Hlavolam pro řidiče: 60 % Čechů tuto situaci nezvládne, přitom hrozí vysoké pokuty a 4 trestné body

Křižovatky bývají pro mnoho zkušených řidičů pohodovou rutinou, kterou zvládají bez větších obtíží. Mnozí si myslí, že komplikace mohou nastat maximálně při průjezdu víceproudou komunikací křižovanou tramvají, kterou navíc řídí policista. Taková skutečnost je samozřejmě náročná, ale my jsme si pro vás připravili jednou zdánlivě nevinnou dopravní situaci, která na první pohled nevypadá nijak složitě. Opak je však pravdou a na této křižovatce, kterou autoškoly velmi často používají jako chyták, podle průzkumů „vybouchne“ minimálně každý druhý český řidič!
Křižovatka, která zmate i mazáky
Podívejte se pozorně na následující křižovatku. Na první pohled jde o běžnou křižovatku ve tvaru „T“. Pro upřesnění, situace vypadá takto:
- Zelené auto jede rovně.
- Modré auto odbočuje vlevo.
- Červené auto odbočuje vlevo.
Všichni účastníci přijíždějí na neznačenou křižovatku bez dopravního značení, tedy platí zde pravidlo pravé ruky. Řidiči tak musí dát přednost vozidlům přijíždějícím zprava. Zákon o silničním provozu č. 361/2000 Sb. § 22 uvádí:
- „Nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava.“
Současně zákon v paragrafu § 21 dodává:
- „Řidič odbočující vlevo musí dát přednost v jízdě protijedoucím motorovým i nemotorovým vozidlům, jezdcům na zvířeti, protijdoucím organizovaným útvarům chodců a průvodcům hnaných zvířat se zvířaty, tramvajím jedoucím v obou směrech a vozidlům jedoucím ve vyhrazeném jízdním pruhu, pro něž je tento jízdní pruh vyhrazen, a cyklistům jedoucím v jízdním pruhu pro cyklisty.”
Z toho vyplývá, že každé z aut musí dát přednost jinému. Zdánlivě to tedy může vypadat jako patová situace. Přesto však existuje jedno správné řešení.

Bez dopravního značení může tato křižovatka vyvolat velké zmatky.
Jedno správné řešení, které většina nezná
Autoškoly nechávají své žáky tuto křižovatku řešit již při prvních lekcích. Řidiči z provozu však někdy mohou mít jiný pohled a návyky, které jsou se správným řešením v rozporu. Jak tedy správně vyřešit danou situaci? Podívejme se na to krok za krokem:
- Jako první najíždí do křižovatky červené auto, protože modré auto mu musí dát přednost. Červené auto si najede přibližně na úroveň modrého auta.
- Tímto manévrem zaniká povinnost modrého auta dávat přednost zprava – po jeho pravé straně už nikdo není, protože červené auto stojí před ním.
- Modré auto tedy projíždí jako první.
- Zelené auto pokračuje jako druhé, protože pro červené platí povinnost dát přednost protijedoucím vozidlům při odbočování vlevo.
- Jako poslední opouští křižovatku červené auto.
Je třeba zdůraznit, že toto řešení je ve své podstatě teoretické a odpovídá předepsaným pravidlům. V reálném provozu by situace pravděpodobně dopadla jinak – řidiči by se nejspíše domluvili gesty či pokyny. Řádný postup však vypadá právě takto.
Na detailní provedení řešení se můžete podívat ještě v následujícím videu:
Video: Youtube.com, Přednost zprava (pravidlo pravé ruky) na křižovatce typu T, Bezpečné cesty
Více než polovina řidičů netuší správné řešení
Pokud jste nad správným řešením váhali nebo odpověděli špatně, není to žádná ostuda. Podle průzkumu tuto situaci správně nevyřeší až 60 % českých motoristů. Není se čemu divit, v běžném provozu se s takovou neoznačenou křižovatkou setkáte jen málo kdy. Většina křižovatek ve tvaru “T” a “X” je totiž označena dopravním značením, které jasně ukazuje přednost. Díky tomu se řidiči většinou nemusí spoléhat pouze na pravidlo pravé ruky. (Zdroj: Autorevue.cz)
Překvapivě těžká otázka
Že situace zmete kromě začátečníků také ostřílené řidiče potvrzuje i lektor autoškoly Jiří Macháček:
„Spoustu lidí zmate přerušovaná čára, nebo si myslí, že zde má přednost úplně každý, takže tvrdí, že z křižovatky odjede jako první ten, kdo do ní přijel první. Přestože to zní logicky a třeba v Americe jsou křižovatky, kde se takto jezdí, naprosto běžné, v Evropě platí pravidlo pravé ruky. Řešení zde samozřejmě existuje a je jen jedno.“ (Zdroj: TN.cz)

Tento typ křižovatky je oblíbeným chytákem v autoškolách.
Neznalost, která se nevyplácí
A jaké sankce hrozí za chybný průjezd této křižovatky? Nedání přednosti zprava není drobnou chybou, kterou lze přehlédnout mávnutím ruky. Jedná se o závažný dopravní přestupek, za který řidiči hrozí nejen finanční postih, ale i trestné body.
Pokud na křižovatce nedáte přednost zprava, můžete dostat tyto sankce:
Řešení přestupku | Pokuta | Body | Zákaz řízení |
---|---|---|---|
Na místě (bloková pokuta) | až 2 500 Kč | 4 body | ne |
Ve správním řízení | 2 500–5 000 Kč | 4 body | až 6 měsíců (při opakovaném přestupku) |
Nejhorší scénář může nastat v případě kolize či dopravní nehody. V takovém případě vám kromě pokuty hrozí i odebrání řidičského oprávnění. V případě závažné újmy na zdraví může viník čelit také trestní odpovědnosti. Neznalost pravidel neomlouvá. Proto se vyplatí podobné situace nepodceňovat, i na první pohled banální chyba může mít nepříjemné a dlouhodobé následky.
Zdroje:
- https://tn.nova.cz/auto/clanek/354844-kdo-projede-krizovatkou-jako-prvni-tady-je-spravne-reseni
- https://techsvet.cz/technologie/hadanka-ktere-auto-vyjde-z-krizovatky-jako-prvni-tento-obtizny-pripad-nevyresi-90-ceskych-ridicu/alzbetastankova/
- https://www.autorevue.cz/prednost-v-jizde-zprava
- https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361
Podle přepisů je popsané řešení správné. Jenže… bude asi bezpečnější nechat dokončit odbočení červeného vozu a sice z toho důvodu, že když odbočuji vlevo v modrém autě, tak musím míjet červené vozidlo zprava a to opravdu zavání kolizí více, než když si červené auto najede do křižovatky a já v modrém vozidle jej budu májet za jeho zádí. Zelené auto je pak poslední, kdo pojede