Test a recenze zimních pneumatik | Srovnání nejlepších 2023 | Arecenze
Menu

Test a recenze nejlepších zimních pneumatik ze srovnání 2023

Aktualizováno:
Autor:
Jakub Gulec

V kategorii doporučujeme

Continental WinterContact TS 870

1 900 Kč

Cena za typický rozměr (Škoda Fabia)

Jaké zimní pneumatiky vybrat dle srovnání

1. místo
Doporučujeme
Cena za typický rozměr (Škoda Fabia) 1 900 Kč
2. místo
Doporučujeme
Cena za typický rozměr (Škoda Fabia) 2 000 Kč
3. místo
Doporučujeme
Cena za typický rozměr (Škoda Fabia) 2 100 Kč

Zimní pneumatiky patří k povinnému vybavení každého automobilu. Při srovnání jsme se zaměřili zejména na jízdní vlastnosti na mokru a suchu, trvanlivost považujeme za méně důležitou. Z hlediska jízdy i odolnosti považujeme za nejzajímavější modelové řady Continental WinterContact TS 870, Goodyear UltraGrip 9+. Semperit Speed ​​​​Grip 5 a Michelin Alpine 6.

Jak srovnáváme zimní pneumatiky?

Pro účely srovnání se zaměřujeme zejména na odborné zahraniční testy. Sledujeme ale také zkušenosti uživatelů, které mají v tomto případě poměrně velkou váhu. Vysoká cena pneumatiky automaticky nezaručí její lepší jízdní vlastnosti, ale je pravdou, že s narůstající cenou roste i kvalita. Do srovnání jsme zařadili celé produktové řady. Rozměrů pneumatik je velké množství, nelze tak jednoznačně říci, která je nejlepší.

Abychom produktové řady mohli porovnat, vycházeli jsme z hodnocení expertů. Zohlednili jsme ale také energetické štítky, renomé značky nebo použitý dezén. Zásadní pro nás bylo, aby produktové řady obsahovaly co nejvíce rozměrů pneumatik. Jistě bychom mohli uvést specializovaný model s úzkým profilem a říci, že je nejúspornější. Naprostá většina uživatelů by jej ale nemohla využít.

Zaměřili jsme se zejména na tyto parametry:

  • Energetické štítky
  • Nabídka rozměrových řešení
  • Výsledky zahraničních testů a uživatelské zkušenosti
  • Dezén a konstrukční řešení většiny produktů v řadě

Produkty v jednotlivých produktových řadách se mezi sebou svými vlastnostmi liší. Může se tak stát, že nejlepší řadou pro vás bude třeba ta, kterou máme v pořadí třetí. Abyste si mohli snadno sami vybrat, sepsali jsme nákupního rádce Jak vybrat zimní pneumatiky. V textu najdete mimo jiné i návod na výměnu kol.


Nejlepší zimní pneumatiky dle srovnání

Hodnocení Produkt Cena za typický rozměr (Škoda Fabia) Aktuální cena
Top 1
1. místo
1 900 Kč Zobrazit nabídky
Top 2
2. místo
2 000 Kč Zobrazit nabídky
Top 3
3. místo
2 100 Kč Zobrazit nabídky
Top 4
4. místo
1 550 Kč Zobrazit nabídky
Top 5
5. místo
2 050 Kč Zobrazit nabídky
Top 6
6. místo
2 000 Kč Zobrazit nabídky
Top 7
7. místo
3 400 Kč Zobrazit nabídky
Top 8
8. místo
1 700 Kč Zobrazit nabídky
Top 9
9. místo
1 500 Kč Zobrazit nabídky
Top 10
10. místo
2 400 Kč Zobrazit nabídky

Recenze Continental WinterContact TS 870
Continental WinterContact TS 870
Recenze Goodyear UltraGrip 9+
Goodyear UltraGrip 9+
Recenze Michelin Alpin 6
Michelin Alpin 6
Recenze BFGoodrich G-Force Winter 2
BFGoodrich G-Force Winter 2
Recenze Bridgestone Blizzak LM005
Bridgestone Blizzak LM005
Recenze Dunlop SP Winter Response 2
Dunlop SP Winter Response 2
Recenze Goodyear UltraGrip Performance +
Goodyear UltraGrip Performance +
Recenze BF Goodrich g-Force 2
BF Goodrich g-Force 2
Recenze Maxxis Premitra Snow WP6
Maxxis Premitra Snow WP6
Recenze Nexen Winguard Sport 2
Nexen Winguard Sport 2
Ocenění 1. místo 2. místo 3. místo 4. místo 5. místo 6. místo 7. místo 8. místo 9. místo 10. místo
Cena za typický rozměr (Škoda Fabia) 1 900 Kč 2 000 Kč 2 100 Kč 1 550 Kč 2 050 Kč 2 000 Kč 3 400 Kč 1 700 Kč 1 500 Kč 2 400 Kč
Dostupná šířka od-do (mm) 185–225 165–205 185–225 165–255 185–295 165–195 195–255 165–255 175–255 215–275
Profil od-do (%) 45–65 55–70 45–65 40–70 35–65 50–65 40–65 40–70 35–65 35–70
Průměr ráfku od-do (palce) R14–R17 R14–R16 R15–R20 R14–R19 R15–R21 R14–R15 R15–R20 R14–R19 R15–R19 R15–R20

