Košík nebo Rohlík? Vyzkoušeno v recenzi a testu 2022 | Arecenze
Arecenze
Menu

Košík nebo rohlík? Který je lepší – Test a recenze 2022

Foto: Z obou internetových obchodů jsme si do redakce nechali dovézt podobný sortiment

Luxus nakupování potravin na internetu si v posledních letech dopřává stále více lidí. Kvůli tomu přibývá i prodejců, na špičce se ale stále drží známé firmy, ke kterým patří i Rohlík.cz a Košík.cz. My jsme tyto dva online supermarkety otestovali a zrecenzovali. Stejný sortiment nákupního koše jsme si nechali doručit do redakce v Brně.

Při hodnocení jsme se soustředili na pokrytí a nabídku produktů, přehlednost webových stránek a celkový komfort nákupu i naši reálnou zkušenost s oběma prodejci. Dozvíte se také, jaká je jejich zákaznická podpora či do jakých bonusových programů se můžete zapojit a ještě si tak zvýšit komfort nakupování.

Pokud by vás zajímaly i další internetové obchody, můžete se podívat na náš reálný test e-shopů s oblečením, nebo velké srovnání internetových obchodů všeho druhu.

Shrnutí článku:

  • Pokrytí a nabídka – V pokrytí jednoznačně převažuje Košík, který rozváží po celé republice. Nabídka obchodů je dost podobná, zahrnuje lokální produkty i speciální výživu (např. pro celiaky).
  • Přehlednost webových stránek – Webové stránky Rohlíku i Košíku jsou si extrémně podobné. Košík nabízí v některých kategoriích zajímavější možnosti filtrace.
  • Nákup – Volba a objednávání produktů probíhá u obou obchodů takřka stejně, k dispozici máte výběry nejoblíbenějšího zboží pro rychlejší nákup, Košík vám umožní dělat si vlastní nákupní seznamy, Rohlík zase automaticky ukládá vaše oblíbené produkty. Cenově jsou oba obchody na podobné úrovni, o něco vyšší než klasické supermarkety.
  • Platba a doprava – Oba prodejci přijímají platby kartou, hotově i dodatečně (pomocí služeb Twisto a MALL Pay), u Košíku navíc můžete platit i stravenkami a stravenkovou kartou.
  • Doručení nákupu – Těsně před doručením jsme byli upozorněni SMS zprávou, ani jeden z prodejců neavizuje nákup s větším předstihem. Oba nákupy dorazily včas a s kvalitou zboží jsme byli víceméně spokojení, pouze Rohlík dodal lehce okoralé pečivo a gumovou salátovou okurku.
  • Zákaznická podpora – U obou obchodů můžete do tří dnů využít online reklamaci, k dispozici je také zákaznická podpora na telefonu, e-mailu či chatu.
  • Bonusové a další programy – Košík se soustředí na seniory, ZTP a rodiče malých dětí, Rohlík kromě programů pro tyto zákazníky nabízí také prémiové členství a program pro firmy.
  • Závěr – Oba prodejci patří ke špičce na trhu a volba mezi nimi bude značně individuální. Velkou roli může hrát pokrytí, nabídka bonusových programů či výběr konkrétního zboží. Vybírat můžete také z různých dalších prodejců, dovoz potravin nabízí např. také Albert, Tesco a Nákup domů, nákup vám může přivézt i DámeJídlo nebo Wolt.

Pokrytí a nabídka

Hned ze začátku můžeme vypíchnout jeden poměrně zásadní rozdíl mezi službami Rohlík a Košík. Zatímco Rohlík doručuje pouze do vybraných měst a okolí, Košík má celorepublikové pokrytí, nákup tak můžete poslat klidně i babičce na vesnici.

Co se výběru zboží týče, oba prodejci nabízejí to, co klasické supermarkety, od mléčných produktů přes maso a pečivo až po potřeby do domácnosti. Pořídit můžete dokonce třeba i oblečení, drobnou elektroniku, hračky nebo výbavu do domácí lékárničky. Rohlík jde v tomto směru ještě o krok dál a je rovnou propojený s lékárnou BENU, k dispozici tak máte široký sortiment volně prodejných léčiv.

