Trekingová kola jsou mimořádně univerzální, ale není úplně snadné se v nich vyznat. Proto jsme pro vás připravili souhrnný článek, který by vám měl proces nákupního rozhodování usnadnit.
- Trekingové vs. krosové kolo – parametry výběru pro oba typy kol jsou prakticky stejné, ale liší se svým využitím a stylem jízdy, ke které jsou určeny. Trekingové kolo je spíše na delší pohodlnou jízdu, krosové se využívá ke sportovnější jízdě.
- Určení podle pohlaví – pánská kola mívají delší konstrukci se štanglí, užší sedlo, širší řídítka a jsou více odpružená. Modely pro dámy jsou kratší, bez štangle a sedlo bývá širší.
- Rám – nejčastěji bývá vyroben z duralu či karbonu, nejdražší kola mají titanové rámy. Zohledněte i výšku rámu, která by měla odpovídat výšce jezdce. Uvádí se v písmenech (XS–XXL), případně v palcích.
- Brzdy – u levnějších modelů se můžete setkat se staršími V-brzdami, modernější a dražší trekingová kola mohou být osazena spolehlivějšími kotoučovými brzdami.
- Provedení kol – menší kola jsou snazší na manipulaci, ale do náročného terénu jsou vhodná větší. Trekingové kolo by mělo mít i speciální pláště, u kterých můžete vybírat z několika šířek.
- Odpružení vidlice – většina trekingových kol má odpruženou přední vidlici, ale není to nezbytně nutné pro jízdu na asfaltových silnicích. Pro střídání různých typů terénů je ideální tzv. uzamykatelná vidlice.
- Příslušenství – někteří výrobci dávají ke kolu poměrně užitečné blatníky, nosič, osvětlení nebo stojánek.
- Oblíbené značky – kvalitní trekingová kola vyrábí např. Kellys, Author, CTM, Kross či Merida.
- Ceny – nemáte-li na trekingové kolo vysoké nároky, můžete si vybrat v kategorii do 10 000 Kč. Kvalitnější kola se nachází v hladině 10 000–25 000 Kč. Nejdražší modely mohou stát desítky až stovky tisíc korun.
Stále více oblíbenou variantou jsou také elektrokola. I mezi trekingovými koly najdete ty s bateriovým pohonem. A pokud se chcete podívat na další typy jízdních kol, zpracovali jsme pro vás velké srovnání.
Trekingové vs. krosové kolo
Trekingová kola představují poměrně univerzální variantu jízdních kol, která je určená především pro zdolávání lehkých až středně těžkých terénů. V zásadě je tak vhodné volit trekingové kolo především pro jízdu po asfaltu, ve městě, na upravených cyklostezkách, ale dá se s ním zvládat i náročnější terény například na lesních cestách.
Celý tento článek se ovšem nevěnuje čistě jen trekingovým kolům, ale lze ho také považovat za pomocníka při koupi toho krosového.
- Trekingová kola – jsou určena pro delší jízdy a daleké výlety. Konstrukce by měla zajistit vzpřímený a pohodlný posed, ve kterém vydrží cyklista delší dobu a nebolí ho záda. Měla by mít už v základu dostatečnou výbavu a nabídnout jednoduché připevnění brašen a dalšího příslušenství.
- Krosová kola – jsou zaměřena více sportovně. Jejich závodní modely se používají pro cyklokros, což je disciplína s překonáváním různých překážek a rozdílných terénů. Mívají proto delší geometrii, uzpůsobenou pro efektivní šlapání a občas také lepší odpružení.
I když občas narazíte na to, že se tyto názvy používají jako synonymum, jedná se o dva různé typy kol. V obou případech však představují určitý kompromis mezi horskými a silničními koly. Malé rozdíly mezi nimi sice jsou, zásady při výběru však zůstávají stejné. I z toho důvodu je nerozlišujeme a přistupujeme k nim jednotně.
Obecně rozdíly spočívají hlavně v určení pro trochu odlišný styl jízdy, nakonec však záleží i na konkrétní značce a modelu.
