Zimní pneumatiky jsou nezbytným vybavením každého automobilu, které je zakotveno v zákoně mnoha států EU, a to samozřejmě včetně České republiky. V článku se budeme věnovat těmto tématům:
- Proč koupit zimní pneumatiky – Zákon využití zimních pneumatik v zimním období vyžaduje. Nahradit je můžete celoročními pneumatikami, ty ale mají řadu nevýhod.
- Důležité parametry – Primárně je potřeba zvolit správné rozměry a nosnost. Pozor dejte ale také na hodnocení pneumatik s ohledem na jejich přilnavost na silnici.
- Energetické štítky – Jednoduše se z dat na nich uvedených dozvíte, jak je vybraná pneumatika efektivní, nakolik drží na silnici a kolik generuje hluku.
- Zimní vs. celoroční pneumatiky – S ohledem na pořizovací náklady je levnější koupit celoroční pneumatiky. V zimě vám ale zajistí podprůměrné vlastnosti.
- Oblíbené značky – Mezi oblíbené a zavedené značky patří zejména Pirelli, Michelin, Goodyear či Continental. Pokud zvolíte například Barum, Nokian, Nexen či Dunlop, chybu také neuděláte.
- Cena zimních pneumatik – Ojeté pneumatiky v použitelné kondici najdete v bazaru za částku okolo 900 Kč za kus. Nové pořídíte už od 1 100 Kč. Na zimu kupujte spíše nové pneumatiky.
- Skladování – Pro skladování se doporučuje tmavé místo se stabilní teplotou nad 10 °C, rovný a pevný podklad a na pneumatiky nic dalšího nepokládat. Ráfky je vhodné konzervovat olejem.
- Výměna pneumatik – Pokud máte pouze jedny ráfky, pneumatiky vám vymění v pneuservisu. Výměnu celých kol i s pneumatikou ale zvládnete bez problémů sami.
- Likvidace pneumatik – Staré pneumatiky vám odeberou oficiální sběrná místa zdarma.
- Testy pneumatik – Německý motoristický klub ADAC provádí několikrát ročně odborné testy zimních pneumatik.
Pokud se zajímáte o výběr pneumatik, doporučujeme vám také naše srovnání letních modelů nebo sněhových řetězů.
Proč koupit zimní pneumatiky
V první řadě je potřeba říci, že jsou zimní pneumatiky povinným vybavením na zimu. Nahradit je sice můžete celoročními, ale to nedoporučujeme. Co vám zimní pneumatiky přinesou:
- Bezpečnost – Tvar dezénu a hloubka je uzpůsoben jízdě na sněhu, ať už suchém či mokrém. Díky tomu drží auto stopu a nemá tendenci přecházet do smyku.
- Odolnost – Na rozdíl od letních pneumatik je v těch zimních větší podíl kaučuku. Díky tomu jsou pneumatiky měkčí, nekřehnou a nemají tendenci se drolit či praskat. Opotřebovávají se tak pomaleji.
- Brzdná vzdálenost – Hluboký a správně tvarovaný dezén podstatně zkracuje brzdnou vzdálenost na sněhu či ledu.
Důležité parametry zimních pneumatik
Výběr vhodné pneumatiky je spojen se správnou volbou jejích rozměrů, nosnosti a maximální rychlosti. Parametrů je ale více:
- Šířka příčného řezu – Pokud už pneumatiky máte, stačí si opsat jejich kód a koupit stejné rozměry. Šířku příčného řezu zjistíte také v technickém průkazu vozidla.
- Profil pneumatiky – Poměr mezi šířkou a výškou příčného řezu se nazývá profil. Požadovanou hodnotu najdete na stávajících pneumatikách, nebo v technickém průkazu.
- Typ konstrukce – V minulosti byly k dostání i jiné konstrukce, dnes narazíte však téměř výhradně na konstrukci radiální (R).
- Průměr ráfku – Udává, jaký je průměr kovového kola pod pneumatikou v palcích. Požadovaný rozměr musí odpovídat právě ráfkům, na které budete pneumatiku nasazovat. Průměr by měl odpovídat údajům z technického průkazu.
