Otestovali jsme elektrickou koloběžku Lamax eLander SA50: Super kousek v terénu i do práce

Klady
+ Překvapivě dobré odpružení díky 12″ kolům
+ Koloběžka se dobře skládá a její konstrukce působí spolehlivě
+ Velká nášlapná plocha dává pocit stability
+ Hmotnost je ještě v rozumném rozmezí
+ Kotoučové brzdy umí zabrzdit na pětníku
+ Obsluha je proto opravdu jednoduchá
Zápory
− Stále se jedná o poměrně těžkou koloběžku
− Osazení řídítek není úplně šťastně řešené, takže se z nich začne ve středové části loupat barva
− Plynové madlo není moc citlivé
− Chybí nějaká rozumná aplikace
21 000 Kč
ORIENTAČNÍ CENA
V průběhu října jsem na testy obdržel elektrické koloběžky Lamax eRacer SC50, jehož recenzi najdete zde, a také model Lamax eLander SA50. Ten, jak už napovídá název, slibuje solidní vlastnosti i při jízdě po nerovném povrchu v lehčím terénu. Zařízení se dá běžně sehnat v relativně slušivé cenovce kolem 20 000 Kč, což jsou za elektrickou koloběžku s dojezdem až 70 km opravdu přijatelné peníze.
- První dojmy a složení – Na první pohled je zřejmé, že se jedná o koloběžku konstruovanou do přírody a na výlety. Její složení je jednoduché a potěší velká nášlapná plocha.
- Obecné informace – Koloběžka je vybavena 500W elektromotorem. Volit můžete ze 3 úrovní rychlostí s limitem na 6/15 nebo 25 kilometrů v hodině. Maximální dojezd je okolo 70 kilometrů, počítejte ale s tím, že se u elektrických koloběžek při reálném využití běžně pohybuje o nějakých 10–40 % níže podle stylu jízdy a terénu.
- Jízdní vlastnosti koloběžky – Koloběžka dobře drží stopu a díky velké nášlapné ploše dodává pocit stability. Odpružení předního kola si poradí s kdejakou nerovností a výmolem, takže jízda v přírodě není prakticky žádný problém.
- Bezpečnostní prvky a funkce – O bezpečnou jízdu se stará velká nášlapná plocha, která výrazně omezuje riziko pádu, ale také dvojice kotoučových brzd. Když se do kol zahryznou, koloběžka okamžitě spolehlivě brzdí. Nechybí přední a zadní brzdové světlo.
- Vhled do reálného života s koloběžkou – Lamax eLander si povede nejlépe na výletě v přírodě, kde se plně projeví všechny její hlavní přednosti. Ve městě působí jako spolehlivý společník na dojíždění, ale je třeba počítat s tím, že se jejích 22 kilogramů do schodů nosí poměrně těžce.
- Závěrečné hodnocení – Cenovka koloběžky odpovídá jejímu provedení, takže je na tom tento model opravdu dobře a nevidím důvod, proč bych jej neměl po testu doporučit.
První dojmy a složení
Stejně jako dražší model eRacer SC50 i koloběžka eLander SA50 dorazila v pevném balení dobře koncipovaném co do ochranné výplně. V balení nechyběly všechny potřebné komponenty, a to včetně sady klíčů. Složení je ale natolik primitivní, že nevyžaduje ani žádný manuál. Trochu jsem maturoval s tím, jak nasadit řídítka a správně orientovat zámek pro uchycení při složení, ale vše se podařilo poměrně rychle pochopit.
Samotný design koloběžky samozřejmě podporuje tezi o určení do nějakého toho terénu. Kola mají průměr 12 palců a přední kolo je navíc slušně odpružené. Hmotnost se v tomto případě zastavila na nějakých 22 kilogramech, což tedy není málo, ale už je to kousek, který o nějaké to podlaží v případě potřeby bez obtíží vynesete. Ostatně ona ta hmotnost i poměrně solidně odpovídá vybavenosti, výkonu elektromotoru a kapacitě akumulátoru.
Ve srovnání s konkurencí nabízí tento model jednu z nejširších nášlapných ploch na trhu. Šířka 23 centimetrů vám umožní na koloběžce libovolně přešlapovat. Plocha odpovídá přesně tomu, abyste nohy nemuseli mít přímo za sebou, což výrazně napomáhá stabilitě za jízdy. Ani prvojezdci tak nemají žádný problém udržet rovnováhu, což jsem ostatně otestoval na celé své rodině.

