejde mezi elektrokoly o vyloženě neobvyklé částky.
Kola Lectron obvykle nabízejí slušný dojezd okolo 120 km, některá dokonce slibují i 150 km. Motory těchto kol mohou mít výkon až 700 W. Celkové provedení bývá odpovídající typu a ceně konkrétního modelu.
Elektrokola Crussis
Jen málokdo nabídne tak široký výběr produktů, jako značka Crussis, vybírat můžete hned z několika stovek, převážně horských či krosových, elektrokol. Skládací kola u této značky nenajdete, vyrábí ale i několik městských modelů, ačkoliv jsou oproti terénním typům v menšině. Co v nabídce tohoto výrobce nenajdete, jsou vyloženě cenově dostupné modely. I cena nejlevnějšího elektrokola se blíží 30 000 Kč, nejdražší přesahuje 100 000 Kč.
Silnou stránkou elektrokol Crussis je rozhodně dojezd, poměrně často se setkáte se 150 nebo 170 km, výjimkou nejsou ani modely s dojezdem 200 km. Navíc jsou tato elektrokola vybavena populárním elektromotorem Bosch, který obvykle nabízí nadstandardní výkon 500 a více W.
Elektrokola Hecht
Nabídka značky Hecht z velké části sestává ze skládacích a městských modelů, nechybí ale ani varianty určené do terénu. Pozitivem je přívětivá cena, levnější modely stojí okolo 20 000 Kč a i ty nejdražší nepřesahují cenovku 40 000 Kč, která bývá u řady značek ještě poměrně nízká.
Vzhledem k ceně se od těchto kol samozřejmě nedají očekávat zázraky. To je patrné zejména u výkonu motoru, který je i u terénních modelů pouze 250 W. Také dojezdem se elektrokola Hecht drží spíše nižších hodnot, maximum je 120 km, některá ale nabízejí třeba jen 60 km.
Elektrokola Leader Fox
Jedna z českých značek elektrokol, jež se těší velké oblibě také v zahraničí. Ve své nabídce má opravdu širokou škálu elektrokol, a to nejen těch městských, ale i horských či krosových. Jako jedna z mála značek disponuje i kvalitními fatbiky. Svými parametry se navíc dokáže hravě vyrovnat větším výrobcům.
Elektrokola se tak pohybují v cenové hladině okolo 40 000 Kč, což ale vyrovnávají svojí kvalitou. O trochu dražší jsou horská elektrokola a fatbiky, u nichž je cena zpravidla vyšší – lepší modely lze koupit za zhruba 60 000 Kč.
Elektrokola Lovelec
Česká značka, která se dostává do povědomí milovníků elektrokol čím dál tím více. Svoji historii začala psát již v roce 2008 a od té doby se vypracovala mezi přední výrobce elektrokol, a to nejen u nás. Známá je především pro svá městská skládací elektrokola, jež nabízí maximální flexibilitu. Ve své nabídce má však i další druhy elektrokol, včetně horských či krosových modelů. Jak již bylo řečeno, značka je známá spíše pro svá skládací elektrokola, jejichž cena se pohybuje mezi 20 000 až 40 000 Kč.
Cena
Při výběru elektrokola samozřejmě nesmíme zapomenout ani na jeho cenu, přece jen nejde o zrovna malou investici. Ceny se pohybují v desítkách tisíc a v různých cenových hladinách můžete najít velmi rozdílné modely. Pojďme si tedy stručně shrnout, co můžete za své peníze očekávat.
- Do 20 000 Kč – Základní modely elektrokol, přičemž zde narazíte hlavně na městské a skládací modely. Je třeba počítat s nízkým výkonem, nižší kvalitou a kratším dojezdem.
- Od 20 000 do 30 000 Kč – Obvykle se v této kategorii nachází základní modely horských a krosových elektrokol. Naopak u městských elektrokol se můžete těšit na velmi kvalitní výbavu.