- Index nosnosti – Podle indexu nosnosti z tabulek vyčtete, kolik kilogramů pneumatika unese. Všechny pneumatiky dohromady by měly unést více, než kolik je celková hmotnost vozidla (včetně nákladu).
- Index rychlosti – Definuje maximální možnou rychlost, při které se vlastnosti pneumatik zachovávají. Po překročení klesá například nosnost.
- Hloubka dezénu – Minimální hloubka dezénu zimních pneumatik je 4 mm, pro vaši vlastní bezpečnost doporučujeme ale hloubku vyšší.
- Stáří pneumatiky – Poznáte snadno podle čtyřmístného číselného kódu DOT. Poslední dvě čísla značí rok výroby, první dvě pak týden v daném roce. Za hraniční životnost se považuje doba 10 let.
- Ochranný lem – Pneumatiky s ochranným lemem jsou odolnější při projíždění výmoly či přejíždění překážek. Omezí tak možné poškození ráfků na minimum. Poznáte je podle písmen MSF, FR, FP, RPD, ML, REINF nebo RFP.
- Typ pneumatiky – Pneumatiky s označením TL (TubeLess) jsou bez duše. Kód TT (TubeType) znamená, že duši vyžadují a TL/TT dovedou fungovat s duší i bez ní.
- Dojezdové pneumatiky – Runflat pneumatiky umožní při méně rozsáhlém defektu dojet například domů. Nahrazují tak funkci rezervní pneumatiky.
Šířka příčného řezu
- 205/55 R 16 91 V
Hodnota 205 znamená, že je vybraný model pneumatiky 205 mm široký. Při výběru vycházejte z parametrů uvedených v technickém průkazu vozidla.
Profil pneumatiky
- 205/55 R 16 91 V
Hned za lomítkem najdete číslo profilu pneumatiky. To udává, jaký je procentuální poměr výšky ku šířce pneumatiky. Při 205 milimetrech šířky a profilu 55 % bude výška 112,75 mm (205 x 0,55 = 112,75 mm).
Typ konstrukce
- 205/55 R 16 91 V
Písmeno R v kódu značí, že pneumatika využívá radiální konstrukce. V minulosti bylo možno běžně pořídit také pneumatiky D (diagonální) a B (kombinované). Na tyto ale dnes už spíše nenarazíte.
Průměr ráfku
- 205/55 R 16 91 V
Poslední rozměrovou charakteristikou našeho kódu je číslo 16. To značí, že je pneumatika určena pro ráfky průměru 16 palců. Na jiné ráfky ji ani nenasadíte. Kompatibilní průměry ráfků s vaším automobilem najdete v technickém průkazu vozidla.
Index nosnosti
- 205/55 R 16 91 V
O odlišném parametru hovoří číslo 91. Samo o sobě nám na rozdíl od předchozích hodnot nic neřekne, pro rozklíčování jsou potřeba tabulky. Index nosnosti definuje, jakou nosnost má jediná pneumatika. Pro celkovou nosnost sady je potřeba tedy tabulkou dané hodnoty vynásobit počtem pneumatik na automobilu. Tabulku s nejčastějšími indexy nosnosti najdete níže.
Index | Nosnost | Index | Nosnost | Index | Nosnost | Index | Nosnost | Index | Nosnost |
60 | 250 | 71 | 345 | 82 | 475 | 93 | 650 | 104 | 900 |
61 | 257 | 72 | 355 | 83 | 487 | 94 | 670 | 105 | 925 |
62 | 265 | 73 | 365 | 84 | 500 | 95 | 690 | 106 | 950 |
63 | 272 | 74 | 375 | 85 | 515 | 96 | 710 | 107 | 975 |
64 | 280 | 75 | 385 | 86 | 530 | 97 | 730 | 108 | 1000 |
65 | 290 | 76 | 400 | 87 | 545 | 98 | 750 | 109 | 1030 |
66 | 300 | 77 | 412 | 88 | 560 | 99 | 775 | 110 | 1060 |
67 | 307 | 78 | 425 | 89 | 580 | 100 | 800 | 111 | 1090 |
68 | 315 | 79 | 437 | 90 | 600 | 101 | 825 | 112 | 1120 |
69 | 320 | 80 | 450 | 91 | 615 | 102 | 850 | 113 | 1150 |
70 | 335 | 81 | 462 | 92 | 630 | 103 | 875 | 114 | 1180 |
Index rychlosti
- 205/55 R 16 91 V
Poslední část kódu nám definuje, pro jakou maximální rychlost je pneumatika navržena. V našem kódu je písmeno V, díky kterému z tabulky zjistíme, že si pneumatika zachová svou nosnost a vlastnosti maximálně při rychlosti 240 kilometrů v hodině. Tabulku indexů najdete níže.
