Menu

Nejvyšší soud definitivně rozhodl: Notino musí odhalit původ parfémů Chanel, nemá je totiž přímo od výrobce

Nejvyšší soud definitivně rozhodl: Notino musí odhalit původ parfémů Chanel, nemá je totiž přímo od výrobce
Žena kupující kosmetiku, foto: Oficiální materiály distributora, Canva (se svolením), ilustrace: Arecenze

Notino, český e-shop s kosmetikou a parfémy, definitivně prohrál dlouholetý právní spor s francouzskou společností Chanel. Nejvyšší soud České republiky zamítl jeho odvolání, čímž potvrdil rozhodnutí Vrchního soudu v Praze z listopadu 2023. Český prodejce je tak povinen odhalit zdroj produktů značky Chanel, které prodává, ačkoliv není jejich oficiálním distributorem.

Právní bitva trvající sedm let

Luxusní francouzská značka Chanel, která na trhu působí od roku 1910, si své smluvní prodejce pečlivě vybírá a stanovuje přísné podmínky. Jedná se například o nejméně tři kamenné prodejny, oddělené předváděcí místnosti jen pro Chanel či přesně danou podobu prezentace výrobků.

Podle dostupných informací je v České republice jen sedm firem, které získaly oficiální povolení nabízet produkty Chanel. Notino mezi nimi není, ačkoliv o to podle svého vyjádření už roky usiluje. Zboží s logem Chanel ale přesto prodává. Podle francouzské značky tím snižuje její hodnotu.

Fotogalerie: Oficiální materiály distributora

V roce 2018 Chanel podal na Notino žalobu s požadavkem odtajnění přeprodejce. Chanel chce proti němu zakročit, protože porušuje jejich smluvní podmínky. Zastavení prodeje svých produktů přes Notino v žalobě nepožadoval.

Rozhodnutí soudů

V listopadu 2023 vrchní soud v Praze rozhodl, že Chanel má právo na informace o přeprodejci. Notino tedy musí odhalit své dodavatele produktů této luxusní značky. Členka soudního senátu Gabriela Kučerová komentovala rozhodnutí vrchního soudu slovy: „Není rozhodně nepřiměřené, aby žalobce jako vlastník ochranné známky požadované informace věděl, aby mohl zažalovat toho, kdo porušil sjednané podmínky.“

Kučerová také uvedla, že už dříve potvrdil soud ve Francii, že způsob výběru prodejců Chanelu je legitimní. Notino se proti tomuto rozhodnutí odvolalo k Nejvyššímu soudu, který však letos v květnu dovolání zamítl a potvrdil rozhodnutí nižší instance.

Fotogalerie: Oficiální materiály distributora

Reakce Notina

Generální ředitel firmy Notino Zbyněk Kocián na oficiálních stránkách společnosti v minulosti argumentoval, že produkty Chanel prodávají i bez oficiálního povolení výrobce, protože v rámci Evropské unie je možné nakupovat jakékoli zboží a dále jej prodávat.

Notino dále uvedlo, že zdrojem produktů Chanel jsou jejich přímí partneři. Ačkoliv Notino přiznalo, že chápe, proč se Chanelu nelíbí, že jejich produkty prodávají, hájí se, že „hraje za zákazníky, nikoli s brandy“.


Notino (před rokem 2017 Parfums.cz) je původem česká firma založená v roce 2004. V současnosti působí jako významný on-line prodejce po celé Evropě. Za fiskální rok 2023/2024 dosáhlo rekordního obratu ve výši přibližně 1,34 miliardy eur (zhruba 33,7 miliardy korun), což představuje meziroční nárůst o 28 %.

Zdroje:

  • Autorská tvorba redaktory portálu Arecenze
  • Aktuálně.cz
  • Echo24.cz
  • FashionMagazin.cz
  • Forbes.cz

Rubriky

Diskuze Diskuze (2)
Google News Sledujte nás v Google zprávách

#arecenze

Pro nejnovější informace sledujte také naše sociální sítě

Mohlo by vás zajímat

Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti

Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.

Jestli jsou co k čemu tak v řetězci budou další firmy, v různých jurisdikcích, aby se soudili několikrát a vždy se dostali jen o dílek skládačky dále.

Ondřej V.

Chanel č.5 smrdí jak záchodový čistič.

Petr Germanič

Zapojte se do diskuze

Odeslat

Zveřejňujeme každý slušný a přínosný komentář.