Městská elektrokola jsou nejlepší alternativou pro každodenní dojíždění do práce nebo školy. Vyrazit s nimi však můžete i na nákup nebo menší projížďku v přírodě. Výběr je tak v porovnání s jinými typy elektrokol podstatně jednodušší. Proto se v našem průvodci podíváme hlavně na tato témata:
- Proč si koupit městské elektrokolo – S městským elektrokolem můžete beze strachu z pokuty jezdit nejen po městě, ale i v lehkém terénu. Navíc se jedná o mnohem ekologičtější a rychlejší alternativu dopravy.
- Nevýhody městského elektrokola – Obvykle nedisponují dlouhým dojezdem, což však v městském prostředí zas tak nevadí. Pro jízdu bez pokut je však nutné splnit veškerá pravidla spojená s legislativou.
- Druhy elektrokol – Městská elektrokola disponují kratším dojezdem a nižším výkonem 250 W, přičemž je omezena i asistence motoru do rychlosti 25 km/h. Kromě toho jsou také méně odolné, kvůli čemuž se nehodí do velmi náročného terénu.
- Výběr městského elektrokola podle účelu – Městské elektrokolo lze využít nejen pro dojíždění, ale i pravidelné nákupy či krátké výlety. Pokud si chcete elektrokolo pořídit v seniorním věku, je třeba hledat komfortnější modely s nižším rámem.
- Motor a výkon – Výkon motoru je u městských elektrokol omezen na 250 W. Disponovat ale mohou i nominálním výkonem 500 W, který lze odemknout.
- Snímač šlapání – U městských elektrokol je možné volit otáčkové i torzní snímače, které vám v obou případech skvěle poslouží a poskytnou vám dostatečnou oporu při jízdě.
- Baterie – Kapacita baterie u městských elektrokol činní zhruba 630 Wh, s čímž si na pravidelné dojíždění vystačíte.
- Dojezd – Maximální dojezd činní zhruba 120 až 150 km. Průměrný dojezd nebude o moc nižší, a to za předpokladu, že nevyužíváte vyšší stupně asistence a snažíte se jet plynule.
- Konstrukce městského elektrokola – Je často lehčí a také méně robustní, kvůli čemuž je vhodná hlavně do nenáročného terénu. Narazit ale můžete i na dražší modely s lepšími vlastnostmi.
- Vybavení a komponenty – Pro pohyb ve městě a na veřejných místech je nutné mít elektrokolo opatřené povinnou výbavou – jedná se například o blatníky, světla či odrazky.
- Kvalita kol a výška ráfku – Městská elektrokola disponují hlavně koly s výškou ráfku 28“, která se hodí především na rovný povrch.
- Brzdy – Levnější modely mohou být ještě stále opatřené ráfkovými brzdami. Naopak kvalitnější městská elektrokola jsou již vybavené hydraulickými kotoučovými brzdami.
- Oblíbené značky elektrokol – Městská elektrokola má ve své nabídce téměř každý výrobce. Mezi ty nejuznávanější a nejoblíbenější patří především Crussis, Lectron či Leader Fox.
- Cena městských elektrokol – Cena městských elektrokol se pohybuje mezi 20 000 až 60 000 Kč. Odvíjí se hlavně od kvality a dostupných funkcí.
Proč si koupit městské elektrokolo
Městská elektrokola se řadí mezi jedny z nejvyhledávanějších typů elektrokol. Jedním z hlavních důvodů je jejich využití v běžném životě, a nejen při cestování či sportu. Pojďte se s námi podívat na další důvody, proč se vyplatí investovat do koupě městského elektrokola:
- Cenová dostupnost – Cena základních městských elektrokol se pohybuje mezi 20 000 až 30 000 Kč, díky čemuž si jej může pořídit téměř každý.
- Rychlejší a snadnější dojíždění – S elektrokolem se vyhnete ranní špičce i zpoždění MHD. Dojíždění do práce tak bude rychlejší a také snadnější. V souvislosti s tím ušetříte peníze i čas.
- Ekologičtější doprava – Provoz elektrokola nevytváří žádnou uhlíkovou stopu, čímž je považováno za mnohem ekologičtější alternativu oproti ostatním dopravním prostředkům.