Typ kola | Posed | Odpružení | Styl jízdy | Další specifika |
Trekingové | Vzpřímený | Základní | Delší klidnější jízda | Většinou má v základu bohatší výbavu |
Krosové | Více předkloněný | Většinou lepší | Sportovní jízda, cyklokros | Delší geometrie |
Určení podle pohlaví
Pánská kola se s pokrokem v produkci kvalitních materiálů a komponentů stále více odlišují od dámských variant. Doba, kdy jediným rozdílem mezi pánským a dámským bicyklem byla barva, je dávno pryč a tento trend lze sledovat i v souvislosti s trekingovými koly.
- Pánská trekingová kola – mají typickou stavbu rámu, užší sedlo a často i širší řídítka. Odpružení vidlice bývá navíc přizpůsobeno vyšší váze, aby dobře reagovala na nerovnosti.
- Dámská trekingová kola – konstrukce rámu odpovídá ženské stavbě a obecně bývá kratší, bez tzv. „štangle“. U žen s výškou nad 180 cm se rozdíly oproti pánským modelům téměř vytrácí.
Naprosto základním odlišovacím prvkem je rozdíl v kompozici rámu, a takzvané „štangli“. Zatímco pánská kola jí vždy disponují, dámská nimi často vybavena nebývají. Nicméně stejně jako v případě barvy i tomuto poznávacímu znamení dala doba již téměř sbohem a dnes se rámy odlišují i jinými způsoby. Protože ženy přirozeněji usedají na kola ve více vzpřímených pozicích a mají obvykle vzhledem k proporcím svého těla oproti mužům poměrně delší nohy, rámy dámských kol jsou těmto faktům uzpůsobeny.
Rozdíl je pak například také v sedlech, dámská totiž bývají širší, aby ženám zajistila komfortnější posed. Ačkoliv neexistuje obecná premisa k reflexi rozdílů mezi dámskými a pánskými modely, je jistě velmi vhodné, aby zástupci obou pohlaví kupovali modely určené právě pro ně. Rozhodně se nevyplatí tyto předpoklady pomíjet bez opodstatněných důvodů.
Určení kola | Konstrukce rámu | Štangle | Sedlo | Další specifika |
Pánské | Delší | Ano | Užší | Mívají širší řídítka, jsou více odpružená |
Dámské | Kratší | Ne | Širší | Ne tolik odpružená |
Rám
Při výběru rámu byste se měli zaměřit především na jeho materiál a velikost.
- Materiál rámu – kola střední cenové kategorie mají rám z duralu, o něco dražší a lehčí je karbon. U nejdražších modelů narazíte na rámy z titanu, které se vyznačují vysokou pevností.
- Velikost rámu – měla by odpovídat pohlaví a především výšce jezdce. Při výběru bývá problematické, že každý výrobce uvádí velikost trochu jiným způsobem.
Rám je něco jako kostra kola, jeho vlastnosti jsou naprosto klíčové pro jízdní možnosti, manipulaci i určení pro jednotlivé terény.
Materiál rámu
Nejkvalitnější a zároveň nejpraktičtější rámy bývají vyrobeny z duralu nebo karbonu, nicméně příznivce si nachází i jiné materiály. Pro některé účely se může hodit například i ocel, která je sice velmi nepraktická z důvodu vysoké hmotnosti, na druhou stranu je však téměř nepoškoditelná.
Naopak na nejdražších modelech je možné nalézt rámy titanové. Ty se pevností mohou i vyrovnat oceli, ale nabízejí mnohem větší komfort, co se týče manipulace a jízdních vlastností z důvodu podstatně nižší hmotnosti. Obecně není možné definovat, který materiál rámu je nejkvalitnější, protože každý nabízí, jak je patrné z předchozích řádků, výhody v jiných ohledech.
Velikost rámu
Velikost rámu se určuje podle výšky jezdce a jednotlivé velikosti jsou stejné, jako ty, na které jste zvyklí z označení velikostí oblečení. Setkat se tak můžete s hodnotami od XS (nejmenší) až XXL (největší). Ačkoliv různým jezdcům mohou sedět rámy, které nejsou přímo úměrné jejich výšce, doporučujeme vám alespoň v základním výběru vycházet z velikosti postavy. Narazíte také na označení velikosti v palcích, to se pohybuje od 15 do 24 palců.
