Menu

Kdy se nedává přednost zprava? Dle průzkumu to neví až 60 % Čechů, hrozí přitom tragédie i pokuta až 5 000 Kč

Kdy se nedává přednost zprava? Dle průzkumu to neví až 60 % Čechů, hrozí přitom tragédie i pokuta až 5 000 KčFoto: Unsplash.com
Přednost zprava je základním pravidlem pro bezpečnou a plynulou jízdu.

Pravidlo pravé ruky patří mezi základní poučky, které se vštěpují žákům autoškoly už v prvních hodinách kurzu. Jednoduše říká, že na neřízené křižovatce má vždy přednost vozidlo přijíždějící zprava. Jenže tahle zdánlivě jednoduchá zásada je v praxi často porušována, ať už vědomým chováním řidičů, nebo prostou neznalostí zákona. Výsledkem může být v lepším případě pokuta a trestné body, v horším pak nehoda nebo zranění. Jak se to tedy s předností zprava skutečně má? A kdy pravidlo neplatí? Odpověď najdete v následujících řádcích.

Nespoléhejte se jen na to, kdo je zprava

Základní pravidlo zní jasně: přednost zprava platí na křižovatkách bez dopravního značení. Jakmile se ale objeví značka, která upravuje přednost v jízdě, pravidlo zprava ustupuje.

Zákon č. 361/2000 Sb. o silničním provozu říká:
„Řidič přijíždějící na křižovatku po vedlejší pozemní komunikaci označené dopravní značkou Dej přednost v jízdě! nebo Stůj, dej přednost v jízdě! musí dát přednost projíždějícím vozidlům.“

A pozor – přednost se nevztahuje pouze na auta. Musíte ji dát i jezdcům na koni, povozům nebo organizovaným skupinám chodců.

Foto: Arecenze.cz, vytvořeno umělou inteligencí

Neznalost pravidel někdy může končit katastrofálně.

Kdy přednost zprava vůbec neplatí?

Avšak i v tomto rámci existují výjimky, které mohou dát zabrat i zkušeným řidičům. Mimo klasický příklad hlavní a vedlejší komunikace platí i další situace, které jako šofér musíte znát:

Světelná křižovatka: Pokud je provoz řízen semaforem, světelná signalizace má vždy přednost před pravidlem zprava i dopravním značením.

Kruhový objezd: Přednost mají vozidla, která už se pohybují po objezdu. Příjezdová auta mívají značku „Dej přednost v jízdě“, takže pravidlo zprava zde neplatí.

Obytná nebo sdílená zóna, cyklostezky: Při výjezdu z těchto zón pravidlo zprava neplatí. Řidič musí umožnit průjezd ostatním účastníkům v obou směrech.

Účelová komunikace: Pokud vyjíždíte z parkoviště, čerpací stanice nebo podobného místa, musíte dát přednost všem vozidlům na hlavní silnici – bez ohledu na to, odkud přijíždějí.

Odebírejte náš 🚨 Spotřebitelský radar

Exkluzivní obsah, slevy, soutěže, testy a výhodné nabídky. Vybráno naší redakcí, každý den na váš e-mail. Pro první odběratele zdarma, využijte toho!

Posíláme jen to, co stojí za to. Řídíme se zásadami ochrany soukromí.

Díky, že čtete arecenze.cz

Jsme tým nadšenců, kteří tvoří obsah o všem, co má přímý dopad na peněženku nebo praktický život běžného Čecha — co koupit, jak ušetřit, čemu se vyhnout a kolik zaplatíte.

Rurální cesta (např. z pole): Traktor, který vyjíždí z polní nebo lesní cesty, nemusí mít přednost, i když přijíždí zprava. Pro tyto cesty pravidlo zprava neplatí.

Louky a zamrzlé plochy: Přednost zprava se neuplatňuje na neoznačených komunikacích, jako je louka nebo zamrzlá plocha. Řiďte se místními pravidly nebo pokyny vlastníka pozemku.

Tramvaj: Podle § 22 zákona č. 361/2000 Sb. má tramvaj v některých případech přednost i proti pravidlu zprava. Například na neřízené křižovatce může jet první i tehdy, když přijíždí zleva.

Co hrozí za nedání přednosti?

Nedání přednosti zprava není banalita, ale závažný přestupek. Policie může udělit pokutu až 2 500 Kč na místě, ve správním řízení se sankce může vyšplhat až na 5 000 Kč. Kromě toho dostanete 4 trestné body, a pokud se prohřešek opakuje, hrozí vám i zákaz řízení.

Řešení přestupku Pokuta Body Zákaz řízení
Na místě (blokově) až 2 500 Kč 4 body ne
Ve správním řízení 2 500–5 000 Kč 4 body až 6 měsíců (při opakování)

Hádanka: Tuto situaci nevyřeší správně více než polovina Čechů

S nově nabytými znalostmi by už řidiči neměli zaváhat. Ovšem na závěr jsme si pro vás připravili malý chyták, který autoškoly velice rády dávají svým žákům. Podívejte se pozorně na obrázek s křižovatkou a zkuste určit správné pořadí vozidel.

