Jestliže se zakládáním vlastních stránek teprve začínáte, možná se po zhlédnutí seznamu parametrů bijete do hlavy, co vás to vlastně napadlo. Nebojte se, ne všechny parametry pro vás budou důležité. Začneme zlehka a v prvních dvou kapitolách vysvětlíme, co to vlastně ten webhosting je, popíšeme, k čemu je dobrá doména a zda byste se měli poohlížet po placených nebo bezplatných službách.
Prvním krokem pro výběr vhodného webhostingu je stanovení požadovaných služeb. Ty se liší v návaznosti na typu a počtu webů, které chcete provozovat, ale také na jejich budoucí návštěvnosti a redakčním systému. Mezi důležité parametry pro větší weby patří například také možnost pravidelných záloh, jejich četnost a cena vyvolání.
Zásadní je i garantovaná dostupnost stránek, použité zabezpečení a maximální datový objem. Nic neotřese vaší důvěrou více, než když vám poskytovatel hostingu napíše, že se vaše pracně tvořené a zaplacené změny někam ztratily. Seriózní firmu rozeznáte zejména podle průhledného ceníku, jenž neobsahuje žádné skryté položky.
Jak vybrat webhosting stručně:
- Typ webu – Nejdůležitějším parametrem pro výběr je rozhodnutí, jaký typ webu budete provozovat. Některé webhostingy vyhovují nejlépe e-shopům, jiné blogům a odlišné firemní infrastruktuře.
- Požadované funkce – Zvažte, zda nevyužít nabídky s automatickými zálohami, protokolem HTTPS a dalšími službami zdarma.
- Cena – Vybírejte mezi hostingy, které odpovídají vašim financím. Drahý hosting pro osobní blog nepřinese žádné reálné výhody.
- Doména – Pokud při koupi místa na serveru ještě doménu nevlastníte, zkuste ji zakoupit společně s hostingem. Domény jsou k hostingu často za zvýhodněnou cenu.
Co je to webhosting?
Tak zní první otázka, kterou si musíme zodpovědět. Ideálně pomocí analogie s fyzickým světem – co potřebujete ještě před položením základního kamene, když stavíte dům? Vlastní prostor, parcelu, zkrátka stavební pozemek. V oblasti informačních technologií je takovým pozemkem právě webhosting. Jen namísto fyzické plochy platíte za místo na serverech.
Kolem stavby vztyčíte pro ochranu plot. U webhostingu tomu není jinak a tak je i úroveň zabezpečení podstatná. Její důležitost roste s tím, jak roste váš počet návštěvníků či kritická data obsažená na webu. Zjednodušeně pokud budete provozovat osobní blog, zabezpečení nebude důležitým parametrem. V případě eshopu či přenosu dat a osobních údajů je však bezpečnost důležitá.
Logicky se teď možná ptáte, proč byste měli platit, když si můžete připlatit a zřídit si vlastní server? Teoreticky to možné je, jedná se však o obrovskou finanční zátěž a také nároky na odpovídající technické a personální zabezpečení. Každé selhání operačního systému nebo komponenty okamžitě vede ke ztrátě připojení k internetu.
Tip: V moderní době bohužel může mít každá minuta nedostupnosti obrovský vliv na vaši reputaci a spokojenost klientů.
Doména
Druhým základním prvkem je takzvaná doména. Pokud chcete stavět nebo už stavba stojí, nikdo ji nenajde, pokud mu nedáte správnou adresu. Doménové jméno tedy slouží jako název, který určuje, kam se má prohlížeč podívat, aby web našel a načetl.
Nákupem domény získáte mezinárodně platné právo používat určitou webovou adresu. Jestliže platíte pravidelné poplatky, nikdo ji nesmí ve stejném znění začít používat, aniž by ji od vás koupil.
