Menu

Test aku vrtačky Parkside: Oproti 6 let staré Makitě je její výkon tragický

Test aku vrtačky Parkside: Oproti 6 let staré Makitě je její výkon tragický
Foto: Lucie Sobotová Arecenze

Navzdory poměrně dobrému prvnímu dojmu mě aku příklepová vrtačka Parkside PSBSA 20-Li C3 nakonec zklamala. Je velmi slabá, při zátěži se jí zastavuje motor, příklep občas nejde vypnout a sklíčidlo hází. Průměrné časy vrtání a šroubování jsem pro zajímavost porovnala s výkonem parametrově podobné uhlíkové Makity. Rozdíly jsou extrémní.

  • První dojmy k aku vrtačce Parkside PSBSA 20-Li C3 jsem shrnula v tomto článku.

Parkside dílčí test nedokončil

Fotogalerie: Lucie Sobotová

Výkon a funkčnost Parkside PSBSA 20-Li C3 jsem porovnala s příklepovým modelem Makita DHP453, který používám v dílně zhruba šest let (model je starý cca 10 let). Zajímalo mne, jak levná aku vrtačka obstojí vůči zastaralému profi modelu. Obě aku vrtačky jsou vybaveny uhlíkovým motorem, dvoustupňovou převodovkou a rychloupínacím sklíčidlem s maximální upínací kapacitou 13 mm.

Výrobcem udaný maximální utahovací moment obou modelů je zhruba stejný (rozdíl 3 Nm). Papírové hodnoty maximálních otáček a frekvence příklepu jsou výrazně vyšší u Parkside. Všechny důležité parametry najdete v tabulce:

Parametr Parkside PSBSA 20-Li C3 Makita DHP453
Design
Orientační cena 900 Kč 2 200 Kč
Max. točivý moment (Nm) 45 42
Max. počet otáček (min-1) 1 650 1 300
Max. frekvence příklepu (min-1) 26 400 19 500
Délka těla (mm) 242 239
Hmotnost (g) 1 356 1 331

Foto v tabulce: Lucie Sobotová

Fotogalerie: Lucie Sobotová

Navzdory lepším papírovým hodnotám je skutečný výkon testovaného kusu aku vrtačky Parkside výrazně nižší než u Makity. Při vyšší zátěži se motor u Parkside opakovaně zastavoval, a to jak při vrtání, tak i šroubování. Nepomohla ani výměna baterie. Práce proto nebyla plynulá. Je možné, že jsem měla smůlu na vadný kus.

Ze tří pokusů se podařilo vrtačce zcela zašroubovat velký tesařský vrut 8×220 mm bez předvrtání jen jednou, proto byla v této části hodnocena jako „nedokončila“.  V ostatních dvou případech vrut zašroubovala jen zhruba polovinu délky. Vrtané průměry (14 mm beton a 30 mm dřevo) a použité vruty jsou zjevně nad limity vrtačky. Výsledky z testu výkonu obou porovnávaných vrtaček jsou následující:

Parametr Parkside PSBSA 20-Li C3 Makita DHP453
Design
Orientační cena 900 Kč 2 200 Kč
Průměrná rychlost vrtání s příklepem do betonu, 14 mm (s) 54,30 48,70
Průměrná rychlost vrtání do dřeva, 30 mm (s) 19,60 14,50
Průměrná rychlost šroubování, vrut 8×220 mm (s) Nedokončila 11,00

* Parkside byl testovaný s originální baterií 20 V 4 Ah, Makita s originálním akumulátorem 18 V 5 Ah. Na každou část testu byl použitý plně nabitý akumulátor, vrtalo se vždy do hloubky 8 cm. Nastaveny byly stejné pracovní režimy a rychlosti v souladu s použitým nástrojem a materiálem. Do tabulky jsem uvedla průměrné časy ze 3 pokusů měřených na čas. 

Foto v tabulce: Lucie Sobotová

Fotogalerie: Lucie Sobotová

Další nedostatky

Během testu se u testované aku vrtačky Parkside projevily nedostatky v kvalitě. Sklíčidlo házelo a při utahování a povolování mírně drhlo. Při práci mě to ale v zásadě neomezovalo. Navzdory změně režimu z vrtání s příklepem na vrtání bez příklepu zůstal zapnutý příklepový mechanismus.

Fotogalerie: Lucie Sobotová

Podařilo se mi ho vypnout až po sérii náhodných otočeních přepínače pro změnu pracovního režimu. Stejný problém s nemožností vypnout příklep uvádějí v recenzích produktu na Heureka někteří uživatelé, což naznačuje, že se podobná závada občas může objevit.