Jak vybrat zimní pneumatiky

Zimní pneumatiky jsou nezbytným vybavením každého automobilu, které je zakotveno v zákoně mnoha států EU, a to samozřejmě včetně České republiky. V článku se budeme věnovat těmto tématům:

  • Proč koupit zimní pneumatiky – Zákon využití zimních pneumatik v zimním období vyžaduje. Nahradit je můžete celoročními pneumatikami, ty ale mají řadu nevýhod.
  • Důležité parametry – Primárně je potřeba zvolit správné rozměry a nosnost. Pozor dejte ale také na hodnocení pneumatik s ohledem na jejich přilnavost na silnici.
  • Energetické štítky – Jednoduše se z dat na nich uvedených dozvíte, jak je vybraná pneumatika efektivní, nakolik drží na silnici a kolik generuje hluku.
  • Zimní vs. celoroční pneumatiky – S ohledem na pořizovací náklady je levnější koupit celoroční pneumatiky. V zimě vám ale zajistí podprůměrné vlastnosti.
  • Oblíbené značky – Mezi oblíbené a zavedené značky patří zejména Pirelli, Michelin, Goodyear či Continental. Pokud zvolíte například Barum, Nokian, Nexen či Dunlop, chybu také neuděláte.
  • Cena zimních pneumatik – Ojeté pneumatiky v použitelné kondici najdete v bazaru za částku okolo 900 Kč za kus. Nové pořídíte už od 1 100 Kč. Na zimu kupujte spíše nové pneumatiky.
  • Skladování – Pro skladování se doporučuje tmavé místo se stabilní teplotou nad 10 °C, rovný a pevný podklad a na pneumatiky nic dalšího nepokládat. Ráfky je vhodné konzervovat olejem.
  • Výměna pneumatik – Pokud máte pouze jedny ráfky, pneumatiky vám vymění v pneuservisu. Výměnu celých kol i s pneumatikou ale zvládnete bez problémů sami.
  • Likvidace pneumatik – Staré pneumatiky vám odeberou oficiální sběrná místa zdarma.
  • Testy pneumatik – Německý motoristický klub ADAC provádí několikrát ročně odborné testy zimních pneumatik.

Pokud se zajímáte o výběr pneumatik, doporučujeme vám také naše srovnání letních modelů nebo sněhových řetězů.

Proč koupit zimní pneumatiky

V první řadě je potřeba říci, že jsou zimní pneumatiky povinným vybavením na zimu. Nahradit je sice můžete celoročními, ale to nedoporučujeme. Co vám zimní pneumatiky přinesou:

  • Bezpečnost – Tvar dezénu a hloubka je uzpůsoben jízdě na sněhu, ať už suchém či mokrém. Díky tomu drží auto stopu a nemá tendenci přecházet do smyku.
  • Odolnost – Na rozdíl od letních pneumatik je v těch zimních větší podíl kaučuku. Díky tomu jsou pneumatiky měkčí, nekřehnou a nemají tendenci se drolit či praskat. Opotřebovávají se tak pomaleji.
  • Brzdná vzdálenost – Hluboký a správně tvarovaný dezén podstatně zkracuje brzdnou vzdálenost na sněhu či ledu.

Důležité parametry zimních pneumatik

Výběr vhodné pneumatiky je spojen se správnou volbou jejích rozměrů, nosnosti a maximální rychlosti. Parametrů je ale více:

