Finská sauna nabízí tradiční umění relaxace

Finská sauna je tradiční a nejběžnější typ sauny, která nabízí klasické saunování. Finská proto, že samotné slovo sauna pochází z finštiny a označuje typickou proceduru, pro kterou jsou severní země známé už po staletí. Tehdy byste našli saunu v každé vesnici – sloužila kromě relaxace také jako místo, kde se scházeli lidé při různých debatách a dokonce byla místem, kde se rodily děti – šlo totiž o nejčistší místo.

Obrázek infrasauny Marimex Trendy 2001 L

Narozdíl od finské sauny můžete mít infrasaunu i doma v obýváku - na obrázku infrasauna Marimex Trendy

Klasika, která neomrzí

Finská, nebo-li tradiční či klasická sauna nabízí prostředí se vzduchem, jehož teplota dosahuje až 90°C. Teplota by se měla správně měřit nejblíže 1 m od tepelného zdroje, 150 cm nad zemí a alespoň 20 cm od stěny. Nejvyšší teplotu pak najdete u stropu, kde by neměla přesahovat 110°C, nejnižší je potom u podlahy, kde se pohybuje okolo 40°C.

Finská sauna také nese název suchá, i tak je ovšem důležitá vlhkost, která je obvykle 5%. Lze regulovat poléváním rozžhavených kamenů, je potřeba ovšem dávat pozor, aby vlhkost nebyla příliš vysoká. Kombinace příliš horkého vzduchu a vysoké vlhkosti by vedla k opaření nejen kůže, ale i dýchacích cest!

K tradiční proceduře patří i stimulace kůže šleháním (březovými větvičkami atp.) – to vede k lepšímu prokrvení kůže.

Vliv sauny na zdraví

Kromě toho, že pocením z těla dostanete škodlivé látky, saunování působí příznivě na pohybový aparát, dýchací ústrojí a nelze opomenout ani nervový a kardiovaskulární systém. Navíc lze saunováním zaznamenat zlepšení nálady, neboť působí kladně na psychiku.

Do sauny se může vydat kdokoliv bez rozdílu věku. Máte-li však nějaké zdravotní problémy, zejména se srdcem, poraďte se s lékařem, zda je pro vás sauna vhodná nebo je potřeba dodržovat jiný režim, než ten tradiční (vynechat ochlazení atp.)

Pravidla pro pobyt v sauně

Před vstupem do sauny se důkladně osprchujte a osušte, abyste dovnitř nepřinesli žádný nepořádek. Je důležité myslet i na pořádné osušení, pokud půjdete do sauny mokří, hrozí popálení. V sauně potom neprovozujte nic náročného! Buďte v klidu – v sedě nebo v leže. Strávíte-li čas v sauně v leže, buďte opatrní. Před tím, než se rozhodnete odejít, opatrně a pomalu přejděte z lehu do sedu a až poté vstaňte.

Délka saunování by se potom měla odvíjet od věku (případně i zdravotních požadavků). Pro děti do 1 roku je vhodná doba saunování 2-3 minuty, do 3 let 3-6 minut, do 6 let 6-8 minut. Staří děti zvládnou bez problémů i 10 minut. Nad 15 let je možné pobýt v sauně od 8-15 minut.

Ke zlepšování našich služeb využíváme na webu souborů cookie. Používáním webu s tím souhlasíte. Více

Na této stránce používáme cookie ke zkvalitnění webu a možnosti nabídnout jeho uživatelům co nejlepší zobrazení tohoto webu. Cookie může být také použita pro měření návštěvnosti jednotlivých stránek. Pokud budete pokračovat v používání této stránky, souhlasíte s tím.

Zavřít