Řidičák jako balík z e-shopu: Stát začne posílat doklady do AlzaBoxů a dalších schránek

Od července čeká české řidiče malá revoluce. Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Státní tiskárnou cenin zavádí zcela nový způsob doručování řidičských průkazů. Místo osobní návštěvy úřadu si budou lidé moci vyzvednout svůj nový doklad v oblíbených výdejních schránkách – například v AlzaBoxu nebo jiném boxu od Balíkovny. Systém, který známe z online nakupování, se tak nově rozšíří i na státní agendu.
Vyřízení online, vyzvednutí z boxu. Bez dokladů, zato s kódem v mobilu
Jak to celé funguje? Při online žádosti o nový řidičský průkaz si žadatel zvolí nejen typ dokladu, ale i výdejní místo. Na výběr budou desítky schránek. Od zmíněných AlzaBoxů až po další partnerská místa Balíkovny. Jakmile bude doklad připraven k vyzvednutí, přijde notifikace pomocí SMS nebo e-mailu s jednorázovým kódem. Ten stačí zadat přímo u boxu a doklad si vyzvednete kdykoli. Ráno, večer nebo třeba cestou z práce, prostě jak se vám bude hodit.
Zásadní výhodou je, že k vyzvednutí nebude potřeba občanský průkaz. Identifikace proběhne právě přes unikátní kód. Ačkoliv to zní až podezřele jednoduše, stát věří, že systém bude nejen pohodlný, ale i bezpečný.
Dva dny na vyzvednutí a pak zpět. Fungovat to bude jako klasický balíček
Na vyzvednutí budete mít standardně dva pracovní dny. Pokud to nestihnete, průkaz se automaticky vrátí zpět do úschovy. Systém tak bude fungovat prakticky stejně jako při vyzvedávání běžných zásilek z e-shopů.
Doručování řidičských průkazů přes výdejní boxy je umožněno novelou silničního zákona a zapadá do širší strategie digitalizace státní správy. Ministerstvo dopravy chce tímto krokem výrazně zjednodušit přístup k dokladům a zároveň snížit zatížení úřadů.
Digitalizace v praxi. Přijdou na řadu i další doklady?
Podle ministra dopravy Martina Kupky je novinka teprve začátek. Pokud se systém osvědčí, stát plánuje rozšíření na další typy dokumentů – například registrační značky nebo malý technický průkaz. Ty by mohly být prostřednictvím výdejních míst dostupné už v roce 2026.
Cílem je nabídnout občanům rychlou, bezpečnou a především časově flexibilní alternativu k tradičnímu úřednímu vyzvedávání. Ačkoliv se jedná o zcela novou službu, zájem veřejnosti může být značný – Češi jsou na zásilkové boxy zvyklí a používají je denně.
Moderní stát s přístupem e-shopu. Lidé chtějí pohodlí, ne razítka
Zavádění této služby je dalším krokem směrem k tomu, aby stát fungoval podobně jako moderní firma. Už dávno nestačí, aby úřady fungovaly jen v pracovní době a vyžadovaly osobní návštěvu kvůli každému papíru. Doba se změnila – a stát to konečně reflektuje.
Digitalizace státních služeb získává konkrétní podobu a ukazuje, že úřad nemusí být strašákem. Pokud se vše podaří, můžeme se v blízké budoucnosti dočkat i dalších pohodlných řešení. Možná jednou budeme vyzvedávat i pas nebo občanku ze stejného boxu, kam si dnes necháváme posílat boty, knížky nebo elektroniku.
Zdroje:
- Autorská tvorba redaktora portálu Arecenze, Ministerstvo dopravy
Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti
Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.