- Jednoduché ovládání – Ovládání městského elektrokola ale i většiny jiných typů elektrokol je velmi snadné a poradí si s ním i úplní začátečníci.
- Snazší výběr – Na rozdíl od jiných typů elektrokol není nutné věnovat výběru městského elektrokola tolik pozornosti. Především nemusíte dopodrobna probírat jednotlivé parametry, které jsou důležité pro jízdu v náročnějším terénu.
- Kompletní výbava v ceně – Ve většině případů je kompletní výbava součástí elektrokola, díky čemuž nemusíte investovat další finanční prostředky do její koupě.
Nevýhody městského elektrokola
Městská elektrokola kromě samých plusů přináší i určité mínusy, jež se před koupí vyplatí zvážit. Konkrétně se jedná o:
- Kratší dojezd – Délka dojezdu je u městských elektrokol v porovnání s například horskými elektrokoly kratší – pohybuje se mezi 100 až 150 km.
- Menší odolnost – Modely elektrokol určené do města nejsou tak odolné jako terénní modely. Pokud se je tedy rozhodnete vzít do velmi náročného terénu, mohou se poškodit.
- Nižší výkon – Městské modely disponují nižším výkonem, který je podle legislativy omezený na 250 W.
- Podléhá legislativě – Aby se mohlo elektrokolo pohybovat ve městě a po veřejných komunikacích, musí splňovat všechna pravidla určené legislativou – disponovat výkonem max 250 W, rychlostí asistence motoru 25 km/hod a povinnou výbavou.
Druhy elektrokol
Kromě městských modelů můžete narazit i na další druhy elektrokol, jež se od sebe liší nejen svými vlastnostmi, ale i konstrukcí. Běžně tak můžete volit z více alternativ, které se hodí do různého terénu. Běžně narazíte na:
- Městská elektrokola – Jsou určená především pro městské prostředí, pro které také disponují omezeným výkonem motoru do 250 W a maximální rychlostí asistence do 25 km/h. Vyrazit však můžete i na lesní či upravené stezky s pevným terénem.
- Skládací elektrokola – Nabízí lehkou konstrukci, skladnost a také flexibilitu. Oproti městským modelům však disponují kratším dojezdem a nižším výkonem. Kromě toho je jejich konstrukce i méně odolná, kvůli čemuž je většina lidí využívá pouze jako přibližovadlo na pár kilometrů.
- Horská elektrokola – Velká a pevná elektrokola s robustní konstrukcí, která si s přehledem poradí i s velmi náročným terénem. Běžně s nimi můžete vyrazit i na nezpevněné stezky, přičemž vám dokážou nabídnout dojezd až 200 km.
- Fatbike – Blízký příbuzný horského elektrokola, který disponuje většími koly a širšími plášti. Samozřejmostí je také hluboký vzorek, jež tyto modely předurčuje k pohybu i v extrémně náročném terénu za jakéhokoliv počasí.
- Krosová (treková/trekingová) elektrokola – Nabízí univerzální využití ve městě i v přírodě. S dražšími modely tak můžete vyrazit nejen do ulic města, ale i do přírody či lehce náročnějšího terénu. Pokud se chcete pohybovat hlavně ve městě, dejte si pozor na to, aby model splňoval veškerá pravidla legislativy.
Městská elektrokola se řadí mezi slabší modely, které je možné pořídit i za velmi příznivou cenu. Vždy ale záleží na tom, co přesně od modelu očekáváte. Pokud vám nezáleží nějak zvlášť na výkonu, vyjde vás základní model zhruba na 30 000 Kč. V takovém případě se bude dojezd pohybovat okolo 100 km – vše se ale odvíjí od stylu vaší jízdy a také kapacity baterie.