Hostingové společnosti standardně nabízejí obě služby současně. Nejprve si zvolíte, jak se bude vaše stránka jmenovat, abyste si následně zakoupili i odpovídající prostor na serverech. Za obojí samozřejmě platíte odděleně. Stejně tak máte možnost zakoupit si doménu u jednoho provozovatele a přesunout ji na servery jiné firmy, to může být pro laika ale nesnadné.
Tip: Doménové názvy by měly být co nejjednodušší, ideálně jednoslovné. V nejlepším případě sestávají z názvu firmy nebo názvu produktu, který nabízíte.
Jak funguje doména
Aby návštěvník mohl web najít, mají weby své názvy – domény. Když návštěvník napíše do prohlížeče www.arecenze.cz, jeho počítač pošle dotaz, kde web najde, na lokální doménový server (DNS). Ten se zeptá kořenového serveru.
Ten odpověď nezná, ví ale, který server zná domény s koncovkou .cz. Pošle tedy informaci, kterého serveru se zeptat. Takto proces postupuje dokud se v prohlížeči nezobrazí požadovaný web.
Tip: Stejný web můžete vést pod celou řadou domén, které odkazují na stejné místo na serveru.
Zdarma nebo placený?
Ty nejlepší věci jsou zadarmo. Opravdu? Při nákupu webhostingu byste po zhlédnutí lákavých nabídek prostoru pro webovky měli zpozornět. Nikdo rozhodně nebude provozovat nákladné servery jen z dobročinnosti. Webovky zdarma tak mají hned několik úskalí:
- omezený prostor – při budování velkého webu se vám na server zkrátka nevejde všechno, co byste chtěli na stránky umístit
- omezené služby – obvykle podpora pouze statických html skriptů; PHP, WordPress a další pokročilé systémy nebudou fungovat
- omezená data – nízká kapacita přenášených dat v jednom čase povede k tomu, že se někteří návštěvníci na váš web nemusí z důvodu vytíženosti dostat
- reklamy – kdekoliv na stránkách mohou být umístěny reklamy, jejichž charakter závisí pouze na vůli majitele serveru
- podivné koncovky – důvěryhodnost webu zvyšuje, pokud užíváte národní či nadnárodní zkratku (arecenze.cz, arecenze.com), snižují ji naopak domény zdarma se složitou koncovkou zdarma (arecenze.xxyyzz.cz).
Bohužel musíme konstatovat, že ačkoliv se možnost webhostingu zdarma jeví velmi lákavě, nedoporučujeme ji. Jednak se vám dostane jen výrazně ořezaných služeb, zadruhé budete postupem času stejně nuceni platit za dodatečný přenos dat nebo prostor. A přeplatíte daleko více než při nákupu placených služeb.
Typ hostingu
Ještě před volbou druhu hostingu se dobře zamyslete nad tím, jaké stránky vlastně plánujete. Jedná se o osobní blog pro přátele a známé? Tvoříte novou značku s potenciálem oslovit tisíce klientů? Stojíte v čele společnosti expandující až ke hvězdám? Podle těchto okolností zvolte jednu ze tří dostupných možností.
- sdílený hosting
- VPS hosting
- dedikovaný hosting
Sdílený hosting
První volbou, po níž sáhne asi každý, kdo začíná s tvorbou vlastního projektu, je sdílený server. Jedná se o vítanou možnost pro začátečníky a provozovatele malých nebo středně velkých webů s nižším počtem návštěvníků.
Počítat musíte s jistými úskalími. O výkon serveru se dělíte se stovkami či tisícovkami dalších klientů. Očekávejte proto možný pomalejší chod, problémy při správě a častější výpadky. Se sdíleným serverem do nebe nevyrostete a pokud vaše stránky nabobtnají, brzy se budete poohlížet po pokročilejších variantách.