Na trhu se setkáte s různým značením a každý výrobce může velikosti uvádět trochu jinak. Pro základní přehled se můžete podívat do naší orientační tabulky. Nezapomeňte ale, že se velikosti mohou lišit i podle typu kol, nikdy je proto neberte jako univerzální.
Výška postavy (cm) | Velikost rámu trekingového kola (palce) |
---|---|
155–160 | 15–16 |
160–165 | 16–17 |
165–170 | 17–18 |
170–175 | 18–19 |
175–180 | 19–20 |
180–185 | 20–21 |
185–190 | 21–22 |
Brzdy
Jsou základním komponentem každého kola. Starají se o vaši bezpečnost, a proto se na nich rozhodně nevyplatí šetřit. V případě trekingových kol sice není role brzd tolik podstatná jako u horských kol nebo jiných modelů určených pro sjezdy nejobtížnějších terénů, i tak je však nutné vědět, s jakými variantami se můžete setkat a zvolit tu nejvhodnější podle vašich preferencí.
Základní modely trekingových kol jsou většinou osazeny tak zvanými „V“ brzdami (čelisťové), které pro většinu jezdců do běžných podmínek bez problémů vystačí. Vyšší modely pak disponují často kotoučovými brzdami, ty jsou podstatně dražší, ale nabízejí nejvyšší míru bezpečnosti a velmi krátkou brzdnou dráhu. (Zdroj: Bicycling.com) Nevýhodou kotoučových brzd je jejich vyšší hmotnost, která v některých případech může hrát roli a snižovat akceleraci bicyklu.
Provedení kol
Velikost kol je dalším důležitým parametrem, o který by se měl každý cyklista při svém výběru zajímat. V současnosti je na trhu možné vybírat z velikostí:
- 27″ – nejlépe se s nimi manipuluje, pro postavy o výšce max 175 cm.
- 28″ – náročnější na ovládání, vhodné pro vyšší postavy.
- 29″ – nejnáročnější na manipulaci, ale ideální do náročného terénu.
Správná velikost se do jisté míry odvíjí od výšky jezdce stejně jako v případě volby rámu. Obecně platí, že velikost 27“ je vhodná pro jezdce s výškou maximálně 175 cm.
Zatímco zbylé dvě kategorie jsou vhodné pro vyšší jedince. Kromě toho je důležité vzít v potaz také vlastnosti, které kola nabízejí. Obecně platí, že menší velikost kol znamená lepší možnosti manévrování a nižší hmotnost. Větší kola jsou pak vhodná pro náročnější terény, protože se lépe dokáží „převalit“ přes překážky, navíc logicky s koly větších rozměrů je možné na jedno šlápnutí ujet delší vzdálenost, což šetří síly jezdce.
Pláště
S výběrem správných kol velmi úzce souvisí také volba vhodných plášťů. Obecně platí, že pro trekingová kola jsou produkovány zvláštní pláště, které do značné míry určují jejich charakter. Oproti horským kolům se liší v tom, že nenabízejí tolik drsný povrch nutný pro zdolávání těžkých překážek a obtížnějších povrchů a na rozdíl od klasických silničních plášťů zase naopak nabízí poněkud lepší stabilizační schopnosti i pro terény, které nejsou zcela uhlazené.
Dá se tak říct, že trekingové pláště jsou něco jako kompromis mezi oběma protipóly. Doporučujeme proto volit pláště určené přímo pro trekingové modely, které výborně doplní celkovou funkčnost kola. Kromě typu je potřeba dávat si pozor samozřejmě i na velikost, ta je daná logicky velikostí kol.
Šířka plášťů
Dalším parametrem je pak šířka pláště. Zde opět platí, že čím širší plášť, tím snadněji se budete moci s kolem pohybovat v těžším terénu a kolo v něm bude stabilnější. Správná šířka se proto znovu odvíjí od toho, kam máte v plánu nejčastěji s kolem vyrazit a po jakých cestách budete jezdit. Pro představu uvedeme nejčastější šířky plášťů a jejich určení.