Foto: Arecenze.cz, vytvořeno umělou inteligencí, Canva

Dokážete správně určit pořadí, ve kterém mají auta projet?

Řešení je následující:
Jako první se do křižovatky rozjíždí červené auto, které si najede na úroveň modrého auta po levé straně. Tím zaniká povinnost přednosti zprava pro modré auto, neboť už nemá po své pravé straně nikoho, koho musí pustit. Díky tomu tedy projede modré auto jako první. Následuje ho zelené, neboť červené musí dát přednost všem protijedoucím vozidlům, jakožto vozidlo odbočující vlevo. Jako poslední tedy projede červené auto.

Pro podrobnější vysvětlení doporučujeme ještě následující video:

Video: Youtube.com, Přednost zprava (pravidlo pravé ruky) na křižovatce typu T, Bezpečné cesty

Pokud jste neuspěli, nevěšte hlavu. Podle průzkumu totiž tuto dopravní situaci správně nevyřeší až 60 % českých řidičů! (Zdroj: https://www.autorevue.cz/prednost-v-jizde-zprava). Navíc je v reálném provozu poměrně vzácná, neboť většina křižovatek ve tvaru „X“ je označena svislým značením hlavní a vedlejší silnice.

Přednost zprava neplatí vždy

Pravidlo přednosti zprava je důležité, ale není absolutní. Neplatí automaticky jen proto, že jedete zprava. Vždy sledujte dopravní značení, semafory a výjimečné situace, jako jsou tramvaje nebo výjezdy z neveřejných prostor.

Pokud si nejste jistí, raději zpomalte a rozhlédněte se. Pár vteřin opatrnosti může ušetřit tisíce korun, body i nervy – a možná i životy.

Zdroje:

  • Autorská tvorba redakce Arecenze.cz
  • https://www.autorevue.cz/prednost-v-jizde-zprava
  • https://www.auto.cz/vyjimky-v-prednosti-zprava-prekvapive-vyjimky-kdy-neplati-149132
  • https://www.bezpecnecesty.cz/cz/bezpecnost-na-silnicich/bezpecna-jizda-v-aute/prednost-zprava-pravidlo-prave-ruky
  • https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361

Vybíráme spotřebitelské video týdne: Video se přehraje po reklamě.
Google News Sledujte nás v Google zprávách
Přidat na Seznam.cz

Rubriky

Přečtěte si také

Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti

Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi.
Zveřejňujeme každý slušný a přínosný komentář.

JS
Jiří Studnička
3. 7. 2025

no nevím jak pojede to modré auto ,když mu bude v cestě stát to červené .První projede křižovatkou zelené následovat ho bude červené a poslední pojede modré.

PP
Pavel Pokorný
4. 7. 2025

píše se tam: „najede na úroveň modrého auta po levé straně“, tedy tím červené auto modré auto neblokuje.

MS
Marta S.
4. 7. 2025

Kdo toto vymyslel…

FH
František Horníček
4. 7. 2025

A co když místo červeného auta pojede kamion? A raději bych nepřipomínal jak se jezdi ve světě.

J
Josef
5. 7. 2025

A jak to modré auto projede kdyby za tím červeným autem stálo další auto? Nebo nebylo v křižovatce moc místa? Logické by bylo první zelené, které sice by mělo pustit modré, ale to musí stát kvůli červenému autu, druhé červené a třetí modré. Naštěstí si jsou lidé schopni ukázat a neuplatňovat přednost i v nesmyslných situacích.

Jiří Štěpánek
8. 7. 2025

Toto klasická ukázka teoretika z kanceláře. V praxi ve většině případů neproveditelné.

IL
Ignác Lorenztail
24. 8. 2025

@Josef: Ne, za červeným nebude stát další auto, protože mu to zakazuje 3. odstavec paragrafu 22 zákona o provozu na pozem.komunikacích 361/2000 Sb. . Tento odstavec bývá lidově nazýván pravidlem „Najíždět do křižovatky po jednom.“

M
milaan
3. 7. 2025

No, schválně jsem to rozklikl, co zase za moudra někdo vymyslel. Nechte toho a nepleťte hlavy už tak některým stejným zoufalcům jako vy. První věta z vyhlášky a říká automaticky vše.

T
Tomáš
5. 7. 2025

Kterou vyhlášku máte na mysli?
Tipoval jsem, že tak nazýváte zákon 361/2000, ale to mi nějak nedává smysl.
Pominu-li „titulky“, tak první věta žádná z prvních asi 20 vět mi na vaše „automaticky říká vše“ nesedí žádná. Zkuste být konkrétnější, prosím.