  • Šířka příčného řezu – Pokud už pneumatiky máte, stačí si opsat jejich kód a koupit stejné rozměry. Šířku příčného řezu zjistíte také v technickém průkazu vozidla.
  • Profil pneumatiky – Poměr mezi šířkou a výškou příčného řezu se nazývá profil. Požadovanou hodnotu najdete na stávajících pneumatikách, nebo v technickém průkazu.
  • Typ konstrukce – V minulosti byly k dostání i jiné konstrukce, dnes narazíte však téměř výhradně na konstrukci radiální (R).
  • Průměr ráfku – Udává, jaký je průměr kovového kola pod pneumatikou v palcích. Požadovaný rozměr musí odpovídat právě ráfkům, na které budete pneumatiku nasazovat. Průměr by měl odpovídat údajům z technického průkazu.
  • Index nosnosti – Podle indexu nosnosti z tabulek vyčtete, kolik kilogramů pneumatika unese. Všechny pneumatiky dohromady by měly unést více, než kolik je celková hmotnost vozidla (včetně nákladu).
  • Index rychlosti – Definuje maximální možnou rychlost, při které se vlastnosti pneumatik zachovávají. Po překročení klesá například nosnost.
  • Hloubka dezénu – Minimální hloubka dezénu zimních pneumatik je 4 mm, pro vaši vlastní bezpečnost doporučujeme ale hloubku vyšší.
  • Stáří pneumatiky – Poznáte snadno podle čtyřmístného číselného kódu DOT. Poslední dvě čísla značí rok výroby, první dvě pak týden v daném roce. Za hraniční životnost se považuje doba 10 let.
  • Ochranný lem – Pneumatiky s ochranným lemem jsou odolnější při projíždění výmoly či přejíždění překážek. Omezí tak možné poškození ráfků na minimum. Poznáte je podle písmen MSF, FR, FP, RPD, ML, REINF nebo RFP.
  • Typ pneumatiky – Pneumatiky s označením TL (TubeLess) jsou bez duše. Kód TT (TubeType) znamená, že duši vyžadují a TL/TT dovedou fungovat s duší i bez ní.
  • Dojezdové pneumatiky – Runflat pneumatiky umožní při méně rozsáhlém defektu dojet například domů. Nahrazují tak funkci rezervní pneumatiky.

Šířka příčného řezu

  • 205/55 R 16 91 V

Hodnota 205 znamená, že je vybraný model pneumatiky 205 mm široký. Při výběru vycházejte z parametrů uvedených v technickém průkazu vozidla.

Profil pneumatiky

  • 205/55 R 16 91 V

Hned za lomítkem najdete číslo profilu pneumatiky. To udává, jaký je procentuální poměr výšky ku šířce pneumatiky. Při 205 milimetrech šířky a profilu 55 % bude výška 112,75 mm (205 x 0,55 = 112,75 mm).

Typ konstrukce

  • 205/55 R 16 91 V

Písmeno R v kódu značí, že pneumatika využívá radiální konstrukce. V minulosti bylo možno běžně pořídit také pneumatiky D (diagonální) a B (kombinované). Na tyto ale dnes už spíše nenarazíte.

Průměr ráfku

  • 205/55 R 16 91 V

Poslední rozměrovou charakteristikou našeho kódu je číslo 16. To značí, že je pneumatika určena pro ráfky průměru 16 palců. Na jiné ráfky ji ani nenasadíte. Kompatibilní průměry ráfků s vaším automobilem najdete v technickém průkazu vozidla.

Index nosnosti

  • 205/55 R 16 91 V

O odlišném parametru hovoří číslo 91. Samo o sobě nám na rozdíl od předchozích hodnot nic neřekne, pro rozklíčování jsou potřeba tabulky. Index nosnosti definuje, jakou nosnost má jediná pneumatika. Pro celkovou nosnost sady je potřeba tedy tabulkou dané hodnoty vynásobit počtem pneumatik na automobilu. Tabulku s nejčastějšími indexy nosnosti najdete níže.

Index Nosnost Index Nosnost Index Nosnost Index Nosnost Index Nosnost
60 250 71 345 82 475 93 650 104 900
61 257 72 355 83 487 94 670 105 925
62 265 73 365 84 500 95 690 106 950
63 272 74 375 85 515 96 710 107 975
64 280 75 385 86 530 97 730 108 1000
65 290 76 400 87 545 98 750 109 1030
66 300 77 412 88 560 99 775 110 1060
67 307 78 425 89 580 100 800 111 1090
68 315 79 437 90 600 101 825 112 1120
69 320 80 450 91 615 102 850 113 1150
70 335 81 462 92 630 103 875 114 1180

 

Index rychlosti

  • 205/55 R 16 91 V

Poslední část kódu nám definuje, pro jakou maximální rychlost je pneumatika navržena. V našem kódu je písmeno V, díky kterému z tabulky zjistíme, že si pneumatika zachová svou nosnost a vlastnosti maximálně při rychlosti 240 kilometrů v hodině. Tabulku indexů najdete níže.

SI MAX. RYCHLOST km/h SI MAX. RYCHLOST km/h
L 120 T 190
M 130 U 200
N 140 H 210
P 150 V 240
Q 160 W 270
R 170 Y 300
S 180 ZR >300

Stáří pneumatiky (DOT)

Kromě kódového označení rozměrů a vlastností pneumatiky byste na každém modelu měli najít také kód DOT. Ten jasně definuje, kdy byl daný kus vyroben. Spotřebitel se tak vždy a bez obtíží dozví, jestli kupuje novou pneumatiku, nebo ležela roky někde na skladě, a ztrácela tak svou životnost i vlastnosti. Pneumatiky by nikdy neměly přesáhnout stáří 10 let, a i to je stáří, které je spíše až hraniční než jakkoliv doporučené.

