Menu

Měřič tloušťky laku recenze: Vyzkoušela jsem Parkside za 350 Kč, pozná havarované vozidlo

Měřič tloušťky laku recenze: Vyzkoušela jsem Parkside za 350 Kč, pozná havarované vozidlo
Foto: Lucie Sobotová

Pokud kupujete ojeté auto, přirozeně vás zajímá, jestli nebylo bourané. Měřič tloušťky laku může pomoci odhalit opravy na karoserii, jako je přelakování nebo kytování. Levný měřič tloušťky nátěru Parkside z Lidlu jsem vyzkoušela v praxi. V následujícím článku se dozvíte, jak se zařízení za 350 Kč osvědčilo a jak pomocí něj rozeznáte opravy karoserie.

  • Tip redakce: Auta po havárii prochází přelakováním. Tloušťka laku havarovaných částí se pak výrazně liší od tloušťky laku z výroby. Pokud je tak tloušťka laku na odlišných částech automobilu výrazně odlišná, je možné, že auto prošlo opravou.

Test Parkside PLDM A1 (Měřič tloušťky laku recenze)

Měřič tloušťky nátěru Parkside PLDM A1 běžně stojí 350 Kč a je určený pro měření tloušťky barvy a dalších vrstev na ocelovém a hliníkovém podkladu. Primární použití podle výrobce je rozeznání dodatečně lakovaných míst na motorových vozidlech.

První dojmy a kalibrace

Fotogalerie: Lucie Sobotová

Měřič má kompaktními rozměry, díky kterým se bez problému vejde i do malé kapsy. Zařízení jsem uvedla do chodu odstraněním ochranné pásky z baterie. Očistila sondu a v souladu s manuálem provedla kalibraci pomocí přiložených kalibračních destiček. Proces mi celkově zabral pár minut.

Kalibrace (fotogalerie: Lucie Sobotová)

Ovládání a možnosti měření

Parkside PLDM A1 je vybavený LCD displejem a ovládá se dvěma tlačítky. K dispozici jsou tři nastavitelné režimy měření:

  • Automatický (výchozí)
  • Hliník (NFe)
  • Ocel (Fe)

Výhodou speciálních režimů Fe a NFe má být vyšší přesnost. Trochu mi vadí, že si zařízení nepamatuje zvolený režim a je nutné jej po zapnutí pokaždé přepnout. Součástí příslušenství je baterie (6LR61), poutko, kalibrační destičky a manuál. Technické údaje najdete v tabulce:

Parametr Hodnota
Volitelné jednotky milimetry (mm) / milipalce (mil)
Rozsah měření 0,00 – 2,20 mm (0 – 2 200 μm)
Rozlišení 0,01 mm (10 μm)
Přesnost měření (podle režimu zkoušení) Kalibrovaný režim pro NFe/hliník a Fe/ocel: +/- 0,05 mm

Automatický režim pro NFe/hliník: +/- (2 % naměřené hodnoty + 0,05 mm)

Automatický režim pro Fe/ocel: +/- (10 % naměřené hodnoty + 0,10 mm)

Rozměry 6,9 x 3,8 x 2 cm
Hmotnost 60 g

 

Použití v praxi

Zkušební měření laku automobilu (fotogalerie: Lucie Sobotová)

Měřič tloušťky nátěru Parkside PLDM A1 jsem vyzkoušela na voze Toyota Proace Verso. Automobil má v rámci celé karoserie jednu tovární vrstvu laku, čemuž odpovídalo měření. V režimu „Fe“ jsem provedla sérii měření na různých částech vozu a naměřila hodnoty v rozmezí 0,14 – 0,18 mm (140 – 180 μm).

Místo měření Přední blatník Střecha Přední dveře Posuvné dveře Zadní páté dveře
Měření (mm) 0,16 – 0,17 0,16 – 0,17 0,14 – 0,16 0,17 – 0,18 0,15 – 0,17
Měření (μm) 160 – 170 160 – 170 140 – 160 170 – 180 150 – 170

Pro kontrolu jsem funkčnost zařízení vyzkoušela také na svépomocí natřených ocelových vratech. Jak jsem předpokládala, měřič zde ukázal výrazně rozdílné hodnoty v rozsahu 0,08 – 0,27 mm, přičemž nejvyšší hodnota byla v místě s velkým nánosem barvy.

Zkušební měření nátěru na vratech (fotogalerie: Lucie Sobotová)

Shrnutí

Přesnost měření Parkside PLDM A1 sice nejsem schopna ověřit, nicméně hodnoty se jeví jako věrohodné. V rámci jednoho vozu s tovární vrstvou laku byly naměřené hodnoty velmi podobné. Na svépomocí natíraných plechových vratech se lišily v závislosti na různě tlustých vrstvách barvy. Ovládání a kvalita displeje nenadchnou, ale za danou cenu nelze čekat zázraky.

Jak poznat opravu škrábance od bouračky?

Z výroby je karoserie automobilu nalakovaná relativně tenkou a relativně rovnoměrnou vrstvou barvy. Výrazně odlišná tloušťka laku na různých místech karoserie může znamenat, že byla nanesena další vrstva laku, případně i tmelu. Pokud je tloušťka zvýšena jen na malých místech, zejména na dveřích či blatnících, může se jednat pouze o opravu hlubšího škrábance nebo promáčkliny.

Větší oblasti s vyšší vrstvou laku, typicky na nosných dílech nebo střeše, mohou značit, že vůz prošel větší opravou (přelakování, vyměněný díl). Je třeba počítat s tím, že na více exponovaných místech a zejména u starších vozů může být vrstva laku přirozeně ztenčená (střecha, přední kapota).

Fotogalerie: Lucie Sobotová

Jaká je běžná tloušťka laku automobilu?

Tloušťka barvy na autě se udává standardně v mikrometrech. Jeden mikron (μm) je ekvivalentní jedné tisícině milimetru (0,001 mm). Originální lak moderních vozů má běžně mocnost 80 – 160 μm v závislosti na konkrétní značce a modelu. Například automobily značky Mazda mají lak nanesený ve velmi tenké vrstvě (některé díly jen okolo 60 μm).

V rámci celého rozsahu karoserie jednoho vozu se tloušťka laku může mírně lišit (výjimečně až o 40 %). Obecně lze říct, že pokud naměříte více než 180 – 200 μm, je velká pravděpodobnost, že byla v daném místě nanesena druhá vrstva laku. Tloušťka přes 400 μm může značit, že před lakováním byl díl opraven karosářským tmelem (kytováním).

Zdroje:

  • Autorská tvorba redaktorky portálu Arecenze
  • https://www.lestime.cz/tloustka_laku.html
  • https://www.profigaraz.cz/nase-novinky/vse-co-potrebujete-vedet-o-mericich-laku/
  • https://www.tipcars.com/magazin/nase-tema/mereni-vrstva-tloustka-laku-tloustkomer-tester-ojetiny-opravy.html

Rubriky

#arecenze

Pro nejnovější informace sledujte také naše sociální sítě

Mohlo by vás zajímat

Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti

Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.

Zapojte se do diskuze

Odeslat

Zveřejňujeme každý slušný a přínosný komentář.