Menu

„Mladí neumí bez asistentů řídit,“ zní od západních sousedů, kteří zavádí povinné vybavení

„Mladí neumí bez asistentů řídit,“ zní od západních sousedů, kteří zavádí povinné vybaveníFoto: Canva (se svolením)
Ve Spojeném království si chtějí posvítit na řidiče s menším nájezdem

Mělo by platit nařízení povinného používání asistentů pro řidiče, kteří ročně najezdí méně jak 15 000 km? To je otázka, kterou znovu otevírají v rámci Spojeného království. Nová data z Road Safety Report totiž poukazují na to, že až třetina řidičů asistenční pomůcky ve voze vypíná. A právě tito lidé jsou často řidiči, kteří najezdí spíše kratší vzdálenosti.

Data z Road Safety Report hovoří jasně

Až 33 % motoristů má tendenci ve vozidle vypínat asistenční pomůcky. To vyplývá z průzkumu Road Safety Report, a proto se obecně v rámci Spojeného království znovu otevírá otázka, zda do britských pravidel silničního provozu (tedy Highway Code) nepřidat výslovný zákaz vypínání život zachraňujících asistenčních funkcí ve vozidle.

Do průzkumu bylo zapojeno 2 000 řidičů a podle výsledků je nejčastěji používanou pomůckou upozornění na překročení rychlostního limitu. Co dalšího z tohoto průzkumu vyplývá?

  • Tempomat pravidelně dle průzkumu zapíná 27 % řidičů. Pro porovnání jej ale až 34 % řidičů vůbec nepoužívá.
  • Varování před čelní srážkou pak pravidelně používá jen 23 % těch, kteří jej ve výbavě mají.
  • Mladí řidiči ve věku 17 až 34 let používají asistenty ve vozidle přibližně dvakrát častěji než někdo, komu je 70 a více.
  • Míra využití asistentů je obecně větší u mužů než u žen.

Krátké jízdy, menší zkušenosti, větší riziko?

Logika je jednoduchá. Kdo sedí za volantem denně a najede 20 či více tisíc kilometrů ročně, rychle si uvědomí, že systémy jako adaptivní tempomat nebo hlídání jízdního pruhu jsou velmi nápomocné. Naopak řidiči, kteří vyjedou jen jednou týdně na nákup nebo občas k rodině, vnímají asistenty spíš jako obtěžující. Jenže právě oni se mohou snadněji dostat do nebezpečných situací. Chybí jim praxe, rutinní reakce a mnohdy i trénink v krizových momentech.

Generační rozdíly – jak vnímají asistenty lidé napříč generacemi?

Z průzkumů Road Safety Report vyplývá, že mladší řidiči jsou k technologiím obecně otevřenější, ať už jde o parkovací kamery nebo systém automatického brzdění. Starší řidiči, a to především ženy nad 70 let, však asistenty často ignorují, případně je cíleně vypínají. A to i přesto, že právě v jejich věkové kategorii mohou být tyto funkce doslova život zachraňující.

Foto: Canva (se svolením)

Z průzkumu vyplývá, že nejméně asistenty ve vozidle využívají ženy nad 70 let s minimálním ročním nájezdem

Od ABS až po hlídání pruhu: co vám dnes auto pohlídá samo

Moderní auta dnes disponují technologiemi, které zachraňují životy na silnici. Faktem ale je, že jsou to stále jen pomocníci, kteří doplňují dobré řízení.

  • ABS (protiblokovací systém brzd) brání zablokování kol při prudkém brzdění.
  • ESP (stabilizační systém) pomáhá udržet auto pod kontrolou při smyku.
  • Adaptivní tempomat udržuje konstantní rychlost vozu a hlídá odstup od vozidla vpředu a podle něj upravuje rychlost.
  • Hlídání mrtvého úhlu upozorní na auto, které není vidět v zrcátkách.
  • Varování před čelní srážkou detekuje překážku před vozidlem a varuje řidiče.
  • Asistent jízdy v pruhu koriguje řízení, aby auto nevyjelo z pruhu.
  • Parkovací senzory a kamera usnadňují parkování a předcházejí nárazům.
  • Asistent rozjezdu do kopce brání couvnutí auta při rozjezdu do svahu.
  • Automatické přepínání dálkových světel přizpůsobuje světla provozu, aby neoslňovala ostatní.

Otázka na závěr

Má stát nutit méně aktivní řidiče k používání technologií, které sami nechtějí, ale mohly by je ochránit? Odpověď nebude jednoduchá, balancuje mezi bezpečností a svobodou volby. V Evropě by tomu mohlo alespoň pomoci nařízení platné od loňského července o povinném zavádění bezpečnostních asistentů. To se vztahuje na kompletně všechna nová auta.

Zdroje:

  • Autorská tvorba redaktorky portálu Arecenze
  • IAM RoadSmart. Road Safety Report 2024. London: IAM RoadSmart, October 2024. Zpracovala agentura Lake Market Research. Dostupné z: https://iamroadsmart.com

Pozor, pozor: Právě probíhá soutěž o hodnotný balíček produktů Xiaomi – Chytré hodinky, sluchátka a náramek.

Zaujal vás tento článek? Přidejte si arecenze na svoji homepage Seznam.cz, ať vám naše novinky neuniknou – stačí kliknout zde a potvrdit.


Vybíráme spotřebitelské video týdne:

Nezapomeňte zazimovat chatu: Jak zabezpečit dům, chatu a další objekty?

Rubriky

Diskuze Diskuze
Google News Sledujte nás v Google zprávách

Mohlo by vás zajímat

Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti

Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi.
Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email dotazy@arecenze.cz

Zapojte se do diskuze

Odeslat

Zveřejňujeme každý slušný a přínosný komentář.