QW
Quido Wertz
3. 7. 2025

No tak podle obrázku je to celé nesmysl. Pokud by červené auto najelo do křižovatky a zastavilo (dává přednost protijedoucímu), tak ji pro modré zcela zablokuje. Modré tudíž nikam neprojede a výsledkem je podle zákona neřešitelná situace. Naštěstí za volanty nebývají znalci zákonů a tak se gesty nějak domluví a projedou všici.

PH
Petr Hrab
5. 7. 2025

znám toto nesmyslné řešení už mnoho let a nic to neřeší. to auto najeté do křižovatky bude zavážet. A navíc může být třeba autobusem nebo jízdní soupravou, takže jeho najetím do křižovatky žádná přednost zprava nikomu nezanikne, jen bude zavážet ostatním.

JB
Jaroslav Brož
3. 7. 2025

toto je napsáno zmatečně. jen dělá v předpisech guláš.
dnešní doba pomatených lidí, kteří si vzájemně dávají přednosti tam,kde nemají je hrozivá sama o sobě. ale hlupáci nám vládnou,tak se sami hlupáky stáváme.

D
Dlajláma
3. 7. 2025

Už jsem viděl dost hloupých článků.. tenhle jeden z těch extra hloupých🙈😂

S
Surcuf
3. 7. 2025

„Obytná nebo sdílená zóna, cyklostezky: V těchto zónách pravidlo zprava neplatí. Řidič musí umožnit průjezd ostatním účastníkům v obou směrech.“
???? Tak na cyklostezce snad nemá auto co dělat! A v obytných zónách neplatí přednost zprava? Odkdy?

DG
Dorian Gray
4. 7. 2025

Jedná se o výjezd z obytné zóny. V obytné zóně samozřejmě pravidlo pravé ruky platí. Ještě nějaký problém?

MN
Miroslav Nič
4. 7. 2025

Z cyklostezky muže vyjíždět třeba auto údržby osvětlení cyklostezky. Takže čeká a nevynucuje si přednost zprava. A stejně, pokud někdo vyjíždí z obytné zóny, tak dává přednost všem, také neplatí přednost zprava. Znám takových míst několik.
Uvnitř obytné zóny samozřejmě přednost zprava platí.

T
Tomáš
5. 7. 2025

Kdo tvrdí, že při výjezdu z cyklostezky jde o auto? Vy jste vážně nepochopil, že z cyklostezky v naprosté většině případů vyjizdejí cyklisté?

T
Tomáš
5. 7. 2025

Zkuste si to přečíst znova. Snad pochopíte i vy, co znamená „***Při výjezdu*** z těchto zón pravidlo zprava neplatí.“

PB
Pettr Babůrek
3. 7. 2025

Přednost zprava je komunistický přežitek, který snad neplatí nikde jinde na světě. Je to spíše na škodu a mělo by se toto pravidlo zrušit.

LB
Ludvík Baborák
4. 7. 2025

p.Babůrek-to není žádný komunistický přežitek,jen autor tohohle nesmyslu by měl odevzdat řidičák a nedělat paniku.Jezdil jsem přes 50let a ve zdraví jsem přežil

J
Jaroš
4. 7. 2025

Jezdíte jen své vsi..

FH
František Horníček
4. 7. 2025

Ve Vietnamu nebo v Indii. A přednost z prava fungovala už za Hitlera….!

V
Vacková
8. 7. 2025

Dobrý den, nedávno na mne troubil řidič přijíždějící zprava z připojovacího pruhu na D10. Zřejmě se domníval, že má přednost nebo že jsem měla odbočit do levého pruhu / tzv. gentlemanské odbočení / Četla jsem, že obojí je přestupek. Jak to tedy je?

MB
Marek Bulandr
3. 7. 2025

Kde pan Helešic přišel na to, že v obytných zónách přednost z prava neplatí?
Opravdu odborník na slovo vzatý.

DG
Dorian Gray
4. 7. 2025

Jedná se o výjezd z obytné zóny. V obytné zóně samozřejmě pravidlo pravé ruky platí. Ještě nějaký problém?

ML
Marek Lompej
3. 7. 2025

Není zde vyznačena hranice křižovatky příčnou čárou. Silnici s červeným a zeleným autem lze považovat za průběžnou, ke které se připojuje vedlejší silnice s modrým autem. Tedy 1. projede zelené auto, pak červené a nakonec modré. Pokud by tam bylo svislé značení, tak by to takhle dávalo smysl, s označením hlavní ( průběžné ) silnice a vedlejší, která se připojuje. Pokud červené popojede do křižovatky, tak modré jej nabourá.

PF
Petr Filipi
5. 7. 2025

Proč by tam měla být vyznačena hranice křižovatky? Ta je dána kolmici v místě, kde začíná zakřivení. Podle mě je lávě auto už v křižovatce a IMHO by mělo jet první.