  • 2120 – Pneumatika byla vyrobena ve 21. týdnu roku 2020, to znamená někdy mezi  17. 5.–23. 5. 2020. Vybraný produkt je nový a neměl by nést jakékoliv známky stárnutí.
  • 1211 – Produkt byl vyroben ve 12. týdnu roku 2011, tedy někdy mezi 21.–27. 3. 2011. Jedná se o dobu delší, než 10 let, proto tuto pneumatiku nekupujte.

Dojezdové pneumatiky

Speciální modely pneumatik můžeme označit za dojezdové. Takový model pneumatiky zajistí dojezd i při menším defektu. Nejkvalitnější modely umožní dojezd až 80 kilometrů, nemusíte tak mít obavy, že se nedostanete domů. Zároveň vám odpadne potřeba rezervního kola s pneumatikou v kufru auta a nebudete muset čekat na asistenční službu. Dojezdové pneumatiky poznáte podle označení:

  • ZP (Michelin) – Zero Pressure
  • SSR (Continental) – Set Supporting Runflat
  • CSR (Continental) – Conti Support Ring
  • ROF (Goodyear, Dunlop) – Run On Flat
  • EMT (Goodyear) – Extended Mobility Technology
  • RFT (Pirelli, Bridgestone, Firestone) – Run Flat Technology
  • HRS (Hankook) – Hankook Runflat System
  • DSST (Dunlop) – Dunlop Set Supporting Technology

Energetické štítky zimních pneumatik

Energetické štítky znáte možná spíše z kategorií lednic či praček. Pneumatiky ovšem dostávají energetické štítky taky. Na rozdíl od lednice se ale nezabývají pouze spotřebou a hlučností, ale také přilnavostí na silnici. Uvedené parametry jsou:

  • Rozměr a indexy – Přehledný kód, ze kterého lze vyčíst, pro jaké vozidlo je pneumatika vhodná.
  • Efektivita využití paliva – Štítek na stupnici od A po E (špatné) definuje, kolik paliva díky vybranému modelu ušetříte. Pneumatika s hodnocením A by měla ušetřit až 0,65 litru paliva na 100 km oproti hodnocení E.
  • Přilnavost za mokra – Stejným rozpětím známek je hodnocena i brzdná dráha. Rozdíl mezi třídou A a třídou E přitom dělá až 18 metrů brzdné dráhy při rychlosti 80 km/h.
  • Vnější hluk – Třídami A–C najdete označenu také hlučnost pneumatiky. Neschází též číselná hodnota v decibelech. Hlučnosti C se spíše vyvarujte, nemusela by vyhovovat budoucím normám EU. Hodnota je uvedena i v počtu decibelů.
  • Třída vozidla – Třída C1 značí, že je pneumatika určena osobním vozidlům. Nákladní vozidla mají třídy C2 a C3. Tyto štítky nebyly v červenci 2022 ještě z EU připraveny.
  • Zimní pneumatiky – Podle symbolu hory se sněhovou vločkou poznáte, že se jedná o zimní pneumatiku.

Obrázek ukazuje energetický štítek pneumatiky (konkrétně se jedná o zimní model)

Zimní vs. celoroční pneumatiky

  • Výhody celoročních pneumatik – Pneumatiky nebudete muset měnit z letních na zimní. Odpadá nutnost koupě a skladování druhé sady.
  • Nevýhody celoročních pneumatik – Celoroční pneumatiky jsou povoleny po celý rok, ale celou dobu se chovají podprůměrně. Letní pneumatiky budou mít v létě podstatně lepší vlastnosti, stejně jako zimní v zimě.

Oblíbené značky zimních pneumatik

Na trhu narazíte na desítky různých značek pneumatik. Některé z nich se vyrábí ve stejných továrnách a stojí za nimi tedy stejný výrobce. Vybírejte spíše podle nezávislých testů a energetických štítků než na základě marketingu výrobce.

  • Nokian – Výrobce má kořeny ve Finsku ve městě Nokia a pneumatiky vyrábí od roku 1988. Většina produktů značky se vyznačuje dobrou přilnavostí na úrovni B a průměrnou úsporou paliva (C).
  • Barum – Původně česká značka byla založena v roce 1924. Dnes patří do stejného koncernu, jako Continental, Semperit, Uniroyal a Matador. Pneumatiky Barum mají přilnavost třídy C a úsporu paliva nejčastěji třídy E.
  • Dunlop – Společnost byla založena v roce 1888 a řadí se tak mezi nejstarší. Dnes spadá pod společnost Goodyear. Přilnavost se pohybuje nejčastěji mezi stupni B–C a úspora paliva pak C–E.
  • Goodyear – Americký výrobce Goodyear vyrábí gumu od roku 1898 a je jedním z největších producentů pneumatik. Vlastnostmi produktů značky se moc neliší od značky Dunlop. Produkty jsou spíše průměrné.
  • Continental – Firma byla založena v dnešním Německu v roce 1871 a nabízí největší výběr zimních pneumatik na českém trhu. Jejich přilnavost je přitom nejčastěji mezi třídami B–C a úspora paliva B–E.
  • Nexen – Jihokorejská firma Nexen má své kořeny v roce 1942. Cena zimních pneumatik Nexen je velice přívětivá, přilnavost dobrá. Úsporou paliva jsou ale produkty značky spíše na konci seznamu.
  • Pirelli – Italská značka Pirelli nabízí velký výběr zimních pneumatik. Jejich přilnavost je dobrá (B–C), úsporou paliva se pak od ostatních velkých značek neodlišuje (B–E).
  • Michelin – Francouzská značka datuje své počátky do roku 1889. Cenou spadá do vyšší střední třídy, stejně tak i kvalitou. Přilnavost se pohybuje mezi A–C, úspora paliva pak spíše C–E.
  • Bridgestone – Produkty střední třídy s perfektní přilnavostí třídy A nabízí japonská firma Bridgestone. Úspora paliva nabízených pneumatik kopíruje konkurenční výrobce.