Druhy elektrokol | Výhody | Nevýhody | Cenová hladina (Kč) | Maximální dojezd (km) | Kam se hodí |
Městská | + Splňují pravidla legislativy
+ Často kompletní výbava v ceně + Cenově dostupnější |
– Konstrukce není tak odolná
– Omezený výkon na 250 W – Nevhodné do náročného terénu |
40 000–50 000 | 150 | Pravidelné dojíždění do školy nebo práce. Občasné projížďky v méně náročném terénu. |
Skládací | + Rychlé složení a rozložení
+ Obvykle plná výbava + Lehká konstrukce + Snadná manipulace |
– Dojezd max. 100 km
– Omezený výkon – Konstrukce není tak odolná |
30 000 | 100 | Městské prostředí a jízda v nenáročném či převážně rovném prostředí. |
Horská | + Vysoká odolnost konstrukce
+ Větší výška ráfku + Výkonnější motor až 900 W + Kvalitní konstrukce + Vysoký zdvih vidlice + Kvalitní odpružení |
– Cenově náročnější
-Neprodává se s výbavou – Nehodí se do města – Těžší konstrukce |
60 000 | 170–200 | Náročný a kopcovitý terén. Ideální pro dlouhé jízdy. |
Krosová | + Využití ve městě i přírodě
+ Kvalitnější modely vhodné i do velmi náročného terénu + Dojezd až 170 km + Často prodávané s výbavou |
– Vyšší cena kvalitních modelů
– Ne všechny modely jsou tak odolné |
50 000–60 000 | 170 | Rovný i náročný terén. Vhodné do města i do přírody. |
Fatbike | + Široký plášť kol
+ Vhodné i do sněhu a deště + Výkonný motor + Celoodpružená konstrukce |
– Dražší
– Využití pouze v náročném terénu |
60 000–80 000 | 130–150 | Extrémně náročný terén a podmínky. Vhodné i pro jízdu ve sněhu. |
Výběr městského elektrokola podle účelu
Městská elektrokola jsou navržena pro pohodlné a praktické použití v městském prostředí, kde potřebujete delší dojezd a dostatečnou flexibilitu. Obvykle jsou taková kola lehčí a méně robustní, přičemž disponují plnou výbavou v podobě blatníků, světel či nosiče. Pro jednodušší výběr jsme elektrokola rozdělili do tří kategorií:
- Dojíždění do práce a školy – Elektrokola pro denní dojíždění, kde je důraz kladen na spolehlivost, pohodlí a praktičnost.
- Menší nákupy – Elektrokola s vyšší nosností a kvalitním nosičem. Jednoduše tak zajedete pro menší nákup, aniž byste se museli dopravit vlastním automobilem.
- Krátké výlety – Elektrokola určená pro pohodlné projížďky městem a kratší výlety, kde si dokážou poradit i s lehce náročnějším terénem.
- Pro seniory – Elektrokola s nízkým nástupem, pohodlným sedadlem a stabilní konstrukcí. Pro seniory či osoby s problémy s pohybovým aparátem jsou vhodné také skládací elektrokola, která mají obvykle nižší rám a nástup.
Účel | Důležité parametry | Co dalšího sledovat | Cenová hladina |
Dojíždění do práce a školy | Dlouhý dojezd
Pohodlné sedlo Bezpečnostní prvky (světla, reflexní prvky) |
Snadná údržba
Výbava |
Obvykle nižší až střední |
Menší nákupy | Nosnost
Úložný prostor Stabilní stojan |
Možnost dokoupení většího nosiče či brašny
Dojezd elektrokola |
Obvykle střední |
Krátké výlety | Výkon motoru
Dojezd Pneumatiky Odolnost |
Pokročilé funkce
Počet režimů asistence Odpružení |
Obvykle střední až vyšší |
Pro seniory | Nízký nástup
Nižší rám Pohodlné sedadlo |
Bezpečnostní prvky
Snadná ovladatelnost |
Obvykle střední |
Motor a výkon
U městských kol není výkon motoru nějak zvlášť důležitý, a to především proto, že je omezen legislativou. Mnohem podstatnější je tak kvalita motoru a jeho životnost. V souvislosti s tím je dobré věnovat pozornost:
- Umístění motoru – U městských elektrokol se setkáte s více typy umístění motoru. Velmi časté je umístění v zadním náboji, ale i středu elektrokola. Jelikož se však nebudete pohybovat v náročném terénu, nebude mít umístění podstatný vliv na ovladatelnost stroje.