JM
Jaroslav Mudra
3. 7. 2025

Tahle situace je známá a v každé sadě křižovatek, jen ve videu je přesně vidět, jak je v reálu debilní, jak komplikovaně se modré auto vyhýbá červenému, které najede do křižovatky. V provozu to velmi často dopadá tak, že si řidiči ukáží a posunky domluví, než takhle složitě objíždět.

MC
Miloš Cvach
4. 7. 2025

Plný souhlas s vámi. Toto je tzv. učebnicový příklad, který nemá s praxí moc společného. Uplatnilo by se to tak pouze pro motorkáře. Ty by to snad zvládli. Jinak by to musela být křižovatka jako „kráva“, aby se tam auta vešla. Zvláště když si uvědomíme, že takový typ křižovatky se ponejvíce nachází na silnicích nižších tříd, kde se auto stěží mine s protijedoucím náklaďákem či autobusem. Řešení – domluva řidičů.

MZ
Martin Zetek
4. 7. 2025

Naprosto souhlasím.To co je na videu , je Oškolobrt….řidiči to zpravidla vyřeší mijením,což učí i v autoškole.Vyjímka je jen tehdy, když za volantem sedí jelito. Proto musí být jasné, že oba řidiči chtěji situaci mijením řešit.

VG
Vitek Grof
4. 7. 2025

presne tak. pokud bude silnice uzka modre auto neprojede a tudiz mudi cekat az projede cervene auto. a i kdyby byla silnice dosti siroka 50 % ridicu nema odhad a bud skrabne cervene auto a nebo ucpe silnici, ponevadz cervene auto muze cekat i minutu, nebo dve, pokud by tam bxlo vice aut.
tohle je zrovna strasna hovadina a mel by se nad tim nekdo zamyslet.

JV
Josef Vlach
3. 7. 2025

Když už něco takovýho píšete tak pořádně. V pěší nebo obytné zóně platí přednost zprava ale pouze při výjezdu z těchto zón dává řidič přednost všem. Máte to tam nejasně vysvětlený. Výjezd z polní nebo lesní cesty NENÍ křižovatka stejně jako každý místo ležící MIMO pozemní komunikaci.Zase jenom článek pro výplatu.

IS
Ivan Slípka
3. 7. 2025

Na obrázku je klasická křižovatka i když není označena přerušovanou čarou. Navíc to není klasické téčko. Tudíž v tomto případě by měla auta projet v pořadí červené jelikož zprava nikdo není a pak modré a zelené.
Jako polní výjezd mě to nepřipadá.

ML
M L
4. 7. 2025

Je to klasické téčko, alespoň podle vyznačené prostřední přerušované čáry. Červený neví, kde má čekat v křižovatce, protože ta není vyznačená. Tak se nejspíš potkají s tím modrým podle doporučení autora.

H
hela
5. 7. 2025

jediná správná odpověď

AA
Antonín Arnošt
3. 7. 2025

Senzace. Jezdím 40 let a celou tu dobu jsou tahle pravidla platná a známá.

FP
František Polák
6. 7. 2025

Já jezdím 50let a přednost z prava platí stále někteří by si měli zopakovat pravidla.
A ještě to červené auto si do křižovatky najelo špatně to dělají je hloupí !!!

ZP
Zdeněk Procházka
3. 7. 2025

V článku je špatně formulovaná věta: Obytná nebo sdílená zóna, cyklostezky: V těchto zónách pravidlo zprava neplatí. Řidič musí umožnit průjezd ostatním účastníkům v obou směrech.
Správně by mělo být: Uvnitř obytné zóny nebo sdílené zóny, na křižovatkách, kde není přednost specifikována značkami, platí pravidlo přednosti zprava. Mimo obytnou zónu (při výjezdu) pak musíte dát přednost všem.

MS
Milan Svoboda
5. 7. 2025

Máte v tom zmatek, sdílená zóna není místo ležící mimo komunikaci či vozovku a pokud z ní vyjíždíte vozidlu na vozovce zprava, máte přednost, pokud tam není místní úpravou značkami uvedeno jinak !

ZM
Zdena Mikulů
5. 7. 2025

v případě posledního příkladu kde modré auto odbočuje vlevo a zelené jede rovně a dává přednost zprava modrému je to OK. Ale v prvním příkladu je stejná situace-jen bez červeného auta , ale je tam jako správné, že zelené přednost modrému zprava nedává. Prosím proč tam pravidlo přednosti zprava neplatí, když je to stejná situace a jen chybí červené auto? Dívám se na to bez brýlí-možná jsem něco přehlédla.

D
Doyl
3. 7. 2025

To je ale blbost. Může mě někdo říci kama to vozidlo objede, ještě jsem se nesetkal na silnici, že bych mohl projet vedle vozidla, které odbočuje vlevo. Takže ve většině případů, zůstane stát modré vozidlo přes dva pruhy a nepojede už nikdo…

VD
Vladimir Dufek
3. 7. 2025

Článek o ničem, jako kdybych napsal kdy člověk nemusí vůbec jíst? Když nemá hlad nebo když nemá co jíst.

