Menu

Hlavolam pro řidiče: 60 % Čechů tuto situaci nezvládne, přitom hrozí vysoké pokuty a 4 trestné body

Hlavolam pro řidiče: 60 % Čechů tuto situaci nezvládne, přitom hrozí vysoké pokuty a 4 trestné bodyFoto: Arecenze.cz, vytvořeno umělou inteligencí, Canva
Dokážete určit, ve kterém pořadí mají auta správně projet?

Křižovatky bývají pro mnoho zkušených řidičů pohodovou rutinou, kterou zvládají bez větších obtíží. Mnozí si myslí, že komplikace mohou nastat maximálně při průjezdu víceproudou komunikací křižovanou tramvají, kterou navíc řídí policista. Taková skutečnost je samozřejmě náročná, ale my jsme si pro vás připravili jednou zdánlivě nevinnou dopravní situaci, která na první pohled nevypadá nijak složitě. Opak je však pravdou a na této křižovatce, kterou autoškoly velmi často používají jako chyták, podle průzkumů „vybouchne“ minimálně každý druhý český řidič!

Křižovatka, která zmate i mazáky

Podívejte se pozorně na následující křižovatku. Na první pohled jde o běžnou křižovatku ve tvaru „T“. Pro upřesnění, situace vypadá takto:

  • Zelené auto jede rovně.
  • Modré auto odbočuje vlevo.
  • Červené auto odbočuje vlevo.

Všichni účastníci přijíždějí na neznačenou křižovatku bez dopravního značení, tedy platí zde pravidlo pravé ruky. Řidiči tak musí dát přednost vozidlům přijíždějícím zprava. Zákon o silničním provozu č. 361/2000 Sb. § 22 uvádí:

  • „Nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava.“

Současně zákon v paragrafu § 21 dodává:

  • „Řidič odbočující vlevo musí dát přednost v jízdě protijedoucím motorovým i nemotorovým vozidlům, jezdcům na zvířeti, protijdoucím organizovaným útvarům chodců a průvodcům hnaných zvířat se zvířaty, tramvajím jedoucím v obou směrech a vozidlům jedoucím ve vyhrazeném jízdním pruhu, pro něž je tento jízdní pruh vyhrazen, a cyklistům jedoucím v jízdním pruhu pro cyklisty.”

Z toho vyplývá, že každé z aut musí dát přednost jinému. Zdánlivě to tedy může vypadat jako patová situace. Přesto však existuje jedno správné řešení.

Foto: Arecenze.cz, vytvořeno umělou inteligencí

Bez dopravního značení může tato křižovatka vyvolat velké zmatky.

Jedno správné řešení, které většina nezná

Autoškoly nechávají své žáky tuto křižovatku řešit již při prvních lekcích. Řidiči z provozu však někdy mohou mít jiný pohled a návyky, které jsou se správným řešením v rozporu. Jak tedy správně vyřešit danou situaci? Podívejme se na to krok za krokem:

  1. Jako první najíždí do křižovatky červené auto, protože modré auto mu musí dát přednost. Červené auto si najede přibližně na úroveň modrého auta.
  2. Tímto manévrem zaniká povinnost modrého auta dávat přednost zprava – po jeho pravé straně už nikdo není, protože červené auto stojí před ním.
  3. Modré auto tedy projíždí jako první.
  4. Zelené auto pokračuje jako druhé, protože pro červené platí povinnost dát přednost protijedoucím vozidlům při odbočování vlevo.
  5. Jako poslední opouští křižovatku červené auto.

 

Je třeba zdůraznit, že toto řešení je ve své podstatě teoretické a odpovídá předepsaným pravidlům. V reálném provozu by situace pravděpodobně dopadla jinak – řidiči by se nejspíše domluvili gesty či pokyny. Řádný postup však vypadá právě takto.

Na detailní provedení řešení se můžete podívat ještě v následujícím videu: 

Video: Youtube.com, Přednost zprava (pravidlo pravé ruky) na křižovatce typu T, Bezpečné cesty

Více než polovina řidičů netuší správné řešení

Pokud jste nad správným řešením váhali nebo odpověděli špatně, není to žádná ostuda. Podle průzkumu tuto situaci správně nevyřeší až 60 % českých motoristů. Není se čemu divit, v běžném provozu se s takovou neoznačenou křižovatkou setkáte jen málo kdy. Většina křižovatek ve tvaru “T” a “X” je totiž označena dopravním značením, které jasně ukazuje přednost. Díky tomu se řidiči většinou nemusí spoléhat pouze na pravidlo pravé ruky. (Zdroj: Autorevue.cz)

Překvapivě těžká otázka

Že situace zmete kromě začátečníků také ostřílené řidiče potvrzuje i lektor autoškoly Jiří Macháček:
„Spoustu lidí zmate přerušovaná čára, nebo si myslí, že zde má přednost úplně každý, takže tvrdí, že z křižovatky odjede jako první ten, kdo do ní přijel první. Přestože to zní logicky a třeba v Americe jsou křižovatky, kde se takto jezdí, naprosto běžné, v Evropě platí pravidlo pravé ruky. Řešení zde samozřejmě existuje a je jen jedno.“ (Zdroj: TN.cz)

Foto: Arecenze.cz, vytvořeno umělou inteligencí

Tento typ křižovatky je oblíbeným chytákem v autoškolách.

Neznalost, která se nevyplácí

A jaké sankce hrozí za chybný průjezd této křižovatky? Nedání přednosti zprava není drobnou chybou, kterou lze přehlédnout mávnutím ruky. Jedná se o závažný dopravní přestupek, za který řidiči hrozí nejen finanční postih, ale i trestné body.

Pokud na křižovatce nedáte přednost zprava, můžete dostat tyto sankce:

Řešení přestupku Pokuta Body Zákaz řízení
Na místě (bloková pokuta) až 2 500 Kč 4 body ne
Ve správním řízení 2 500–5 000 Kč 4 body až 6 měsíců (při opakovaném přestupku)

Nejhorší scénář může nastat v případě kolize či dopravní nehody. V takovém případě vám kromě pokuty hrozí i odebrání řidičského oprávnění. V případě závažné újmy na zdraví může viník čelit také trestní odpovědnosti. Neznalost pravidel neomlouvá. Proto se vyplatí podobné situace nepodceňovat, i na první pohled banální chyba může mít nepříjemné a dlouhodobé následky.

Zdroje: 

  • https://tn.nova.cz/auto/clanek/354844-kdo-projede-krizovatkou-jako-prvni-tady-je-spravne-reseni
  • https://techsvet.cz/technologie/hadanka-ktere-auto-vyjde-z-krizovatky-jako-prvni-tento-obtizny-pripad-nevyresi-90-ceskych-ridicu/alzbetastankova/
  • https://www.autorevue.cz/prednost-v-jizde-zprava
  • https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361

Pozor, pozor: Právě probíhá soutěž o hodnotný balíček produktů Xiaomi – Chytré hodinky, sluchátka a náramek.

Zaujal vás tento článek? Přidejte si arecenze na svoji homepage Seznam.cz, ať vám naše novinky neuniknou – stačí kliknout zde a potvrdit.