SI | MAX. RYCHLOST km/h | SI | MAX. RYCHLOST km/h |
L | 120 | T | 190 |
M | 130 | U | 200 |
N | 140 | H | 210 |
P | 150 | V | 240 |
Q | 160 | W | 270 |
R | 170 | Y | 300 |
S | 180 | ZR | >300 |
Stáří pneumatiky (DOT)
Kromě kódového označení rozměrů a vlastností pneumatiky byste na každém modelu měli najít také kód DOT. Ten jasně definuje, kdy byl daný kus vyroben. Spotřebitel se tak vždy a bez obtíží dozví, jestli kupuje novou pneumatiku, nebo ležela roky někde na skladě, a ztrácela tak svou životnost i vlastnosti. Pneumatiky by nikdy neměly přesáhnout stáří 10 let, a i to je stáří, které je spíše až hraniční než jakkoliv doporučené.
- 2120 – Pneumatika byla vyrobena ve 21. týdnu roku 2020, to znamená někdy mezi 17. 5.–23. 5. 2020. Vybraný produkt je nový a neměl by nést jakékoliv známky stárnutí.
- 1211 – Produkt byl vyroben ve 12. týdnu roku 2011, tedy někdy mezi 21.–27. 3. 2011. Jedná se o dobu delší, než 10 let, proto tuto pneumatiku nekupujte.
Dojezdové pneumatiky
Speciální modely pneumatik můžeme označit za dojezdové. Takový model pneumatiky zajistí dojezd i při menším defektu. Nejkvalitnější modely umožní dojezd až 80 kilometrů, nemusíte tak mít obavy, že se nedostanete domů. Zároveň vám odpadne potřeba rezervního kola s pneumatikou v kufru auta a nebudete muset čekat na asistenční službu. Dojezdové pneumatiky poznáte podle označení:
- ZP (Michelin) – Zero Pressure
- SSR (Continental) – Set Supporting Runflat
- CSR (Continental) – Conti Support Ring
- ROF (Goodyear, Dunlop) – Run On Flat
- EMT (Goodyear) – Extended Mobility Technology
- RFT (Pirelli, Bridgestone, Firestone) – Run Flat Technology
- HRS (Hankook) – Hankook Runflat System
- DSST (Dunlop) – Dunlop Set Supporting Technology
Energetické štítky zimních pneumatik
Energetické štítky znáte možná spíše z kategorií lednic či praček. Pneumatiky ovšem dostávají energetické štítky taky. Na rozdíl od lednice se ale nezabývají pouze spotřebou a hlučností, ale také přilnavostí na silnici. Uvedené parametry jsou:
- Rozměr a indexy – Přehledný kód, ze kterého lze vyčíst, pro jaké vozidlo je pneumatika vhodná.
- Efektivita využití paliva – Štítek na stupnici od A po E (špatné) definuje, kolik paliva díky vybranému modelu ušetříte. Pneumatika s hodnocením A by měla ušetřit až 0,65 litru paliva na 100 km oproti hodnocení E.
- Přilnavost za mokra – Stejným rozpětím známek je hodnocena i brzdná dráha. Rozdíl mezi třídou A a třídou E přitom dělá až 18 metrů brzdné dráhy při rychlosti 80 km/h.
- Vnější hluk – Třídami A–C najdete označenu také hlučnost pneumatiky. Neschází též číselná hodnota v decibelech. Hlučnosti C se spíše vyvarujte, nemusela by vyhovovat budoucím normám EU. Hodnota je uvedena i v počtu decibelů.