- 47 mm – hodí se do náročnějšího terénu a na nezpevněné lesní cesty.
- 42 mm – vhodná šířka plášťů na zpevněné cesty a pevné cyklotrasy.
- 37 mm – tenčí pláště nejvíce oceníte při jízdě po asfaltových cyklostezkách a silnicích.
Odpružení vidlice
Vidlice tlumí nárazy způsobené zdolávaným terénem a může tak výrazně zvýšit komfort jezdce. Téměř všechna kola v dnešní době disponují odpruženou vidlicí. Za pomocí tohoto pružení je dosaženo zmíněného tlumení nárazů z terénu. Pokud budete trávit většinu času s kolem na asfaltových cestách, odpruženou vidlici nepotřebujete, v opačném případě ovšem ano.
S odpružením kola bude sice jízda na nezpevněných cestách pohodlnější, na druhou stranu však zmírňuje efektivitu šlapání. Doporučujeme proto nebrat odpružení vidlice jako nutnost, kterou je třeba od trekingového kola vyžadovat. Pokud máte v plánu terény střídat, oceníte tzv. uzamykatelnou vidlici, kdy lze odpružení nastavit dle aktuální potřeby.
Existují však i rozdíly mezi jednotlivými druhy odpružení. Dnes už zastaralou a téměř nevyužívanou možnost představují odpružené vidlice s elastometrem. Pokročilejším a běžnějším typem odpružení je vidlice s tlumiči, které mohou být:
- Pružinové – levnější varianta, ale méně praktická.
- Vzduchové – užitečnější v praxi, jelikož lze tlumiče korigovat upouštěním vzduchu.
Příslušenství
Trekingová kola se od těch horských liší také tím, že od nich už můžete požadovat rozšiřující vybavení a různé příslušenství. Jsou totiž určená především na delší výlety i dlouhé cesty, z toho důvodu by se vám mohlo hodit pár následujících věcí.
- Blatníky – ochrání vás před zašpiněním při špatném počasí.
- Stojánek – pokud kolo často někde odkládáte, bude se hodit. Nemusíte ho potom pokládat na zem nebo opírat o strom.
- Osvětlení – pro noční jízdy je kvalitní cyklosvítilna přímo nutností. Přední, ani zadní světlo však většinou nebývá součástí kola a musíte si ho dokupovat.
- Nosič – hodí se na delší cesty. Lze na něj připevnit například brašny na kolo, se kterými lze vyrazit i na několikadenní cyklistický výlet.
- Košík na lahev – pití se vám při jízdě na kole bude určitě hodit. Košík na držení lahve nebývá většinou v základní výbavě. Jeho pořizovací cena se však pohybuje v řádu pár stokorun.
Oblíbené značky
Ať už hledáte jízdní kolo jakéhokoliv druhu nebo typu, doporučujeme se primárně zaměřit na známé a osvědčené značky.
- Kellys – pod touto značkou najdete širokou nabídku cenově dostupných modelů s velmi slušnou kvalitou.
- Author – jedna z nejrozšířenějších značek na českém trhu, v jejíž nabídce si vyberou nenároční začátečníci i náročnější sportovci.
- CTM – pořizovací cena krosových kol CTM začíná na velmi nízkých částkách, jsou určená pro méně náročné jezdce.
- Kross – značka Kross nabízí široký výběr různých modelových řad krosových a trekingových kol. Společnost se pyšní především vlastním vývojem karbonových rámů.
- Merida – je obecně považována za velmi kvalitní a osvědčenou značku, která se zaměřuje na trochu náročnější milovníky cyklistiky.
Kellys
Pod značkou Kellys se vyrábí jízdní kola na Slovensku a v současné době se exportují až do 35 různých zemí. Jedná se o cenově dostupné modely, které si oblíbila velká spousta hobby jezdců. Pokud hledáte trekingové nebo krosové kolo pro občasné ježdění a na víkendové výlety, v jejich nabídce si určitě vyberete.