Složení koloběžky je jednoduché
Obecné informace
V základu vybavil výrobce model Lamax eLander SA50 elektromotorem s výkonem až 500 W. To v praxi znamená, že koloběžka nemá problém nabrat plnou rychlost v rozumném časovém rozptylu a nezalekne se ani u těžších jezdců nějakého toho kopečku. Není to tak, že by na trhu nebyly i výkonnější modely, ale v rámci cenové hladiny je použitý motor zcela optimálním řešením.
Koloběžka podle výrobce s využitím rekuperace zvládne až 70 km jízdy, v praxi se ale dostanete samozřejmě vlivem kopcovitého terénu či vyšší hmotnosti jezdce na vzdálenost kratší. Model podporuje 3 jízdní režimy, a to sice režim chůze s rychlostí 6 km/h a rychlejší předvolby s limitem 15 či rovnou 25 km/h. Konstrukčně koloběžka zvládne maximálně 35 km/h, k tomu ji ale musíte odblokovat.
Návod na odblokování rychlosti:
- Při vypnuté koloběžce stisknout levou brzdu a držet,
- zapnout koloběžku a stále držet levou brzdu,
- třikrát za sebou rychle přidat na plynovém madlu plyn na maximum,
- poté uvolnit brzdu a maximální rychlost je odemčená.
* Důrazně doporučujeme dodržovat předpisy. Rychlou jízdou na koloběžce (zejména ve městě) můžete ohrozit nejen sebe, ale i své okolí.
Počítejte ale s tím, že platná legislativa povoluje ve městě a na silnici pouze koloběžky s maximální rychlostí 25 km/h a tak je na nich rychlejší jízda v rozporu se zákonem. A to je fakticky dobře. Pro řízení totiž nepotřebujete řidičský průkaz a výrobce homologaci. Rozhodně tedy nedoporučujeme porušovat zákon. Po testu mohu pouze říci, že i v plné rychlosti se chová eLander naprosto normálně a spolehlivě.
Základní parametry vysavače Concept VR3550 | Hodnota |
Dojezd (max.) | 70 km |
Výkon | 500 W |
Maximální rychlost (v souladu s legislativou) | 25 km/h |
Maximální konstrukční rychlost | 35 km/h |
Rychlostní režimy | 6/15/25 km/h |
Průměr kol | 12″ |
Adaptivní tempomat | Ne |
Rekuperace baterie | Ano |
Nastavitelné odpružení obou kol | Ne |
Brzdný systém | 2 kotoučové brzdy |
Šířka nášlapné plochy | 23 cm |
Hmotnost | 22 kg |
Nosnost | 120 kg |
Jízdní vlastnosti koloběžky
Po stránce jízdních vlastností nemám eLanderu prakticky co vytknout. I když nemá tak sofistikované odpružení jako dražší eRacer, větší vzduchem plněná kola a přední tlumená vidlice zaručují hladkou jízdu i přes nerovnosti. Plynové madlo je rozhodně bezpečnější než jeho alternativa v podobě páčky. Na druhou stranu mě při jízdě více bolelo zápěstí z nutnosti pootáčení celým válečkem. Jinak nejde ale tomuto provedení nic vytknout, po bezpečnostní stránce se jedná o lepší variantu.
Prakticky bezproblémové je také odbočování a brždění. Pro odbočení velkým obloukem se stačí naklonit na stranu. Z takového manévru navíc nemáte díky nadprůměrně velké nášlapné ploše vůbec žádné obavy. Trochu mi nesedí přepínání rychlostního režimu na displeji, takže jsem se přistihl, že používám jen nejvyšší předvolbu a rychlost koriguju zápěstím. Například model eRacer má tlačítko pro přepnutí profilu hned u páčky akcelerátoru.
Bezpečnostní prvky a funkce
Z pohledu bezpečnosti vybavil výrobce model Lamax eLander SA50 tím nejdůležitějším prvkem, a to sice kotoučovými brzdami. Ty zastaví koloběžku prakticky na pětníku, ale ne tak rychle, že by hrozilo vymrštění jezdce vpřed. To se samozřejmě ale může lišit v závislosti na výšce a hmotnosti „pilota“ koloběžky. Na zadním blatníku najdete brzdové světlo, které nepatří mezi ty nejzářivější, ale v noci je jej dobře vidět. Přes den na přímém slunečním světle už je viditelnost nižší, ale pořád bych ji označil za dostatečnou.