- Výkon motoru – Podle legislativy se mohou na veřejném prostranství pohybovat pouze elektrokola s výkonem do 250 W a omezenou asistencí do rychlosti 25 km/h. V takovém případě je elektrokolo stále považováno za jízdní kolo.
- Napětí – Pokud chcete, aby vám motor nabídl dostatečnou odezvu a poskytl vám kvalitní asistenci během jízdy, měl by disponovat co nejvyšším napětím. U městských kol se obvykle setkáte s nižším napětím 24 V či 36 V.
- Značka motoru – Z hlediska kvality a životnosti motoru je lepší hledat modely elektrokol se značkovými elektromotory. Mezi renomované výrobce motorů patří například Yamaha, Bosh, Schimano nebo Bafang.
- Kroutivý moment – Jedná se o sílu, jakou vám bude elektromotor schopný asistovat během jízdy. U městských elektrokol si vystačíte s kroutivým momentem okolo 50 Nm, ale existují i výkonnější modely.
- Režim asistence – Městská elektrokola mohou oproti výkonnějším modelům disponovat pouze třemi režimy asistence. Pokud si však připlatíte dosáhnete i na klasických pět režimů, které však při běžné jízdě ani nevyužijete.
Městská elektrokola by měla v první řadě splňovat zákonem psaná pravidla. Dejte si tedy pozor na to, aby byl výkon motoru omezen na 250 W – většina modelů přitom disponuje nominálním výkonem až 500 W, jež je ale zablokován. Pozornost také věnujte porovnání kvality elektromotoru, který by měl být bezporuchový a disponovat také dlouhou životností.
Snímač šlapání
Snímač šlapání pro vás jakožto zájemce o městské elektrokolo nebude tak podstatný jako například u horských či krosových elektrokol. Jelikož je jeho úkolem volit správnou intenzitu asistence motoru a vy se nebudete pohybovat v nějak zvlášť náročném terénu, budou vám vyhovovat obě dostupné varianty. Těmi jsou:
- Otáčkové (magnetové, diodové) snímače – Ideální pro jízdu v rovném terénu, kdy se intenzita asistence motoru odvíjí od rychlosti a frekvence šlapání.
- Torzní (silové, tlakové, momentové) snímače – Hodí se spíše pro modely určené do terénu, u nichž je asistence motoru závislá hlavně na intenzitě šlapání. Vystačíte si sním však i u městských elektrokol, kdy oceníte efektivnější pomoc při šlapání do kopce.
Baterie
Jestliže se chcete vyhnout častému nabíjení a také problémům při jízdě, je dobré zaměřit se i na vlastnosti baterie, a to především na:
- Umístění baterie – Téměř ve všech případech je baterie umístěna na rámu elektrokola. V ideálním případě je vyjímatelná, díky čemuž ji můžete jednoduše vyjmout a nabít například v práci. Setkat se však můžete i s modely, u nichž je baterie umístěna na nosiči.
- Značka baterie – Baterie vybírejte od renomovaných výrobců, kteří vám zajistí kvalitu a také odpovídající životnost baterie. V současnosti jsou prodávány pouze lithiové baterie, a to s modifikací Li-Pol, Li-Ion, nebo LiFePO4 od značek, jako Bosh, Panasonic, Samsung nebo Yamaha.
- Kapacita – Kapacita baterie se u městských kol pohybuje mezi 500 až 630 Wh, což je dostatečná hodnota pro pravidelné dojíždění do práce či školy.
- Napětí – I u baterie je důležité, jakým disponuje napětím. Obecně platí, že čím vyšší je napětí, tím lépe. U městských elektrokol si však bohatě vystačíte s napětím 24 V.
- Životnost – Zpravidla vám značkové baterie nabídnou až 500 cyklů nabití, jejichž reálný počet se však odvíjí od toho, jak o baterii pečujete.
- Rychlost nabíjení – Pokud potřebujete s elektrokolem pravidelně dojíždět, bude nejlepší zvolit baterii s rychlonabíječkou 4A. S ní můžete baterii plně nabít i do tří hodin.