- Od 30 000 Kč do 40 000 Kč – Jsou tu zejména kvalitní krosová a městská elektrokola, která nabízí vysoký výkon a dlouhý dojezd. Horské modely v této cenové relaci nabízí spíše průměrný výkon.
- Nad 40 000 Kč – Ideální cena pro kvalitní a výkonné modely horských elektrokol či fatbiků, s nimiž plánujete vyrazit do velmi náročného terénu.
Do 20 000 Kč
Do 20 000 Kč můžete pořídit základní modely elektrokol a malá skládací elektrokola. V této cenové kategorii si pohodlně vyberete, pokud hledáte elektrokolo spíše pro kratší vzdálenosti a nekladete velký důraz na vysoký výkon
Od 20 000 do 30 000 Kč
V kategorii od 20 000 Kč do 30 000 Kč najdete základní modely horských a krosových kol. Městská kola v této cenové hladině už patří k velmi dobře vybaveným modelům a pokud hledáte výkonnější kolo do města, pravděpodobně jej najdete tady.
Od 30 000 Kč do 40 000 Kč
Nad 30 000 Kč už seženete velmi dobrá skládací a krosová elektrokola, některé horské modely v této cenové kategorii se také vyznačují skvělými vlastnostmi. Pokud ale hledáte po všech směrech vynikající horské elektrokolo, pravděpodobně si ještě pár tisíc připlatíte.
Nad 40 000 Kč
Nad 40 000 Kč se dostanete, pokud hledáte vynikající horské elektrokolo nebo naprosto špičkové modely v jakékoliv jiné kategorii. Nejlepší elektrokola se mohou vyšplhat i na pořizovací cenu vyšší než 80 000 Kč, záleží tedy hlavně na vás, jak moc je pro vás tato investice přijatelná.
Cenová kategorie | Co obvykle nabízí | Co obvykle nenabízí | Pro koho se hodí |
Do 20 000 Kč | Nízký výkon
Nižší kvalita Kratší dojezd |
Vysoký výkon
Dlouhý dojezd Pokročilé funkce Hydraulické brzdy |
Pro jezdce, kteří hledají cenově dostupné modely pro občasné dojíždění |
Od 20 000 do 30 000 Kč | Střední výkon
Delší dojezd Plná výbava do města |
Hydraulické brzdy
Dlouhý dojezd Celoodpružení |
Pro rekreační jezdce a pravidelné dojíždění |
Od 30 000 Kč do 40 000 Kč | Hydraulické brzdy
Kvalitnější konstrukci Celoodpružení |
Odolnost v náročném terénu
|
Pro pokročilé jezdce hledající kvalitu a výkon pro univerzální použití |
Nad 40 000 Kč | Vysoký výkon
Dlouhý Dojezd Pokročilé Funkce Celoodpružení |
Nižší hmotnost | Pro náročné jezdce, kteří chtějí to nejlepší pro běžnou jízdu i náročný terén |
Údržba elektrokola
Aby vám motorizovaný bicykl dlouho a dobře sloužil, je potřeba mu věnovat náležitou péči. Tou je pravidelná kontrola a údržba všech komponent a celkového stavu kola. Některé úkony doporučují odborníci provádět před každou jízdou, jiné stačí až po nějaké době používání, zhruba po 200 kilometrech. Jednou za rok byste měli svěřit kolo odbornému servisu, který se postará o důkladnou údržbu a tím i vaše bezpečí (Zdroj: TechRadar).
- Před každou jízdou – Zkontrolujte hlavně brzdy, stav pneumatik, kvalitu jednotlivých spojů a také stav baterie.
- Po 200 kilometrech – Ideální je celé elektrokolo promazat a překontrolovat pevnost všech spojů.
- Pozor na vodu – U nevodotěsných modelů se vyvarujte silnému dešti či jízdě ve velmi vlhkém prostředí.
- Údržba baterie a skladování – Baterie by neměla být vystavena mrazu ani extrémnímu teplu. Důležité je také aby nebyla skladována ve vlhkém prostředí. Čas od času se ji vyplatí nechat zkontrolovat v servisu.