- Třída vozidla – Třída C1 značí, že je pneumatika určena osobním vozidlům. Nákladní vozidla mají třídy C2 a C3. Tyto štítky nebyly v červenci 2022 ještě z EU připraveny.
- Zimní pneumatiky – Podle symbolu hory se sněhovou vločkou poznáte, že se jedná o zimní pneumatiku.
Zimní vs. celoroční pneumatiky
- Výhody celoročních pneumatik – Pneumatiky nebudete muset měnit z letních na zimní. Odpadá nutnost koupě a skladování druhé sady.
- Nevýhody celoročních pneumatik – Celoroční pneumatiky jsou povoleny po celý rok, ale celou dobu se chovají podprůměrně. Letní pneumatiky budou mít v létě podstatně lepší vlastnosti, stejně jako zimní v zimě.
Oblíbené značky zimních pneumatik
Na trhu narazíte na desítky různých značek pneumatik. Některé z nich se vyrábí ve stejných továrnách a stojí za nimi tedy stejný výrobce. Vybírejte spíše podle nezávislých testů a energetických štítků než na základě marketingu výrobce.
- Nokian – Výrobce má kořeny ve Finsku ve městě Nokia a pneumatiky vyrábí od roku 1988. Většina produktů značky se vyznačuje dobrou přilnavostí na úrovni B a průměrnou úsporou paliva (C).
- Barum – Původně česká značka byla založena v roce 1924. Dnes patří do stejného koncernu, jako Continental, Semperit, Uniroyal a Matador. Pneumatiky Barum mají přilnavost třídy C a úsporu paliva nejčastěji třídy E.
- Dunlop – Společnost byla založena v roce 1888 a řadí se tak mezi nejstarší. Dnes spadá pod společnost Goodyear. Přilnavost se pohybuje nejčastěji mezi stupni B–C a úspora paliva pak C–E.
- Goodyear – Americký výrobce Goodyear vyrábí gumu od roku 1898 a je jedním z největších producentů pneumatik. Vlastnostmi produktů značky se moc neliší od značky Dunlop. Produkty jsou spíše průměrné.
- Continental – Firma byla založena v dnešním Německu v roce 1871 a nabízí největší výběr zimních pneumatik na českém trhu. Jejich přilnavost je přitom nejčastěji mezi třídami B–C a úspora paliva B–E.
- Nexen – Jihokorejská firma Nexen má své kořeny v roce 1942. Cena zimních pneumatik Nexen je velice přívětivá, přilnavost dobrá. Úsporou paliva jsou ale produkty značky spíše na konci seznamu.
- Pirelli – Italská značka Pirelli nabízí velký výběr zimních pneumatik. Jejich přilnavost je dobrá (B–C), úsporou paliva se pak od ostatních velkých značek neodlišuje (B–E).
- Michelin – Francouzská značka datuje své počátky do roku 1889. Cenou spadá do vyšší střední třídy, stejně tak i kvalitou. Přilnavost se pohybuje mezi A–C, úspora paliva pak spíše C–E.
- Bridgestone – Produkty střední třídy s perfektní přilnavostí třídy A nabízí japonská firma Bridgestone. Úspora paliva nabízených pneumatik kopíruje konkurenční výrobce.
Cena zimních pneumatik
Na kvalitních zimních pneumatikách se nevyplatí moc šetřit. Pokud praští mráz a vznikne ledovka, nebo naopak povolí sníh a na cestě je mrznoucí břečka, může vám kvalitní obutí zachránit nejen peníze, ale i zdraví.
- Pneumatiky do 1 500 Kč – Oproti letním pneumatikám jsou ty zimní o něco dražší. V kategorii si vyberete převážně základní modely značek Barum, Matador, Nexen, Sailun a Sebring. Přilnavost bude na úrovni C–E a úspora paliva E–F.
- Pneumatiky do 3 000 Kč – Hankook, Nokian, Nexen, Matador, Barum, Sava, Sebring a Fulda. To jsou nejčastější značky této cenové relace. Volit můžete ale už i mezi produkty Bridgestone, Continental, Goodyear, Pirelli či Michelin. Přilnavost je nejčastěji B–C a úspora paliva C–E.