Je ovšem třeba pamatovat na to, že se nabídka obou obchodů mění podle toho, do jakého místa zrovna objednáváte. Například při našem nákupu jsme v nabídce košíku nenašli žádné nebalené ovoce či zeleninu, nezbylo nám tak nic jiného než koupit rovnou kilo jablek v igelitovém pytli. Při prohlížení webových stránek bez zadané adresy jsme ale zjistili, že zboží na váhu v nabídce Košíku je, jen jej zkrátka nedováží zrovna k nám.

Speciální výživa

Obecně je nabídka obou obchodů velmi podobná. Oba nabízejí zboží od českých dodavatelů či farmářské výrobky, stejně tak oba obchody vycházejí vstříc různým specifickým dietám, nabízejí tak samostatné kategorie, jako jsou veganské, raw, bezlaktózové, bezlepkové a další potraviny.

Výběr se opět může měnit v závislosti na lokalitě, například nám se při nákupu v nabídce Košíku nezobrazovala kategorie bezobalového zboží, obecně ji ale na webových stránkách najdete.

Specifické značky

V obou obchodech najdete zboží značek Marks&Spencer a Alnatura, které se na českém trhu těší velké popularitě. V Košíku dále můžete nakupovat potraviny značek Kaufland, Delmart, Mr. Nutly, Makro a dalších. Má také privátní značku Autenthic, která nabízí především lokální potraviny ve farmářské kvalitě.

Rohlík má privátních značek rovnou několik, k původním značkám Bez kompromisu a MASO! se postupně přidaly také mléčné produkty Miil, uzeniny Dacello, hygienické potřeby Moddia, kávové kapsle Ubomi, lahůdky Pappudio a ryby Fjoru. Kromě toho má Rohlík také vlastní pekárnu. Klasický nákup tak bez problémů seskládáte čistě z privátních značek tohoto prodejce.

Přehlednost webových stránek

Webové stránky obou prodejců vypadají, jako když dáte spolužákovi opsat domácí úkol – stejný styl, stejné informace, jiná barva. Dá se tedy jen těžko říct, že by jedny byly lepší/přehlednější než druhé. Co ovšem stojí za vypíchnutí je možnost hlasového vyhledávání na webových stránkách Košíku, které může usnadnit nákup například nevidomým.

Při nakupování v obou obchodech je na boku zobrazený obsah nákupního košíku, takže máte neustálý přehled o vybraných položkách a můžete je snadno přidávat či odebírat. U každého produktu si potom můžete rozkliknout stránku se složením a dalšími informacemi, kterou poté jednoduše zavřete a pokračujete ve výběru. Nečeká vás žádné velké přesměrovávání, vše postupuje svižně a přehledně.

Zboží bývá u obou prodejců často označené různými ikonkami, pouze v jednom případě ale dostatečně plní svou funkci. Při najetí kurzorem myši na ikonku se u Košíku objeví vysvětlivka, dozvíte se tak například, z jaké země zboží pochází, že je BIO nebo bez palmového oleje. V Rohlíku se po najetí kurzorem na ikonku nedozvíte nic. Například česká vlajka nebo značka BIO pravděpodobně ani vysvětlení nepotřebuje, u produktů označených červenou fajfkou ale může zákazník docela tápat, co tato ikonka znamená (jde o privátní značky Rohlíku).

Kategorie a filtrace

S vybíráním produktů vám v obou obchodech pomohou různé kategorie a filtrace, např. podle ceny či značky, ale třeba i podle typu obalu, množství tuku, obsažených alergenů a dalších specifik. Košík bývá v tomto směru u některých kategorií podrobnější, například maso a ryby můžete filtrovat i podle doby zrání masa, způsobu zrání masa nebo certifikátu kvality ryb.

U Rohlíku najdete v této sekci spíše obecné parametry k filtrování. Rohlík na druhou stranu často nabízí možnost filtrovat zboží bez obalu, kterou u Košíku nenajdete.

