Menu
Přečíst článek

Diskuze: Češi předjíždí cyklisty přes plné čáry: Brání se, že je to legální, přitom hrozí pokuta 25 000 Kč a 6 bodů

Diskuze pod články o autech jsou plné „expertů“ s tvrzením, že přes plnou se nikdy nepředjíždí. Jiní řidiči naopak mávnou rukou a cyklistu objedou bez ohledu na to, jaká čára vede uprostřed silnice.

Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi.
Zveřejňujeme každý slušný a přínosný komentář.

RZ
Richard Zemánek
27. 4. 2026

Řekl mně jeden řidič, že nejlepší je cyklistu vytlačit do příkopy……!

AB
Andrej Babiš
27. 4. 2026

A řekl vám to správně 🤣😎

TM
Tomáš Marný
30. 4. 2026

Podle mě běžní cyklisti nepatří na silnice prvních tříd. Kola , která tam chtějí jezdit by měli mít poznávací značky a platit silniční daň. Tím by se odlišili ti co tam jezdí pro zábavu před těmi co tyto silnice potřebují pro svojí dopravu.

LJ
Libor Juřica
30. 4. 2026

Podle mě, nepatří na žádnou silnici tak mentálně labilní osoba kterou je Tomáš.

PK
Pavel Kadlec
2. 5. 2026

Nauč se psát a potom raď.

MK
Milan Koudelka
29. 4. 2026

mají cyklostezky ať si jezdí tam,na vytížené silnici první třídy nemají co dělat.

TM
Tomáš Marný
30. 4. 2026

Extrémní názor. Cyklista je také účastníkem silniční dopravy , pravda část cyklistů jezdí pro zábavu , ale část také proto, že nemají jinou možnost dopravy. Dalším problémem je legislativa 250W elektromotor je příliš málo podle mě by kola měla mít povoleny nejméně 1,5kW motor , tím by cyklisti mohli jezdit rychleji.

FS
František Soukup
30. 4. 2026

Pane,mám ten 250 km/hod skůtr.Rychleší si může každý pořídit.Ale ne kvůli automobilům.Stejně budou předjížděni.A když jedu jako courák ,rychleji mě předjedou.Autem jezdím sedmdesát a řidiči zuří prý zdržuju.
Ale mám dojem,že by pro předjíždění plných jednoduchýh čar mělo být povoleno pomalým skůtrů elektrokolům i kolům při volném protisměru předjíždět.
Holt dnes řidiči mají až neuvěřiteně široká auta/navíc většinou jede jen jeden a stopaře nevezmou!!! to je ekologie!,co !! A protože komunisti postavili úzké silnice,mělo by se to řešit.

ZN
zdenek nezdara
1. 5. 2026

ja si osobne myslim, ze kazde kolo by melo byt osazeno svetly a zvonkem. proc svetly ? no aby je bylo vydet a zvonek aby upozornily chodce , ktere v 99 % predjizi bezohledne a jeste jsou agresivni. ono je treba brat zretel ze nejsou slyset . No a co teprve pojisteni. to bych po nivh rozgodne vyzadoval.

P
Pegi
1. 5. 2026

je pravda že cyklistické si dělají co chtějí.auto na červenou zastavi ale cyklistické jedou dál ,jezdí hned vedle cyklistické cesty, přitom ji musí použít.. je toho mnohem víc.

Tomáš Šťastný
2. 5. 2026

„jezdí hned vedle cyklistické cesty, přitom ji musí použít“
Ne, nemusejí ji použít.
Jinak jsem naopak často svědkem toho, že cyklista na červenou zastaví, ale řidič auta jede dál. Jinými slovy, nejde o řidiče aut vs. cyklisty, ale o bezmozky. Na obou stranách. Osobně si myslím, že bezmozek, který na kole hrubě porušuje pravidla je porušuje i jako bezmozek za volantem.