Velkou devízou sdílených služeb je samozřejmě nižší finanční obnos, který za pořízení prostoru zaplatíte. Minimálně zpočátku, kdy ještě nevíte, zda bude vaše vize úspěšná či nikoliv, se proto jedná o nejméně rizikovou alternativu. Měsíční náklady se pohybují v řádech desetikorun až po stokoruny v závislosti na dostupných službách.
VPS hosting
Jakýsi mezistupeň mezi sdílenými a dedikovanými servery představují takzvané VPS (virtual private servers). Jeden počítač je rozdělen do několika virtuálních serverů, vystupujících samostatně. Jeho výkon se sice stále dělí mezi několik zákazníků, jejich počet je ovšem výrazně nižší než u sdíleného hostingu.
V zásadě se jedná o optimální variantu pro všechny, jejichž stránky jsou oblíbené, ale stále ještě nedosahují výjimečného dosahu. Stále více se rozmáhají rychlé velkokapacitní SSD disky a za své peníze budete mít k dispozici i širokou zákaznickou podporu a dostačující zabezpečení. Zkrátka zlatá střední cesta se vším všudy (Více např. zde: Interval.cz). Počítejte s investicí okolo 2 500 Kč ročně a více.
Dedikovaný hosting
Budujete opravdu velký projekt a chcete veškerý výkon serveru jen pro sebe? I to je možné, jen si pořádně připlatíte. Získáte veškerou dostupnou sílu počítače, což s sebou samozřejmě přináší mnoho výhod. Máte násobně větší úložiště, širokou škálu zabezpečení a spoustu nadstandardních funkcí včetně dedikovaných IP adres nebo operačního systému dle vlastního výběru.
Navrch dostáváte i rozsáhlou zákaznickou podporu, jež je nezřídka k dispozici 24 hodin denně. Prostě perfektní varianta a téměř nutnost pro velké konglomeráty a webovky, jež dosahují milionů návštěv. Cena začíná okolo 10 000 Kč ročně.
Nejdůležitější parametry
Při výběru a pořizování webhostingu narazíte na velké množství různých parametrů přímo vázaných na konkrétní nabídku. Do velkých podrobností zabíhat nebudeme, protože ty se týkají pouze IT odborníků, kteří se v nich již vyznají. Ty nejdůležitější faktory popisuje následující kapitola.
Volný prostor
Víte, proč se většina společností ohání nabídkami tisícovek MB nebo GB za hubičku? Zkrátka proto, že volný prostor není ani zdaleka tak důležitý, jak by se na první pohled mohlo zdát. Disky jsou levné a všechno, co na server vložíte, se navíc díky důmyslné komprimaci značně zmenší.
Většině běžných uživatelů stačí i méně než 1 GB dat. E-shopy s velkým množstvím produktů však mohou na datový objem narážet, protože náhledové obrázky, objednávky a další datové toky mohou časem narůstat.
Maximální dostupnou kapacitu sledujte také v momentě, kdy vytváříte web obsahující velké množství stahovatelného obsahu – videa, filmy, hry, fotografie. U nich bude potřeba místa mnohem výraznější.
Přenos dat
Mnohem důležitější než prostý počet megabajtů, je přenos dat, označovaný jako traffic. Zatímco dnešní obrovské disky jsou laciné, za samotný přenos zkrátka musí majitelé serveru něco zaplatit. Z toho důvodu důmyslně zavádějí přenosové limity, jimiž získávají kontrolu nad tím, kolik uživatelů se najednou může k vašemu webu připojit, a jak rychle se bude stránka a její případné prvky zobrazovat.
Mnoho firem dnes umožňuje neomezené přenosy dat. Upozorňujeme ovšem, že pod neomezeným se skrývá spíše „rozumné množství“. Asi žádný poskytovatel hostingu by nerozdýchal, kdybyste si vytvořili web s filmy a nemuseli z mohutného toku platit ani korunu. Sazba se zkrátka bude lišit podle toho, co se na webu děje a kolik uživatelů jej navštěvuje v jedné chvíli.