Cena zimních pneumatik

Na kvalitních zimních pneumatikách se nevyplatí moc šetřit. Pokud praští mráz a vznikne ledovka, nebo naopak povolí sníh a na cestě je mrznoucí břečka, může vám kvalitní obutí zachránit nejen peníze, ale i zdraví.

  • Pneumatiky do 1 500 Kč – Oproti letním pneumatikám jsou ty zimní o něco dražší. V kategorii si vyberete převážně základní modely značek Barum, Matador, Nexen, Sailun a Sebring. Přilnavost bude na úrovni C–E a úspora paliva E–F.
  • Pneumatiky do 3 000 Kč – Hankook, Nokian, Nexen, Matador, Barum, Sava, Sebring a Fulda. To jsou nejčastější značky této cenové relace. Volit můžete ale už i mezi produkty Bridgestone, Continental, Goodyear, Pirelli či Michelin. Přilnavost je nejčastěji B–C a úspora paliva C–E.
  • Pneumatiky nad 3 000 Kč – V základu toho nejvíce nabídnou renomované značky Continental, Michelin, Pirelli, Nokian, Bridgestone či Goodyear. Na výběr ale máte samozřejmě ze všech výrobců. Výjimkou nejsou pneumatiky s přilnavostí třídy A, častěji ale B–C. Úspora paliva je nejčastěji B–E.

Na zimních pneumatikách se nevyplatí příliš šetřit. Drží vás totiž na silnici, která je mnohdy v potenciálně dosti nebezpečném stavu. Ty totiž mají už do jisté míry sjetý vzorek a i vlivem stárnutí přicházejí o své dobré jízdní vlastnosti. Optimální poměr ceny a výkonu nových zimních pneumatik nabídne hladina od 2 000 Kč.

Nové nebo použité zimní pneumatiky

Výrazněji ojeté zimní pneumatiky nedoporučujeme kupovat. Na rozdíl od léta jsou v zimě totiž silnice nebezpečnější a může vám jít opravdu o zdraví. Jaké jsou nevýhody ojetých pneumatik?

  • Kratší životnost – Zimní pneumatiky mají poměrně hluboký vzorek, často i přes 8 milimetrů. Minimum pro bezpečnou jízdu je přitom stanoveno na 4 mm. Pokud koupíte ojetou pneumatiku se vzorkem 5 či 6 milimetrů, dlouho vám nevydrží.
  • Horší jízdní vlastnosti – Stárnutí a sjíždění dezénu zhoršuje jízdní vlastnosti a prodlužuje brzdnou dráhu vozidla.
  • Skryté defekty – Na první pohled nepoznáte, jestli se pneumatika neúčastnila havárie a zda není poškozena.
  • Nejasná historie – Skladování hraje v životnosti pneumatik důležitou roli. Při koupi ojetého produktu ale kvalitu skladování nezjistíte. Pozor si dejte zejména na jakékoliv praskliny na povrchu.

Nové zimní pneumatiky zaručí bezpečnější jízdu po namrzlé či zasněžené silnici, ale také delší životnost. Nikdy totiž nevíte, jak je předchozí majitel skladoval a jak se choval při jízdě. Riziko skrytých defektů od agresivní jízdy eliminujete pouze koupí nového produktu. Přesto lze na trhu nalézt zajímavé pneumatiky, které někteří majitelé upřednostní. V tabulce můžete vidět srovnání ceny nových, opotřebených a silně opotřebených pneumatik.

Pneumatika Stav pneumatiky Hloubka dezénu Cena pneumatiky
Nokian WR D4 215/55 R17 98H Silně opotřebená 5 mm 750 Kč
Nokian WR D4 215/55 R17 98H Opotřebená 8 mm 1 500 Kč
Nokian WR D4 215/55 R17 98H Nová 10 mm 3 600 Kč

Nová pneumatika Nokian WR D4 215/55 R17 98H má dezén hloubky 10 mm. Díky tomu drží dobře na silnici ve sněhu. S ohledem na minimální hloubku 4 mm můžeme očekávat, že pneumatika vydrží roky. Opotřebená varianta stojí ale méně než polovinu a dezén má stále 8 mm hluboký. Naproti tomu nejlevnější silně ojetá pneumatika má vzorek pouze 5 mm. Pokud chcete kupovat pneumatiky ojeté, vyhněte se těm nejlevnějším.