Vybíráme spotřebitelské video týdne:

Máslo extrémně zdražuje: Podle poslanců producenti zneužívají situace

Rubriky

Diskuze Diskuze (158)
Google News Sledujte nás v Google zprávách

Mohlo by vás zajímat

Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti

Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi.
Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email dotazy@arecenze.cz

Podle přepisů je popsané řešení správné. Jenže… bude asi bezpečnější nechat dokončit odbočení červeného vozu a sice z toho důvodu, že když odbočuji vlevo v modrém autě, tak musím míjet červené vozidlo zprava a to opravdu zavání kolizí více, než když si červené auto najede do křižovatky a já v modrém vozidle jej budu májet za jeho zádí. Zelené auto je pak poslední, kdo pojede

Ji5í Strašek

…a který odborník na dopravu tam namaloval vodorovné dopravní značení??

Fa Zik

Co to je za definice – červené auto si najede přibližně na úroeň modrého. Kdo určí ,že už není jako první z prava?

Hradil

Já bych nechala projet, jako první zelené, protože jede rovně a pak červené a poslední modré. Ovšem nejlepší řešení je se domluvit.

Andrea Zálišová

toto je trošku nedorešené. někdo zapomněl že na cestách jsou i větší auta co se bude dít jak červené auto bude kamion a nebo autobus toho budu odjíždět jako kde ??

Fil kren

V praxi to nejde takhle delat.Takhle to muze fungovat jen na videu.Co si budem vykladat.

Hradil

praxe hovoří zcela jinak a kdo nedává pozor bourá – dávám přednost intuici, pozornosti a víceméně domluvě s opatrností

Vladimír

za mě všichni mají někoho v pravo,ale červený který má přijít na řadu první,je blokován zeleným neboť kterému je povinen dát přednost.až to udělá,mohou si hrát klucí na pravou ruku,budou na to mít času a prostoru dost.
navíc zelený neodbocuje v levo a křižovatka nemá tvar kříže.. takže teorii o najizdejicich vozidlech si můžou experti……však víte

Láďa Koudelka

Červené by mělo projet jako první, ale celou křižovatkou. Protože jak zastaví zablokuje to, další neprojede a je to průšvih. Co kdyby to byl náklaďák. Nevidím důvod proč by nemělo dokončit jízdu a pouštět další auta. Kdo to vymyslel, ten nemyslel a nebo nikdy takovou křižovatkou nejel.

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

A co když bude červené auto kamion? 🤣

Pavel Malát

Správce komunikace má povinnost takové dopravní úseky vyřešit odpovídajícím dopravním značením. A tečka, konec diskuze.

jarda

No, v reálu nemáme tak široké cesty, aby se vešly dvě auta do jednoho pruhu, ty pidiautíčka ve videu mě rozesmávají. (manévr modrého auta). Řídím denně 15 let bez pokuty a škrábanců. Za mě, pokud bych jel v červeném, pokynem ruky bych pustil před sebe modrého, ať ztams vypadne. Logika, nic víc.

Josef Trela

Video super, ale v reálném životě nemožné:( Protože řidič červeného auta nikdy nezastaví tak aby neblokovalo modré auto. Takže zde nezbývá než dát přednost všem a v klidu pak projet.

Radek Kemza

je to z praxe nesmysl co kdyby to modré auto byl kamion? už vidím jak se motá kolem toho červeného až mu sedre kůži

Ladislav Papučík

modrý, zelený, červený. Jasná křižovatka. Článek jsem nečetl, tak nevím, co tam řešíte. Kdo to neví, měl by vrátit řidičák.

Jaroslav Král

To vymyslel blbec nic víc ktomu dodávat nemusíme takhle nikdo nejezdi

lada

to je pěkná komína. přece když auto přijíždějící zpráva popojede do křižovatky tak to do něj můžu nakoupit? pořád je to auto co jede zpráva. za mě by mělo projet prvně vozidlo jedoucí rovně, protože je jasné že nikdo jiný jet nemůže.

Marek

Z pozice řidiče modrého vozu bych to řešil elegantní defenzívou – necpal bych se do té křižovatky. Nechám ty dva, oni to SPRÁVNĚ vyřeší jako jednoduchou situaci dvou vozidel. Moje zkušenost s neznačenými křižovatkami je beztak taková, že situaci 3 vozů by „vyřešil“ z nás tří ten největší hulvát! Prostě tak, že by nasupeně projel jako první bez ohledu na to, ze které strany by přijel.

Stanislav Valenda

… názorný příklad za co jsou placeni úředníci kteří toto vymyslí a poslanci kteří to schválí, myslím si že zadarmo drahý

karel.mojmir

Prominte, ale to je typicky patova situace, kde se ti ridici musi domluvit pohledem, posunky atd. Reseni s cervenym autem je nesmysl, protoze je to porad auto prijizdejici zprava, ktere nema uprostred krizovatky co delat, protoze je evidentni, ze nemuze bezpecne dokoncit odboceni, protoze dava prednost protijedoucimu vozidlu. V popsane situaci, by cervene vozidlo vyblokovalo modre, takze by jel prvni zeleny, protoze cerveny stoji uprostred krizovatky a modry kvuli tomu nemuze odbocit.
Z pohledu zakona je to ale typicky patova situace.

Karel

právě proto jsou tu policisté , aby určili křižovatku za matoucí a dali tam značku . Jenže oni radši na každý patník dají omezení rychlosti na 30

michal

Obávám se, že pokud červené vjede do křižovatky, pak to modré nebude mít kudy projet a tím zablokuje i to zelené. To vůbec neuvažuji o situaci, kdy to červené je autobus.

J V

Celý článek je absolutní nesmysl a naprosto špatně interpretované znění zákonů autorem. Zveřejňování podobných článků ba se mělo rovnat obecnému ohrožení! Ano, paragraf 21 nařizuje dát přednost protijedoucím vozidlům, ale nikoli v křižovatce, na které není vyznačená přednost v jízdě!!! Ne, naše zákony nejsou tak stupidní, jak zde zaznělo v některých komentářích, to jen někteří autoři jsou hnáni touhou zveřejňovat senzační objevy! Takže řidiči – zapomeňte prosím vás co nejrachleji na tento blábol a řiďte se tím, co vás naučili v autoškole při řešení křižovatek bez přednosti v jízdě! Takže Zelený dává přednost modrému, modrý červenému, takže průjezd bude v pořadí červený – modrý – zelený!!! Čistě logicky si představte, kam povede autorovo geniální řešení: červený vjede do křižovatky, čímž zablokuje vyjíždějícího modrého a ten opět zablokuje zeleného. Skončíme tím, že na sebe začneme trobit a vztekat se, a to jen díky tomu, že nějaký autor chtěl být rádoby dopravním expertem!

Martin Vodák

Červené auto se dle experta na dopravní křižovatku rozjede a dojede na úroveň modrého auta. To v tu chvíli přestane mít to červené auto po pravé ruce a tudíž projede křižovatku jako první. Podle této logiky, když tedy vjede modré auto před to zelené, tak to v tu chvíli přestane mít to modré po své pravé straně a může se tedy rozjet….🤦‍♂️🤦‍♂️🙏. V tom vysvětlení mi nějak chybí logika…..

jari bi kuri

jediná správná odpověď je od pana Vodáka, vážení řidiči a řidičky prohlídněte si situaci křižovatky – obou obrázků. Je zde zcela patrné a jasné, že šířka vozovky jednoho jízdního pruhu nepřekračuje šířku 3,5metru. Kam by tedy mělo jet modré auto, maximálně ucpe křižovatku tím, že vjede někam, kam se nevejde. Jestli se takto nyní vyučují pravidla, tak se trochu bojím. Tento článek je zcela matoucí. Všem řidičům pevné nervy.