- Pneumatiky nad 3 000 Kč – V základu toho nejvíce nabídnou renomované značky Continental, Michelin, Pirelli, Nokian, Bridgestone či Goodyear. Na výběr ale máte samozřejmě ze všech výrobců. Výjimkou nejsou pneumatiky s přilnavostí třídy A, častěji ale B–C. Úspora paliva je nejčastěji B–E.
Na zimních pneumatikách se nevyplatí příliš šetřit. Drží vás totiž na silnici, která je mnohdy v potenciálně dosti nebezpečném stavu. Ty totiž mají už do jisté míry sjetý vzorek a i vlivem stárnutí přicházejí o své dobré jízdní vlastnosti. Optimální poměr ceny a výkonu nových zimních pneumatik nabídne hladina od 2 000 Kč.
Nové nebo použité zimní pneumatiky
Výrazněji ojeté zimní pneumatiky nedoporučujeme kupovat. Na rozdíl od léta jsou v zimě totiž silnice nebezpečnější a může vám jít opravdu o zdraví. Jaké jsou nevýhody ojetých pneumatik?
- Kratší životnost – Zimní pneumatiky mají poměrně hluboký vzorek, často i přes 8 milimetrů. Minimum pro bezpečnou jízdu je přitom stanoveno na 4 mm. Pokud koupíte ojetou pneumatiku se vzorkem 5 či 6 milimetrů, dlouho vám nevydrží.
- Horší jízdní vlastnosti – Stárnutí a sjíždění dezénu zhoršuje jízdní vlastnosti a prodlužuje brzdnou dráhu vozidla.
- Skryté defekty – Na první pohled nepoznáte, jestli se pneumatika neúčastnila havárie a zda není poškozena.
- Nejasná historie – Skladování hraje v životnosti pneumatik důležitou roli. Při koupi ojetého produktu ale kvalitu skladování nezjistíte. Pozor si dejte zejména na jakékoliv praskliny na povrchu.
Nové zimní pneumatiky zaručí bezpečnější jízdu po namrzlé či zasněžené silnici, ale také delší životnost. Nikdy totiž nevíte, jak je předchozí majitel skladoval a jak se choval při jízdě. Riziko skrytých defektů od agresivní jízdy eliminujete pouze koupí nového produktu. Přesto lze na trhu nalézt zajímavé pneumatiky, které někteří majitelé upřednostní. V tabulce můžete vidět srovnání ceny nových, opotřebených a silně opotřebených pneumatik.
Pneumatika | Stav pneumatiky | Hloubka dezénu | Cena pneumatiky |
Nokian WR D4 215/55 R17 98H | Silně opotřebená | 5 mm | 750 Kč |
Nokian WR D4 215/55 R17 98H | Opotřebená | 8 mm | 1 500 Kč |
Nokian WR D4 215/55 R17 98H | Nová | 10 mm | 3 600 Kč |
Nová pneumatika Nokian WR D4 215/55 R17 98H má dezén hloubky 10 mm. Díky tomu drží dobře na silnici ve sněhu. S ohledem na minimální hloubku 4 mm můžeme očekávat, že pneumatika vydrží roky. Opotřebená varianta stojí ale méně než polovinu a dezén má stále 8 mm hluboký. Naproti tomu nejlevnější silně ojetá pneumatika má vzorek pouze 5 mm. Pokud chcete kupovat pneumatiky ojeté, vyhněte se těm nejlevnějším.
Údržba a skladování zimních pneumatik
Pro dlouhou životnost zimních pneumatik dodržte následující doporučení:
- Stálá teplota – Pro skladování jsou ideální teploty nad 10 °C, nejlépe bytová teplota.
- Tmavé místo – Sluneční světlo a jiný zdroj UV záření by pneumatiky degradoval. Uchovávejte je pod černou plachtou a prodlužte jim tak životnost.
- Ráfky – Před uschováním zimních pneumatik umyté ráfky zakonzervujte olejem, například WD40. Pokud jsou ráfky hliníkové, rezivět nebudou.
