Menu

Potřebují děti tablet (2025)? Názory odborníků na dopady na rozvoj se liší

Potřebují děti tablet (2025)? Názory odborníků na dopady na rozvoj se liší
Foto: Unsplash - Alexander Dummer

Stejně jako u předchozích generací vyvolávalo pohoršení, že se děti příliš dívají na televizi, nebo že tráví příliš času u stolních počítačů, tak i nynější používání tabletů dětmi přináší podobné reakce. Podívali jsme se proto na to, zda jde jen o mezigenerační nelibost a tablety dětem neškodí, nebo s sebou nesou víc rizik než přínosů.

Používání tabletu závisí na věku

Z dosavadních výzkumů vyplývá, že jakékoli obrazovky nejsou vhodné pro děti do 18 měsíců (Zdroj: AACAP – Americká akademie dětské a dorostové psychiatrie). Nejde jen o televize, ale i displeje mobilů a tabletů. Podle studie Mayo Clinic je nevhodné vystavení dětí obrazovkám spojené s problémy, jako je obezita, nekvalitní spánek, opoždění ve společenském a jazykovém vývoji nebo s problémovým chováním.

Děti do dvou let věku se mnohem snadněji učí, když komunikují a hrají si přímo s rodiči, sourozenci a dalšími lidmi. Pro starší děti můžou být některé aktivity na tabletu užitečné, hlavně ty spojené s hudbou, pohádkami nebo pohybem. Vůbec nejlepší je, když dítě používá tablet spolu s rodiči, kteří mu pomohou lépe pochopit, co se na obrazovce odehrává. A snadněji pak nastaví i důležitá pravidla.

Doporučené používání tabletu podle věku

Věk Doba používání Způsob používání
Do 18 měsíců Žádná / minimální Videohovor s blízkým, třeba rodič mimo domov
18 – 24 měsíců Minimální Vzdělávací aktivity pod kontrolou dospělého
2 – 5 let Max. 1 hodina pracovní týden, max. 3 hodiny za dnů volna Omezení doby pro veškeré mimovzdělávací aktivity
6 a více let Podle potřeby Podpora zdravých návyků a dodržování dohodnutého času před obrazovkou

(Zdroj: AACAP)

V čem je tablet pro děti prospěšný

Kromě negativ je používání tabletu spojené i s pozitivními přínosy, pokud jej dítě využívá v rozumné míře. Dostupné výzkumy ukázaly, že používání tabletu je prospěšné při výuce. Vedlo hlavně ke zlepšení ve čtení a matematice.

Například studie ve Velké Británii prokázala, že děti, které čtou na tabletu i z papírových knih, mají nadprůměrnou slovní zásobu v porovnání s dětmi, které čtou jen klasické knihy (zdroj: National Literacy Trust). Jiná studie zase sledovala výkony francouzských žáků sedmé třídy při výuce geometrie, kdy porovnala tři skupiny:

  1. používali jen tužku a papír,
  2. používali tablety s perem,
  3. používali tablety s perem a zpětnou vazbou od výukového systému založeného na umělé inteligenci.

 

Žáci nejdříve cvičně narýsovali geometrický tvar podle dané skupiny a poté jej znovu všichni narýsovali na papír. Rozdíly mezi první a druhou skupinou nebyly znatelné, i když žáky použití tabletu víc zaujalo. Děti ze třetí skupiny ale dosahovaly výrazně lepších výsledků. (Zdroj: British Journal of Educational Technology). Z toho opět vyplývá, že vhodné použití tabletu je pro děti přínosné.

Pokrok nezastavíme, nastavení hranic je však klíčové

Tablety jsou čím dál častější součástí výuky už na základních školách, a tak je dobré s nimi spíš počítat, než je zatracovat. Děti se s nimi totiž budou muset naučit zacházet a vzhledem k rychlému vývoji technologií bude nejspíše většina ze současných dětí dotykové displeje používat při práci i v osobním životě.

Pokud chcete své dítě co nejlépe ochránit před negativními vlivy, zkuste se inspirovat doporučením odborníků:

  • Mějte kontrolu nad obsahem a aplikacemi v tabletu.
  • Omezte dobu, po kterou děti tablet denně používají.
  • Aspoň 30 až 60 minut před spaním tablet vypněte a odneste z místnosti, kde dítě spí.
  • Vyhněte se používání tabletu k uklidnění dětí a nepoužívejte jej jako náhradu za hlídání.
  • Motivujte děti i k dalším činnostem a koníčkům.
  • Jděte dětem příkladem, kdy při společně tráveném čase omezíte používání třeba chytrých telefonů.
  • Povzbuďte děti k smysluplnému použití tabletu, které posílí jejich kreativitu a spojení s rodinou a přáteli.

Tip: S výběrem tabletu vám poradíme v našem srovnání nejlepších dětských tabletů.

Zdroje:

  • Autorská tvorba redaktorky Arecenze
  • American Academy of Child and Adolescent Psychiatry
  • https://www.denik.cz/z_domova/tablety-ve-skolach.html
  • https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/childrens-health/in-depth/screen-time/art-20047952
  • https://literacytrust.org.uk/research-services/research-reports/childrens-early-literacy-practices-home-and-early-years-settings-2014-second-annual-survey-parents-and-practitioners/
  • https://bera-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/bjet.13439

Rubriky

#arecenze

Pro nejnovější informace sledujte také naše sociální sítě

Mohlo by vás zajímat

Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti

Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.

Zapojte se do diskuze

Odeslat

Zveřejňujeme každý slušný a přínosný komentář.