Otestovali jsme elektrickou koloběžku Lamax eRacer SC50: Všestranný cvalík na delší cesty a pro zábavu
Klady
+ Konstrukčně působí koloběžka robustním dojmem
+ Odpružení funguje na výbornou
+ Velká nášlapná plocha dává pocit stability i nováčkům
+ Podsvícení je tak intenzivní, že je nelze přehlédnout
+ Koloběžka má vysoký výkon
+ Jízda je pohodlná a zábavná
+ Brzdám neschází pořádná dávka sebevědom
Zápory
− Gravitací více přitahovaní jedinci se 70 km dojezdu nepřiblíží
− Koloběžka je poměrně těžká (odpovídá ale konstrukci)
− Aplikace bohužel patří mezi ty horší
− Blinkry nejsou přes den moc vidět
− Akcelerace je hodně agresivní, mohla by být plynulejší
30 000 Kč
ORIENTAČNÍ CENA
V říjnu jsem měl na test k dispozici hodně zajímavou elektrickou koloběžku Lamax eRacer SC50. Tento model patří mezi masivnější, těžší, dobře vybavené a hlavně vysoce výkonné kousky. Samozřejmě se řadí také do vyššího cenového spektra, ale s jízdními vlastnostmi, výkonem a dojezdem je cena vlastně dost výhodná. V době testu nebylo na trhu nic, co by kombinovalo stejný výkon a dojezd ve stejné cenovce.
- První dojmy a složení – Koloběžka dorazila dobře zabalená. Na první pohled bylo vidět, jak je zařízení robustní, ale také hmotné. V balení nescházelo vybavení nutné ke složení koloběžky ani žádné příslušenství.
- Obecné informace – Lamax eRacer SC50 vybavil výrobce silným 1kW elektromotorem a dojezdem až 70 km. Toho ale s ohledem na méně kapacitní baterii dosáhnete pouze v případě, že jezdíte po rovinatém terénu a nemáte nadváhu. Rychlost lze nastavit od 6 až po 25 km/h ve čtyřech krocích.
- Jízdní vlastnosti koloběžky – Díky velké nášlapné ploše je jízda na koloběžce jednoduchá a stabilní. Páčka akcelerátoru je příjemnější na obsluhu než klasické plynové madlo, ale je až trochu moc citlivá.
- Bezpečnostní prvky a funkce – Bezpečnostní prvky modelu zahrnují přední a brzdová světla, spodní barevné podsvícení a blinkry, které jsou v noci dobře viditelné. Přidaná hodnota je v ochranných funkcích jako hlasitý alarm a blokátor kol pro zabezpečení při parkování.
- Vhled do reálného života s koloběžkou – Lamax eRacer SC50 je vhodná zejména pro náročné nadšence hledající zábavu a dopravní prostředek na výlety. Méně se pak s ohledem na vysokou hmotnost (odpovídající vybavenosti) hodí jako prostředek dojíždění do práce při potřebě nošení do schodů.
- Závěrečné hodnocení – Ve své kategorii je koloběžka jednou z výkonnějších variant; s dobrou manipulací a držením stability díky velké nášlapné ploše. Zařízení je celkově kvalitní a spolehlivé.
První dojmy a složení
Koloběžka je v krabici dobře zabalena, nelze si představit, že by se měla při přepravě nějak poškodit. Dopravci jsou občas v tomto ohledu sice relativně „divotvůrci“, ale zničit toto balení je oříšek. Koloběžka se po vyjmutí z krabice podle návodu sestaví jednoduše, všechny potřebné imbusové kličky jsou součástí balení. Nabíjení trvá standardních 6–8 hodin, takže koloběžka pohodlně doplní baterii přes noc.
Na první pohled se jedná o robustní kousek. S hmotností 29 kilo tomu ani nemůže být jinak. Řídítka zapadají přesně na své místo, systém jejich upnutí je spolehlivý a stabilní. Stejně tak dobře je řešen zámek svislé tyče s pojistkou proti nechtěnému odemčení.
Na první pohled mě zaujala nášlapná plocha. Ta bývá typicky o nějakých 8–10 centimetrů užší. Lamax zvolil pro model SC50 krásných 25 centimetrů a na stabilitě jízdy je to opravdu znát. Podrobněji popíšu jízdní vlastnosti níže.