Shrnutí

Fotogalerie: Lucie Sobotová

Nízká cena
50,0 % Celkové hodnocení

Klady

  • Nízká cena
  • Na první pohled poměrně slušná kvalita zpracování
  • Pevný a praktický kufr v ceně
  • Tříletá záruka

Zápory

  • Nízký výkon neodpovídající parametrům
  • Časté zastavování motoru při zátěži
  • Nespolehlivé přepínání mezi příklepem a vrtání bez příklepu
  • Nepohodlné držení - tlačí do ruky, špatné vyvážení
  • Velké rozměry a vysoká hmotnost
900 Kč Běžná cena

Na test Parkside PSBSA 20-Li C3 jsem se těšila už jen kvůli tomu, že starší model, ještě z rodiny X 18V, byl vůbec první aku vrtačkou v naší dílně. V té době se jednalo o poměrně kvalitní a výkonné nářadí. Funkčnost, výkon a ergonomie aktuálního modelu mě velmi zklamaly. Připouštím ale možnost vadného kusu a vrtačce dám ještě druhou šanci otestováním dalšího kusu.

Související články

Zdroje: Autorská tvorba redaktory portálu Arecenze

Rubriky

#arecenze

Pro nejnovější informace sledujte také naše sociální sítě

Mohlo by vás zajímat

Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti

Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi. Naši redaktoři se také zapojují, ale odpovídají dle aktuální vytíženosti a časových možností. Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email.

Mám tuhle C3 od Parksidu a spíše mi urve ruku než aby se zastavila.

Ivan Kranyš

Mám stejný názor a naprosto odlišný od článku.A to nemluvím o ceně baterií.Já jsem s ní spokojen, kromě hmotnosti nemám co vytknout.

Luky Halaš

Ano tuhle vrtačku Parside aby člověk držel opatrně, neboť opravdu umí vymknout zápěstí a podobné kousky. Další Parkside se zase po vypnutí poškubává krátkými impulsy do motoru.
Jinak Parkside bývá často králem svojí cenové třídy. Ovšem člověk musí dávat pozor zda nekupuje něco s nereálnými sliby v popisu. A číst recenze s upřednostněním negativních. Trapné je jak zavádí spousty bezpečnostních opatření až se potom stroj nedá pomalu ani ovládat. Nebo digitalizace spouštění několika tlačítky je velký úlet z rozumu. Parside prodává především cena a možnost snadného vrácení zboží. To Kaufland v Německu umí i prodat nastřelovací pistoli s 20 patronami a nové kvůli EU už nikde neseženete, poněvadž v obchodě nejsou a poštou se nesmí ddopravovat.

premyslfilip@seznam.cz

Souhlas s Vámi.Za ty prachy super vrtačka.Pobavil mě ten kec,že nezašroubuje ani vrut do dřeva.Valil jsem dlohé vruty bez předvrtání a úplně v pohodě,a že těch vrutů bylo.

Tom Fuk.

mám PSBSA 20-Li A1 z roku 2016 a jako s původní baterií dodnes jede jako střela ;), za mě jediné (ale to není negativum to je fakt – tzv. něco za něco) celý den v jedné ruce, to je asi jenom pro Arnolda hold 😀

Petr

Se dvěma 10 let starými aku vrtačkami Parkside 16V a 20V jsem zrekonstruoval byt a dva baráky. Což je moje recenze. Narex a Bosch umřely.

Mart Bílek

Přesně tak,Parkside je za hubičku,dojde tak koupím za litr novou.Proste je to malý, šikovný pracant za super cenu.Navic řada performance je srovnatelná s těmi nejlepšími.Nic jinýho v baráku už nechci.

vitargos@seznam.cz

My jsme s Parkside spokojeni, za tu cenu už udělala opravdu hodně práce, máme 3 roky, předěláváme dům, takže se pořád někde používá, takže já rozhodně chválím.

Hana Šmídová

od Parkside mám sedm pomocníků,zmíněnou vrtačku pět let,a vše běží k mé spokojenosti a bez zmiňovaných potíží!! Že by náhoda?? Podle názoru ostatních je spíš náhoda,že autor článku dělá novináře !!!

Miroslav Švancar

Nikdy jsem se nesetkal s tím, že se zastavuje při zátěži motor. Poměr cena/výkon je bezkonkurenční oproti předražené Makitě. Nevím proč mám pocit, že tato recenze je účelová.

Tomáš Samek

Mám nářadí od Makity a jsem naprosto spokojený. Výkon a spolehlivost něco stojí.

Gofer

Může jít o vadný kus. Takto jsem to měl a malou flexou na 76mm kotouče. Výkon nijaký, neustále se zastavovala. Po dvou letech v ní shořel tranzistor. Dal jsem tomu šanci a koupil novou, tu samou. A ta maká jak má.

