Menu

Otestovali jsme elektrickou koloběžku Lamax eCruiser SC30: Solidní kousek do města i na výlety (Recenze)

Otestovali jsme elektrickou koloběžku Lamax eCruiser SC30: Solidní kousek do města i na výlety (Recenze)
Foto a ilustrace: Jakub Gulec (Arecenze), Figurant: Tomáš Gulec

Klady

  • Nechybí rekuperace
  • Fungující tempomat
  • Solidní odpružení
  • Dobře se řídí
  • Silné brzdy

Zápory

  • Akcelerátor nefunguje v plném rozsahu
  • Brzdy jsou sdružené
  • Koloběžka neukazuje dojezd v kilometrech
13 000 Kč Orientační cena

Přelom dubna a května se tentokrát nesl ve znamení testování elektrické koloběžky Lamax eCruiser SC30. Výrobce touto koloběžkou cílí zejména na cestování po asfaltu, zařízení je proto vybaveno právě na pohodlnou jízdu do kanceláře či školy. V době testování se dalo tuto koloběžku pořídit za 13 000 Kč, cenovka je proto jednoznačně lákavá. Příslibem je 50 km dojezdu, rychlost 25 km/h a solidní odpružení.

  • První dojmy a složení koloběžky – Koloběžka je robustní a její složení zabralo jen pár minut. Vše drží stabilně a z ničeho jsem neměl pocit kvalitativních ústupků.
  • Obecné informace – Pohonná jednotka má výkon 400 W, přední i zadní kolo je nafukovací a obě mají průměr 10 palců. Kola jsou odpružená a disponují brzdou.
  • Jízdní vlastnosti koloběžky – Relativně široká řídítka umožňují stabilní řízení na rovince i v terénu. Protože ale koloběžka není do terénu určena, pocit stability je na kamenech o něco nižší. Na silnici drží dobře a poradí si i s retardéry.
  • Bezpečnostní prvky a funkce – Nášlapná plocha má dostatečnou šířku pro stabilní jízdu. Brzdy fungují na výbornou a i hmotnějším uživatelům dovedou kola zabrzdit na krátké vzdálenosti. Nechybí uzamčení kol při parkování, tempomat, rekuperace a režim s omezovačem rychlosti pro začátečníky.
  • Vhled do reálného života s koloběžkouLamax eCruiser SC30 je koloběžka, kterou si umím dobře představit ve městě, ať už na cestě do školy nebo kanceláře. Potěší rozumná hmotnost i dlouhý dojezd.
  • Závěrečné hodnocení – V poměru ceny a vybavenosti je na tom koloběžka dobře, navíc jsem z ní neměl pocit nějakých ústupků z kvality. Pro běžné popojíždění mezi domovem a prací ji mohu doporučit.

Dříve jsme otestovali:

První dojmy a složení koloběžky

Koloběžka Lamax eCruiser SC30 dorazila dobře zabalená, její montáž mi přitom zabrala jen asi 5–10 minut. Zařízení jsem z krabice dokázal vybalit sám, žádná asistence jako u dražších a těžších modelů tedy není potřeba. Konstrukce není nijak dělená, stačí tedy řídítka uchytit pomocí 4 šroubů, zařízení nabít a můžete se vydat na cesty.

I přes nižší cenovku, než jakou měly dříve testované modely eLander a eRacer, na mě působila nejlevnější koloběžka značky Lamax relativně robustně. Její hmotnost se pohybuje okolo 16 kilogramů. Nášlapná deska je sice o něco užší než u dříve testovaných, přesto je dostatečně široká pro příjemnou jízdu. Nohy vedle sebe ale spíše nedáte. Kola mají průměr 10 palců a jsou nafukovací. Nechybí odpružení, snadné skládání pro přenášení a spousta dalšího vybavení.

Obecné informace

Lamax eCruiser je z výroby vybaven v cenovce standardním elektromotorem o výkonu 400 W. Nedá se tedy počítat s nějakým extrémním zrychlením, maximální rychlost je přitom 25 km/h. Normálně by mě mrzelo, že se vyšší rychlost nedá odemknout, ale podle legislativy platné v době testu (květen 2024) nebylo nutné koloběžku s hmotností 16 kg a rychlostí maximálně 25 km/h registrovat k povinnému ručení.

