„Na silnicích už nikdo neumře.“ – Auta sice zdražují, snímače vám ale mohou zachránit život
Evropská unie se snaží reagovat na alarmující trend rostoucího počtu dopravních nehod a úmrtí na silnicích. Představila nové plány zaměřené na zlepšení bezpečnosti silničního provozu a snížení počtu smrtelných nehod. A to s jediným hlavním cílem, a to do roku 2050 dosáhnout toho, že by na silnicích nedocházelo k smrtelným nehodám.
Jak toho chtějí dosáhnout?
Tato vize s cílem snížit počet dopravních úmrtí o polovinu do roku 2030 a postupovat směrem k nulovým úmrtím na silnicích do roku 2050 je sice hezká, ale je proveditelná?
Velké změny postihnou i samotné automobily
Legislativní část máme zdárně za sebou, ale nezapomnělo se ani na tu technickou. Nově vyrobená auta budou mít pravděpodobně povinnou výbavu, kterou donedávna měla jen luxusní vozidla. Tedy funkce, které nás včas upozorní na možný problém, případně ho za nás samy vyřeší. Ty nejzajímavější zmíníme. S ohledem na větší počet snímačů v autech a nové technologie dochází ale postupně také k jejich zdražování. Počítat bude potřeba také s delší dobou výroby.
Povinný omezovač rychlosti
Nově prodávaná auta v Evropské unii musí brzy mít zabudovanou technologii proti překročení rychlosti, zvanou inteligentní asistent rychlosti (ISA). Toto nařízení EU, platné od července 2022, vyžaduje, aby všechny nové modely aut uvedené na evropský trh měly tento systém. A to od července 2024.
Detekce zpětného chodu
Relativně nová technologie navržená k prevenci nehod při couvání vozidla. Tento systém pomáhá identifikovat přítomnost chodců a překážek v blízkosti vozidla a varuje řidiče
Monitor tlaku v pneumatikách
Tento systém pravidelně sleduje tlak v pneumatikách a v případě poklesu ho automaticky detekuje. Poté upozorní řidiče prostřednictvím vizuálního nebo zvukového signálu, aby mohl okamžitě reagovat a předejít případným problémům.
Alkoholový imobilizér
V budoucnosti se počítá s touto inovací. Ve skutečnosti jde o systém, jehož funkce spočívá v tom, že řidič před jízdou musí provedením dechu do zařízení ověřit absenci alkoholu. Pokud tento “alkohol tester” ukáže pozitivní výsledek, vozidlo nebude možné nastartovat, a tedy ani s ním odjet. Vzhledem k tomu, že velká část nehod je způsobena alkoholem nebo drogami, by mohl opravdu lecco vyřešit.
Nicméně, pokud s sebou budete mít střízlivého spolujezdce, asi nebude nic bránit tomu, aby dýchal za vás. Zda výše zmíněné body pomohou k vytvoření bezpečnějších silnic je otázkou. Minimálně je to však v otázce bezpečnosti krok kupředu.
Alkoholtestery
Pneumatiky
Jednotný digitální řidičák a celoevropské sankce
Součástí těchto opatření je plán na zavedení digitálního řidičského průkazu, který by byl uznáván ve všech členských zemích. Tímto by se mělo zabránit nejen podvodům při překračování hranic, ale také by se usnadnila identifikace řidičů páchajících dopravní přestupky v jiných zemích.
Další klíčovou iniciativou je snaha o zavedení celoevropských sankcí pro řidiče, kteří poruší dopravní předpisy, ať už ve své domovské zemi nebo v zahraničí. Tato opatření mají za cíl odstranit dojem beztrestnosti při cestování do jiných zemí EU a zvýšit tak celkovou odpovědnost řidičů za své chování na silnicích.
Řízení od 17 let, ale jen za určitých podmínek
Návrh také obsahuje snížení minimálního věku pro podání žádosti o řidičský průkaz na 17 let, ale noví řidiči budou moci řídit auto sami až po dosažení 18 let. Tímto by se měla zlepšit kvalita řidičského výcviku a snížit riziko nehod způsobených začínajícími řidiči. kteří ještě nemají na cestách tolik zkušeností. Přece jenom těch pár hodin v autoškole opravdu člověku stačí málo a musí se pořádně “vyjezdit”.
Zvýšená ochrana chodců a cyklistů
Zvláštní pozornost je věnována také ochraně zranitelných účastníků silničního provozu, jako jsou chodci a cyklisté. Nové formy mobility, jako jsou elektrokoloběžky, budou začleněny do nových pravidel, aby se minimalizovala rizika jejich užívání pro uživatele i ostatní účastníky silničního provozu.
Rubriky
Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti
Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.