Počet webů
Některé společnosti též nabízejí praktický multihosting. V jeho rámci lze dostupné zdroje serveru zužitkovat pro provoz jediného náročného webu, nebo je rozdělit a provozovat hned několik stránek s nižšími nároky. Tato varianta je praktická především pokud chcete propagovat produkty své firmy samostatnými stránkami.
Pokud si vyberete variantu dělení zdrojů, všechno si dobře propočítejte. Jestliže špatně zhodnotíte náročnost webu, bude se potýkat s technickými problémy a pomalým načítáním. Každá sekunda navíc snižuje spokojenost klientů o desítky procent, proto předem vše dobře uvažte. Někdy vám bohužel ani přes všechnu snahu nezbude nic jiného, než si další výkon prostě a jednoduše dokoupit.
Databáze
S programovacími jazyky úzce souvisí i systémy databází. Pokud tvoříte blog nebo osobní webovky, nebudete s databázemi přímo pracovat a webhosting si je pravděpodobně vytvoří sám. Využití nalézají hlavně pro správu internetových obchodů, diskuzních fór, seznamů kontaktů nebo pokročilých redakčních systémů.
V současné době jednoznačně dominuje systém MySQL, uplatňující se zejména u jednoduchých a středně složitých projektů. Stále více se též prosazuje systém MariaDB, jenž z něj přímo vychází a mnohé funkce zdokonaluje. Velkou výhodou výše uvedených dvou systémů je fakt, že je pro ně k dispozici významné množství již hotových řešení.
Pokud patříte mezi náročné zákazníky, jistě při troše snahy naleznete i firmy podporující Microsoft Access či Oracle, nebude jich však mnoho. Počítejte také s tím, že za databáze musíte náležitě zaplatit. Některé společnosti zpoplatňují jejich samotnou existenci, jiné pouze aktivní užívání. Vybírejte proto pečlivě a s ohledem na plánované směřování webu (Zdroj: Živě.cz).
Dostupnost
Devětadevadesát procent. Aspoň taková by měla být dostupnost garantovaná poskytovatelem webhostingu. Stránky musí být v provozu neustále a jen málo věcí naštve více, než když přijdete o návštěvníka vlivem výpadku na straně poskytovatele. Proto byste v žádném případě neměli platit firmě garantující méně než oněch 99 %.
Ti nejlepší hráči na trhu jsou schopni s klidným svědomím zaručit funkčnost dokonce po dobu 99,99 % času. Jestliže poskytovatelům služeb nevěříte, můžete si jejich tvrzení ověřit pomocí monitorovacích nástrojů. Druhou možností je návštěva stránek, jež se na měření dostupnosti specializují a nabízejí přehledné statistiky.
Spravujete-li stránky s mnoha tisíci návštěvníky a velkými obraty, můžete zkusit na poskytovatele serveru zatlačit. Mnohdy jsou ochotni do smlouvy o poskytování hostingu zařadit klauzuli o penalizacích pro případ, že dojde k déletrvajícímu výpadku. Penalizace totiž běžně součástí smlouvy nebývají.
Serverové skripty
Ty tam jsou doby, kdy ke štěstí stačily statické stránky s bloky textu. Dnes se bez různých efektů zkrátka neobejdeme. Abyste je však na svůj web dostali potřebujete skripty. A ty si musíte zajistit u poskytovatele svého webhostingu zpřístupněním programovacího jazyka. Dnes je již jejich podpora nezbytným standardem.
Ten nejdůležitější se skrývá pod zkratkou PHP. Na jeho základě fungují významné redakční systémy jako je WordPress nebo řešení pro e-shopy (Prestashop). Nejste-li zběhlí v programování, nezbude vám než tvorbu skriptů konzultovat s odborníkem. Vždy dbejte na to, aby poskytovatel disponoval pokud možno nejnovější verzi PHP.
