Nejhorší letecké společnosti: Na pranýři je Ryanair, mezi 3 nejhoršími je i známá finská společnost

Cestování letadlem patří k pohodlnějším způsobům dopravy, dokáže ji ale pořádně znepříjemnit přístup leteckých společností. Podívali jsme se proto na výsledky aktuálního výzkumu fungování 20 největších leteckých společností. U těch nejhorších jsme se zaměřili i na hodnocení uživatelů na webu Tripadvisor, který shromažďuje recenze cestovatelů. Tím jsme ověřili, jestli se cestující opravdu setkávají s konkrétními problémy u daných společností.
Co určuje nejhorší letecké společnosti v Evropě
Možné problémy s letem dokáže odhalit, jak se letecké společnosti chovají k pasažérům a jestli létají na čas. To analyzovala společnost Flightradar, která se zabývá ochranou práv cestujících u leteckých dopravců. Provedla v prvních šesti měsících roku 2025 rozsáhlý průzkum mezi pasažéry a zaměřila se na tyto tři kategorie:
- Spolehlivost: určili jí pomocí toho, jak často letecké společnosti lety rušily a jak moc byly zpožděné. Vycházeli z interních databází s miliony dat, které pro větší přesnost porovnali s databázemi komerčních provozovatelů.
- Platební morálka: prověřovali, jak rychle platí společnosti kompenzace kvůli zpožděným a zrušeným letům. V hodnocení bylo zahrnuté, jak rychle vyplatily kompenzace bez připomínání, a za jak dlouho je vyplatily po vznesení požadavku.
- Spokojenost uživatelů: tisíců cestujících se dotázali na spokojenost pomocí sedmi otázek souvisejících se spokojeností se zákaznickým servisem, způsobem informování a podporou při problémech s letem, jako bylo poskytnutí hotelu v případě nutnosti nebo spokojenost s nabídnutými řešeními pro zmírnění nepříjemností se zpožděním letu.
Z 20 hodnocených největších leteckých společností se jako nejhorší umístily následující společnosti. U každé z nich jsme se podívali i na recenze na webu Tripadvisor, kde cestovatelé z celého světa hodnotí vše spojené s cestováním – od hotelů, restaurací, atrakcí až po letecké společnosti a cestovní služby. U leteckých společností uživatelé kromě slovních recenzí vyplňují spokojenost hlavně s komfortem během cesty.
Finnair
- Celkové hodnocení: 2,48 z 5
- Spolehlivost: 1,5 z 5
- Platební morálka: 3 z 5
- Spokojenost uživatelů: 2,94
Společnost Finnair měla vůbec nejhorší spolehlivost ze všech společností, tedy že její lety měly nejvíc zpoždění a zároveň se nejvíc rušily. Platební morálka na třech hvězdičkám patří spíše k průměru, nebyla tedy tak špatná. Spokojenost zákazníků s ohodnocením 2,94 hvězdičky byla naopak čtvrtá nejlepší, celkové hodnocení tak nejvíc ovlivnila špatná spolehlivost u letů.
Na webu Tripadvisor má hodnocení 3,5 hvězdičky z 5. V bodovém hodnocení nejhůř dopadla zábava během letu a jídlo a nápoje, nejlépe je hodnocená čistota a odbavení. Poslední slovní recenze jsou ale velmi negativní, cestující v nich zmiňují časté potíže se zpožděnými lety, kdy některé byly zrušené i víckrát. Řada z nich také zmiňuje nepříjemný personál a problémy s kompenzacemi, které tu starou finskou společnost provází.


Vueling
- Celkové hodnocení: 2,52 z 5
- Spolehlivost: 3,5 z 5
- Platební morálka: 2 z 5
- Spokojenost uživatelů: 2,06
Jedno z nejhorších hodnocení uživatelské spokojenosti má společnost Vueling – jen nepatrně se liší od dvou dalších. K tomu se řadí také nejnižší udělované 2 hvězdičky z 5 za platební morálku. Spolehlivost s 3,5 hvězdičkami ale patří k těm lepším, vyšší 4,5 hvězdičky dosáhla jen jedna společnost (Iberia). Největšími slabinami je tak nízká uživatelská spokojenost v kombinaci s horším proplácením kompenzací za zpožděné či zmeškané lety.
Poměrně nízké hodnocení má i na webu Tripadvisor s 2,5 hvězdičkami z 5. V bodovém hodnocení má nejméně zábava během letu s 1,5 hvězdičkou, nejvíce čistota, odbavení a poměr ceny a výkonu se 3 hvězdičkami. Z textových recenzí ale drtivá většina dává nejhorší hodnocení. Nejvíce zmiňují časté a velké zpoždění i rušení letů, nedosažitelnost zákaznického servisu a velké množství ztracených zavazadel.


Ryanair
- Celkové hodnocení: 2,58 z 5
- Spolehlivost: 3,5 z 5
- Platební morálka: 2 z 5
- Spokojenost uživatelů: 2,25 z 5
Největší slabinou u společnosti Ryanair se ukázala platební morálka, tedy že kompenzace za zpožděné či zrušené lety vyplácí opožděně nebo s komplikacemi. Tomu odpovídá i nižší spokojenost zákazníků této společnosti, které s 2,25 hvězdičkami z 5 patří do horší poloviny udělovaných hodnocení. Poměrně slušných výsledků dosáhla u spolehlivosti s 3,5 hvězdičkami, které naopak patří k druhému nejlepšímu udělovanému skóre. Jako problémové se ukázalo zpoždění a rušení letů následované menší spokojeností uživatelů.
Jako průměrně hodnocená se společnost jeví na webu Tripadvisor se 3 hvězdičkami z 5, kde v bodovém hodnocení je nejhorší s 1,5 hvězdičkou zábava během letu a nejlepší se 3,5 hvězdičkami poměr ceny a výkonu. V textových recenzích dosahuje třetina vůbec nejhoršího hodnocení. Poslední recenze jsou navíc všechny negativní a jako příšerné označují chování personálu, který je velmi nepříjemný, a časté zpoždění letů. Problémy bývají i s online odbavením kvůli nefunkčnímu systému, na letišti je pak zpoplatněné.


Zdroje:
- Autorská tvorba redaktorky Arecenze
- https://www.flightright.com/flightright-index
- https://www.flightright.com/flightright-index-method
- Tripadvisor
Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti
Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi.
Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email dotazy@arecenze.cz