Drobnou nevýhodou Rohlíku může být podle našeho názoru až přílišné dělení do kategorií. Pokud si například otevřete kategorii Maso a ryby, nezobrazí se vám rovnou všechno zboží v této sekci, ale musíte dále kliknout např. na kategorii Drůbež, Zvěřina apod. Pokud nevíte, co přesně hledáte, a chcete si zkrátka projít nabídku, čeká vás otravné proklikávání z jedné sekce do druhé.

Naproti tomu v Košíku můžete po kliknutí na kategorii Maso a ryby rovnou scrollovat celou nabídkou. Nahoře ale máte také menu s dalšími sekcemi (Drůbež a králičí maso, Zvěřina), není tedy ani problém výběr více selektovat.

Nákup

Pro náš testový nákup jsme se drželi klasických položek, které opakovaně kupuje většina z nás. Zahrnuli jsme ovoce i zeleninu, maso, pečivo, mléčné výrobky, vejce a mražené zboží. S výběrem pomáhá nejen rozdělení produktů do přehledných kategorií, ale také stránka, kde najdete na jednom místě nejprodávanější produkty ze všech kategorií, a můžete tak udělat rychlý nákup. U Košíku se na tuto stránku dostanete prostřednictvím tlačítka Můj košík, u Rohlíku se jmenuje Můj regál.

Při častějších nákupech můžete využít i personalizaci nabídky. U Rohlíku můžete označovat vaše oblíbené zboží (zároveň se tak automaticky označí vše, co jste si už koupili), Košík vám zase umožní vytvářet si vlastní nákupní seznamy. Pokud tak např. jednou za čas děláte velký nákup všech základních surovin, budete mít všechny tyto položky přehledně uložené a nákup bude otázkou chvilky. Využít samozřejmě můžete i historii předešlých nákupů.

K objednávce lze přidávat další zboží i po jejím odeslání, to se hodí, pokud při nákupu na něco zapomenete, nebo chcete koupit zboží (např. pečivo), které je v době odeslání vyprodané, ale později jej zase naskladní. U obou prodejců musíte nakoupit alespoň za 500 Kč, menší nákup není s klasickou dopravou možný. Výjimkou je doručení do tzv. Rohlík Pointů, u těch je minimální cena nákupu 100 Kč.

Cena

Při testování jsme se snažili udělat nákupy co nejvíce identické, nebylo to ale zcela možné. Problémem byla zejména již zmíněná nabídka ovoce a zeleniny, na Rohlíku jsme totiž mohli kupovat plodiny po kusech, na Košíku pouze po celých baleních. Zobrazené doklady od obou nákupů si můžete zvětšit kliknutím na obrázek.

Celý nákup nás na Rohlíku vyšel na 660 Kč a na Košíku na 557 Kč (a to i přesto, že jsme u Košíku pořídili např. kilové balení jablek, zatímco u Rohlíku jsme vzali jen 4 ks). V některých případech tak může být Košík nepatrně levnější, rozdíly ale nebudou velké a roli hrají např. různé slevové akce, nebo typ zboží, který nakupujete. Oba prodejce bychom tak zařadili do zhruba stejné cenové kategorie a u obou je potřeba počítat s o něco vyššími cenami než v klasickém supermarketu.

Platba a doprava

Rohlík dává na výběr mezi platbou online, při převzetí nebo dodatečně. Online můžete platit kartou, při převzetí kartou i hotově a dodatečná platba je možná pomocí služby Twisto. Košík také umožňuje online platbu debetní kartou, navíc ale můžete zaplatit i stravenkovou kartou. Také u kurýra můžete zaplatit hotově, kartou či stravenkami. Nechybí ani varianta odložené platby, tentokrát se službou MALL Pay.

