13 aut, která změnila historii od základů (Galerie)

Na světě jsou dnes k dostání stovky modelů aut od mnoha výrobců z Ameriky, přes Evropu až po Asii. Koupit si můžete malé městské vozy, velké terénní, sportovní či pracovní. Většina nabízených modelů se ale navzájem podobá jako vejce vejci a nepřináší nic nového. Vozy našeho výběru však patřily k těm, které doslova měnily automobilovou historii.
Ford T
Ford Model T nebyl prvním vyráběným automobilem. Tím byl německý Benz Patent Motorwagen. Ford však přišel s prvním vozem, který se vyráběl sériově na výrobní lince. To mělo takový převratný efekt, že si ho mohla poprvé v životě dovolit i střední třída. Jde tak o první masově prodávaný vůz vůbec.

Zdroj: Ford
Citroën Traction Avant
Francouzský vůz Citroën Traction Avant patřil ve své době k nejvíce inovativním modelům. Nabízel pohon předních kol, převratný design, který se už podobá dnešním vozům a hydraulické brzdy. Vyráběl se více než 20 let.

Zdroj: Stellantis
Volkswagen Brouk
Pokud Ford T motorizoval Spojené státy americké, tak stejnou úlohu zvládl Brouk v Evropě. Bylo to první obyčejné a hlavně levné auto, které se dalo na starém kontinentu pořídit. O jeho slávě svědčí skutečnost, že se vyráběl více než 60 let.

Zdroj: Volkswagen
Citroën 2 CV
Možná, že jste o Citroënu 2 CV neslyšeli, ale pravděpodobně znáte její přezdívku “kachna”. Tento vůz byl obdobou Volkswagenu Brouk, tedy velmi jednoduchý a dostupný vůz, který si Francouzi doslova zamilovali. Vyráběl se přes 40 let.

Zdroj: Stellantis
Ford Mustang
Ford Mustang zná nejspíš každý. Jde o legendární americký vůz, který v 60. letech 20. století definoval svou vlastní kategorii muscle car a v modernizovaných generacích se vyrábí dodnes.

Zdroj: Ford
Fiat 500
Maličký Fiat 500 je dalším autem, které bylo záměrně jednoduché, levné a dostupné co největšímu počtu zákazníků. Pětistovka je ikonické vozítko, které donutilo přesednout běžné Italy ze skútru do auta. Vyrábí se dodnes, poslední verze už ovšem disponuje výhradně elektrickým pohonem.

Zdroj: Fiat
Mercedes-Benz 300 SL
Mercedes-Benz 300 SL s příznačnou přezdívkou Gullwing byl první sportovní automobil, který byl ovšem určen i pro cestování na běžných silnicích. Svou ikonickou přezdívku dostal podle dveří, které připomínají racčí křídla, protože se otevírají nahoru.

Zdroj: Mercedes
Porsche 911
Porsche 911 je dodnes synonymem pro rychlé sportovní auto na každodenní ježdění. Jeho design patří možná k těm vůbec nejvíce ikonickým, protože se dodnes prakticky vůbec nezměnil.

Zdroj: Porsche
Volkswagen Golf
Volkswagen Gold byl duševním nástupcem legendárního modelu Brouk a stal se neméně slavným. Dodnes se totiž prodává už ve své 8. generaci a stále patří, především v Evropě, ke stálicím střední třídy. Lze mluvit o tom, že Gold definoval tvar karoserie hatchback, který je populární dodnes.

Zdroj: Volkswagen
Jeep Cherokee
Jeep Cherokee je další klasika, která se v modernizovaných verzích vyrábí dodnes. Málokdo ví, že Jeep vlastně založil kategorii SUV v 80. letech. I předtím jezdilo mnoho terénních aut, ale teprve model Cherokee byl první terénní vůz pohodlně použitelný i mimo nezpevněné cesty.

Zdroj: Jeep
Toyota Prius
Toyota Prius je nenápadný model této japonské automobilky, ale stála u zrodu zásadní změny automobilového průmyslu – elektrifikace. Prius byl totiž prvním sériově vyráběným hybridním modelem, který kladl důraz na ekologii.

Zdroj: Toyota
Bugatti Veyron
Super sportovní vůz Bugatti Veyron se navždy zapsal do historie motoristického světa, jako první sériově vyráběné auto s výkonem nad 1 000 koní. Zároveň se jedná o symbol znovuzrození této legendární francouzské značky.

Zdroj: Bugatti
Tesla Model S
Tesla Model S se ve své první verzi stále prodává a je nutné přiznat, že za roky své produkce už možná trošku zestárla. Patří jí však jedno prvenství. Stála u zrodu rozšíření elektromobility po celém světě a definovala, kam se nyní automobilismus směřuje.

Zdroj: Tesla
Rubriky
Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti
Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.