Richard Resl

přesně tato situace se řešila už v autoškole v roce 1997, jen měla tvar kříže, kde bylo více místa. Dle zákona je řešení správné, pokud se řidiči nedohodnou jinak. Co se týče velkých vozidel, tak tam musí řidič přihlédnout k rozměrům vozu, což je v silničních pravidlech také jasně napsáno. Takže je potřeba se nejdříve se silničním zákonem seznámit, pochopit ho a potom druhé poučovat, jak tuto nebo i jiné situace řešit…

Jan Neuwirth

Podle mě by první mělo jet červené auto, protože zelené nemůže jet kvůli modrému a modré kvůli červenému. V článku popsané řešení je podle mě v rozporu se zákonem, protože i když si červené najede do pozice před modré, tak se stále jedná o vozidlo „přijíždějící zprava“. Zatímco nedává logiku, aby červené auto dávalo přednost zelenému, které stejně nemůže jet kvůli modrému.

Petr Švec

A co když pojedou dvě limuzíny a kamion, navíc může být silnice úzká tak se tam třeba ani nemusí vejít aby ho objel . Nebo se potkají 3 autobusy a další auta začnou přijíždět a zablokujou možnost auto objet 😆

Jiří Mikulica

To že jako první najede do křižovatky červené auto (na úroveň modrého), je jasné. V tom případě ale červené auto bude fyzicky bránit průjezdu křižovatkou modrému autu.

Míla Misot

Musí být dost mista aby modré projelo za červenym

Pilot

No chtěl bych vidět situaci, když místo červeného auta, tam bude kamion.
a, nebo modrého. či oba dva. pravděpodobně, by asi řešení bylo gesty a domluvou.

Jar28p

přesně mě hned napadlo, modré to červené nemůže na našich křižovatkách objet nebo tam červený takhle nenajede aby ho objel. značky řešení

boban

Přesně tak. Málokterá křižovatka v Čechách je tak velká, aby mohlo auto objet to odbočující.

Ivana Trunečková

blbost na entou, pan autor asi moc nejezdí.
je naprosto jasné, že první zmizí z této křižovatky červené auto, potom modré a nakonec zelené!

Liška

A kdyz modre zacne projizdet krizovatkou, nebude mit v urcitem momentu zase cervene prednost zprava?

Tom Bedna

Taková křižovatka je 150 m od mého bydliště. Jezdíme přesně jak je to psáno. Pokud by projel červený celou trasu-hrozí přestupek. Na našem sídlišti jsou 4 takové křižovatky.

Bohumil Slouka

Přesně tak! Záleží na velikosti křižovatky i aut v reálu pro dodržení tohoto nesmyslu by se tam nevešly!

Ervin Scholz

Myslím, že tuhle situaci předpisově nezvládne nikdo.Když má platit pravidlo pravé ruky tak bych do toho nemíchal další „podpravidlo“ o jízdě přímo nebo o odbočování…Když zprava , tak zprava.

Antonin Slavik

Podle Pravidla pravé ruky – červené, modré, zelené. Nic složitého. Autore, vrat řidičák. Banální situace každý den na neoznačenych křižovatkách např parkoviště u obchodů.

Vít FIALA

Vždyť je to hloupost, záměrně nás trolí…

člověk se zdravým rozumem musí pochopit že to nedává absolutně smysl a způsobí to více škody než užitku….

František Šindelka

naprosty souhlas!

Liška

Kde rozum kulhá i právo kulhá. Tady to někdo už řekl, když z prava, tak z prava.

Rudolf Weigl

Pravidlo platné co se u nás jezdí vpravo. Staří fírové učili toto pravidlo jednoduchým způsobem. Červené čuchne do křižovatky,ale nechá volný prostor na projetí modrému a dál už je to jasné. Pokud je křižovatka malá nenajíždí ale dá pokyn modrému. Žádné mám větší auto tak jedu a nebo myslím, že je to kravina, tak si dělám co chci. Za 55let za volantem to nikdy nebylo jinak. Šťastnou cestu.

Petr Rajský

Dle předpisů se možná takhle křižovatka řeší. Prakticky při šířce pruhu 3m už modré auto nepodjede červené a zůstalo by v křižovatce. A pokud bude modré auto kamion tak už vůbec neprojede. Takže z mé praktické zkušenosti někdo blikne a počká až ostatní odjedou. Jednoduše řešením slušnost.

Vladimír Sieber

V autoškole to takto vykládaji. Ovšem prakticky to je neproveditelné. Vždy to řeším tak, že se srozumitelně vzdávám přednosti.

Lada

Taky mi to přijde jako hrozná blbost, klidně může být jak červené tak modré auto kamion, co potom?
volat policii ať pošle regulovčíka, který na místě upraví provoz, aby bylo možné projet.

Renda

přesně

Risťa

Stačí aby za červeným autem jelo další a další auto a modré už neprojede, takže řešení je takové, že žijí spolu šťastně a stojí tam do dnes 😁

Yuri

uvedené řešení je nesmysl a nezákonné… tím, že auto najede do křižovatky, stále je vozidlem přijíždějícím zprava… řidiči se musí domluvit…

Pavel Norek

Řešení, jak je uvedeno na videu je nezákonné . Nedoporučuji to tak udělat, jak je uvedeno na videu !
Řidiči se musí domluvit, jeden se musí vzdát přednosti v jízdě. (ukázat rukou, gestem tomu druhému).
A to bych chtěl vidět, kdyby tam vjel valník, stačil by tranzit.

Kurovec

blikneš a jste v sobě, odkdy se řeší zákonem daná pravidla bliknutím?

Liška

jedine domluvou

bobik

Ja si matne vzpominam, ze v autoskole nam rikali, ze v techto pripadech ma prednost to, ktere jede rovne. Ale take je pravda, ze jsem autoskolu absolvoval na vozech Skoda 105 a Praga V3S, takze se mohlo leccos zmenit…

VS

Podle toho obrázku modré auto to červené neobjede, protože tam nevleze.
Takže blbost.

Pavel Stehlík

Já bych řekl:
1Z

3M
Proč?
Červené je nejvíc vpravo, takže je to „jeho“ křižovatka z pohledu „přednost zprava“.
Jelikož musí dát přednost zelenému, tak mu ji dá a jede tedy první zelený, pak červený a nakonec modrý.

Ale jestli je to správně netuším, každopádně to, co prezentují v článku se mi jako správné nezdá…

Marian Pilc

Dle mého názoru pojedou auta v pořadí: červené, modré, zelené.

Pavel Kazar

Naprosto s váma souhlasím. Podle mě by mělo jako první jet zelené protože jako jediné neodbočuje vlevo. Pokud odbočujete vlevo a nejste na hlavní tak je snad základní pravidlo,že dáváte vždy přednost.