Během analýzy nabídky se patrně setkáte i s dalšími programovacími jazyky jako jsou CGI, RoR, ASP nebo JSP. Jejich podpora je omezená a jsou mnohem méně frekventované než PHP. V žádném případě to ovšem neznamená, že nemohou vašim potřebám vyhovovat mnohem lépe.
Tip: Dnešním trendem je budování webů pomocí builderů, tedy programů určených pro relativně jednoduchý webdesign. K jejich využití není potřeba umět programovat.
Druh budovaných stránek
Obecně platí, že webhosting byste měli vybírat zejména s ohledem na druh budovaných stránek a požadovaný redakční systém. Jedině tak dostanete služby, které skutečně použijete a nebudete platit za zbytečnosti. Obecně se lze setkat s několika typy stránek, od nichž se často odvíjí i různorodé balíčky.
Typ webu | Důležité parametry | Doporučené redakční systémy |
Blog | Nízká cena
Jednoduché rozhraní Snadná správa |
WordPress
Blogger Wix |
E-shop | Neomezený traffic
Pravidelné zálohy Velké úložiště |
WordPress
PrestaShop Shoptet |
Internetová prezentace | Neomezený traffic
Přijatelná cena Pravidelné zálohy |
WordPress
Wix |
Osobní stránka | Nízká cena
Snadná správa |
WordPress
Wix Webnode |
Firemní stránka | Neomezený traffic
Vysoké zabezpečení Pravidelné zálohy |
WordPress
Redakční systém na míru |
Blog
Zhlédli jste se ve slavných jménech, která si blogováním úspěšně vydělávají na živobytí? Vždyť stačí dobrý nápad a můžete se směle zařadit mezi ně. Nezbytným základem je samozřejmě odpovídající webhosting.
Při zřízení blogu doporučujeme vybírat služby podporující aplikaci WordPress. S jeho pomocí si svůj vlastní internetový deníček může zařídit i jedinec, který informačním technologiím zrovna neholduje. Na druhou stranu je dostupné i poměrně široké spektrum možností, kterými lze vzhled i funkci webu ovlivnit. Samozřejmostí by měla být široká podpora a četné aktualizace této platformy.
E-shop
Věděli jste, že Češi patří k národům nejčastěji zakládajícím různé e-shopy? Chcete-li se stát jedním z majitelů internetového obchodu, určitě si neopomeňte vybrat odpovídající modul. Většina poskytovatelů webhostingů nabízí speciálně upravené platformy pro jednoduchou správu vlastního e-shopu.
Samozřejmostí by měla být pokročilá bezpečnostní opatření, jelikož klienti obchodu svěřují citlivá data. Zapomínat nelze ani na odpovídající designové provedení, jež je jedním z prvků, který potenciálního zákazníka přiláká. Celý proces od zadání objednávky až po její potvrzení musí fungovat bez chybičky.
Rozhodně se zaměřte na co nejvyšší garanci dostupnosti a neopomeňte možnost vyvolávání denních záloh webu pro případ poruchy či útoku. Důležitý bude také velký datový objem e-mailové schránky.
Tip: Větší e-shopy si nechte vytvořit programátory. Takové řešení sice vyjde dráže, ale v budoucnu vám zvýší zisky a zajistí, že web bude fungovat jak má.
Internetová prezentace
V době internetových nomádů se můžete při brouzdání internetem setkat s mnoha pracovními profily. Často si je tvoří experti na volné noze, jimž stránka slouží jako jakási vizitka. Od té fyzické se liší jediným – může ji vidět každý a odkudkoliv. Internetová prezentace se hodí také pro weby malých firem, které potřebují na webu propagovat zejména své kontakty.
Jestliže si chcete vytvořit svůj vlastní pracovní profil, musíte k tomu mít odpovídající nástroje. Potenciální odběratele vašich služeb rozhodně nezaujmete tuctovými nebo dokonce částečně nefunkčními stránkami. Počítá se i se širokou škálou grafických šablon a možností přizpůsobení. V tomto případě dobře vyhoví redakční systém WordPress.