Author
Author je česká značka jízdních kol, která má u nás dlouhodobou tradici. Na jízdní kola od tohoto výrobce už jste určitě někdy narazili, protože se jedná o jednu z nejrozšířenějších a nejoblíbenějších u nás. V jejich nabídce najdete cenově dostupné modely i vyšší řady za vysoké ceny, záleží tedy jen na vašich preferencích a potřebách. Author navíc vyrábí i dětská krosová kola, takže stejnou značkou můžete vybavit celou rodinu. Na této stránce najdete podrobné srovnání všech jízdních kol výrobce.
CTM
Slovenský výrobce CTM se zaměřuje na cenově dostupné modely krosových a horských kol. Za ty nejlevější řady utratíte dokonce pouze okolo 5 000 Kč. Pokud hledáte odpovídající kvalitu za dobrou cenu, pak by vás mohla značka určitě zaujmout. V takovém případě si můžete přečíst naše samostatné srovnání jízdních kol CTM.
Kross
Polská společnost Kross má ve výrobě jízdních kol již dlouholetou tradici, existuje přes 30 let. V produktové nabídce najdete levnější modely pro rekreační jezdce, ale i vyšší a dražší modelové řady pro náročnější sportovce. Kross je navíc jednou z mála společností v Evropě, která se zabývá vývojem a výrobou vlastních karbonových rámů. Své technologie se snaží neustále vylepšovat a nedávno se pustila i do výroby elektrických kol.
Merida
Značku Merida můžeme považovat za léty prověřenou, protože patří k těm nejstarším na evropském trhu. Společnost si za kvalitou svých výrobků stojí, proto poskytuje záruku na rámy 10 let. V její nabídce krosových kol si vyberou i ti nejnáročnější jezdci, na kolách od Meridy jezdí i profesionální cyklisté. U této značky musíte počítat s trochu vyšší pořizovací cenou.
Ceny
Pro nejednoho zákazníka bude určujícím faktorem volby mezi různými modely také celková pořizovací cena. Pro obecnou představu jsme pro vás připravili tři základní cenové relace trekingových kol.
Cena do 10 000 Kč
Cena trekingových kol v některých případech může začínat už na částce 5 000 Kč. Je však velmi vhodné zvážit, zda takový model uspokojí vaše požadavky. Často jsou totiž kola v těchto cenách jen velmi špatně vybavena a nabízejí nízký komfort. S kolem z této cenové kategorie příliš nepočítejte, že budete moci zdolávat delší vzdálenosti, nebo si užijete skvělé jízdní vlastnosti v rozmanitých terénech. Tyto modely jsou vhodné spíše pro začátečníky.
Cena od 10 000 do 25 000 Kč
V této cenové relaci již lze pořídit kola s podstatně lepší výbavou a jízdními vlastnostmi. Standardem bývá odpružený rám i vidlice a kolo obvykle disponuje značkovými komponenty a výbavou, která se stará o maximální komfort jezdce. Obecně platí, že kola v této cenovce lze považovat za ideální volbu, pro pokročilejší jezdce, kteří hledají slušné parametry, ale nechtějí utrácet astronomické částky za profesionální modely.
Cena nad 25 000 Kč
Kola s cenou nad 25 000 Kč nabízejí z našeho výčtu zdaleka nejširší rozpětí. Cena nejdražších modelů se totiž často vyšplhá až k hodnotám několika stovek tisíc korun. Obecně platí, že kola s takto vysokou cenou jsou již využívány pro velmi specifické účely a disponují špičkovými komponenty často konstruovanými přímo na míru jezdce.
Ačkoliv je tato kategorie kol z důvodu vysoké ceny pro běžnou populaci poměrně nedostupná, nabízí samozřejmě maximální kvalitu ve všech ohledech a pro nejnáročnější jezdce se tak stává ideální volbou.
Dobrý den, v článku píšete že trekingové kolo by mělo mít speciální pláště, mají nějaké označení nebo podle čeho je poznám? Děkuji moc.