Nejlepší supermarkety roku 2024: Zkoumáme, které mají Češi nejvíc v oblibě
Sortiment a kvalita zboží jednotlivých obchodních řetězců se mnohdy liší, stejně jako přístup k zákazníkovi. V jakých supermarketech spotřebitelé nejraději nakupují a proč? Prošli jsme pro vás průzkumy a zeptali se spotřebitelů.
Podle výzkumu společnosti Nielsen Admosphere nakupuje potraviny v supermarketech většina Čechů. Jedním z nejdůležitějších faktorů nákupu je blízkost obchodu. Dále jsou pro spotřebitele důležité ceny a slevové akce, ale také kvalita a čerstvost potravin. K nejoblíbenějším supermarketům patří Kaufland, Lidl a Globus, který je oblíbený především ve větších městech, kde má své pobočky.
Lidl je favorit
Nejen nízké ceny a slevové akce, ale také široký sortiment láká zákazníky do Lidlu. Ten se stal vítězem soutěže Obchodník roku 2023, kterou pořádá společnost Masterard. O oblíbenosti Lidlu nasvědčuje i fakt, že tuto cenu Lidl získal už několikrát. Vyhrál nejen v kategorii Obchodník s potravinami, patří mu i první místo ve výběru spotřebitelů Cena veřejnosti.
„Většinou nakupuji v nejbližším supermarketu. V Lidlu oceňuji nabídku nevšedních potravin a nářadí, občas mi ale přijde chaotický a nepřehledný. Lépe organizované mi přijde Tesco, kde se mi líbí nabídka domácích potřeb. Do Albertu zase chodím kvůli zdravým potravinám Natures Promis a předpřipraveným pokrmům.“ Tomáš, 28 let
Kaufland v závěsu
V anketě Obchodník roku se na druhém místě hned za Lidlem umístil Kaufland. Respondenti studie GfK Shopping Monitor uvedli mezi hlavními důvody oblíbenosti tohoto řetězce výhodné akce, slevy a příznivé ceny. Stejně tak v průzkumu společnosti Nielsen Admosphere hodnotili spotřebitelé Kaufland nejlépe z hlediska cen zboží.
Globus pořád v kurzu
Podle GfK průzkumu oceňují spotřebitelé u Globusu především kvalitní a čerstvé zboží. Z výzkumu Nielsen Admosphere zase vyplývá, že je Globus nejoblíbenější pro svůj široký sortiment. Dále spotřebitelé vyzdvihují přehlednost a uspořádání prodejen. Globus má aktuálně po republice pouze 16 velkých prodejen a 3 menší prodejny Globus Fresh.
„Mám asi nejraději Globus, mají totiž široký sortiment druhů i značek. Všechno je na velké ploše, takže tam nebývají tlačenice. Mám rád i jejich systém skenovaného nákupu (Scan&Go), protože hned vidím
stav účtu, nákup se nemusí překládat a mizí i čekání u pokladen. Plusem je také nabídka občerstvení, kde ale občas bývají tlačenice a fronty.“ Jan, 64 let
Albert renovuje
Nizozemský řetězec Albert má v ČR více než 300 obchodů. Nedávno prošla velká část jejich poboček radikálními změnami a prodejny působí moderněji a vzdušněji. Lenka Jakešová, manžerka Albertu, pro Zboží&Prodej uvedla, že renovované prodejny mají velmi pozitivní výsledky a v novém prostředí jsou spokojenější i zaměstnanci, kteří pak pozitivní náladu mohou předávat dále.
Příkladem toho, že nový koncept prodejen si zákazníci oblíbili, je ocenění Nejlepší hypermarket v Česku, které získaly v roce 2018 i 2019 čerstvě modernizované prodejny na pražském Chodově a v olomouckém centru Olympia. Toto ocenění je udělováno v rámci Diamantové ligy, kterou organizuje Svaz obchodu a cestovního ruchu s Ministerstvem průmyslu a obchodu.
Tesco
Podle průzkumu GfK je důvodem k nákupu v Tescu mnohdy jejich věrnostní program, který zaručuje nižší ceny. Katarína Navrátilová, Ceo pro Tesco Česká republika, uvedla pro Forbes, že se společnost aktuálně hodně soustředí na věrnostní program Clubcard, do kterého v poslední době přibývá hodně nových členů. Benefitů Clubcard podle ní využívá více než 75 % jejich zákazníků. Není se čemu divit, protože velká část slev a akcí v Tescu je podmíněna právě touto klubovou kartou.
„Lidl je top, mám rada jejich čerstvé ovoce a zeleninu a italské i americké týdny. Chodím taky do Albertu, ale jen proto, že je kousek. Jinak mi přijde dražší. Tesco je fajn, protože mají široký sortiment, včetně oblečení atd., ale myslím, že brutálně zdražili.“ Kristýna, 30 let
Online supermarkety
Největším hráčem na tuzemském trhu je bezesporu Rohlík.cz, který také získal ocenění v anketě Obchodník roku v kategorii doručení jídla a potravin. Podle průzkumu KPMG má zkušenost s nákupem online potravin 44 % respondentů, 24 % z nich však uvedlo, že tímto způsobem dál dlouhodobě nenakupuje. Online nákup potravin je oblíbenější ve větších městech a velká část spotřebitelů takto nakupuje pouze příležitostně.
Zdroje:
Autorský text
Autorský rozhovor se spotřebiteli
https://www.obchodnik-roku.cz/
https://www.zboziaprodej.cz/2017/03/15/studie-gfk-hypermarkety-posiluji-svou-pozici-preferuje-49-procent-zakazniku/
https://www.nielsen-admosphere.cz/news/vyzkum-pro-potraviny-chodime-nejradsi-do-supermarketu-9-z-10-cechu-zajima-zeme-puvodu-produktu
https://www.mediar.cz/cesi-online-nejoblibenejsi-market-velkych-mest-je-globus-venkova-kaufland/
https://kpmg.com/cz/cs/home/pro-media/tiskove-zpravy/2022/03/potraviny-nakupuje-online-petina-cechu.html
https://zpravy.aktualne.cz/finance/nakupovani/lidl-ma-nejsilnejsi-renome-mezi-retezci-globus-oslabuje-mezi/r~b2ac316a6ff511e98a200cc47ab5f122/
https://byznys.hn.cz/c1-65547080-kde-cesi-nejradsi-nakupuji-lidl-miri-vzhuru-rychlost-a-prehlednost-jsou-cim-dal-dulezitejsi
https://www.globus.cz/o-nas/sidlo-spolecnosti?srsltid=AfmBOoqq0E8WbRyIZfCG_iN3J8aob6pmt8UYunnZCiMeqXbdFVjE6QP1
https://www.zboziaprodej.cz/2020/12/03/manual-revitalizace-albertu-jak-ze-zluteho-cenovkoveho-pekla-udelat-misto-kde-se-prijemne-nakupuje/
https://www.mistoprodeje.cz/obsah/zajimavosti-z-retailu/albert-ma-nejlepsi-hypermarket-v-republice-podruhe-v-rade/
https://forbes.cz/muzete-zapomenout-co-bylo-v-retailu-je-ted-vsechno-jinak-rika-sefka-teska/
Rubriky
Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti
Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.