Možnosti platby a doručení Košík Rohlík
Platby Kartou, stravenkovou kartou, MALL Pay, hotově, stravenkami Kartou, Twistem, hotově
Místa k vyzvednutí Ne Ano
Časy doručování Denně od 7 do 21 h Denně od 6 do 23 h
Nejmenší časové okno k doručení 1 hodina 15 minut
Cena dopravy 29-39 Kč 19-99 Kč
Doprava zdarma Od 1 000 Kč Od 1 300 Kč

Dopravu zajišťují přímo kurýři obou firem, u Rohlíku ale můžete kromě klasického rozvozu využít také zmíněné Rohlík Pointy, kde si nákup vyzvednete, až se vám to bude hodit. Tyto „kamenné pobočky“ Košík nemá. Co se doby doručení týče, Košík nabízí pouze hodinová okna od 7 do 21 h, u Rohlíku můžete zvolit přímo čtvrthodinu, ve kterou chcete zboží doručit (v rozmezí od 6 do 23 h). To se ale podepíše na ceně. Zatímco při volbě hodinového rozmezí zaplatíte za dopravu třeba jen 19 Kč, za rezervaci konkrétní čtvrthodiny už můžete zaplatit i 99 Kč.

Celkově je cena dopravy u těchto obchodů poněkud složitější. Mění se v závislosti na denní době, lokalitě a dalších proměnných. Dá se tak pouze orientačně říct, že u Rohlíku většinou zaplatíte někde mezi 19 a 99 Kč, u Košíku 29-39 Kč. Nás doprava na Rohlíku vyšla na 39 Kč (zvolili jsme pouze hodinové okno), na Košíku jsme měli jako nový zákazník dopravu zdarma. Vyplatí se také objednat rovnou větší nákup, Rohlík vám dá dopravu zdarma od 1 300 Kč (ale pouze na hodinové okno), Košík od 1 000 Kč.

 

Doručení nákupu

Při odeslání objednávky jsme obdrželi potvrzení SMS a e-mailem, další SMS zpráva přišla krátce před doručením. A to opravdu velmi krátce, nákup dorazil za cca 1-2 minuty po obdržení SMS. O trochu delší časová rezerva (např. 10-15 min) by pravděpodobně byla o něco lepší, na druhou stranu není člověk připoutaný na jedno místo půl dne, jako u jiných dopravců. Oba nákupy dorazily včas, oba kurýři byli příjemní a nabídli vynesení nákupu do patra. To koneckonců Košík slibuje i na svých stránkách.

S kvalitou doručeného zboží jsme byli u obou nákupů převážně spokojení. Nic nebylo prošlé, vajíčka došla neporušená, mražené zboží bylo stále zmrzlé. Rozdíly jsme zaznamenali v pečivu, Košík měl v nabídce spíše klasické „supermarketové“ pečivo, dorazilo ale čerstvé. Rohlík má vlastní pekárnu a sortiment pečiva tomu odpovídá, dorazilo ale už lehce okoralé. (To je v odpoledních hodinách docela pochopitelné, na druhou stranu pečivo z Košíku tento problém nemělo.)

Objednali jsme také několik kusů ovoce a zeleniny. Jak jsme již zmínili, v nabídce Košíku byly plodiny pouze balené (zpravidla v plastu), což příliš nenahrává ekologickému přístupu. Z Rohlíku jsme dostali objednané ovoce v papírových sáčcích. Nebyly jsme ale zcela spokojení s doručenou salátovou okurkou, která už měla své nejlepší dny za sebou.

Zákaznická podpora

Díky gumové salátové okurce jsme dostali příležitost vyzkoušet si i online reklamaci v obchodu Rohlík. Ta probíhala velmi snadno, pouze jsme z historie objednávek vybrali danou položku, odklikli reklamaci a okamžitě nám byly připsány kredity v ceně daného zboží. U Košíku jsme žádné problematické zboží neobdrželi, obdobná online reklamace je ale možná i u této firmy.

Možnosti zákaznické podpory Košík Rohlík
Online reklamace Ano (do 72 h od nákupu) Ano (do 72 h od nákupu)
Zákaznická linka Ano (denně od 7 do 23 h) Ano (denně od 7 do 23 h)
Chat Ano Ano

V obou případech je potřeba zboží reklamovat do 72 h. Pokud to do této lhůty nestihnete, možnost online reklamace ztratíte a případné stížnosti musíte směřovat na zákaznickou podporu. Tu můžete kontaktovat třemi klasickými způsoby – telefonicky, e-mailem nebo prostřednictvím chatu. To platí shodně pro oba obchody, stejně tak u obou funguje telefonická linka každý den od 7 do 23 h.