M
MH
3. 7. 2025

V obytné zóně ale platí přednost zprava! Pouze při výjezdu z obytné zóny neplatí přednost zprava.

MS
Milan Svoboda
5. 7. 2025

Napsal bych to trochu pochopitelněji, Obytná zóna a Pěší zóna jsou místa ležící mimo vozovku a tím pádem při vyjíždění z nich je nutno dát přednost všem kteří pochodují, jedou a motají se na vozovce, je zcela lhostejné zda jedou zleva nebo zprava !

ON
Oskar Nový
3. 7. 2025

Paráda. Takže když si do křižovatky najede autobus nebo návěs a bude muset dát přednost protijedoucímu, tak to blokne celé, protože zelené musí dát přednost modrému. A modré neprojede, protoznebude mít kudy. Jedině, že by měl Porsche a podjel pod návěsem. Obrázek pěkný, ale realita jiná

M
martinek.ji@seznam.cz
3. 7. 2025

Přednost sprava je každému staršímu řidiči jasná. Problém je hlavně v ůpravách značení.
Nějakého dobráka napadlo že bude levnější ve městech zrušit skoro všechny hlavní ulice. Značky se demontovali, takže potom projíždíte po bývalí hlavní ulici přes sídliště a budeli někde vyjíždět auto z prava, máte mu dávat přednost. Také mně pěkně štvou nové kruhové křižovatky s dvěma jízdními pruhy. Kde se potom kříží vozidla při sjíždění-potom je bezpečnější klasická křižovatka neš kulaťák, takových podobných nových úprav který nám komplikují život je čím dál víc.

IL
Ignác Lorenztail
20. 7. 2025

V našem městě už dopravní inženýři pochopili že dvouproudý kruháč je zlo a předělali ho na turbokruháč (dva pruhy teď tvoří dvě rozvíjející se spirály. A už je to pohoda.

Pavel ŠTĚPÁNEK
3. 7. 2025

Je jasné a snad už pro každého samozřejmé, že vozidlo jedoucí už po obvodu (uvnitř) kruhového objezdu /křižovatky/ má PŘEDNOST ZLEVA před vozidly vjíždějícími do tohoto objezdu.

Nikde a nikdy ale nebyla dosud nevysvětlena přednost SOUČASNĚ PŘIJÍŽDĚJÍCÍCH vozidel do MALÉHO kruhového objezdu /křižovatky/, kdy zleva v kruhovém objezdu není žádné vozidlo. A těchto objezdů je zvláště v menších městech a stísněných prostorách výrazné množství !
Pokud jsou všechny vjezdy označeny značkami Kruhový objezd a Dej přednost v jízdě, potom považuji za správné, že MEZI VOZIDLY SOUČASNĚ PŘIJÍŽDĚJÍCÍMI do MALÉHO KRUHOVÉHO OBJEZDU (kde se už při vjezdu mohou sousedící vozidla vzájemně ohrozit), platí mezi těmito vozidly Pravidlo přednosti zprava. TUTO SITUACI PROSÍM UPŘESNĚTE A VYSVĚTLETE, PROTOŽE SILNIČNÍ ZÁKON JI NEŘEŠÍ. Děkuji

IR
Ivana Risová
5. 7. 2025

Děkuji Vám za toto zamyšlení – takovou situaci řeším poměrně často a mám na ni stejný názor jako Vy. V našem městě si všichni myslí, že přednost má ten, kdo přijíždí ke kruhovému objezdu z okresního města, nikoli ten, kdo jede z náměstí. Mně to připadá nelogické, neboť auto od okresního města má to z náměstí po pravé ruce.

IL
Ignác Lorenztail
20. 7. 2025

@P.Štěpánek: Ke zodpovězení otázky přednosti „SOUČASNĚ PŘIJÍŽDĚJÍCÍCH vozidel do MALÉHO kruhového objezdu“ bude potřeba nejprve vyjasnit moji otázku KDE MÁ KRUHÁČ HRANICE KŘIŽOVATKY ?!?
Pokud totiž i pro kruháč platí definice že hranice křižovatky je kolmicí vedenou z bodu, kde se profil příjezdové cesty začíná rozšiřovat, bude mít de-jure přednost vozidlo které tuto pomyslnou kolmici protlo dřív!

MK
Miloslav Kubánek
3. 7. 2025

přednost Zprava co když v uvedeném příkladu pojede za červeným autem další a modré bude dávat přednost jemu.To je pak patová situace

TV
Tomáš Vlach
3. 7. 2025

Mohli by to vizualizovat jako video? červený vjede do křízovatky, modrý pak objede jakousi kličkou červeného a pak se to dokončí a nebo červený vjede do křízovatky , modrý k němu popojede, zelený to obklickuje a pak se to dokončí?

