Menu

Čínské elektromobily útočí na český trh: Ušetřit 100tisíce se nemusí vyplatit

Čínské elektromobily útočí na český trh: Ušetřit 100tisíce se nemusí vyplatit
Zdroj: Dongfeng, Ilustrace: Arecenze

Ještě před nějakými deseti lety byly považovány automobily z Číny za něco nepředstavitelného. Nikoho by asi nenapadlo, že se budou prodávat v Evropě a hlavně, že si je taky někdo koupí. To se ale mění a může za to především nástup elektromobility. Čínské automobilky se totiž rozhodli, že se nebudou pokoušet bojovat se světovou konkurencí na poli spalovacích motorů.

S předstihem se tak pustili do vývoje elektrických vozů. A nutno přiznat, že nyní mají v tomto směru náskok doslova před celým světem. Dokážou tak vyrábět elektromobily se slušnými parametry, které ovšem často stojí zlomek toho, co nabízí konkurence. V čem je ale háček?

Diskutabilní kvalita zpracování

Je nutné přiznat, že čínské automobilky udělaly za několik málo posledních let velmi velký pokrok v kvalitě zpracování. Zejména my v Evropě jsme však stále zvyklí na jinou úroveň. Netýká se to samozřejmě drahých a prémiových vozů za miliony, ale především u levnějších elektromobilů je horší kvalita zpracování znát.

V interiérech tak často najdeme tvrdé a lacině vyhlížející plasty. Výjimkou není ani specifický zápach v kabině, který si mnozí pamětníci mohou pamatovat ještě z korejských vozů v 90. letech. Často lze narazit i na nepochopitelné ústupky ve výbavě, jako je například nemožnost sklopit zadní sedačky nebo absence bluetooth handsfree.

Čínský elektromobil BYD Seagull má stát méně než Dacia Spring (Zdroj: BYD)

Malá servisní síť

U evropských, amerických, japonských a korejských automobilek jsme zvyklí na velmi širokou síť prodejen a servisů. Najdeme je většinou v každém krajském městě. To zdaleka ještě neplatí pro čínské automobilky, na které většinou narazíme jen ve větších městech. Může to být překážkou především v případě, že musíte s vozem navštívit servis. Taková návštěva se pak lehce může změnit na celodenní výlet.

Nedostatek náhradních dílů

S předchozím bodem se pojí i nedostatek náhradních dílů. Pokud budete muset s čínským elektromobilem řešit servis, tak vám nezbyde nic jiného než návštěva toho autorizovaného. I ty se ovšem potýkají s nedostatkem náhradních dílů a každá maličkost se musí objednávat z domovské Číny. Může za to skutečnost, že na českém trhu je stále velmi malý počet čínských aut a pro výrobce nemá zatím smysl držet skladové zásoby na našem trhu.

Zeekr 001 patří mezi prémiové elektromobily s cenou vysoko nad milionem korun (Zdroj: Zeekr)

Problémy s pojištěním

Na zásadní problém můžete narazit, když si budete chtít svůj čínský elektromobil pojistit. Pojistit lze samozřejmě vše a samotná pojišťovna nejspíše nebude mít problém vám čínský vůz pojistit, ale jde o to za jakou cenu. Zejména kvůli výše zmíněné horší dostupnosti náhradních dílů a drahým opravám si pojišťovny často stanovují mnohem vyšší cenu pojištění než u srovnatelných evropských vozů.

 

Rubriky

#Arecenze

Pro nejnovější informace sledujte také naše sociální sítě

Mohlo by vás zajímat

Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti

Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.

Zapojte se do diskuze

Odeslat

Zveřejňujeme každý slušný a přínosný komentář.