Dojezd
U městských elektrokol se setkáte se dvěma údaji, a to maximálním dojezdem a průměrným dojezdem. Zajímat by vás měl právě průměrný dojezd, jež se odvíjí od celé řady faktorů, včetně:
- Kapacity baterie – Dojezd elektrokola se odvíjí hlavně od kapacity baterie, přičemž nejvyšší možnou hodnotou, kterou městská elektrokola nabízí je 630 Wh – s ní lze ujet zhruba 120 až 150 km.
- Stáří baterie – Pokud je baterie starší, je pravděpodobné, že ji nebude možné zcela nabít, čímž se sníží i její celková kapacita. Běžně je nutné baterii vyměnit zhruba po dvou až třech letech.
- Náročnosti terénu – V městském terénu obvykle nenarazíte na nějak zvlášť náročné podmínky. Jestliže se však během jízdy setkáte s velmi kopcovitým terénem, nejspíš se dojezd zkrátí i o několik desítek kilometrů.
- Stylu jízdy – K největšímu vybíjení baterie dochází při častém zastavování či brždění. Prodloužit dojezd můžete i pomocí častějšího řazení, čímž elektrokolu alespoň trochu ulehčíte.
- Hmotnosti jezdce – Jezdci s vyšší hmotností či těžkým nákladem, musí počítat s tím, že v souvislosti s tím dojde ke zkrácení dojezdu. Jezdec, který váží 70 kg tak dojede dále, nežli jezdec s hmotností 90 kg.
- Použitého režimu asistence – Pokud namísto řazení často měníte režim asistence, dojde mnohem rychleji k vybití baterie a tím pádem také ke snížení reálného dojezdu.
Kapacita baterie (Wh) | Maximální dojezd (km) | Průměrný dojezd (km) |
468 | 115 | 60 |
500 | 130 | 90 |
630 | 150 | 120 |
Konstrukce městského elektrokola
Jelikož je městské elektrokolo určené zejména pro pohyb ve městě, nemusíte tolik věnovat pozornost jeho konstrukci. Bohatě si vystačíte se základními parametry, jako je:
- Výška rámu – Vybírá se podle výšky jezdce, ale i jeho pohlaví – právě proto jsou některé modely děleny na pánská a dámská elektrokola. Pokud si nevíte rady s výběrem správné výšky rámu, můžete si prohlédnout naši přehlednou tabulku v článku Jak vybrat elektrokolo.
- Materiál – Většina elektrokol, včetně těch městských, je vyráběna z různých slitin hliníku, které nabízí vysokou pevnost a odolnost. Každopádně je důležité hledět i na zpracování konstrukce a také její robustnost.
- Hmotnost – Městské elektrokolo by mělo disponovat spíše nižší hmotností, díky čemuž bude manipulace s ním mnohem jednodušší. Běžně se tak jeho hmotnost pohybuje okolo 25 kg.
- Odpružení – U městského elektrokola si vystačíte s jednoduchým odpružením přední vidlice, díky níž pro vás bude jízda pohodlná. Pro lepší komfort můžete najít i model s odpruženou sedlovkou.
Vybavení a komponenty
Většina městských elektrokol nabízí plnou výbavu nebo alespoň její část, díky čemuž ji nemusíte zbytečně dokupovat. Výbava je přitom důležitá i z hlediska legislativy, která se řídí stejnými pravidly jako klasická jízdní kola. Výbava elektrokola obvykle obsahuje:
- Blatníky – Jsou ideální do nepříznivého počasí, kdy vás ochrání před nečistotami a také letícími kamínky.
- Stojánek – Elektrokolo můžete jednoduše postavit kdekoliv, aniž byste se museli obávat jeho pádu.
- Nosič – Slouží k upevnění tašek či jiných zavazadel na kolo. V některých případech k němu může být připevněna i baterie.
- Světla – Hodí se zejména při jízdě v šeru či během noci. I podle zákona musí být městské elektrokolo vybaveno světlem.
- Odrazky – Legislativa nařizuje nutnost opatřit elektrokolo odrazkami, které ale nemusí být součástí výbavy elektrokola.