PM
Petr Mrkva
3. 7. 2025

kdyby se červené auto zastavilo tak modré nikam nepojede, neb se tam nevleze. Takže nesmysl. Ve světě pravidlo pravé ruky není a funguje zdravý rozum. Pravá ruka mi osobně připadá v pohodě. Zdravý rozum však musí fungovat taky

Vít Čermák
3. 7. 2025

Kruhový objezd není žádná výjimka z pravidla pravé ruky. Za toto tvrzení jde o přesdržku. Pravidlo přednosti na kruháči je dáno zásadně a jedině „Dejpřednostívjízdě“ na každém z vjezdů. Údajně se v republice nachází několik kruháčů, kde ty „dejpřednosti“ nejsou – a přesně tam platí normálně pravidlo pravé ruky, vjíždějící vozidlo na kruháč má zde přednost před vozidlem po kruháči jedoucím.

KI
Kryštof Imielski
4. 7. 2025

Takové kruhače (bez trojúhelníků) jsou běžné v Itálii.

Antonín Šprinc
3. 7. 2025

Nevidím v tom nic složitého.Setkal jsem se s něčím podobným s tím že řidič červeného auta si najel do křižovatky málo,tak vlastně zablokoval cestu modrému.To může být někdy problém a je to na slušnosti řidičů,kteří nechají prostor pro chyby kolegů.Chybujeme všichni.Asi se nic nestane,když v takovém případě řidič modrého auta raději počká a třeba ukáže zelenému,aby projel křižovatkou,načež aby červený mohl dokončit odbočování a na konec projede křižovatkou jako poslední.Tady asi není dobré si za každou cenu vynucovat přednost i když ji mám.A na víc se mlátit do hlavy a rozčilovat se,to se u nás děje bohužel hodně často.

VS
Vladimír Soukup
4. 7. 2025

V článku je jedna velká nepřesnost !!! V obytné zóně platí pravidlo pravé ruky, neplatí však při výjezdu z ní !!!

CHYBA v článku : Kdy přednost zprava vůbec neplatí?

Obytná nebo sdílená zóna, cyklostezky: V těchto zónách pravidlo zprava neplatí. Řidič musí umožnit průjezd ostatním účastníkům v obou směrech.

HK
Henry Konvalinka
4. 7. 2025

Ano, máte naprostou pravdu. Ještě bych ale si dovolil podotknout, že místo, aby se řidič modrého vozidla vzdal přednosti vůči zelenému vozidlu, měl by tak učinit řidič červeného vozidla vůči modrému a do křižovatky vůbec nevjíždět. I přesto v takovém případě opusti křižovatku jako poslední a nezablokuje průjezd řidiči zeleného vozidla.

Z
Zan
4. 7. 2025

To je totiž logické a mělo by to platit a ne jako ono pitomé „řešení“….

MS
Milan Svoboda
3. 7. 2025

„Kruhový objezd: Přednost mají vozidla, která už se pohybují po objezdu. Příjezdová auta mívají značku „Dej přednost v jízdě“, takže pravidlo zprava zde neplatí.“

Nemáte pravdu, kruhový objezd je v základu křižovatka, kde platí přednost zprava. Pokud je na vjezdu dej přednost, pak teprve platí co uvádíte, kde tato dopravní značení není, je to křižovatka nerozlišená dopravními značkami a platí přednost zprava !

Další paskvil autora:

„Obytná nebo sdílená zóna, cyklostezky: V těchto zónách pravidlo zprava neplatí. Řidič musí umožnit průjezd ostatním účastníkům v obou směrech.“

Máte v tom zmatek, výjezd ze sdílené zóny je obyčejná křižovatka, kde není dopravní značení dej přednost při výjezdu ze zóny a budu vyjíždět ze zóny vozidlu zprava (bude přijíždět zleva), mám přednost. Opačně je to pokud vyjíždím z obytné zóny či pěší zóny a z míst ležících mimo komunikaci, tam musím dát přednost všem vozidlům, koňským povozům, kolům, pochodujícím útvarům, jezdcům na zvířatech atd. pohybujícím se po komunikaci na kterou vjíždím!!!
Cyklostezka je ve své podstatě pozemní komunikace a tudíž na ní platí přednost zprava (zákon 361/2000 Sb. platí na všech pozemních komunikacích, pokud není místní úpravou označeno jinak…

Autor by si měl opravdu přečíst plné znění zákona 361/2000 Sb. a posledním novelizacím, jistě by nešířil takové diametrální nesmysly !!!!!

MH
Michal Hebeda
7. 7. 2025

Plně s vámi souhlasím. Je tam toho ještě více, co je špatně.

IL
Ignác Lorenztail
24. 8. 2025

V článku chybí zmínka, že pravidlo přednosti zprava se uplatňuje jen v křižovatkách komunikací STEJNÉ KATEGORIE A TŘÍDY.
Prováděcí vyhláška č.104/1997 k zákonu o pozem.komunikacích ve svém paragrafu 11 odst.2 stanovila, že ZA HLAVNÍ KOMUNIKACI se považuje pozemní komunikace většího dopravního významu daného vyšší kategorií nebo třídou!