Martin Kraus

Popsal jste to přesně . Ano je to tak. Ovšem i v článku to popisují stejně . Jen to , podle nich , vypadá tak, že červené podle popisu musí snad zastavit a potom teprve modré……ale ono to vyde naprosto plynule tak , jak píšete . Řekl bych , že článek to komplikuje .

Zdeněk. Šoller

Proč se to nezjednoduší? Zrušil bych pravidlo přednosti z prava a dal bych tam STOPKU, a kdo přijede na křižovatku jako první, tak má přednost. V USA to mají vychytaný- funguje to. Možná u obchoďáků bych to nechal stejný
😃

Redys

V okamžiku, kdy modré auto projíždí před červeným ho má vpravo! Správně by mělo najet do řižovatky jako první modré auto, pak jede zelené auto, červené auto a dokončí modré auto.

Petr Divílek

🤣
Autoškola to jistí !
Jdi vrátit ŘP !
A s pokorou řekněte na přepážce, proč vlastně vracíte ŘP ! neumím křižovatky bez svislého značení a neznáte přednost z prava !

Martin Martin

děsí mne, že na silnicích mohu potkat takové „řidiče“, jako pan Divílek!

Liška

Každopádně p.Divílek měl dobrou připomínku: Když si červený může pro svůj manévr odbočení vlevo najet do středu křižovatky, proč by si do středu nemohl najet i vlevoodbočující modrý?
Představte si místo křižovatky tvaru T křižovatku častějšího tvaru × kam přihrne nejprve modrý a má v tu chvíli proti sobě jen žlutýho z protisměru. Najede si doprostřed. Jenže za žlutým přisviští ještě bílý a pak ještě ten kamion, co v téhle diskuzi tak často jezdí, pročež se modrý na svým místě uprostřed chvíli zdrží a mezitím přihrne červený i zelený. Takže máme situaci jak na úvodním obrázku, akorátže modrý auti už je najetý uprostřed. S tím si teorie a paragrafy poradí jak? Kdo křižovatkou PROJEDE první?

Ignác Lorenztail

Doufám, že nejste aktivní řidič, děsím se možnosti, že bych vás někde v provozu potkal.

J V

Skvělé řešení ! A teď mi to předveďte na parkovišti u supermarketu, kde je šířka vozovky o třetinu menší a modré vozidlo nemá šanci to červené objet, protože se tam nevejde.

Jiří Nádvorník

Souhlasím, neuvěřitelná blbost. Jenže v případě nehody by se to posuzovalo podle tohoto nesmyslu, objižděním červeného modrým vozidlem by s velkou pravděpodobností došlo ke kolizi, pokud by se tam vůbec vešel.

Vladimír

Za mě bych vše řešil pravidlem pravé ruky. Kde je to dáno a řešeno lehce a logicky. Nerozumím vyjádření, že se červené vozidlo posunulo na střed křižovatky a tím pádem modré muže jet. Správně popsaný postup na křižovatce je složitý pro začínající řidiče a zkušeným řidičům jde proti logice a je to jako se drbat levou rukou za pravým uchem.

Tomáš Marný

no jak většina nesmyslu v česku.

Tomas Rusnok

Jak může modré auto projet první, když píšete že před ním stojí červené?

Tomáš Hegr

Na videu to je vidět, ale v reálu neproveditelné. Leda by to nebyla auta, ale motorky. A stát tam kamión….. 🙂 ani chodník by nestačil….

Rosťa

Tady se to neřeší jak to bude fyzicky, ale podle předpisů… 🙂

gcpepino

souhlasím asi ho musi zadem vzít

Jonny

Tady nejde jen o řidiče vozidel ,ale i o účastníky provozu -cyklisty.
Taky cyklistům není jasné , že přechod pro chodce je pro chodce a cyklista musí sesednout z kola a přejít pěšky.
Tato školení z obrázky , či videa i s textem uveřejňujte taky.
Když na přechod vjede znenadání cyklista nelze ani zareagovat.

Vladimír Vaněk

Přesně tak je to den co den katastrofa

Matej

Se mi stalo – ve městě, na čtyřproudé vozovce v protisměru ve vnějším pruhu jel cyklista, přijel k přechodu a prostě na něm zabočil doleva, já ho měl pár metrů před autem.

Petr

„cyklistům není jasné , že přechod pro chodce je pro chodce“
… a motorkářům není jasné, že to červené pole s piktogramem JÍZDNÍHO KOLA u semaforu NENÍ PRO NĚ, ALE PRO CYKLISTY.

Petr S.

Cyklista NEMUSÍ sesednout z kola na přechodu pro chodce. Jen ztrácí práva chodce a nesmí ohrozit nebo omezit ostatní účastníky provozu.

Roman Šlapák

Zdravím, u nás jsou silnice tak úzké, že tenhle postup s najetím do křižovatky není reálný.
To červené vozidlo totiž nikdo neobjede, možná tak na kole. Správný postup by vedl k ucpání křižovatky. To je výhodnější couvnout z křižovatky a zbylé řidiče pustit. Tak to je nejrychlejší.
To nemluvím o tom, že by za řidičem červeného vozidla jelo další vozidlo, už to by ucpalo křižovatku stejně, jako kdyby přijely tranzity, nebo nákladní vozidla. Oslavany, ulice Sadová a Školní.

Tomáš Sigmund

Řešením by bylo pravidlo : První pojede ten který by odbočoval vpravo ( nikomu nekříží cestu), pak ten který jede přímo (přímý směr uvolní možná křížení při odbočování), a nakonec ti co odbočují vlevo s pravidlem přednosti pro vozidlo přijíždějícím zpráva

Vladimír Skála

Ještě existuje pravidlo o bezpečném průjezdu křižovatkou. Nesmíte ohrozit ani omezit ostatní. Takže nemůžete- li křižovatku bezpečně projet, nesmíte do ní vjíždět. Častý omyl na křižovatkách se semaforem.

Jaroslav Bachan

Ne každá silnice vyhovuje tomu aby tam bylo takového prostoru na výhybné, úhebné manévry.

MICHAL SKLENÁŘ

Tady je vidět kdo pravidla silničního provozu tvoří. Na teoretickém příkladu je to fajn, jsou jen tato tři auta, ale : už samo „objíždění“ červeného auta modrým bývá zpravidla manévr, ze kterého se zježí chlupy každému normálnímu řidiči, natož když v reálu „za červeným“ jedou další vozidla a to už je křižovatka bloklá na několik hodin. Přitom by stačilo, aby pravidlo pravé ruky platilo až do úplného opuštění vozidla s předností z křižovatky.

Petr Torma

Stačilo by, aby zákon rozlišoval protijedoucí a „protistojící“ vozidlo. Pak by jelo logicky jako první auto červené, neboť zelené musí stát a nijak ho tak nemůže ani ohrozit a ani omezit. Ale to by tvůrce zákona u toho musel myslet.

RoKo

No znam spoustu takovejcj krozovatek, kam se 2 auta vedle sebe nevejdou,takze zminovane reseni znamena maximalne odrenej bok a ucpanou krizovatku.

David Petrzilka

Ve skutečnosti je vždy silnice rozlišena dopravními značkami.

Miroslav

pravidlo pravej ruky je sice fasa, ale najlepsie by bolo nechat prejst zelene, potom prejde cervene a nakoniec modre.
A uplne super by tam bolo dat znacku!

red

Není. Bydlím od takové křižovatky 50 m.