S
Saj
30. 4. 2026

hlavne ty vase clanky o tom jak neco cesi…

PD
Pavel Daněk
27. 4. 2026

Ano předjíždět cyklistu přes plnou čáru je přestupek. Vzhledem k tomu, že dlouhých úseků úzkých silnic s plnou čárou je opravdu hodně a cyklisté rozhodně ve spoustě případů neberou na řidiče ohled. Je až příliš časté, že na úsecích mimo aglomerace, jedou dva i více vedle sebe, tak si myslím, že by bylo vhodné začít minimálně pokutovat cyklisty, vysokými pokutami za tyto přestupky, případně jim zakázat na některé rizikové úseky vjezd. Nejednou se mi stalo, že cyklista s vědomím, že ho nesmím předjet, znatelně zpomalil a ještě si to užíval jízdou téměř středem vozovky. Když jsem se ho potom na prvním možném míste snažil předjet, dělal vše pro to, aby mi to znemožnil. Bohužel tohoto chování si policie nevšímá a ani se ho nesnaží pokutovat. Je náročné to cyklistovi dokázat a usvědčit ho. Pro pilicisty je jednodušší si udělat do tabulky čárku pokutou motoristy, je to mnohem jednodušší dokazování, vzhledem k SPZ vozidla. cyklisté ani kola žádné identiofikační označení mít nemusí a to je špatně. Spousta z nich se podle toho chová, vědomi si beztrestnosti.

MP
Michal Pokorný
27. 4. 2026

Český zákon rozlišuje dva typy podélné plné čáry. Tu jednoduchou, označenou jako V 1a, smí řidič od 1. ledna 2022 přejet při předjíždění cyklisty. Vyhláška ministerstva dopravy to tehdy umožnila a žádná novela tuto možnost dosud nezrušila.

S dvojitou plnou čárou V 1b je to ale úplně jiná písnička. Pro V 1b zákon takovou možnost vůbec nezná. Tuhle čáru najdete obvykle v místech, která dopravní inženýři vyhodnotili jako nevhodná pro předjíždění, jako jsou slepé úseky nebo místa s krátkým rozhledem.

Hodně řidičů obě čáry hází do jednoho pytle. A právě v tom je nejčastější chyba.

PN
Pave N
28. 4. 2026

naprosto s vámi souhlasím. A to už vůbec nemluvím o tom, že pro cyklisty neplatí ani pruhy ani semafory. jen sprosťáctvi

JM
Jan Matěna
27. 4. 2026

Přejetí dvojité plné čáry není porušením zákazu předjíždění. Je to jiný přestupek.

R
Radek
27. 4. 2026

Na některé silnice s velkým provozem by měl být zákaz jízdy pro cyklisty. Sám jezdím na kole kole a koloběžce (na člověkopohon) na cyklostezkách a málo frekventovaných silnicích. Ale to, co předvádí spoustu rádoby cyklistů je úplná ignorace jakýchkoliv předpisů, bez ohledu na kohokoliv, ať chodce, auta i dalších cyklistů

MK
Michal Kortus
29. 4. 2026

No ano zákaz by tam měl být, ale problém je v tom že cyklisti zákazy a vlastně příkazy všeobecně porušují. chvíli je cyklista na silnici považován za dopravní prostředek A v zápětí se z cyklisty stane chodec na kole, a frajer využije přechod a ještě se rozčiluje že on je konec na kole a vlastně má přednost z toho důvodu.
a už jsem se bavil s jedním městským policistou, že vlastně když cyklista udělá přestupek tak je to jenom za 500 Kč, ale když udělám přestupek já v autě tak to může být klidně za 3000 Kč. a za takovou velkou pokutu je větší hodnocení a následně větší výplata, větší hodnocení.

V
V.K.
27. 4. 2026

Cyklistické mají cyklostezky na silnice vůbec nepatří

Markéta Čadová
28. 4. 2026

Kolo je dopravní prostředek jako každý jiný. Cyklostezek v ČR je bohužel málo a ne každý kolo využívá jen pro volný čas. Věřte, že pokud je cyklostezka použitelná, nejraději jedu po ní, než po silnici plné aut a sebestředných řidičů. Cyklista je nejvíce zranitelný účastník dopravního provozu a tak by se k němu mělo přistupovat. Taky mně často se.ou, jako každý na silnici ať je to motorkář, řidič osobáku či právě cyklista. A to sama jsem všechno. Vše je o respektu k sobě i ostatním, toleranci a především úctě k životu.