Samotný displej je zcela základní, ty nejdůležitější parametry ale zobrazuje. V základu je to asi nejpotřebnější stav baterie. Bohužel ale už na displeji nenajdete přesnou hodnotu zbývajících kilometrů. Největší čísla ukazují aktuální rychlost jízdy, kterou jsme ověřili GPS rychloměrem a přibližně odpovídá realitě. Nalevo je vidět zvolený rychlostní mód, který lze nastavit ve třech stupních. No a nakonec modrá čísla dole definují počet ujetých kilometrů.
Přední světlo tvoří 4bodová LED lampa a vyvíjí dostatek jasu na to, abyste mohli v noci jezdit ještě s vypětím sil relativně bezpečně. Na rozdíl od dražšího eLanderu ale chybí plošné spodní podsvícení, které je pro bezpečnou jízdu v noci jednoznačně lepší. Tento model žádné další pokročilé funkce nemá a nedisponuje vlastní aplikací, což je s ohledem na jednodušší displej škoda.
Bezpečnostní prvky | Hodnota |
Přední světlo | Ano, silné |
Blinkry | Ne |
Brzdová světla | Ano |
Ochrana proti krádeži | Ne |
Ochrana proti nechtěnému rozjezdu | Ano |
Rekuperace baterie | Ano |
Odpružení kol | Přední |
Brzdný systém | 2 kotoučové brzdy |
Šířka nášlapné plochy | 23 cm |
Vhled do reálného života s koloběžkou
Lamax eLander SA50 podle mě spadá do těch koloběžek, které vezmete s sebou do přírody na výlet. Jeho využití na silnici je zcela bezproblémové, ale je to vlastně trochu mrhání potenciálem. Model si hravě poradí s menšími nerovnostmi, nevadí mu i nějaký ten kopeček a díky velké nášlapné ploše nebudete mít tendenci se poroučet k zemi pokaždé, když najedete na nepohodlný výmol.
Negativum vidím snad jen v tom, že se stále jedná o poměrně těžkou koloběžku, kterou bych osobně nechtěl každý den nosit po schodech do vyšších pater do kanceláře, ale její hmotnost není tak vysoká, aby to nešlo.
Závěrečné hodnocení
Koloběžka Lamax eLander SA50 příjemně překvapí svým poměrem ceny a kvality. Zařízení je solidně vyrobené, nechybí dostatečně výkonný motor. Nejvíce ale kvituji širokou nášlapnou plochu a solidní tlumení. Tyto prvky žádná zázračná technologie nenahradí a ač to možná zní trochu jednoduše, stabilita jízdy je to nejdůležitější, co byste od koloběžky měli chtít. Pocit bezpečnosti by totiž měl být vždy až na prvním místě, a ten vám eLander dovede dodat.
Bát se nemusíte ani brždění, dvojice kotoučových brzd vás dovede zastavit rychle a s vysokou spolehlivostí. Všeobecně u tohoto modelu ale doporučuji dojíždět spíše na volnoběh; zbytečným bržděním byste se okradli o energii, která se rekuperací může vrátit zpět do baterie a prodlouží vám tak dojezd. Jestliže hledáte koloběžku do přírody a na výlety, Lamax eLander SA50 je rozhodně model, který byste při výběru neměli opomenout zvážit.
Klady
+ Překvapivě dobré odpružení díky 12″ kolům
+ Koloběžka se dobře skládá a její konstrukce působí spolehlivě
+ Velká nášlapná plocha dává pocit stability
+ Hmotnost je ještě v rozumném rozmezí
+ Kotoučové brzdy umí zabrzdit na pětníku
+ Obsluha je proto opravdu jednoduchá
Zápory
− Stále se jedná o poměrně těžkou koloběžku
− Osazení řídítek není úplně šťastně řešené, takže se z nich začne ve středové části loupat barva
− Plynové madlo není moc citlivé
− Chybí nějaká rozumná aplikace
21 000 Kč
ORIENTAČNÍ CENA
Rubriky
Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti
Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.