Václav

Kdo vymyslel tu třetí variantu je …… na uší cestě se tam udělá zmatek a přijde havárie. To modré auto se tam nevejde.

Mojek

V praxi je splnění tohoto postupu problematické, protože jsou to často úzké komunikace. Nebo stačí, aby mělo červené auto za sebou vlek. Pak se dle mého názoru uplatní pravidlo o zákazu vjetí do křižovatky, pokud ji nemůžu opustit. Takže to často dopadá tak, že sice červené najede, ale modré nemá šanci křižovatku projet, tak jede zelené a modré nakonec.

Jiří Schwarz

Ten článek je fantasmagorie. Postup je jen pravidlo dej přednost zprava: červené, modré a na konec zelené. Jinak je z toho nehoda. A pokud tam přijede blondýna ve velkém SUV, tak dá preventivně přednost všem a to z mobilem před sebou.

Jan Kvítek

pravidlo PRAVÉ RUKY!!! Na co existuje?

Vladimír Tvrdoň

A když se řidiči domluví jako slušní lidé proti pravidlům, dostanou taky pokutu?

Martin Staněk

První červené auto, protože z prava není silnice a tudíž nic nemůže z prava přijíždět. Pak modré, protože z prava už má volno a nakonec zelené. Jak jednoduché a přesně podle pravidla pravé ruky.

Jan Poledník

může vůbec červené vjet do křižovatky, když nemůže pokračovat?

Spravedlivý

Celá ta teorie je hovadina, prostě takhle do křižovatky nikdy nikdo nenajede, a už vůbec aby ho někdo objížděl. Prostě pojede červený pokud mu to to zelený dovolí. V praxi ale rychlejší vyhrává.

Jiří Kučera

Než to modré bude šaškovat s objížděním červeného a zelené bude muset čekat na dokončení tohoto manévru, tak červené odbočí a udělá modrému prostor.
Nedej Bože aby těch červených bylo za sebou pět a chudák modrý by je musel objet všechny!!! :-DDD

Mls Vanasek

Bohužel, zapomínáte, že mezi zeleným a červeným platí pravidlo pro odbočení vlevo, což je správný výklad a dále je popsáno správně. Ve skutečnosti k takové situaci jak je popsáno je vcelku nelogické projet.

Karel Vrána

Sice se středovým ostrůvkem, ale podobná křižovatka, bez vyznačení přednosti je na silnici 283 na křížení se silnicí 289 v katastru obce Bořkov u Semil. Ta dává nevyježděným řidičům z jiných krajů při rozhodování o přednosti řádně „zabrat“. Zvlášť těm odbočujícím vlevo.

Josef Šmíd

Pravidlo pravé ruky !

Bobr

Tyto a všeobecně všechny křižovatky, kde může nastat taková situace by měly být povinně osazeny značkami P2 a P4.

Vladimír N.

Zajímavé, že jsem takhle řešenou přednost ještě neviděl a to jezdím denně 40 roků.

Skoták

Udělejte si výlet do Ostravy. Ulice Františka Formana.:-)

Václav

Jedna věc je zákon … podle mne v tomto případě zcela špatný … a druhou věcí je praxe.

V každodenním životě to nakonec většinou dopadne tak, že červené auto najede do křižovatky a jelikož zelené auto stojí na hranici křižovatky a nikam nejede (nesmí), tak červené auto rychle odbočí do leva a projede (zelené auto nemůže nijak ohrozit, musí stát a nepohnout se) a je hotovo !!!

Nechápu, který předkladatel zákona považuje stojící auto za auto protijedoucí (když vůbec nejede a ani nesmí)? viz „„Řidič odbočující vlevo musí dát přednost v jízdě protijedoucím motorovým i nemotorovým vozidlům, …“. To je funkční jen při odbočování doleva, kdy jedou jen dvě auta, a to červené a zelené (skutečně projíždějící). Prostě chyba systému.

Naprostý souhlas s tímto komentářem! To co mate na silnici i zkušené mazáky nejsou většinou dopravní předpisy a řešení přednosti na křižovatce, ale podobně články jako tento, který popisuje jak správně projet diskutovanou křižovatku. Takové články raději již nikdy více.

Vladimír Vitula

Tak praxe pokud bych řídil červené auto.

Červené si najede co nejvíce dopředu a doleva, tím logicky zabrání projetí modrému které by mělo mít přednost, takže zelený vidí že kdyby mu dal přednost všichni by stály, takže projede křižovatku rovně. Poté červený dokončí odbočování vlevo a nakonec projede prďola v modrým.

Pavel Hrčiak

a já kdybych řídil modré, se v okamžiku kdy se červené posune rozhodnu zařadit se za jeho zadek abych si splnil svoji povinnost dát přednost zprava.
To v praxi proveditelné je manévrem zatočit doprava a otočit se. Jenže na Vaši radu do mne přitom naboří zelený. Pěkně děkuju, teda. Nechcete jít dělat zákonodárce?

Ignác Lorenztail

A co když těch aut bude mít červený za sebou víc? V praxi přece často do křižovatky nepřijede jedno auto. A co když červený do modrého vrazi za středem křižovatky, to už se pak nejedna o nedání přednosti z prava?

Jana Marešová

Hodnotit máme dle obrázku, tak proč na obrázku červené auto stojí ještě v úhlu, kdy modré jej má po pravé straně 🙃 .. proč se máme domnívat, jak dalece popojede 😁🙈

Renata Trajerová

Tady je zcela jasné jednoduché řešení: Zelené auto dává přednost modrému, modré červenému, takže červené auto najede do křižovatky a zastaví, protože dává přednost protijedoucímu zelenému. To ale nemůže jet dřív, než modré, kterému dává přednost. Modré auto tedy vjede do křižovatky, protože červené tam už je, a pak zelené auto nemá po pravici modré auto, které je už před ním v křižovatce a vjede tedy do křižovatky taktéž. Tím pádem jsou všechna tři vozidla uprostřed křižovatky a blokují vzájemně jedno druhé. V ideálním případě pak dojedou další tři a více vozidel, načež se komunikace stává zcela neprůjezdnou. A pak v horším případě si daj do držky. V lepším se seberou a půjdou na pivo.

Jan Nenovák

Tento nesmysl je pravidelně omýlaný motoristickými servery v každé okurkové sezóně. Je to nejen neproveditelné, ale ani teoreticky to není správné. Dát přednost znamená počínat si tak, aby druhý účastník provozu nemusel náhle změnit směr či rychlost jízdy. To tento nesmyslný a neproveditelný manévr nemůže splnit ani v teoretické rovině. Je to přitom úplně stejné, jako 4 vozidla na křižovatce ve tvaru X, nemá to zákonné řešení a řidiči se musí dohodnout, kdo se přednosti vzdá.

Michal Dvořák

Toto je řešení pro absolvování testu v autoškole. Na reálné křižovatce technicky většinou neproveditelné a v případě nákladních aut (případně i s přívěsem) už je provedení podle pravidel úplný nesmysl.