S využitím rekuperace by měla koloběžka zvládnout při běžném režimu až 50 km jízdy. Tady ale jako u všech koloběžek hraje roli hmotnost uživatele, terén a jeho svažitost a samozřejmě také zodpovědné brzdění rekuperací. K dispozici jsou 4 jízdní režimy, a to sice:

  • P: max. 6 km/h (režim chůze)
  • E: max. 15 km/h
  • D: max. 20 km/h
  • S: max. 25 km/h

Jak už jsem zmínil výše, zařízení nechybí rekuperace. Z pokročilejších funkcí se ale můžete těšit také na pojistku bezpečného rozjezdu odpichem, solidní odpružení, tempomat a mobilní aplikaci. Přední kolo je vybaveno elektronickou brzdou, zadní pak brzdou kotoučovou.

Základní parametry Lamax eCruiser SC30 Hodnota
Dojezd (max.) 50 km
Výkon 400 W
Maximální rychlost (v souladu s legislativou) 25 km/h
Rychlostní režimy 6/15/20/25 km/h
Průměr kol 10″
Tempomat Ano
Rekuperace baterie Ano
Odpružení obou kol Ano
Brzdný systém Elektronická + kotoučová brzda
Šířka nášlapné plochy 14,5 cm
Hmotnost 16 kg
Nosnost 120 kg

Jízdní vlastnosti koloběžky

Koloběžku jsem na testy vytáhl nejen na asfalt, ale také do terénu. Chtěl jsem před psaním recenze ověřit její schopnosti i v hraničních podmínkách, pro které vlastně není ani určena. Na silnici seděla na výbornou, dobře se mi řídila a nerozhodily mě ani retardéry. Protože se ale řadím mezi robustnější jezdce, při plné rychlosti mi občas koloběžka klepla podvozkem o retardér. To ale není nic, co bych od elektrické koloběžky ve 25 km/h a u horní hranice nosnosti nečekal.

Je samozřejmé, že se 400W motorem nejde o žádný závodní kousek a do kopce se dovede zařízení trochu zapotit (spíše u hmotnějších uživatelů). Po rovince ale koloběžka uvezla i něco přes 100 kilo mého já zcela bez obtíží, dostala se na 25 km/h a rychlost držela.

Abych jízdní vlastnosti ověřil pořádně, najel jsem dále na hliněno-štěrkovou stezku okolo rybníků. Pod koly se střídaly kamínky, struska, bahno i tráva. Tady už jsem trochu pozbyl na jistotě – přeci jen kolečka jsou relativně malá a na takovém povrchu se mohou rychle smeknout. To se ale nestalo a po chvíli opatrné jízdy jsem se odvážil přidat na 25 km/h. Nakonec jsem se čistě vlastním zaviněním vyklopil až na asfaltce, a to sice při držení řídítek jednou rukou (nedoporučuji u žádné koloběžky).

Teď bych se rád ale zaměřil na brzdění. Při první jízdě jsem měl pocit, že koloběžka trochu vyhazuje dopředu a ono to tak opravdu je. Přední elektronická brzda je o něco dravější než zadní kotoučová, takže nějakého toho prvotního cuknutí vpřed se jednoznačně dočkáte. Obě brzdy se totiž ovládají jednou páčkou. Během chvíle jsem si ale zvykl, že mám před brzděním přenést těžiště trochu vzad a vše už bylo v pořádku.

Trochu mě zamrzelo, že se tento model dočkal opět klasické páčky. Vím, že je to individuální, ale u některých modelů jsem měl možnost vyzkoušet otočný akcelerátor na řídítkách a ten mi zkrátka svou plynulostí vyhovuje více. Páčka fungovala dobře, stejně ale jako u modelu eLander pracuje jen v části svého rozsahu a asi od třetiny stisku už jedete naplno.