Velký datový objem nebude tak důležitý, jako rozsáhlejší e-mailová schránka. Podstatná je také garance dostupnosti webu. V tomto případě vystačíte s týdenními zálohami s vyvoláním za poplatek. K poruchám nedochází tak často, takže cílit výše by byla ve výsledku zbytečná ekonomická zátěž.
Osobní stránka
Asi se ptáte, čím se liší osobní stránka od blogu? Na první pohled není rozdíl příliš patrný, blog však bývá obvykle tematicky vyhraněn, zatímco osobní web tvoříte pro radost. Blízké a známé jeho prostřednictvím seznámíte s tím, co jste dělali minulý týden a kde jste byli letos na dovolené.
Často se jedná o weby určené pro pozvánku na svatbu, či jinou životní událost. Lze je také využít jako místo s přístupem ke galerii fotografií. Ta může být opatřena heslem. Svatebčanům tak můžete poslat pozvánku formou odkazu na e-mail s heslem ke galerii fotografií, které po svatbě na web nahrajete.
Při tvorbě personálního webu si vystačíte s levnějšími základními službami. Nepotřebujete mnoho místa ani žádné pokročilejší šablony. Počet e-mailových schránek stejně jako pokročilé zálohování nejsou podstatné.
Firemní stránka
Rozjíždíte nový startup a plánujete oslovit zákazníky? Bez kvalitní internetové stránky jako byste nebyli. Vybírejte proto takový webhosting, který vám umožní růst. Zpočátku budete sledovat spíše poměr ceny a výkonu, ale pokud se vše vyvine správně, začnete se zajímat o pokročilé funkce.
Jestliže zvolíte službu, která nemůže růst společně s vámi, musíte se připravit na přechod jinam. Počítejte s tím, že jde o poměrně bolestivý zásah, nad nímž strávíte nejednu bezesnou noc. Tato varianta slouží také k rozsáhlejší prezentaci firem, které na web mohou uvádět také informace pro zaměstnance. Možné je také napojení například na stravovací objednací systém pro závodní jídelnu.
V závislosti na složitosti se liší také přístup při budování webu samotného. Zatímco web startupu si můžete vytvořit sami a ledacos se tak také naučit, prezentaci nadnárodní společnosti svěřte do rukou odborného dodavatele s rozsáhlým portfoliem fungujících webů.
Zákaznická podpora
Něco se pokazilo a vy nevíte, co s tím? Ztrácíte každou minutou klienty a s nimi i jejich peníze? Potom jistě oceníte, pokud provozovatel vašeho hostingu nabízí rozsáhlou zákaznickou podporu. Časté výpadky se bezesporu negativně podepíšou i na vašem renomé, které budete jen obtížně získávat zpět.
Kvalitní a ověřené webhostingové firmy jsou k dispozici 24 hodin denně ve všední dny, soboty i neděle. Od levnějších dodavatelů podobný komfort bohužel očekávat nemůžete. Zejména večerní služby patří k nejdůležitějším, neboť právě tehdy většina uživatelů se svými stránkami pracuje nejčastěji.
Před finální volbou doporučujeme zavolat na číslo zákaznické podpory. Je velmi důležité, aby administrátoři serveru byli vždy na svém pracovišti. Z vyhřáté postele vám poradí jen těžko a vzniklé ztráty nikdy nikdo nenahradí.
Zabezpečení a zálohování
Bezpečnosti není nikdy dost a na internetu to platí dvojnásob. Útočník se může nacházet kdekoliv na světě a stejně na vašem webu napáchat obrovské škody. Při výběru poskytovatele hostingu máte jen omezené možnosti, jak zjistit vyspělost jeho bezpečnostních opatření.