Údržba a skladování zimních pneumatik

Pro dlouhou životnost zimních pneumatik dodržte následující doporučení:

  • Stálá teplota – Pro skladování jsou ideální teploty nad 10 °C, nejlépe bytová teplota.
  • Tmavé místo – Sluneční světlo a jiný zdroj UV záření by pneumatiky degradoval. Uchovávejte je pod černou plachtou a prodlužte jim tak životnost.
  • Ráfky – Před uschováním zimních pneumatik umyté ráfky zakonzervujte olejem, například WD40. Pokud jsou ráfky hliníkové, rezivět nebudou.
  • Skladování – Pneumatiky uložte na rovnou a pevnou podlahu do komínu a nic dalšího na ně nepokládejte.
  • Autoservis – Některé autoservisy a pneuservisy vám za poplatek budou pneumatiky až do dalšího přezutí skladovat.

Jak na výměnu pneumatiky z letní na zimní

Pneumatiku na stávající ráfky vám nasadí v pneuservisu. Výměnu celého kola včetně pneumatiky zvládnete ale dle návodu bez obtíží sami:

  • Pevný podklad – Auto zaparkujte na zpevněné rovině, ideálně v garáži, na parkovišti či betonové ploše. Vozidlo nesmí stát ve svahu.
  • Rychlost a brzda – Vypněte motor, zařaďte rychlost a zatáhněte ruční brzdu. Auto vám při práci neujede.
  • Na zemi – Povolte o půl otáčky šrouby na všech kolech.
  • Klíny – Kola zabezpečte klíny proti popojetí vpřed či vzad. Ideální jsou klíny dřevěné.
  • Zvedák – Z výbavy vytáhněte zvedák a na jednom boku auto zvedněte. Zvedák umístěte výhradně na místo určené výrobcem ke zvedání. Pod zvednutá kola můžete pro jistotu umístit špalek.
  • Sejmutí kola – Odšroubujte kolo, sejměte jej a vyměňte jej za ráfek se zimní pneumatikou. Při asymetrickém dezénu si pohlídejte, abyste nasazovali správné kolo. Šrouby postupně dotáhněte a pokračujte s dalšími koly.
  • Mytí – Pneumatiky je vhodné umýt proudem vody a nechat uschnout.
  • Konzervace a skladování – Pokud nemáte hliníkové ráfky, opatřete je konzervačním olejem proti rzi.
GIF ukazuje proces Výměny kola s pneumatikou

Výměna kola s pneumatikou

Likvidace starých pneumatik

Staré pneumatiky lze odevzdat na sběrném místě zcela zdarma, rozhodně je proto neodkládejte nikam do přírody a v žádném případě nepalte.

  • Sběrná místa – Od roku 2018 můžete staré pneumatiky odevzdávat na sběrných místech bez poplatku. Ten je totiž součástí ceny nové pneumatiky automaticky. Nezáleží přitom, jak staré pneumatiky vracíte. Interaktivní mapu většiny odběrných míst najdete zde a také zde.
  • Sekundární využití – Někteří kutilové si ze staré pneumatiky dělají rádi houpačku pro děti na zahradě, nebo třeba vyvýšený záhon.
  • Pálení pneumatik – Pneumatiky se pálit nesmí. Plyny z hoření jsou silně toxické nejen pro přírodu, ale také pro vás. Za pálení hrozí pokuta až 50 milionů korun.
  • Černé skládky – Staré pneumatiky patří do sběrného místa a ne do přírody. Za odložení pneumatiky v přírodě tak zaplatíte 50 000 Kč.

Pneumatiky pro nejprodávanější auta v ČR

Na odrážkách níže si specifikujeme, jaké rozměry pneumatik lze dle výrobců použít na nejprodávanějších autech v ČR podle prodejů v roce 2021. Uvedené rozměry jsou pouze orientační, před koupí si ověřte v technickém průkazu, že bude možné pneumatiku osadit. Na automobily může být možné osadit i další rozměry pneumatik.

Pneumatiky pro Škoda Fabia 4

  • 185/65 R15; 195/55 R16; 215/45 R17; 215/40 R18

Pneumatiky pro Škoda Octavia 4

  • 205/60 R16; 205/55 R17; 225/45 R18; 225/40 R19

Pneumatiky pro Škoda Kamiq

  • 205/60 R16; 205/55 R17; 215/45 R18

Pneumatiky pro Hyundai i30

  • 195/65 R15; 205/55 R16; 225/45 R17; 225/40 R18

Pneumatiky pro Škoda Karoq

  • 205/55 R16; 215/60 R16; 215/55 R17; 215/50 R18; 225/45 R19

Pneumatiky pro Škoda Scala

  • 205/55 R16; 205/50 R17; 205/45 R18

Testy pneumatik ADAC

Na odborných testech zimních pneumatik pracuje mimo jiné organizace zejména německý autoklub ADAC (Allgemeiner deutscher Automobilclub). Níže si představíme výsledky, k nimž v nejnovějších testech odborníci došli. (Zdroj výsledků testů: ADAC).