Bezpečnostní prvky a funkce

Na rozdíl od drahých modelů se ty levnější nějakými zásadními bezpečnostními prvky nikdy pyšnit nemohou. Na zadním zpevněném blatníku najdete červenou signalizaci brzdění, na řídítkách LED svítilnu. Bezpečnosti pomáhají dobře fungující brzdy, které při plném stisku nemají problém zaseknout kolečka i v plné rychlosti.

Jízdní rychlost se zobrazuje na přehledném displeji palubního počítače, jehož ovládání je jednoduché. Prakticky na celé koloběžce totiž najdete jediné tlačítko. To přidržením spustí koloběžku, stisknutím tlačítka měníte režim jízdy a dvojklikem zapnete světla. Větší počet kliknutí umožňuje vypnout některé bezpečností prvky, takže pokud máte děti, na toto dejte spíše pozor. V aplikaci lze koloběžce nastavit maximální rychlost, doporučuji tedy ratolestem zařízení přednastavit.

Samozřejmě se u tohoto modelu nedočkáte konkrétního čísla s odhadem dojezdu v kilometrech – palubní počítač vám ukáže pouze počet čárek stavu baterie (max. 5). Nabíjení trvá asi 4–5 hodin, což není nikterak nestandardní. Zajímavé jsou pokročilejší funkce v aplikaci, jako je záznam jízdy dle GPS, možnost zablokování kol přes aplikaci (mimo jízdu) a samozřejmě také omezovač rychlosti pro začátečníky.

Bezpečnostní a funkční prvky Hodnota
Přední světlo Ano, běžné
Blinkry Ne
Zadní odrazka/světlo Ano
Ochrana proti krádeži Ne
Ochrana proti nechtěnému rozjezdu Ano
Rekuperace baterie Ano
Tempomat Ano
Aplikace Ano
Odpružení kol Ano
Uzamčení kol Ano
Brzdný systém Elektronická + kotoučová brzda
Šířka nášlapné plochy 14,5 cm

Vhled do reálného života s koloběžkou

Lamax eCruiser SC30 je přesně ta koloběžka, kterou bych si pořídil na cesty do kanceláře, kdybych neupřednostňoval nohy či MHD. Na první dobrou bych totiž věděl, že mě koloběžka spolehlivě, pohodlně a bezpečně odveze tam a zpět, v kanceláři ji nebudu muset hned dobíjet a díky přijatelné hmotnosti ji po schodech vynesu bez obtíží. Naopak bych tento model nevolil, pokud bych hledal něco do terénu či pro dravější jízdu pro zábavu.

V takovém případě jsou na trhu zajímavější volby (ač dražší), z portfolia společnosti Lamax například dříve testované modely eLander SA50 (terénní) či agresivnější eRacer SC50. Fakticky asi nemám koloběžce při jejím využití ve městě nic moc co vytknout – jezdí pěkně, brzdí dobře, není drahá a dojezd taky nezklame.

Závěrečné hodnocení

Lamax eCruiser SC30 není koloběžka, která by na první pohled nadchla, razantně překvapila, trhala asfalt nebo přejížděla čerstvě poorané pole. Z podstaty věci se jedná o zařízení zajímavé svým poměrem ceny/vybavenosti. Očekávat proto můžete spolehlivého pracanta se solidním dojezdem, kvalitním brzdným systémem, hladkou jízdou po asfaltu i dlažbě a snadnou obsluhou.

Klady

  • Nechybí rekuperace
  • Fungující tempomat
  • Solidní odpružení
  • Dobře se řídí
  • Silné brzdy

Zápory

  • Akcelerátor nefunguje v plném rozsahu
  • Brzdy jsou sdružené
  • Koloběžka neukazuje dojezd v kilometrech
13 000 Kč Orientační cena

Recenze Premium

Rubriky

#arecenze

Pro nejnovější informace sledujte také naše sociální sítě

Mohlo by vás zajímat

Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti

Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.

Zapojte se do diskuze

Odeslat

Zveřejňujeme každý slušný a přínosný komentář.