Letošní e-Salon nabídl české premiéry i posezení v Cybertrucku, který málem „zboural“ Prašnou bránu (1. část)
Před týdnem jsem se vypravil do na největší český svátek elektromobility. V pořadí již čtvrtý ročník e-Salonu toho nabídl poměrně hodně, že se jedná o začínající tradici bylo ale stále cítit. Osobně nejsem vyhraněným zastáncem elektromobilů, rozhodně patřím mezi milovníky nových technologií a nutnost posunu vpřed moc dobře chápu. Můj report z akce by tedy měl přinést víc než nějaké plytké promo „autíček na baterky“.
- Protože by zahrnout všechny informace do jednoho článku bylo příliš, rozhodl jsem se připravit krátkou sérii, kterou budeme vydávat postupně v následujících dnech.
Nabíječky pro elektromobily
Nabíjecí stanice pro elektromobily
Moje první „dálka“ v Tesle Y
Popravdě jsem se o e-Salonu dozvěděl od kamaráda, který na akci jako novopečený majitel Tesly model Y Long Range chtěl vyrazit. Protože jednou z mých největších vášní jsou nové technologie, okamžitě jsem mu účast potvrdil. Sešli jsme se ráno v Brně u nabíječky a rovnou vyrazili. Tesla jako taková je už po letech optimalizací opravdu pohodlné a podstatně méně „rozvrzané“ auto. Oproti prvním generacím už většina plechů dosedá jak má, plasty nevržou, zkrátka nějaký ten posun se udál.
Daleko více mě ale zajímalo srovnání spotřeby ve městě a na dálnici. Zatímco na začátku naší cesty jsme měli průměrnou spotřebu okolo 16 kW/100 km, na dálnici si Tesla brala už o poznání méně příjemných 22,5 kW. Při návratu jsme se museli stavit baterii dobíjet, a to rovnou dvakrát. Nejprve jsme zastavili kousek za Prahou, auto nechali stát u nabíječky společnosti ČEZ a protože šlo o pomalejší nabíjení, sedli jsme si na večeři.
Během jídla se nám doplnilo nějakých 50 % baterky, druhé nabíjení proběhlo u Tesla Superchargeru u brněnské Olympie. Ne že bychom snad už nedojeli, ale Tesla Supercharger je nejrychlejším způsobem, jak baterii doplnit a když pominu domácí nabíjení, patří také k nejlevnějším. Závěr? Celé nabíjení je v pohodě, na pravidelné dlouhé cesty to ale zatím minimálně u Tesly opravdu ještě není. Na druhou stranu Tesla poskytla posádce i řidiči vynikající komfort a bezpečnost jízdy.
Českou premiéru si odbyla Škodovka, Kia i Ford
Vystavovatelů bylo letos na e-Salonu podle oficiálních informací 115, zaměřím se proto na exponáty, které mě zaujaly nejvíce.
Brutální Dongeng M-Hero 917 byl alfou první expozice
Hned při vstupu nás čekala poměrně „pouliční“ expozice čínského Dongfengu. Auta této ryze čínské značky jsou v ČR dostupná teprve třetím rokem, pomalu si ale získávají své příznivce. Od příchodu postupně Dongfeng rozšířil nabídku ze 3 modelů na dnešních 17, přičemž tím nejlepším, co značka nabízí, je model Dongfeng M-Hero. Tento obrovský „netvor“ má být přímou konkurencí pro Hummer a další obdobné siláky.
Pod kapotou skrývá 120kWh baterii a čtveřici elektromotorů, které autu dodávají výkon šílených 1 088 koní. Nepřeklepl jsem se, skutečně se jedná o brutálního likvidátora terénu, který dokáže i před hmotnost okolo 3,3 tuny zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy. Výrobce pak slibuje dojezd okolo 500 km. Design je agresivní a řekl bych že i skutečně povedený. Interiér vegany nenadchne, je totiž vyveden v kůži. Je však nutno dodat, že kůže je ve srovnání s koženkou podstatně odolnější i pohodlnější.
M-Hero rozeznává značky, hlídá mrtvé úhly, disponuje asistenčními systémy pro jízdu po dálnici i v koloně. Bezpečnostních systémů jsou u tohoto modelu desítky, pro účely článku ale postačí říct, že je tento obr vybaven opravdu luxusně. Luxusní je pak i pořizovací cena, která začíná na 4,25 milionu Kč.
Tesla Cybertruck, která „málem zbourala“ Prašnou bránu
Velkým lákadlem celé výstavy byl také model Tesla Cybertruck, kterých se po ČR pohybují pouze jednotky kusů. Vystavovatelem byl majitel společnosti Free Heating. V posledních týdnech jste o tomto Cybertrucku viděli nejednu zprávu. Nesprávně zaparkovaný automobil totiž v Praze naložila odtahová služba a protože pravděpodobně neproběhla kontrola světlé výšku mostu, shodil naloženým autem leštění určené probíhajícím opravám Prašné brány.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Protože bylo auto při této nehodě poškozeno, na veletrhu posloužilo pouze jako aktuálně nepojízdný exponát. Cybertruck se přímo v ČR oficiálně neprodává, všechny kusy jsou tedy z dovozu a sednout si do něj je proto skutečnou raritou. A tím mé nadšení z auta ve tvaru odpadního kontejneru končí. Celé provedení je skutečně strohé, a to jak zvenčí, tak také uvnitř.
Až ve chvíli, kdy mi došlo, k čemu je toto auto dobré, mi to přestalo vadit. Cybertruck je totiž skvělým užitkovým autem. S výkonem okolo 600 koní je koncipován tak, aby dokázal odtáhnout téměř 5 tun nákladu na přívěsném vozíku. Obrovský je také jeho ložný prostor v kufru i při sklopení zadních sedaček. Dojezd auta je přibližně 520 km, s dokoupeným rozšířením uloženým v nákladovém prostoru se dostanete až na 710 km.
MG Cyberster je plně elektrické „kabrio“
Skutečný „angličák“ nás čekal v expozici společnosti MG. Ta už ovšem pořádnou řádku let nemá s Anglií nic moc společného a její výroba i vývoj probíhá v Číně. Cyberster upoutal na první pohled pro sporťáky typickým designem, poměrně ostrým výrazem a perfektně zvolenou barvou. Vystavený model disponuje výkonem 510 koní a z 0 na 100 km/h to vytáhne už za 3,2 sekundy. Dojezd by se měl pohybovat okolo 400 km.
Česká premiéra na e-Salonu potvrzuje informace uvedené na webu výrobce – Cyberster se blíží do ČR a měl by být brzy zařazen do oficiálního prodeje. Cenovka pro tuzemsko není zatím známa, s odhadem můžeme ale vycházet z cen v Austrálii, kde jej výrobce prodává za 115 000 australských dolarů. To dělá asi 1,75 milionu Kč, v ČR bývají ceny MG ale ve srovnání s protinožci o něco nižší.
Rubriky
Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti
Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.