Menu

Změny v reklamacích 2023: Ochrana spotřebitele na prvním místě

Změny v reklamacích 2023: Ochrana spotřebitele na prvním místě

Začátek roku je běžně významný nejen upuštěním od předsevzetí, které jsme si teprve pár týdnů zpět dali, ale také začínající platností nových zákonů. V tomto článku se zaměříme na to, jak se od 6. ledna 2023 mění postup při reklamaci. Nový zákon č. 374/2022 Sb., který pozměňuje zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele totiž má za úkol chránit uživatele více, než kdy dříve.

  • Delší presumpce neviny pro spotřebitele – doba jednodušší reklamace se prodlužuje ze 6 měsíců na jeden rok.
  • Stop sázkám do reklamační loterie – Zboží musí mít odpovídající životnost, jakou má standardně jiné zboží stejné kategorie.
  • Dobrovolná záruka černá na bílém – Dobrovolně poskytnutá záruka jakosti musí být podložena záručním listem s definicí rozsahu záruky.
  • Možné výstupy reklamačního řízení – Prodejce může neoprávněnou reklamaci zamítnout. Pokud je reklamace oprávněná, může uvést zboží do bezporuchového stavu. Alternativně lze poskytnout přiměřenou slevu (pokud se jedná o méně významnou závadu), nebo může spotřebitel odstoupit od kupní smlouvy.

Delší presumpce neviny pro spotřebitele

Jistě to znáte. Přijdete do prodejny s vaším zbrusu novým zařízením, které jste teprve před 7 měsíci zakoupili a už přestalo fungovat. Prodejce na vás hází divné pohledy, nerozumí tomu, co po něm vlastně chcete a začíná boj o pravdu. A reklamaci vám zamítne.

Při předešlých legislativních úpravách platilo totiž to, že jednoduchá reklamace probíhala pouze v prvních 6 měsících od koupě. V rámci této doby bylo na prodejci prokázat, že jste zařízení používali špatně a způsobili tak jeho poruchu. Je přitom známým faktem, že se něco takového prodejci prokazuje opravdu špatně.

Nová úprava prodlužuje dobu pro jednoduchou reklamaci ze 6 měsíců na celý jeden rok. To znamená, že pokud se na vámi zakoupeném zboží projeví vada v prvním roce, úspěšná reklamace bude pravděpodobnější.

Stop sázkám do reklamační loterie

Nová zákonná úprava stanovuje, že musí mít zboží obvyklou životnost. Pokud se objeví závady na zboží plynoucí z běžného opotřebení v prvních dvou letech, považuje se nově takové zboží za reklamovatelné.

Dobrovolná záruka černá na bílém

Jestliže prodejce či výrobce poskytuje dobrovolnou záruku delší, než jsou zákonem stanovené dva roky, zákon nově ukládá povinnost dát spotřebiteli záruční list v textové formě. Ten musí přesně definovat záruční podmínky a rozsah poskytnuté dobrovolné záruky.

Možné výstupy reklamačního řízení

Spotřebitel musí být informován o výsledku reklamačního řízení do 30 dnů od započetí reklamačního řízení. Jedná se o drobnou korekci, původní znění totiž ukládalo prodejci reklamaci vyřídit v rámci 30 dnů, ale nikoliv už ve stejné lhůtě informovat o výsledku spotřebitele.

Pokud je reklamace schválena, primární povinností prodejce je sjednat nápravu, tedy zboží uvést do odpovídajícího stavu.

Jestliže se toto prodejci nevyplatí, nestihne tak učinit v lhůtě 30 dnů, nebo spotřebitel reklamuje stejnou závadu podruhé, následují další řešení:

  • Poskytnutí přiměřené slevy z pořizovací ceny
  • Odstoupení od kupní smlouvy a vrácení peněz v plné hodnotě

Rubriky

#Arecenze

Pro nejnovější informace sledujte také naše sociální sítě

Mohlo by vás zajímat

Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti

Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.

Zapojte se do diskuze

Odeslat

Zveřejňujeme každý slušný a přínosný komentář.