Menu

Letošní e-Salon nabídl české premiéry i posezení v Cybertrucku, který málem „zboural“ Prašnou bránu (1. část)

Letošní e-Salon nabídl české premiéry i posezení v Cybertrucku, který málem „zboural“ Prašnou bránu (1. část)
Foto: Jakub Gulec, Jakub Mališ

Před týdnem jsem se vypravil do na největší český svátek elektromobility. V pořadí již čtvrtý ročník e-Salonu toho nabídl poměrně hodně, že se jedná o začínající tradici bylo ale stále cítit. Osobně nejsem vyhraněným zastáncem elektromobilů, rozhodně patřím mezi milovníky nových technologií a nutnost posunu vpřed moc dobře chápu. Můj report z akce by tedy měl přinést víc než nějaké plytké promo „autíček na baterky“.

  • Protože by zahrnout všechny informace do jednoho článku bylo příliš, rozhodl jsem se připravit krátkou sérii, kterou budeme vydávat postupně v následujících dnech.

Moje první „dálka“ v Tesle Y

Popravdě jsem se o e-Salonu dozvěděl od kamaráda, který na akci jako novopečený majitel Tesly model Y Long Range chtěl vyrazit. Protože jednou z mých největších vášní jsou nové technologie, okamžitě jsem mu účast potvrdil. Sešli jsme se ráno v Brně u nabíječky a rovnou vyrazili. Tesla jako taková je už po letech optimalizací opravdu pohodlné a podstatně méně „rozvrzané“ auto. Oproti prvním generacím už většina plechů dosedá jak má, plasty nevržou, zkrátka nějaký ten posun se udál.

Daleko více mě ale zajímalo srovnání spotřeby ve městě a na dálnici. Zatímco na začátku naší cesty jsme měli průměrnou spotřebu okolo 16 kW/100 km, na dálnici si Tesla brala už o poznání méně příjemných 22,5 kW. Při návratu jsme se museli stavit baterii dobíjet, a to rovnou dvakrát. Nejprve jsme zastavili kousek za Prahou, auto nechali stát u nabíječky společnosti ČEZ a protože šlo o pomalejší nabíjení, sedli jsme si na večeři.

Během jídla se nám doplnilo nějakých 50 % baterky, druhé nabíjení proběhlo u Tesla Superchargeru u brněnské Olympie. Ne že bychom snad už nedojeli, ale Tesla Supercharger je nejrychlejším způsobem, jak baterii doplnit a když pominu domácí nabíjení, patří také k nejlevnějším. Závěr? Celé nabíjení je v pohodě, na pravidelné dlouhé cesty to ale zatím minimálně u Tesly opravdu ještě není. Na druhou stranu Tesla poskytla posádce i řidiči vynikající komfort a bezpečnost jízdy.

Českou premiéru si odbyla Škodovka, Kia i Ford

Vystavovatelů bylo letos na e-Salonu podle oficiálních informací 115, zaměřím se proto na exponáty, které mě zaujaly nejvíce.

Brutální Dongeng M-Hero 917 byl alfou první expozice

Foto: Jakub Gulec

Hned při vstupu nás čekala poměrně „pouliční“ expozice čínského Dongfengu. Auta této ryze čínské značky jsou v ČR dostupná teprve třetím rokem, pomalu si ale získávají své příznivce. Od příchodu postupně Dongfeng rozšířil nabídku ze 3 modelů na dnešních 17, přičemž tím nejlepším, co značka nabízí, je model Dongfeng M-Hero. Tento obrovský „netvor“ má být přímou konkurencí pro Hummer a další obdobné siláky.

Pod kapotou skrývá 120kWh baterii a čtveřici elektromotorů, které autu dodávají výkon šílených 1 088 koní. Nepřeklepl jsem se, skutečně se jedná o brutálního likvidátora terénu, který dokáže i před hmotnost okolo 3,3 tuny zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy. Výrobce pak slibuje dojezd okolo 500 km. Design je agresivní a řekl bych že i skutečně povedený. Interiér vegany nenadchne, je totiž vyveden v kůži. Je však nutno dodat, že kůže je ve srovnání s koženkou podstatně odolnější i pohodlnější.

M-Hero rozeznává značky, hlídá mrtvé úhly, disponuje asistenčními systémy pro jízdu po dálnici i v koloně. Bezpečnostních systémů jsou u tohoto modelu desítky, pro účely článku ale postačí říct, že je tento obr vybaven opravdu luxusně. Luxusní je pak i pořizovací cena, která začíná na 4,25 milionu Kč.

Tesla Cybertruck, která „málem zbourala“ Prašnou bránu

Foto: Jakub Gulec

Velkým lákadlem celé výstavy byl také model Tesla Cybertruck, kterých se po ČR pohybují pouze jednotky kusů. Vystavovatelem byl majitel společnosti Free Heating. V posledních týdnech jste o tomto Cybertrucku viděli nejednu zprávu. Nesprávně zaparkovaný automobil totiž v Praze naložila odtahová služba a protože pravděpodobně neproběhla kontrola světlé výšku mostu, shodil naloženým autem leštění určené probíhajícím opravám Prašné brány.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Miroslav Beneš (@cybertruckvcesku)

Protože bylo auto při této nehodě poškozeno, na veletrhu posloužilo pouze jako aktuálně nepojízdný exponát. Cybertruck se přímo v ČR oficiálně neprodává, všechny kusy jsou tedy z dovozu a sednout si do něj je proto skutečnou raritou. A tím mé nadšení z auta ve tvaru odpadního kontejneru končí. Celé provedení je skutečně strohé, a to jak zvenčí, tak také uvnitř.

Až ve chvíli, kdy mi došlo, k čemu je toto auto dobré, mi to přestalo vadit. Cybertruck je totiž skvělým užitkovým autem. S výkonem okolo 600 koní je koncipován tak, aby dokázal odtáhnout téměř 5 tun nákladu na přívěsném vozíku. Obrovský je také jeho ložný prostor v kufru i při sklopení zadních sedaček. Dojezd auta je přibližně 520 km, s dokoupeným rozšířením uloženým v nákladovém prostoru se dostanete až na 710 km.

MG Cyberster je plně elektrické „kabrio“

Foto: Jakub Gulec

Skutečný „angličák“ nás čekal v expozici společnosti MG. Ta už ovšem pořádnou řádku let nemá s Anglií nic moc společného a její výroba i vývoj probíhá v Číně. Cyberster upoutal na první pohled pro sporťáky typickým designem, poměrně ostrým výrazem a perfektně zvolenou barvou. Vystavený model disponuje výkonem 510 koní a  z 0 na 100 km/h to vytáhne už za 3,2 sekundy. Dojezd by se měl pohybovat okolo 400 km.

Česká premiéra na e-Salonu potvrzuje informace uvedené na webu výrobce – Cyberster se blíží do ČR a měl by být brzy zařazen do oficiálního prodeje. Cenovka pro tuzemsko není zatím známa, s odhadem můžeme ale vycházet z cen v Austrálii, kde jej výrobce prodává za 115 000 australských dolarů. To dělá asi 1,75 milionu Kč, v ČR bývají ceny MG ale ve srovnání s protinožci o něco nižší.

Rubriky

#Arecenze

Pro nejnovější informace sledujte také naše sociální sítě

Mohlo by vás zajímat

Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti

Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.

Zapojte se do diskuze

Odeslat

Zveřejňujeme každý slušný a přínosný komentář.