Řidič

Zkusme si tu přímou silnici vytvarovat do zatáčky. Z křižovatky T je najednou Y a všechna tři vozidla jsou na tom stejně, každé dává přednost zprava a odbočuje vlevo. Tudíž řešením je domluva řidičů. Protože křižovatka T je krajním případem křižovatky Y, měla by i zde platit dohoda. Řešení s objížděním jiného vozidla je nesmysl.

Pavel Opl

Celé je to nesmysl. Hlavní silnice je JASNĚ vidět nekončící přerušovanou čarou a tak je evidentně vedlejší ta, co se ve tvaru T na ní napojuje. Křižovatka s nevyznačenou předností v jízdě buď nemá pozemní značení vůbec, nebo je jasně vidět, že se dává přednost zprava (bílý pruh na straně přijíždějícího vozidla tam, kde má dát přednost zprava).

Jiří Polák

Pokud červené auto najede do křižovatky a pak aktivně projíždí nebo odbočuje a ostatní řidiči musí dbát na to, aby nenarušili jeho jízdu. Jinými slovy, řidič, který je již na křižovatce a pokračuje v jízdě, má faktickou přednost, protože ostatní řidiči mají povinnost přizpůsobit svou jízdu tak, aby nedošlo ke kolizi (§ 5 zákona – povinnost řídit ohleduplně a bezpečně).

Jan Dokoupil

Myslel jsem, že pojedou zelené červené modré protože první 2 jsou na hlavní. Pokud to je nějaké Tčko na parkovišti kde všichni jedou pomalu tak se většinou domluví. A hlavní je se nenabourat a né nedostat pokutu….

Patrik Husník

přednost z prava se obvykle používá u křížení silnic nižších tříd nebo úzkých ulic. Zde je popsaný postup naprosto nepoužitelný, protože se v jednom jízdním pruhu dvě auta vedle sebe nevejdou. Červené najede do křižovatky a modré ve snaze ho objet silnici kompletně zablokuje. Takovéto teoretické rady, které jsou v praxi totálně na draka si raději nechte od cesty. Jen tím zmatete řidiče bez zkušeností s každodenním ježděním autem. Osobně bych najel červeným autem do křižovatky, gesty se domluvil s protijedoucím zeleným, že můžu projet a opatrně dokončil odbočení, pak pojede už bez jakýchkoliv problémů auto modré a poslední auto zelené. Pokud to někdo v autoškole učí jinak, je to hovado.

Miloš Horák

Tato krizovatka skutecne existuje. je v Plzni u Tesca na Borskych polich hned u kruhoveho objezdu u parkoviste. Ptal jsem se cajta jak projizdet presne v tomto pripade a rikal ze ma prednost kdo driv prijede. Takze projizdet pomalu a cumet a popripade sproste gestikulovat a troubit jak je potreba.

mr. Blboň

Tak jak je to na obrázku, tak první musí projet červené, pak modré a nakonec zelené. Proč? Červené uplatní přednost vozidel přijíždějících zprava. Jako jediné tam nikoho nemá. Přijede před modré, ovšem vzhledem k šíři pruhu a velikosti křižovatky modré odbočit nemůže, protože by se tam nevešlo. Takže červenému nezbude než dokončit odbočovací manévr. Zelené jet nemůže, ten po pravé straně má modré. Po odbočení červeného projede uplatněním stejného pravidla modré, pak zelené. Teoreticky je autorova odpověď správně, prakticky by v daném případě podle obrázku uplatnit nešla.

Josef Novák

Když už tak bych to viděl spíš tak že začátek je dobře. červený si najede. Ale pak by ten modrý najel jen za červeného. projede zelený, červený a nakonec modrý. Protože to objíždění červeného auta z prava je poměrně neuskutečnitelné …

Oggi

No mělo by to být tak že si červený najede a modrý to vezme obloukem za něj. To objíždění je nereálné.

oggi

Tak nevím, co tady všichni laborují. Přednost zprava. Pro méně chápavé….zeleneý má po pravici modré, tak nemůže, modré po pravici červené, tak červené jede první…

Dan Van

Jenže červené odbočuje doleva a dává přednost protijedoucímu červenému. každý dává přednost.

Oggi

V praxi to tak je, ale podle pravidel je červené odbočující vlevo a musí dá přednost zelenému. Pak musí řidiči vystoupit a jede první, kdo vyhraje kámen nůžky nebo rozstřel. 😀

Vladimir

Jediné správné řešení je to, že právě u těchto křižovatek by se měly použít dopravní značky, které jasně definují přednosti nebo hlavní a vedlejší silnici. Je příliš mnoho křižovatek, kde to vůbec není potřeba a přesto tam značky zcela zbytečně jsou, naopak na těchto složitějších by měly být prioritně a bez výjimek. V případě užších vozovek je situace dle správného postupu zcela nereálná a už vůbec nemluvě o účasti dodávek či nákladních aut.

David Rohan

Přesně tuto situaci jsem řešil včera z pozice modrého vozidla. Jde o křižovatku v sídlišti u baráku, takže běžná, každodenní záležitost. Ze začátku jsme na sebe chvíli koukali než červené auto pochopilo, že je nejvíce vpravo a popojelo doprostřed křižovatky. Tam zastavilo, protože dávalo přednost protijedoucímu zelenému vozidlu. Nyní jsem byl na řadě já, ale jelikož bych svojí jízdou zablokoval celou křižovatku tak jsem pokynul zelenému autu, že se přednosti vzdávám, a že může projet. Je to jediné řešení v danou chvíli. Další možné řešení by bylo, kdyby pokynutím dalo zelené vozidlo najevo červenému, že má pokračovat v odbočování vlevo, a tak křižovatku vyklidit, čímž by se pro mne uvolnilo místo pro odbočení vlevo a zekené by tedy projelo jako poslední. Nemá cenu se někam cpát, bezhlavě se řídit vyhláškou, když tam evidentně není dostatek místa nebo nedejbože si přednost vynucovat.

A kdyby místo modrého do křižovatky vjížděl kamion s návěsem, tak neplatí nic a musí se dohodnout.

Zdeněk Gellrich

První pojede červené.
První projede zelené.
První má právo projet modré.

grodronos

Situace na obrázku je jiná než jak je dále napsáno v textu. Auta mají být namalována v pozici, kterou máme řešit. Modré auto nemá dle popisu šanci odjet.

Pavel Horák

Jádro problému je v nadřazenosti a podřazenosti pravidel. Jsou tu dvě : A – přednost protijedoucímu při odbočování B- přednost zprava Něco prostě musí být méně .
Moje logika : při přednosti zprava je rychlost minimální, nebo alespoň jedno vozidlo stojí. (při střetu jde jen o plechy)
Při přednosti protijedoucímu červené stojí a čeká na možnost odbočit vlevo.
Zelené co jede rovně tak může jet rychle a já bych mu do cesty tím modrým (a tedy stranou řidiče) rozhodně nevjížděl.
Logicky se tedy modrý vzdá přednosti před zeleným, zelené projede (má přednost před červeným) – tím je problém současně s rizikem rychlosti zeleného zcela odblokován.
Zbývají tedy červené a modré s jasnou předností zprava.
Nebezpečí totiž spočívá v bezohlednosti a možné rychosti ( i 90km/hod) zeleného.
Co udělají tři kamiony ? Vylezou a zkusí kámen, nůžky, papír ?