MM
Martin Martin
4. 7. 2025

Už vidím, jak místo mofrého auta je kamion, nebo hned vedle silnice dům, prostě kravina

JV
Jiří Vodrážka
4. 7. 2025

Ten příklad je úplně na prd, neznačenou křižovatku kde je tolik prostoru aby se tam provést to co je na videu jsem za 60let ježdění neviděl a co teprve kdyby červené auto byl kamion. Neznačené křižovatky jsou v drtivé většině na úzkých silnicích kde se jen taktak vyhnou dva protijedoucí osobáky. A někdy jsou dopravní značky umístěny tak blbě, že vnáší do situace akorát zmatek. Viz tento příklad kdy by měl modrý značku dej přednost v jízdě, ale červený a zelený by neměli značku žádnou. Znám mnoho takových křižovatek. A kruhový objezd? Autor by si měl prostudovat zákon.

FW
Franta Wolf
4. 7. 2025

Kdyby měl modrý značku Dej přednost nebo Stůj, dej přednost a na hlavní značky chyběly, tak jsme se v autoškole učili, že proto je Dej přednost špicí dolů a Stůj, dej přednost osmiúhelník, aby byly i z rubu jednoznačně rozpoznatelné (tak stejně i z líce v případě znečištění, zaflákání sněhem…). Tak prý, když přijíždíme ke křižovatce a nevidíme značky na své trase, máme sledovat i boční ulice 🙂 Fakt je, že v zimě už jsem to občas využil.

M
martin
4. 7. 2025

červené najede do křižovatky před modré a modré pojede ,,, asi přes něj , přeskočí ho nebo jak

PK
Petr Kubec
4. 7. 2025

Mám dotaz ke konkrétnímu místu. U obchodního centra Tesco v Praze 9 Letňanech se vyjíždí od benzinové pumpy na parkoviště, tedy z jedné účelové komunikace na jinou. Platí tady přednost zprava?
Ke kruhovému objezdu bych měl poznámku. Zde podle mne platí přednost zprava, není-li dopravní značkou určeno jinak. Viz např. Škroupovo náměstí v Praze 3.

JS
Jirka Spirkem
4. 7. 2025

Proč to řešit tak složitě? Pokud by červené auto byl kamion, tak je ta situace podle návodu neřešitelná. Zároveň pokud bych byl řidičem červeného auta a zastavil v křižovatce, tak nikdo nebude chápat, proč jsem to udělal. Bez jakéhokoli rizika je možno vyřešit situaci prostou předností zprava. Uplatňovat zde přednost pro protijedoucí vozidla zde není na místě, protože zelené auto může pokračovat v jízdě stejně až po odbočení modrého. Čili věřím, že většina řidičů by si poradila tak, že červené auto pojede jako první (a zabrání tak veškerým kolizním situacím, protože zelené stejně čeká na modré), potom modré a nakonec zelené.

FW
Franta Wolf
4. 7. 2025

Situace je pouze hypotetická (stejně jako čtyři vozidla na křižovatce tvaru + bez dopravního značení v jeden okamžik). Věřím, že takové křižovatky jsou řešeny dopravním značením; nicméně může být nečitelné, ukradené… pak ovšem musí nastat „defenzivní jízda“ a řidiči se domluvit. V tomto případě bych jako řidič červeného modrému pokynul ať jede, jako řidič zeleného naznačil červenému, ať dokončí odbočení. Kdyby červené o své vůli chtělo projet jako první a modré bylo třeba motorka nebo něco, co by se rozjelo a zelené vyrazilo též, spoléhajíc na to, že má před červeným odbočujícím vlevo přednost, mohli by tam být na hromadě šrotu všichni tři a červený nedal přednost protijedoucímu 🙁

PJ
Petr Janeček
4. 7. 2025

jak už tady padlo , na kruháči, není-li osazen dzn Dej přednost v jízdě normálně pravá ruka platí , to by chtělo upřesnit. Situace s najížděním do křižovatky je jasná, ale dohoda na klasických „šoustkách“ je lepší, než aby do toho chumlu někdo další vletěl

Z
Zan
4. 7. 2025

Řešení je následující: … Výborné. Takže pokud ono červené auto bude dlouhej kamion, tak modrý ho bude objíždět.. To je ta dnešní moderní logika…..

AL
Antonín Lejsek
4. 7. 2025

„Podle § 22 zákona č. 361/2000 Sb. má tramvaj v některých případech přednost i proti pravidlu zprava. Například na neřízené křižovatce může jet první i tehdy, když přijíždí zleva.“ Může autor citovat? Nic takového v tom paragrafu není.

ČJ
Čeněk Jarský
4. 7. 2025

Zajímavé je, ze i Británii maji přednost vozidla jedoucí zprava. Je to logické, na kruhových objezdech tam vozidla také jedou zprava a navíc řidič, který sedí u volantu vpravo je vzdy dobře vidí, jak na kruhaku, tak i na křižovatce. Fakt je, že neoznačených křižovatek je tam velmi velmi málo.