Před každou jízdou
Stejně jako u běžného kola je potřeba zkontrolovat některé důležité prvky. Těmi jsou zejména brzdy, jejich funkčnost a seřízení. Dobré je zkontrolovat také stav pneumatik i dostatečné nahuštění a případně odstranit problémy. Dbát byste měli také o dobré utažení všech spojů, ať už na řídítkách, pedálech, skládacím mechanismu a další.
U elektrokol se musíte také zaměřit na stav nabití baterie, bez té se zkrátka neobejdete. Samozřejmostí je také pravidelné čištění všech částí kola, a to v závislosti na znečištění.
Po 200 kilometrech
Jednou za čas se nevyhnete ani důkladnější údržbě. Tou je mazání řetězu, ložisek a čepů. Promazat je potřeba také měnič rychlostí a ústí bowdenů – brzdicí a řadicí lanka. Kontrolu potřebují všechny spoje, šrouby a paprsky. Samozřejmostí je také vyčištění všech hůře dostupných částí kola.
Pozor na vodu
Nemusíte se samozřejmě bát každého sprchnutí, pokud je ale déšť natolik intenzivní, že dojde k zatečení vody do elektroniky kola, může dojít k jejímu, alespoň dočasnému, vyřazení. Ideální proto není ani projíždění větších kaluží. Pokud kolo převážíte, například na cyklonosiči (těm jsme mimochodem věnovali samostatný článek Jak vybrat cyklonosič), doporučujeme jej zabalit, aby nebylo vystaveno dešti.
Údržba baterie a skladování
Baterii je třeba pravidelně dobíjet, díky čemuž se vyhnete jejímu poškození. Velký pozor si ale dejte i na skladování baterie, kdy může dojít k jejímu poškození. Baterie nesmí prochladnout, ale ani se přehřát – ideální je pro ni tedy teplota mezi – 10 až 35 °C. Každopádně nikdy není dobré vystavit baterii mrazu.
V průběhu času se kapacita baterie snižuje, přičemž připojení baterie s velmi nízkou kapacitou může vést i k poškození. Pokud si nejste jistí, zda baterie stále disponuje kapacitou garantovanou výrobcem, vezměte ji do servisu na diagnostiku, kde vám její reálnou kapacitu sdělí.
Často kladené otázky k elektrokolům
Použité a další zajímavé zdroje
https://www.energuide.be/en/questions-answers/how-to-choose-the-right-electric-bike/1211/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Elektrokolo
https://www.nejlepsi-elektrokola.cz/
https://www.sport-passion.fr/en/training/how-to-choose-an-electric-bike.php
Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti
Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.
Dobrý den,
měřím 164 cm, jakou velikost rámu mám zvolit? Terén volím spíše cyklostezky.
Děkuji za odpověď.
Je možné dobíjet baterii za jízdy při brždění motorem – rekuperace?
Dobrý den, můžete mi prosím 🙂 pomoci s výběrem elektrokola? Líbilo se mi kolo od značky Lectron, jaký máte názor na tuto značku? Měřím 172 cm, ráda bych kola 29″ a cenu do 45000. Moc děkuji za odpověď :).
Dobry den
mam 100 kg, 190 cm, prvniho Favorita jsem mel pred vice, nez 55 lety 🙂 a chtel bych trekingove kolo ktere zvladne prevyseni 1 km pri stoupani (rekneme trasu Jilemnice – Zlate navrsi 25 km, dolu se jede na volnobeh resp. na nejslabsi uroven motoru) a jeste k tomu nejaky dodatek mirne zvlnenym terenem. Jake parametry kola – hlavne tedy minimalni kapacitu baterie – mi doporucujete? Nespecham, koupi planuji na podzim. Cena kola kolem 50 000 Kc, nepotrebuji nejnovejsi model
Dobrý den,na elektrokole nesmím jet větší rychlostí než 25 km/h? Asi jsem to špatně pochopil.
Děkuji za odpověď. Král