Obecné informace
Lamax eRacer SC50 patří mezi elektrické koloběžky s velkým srdcem. Tím je v tomto případě elektromotor s výkonem až 1 kW, hned od začátku jsem tedy očekával poměrně živý stroj. Na trhu jsou samozřejmě ještě výkonnější kusy, ale ty už asi nelze označit za nic moc jiného než skútry. Výrobce slibuje dojezd až 70 km, ale počítejte s tím, že jej dosáhnete při slušné jízdě v rovinatém terénu a pouze v případě, že nemáte nadváhu.
Dojezdu pomáhá rekuperace, takže i když vidíte, že dojezd klesá, reálná hodnota se opět poměrně hodně zvedne při dojezdu na volnoběh. Standardně lze využít 4 jízdní režimy. V základním režimu chůze pojede koloběžka tempem 6 km/h, eko režim umožní 15 km/h, režim jízdy 20 km/h a sportovní režim pak 25 km/h. Plná rychlost koloběžky se dá odblokovat a odblokování je poměrně jednoduché, ale s ohledem na platnou legislativu vám nic takového nedoporučíme.
Zákon totiž definuje, že po městě a silnici nesmí jezdit žádná elektrická koloběžka rychlostí vyšší, než je 25 km/h. To je fakticky správně, protože elektrické koloběžky nemají homologaci běžného silničního dopravního prostředku a jezdci na nich nemusí mít řidičské oprávnění. Pokud byste si ale přeci jen chtěli například na uzavřeném závodním okruhu vyzkoušet co koloběžka zvládne, níže najdete způsob, jak omezovač odemknout.
Způsob odemknutí rychlosti:
- Zapnout koloběžku,
- stisknout levou brzdu a držet,
- zmáčknout 5× rychle hlavní tlačítko Power až se na displeji zobrazí SP0,
- poté uvolnit brzdu a maximální rychlost je odemčená.
* Důrazně doporučujeme dodržovat předpisy. Rychlou jízdou na koloběžce (zejména ve městě) můžete ohrozit nejen sebe, ale i své okolí.
Při mém testu jsem se dostal někde na 55 km/h; zařízení se chovalo zcela stabilně a spolehlivě. Zajímavostí jsou poměrně maličká kola s průměrem 10″. Ty obdržela solidní odpružení s možností nastavení tuhosti. Až překvapivě dobře funguje tlumení zadního kola.
Základní parametry vysavače Concept VR3550 | Hodnota |
Dojezd (max.) | 70 km |
Výkon | 1 000 W |
Maximální rychlost (v souladu s legislativou) | 25 km/h |
Maximální konstrukční rychlost | 60 km/h |
Rychlostní režimy | 6/15/20/25 km/h |
Průměr kol | 10″ |
Adaptivní tempomat | Ano |
Rekuperace baterie | Ano |
Nastavitelné odpružení obou kol | Ano |
Brzdný systém | Kotoučová a bubnová brzda + rekuperace |
Šířka nášlapné plochy | 25 cm |
Hmotnost | 29 kg |
Nosnost | 120 kg |
Jízdní vlastnosti koloběžky
Lamax eRacer SC50 jsem samozřejmě poměrně intenzivně otestoval na silnici, v přírodě i na cyklostezce. Rychlost koloběžky lze ovládat kliknutím na tlačítko u páčky akcelerátoru. Na tu si chce trochu zvyknout, protože je extrémně citlivá a pohyb o půl centimetru znamená velký rozdíl ve zrychlení.
Z mého pohledu mohl být akcelerátor méně citlivý a pracovat ve větším rozsahu. Provedení ve formě páčky je lepší pro uživatelskou ergonomii, ale při najetí na nerovnosti musíte dávat pozor, abyste palcem nechtěně nepřidali plný plyn.
Od výrobce jsme dostali instrukce, jak odemknout maximální konstrukční rychlost. Tu jsem testoval mimo silnici a město na bezpečné cyklostezce. K mému překvapení i s mými 100 kilogramy živé váhy měla koloběžka dostatečný záběr a relativně rychle se dokázala vyhoupnout na nějakých 55 km/h.