Bonusové a další programy

Díky specifickým programům můžete mít nákup ještě výhodnější či jednodušší. Pojďme se tedy podívat, co oba prodejci nabízí:

Košík

Nabídka programů je u Košíku poměrně strohá, na rozdíl od Rohlíku neposkytuje žádné prémiové členství.

  • Dětský klub Benjamínek – Program pro rodiče dětí do 10 let, registrací získáte dopravu zdarma, slevy na dětský sortiment a peníze zpět z nákupu. Měsíčně je ale nutné utratit alespoň 100 Kč za dětské zboží.
  • Plná péče – Program pro seniory a ZTP, zahrnuje peníze zpět za dopravu (ve formě kreditů), speciální slevy a možnost objednávat telefonicky.

Rohlík

Výběr bonusových a dalších specifických programů už je u Rohlíku o něco zajímavější.

  • Rohlík Premium – Zaplacením prémiového členství (199 Kč měsíčně nebo 1 999 Kč ročně) si zajistíte dopravu zdarma, přednostní čas doručení, speciální slevy a 4 expresní objednávky (s doručením do 90 min) měsíčně zdarma.
  • Dětský klub Rohlíček – Klub pro rodiče dětí do 12 let, nabízí dopravu zdarma, slevy a peníze zpět z nákupu. Není nutné utratit žádnou specifickou částku za měsíc.
  • Rohlík do kanclu – Program pro firmy, umožňuje např. platby na fakturu.
  • Rohlík bez bariér – Klub pro starší 65 let nebo ZTP, součástí je doprava zdarma, objednávky po telefonu a telefonická asistence pro nevidomé.

Oceňujeme, že oba obchody myslí na rodiče malých dětí i hendikepované. Jinak ale v nabídce speciálních programů jasně převažuje Rohlík, který vychází vstříc i náročnějším zákazníkům a firmám.

Závěr

Vyzkoušeli jsme nákup v online supermarketech Rohlík a Košík a byli jsme spokojení s oběma variantami. Celkově jsou si tyto dvě služby velmi podobné, a to až do takové míry, že jejich webové stránky vypadají téměř stejně. Nespornou výhodou Košíku je jeho pokrytí, oceňujeme také možnost platit stravenkami.

Rohlík naopak nabízí možnost vyzvednutí nákupu v Rohlík Pointu, volbu času doručení s přesností na 15 minut, větší výběr některých produktů a více privátních značek (včetně vlastní pekárny).

Rozhodování mezi těmito dvěma prodejci tak bude do značné míry individuální. Nedá se jasně říct, že by jeden byl výrazně lepší než druhý. V první řadě doporučujeme ověřit, zda k vám obě služby doručují a jaký sortiment nabízejí přímo pro vaši lokalitu. Pokud ani poté nebudete mít jasno, můžete brát v potaz detailnější rozdíly, např. to, že Rohlík doručuje od 6 do 23 h a Košík jen od 7 do 21 h.

Alternativy

Největším konkurentem Rohlíku a Košíku je supermarket Tesco, který také nabízí online prodej zboží s doručením. Výhodou jsou nižší ceny, není ale tak zaměřený na ekologii, nabídku farmářských potravin aj.

Tito tři prodejci společně zabírají většinu trhu, menší zastoupení potom nabízí například Nákup domů, popřípadě si můžete nákup objednat i u známých dovozců jídel, jako je Wolt nebo DámeJídlo. Nabídka ale bývá poměrně chabá, většinou jejich prostřednictvím nakoupíte např. v síti potravin Žabka. Nejde tak o způsob, jak pravidelně nakupovat potraviny pro rodinu, ale spíš o dobré nouzové řešení.

Autor: Redakce | Naposledy aktualizováno 22.3.2022