Testy zimních pneumatik ADAC 2022 – 185/65 R15

Model A B C D E F G Známka
Continental
WinterContact TS 870
2,3 2,1 2,2 2,5 3,0 1,8 2,0 2,2
Goodyear
UltraGrip 9+
2,3 1,7 2,5 2,3 2,7 2,0 2,5 2,2
Semperit
Speed ​​​​Grip 5
2,5 2,3 2,0 2,3 2,6 1,7 2,0 2,2
Michelin
Alpine 6
2,5 2,3 2,4 2,3 2,5 2,1 1,5 2,3
BF Goodrich
G-Force Winter 2
2,6 2,7 2,0 2,5 2,7 2,4 2,0 2,7
Vredestein
Wintrac
2,4 2,1 2,7 2,4 2,8 2,4 2,5 2,7
Bridgestone
Blizzak LM005
2,1 1,7 2,4 2,8 2,9 1,9 3,0 3,0
Maxxis
Premitra Snow WP6
1,9 2,2 2,9 2,7 2,6 2,6 3,0 3,0
Firestone
Winterhawk 4
3,2 2,0 2,2 2,1 2,8 1,7 2,5 3,2
Nexen
Winguard Snow G3
3,3 2,5 3,3 2,1 2,5 2,2 2,5 3,3

 

* Význam zkratek: A – Jízda na suché vozovce; B – Jízda na mokré vozovce; C – Jízda na sněhu; D – Jízda na ledu; E – Hlučnost; F – Spotřeba; G – Opotřebení

** Způsob hodnocení dle ADAC: velmi dobře 0,6 – 1,5; dobrý 1,6 – 2,5; uspokojivý 2,6 – 3,5; dostatečný 3,6 – 4,5; nedostačující 4,6 – 5,5

Testy zimních pneumatik ADAC 2021 – 225/50 R17

  • Dunlop Winter Sport 5 – Známka 2,3 (Sucho 2,4; Mokro 2,5; Hluk 1,5; Spotřeba 2,5; Opotřebení 3,4).
  • Michelin Alpin 6 – Známka 2,3 (Sucho 2,1; Mokro 2,3; Hluk 2,4; Spotřeba 2,2; Opotřebení 3,1).
  • Goodyear UltraGrip Performance + – Známka 2,5 (Sucho 2,5; Mokro 2,5; Hluk 2,2; Spotřeba 2,5; Opotřebení 3).
  • Kleber Krisalp HP3 – Známka 2,7 (Sucho 2,4; Mokro 2,7; Hluk 1,7; Spotřeba 2,2; Opotřebení 2,8).
  • Bridgestone Blizzak LM005 – Známka 3 (Sucho 1,9; Mokro 1,6; Hluk 2,8; Spotřeba 2,4; Opotřebení 3,3).
  • Continental WinterContact TS860 – Známka 3 (Sucho 3; Mokro 1,9; Hluk 2,1; Spotřeba 2,2; Opotřebení 3).
  • Nexen Winguard Sport 2 – Známka 3 (Sucho 2,8; Mokro 2,8; Hluk 2,6; Spotřeba 2,1; Opotřebení 2,7).
  • Vredestein Wintrac Pro – Známka 3 (Sucho 2,3; Mokro 2,3; Hluk 2,2; Spotřeba 2,5; Opotřebení 3,4).
  • ESA+TECAR SUPERGRIP PRO – Známka 3,1 (Sucho 3,1; Mokro 2,8; Hluk 2,1; Spotřeba 2,3; Opotřebení 3,1).
  • Sava Eskimo HP2 – Známka 3,1 (Sucho 3; Mokro 3,1; Hluk 2,2; Spotřeba 2,4; Opotřebení 4).
  • Fulda Kristall Control HP 2 – Známka 3,2 (Sucho 3,2; Mokro 3; Hluk 2,4; Spotřeba 2,5; Opotřebení 3,7).
  • Firestone Winterhawk 4 – Známka 3,3 (Sucho 3,3; Mokro 2,1; Hluk 1,9; Spotřeba 2,1; Opotřebení 2,9).
  • Nokian Snowproof P – Známka 3,3 (Sucho 2,2; Mokro 3,3; Hluk 2,7; Spotřeba 2,1; Opotřebení 2,8).
  • Pirelli Winter Sottozero 3 – Známka 3,3 (Sucho 3,3; Mokro 2,9; Hluk 1,6; Spotřeba 3; Opotřebení 3,6).
  • Toyo Observe S944 – Známka 3,3 (Sucho 2,5; Mokro 3,3; Hluk 2,9; Spotřeba 2,1; Opotřebení 3,4).
  • Maxxis Premitra Snow WP6 – Známka 3,4 (Sucho 2,1; Mokro 2,3; Hluk 3,4; Spotřeba 2,8; Opotřebení 3,4).
  • Goodride Z-507 Zuper SnowZnámka 5,5 (Sucho 3,8; Mokro 3,3; Hluk 5,5; Spotřeba 3,1; Opotřebení 3,8). – extrémně špatné hodnocení
  • Linglong Green-Max Winter UHPZnámka 5,5 (Sucho 3,5; Mokro 5,5; Hluk 2,2; Spotřeba 2,4; Opotřebení 3,3). – extrémně špatné hodnocení