- Skladování – Pneumatiky uložte na rovnou a pevnou podlahu do komínu a nic dalšího na ně nepokládejte.
- Autoservis – Některé autoservisy a pneuservisy vám za poplatek budou pneumatiky až do dalšího přezutí skladovat.
Tip: Vyzkoušejte naši kalkulačku spotřeby paliva.
Jak na výměnu pneumatiky z letní na zimní
Pneumatiku na stávající ráfky vám nasadí v pneuservisu. Výměnu celého kola včetně pneumatiky zvládnete ale dle návodu bez obtíží sami:
- Pevný podklad – Auto zaparkujte na zpevněné rovině, ideálně v garáži, na parkovišti či betonové ploše. Vozidlo nesmí stát ve svahu.
- Rychlost a brzda – Vypněte motor, zařaďte rychlost a zatáhněte ruční brzdu. Auto vám při práci neujede.
- Na zemi – Povolte o půl otáčky šrouby na všech kolech.
- Klíny – Kola zabezpečte klíny proti popojetí vpřed či vzad. Ideální jsou klíny dřevěné.
- Zvedák – Z výbavy vytáhněte zvedák a na jednom boku auto zvedněte. Zvedák umístěte výhradně na místo určené výrobcem ke zvedání. Pod zvednutá kola můžete pro jistotu umístit špalek.
- Sejmutí kola – Odšroubujte kolo, sejměte jej a vyměňte jej za ráfek se zimní pneumatikou. Při asymetrickém dezénu si pohlídejte, abyste nasazovali správné kolo. Šrouby postupně dotáhněte a pokračujte s dalšími koly.
- Mytí – Pneumatiky je vhodné umýt proudem vody a nechat uschnout.
- Konzervace a skladování – Pokud nemáte hliníkové ráfky, opatřete je konzervačním olejem proti rzi.
Likvidace starých pneumatik
Staré pneumatiky lze odevzdat na sběrném místě zcela zdarma, rozhodně je proto neodkládejte nikam do přírody a v žádném případě nepalte.
- Sběrná místa – Od roku 2018 můžete staré pneumatiky odevzdávat na sběrných místech bez poplatku. Ten je totiž součástí ceny nové pneumatiky automaticky. Nezáleží přitom, jak staré pneumatiky vracíte. Interaktivní mapu většiny odběrných míst najdete zde a také zde.
- Sekundární využití – Někteří kutilové si ze staré pneumatiky dělají rádi houpačku pro děti na zahradě, nebo třeba vyvýšený záhon.
- Pálení pneumatik – Pneumatiky se pálit nesmí. Plyny z hoření jsou silně toxické nejen pro přírodu, ale také pro vás. Za pálení hrozí pokuta až 50 milionů korun.
- Černé skládky – Staré pneumatiky patří do sběrného místa a ne do přírody. Za odložení pneumatiky v přírodě tak zaplatíte 50 000 Kč.
Pneumatiky pro nejprodávanější auta v ČR
Na odrážkách níže si specifikujeme, jaké rozměry pneumatik lze dle výrobců použít na nejprodávanějších autech v ČR podle prodejů v roce 2021. Uvedené rozměry jsou pouze orientační, před koupí si ověřte v technickém průkazu, že bude možné pneumatiku osadit. Na automobily může být možné osadit i další rozměry pneumatik.
Pneumatiky pro Škoda Fabia 4
- 185/65 R15; 195/55 R16; 215/45 R17; 215/40 R18
Pneumatiky pro Škoda Octavia 4
- 205/60 R16; 205/55 R17; 225/45 R18; 225/40 R19
Pneumatiky pro Škoda Kamiq
- 205/60 R16; 205/55 R17; 215/45 R18
Pneumatiky pro Hyundai i30
- 195/65 R15; 205/55 R16; 225/45 R17; 225/40 R18
Pneumatiky pro Škoda Karoq
- 205/55 R16; 215/60 R16; 215/55 R17; 215/50 R18; 225/45 R19
Pneumatiky pro Škoda Scala
- 205/55 R16; 205/50 R17; 205/45 R18
Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti
Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.