- LCD displej – Součástí každého elektrokola je LCD displej, s jehož pomocí můžete kontrolovat stav elektrokola a také ho ovládat. V ideálním případě by měl disponovat i USB konektorem, s nímž můžete nabíjet mobilní zařízení.
- Walk Assistant – Ve městě budete muset poměrně často elektrokolo vést, s čímž vám pomůže walk assistant. Ten nabízí možnost podpory elektromotoru až do rychlosti 6 km/h.
- Počet převodů – Během jízdy městem pravděpodobně nebudete potřebovat více než šest či osm převodů. Narazit ale můžete i na více převodů, které však v městském prostředí nejspíš nevyužijete.
- Polstrované sedlo – Pro delší cesty je dobré investovat do kvalitního a polstrovaného sedla, jež vám nabídne dostatečný komfort.
Kvalita kol a výška ráfku
Klasická městská elektrokola zpravidla disponují výškou ráfku 28“ a slabšími plášti, díky čemuž se hodí hlavně do rovného a nenáročného terénu. Jelikož však čím dál tím více uživatelů vyžaduje i městská elektrokola, s nimiž mohou čas od času vyrazit i mimo cyklostezky, jsou některé modely opatřeny většími a kvalitnějšími koly.
Výška ráfku | Kam se hodí |
26″ | Téměř se nevyužívají a hodí se hlavně do nenáročného terénu. |
27.5″ | Ideální do náročnějšího terénu. Disponují lepší ovladatelností. |
28“ | Klasický rozměr u městských kol. Nabízí lehkou ovladatelnost a také pohodlnou jízdu v rovném terénu. |
29″ | U městských elektrokol nejsou téměř využívány. Hodí se hlavně do velmi náročného terénu. |
Brzdy
Jízda v městském prostředí není zas tak bezpečná, jak by se mohlo na první pohled zdát. Právě proto je důležité, aby elektrokolo disponovalo spolehlivými a kvalitními brzdami, které vám zajistí, že se elektrokolo zastaví včas. Běžně narazíte na dva základní druhy brzd:
- Kotoučové brzdy – Jsou velmi spolehlivé a také efektivní. Dělí se na mechanické a hydraulické, přičemž druhý typ je nejkvalitnější a také nejspolehlivější. U tohoto typu brzd je však třeba počítat s náročnějším servisem.
- Ráfkové brzdy – Jedny z nejdéle používaných brzd, které nejsou tak spolehlivé jako kotoučové brzdy. Je nutné počítat s tím, že brždění bude méně efektivní.
Oblíbené značky městských elektrokol
Během výběru můžete vsadit na již ověřené značky, které se dlouhodobě řadí mezi nejuznávanější výrobce městských elektrokol. Můžete si tak být jistí, že investujete do opravdové kvality, která je již ověřená jinými zákazníky.
- Crussis – Český výrobce elektrokol, který se řadí mezi jedny z nejkvalitnějších na trhu. Ve své nabídce má cenově dostupné modely s cenou od 36 000 do 50 000 Kč.
- Leader Fox – Česká společnost zabývající se výrobou městských a dalších typů elektrokol. Většinu elektrokol je možné pořídit za cenu od 30 000 Kč.
- Lectron – Další česká firma, která má ve své nabídce městská elektrokola. Prodává především hybridní modely kombinující městská a krosová elektrokola. Cena základních modelů začíná na 20 000 Kč.
Crussis
Český výrobce elektrokol si u nás zabral prakticky celý trh s elektrokoly, kde se řadí mezi jedny z nejúspěšnějších prodejců. Kromě městských modelů nabízí také velmi kvalitní krosová a horská elektrokola. Mezi oblíbené modelové řady patří městská elektrokola e-Country a e-City. Cena se zde pohybuje mezi 36 000 až 50 000 Kč.
Leader Fox
Leader Fox je česká společnost s dlouhou historií, v jejíž nabídce naleznete širokou škálu elektrokol od městských elektrokol až po horské a krosové modely. Cílem společnosti je především kvalita a také cenová dostupnost, díky čemuž je velká část elektrokol prodávána za nižší cenu než konkurenční modely. Základní městská elektrokola tak pořídíte za cenu 32 000 Kč a více. Jsou tu ale i mnohem dražší a kvalitnější kousky, které stojí i 60 000 Kč.