Jan Votruba

Máte chybu v tvrzení „Zelené co jede rovně tak může jet rychle“
Nemůže jet rychle, ptž má před sebou křižovatku kde za normálních situací dává přednost. Do ní přes keře dobře nevidí. Navíc nevidí, jestli to modrý nechce třeba doprava, což je právě normální situace: Zelenej si ve své zelené příšeře hrne ráno do práce a tady musí skoro zastavit a dávat bacha, jelikož zprava se k němu normálně připojuje jeho rozespalý kolega mající zavřené své modré oči vědouc, že on přednost tady při odbočování doprava dávat nemusí a tak MŮŽE JET RYCHLE.

Ignác Lorenztail

v roce 1971 jsem dělal řidičák a už tato křižovatka byla v testech…… pak jsem se na vojně dostal k řidičům a skoro celou vojnu jsem projezdil …….. po vojně jsem zůstal u volantu jako řidič z pov. a z toho 18 let jsem jezdil v mezinárodním provozu …. mám na náklaďáku za 48 let “ nalítáno“ něco přes 4 miliony km …… PROČ O TOM PÍŠU ???? … protože za celou dobu mého šoférského života jsem se s touto situací nesetkal,… ani doma ani v cizině …. a kdyby tato situace opravdu nastala , — tak věřím tomu, že než si zúčastnění řidiči uvědomí , jak pojedou — tak „červenej“ na to šlápne a zmizí …. NEBO – vážně myslíte, že v dnešní době tam všichni poctivě zastaví a budou si vzajemně dávat přednost ???? …. hihihihi

Harry

Ano. I v dnešní době všechna tři auta zastaví a řidiči, kteří to neví (což mě jímá hrůza, kolik jich takových tady je) čekají, až to některý rozsekne tím, že ukáže modrému autu, že má jet jako první.

Václav

A pak že nejsme věřící národ. Přednost zprava, to je záležitost víry v toho druhého, že dává pozor a ví co dělá.
Asi by bylo snaž i zavést pravidlo „vetsi auto jede“ jako na moři, větší silnice je hlavní, nebo podle pořadí jako ve Státech.
Kdo bezmezně spoléhá na přednost zprava je podle mě sebevrah a cynik 🙂

Roman Krabice

červené auto najede do křižovatky, pak než se domluvi gestikulaci s modrým autem za 2 min zelené projíždí, zbytek už je ve hvězdách jak se dohodli

Emil Novák

Když bude červené auto kamion s návěsem, tak jste v pytli. Ale myslím, že by se to zašpuntovalo i s těmi auty v nákresu. Existuje ještě pravidlo, že řidič nesmí vjet do křižovatky, pokud nemůže pokračovat za ní. Tedy červený vjede do křižovatky (může za ní pokračovat, ale předtím dá přednost zelenému). Modrý nesmí vjet do křižovatky, protože mu zavazí červený, tedy zelený opatrně projede rovně, pak červený dokončí odbočení a nakonec projede modrý.

Karel Sochůrek

A co když to červené auto bude kamion? 🤣

Pavel Malát

Celé je to padlost na hlavu. Většinou tam nedojedou auta současně, takže řešení je jiné. Takhle najednou se tam sjedou jen ve špičce, a to znamená, že tam bude více vozidel za sebou. Situace 3 červená ( pro jednoduchost za sebou, a i jiné barvy ) 2 zelená a 4 modrá! Podle řešení v článku se křižovatka zaseká ( první najede červené a za ním zase další červené, protože nemá nikoho zprava ), a pokud neumřeli, jsou tam dodnes! Takže se to musí řešit jinak. Buď značkou nebo značením – jedné účelové komunikace. Nebo slušností ( gestem, probliknutím )!
Je to stejná blbost jako řekl ministr dopravy Kupka, že podle nových pravidel se nesmí objíždět přes plnou čáru vozidlo, které seče krajnice, byť jede pouze 1km/h ( dříve jsme se učili, že lze objíždět překážku silničního provozu stojící nebo pomalu jedoucí vozidlo – stroje atd. ). Jenže pokud stroji selže pohon a selžou navíc brzdy posilované právě chodem motoru, začne stroj s kopce couvat! Ale já ho nesmím objet, protože jede byť i jen 1km/h, sice zpět, ale jede. A couvat! To nepochopí ti za mnou, ale ani nemusí vidět, co se děje! Ten člověk bere peníze zbytečně! Mohli je ušetřit v rozpočtu, když se tak moc tváří úsporně!

z hlediska zákonů pravidel je to možná správné řešení ale v praxi absolutně neuskutečnitelné.navíc když by ještě modré auto mělo objíždět červené jakousi oklikou.normální a pochopitelné snad pro všechny je že červené si najede do křižovatky podle pravidla pravé ruky,dá přednost protijedoucímu zelenému a nakonec prodeje modré.naprosto ideální a pohodové řešení. které navíc téměř všichni takhle udělají. a hlavně bezpečné a logické. ne vždy musí být něco podle pravidel nebo zákonu ideální a bezpečné., bohužel. řešení dle videa navíc není ani možné pokud by modré auto byl nákladák nebo kamion tak bude těžko objíždět červené auto jakousi esíčkovou oklikou.to by skončilo ma 100 procent zablokovanou křižovatkou.už jen to že by mělo modré auto objíždět červené je dokonalý náběh na nehodu.

petr lábr

Je to pouze teorie. A jediná správná odpověď v testech.

Tomáš Hudec

Tolik to to dalo práce: Ty obrázky, text a video!!!!
A přitom taková blbost! Co? ( Pelíšky. )

Oldra Brno

Pane Hlešici, publikovat Vaše správné řešení této dopravní situace bez podrobného popsání jak červené auto vyjede z uvedené křižovatky, vyvolá u řady řidičů nesprávný dojem, že mají v dané situaci přednost. Ovšem Vámi popsané řešení je v souladu se zákonem proveditelné jen při určitých rozměrech červeného a modrého vozidla a určitých rozměrech křižovatky a správném minutí červeného vozidla vozidlem modrým. Pokud uvedené rozměry umožní objetí modrému vozidlu červené vozidlo tak, že ho mine po své levé straně tak, je možné Vámi popsané řešení. Tuto skutečnost však ve Vašem popisu neuvádíte, čímž potencionálně uvádíte čtenáře v omyl. Když by řidič modrého auta nemohl červené auto objet po své levé straně, mohl by to zkusit, na základě Vašeho nedostatečně popsaného postupu o průjezdu o průjezdu vozidel, tak, aby měl červené auto po své pravé straně, čímž by porušil zákon. Při vzniku nehody by se pak odvolával na Váš článek, který nepopisuje, jak má řidič modrého auta minout auto červené.

Pokud si pamatuji,tak do křižovatky se smí vjet pouze v době,kdy se dá projet.Vjíždět do křižovatky,když bych v ní měl zůstat stát je zakázáno.