K
Karel
4. 7. 2025

Taková křižovatka bez alespoň jedné značky dej přednost by měl být paskvil. Důvod dle mě je, že řidiči na hlavní musí pořád studovat, co ta vedlejší cesta má asi za značku a to z nečitelného profilu a navíc zkoumat jestli je trojůhelníková (dej přednost), šestihraná (stop) atd. Proto by navíc měly být značky absolutně namalované oboustranně, aby byly čitelné pro všechny ze všech směrů.
Třeba u Amíků, kde se v tomto směru trochu více přemýšlí (např. semafory až za křižovatkou aby si nevykroutili zbytečně krky) je „označkováno“ prakticky absolutně vše, takže směr bez označení ví, že má přednost.

LN
Luboš Netušil
4. 7. 2025

To je přesně ono dej vo…. funkci a vymyslí blbost

IL
Ignác Lorenztail
5. 7. 2025

už v prvních hodinách kurzu se žák jednoduše dozví co je řízená/neřízená křižovatka aby si to nepletl s pojmem křižovatka vybavená/nevybavená. Ovšem existuje jediná vyjímka a tou je pan autor, tomu se neřeklo nic.

MH
Michal Hebeda
7. 7. 2025

Musím bohužel konstatovat, že článek je plný nepřesností a bludů.

– „Jednoduše říká, že na neřízené křižovatce má vždy přednost vozidlo přijíždějící zprava“ – tato věta není pravdou. Neřízená křižovatka znamená, že není řízena semaforem nebo policistou. Ale klidně tam mohou být značky upravující přednost.

– „světelná signalizace má vždy přednost před pravidlem zprava i dopravním značením“ – není tak docela pravda. Světelná signalizace je nadřazena pouze obecné úpravě (např. přednost zprava) a značkám upravujícím přednost (jiným ne, například přikázaný směr jízdy .

– „Kruhový objezd: Přednost mají vozidla, která už se pohybují po objezdu. Příjezdová auta mívají značku „Dej přednost v jízdě“, takže pravidlo zprava zde neplatí.“ – velká nepřesnost. Přednost vozidel na kruhovém objezdu určuje právě ta značka „Dej přednost v jízdě“ umístěná nad značkou „Kruhový objezd“. Pokud tam ta značka není, platí přednost zprava. Také tam může být na příjezdu značka „Hlavní pozemní komunikace“.

– „Obytná nebo sdílená zóna, cyklostezky: Při výjezdu z těchto zón pravidlo zprava neplatí. Řidič musí umožnit průjezd ostatním účastníkům v obou směrech.“ – POZOR!! špatně. U sdílené zóny je přednost určena obecnými pravidly. To co měl autor na mysli platí u pěší a obytné zóny.

– „Řiďte se místními pravidly nebo pokyny vlastníka pozemku“ – to jako že vlastník pozemku je nadřazen zákonu 361/2000Sb.? To asi ne. Opět je to výjezd z místa ležícího mimo pozemní komunikaci a pravidlo je stejné jako u toho parkoviště nebo benzínky.

– „Tramvaj: Podle § 22 zákona č. 361/2000 Sb. má tramvaj v některých případech přednost i proti pravidlu zprava. Například na neřízené křižovatce může jet první i tehdy, když přijíždí zleva“ – není pravda. Tramvaj, stejně jako ostatní vozidla musí dodržet všechna ustanovení zákona. Tedy i přednost zprava, pokud by někdy tramvaj jela přes křižovatku bez rozlišení přednosti. Jediná výjimka, kdy má tramvaj přednost navíc, je případ, kdy jedeme souběžně s tramvají (ta je tedy vpravo nebo vlevo od nás) a ona nám kříží směr (musí blikat), nebo my jí křížíme směr. Pak má přednost navíc.

Zákaz řízení může být udělen i při řešení přestupku na místě. Již od loňska platí pravidlo 2x a dost pro 6bodové přestupky a 3x a dost pro 4bodové přestupky ve lhůtě 3 let, pak může být řidičské oprávnění odebráno. A je jedno zda se přestupky řešily na místě nebo ve správním řízení.

Rád bych autorovi doporučil, aby se před vydáním obdobného článku poradil s nějakým odborníkem. Třeba v autoškole. A hlavně, aby podle svých rad nejezdil, mohlo by to být nebezpečné.

KF
Kocourek Fík
9. 7. 2025

Propíraná situace se „zablokovanou“ křižovatkou se obvykle řeší spikleneckým šméčkem zeleného vozu s červeným. Ti dva na sebe bliknou levým žlutým, díky čemuž se následně mohou předpisově vyhnout pravými boky. Zelenej tak uvolní trasu červenýmu a červenej zeleného na revanš přikreje 🙂