Bezpečnostní prvky a funkce
Příjemným překvapením modelu Lamax SC50 byly jeho bezpečnostní prvky a vybavení. Že mají koloběžky přední a brzdové světlo je poměrně standardní. V tomto případě doplnil zařízení výrobce ale také o spodní barevné podsvícení a blinkry. Ty se dobře ovládají, z mé zkušenosti se na ně ale přes den nemůžete moc spolehnout. Ne že by nefungovaly či reagovaly špatně, ale jejich LED žárovky zkrátka nemají dostatečnou svítivost. V noci jsou naopak dobře viditelné i z auta.
Celkově je koloběžka v noci vidět tak dobře, že ji opravdu nelze přehlédnout. Přehledu o vašem pohybu na silnici pomůže také relativně hlasitá siréna. Mezi standardním vybavením samozřejmě nechybí ochrana proti nechtěnému rozjezdu – pro uvedení do chodu se musíte nejprve jednou nohou odrazit. Brzdění pracuje dobře i z plné rychlosti, ale naštěstí ne tak moc, aby mělo tendenci vás „vyhodit ze sedla“.
Pro zabezpečení při krátkodobém parkování například u kavárny doplnil koloběžku výrobce o hlasitý alarm a blokátor kol. To jsou prvky, které je u koloběžky zkrátka lepší mít. Naopak spíše zklamáním je aplikace, která ke koloběžce náleží. Ta se rozhodně neřadí mezi nejlepší jak rozhraním, tak i přehledností a spolehlivostí. Na druhou stranu to je pouze softwarový nedostatek, který může v případě zájmu výrobce kdykoliv napravit.
Bezpečnostní prvky | Hodnota |
Automatické LED osvětlení | Ano |
Blinkry | Ano |
Brzdová světla | Ano |
Ochrana proti krádeži | Alarm a blokace kol |
Ochrana proti nechtěnému rozjezdu | Ano |
Rekuperace baterie | Ano |
Nastavitelné odpružení obou kol | Ano |
Brzdný systém | Kotoučová a bubnová brzda + rekuperace |
Šířka nášlapné plochy | 25 cm |
Vhled do reálného života s koloběžkou
Lamax eRacer SC50 vidím jako zajímavou elektrickou koloběžku pro náročné nadšence, kteří nehledají produkt na dojíždění do práce, ale chtějí produkt, na kterém je zábava jezdit, a to jak po výletech, tak také jen pro vlastní zábavu z jízdy. Jako dopravní prostředek do kanceláře není tento model optimální s ohledem na vysokou hmotnost. Ta odpovídá výkonu i konkurenci se stejným vybavením, ale tato pozitiva by dokázalo každodenní nošení 29 kg v ruce do schodů jednoznačně eliminovat.
Závěrečné hodnocení
Koloběžka Lamax eRacer SC50 je zajímavý kousek přepravní technologie. V základu se jedná o jednu z výkonnějších variant na trhu, která se nezalekne nějakého toho výmolu a vytáhne vás bezpečně i do kopce. Díky velké nášlapné ploše se mi na koloběžce jezdilo opravdu dobře, manipulace s ní, zatáčení a držení stability; nic z toho nečinilo žádné problémy. Pokud ale hledáte zařízení pro každodenní ježdění do práce a museli byste koloběžku pravidelně tahat do schodů, doporučuji se smířit spíše s nějakým kouskem o nižším výkonu, ale s výrazně nižší hmotností.
Klady
+ Konstrukčně působí koloběžka robustním dojmem
+ Odpružení funguje na výbornou
+ Velká nášlapná plocha dává pocit stability i nováčkům
+ Podsvícení je tak intenzivní, že je nelze přehlédnout
+ Koloběžka má vysoký výkon
+ Jízda je pohodlná a zábavná
+ Brzdám neschází pořádná dávka sebevědom
Zápory
− Gravitací více přitahovaní jedinci se 70 km dojezdu nepřiblíží
− Koloběžka je poměrně těžká (odpovídá ale konstrukci)
− Aplikace bohužel patří mezi ty horší
− Blinkry nejsou přes den moc vidět
− Akcelerace je hodně agresivní, mohla by být plynulejší
30 000 Kč
ORIENTAČNÍ CENA
Rubriky
Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti
Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.