Testy zimních pneumatik ADAC 2021 – 195/65 R15

Často kladené dotazy k zimním pneumatikám

Jak a jaké vybrat zimní pneumatiky?

U samotného počátku by mělo stát nahlédnutí do technického průkazu vozidla, který definuje šířku a profil pneumatiky a průměr ráfků. Stejně tak neschází informace o celkové hmotnosti vozidla. Pokud nechcete kupovat druhé ráfky, vybírejte pneumatiku podle ráfků svých letních pneumatik. Na výměnu gum pak bude ale nezbytné navštěvovat pneuservis, tuto činnost zvládne doma málo kdo. Nejlepší zimní pneumatiky najdete v našem srovnání.

Jak se liší zimní a letní pneumatiky?

Zimní pneumatiky jsou oproti těm letním měkčí. Materiál má větší podíl přírodního kaučuku a v mrazu nekřehne. Díky tomu je zaručen lepší kontakt s vozovkou a delší životnost. Krom toho se dočkáte také výrazně hlubšího a odlišně tvarovaného dezénu. To má vliv nejen na délku brzdné dráhy, ale také samotný komfort při jízdě. Letní pneumatiky jsou tvrdší a mráz jim nesvědčí. Na ledě a sněhu kloužou a podstatně prodlužují brzdnou vzdálenost. Na druhou stranu si ale vedou výrazně lépe v létě, kde naopak zimní pneumatiky zaostávají ve všech parametrech. Podrobnější popis najdete v našem článku.

Do kdy musím mít zimní pneumatiky?

Nutnost ježdění na zimních pneumatikách je v zákoně definována poněkud nejasně teplotou. Pokud ale budete mít zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března nasazeny na vozidle, nikdo vás pokutovat nebude. Na letní můžete přezout už dříve než 1. dubna, ale pouze v případě, že je teplota dlouhodobě nad úrovní 7 °C. Doporučujeme spíše dodržet stanovené datum a zbytečně neriskovat.

Kam se starou pneumatikou

Od roku 2018 lze pneumatiky zcela bezplatně odevzdat ve sběrných místech. Těmi jsou nejčastěji pneuservisy a autoservisy. Rozhodně pneumatiku neodkládejte do přírody a už vůbec ji nepalte. Za tyto činnosti by vám hrozila pokuta až 50 milionů korun. Mapy sběrných míst najdete například zde a zde.

Jakub Gulec
Senior redaktor & Head of testing
Jakub se v naší redakci dlouhodobě specializuje na technicky orientovaná témata. Studiu problematiky zimních pneumatik věnoval hodně času, tématu proto dobře rozumí. V článku vám vysvětlí, proč byste neměli na zimních pneumatikách příliš šetřit a na co se zaměřit při jejich výběru. Jeho články a recenze najdete také v kategoriích aku vrtaček, televizí nebo štípačů na dřevo.

Použité a další zajímavé zdroje

FILIP, Petr. Vliv opotřebení pneumatiky na brzdnou dráhu osobního vozidla. Brno, 2013. Diplomová práce. Mendelova univerzita v Brně, Agrotechnická fakulta. Vedoucí práce Ing. Jiří Čupera, Ph.D. Zdroj zde.

KOTÍK, Milan. Vliv stavu pneumatik a tlaku huštění na brzdnou dráhu vozidla. Brno, 2018. Diplomová práce. Mendelova univerzita v Brně, Agrotechnická fakulta. Vedoucí práce Ing. Adam Polcar, Ph.D. Zdroj zde.

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/ – Testy pneumatik německého automobilového klubu ADAC

Diskuze, poradna a vaše zkušenosti

Zeptejte se na cokoliv, co vás zajímá, a naši redaktoři vám odpoví v moderované diskuzi. Můžete také poradit ostatním, nebo se podělit o svoji zkušenost.

Položte dotaz

Odpovědět na dotaz

Nenašli jste v diskuzi odpověď? Zeptejte se a naše redakce na praktické a zajímavé dotazy najde odpověď.


Jak vám pomohl tento článek?
Budeme rádi za zpětnou vazbu.

Průměrné hodnocení 4.6 z 7 hlasů