JB
Jiří Bystřičan
28. 4. 2026

tak jako chodci nepatří na cyklostezky ,a parkující auta na cyklostezky

AF
Alena Fialová
4. 5. 2026

nemáte pravdu……někde ta cyklostezka je vedena po silnici….silnice je označena jako cyklostezka…..je tam žlutá značkou s číslem……

BR
Bohuslav Rambousek
4. 5. 2026

cyklostezky většinou nejsou k dispozici

Z
Zdeněk
27. 4. 2026

Já to říkám pořád. Cyklista na silnici , kde je povoleno 90km/h by neměl co dělat. Tvoří jenom nebezpečnou překážku silničního provozu při které jde pouze cyklistovi o život.

F
fany
28. 4. 2026

To je pravda, na kole bych tam nevyjel ani za prachy 👍

H
Honza
28. 4. 2026

Plně s vámi souhlasím, a není to jenom o tom že nemám rád cyklisty, i oni by si měli uvědomit že jízda po takové silnici je v první řadě velmi nebezpečná pro ně samotné. Fakt co říká vyhláška je druhořadá. Často si pokládám otázku, kdyby někdo vynalezl jízdní kolo teprve v dnešní době, jestli by ho někdy někdo schválil pro provoz a povolil jízdu po silnici v běžném provozu.

ZN
Zdeněk Novák
29. 4. 2026

to mám přece říct já……TAK to řekni 🤣 konec

VM
Vlasta Mokrý
27. 4. 2026

TAK ONO JE TO
o tom,
že na silnicích kde jsou 2plné čáry/silnice 1.třídy, by se cyklisti neměli vůbec vyskytovat,
no a na okreskách, které jsou po opravách užší a při dodržení povinného odstupu, se přes plnou čáru dostane každý řidič, který bude předjíždět.

T
Tomáš
28. 4. 2026

hlavně je to o tom, že článek psal někdo, kdo doufam jezdí MHD, bo tolik nesmyslů v jednom článku, to už chce fištrón.

K
Karel
28. 4. 2026

Ještě jsem neviděl cyklistu, který by ohrozil řidiče auta, zato řidičů aut, kteří ohrozili cyklisty bohužel dost. V Čechách chybí ohleduplnost a respekt, hlavně jet rychle a nezdržovat se.

Markéta Čadová
28. 4. 2026

Ano, je to smutné, ale je to tak. Příklad z budování cyklostezek a chování řidičů k cyklistům by si všichni měli vzít z Dánska. Stačí kouknout na sociální sítě a člověk se nestačí divit.

L
Libor
28. 4. 2026

Cyklista svojí nezodpovědnou jízdou, nedáváním přednosti, vjížděním na přechod pro chodce , jízdou na červenou, tím vším nutí řidiče reagovat. často na poslední chvíli. A potom, protože řidič nechce přejet člověka, i když je to blb, nastává sitace, kdy strhne vozidlo, prudce brzdí atd. Tím je v ohrožení on i jiní řidiči jedoucí za ním nebo v protisměru, např.

F
František
28. 4. 2026

Dám vám příklad: Zima, sníh na vozovce, zledovatělé koleje. Dědek na kole, jede v koleji a deset metrů před vámi sebou třískne. Vy, i když za ním jedete cca 15km/h máte co dělat, abyste ho nepřejel. Další příklad: Vesnice, neděle, kostel, před kostelem babky. Náhle zjistí, že musí honem dědkovi uvařit oběd, skočí na kolo a vlítnou vám přímo pod kola. Takových a podobných případů vám naservíruji desítky, sloužil jsem roky na nehodovce.