Jirka

ja som mal parkside 2 a obe skoncili v elekroodpade a potom som si trieskal hlavu ze za tie 2 som mohol mat kupenu makitu a je to tisic a jedno makitu pouzivam uz 3 toky a uplna pohoda ziadne problemy som nemal

Jakub

Jako opravdu budeme srovnávat Makitu a Parkside? Už vzhledem k jednotlivým cenám?😂😂😂

Alois Jirásko

Máte pravdu, ale kde vzít podobný šmejd jako je Parkside?

Robert Polič

S Parkinou jsem dělal krytinu na celé střeše,cca 350m2 a to jsem ještě montoval plno nových kontra latí a latí,protože před tím tam byl onduline.A to,že se zastaví při šroubování vrutu do dřeva je pěkná blbost.Valil jsem bez předvrtání vruty 200×6 mm a úplně v pohodě.Sice 2 Ah baterka jich dala asi 15 ale po přehození druhé silnější se vesele pokračovalo dále.A zastavit ji? Jo to určitě.Několik vrutů normálně ukroutila a i pár torx nástavců šlo taky do kopru.Nepočítám co dala vrutů a plechy.Toť asi můj postřeh.

Tom Fuk

no pokud test dělala s fungl novou vrtačkou, tak se nedivím , že se zastavoval motor, u noveho parksaidu je potreba před zátěží zajet uhlíky na nižší zatížení, jinak nemaká jak má

Pechyjo

Parksidu je s prepáčením oproti iným značkám na samom chvoste mal som možnosť byť na stavbách kde robili s touto značkou a bola to jedna katastrofa tak že tak je to pre ľudí ktorý nechcú investovať alebo nemajú na lepšiu a drahšiu značku ktorá vydrží roky.

Miro.

Mám horskou chatu a opravuji, dělám venkovní nábytek a pod. a na to mi Parkside vyhovuje, mám nejen vrtačku ale i většinu dalších produktů z Lidlu a jsem spokojený, až se budu živit jako řemeslník, půjdu do profi nářadí….

Aleš

Mám tyto vrtačky 2, rok výroby 2019 a 2021. S nedostatky co v článku popisujete jsem se nesetkal. Přepínač příklepu funguje správně, vůle sklíčidla zanedbatelná a nezastavila se ani při vrtání zdi korunkovým vrtákem pr. 63mm.

Karel Hruška

Parkside je dobrá značka tak pro děti na písek.

Robert Polič

Parkside je značka dobrá pro lidi, co udělají práci, kterou zamýšleli (renovace domu, nábytku, ale třeba i auta) a pak ji na 5 let odloží do dílny pro nepotřebu. Nepotřebujete, aby se vám v garáži válelo nářadí za 50k Kč bez užitku.
Ale pro profíky tu jsou jiné značky …

Jirka

Se zavedenými značkami by to chtělo spíše porovnávat řadu Performance. Zelená je víceméně pro hobby použití. Sám používám řadu Performance řadu let a jsem max. spokojený.

Jan Reczai

Paní teda nikde nepíše jestli používala převodovku na jedničku nebo dvojku, takže co? Ví vůbec že to má dvě rychlsoti?

NANANA BAtman

Přesně…

Ivan

Dobrý den,
nastavení pracovních režimů bylo v souladu s doporučením výrobce vrtáků a dle konkrétní aplikace:

1) vrtání do betonu, vrták do betonu vel. 14mm – vrtání s příklepem, rychlostní stupeň dva
2) vrtání do dřeva, plochý vrták 30 mm – vrtání bez příklepu, rychlost jedna
3) šroubování, konstrukční vruty 8 x 220 mm (bez předvrtání) – vrtání bez příklepu, stupeň jedna

Stejným způsobem testuji všechny aku vrtačky s napětím 18 V a vyšším.

S pozdravem
Lucie Sobotová

Lucie Sobotová, redaktor

Jsem naprosto spokojený. Jako začátečník v oboru automechanik neměl jsem finance na značkové stroje. tak jsem našel parkside a zamiloval se dělám s tím auta. Doma nábytek koupelny a já nevím co všechno pujcujou si ti kamarádi. A funguje to jak má super cena výkon odolnost zelená je určena na menší kutilství. Ale performance je naprosto boží a zvládne úplně všechno. Nikdy se nezastavila a povolovat napravnice ramena to je třeba fakt sílu. Sice se na to používá rázový utahovák a ne vrtačka ale i tak spokojenost největší.

Domik88

Ten test je až zavádějící. Nejlepší test jsou zkušenosti většiny uživatelů.