Lectron
Česká společnost Lectron založená v roce 2018 se specializuje na prodej elektrokol různých typů. Ve svém sortimentu má tedy širokou nabídku různých modelů, a to i těch městských. Ta naleznete pod označením Citana, přičemž se ale často jedná o kombinaci městského a krosového elektrokola. I zde je na prvním místě cenová dostupnost, díky čemuž je možné základní modely pořídit s cenou lehce nad 20 000 Kč.
Cena městských elektrokol
Pořízení elektrokola rozhodně není malou investicí, počítejte spíše s několika desítkami tisíc korun. V této kapitole jsme městská elektrokola rozdělili do několika cenových kategorií s upřesněním, co v dané cenové hladině můžete od elektrokola očekávat.
- Cena do 30 000 Kč – Základní modely městských elektrokol, s nimiž si vystačí hlavně nenároční jezdci, pořídíte už za cenu od 20 000 Kč. Je ale třeba počítat s kratším dojezdem okolo 100 km.
- Cena od 30 000 do 40 000 Kč – Nejvyhledávanější cenová kategorie, v níž naleznete modely s dojezdem až 120 km a obvykle i hydraulickými brzdami.
- Cena nad 40 000 Kč – Patří sem hlavně výkonnější modely s precizním designem, jejichž cena se pohybuje i okolo 60 000 Kč.
Cena do 30 000 Kč
Nejlevnější městské elektrokolo seženete za cca 20 000 Kč. Většinou jde o jednoduché modely pro nenáročné uživatele. Počítejte s kratším dojezdem max. 100 km a slabším motorem o výkonu 250 W. Pohon i baterie bývají umístěné vzadu a kola jsou vybavené jednoduššími v-brzdami. Pokud dojíždíte jen kousek z domu do práce a zpět a nemáte na elektrokolo nijak vysoké nároky, pravděpodobně si vystačíte i s cenově dostupným modelem.
Cena od 30 000 Kč do 40 000 Kč
Střední cenová kategorie bývá mezi uživateli nejpopulárnější. S trochou snahy zde najdete kola se slušným maximální dojezdem 120 km a silnějším motorem s výkonem 350+ W. Úplnou výjimkou už nejsou ani hydraulické brzdy nebo středové umístění akumulátoru či pohonu.
Cena nad 40 000 Kč
Elektrokola pro náročné se cenovkou snadno přehoupnou přes 50 000 Kč, nejdražší modely mohou stát i dvojnásobek. V této cenové kategorii už jsou samozřejmostí ty nejlepší varianty provedení, tedy hydraulické brzdy, středový pohon a baterie, motor s výkonem 450 W a více – dojezd takového elektrokola přesahuje i 150 km.
Cenová kategorie | Co obvykle nabízí | Co obvykle nenabízí | Pro koho se hodí |
Do 30 000 Kč | Základní modely s dojezdem do 100 km
Motor o výkonu 250 W Pohon a baterie umístěné vzadu Mechanické brzdy |
Dlouhý dojezd
Silný motor Pokročilé funkce |
Ideální pro nenáročné jezdce a ty, kdo dojíždějí na krátké vzdálenosti |
Od 30 000 do 40 000 Kč | Modely s dojezdem až 120 km
Motor s výkonem do 350 W Obvykle hydraulické brzdy Středové umístění pohonu |
Prémiové komponenty
Extrémně dlouhý dojezd |
Jezdci, kteří hledají nejlepší poměr cena/výkon
Hodí se zejména pro osoby, které pravidelně dojíždí do práce nebo školy, a rekreační jezdce |
Nad 40 000 Kč | Výkonné modely s motorem 450 W a více
Hydraulické brzdy Středový pohon a baterie Dojezd přesahující i 150 km |
Odolnost vůči velmi náročnému terénu | Pro náročné uživatele, kteří vyžadují vysoký výkon a dlouhý dojezd
Ideální pro delší trasy a výlety |
Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti
Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.