Administrace by každopádně měla užívat chráněného protokolu HTTPS. Většinou se jedná o příplatkovou službu, která se však pohybuje v nákladech jednotek korun měsíčně. Při využití placených certifikátů, které jsou bezpečnější, se může investice pohybovat i v řádech stokorun.
Servery musí být chráněny firewallem, 24 hodinovou monitorovací službou a četnými aktualizacemi všech přidružených aplikací. Velkým bonusem je, pokud společnost garantuje každodenní zálohování vašich stránek. Budete mít jistotu, že i když se hackerům útok vydaří, obnovíte svůj web ve stavu, v jakém se nacházel před napadením.
Tip: Minimálně základní certifikát Let’s Encrypt doporučujeme zavést na web již při jeho zřízení. Pozdější zavádění je možné, ale o něco složitější.
HTTP nebo HTTPS?
Již výše jsme uvedli, že byste se měli poohlížet pouze po firmách nabízejících HTTPS protokoly. Určitě si říkáte, zda byste výběrem levnější varianty neušetřili? Co se týká prvotní investice, uvažujete rozhodně správně. Z hlediska bezpečnosti a návštěvnosti se však vystavujete velkému riziku. Přechodem na protokol https získáte hned několik podstatných výhod:
- Weby bez HTTPS budou časem označeny za nedůvěryhodné a návštěvníkovi se zobrazí jako rizikové.
- Jistotu, že se útočník nemůže maskovat jako klient, aniž byste to poznali v zadávacím řádku.
- Není možné žádným způsobem pozměnit cestu ke klientovi po rozkliknutí odkazu.
- Útočník nemůže sledovat konkrétní navštěvované stránky, pouze servery.
- Přítomnost https zvyšuje hodnocení stránek Googlem, čímž je posouvá ve vyhledávání nahoru.
Při volbě webhostingu se ptejte na to, zda je daná společnost majitelem příslušných certifikátů (SSL nebo TSL).
Vlastní email
Zakládáte firmu a chcete vypadat solidně? Vlastní koncovka emailu je jedním ze základních prvků. Nikdy nevypadá dobře, pokud jednatel společnosti vyřizuje pracovní korespondenci z obecných adres (např. franta@seznam.cz). Hledejte tedy společnosti nabízející k doméně i zřízení vlastních e-mailových adres.
V dnešní době již snadno naleznete takové, které tuto službu poskytují v rámci různých firemních balíčků bezplatně, nebo za velmi malý peníz. Pokud budete adres potřebovat více, zaměřte se na to, aby jich poskytovatel nabízel dostatečný, nebo lépe neomezený počet.
Pro dlouhodobé projekty je pak důležité také to, aby byl dostatečný datový objem e-mailových schránek. Ten se běžně pohybuje v jednotkách gigabajtů. To pro jednu schránku jistě stačí, pokud však budujete firemní strukturu s maily pro větší počet zaměstnanců a zákazníci vám posílají podklady v podobě souborů či obrázků, můžete potřebovat desítky až stovky gigabajtů prostoru.
Průhledný ceník
Zdá se vám cenová nabídka až moc dobrá na to, aby to byla pravda? Pak asi nebude všechno tak, jak se na první pohled jeví. Kamenem úrazu bývají dvě oddělené služby – webhosting a doména. Jednoduše řečeno, jestliže firma poskytuje levný webhosting, zaplatíte několikanásobně více za doménu.
Pozor si dávejte i na praktiky, kdy společnosti platíte výhradně za prostor na serveru, ale jakékoliv dodatečné funkce si musíte dokoupit. Mnohdy jsou všechny funkce – redakční systém, HTTPS protokol, zálohování aj. zpoplatněny, což vyhání konečné sumy mnohem výše. Důležité je, aby byly tyto položky v ceníku vypsány a vy jste si tak mohli o skutečné ceně udělat sami obrázek.
