Menu

Spotřebitelský kvíz: Je legální v roce 2025 brát pouze hotovost? A jak se musí počítat sleva?

Spotřebitelský kvíz: Je legální v roce 2025 brát pouze hotovost? A jak se musí počítat sleva?
Foto: Unsplash, ilustrace: Arecenze

Spotřebitelské právo bychom měli znát všichni, týká se totiž například podmínek reklamací nebo třeba odstoupení od smlouvy či vrácení zboží. Otestujte si, jak dobře znáte práva spotřebitele.

Vaše odpovědi si někam zaznamenejte, na konci uvedeme výsledky.

1. Musíte při reklamaci doložit účtenku za reklamované zboží?

a, Ano, vždy.

b, Jen v prvním roce od zakoupení reklamovaného zboží.

c, Ne, pokud prokážete jiným způsobem, že bylo zboží zakoupeno u daného obchodníka (například výpisem z účtu).

2. Můžete při nákupu zboží na internetu produkt vrátit bez udání důvodu?

a, Ano, odstoupit od smlouvy může spotřebitel do 14 dní.

b, Ne, zboží můžete pouze reklamovat.

c, Zboží můžete bez udání důvodu vyměnit za jiné.

3. Má obchodník povinnost zaplatit za zpětnou dopravu vráceného zboží?

a, Ano, vždy.

b, Nemá, dopravu hradí zákazník, pokud není určeno jinak.

c, Pokud zboží vracíte do 48 hodin od zakoupení, musí dopravu zaplatit obchodník.

4. Musíte při reklamaci předložit společně se zbožím také původní obal?

a, Ano.

b, Ne.

c, Pouze v případě, že se jedná o spodní prádlo nebo plavky.

5. Při reklamaci obchodník musí informovat zákazníka pouze o jejím uznání.

a, Ne, obchodník musí informovat zákazníka o vyřízení reklamace jak v případě uznání, tak v případě zamítnutí.

b, Ne, obchodník nemusí zákazníka informovat o průběhu ani vyřízení reklamace.

c, Ne, obchodník musí informovat zákazníka pouze o neuznání reklamace.

6. Sleva produktu se musí počítat:

a, Z ceny dané Českou obchodní inspekcí

b, Z nejvyšší ceny za posledních 30 dní.

c, Z nejnižší ceny za posledních 30 dní.

7. Jaká je lhůta pro doručení zboží zákazníkovi z e-shopu?

a, Do 30 dní od uzavření smlouvy nebo dle domluvy se zákazníkem.

b, Do 14 kalendářních dní.

c, Lhůta není určena.

8. Prodejce není povinen zákazníkovi uvést:

a, Telefonní číslo.

b, Číslo datové schránky.

c, Adresu sídla.

9. Obchodník má na vyřízení reklamace:

a, 30 pracovních dní.

b, 14 kalendářních dní.

c, 30 kalendářních dní.

10. Může obchodník požadovat platbu pouze v hotovosti?

a, Ne, musí brát i platby kartou.

b, Ano, je na obchodníkovi, zda bude akceptovat platby kartou nebo čistě hotovostní.

c, Ano, může brát čistě hotovost v případě, že se jedná o prodej potravin.

 

Správné odpovědi: 1.c, 2.a, 3.b, 4.b, 5.a, 6.c, 7.a, 8.b, 9.c, 10.b

Zdroje:

Autorská tvorba redaktorky portálu Arecenze

Rubriky

Diskuze Diskuze
Google News Sledujte nás v Google zprávách

#arecenze

Pro nejnovější informace sledujte také naše sociální sítě

Mohlo by vás zajímat

Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti

Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.

Zapojte se do diskuze

Odeslat

Zveřejňujeme každý slušný a přínosný komentář.