PT
Pavel Tuhovcak
28. 4. 2026

p.Karel jsou případy že jsem zajel a málem srazily cyklistů,no tvrdil že dával znamení na odbočení dolévat,jel jsem za ním asi 30 km a cca 20 metrů najednou blok a ejhla začal se rozčilovat, citují svá slova za Vámi je kolona aut odpověď no a co taky si počkáme ,navigace ,tak mi netvrdte že za vše můžou řídící,udělil jsem mu že vedle silnice je chodník i pro cyklisty no to jsem neměl dělat ten blb mi chtěl masírovat moji kapotu auta , naštěstí bylo tam dost svědků,od té doby už mám kameru

AF
Alena Fialová
4. 5. 2026

máte pravdu,byli jsme v Rakousku na kolech a i tam jedete po silnici, prostě to je i cyklostezka ale nikdy se nám nestalo, že by nás auto předjelo,jeli pomalu za námi,pak sme zastavili a nechali sme ho předjet ale tam jsou velice ohleduplní ne jak u nás….kdy se zblázní,že se o par vteřin zdrží když musí zpomalit…..

Pavel Šumbera
28. 4. 2026

Já si myslím že by se mělo začít už od předškolního věku vzdělávat ohledně dopravy a na závěr základního vzdělání by měla být zkouška ze silničních pravidel. V podstatě taková malá autoškola, protože někteří cyklisté nemají ponětí o tom jak se na silnici chovat.

T
Tomáš
28. 4. 2026

tak hlavně doufám, že je nechcete vzdělávat tímto článkem, který je jedna velká blbost.

PS
Petr Stříbrný
28. 4. 2026

Vždyť je to tak jednoduché-dát zákaz jízdy cyklistům všude tam,kde nemohou být bez porušení ostatních předpisů bezpečně předjeti.A nebo stejně jako auta nesmějí na cyklostezku,tak stejně cyklisté nemohou na silnice.Ať platí cykloznámky a na stavbu cyklostezek si vydělají.

M
Michael
28. 4. 2026

Nejlepší jsou cyklisti kteří jedou po silnici a přitom hned vedle je cyklostezka. A pak jsou skvělý cyklisti kteří si přejíždějí mezi silnici, chodníkem, pruhy jak potřebuji a ani se nerozhlédnou.

T
Tomáš
28. 4. 2026

hlavně „expert“ zase napsal stupidní článek. mezi přejetím souvislé čáry a dvojité není žádný rozdíl. je to pořád jen nerespektování vodorovného značení. nejsou za to žádné body a už vůbec ne při předjetí cyklisty. pokuta vázaná na 6 bodů, co do předjíždění se týče, je jen při porušení svislé DZ B21a nebo předjíždění v nějaké zatáčce, horizont atd. Čáry na zemi nemají se zákazem předjíždění nic společného, takže by bylo dobré, abyste si v té rádoby redakci vytáhli konečně hlavy ze zadku, protože plácat tyhle kraviny a tvářit se jako seriózní článek, vůbec není vtipné.

E
Evelína
1. 5. 2026

platit silniční daň jako každý účastník silničního provozu, technický průkaz o tom, že kolo je v pořádku a není to plečka bez světel a bez brzd.. kdo nebude mít toto smí jen na cyklostezky, řídíči mají povinnosti, proč ne cyklisté kterých přibývá

ML
Milan Liška
28. 4. 2026

Nesmysl, podle zákona je možné ciklistu předjet přes plnou čáru i dvojitou, ale nesmí ohrozit vozidla v protisměru. Chtělo by se dovzdělat než něco napíšete.

JZ
Jan Z.
29. 4. 2026

‚Zároveň je ale důležité, aby také cyklisté dodržovali pravidla silničního provozu a pohybovali se po komunikacích bezpečně,“ uvedl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Ano, základní školení o znalosti pravidel silničního provozu by většině cyklistů prospělo. Spousta jich nemá řidičák, takže jejich chování není vždy jen kvůli bezohlednosti, ale spíš neznalosti. Certifikát ze školení, že prospěl a může na silnici první třídy, registrační značka nebo narovnání pokut či odebrání ŘP (pokud má) stejně jako u řidičů by možná mnohé cyklisty odnaučila bezohlednosti. Jsme přece všichni účastníky silničního provozu.