Ještě předtím, než učiníte finální rozhodnutí, proveďte skutečně hloubkovou analýzu nabídek všech zavedených společností. Asi budete sami překvapeni, jak se mohou jejich ceny a služby lišit.
Tip: Pro náročné projekty volte ze zavedených poskytovatelů, kteří mají pod svými křídly desítky tisíc webů.
Cena
Poslední kapitola je věnovaná cenám. Vzhledem k širokému spektru různých nabídek nebyla její tvorba vůbec jednoduchá. Přesto jsme tři základní cenová pásma, jež zhruba ohraničují úroveň služeb, jakou můžete za své peníze očekávat.
Důrazně upozorňujeme, že uvedené ceny jsou roční. Poskytovatelé též nabízejí i měsíční, čtvrtletní nebo jiné předplatné za zvýhodněné sazby. Časté bývají také slevové akce a nabídky domén k hostingu na rok zdarma.
Cena do 500 Kč
Nejlevnější webhosting dostanete už za necelých 400 korun ročně. Plánujete-li tvorbu osobních stránek nebo blogu, nemusí vůbec jít o špatnou volbu. Dostanete možnost založit jediný web na sdíleném serveru, s čímž se samozřejmě vážou určitá omezení. Problém rozhodně nebude v dostupném prostoru, jenž může činit i několik GB.
Počítat je však třeba s výrazně omezeným provozem, maximální traffic se pohybuje někde kolem 128 – 256 MB. Ověřené společnosti i za tuto cenu nabízejí 24 hodinový servis, stejně jako podporu PHP a databází. V tomto ohledu se nemusíte ničeho obávat. Výše zmíněné omezení provozu vás stejně časem donutí k upgradu.
Dostupné by měly být e-mailové schránky s úložným prostorem v jednotkách gigabajtů, naopak na možnost denních záloh spíše nenarazíte.
Cena od 500 do 4 000 Kč
Použitím webhostingu za vyšší měsíční platbu už můžete pohodlně provozovat e-shop nebo stránky rozjíždějící se služby bez větších omezení. Samozřejmostí je rozsáhlá podpora programovacího jazyku PHP a redakčních systémů jako je WordPress. Standardně se též uplatňuje zabezpečený protokol HTTPS.
Namísto levných sdílených serverů se mnohdy dostanete do skupiny VPS, jež přeci jen dovoluje o něco větší provoz. Samozřejmostí je neomezené místo pro ukládání souborů, rozsáhlá zákaznická podpora a pravidelné zálohování. Dostupnost se pohybuje okolo 99,99 % a samozřejmostí je neomezený výběr databází.
Bát se nemusíte ani multihostingu, kdy na daném serveru budete moci vytvořit hned několik samostatných webů, dělících se o vám přidělený výkon. I v tomto případě buďte připraveni, že za mnohé doplňkové služby zaplatíte. V konečném součtu se tedy náklady na provoz vlastních stránek mohou vyšplhat i výrazně výše.
Tip: Před stavbou webu počítejte s ročními předplatnými za pluginy pro web, ať už se jedná o rezervační formuláře, objednací či fakturační systémy.
Cena nad 4 000 Kč
V nejvyšší kategorii, která začíná zhruba na 4 000 korunách ročně, se můžete dočkat pokročilejších služeb. Na samé hranici jsou VPS servery, pokud se ale rozhodnete pro výkonnější dedikovaný server, zaplatíte ročně i desítky tisíc.
Máte k dispozici veškerý jeho výkon a všechny benefity včetně takřka neomezeného trafficu (omezen pouze hardwarem) jsou v poplatku již zahrnuty. Za své peníze si můžete bez problému vybudovat stránky, jež navštěvují denně stovky tisíc lidí.
Dobrý den.
měla bych dotaz ohledně webhostingu a domény. Je výhodnější mít tyto shora uvedené položky u jednoho dodavatele nebo odděleně ? Společnost, která mi vytvořila nové webové stránky ja odlišná. Předem děkuji.