Menu

Kde se vzal nejotravnější maskot v ČR? Historie Alzáka a výhody nákupů na Alze

Kde se vzal nejotravnější maskot v ČR? Historie Alzáka a výhody nákupů na Alze

„Sto tabletů týdně!“ – Kdo by neznal popěvek přidrzlého a škodolibého zeleného mimozemšťana z Alzy, který se proslavil především díky agresivnímu hlasu. U veřejnosti je milovaný i nenáviděný, přesto však zůstává jedním z nejpopulárnějších českých maskotů. Málokdo však ví, jaké jsou okolnosti Alzákova zrodu, a kdo mu propůjčuje jeho nezaměnitelný hlas.

1994 – 2007: Stručně o rané historii Alzy

Psal se 29. listopad roku 1994, když si zakladatel společnosti Aleš Zavoral udělal živnostenský list a založil firmu Alzasoft. V roce 1995 se společnost stala známou mezi vysokoškolskými studenty hlavně díky inzerci na nástěnkách ve školách a na kolejích. V roce 1998 vznikla první prodejna v Dělnické ulici v Praze a v roce 2000 první verze e-shopu.

V roce 2004 se firma transformovala v akciovou společnost a vstoupila také na slovenský trh. O dva roky později společnost změnila název na Alza.cz, čítala 80 zaměstnanců a zaznamenala nárůst obratu na 1,6 miliardy Kč. V roce 2007 už Alza zaměstnávala 130 zaměstnanců a přestěhovala se do nových prostor v Holešovicích. Zároveň zavedla platební automaty Alza PayBox.

2005 – 2007: Zrození ikonického maskota

Zrod zeleného maskota, který u veřejnosti získal přezdívku Alzák, se datuje do jara roku 2007. Nicméně už v roce 2005 jste mohli slyšet jeho pronikavý hlas na vlnách rádia DEEJAY (dříve BONTON). 

Hlas mu od počátku propůjčuje herec a dabér Bohdan Tůma, který se úkolu zhostil především díky širokému repertoáru hlasových poloh a také kvůli namluvení Cartmana z kultovního seriálu městečko South Parku. Právě Cartman byl totiž pro vytvoření ikonického mimozemšťana velkou inspirací, protože si jej zamilovala cílová skupina Alzy. Aby Alzákův hlas upoutal co nejvíce pozornosti, byl Tůmův hlas ještě lehce poupraven počítačovým programem.

Prvotní skica Alzáka vznikla už v roce 2005, veřejnost jej však spatřila až o dva roky později na billboardech po celé Praze. V polovině roku 2007 se mimozemšťan objevil také na televizních obrazovkách, které “zuřivě rozbíjel”. Za vytvořením zelené postavičky stojí od počátku marketingová společnost Czech Promotion.

2008 – současnost: Další vývoj a současnost

Od svého vzniku se Alzák objevil v desítkách reklamních spotů v tuzemsku, v sousedním Slovensku i v Maďarsku. Nejvíce jej proslavily reklamní kampaně “1 000 akčních cen” a “Sto tabletů týdně”, které mnohým z nás utkvěly v paměti dodnes.

Jeho odpůrci mu vyčítají příliš otravný hlas, nevhodné chování (např. rozbíjení televizních obrazovek) a infantilní vzhled i vyjadřování. Nikdo mu však nedokáže upřít jeho osobitost a co se týče marketingu obrovskou nápaditost a o nic menší chytlavost.

Alza od vzniku svého maskota ušla dlouho cestu vydlážděnou obchodními úspěchy, za které částečně vděčí právě této zelené bytosti. Například v roce 2013 měla obrat přes 9 miliard korun, od roku 2020 začala s rozšiřováním Alzaboxů a v roce 2022 představila svoji vlastní řadu notebooků.

Výhody nákupů na Alze

Ať už je Alzák a jeho hlas jakýkoliv, nákup na Alze nabízí svým zákazníků řadu nesporných výhod. Pojďme se podívat na přehled těch nejdůležitějších:

  • vše na jednom místě aneb široký sortiment produktů od elektroniky, přes drogerii a hračky až po knihy a potraviny,
  • velký výběr platebních metod – online kartou, bankovním převodem, dobírkou / na pokladně, klasický splátkový prodej, kreditní Alza karta nebo financování Třetinka – třetina ceny hned a zbytek až do tří měsíců,
  • široká síť prodejen a Alza Boxů,
  • rychlá doprava na výdejny – u mnohých produktů do druhého dne,
  • možnost bezobslužného výdeje menšího zboží i na prodejnách,
  • bezproblémové vrácení zboží do 14 dnů a okolo Vánoc prodloužení doby vrácení až o nového roku,
  • zpravidla bezproblémové a rychlé vyřízení reklamace,
  • poměrně časté akce a v rámci akcí dobré ceny,
  • přehledná aplikace umožňující snazší nákup a rychlejší vyzvednutí objednávek.

Další výhody je možné získat zpoplatněným členstvím, a to ve dvou úrovních:

  • Alza Plus (299 Kč/rok)
  • Alza Premium (2 490,00 Kč/rok)

U obou služeb je doprava zdarma na vše do Alza boxů a na prodejny. Alza Premium nabízí navíc například prioritní vyřízení reklamací, přednostní výdej zboží, exkluzivní Premium Deals (pravidelně aktualizované akce) a vrácení zboží do 30 dnů.

Rubriky

#Arecenze

Pro nejnovější informace sledujte také naše sociální sítě

Diskuze, poradna a vaše zkušenosti

Zeptejte se na cokoliv, co vás zajímá, a naši redaktoři vám odpoví v moderované diskuzi. Můžete také poradit ostatním, nebo se podělit o svoji zkušenost.

Položte dotaz

Odpovědět na dotaz

Nenašli jste v diskuzi odpověď? Zeptejte se a naše redakce na praktické a zajímavé dotazy najde odpověď.