JV
Jaroslav Vedlik
29. 4. 2026

to auto co předjiždi cyklistu neni podle poznavaci značky čech.😃

JN
Jarek Nohavica
30. 4. 2026

Mohou cyklisté legálně jet vedle sebe? Ne. Podle § 57 odst. 3 zákona o silničním provozu musí cyklisté jet jednotlivě za sebou. Výjimkou jsou pouze cyklistické a sdílené zóny.

Takže už by to jen chtělo dávat cyklistům stejně vysoké nebo vyšší pokuty jako jsou ty pro řidiče.

JF
Jakub Formát
30. 4. 2026

Koukám že mi řidiči máme vůči těmhle vším plno povinností,pomalu bychom přicházeli kvůli nim o řidičáky ale oni….??!?
Jezdí kde nemají,na přechod pro chodce klidně vjedou a vynutí si zastavení vozidel a o tom že jezdí nalití jak carští mužíci ani nemluvě.
To je ale v pořádku,to se ví ale nic se s tím neděje.

J
Ja
1. 5. 2026

V zákazu předjíždění smím předjet motorové vozidlo, konkrétně motocykl bez postranního vozíku. Upravte si to.

JZ
Jh Zednici
1. 5. 2026

chci se zeptat co tam ti cyklisti dělají.

Miroslav Štefan
1. 5. 2026

A co kdyby nějaký legislativec doplnil silniční zákon o to, že tam kde je cyklostezka, je cyklista povinnen tuto stezku použít. A koliknych jich ze silnic ubylo

ZH
Zdeněk Havlíček
2. 5. 2026

Dobrý den tak porať te jak to udělat,pokud chci dodržet odstup 2m a je plná čara ,tak pojedu za ciglistou třeba 1 km.

MD
Michal Džmuráň
2. 5. 2026

Zákon byl upraven tak, že v takovém případě může řidič přejet plnou čáru. Důvod je, aby dodržel odstup podle zákona. Jinak souhlasím s tím, že cyklista na silnici by měl být považován za řidiče se vším všudy. Při nákupu kola by měla být placena spotřební daň, jejíž výtěžek by šel na výstavbu cyklostezek.

J
Josef
2. 5. 2026

No to je jistě pravda, ale pravda také je, že většina bílých silničních car není doplněna svislou dopravní značkou zakazující předjíždění a co víc, žádná bílá čára není doplněna čarou přerušovanou v místě, kde ji přejíždět je dovoleno. Tedy takové úspory jsou hloupé a na každou takovou čáru musí být schváleny projekt dopravní policií. Tedy Doprava je první, kdo by měl takové nesrovnalosti řešit a neřeší. Kruh se uzavírá.. Dneska abys jezdil s advokátem v autě!

K
Karel
2. 5. 2026

K nadpisu – cyklista má cyklostesku která kopíruje silnici a výsledek jede kvůli své bezpečnosti mezi auty – lipno a okolí

JZ
Jaroslav Zelinka
2. 5. 2026

Stačilo by aby všichni dodržovaly silniční pravidla.

LV
Ladislav Voborský
2. 5. 2026

zhruba 2-3 roky platí že cyklistů můžeš předjet i přes plnou čáru za předpokladů že udržíš od něj boční odstup 1,5 metrů a neohroziš provoz v protisměru takhle jsem vybral odpověď při testech na profesak a chyba to nebyla

TT
Tón tom
3. 5. 2026

Dlohosáhlé příspěvky tu píšou vesměs hlupáci kteří neví ani o čem píší.

AV
Antonín Vystrčil
3. 5. 2026

nejdřív parta ,,expertů“ vymyslí odstup při předjíždění cyklistů 1,5m a teď bude postih za přejetí plné čáry při předjíždění cyklistů.V běžném provozu je to nereálné,ale nikomu to nevadí-absurdistán v akci.

Nahoru