Zdeněk Sedlák

Nesmíš do ní vjet, pokud jí nesmíš PROJET (to znamená, že pokud je za křižovatkou kolona aut).
To, že si do ní najedeš a třeba ZASTAVÍŠ VOZIDLO (ne zastavíš, ale zastavíš vozidlo -> to jsou dvě různé věci), tak to je způsobeno tím, že dáváš buď přednost protijedoucím při odbočování vlevo, nebo že si vyřešíš půlku křižovatky, abys nezdržoval (kupříkladu když vjíždíš na křižovatku tvaru T z prostřední ulice, zleva ti nic nejede, ale zprava máš třeba pár aut, tak si najedeš doprostřed- tím vyřešíš půlku křižovatky, zastavíš vozidlo, dáš přednost těm, kteří ji mají a potom už jen dokončíš manévr – toto je naprosto legální a rozumní lidé, kteří nechtějí blokovat provoz, tak toto děláme.
Proč jak vocas budu stát před křižovatkou a čekat, až vůbec nikdo nejede, než abych celou situaci urychlil – najel si, dal přednosti a potom co nejrychleji z křižovatky vypadl?

Ty snad, když jsi třeba na světelné křižovatce a odbočuješ doleva, tak stojíš celou dobu před křižovatkou (když máš zelenou) a čekáš, až projedou všechna auta nebo až budou mít zase všichni červenou? Potom by mě zajímalo, kdy takovou křižovatkou projedeš, když už budeš mít zase červenou…

Lubor Pešek

A pritom by to bylo tak jednoduche…Kdo prvni přijede,prvni jede. Jako v USA . A funguje to perfektně.

B.Piňos

Absurdita v našich zákonech není nic vyjímečného. Nevím kdo to takto komplikovaně a df. nebezpečně vymyslel (a potažmo schválil). Ale kdyby vše bylo ponecháno „po staru“ podle pravidla vozidel přijíždějících zprava, tak bez jakýchkoli zbytečných manévrů a komplikací by u takové křižovatky projely vozy v pořadí červené, modré a zelené. Ono v reále by to tak stejně dopadlo, protože aby to červené umožnilo objetí modrým, evidentně by muselo zůstat stát až v jízdním pruhu toho zeleného, což je, za mě, u takovéto malé křižovatky o dvou jízdních pruzích asi i pitomost.
Kdepak asi tak naši zákonodárci udělali chybu?
Přijde mi, že dnes snad ani tak nejde o to něco někoho v autoškole naučit ale spíš mu jen ukázat jak je „blbej“ že se nechal nachytat.
Ti co připravují testy pro autoškoly by si měli uvědomit, že otázky týkající se jízdy by měly vycházet z reálné situace, tedy skutečnosti a nikoli nějaké fikce a správná odpověď (a to i u všeobecných otázek) by měla být striktně jednoznačná, srozumitelná a tedy snadno zapamatovatelná. Klidně může být i více správných odpovědí a ani to nemusí být přesná citace zákona. Je absurdní, když se všechny odpovědi na danou otázku od sebe liší jen gramaticky a v jednom slově. To mi přijde, že „stvořiteli“ takovýchto odpovědí došla fantazie a nebo je to od přírody idiot.
Pouze jasná a srozumitelná odpověď zůstane na dlouhou dobu v paměti. Pakli-že se žák autoškoly trápí se slovíčkařením, tak se zbytečně dostává do stresu, správnou odpověď hledá příliš dlouho a navíc si ji ani pořádně nezapamatuje. V reále se také musí rozhodovat velmi rychle a nemá absolutně žádný čas „hrabat“ se někde v paměti a přemýšlet nad tím, jak má danou situaci vlastně řešit. V té hlavě to musí být jen „záblesk“ a okamžitá reakce.
Na takovou úvahu nemusí být nikdo studovaný a ani psycholog. Na to stačí obyčejný selský rozum. No a ten se nám z naší společnosti jaksi vytrácí.

Vladimír Zábřeh

Trochu s vámi souhlasím. Ale přednost při odbočení vlevo je stejně stará jako pravidlo právě ruky.
Na té křižovatce nevidím nic zajímavého. bude-li dostatek prostoru, každý to vyřeší takto. Když se nevlezou, nějak si ukážou.
Asi je okurková sezóna.

Petr

Takže dávat přednost protijedoucímu na křižovatce, když odbočuji doleva, tak je podle tebe pitomost?
Vrať papíry a říkej si, jak jsou všichni blázni, ale ty jsi letadlo…

Lubor Pešek

Spíš mi to připadá jakože AI si chystá půdu pro to, aby mohla převzít řízení dopravy. Vyvolá pochybnosti o stávajících pravidlech, posléze nabídne řešení které bude pro lidi pohodlné. A na pohodlný špeky lidi skočí.

Ignác Lorenztail

Nejlepší řešení je, červené první, modré druhé, zelené poslední. To by to všichni museli vědět, že to mají udělat dle zákona s najetím červeného na úroveň modrého, jinak tam všichni budou stát a čekat.

Denis

Bohužel jsme příliš ovlivněny dopravními značkami…
Začátek videa jasně říká, komu je video určeno.
Chlapi klid.

Toto je skutečně ojedinělá situace, ale horší je, že „řidiči“ netuší, co je přednost protijedoucím.
Dnes a denně se mi stává na křižovatce na Kolišti v Brně, že potřebuji odbočit doprava do levého pruhu. Já mám nárok si vybrat jeden ze dvou pruhů.
Bohužel spousta buranů, pro které jsou předpisy to samé, jako toaletní papír, tak mě tam začne vytrubovat, protože si myslí, že oni, když odbočují na křižovatce doleva, tak mají přednost do levého pruhu.
(pro neznalé. Bavím se o křižovatce, kde: řidiči odbočují ze dvou pruhů do dvou pruhů doleva. Protijedoucí řidiči (v mém případě já) jsou na druhé straně křižovatky, odbočují doprava z jednoho jízdního pruhu (tedy do z jednoho do dvou. Burani si myslí, že když oni mají dva pruhy a jedou do dvou pruhů, tak že přednost má dávat jen ten pravý pruh a ten levý, tak ten má svůj pruh a nikdo do něj nesmí).

To je častá situace a na rozdíl od demonstrativního případu je to častý jev na silnicích.

PS: a to už nemluvím o tom, kolik tupců si myslí, že dopravní značení je nadřazené světelným signálům…. Viz teorie těchto tupců, kdy si myslí, že když mají zelenou, tak potom platí dodatkové tabulky hlavní silnice….

Lubor Pešek

V praxi to je nereálné, protože modré auto to červené neobjede, na našich silnicích jsou úzké pruhy. Takže vyhláška je tady k ničemu. Nehledě na to, že většina řidičů(červené auto) si neumí najet do křižovatky tak jak je to popsané.

Jaroslav Šenigl

A co když za červeným autem jede žluté auto? Pak červené čeká až projede zelené, zelené čeká až projede modré a modré čeká, protože musí dát přednost žlutému, ale žluté nemůže jet, protože červené mu stojí v cestě. A pokud se někdo z nich nerozhodl „porušit“ předpisy, tak tam čekají do dnes.

Pavel

Za mě takto. Červené najede do křižovatky, s tím souhlas, pak pustí zelené, protože odbočuje vlevo a zelené jede rovně, pak opustí křižovatku a projede modré.

Pavel Kula

Když si to tu tak čtu, tak doufám, že nikoho z diskutujících na silnici nepotkám 🤣

Petr Mordo

Zapojte se do diskuze

Odeslat

Zveřejňujeme každý slušný a přínosný komentář.