Jiří Kuřátko

Vidím to na dvě možnosti. Buď měl někdo smůlu na špatný kus nebo se někdo snaží být influencerem. Nebo tu někdo vyloženě lže.
Zmiňovanou Makitu jsem na Zbozi.cz nenašel pod 4000. S Parksidem jsme postavil barák. Ano, jedna mi přitom umřela a za 900 jsem pořídil druhou. A kdybych si nechal účtenku, tak ji mám bez řečí vyměněnou. Ty hromady vrutů v OSB deskách v podlaze ani raději nepočítám.
A kdyby mi náhodou spadla, když stojím na štaflích, a rozkřápla se, tak se maximálně ozvou citoslovce nas.ání, ale nebude to taková darda.
Ano, nejsem profík, mám to na poměrně intenzivní, ale stále hobby použití, tak jako ostatní vercajk od Parksidu, ale nemůžu si na něj stěžovat. Poměr cena/výkon + reklamace bez keců a ihned.

Mirek Smyčka

Za mne je Parkside roustnější ale neskutečný pracant. Tahlle zveřejněná recenze je uplně mimo, nebo
má někdo kamaráda v Makita prodejně.

Martin Szkandera

Koupil jsem Parkside v internetovém obchodě Lidlu. Prohlédl jsem ji, a spustil.
Rána a praskl kryt.!! Jak se psalo, velmi špatné zpracování, otřepy. Tlačítko aretace se nevrací.
Reklamace – horor. V prodejně nedělají reklamaci na zboží z jejich internetového obchodu. Velmi těžko jsem našel kontakt na Lidl. Člověk komolící češtinu sdělil-poslat jim,oni pošlou do Německa k posouzení.😂 Za 3 měsíce přišla z Německa nová.
Vzal jsem pilník a všechny hrany jsem napřed očistil. Od té doby Parkside ani zadarmo.👋

Morávek Bohumír

…. kapacita sklíčidla 13mm, kdo tohle může napsat???

Josef Nováček

A.I.

Ivan

Dobrý den,

pojem „kapacita sklíčidla“ používá například velké množství prodejců. Pro uživatele tak může být jiný pojem matoucí. Nicméně z hlediska terminologie je skutečně správně „rozsah sklíčidla“. Texty do našeho magazínu zpracovávají výhradně redaktoři, výsledný text není produktem umělé inteligence.

Jakub Gulec, redaktor

Dobrý den,

pro doplnění – rozsah sklíčidla se typicky udává ve dvou hodnotách (zpravidla od 1 / 1,5 do 10 / 13 mm). Jako uživatele mne zajímá především maximální hodnota (max. kapacita), která limituje velikost nástroje, který do ni upnu. Ne všechny levné 18V vrtačky mají max. 13 mm (některé jen do 10 mm), proto horní hodnotu považuji za důležitou. Nic zavádějícího v tom nevidím a běžně se to tak používá.

S pozdravem

Lucie Sobotová

Lucie Sobotová, redaktor

Mám Parkside Performance, takže srovnatelné s Makitou v testu, krom lepšího motoru. Makitu používám v práci, Parkside doma. Makita je předražené hobby nářadí. Uhlíky, přepínač, sklíčidlo, ložisko vřetene a volající se převodovka. Jediné dobré na Makitě je baterka a nabíječka.

Emenems

Tak možná by bylo dobré nesrovnávat hrušky s jabkama. Ono vrtačka za 9 kil se nemůže rovnat vrtačce za 2200… Možná mohla autorka zkusit srovnání s PSBSAP 20-Li C3. Ta je pořád levnější než Makita, ale parametricky je na tom ještě výrazně lépe… Max. točivý moment: 64 Nm Otáčky: 1. stupeň 0-630/min. / 2. stupeň 0-2100/min. Počet úderů: 1. stupeň 0-10810/min. / 2. stupeň 0-36000/min.

Miloš Žák

Dobrý den,

test vámi zmíněné aku vrtačky Performance vs. Makita právě chystám. Samozřejmě zařadím parametrově srovnatelný model, tj. bezuhlíkovou Makitu DHP489. Sledujte náš magazín.

S pozdravem

Lucie Sobotová

Lucie Sobotová, redaktor

Také mám Parkside vrtačku-utahovačku ale neporovnávám ji s Makytou ,která je jiná třída ale beru ji jako pomocnika u kterého je lepší ty šrouby potom rukou dotáhnout anebo hned použít Makytu. Původně jsem si myslel,že je to jen baterií ale je to stejné jako ta první. Dnes už nepodnikám.Kdysi jsem měl Hitaschi a tu jsem mučil na sřechách a i jinak v dílně,byla menší ,lehčí také se světlem a ta měla stáří 14-15 let a odešla s unaveným utahovacím momentem,ale nyní ji ještě používá syn jako druhou ,aby mohl rychle vyměnit byty nebo sklíčidlo,měla totiž upínání na byty se zápichem, pravda bylo volnější sklíčidlo ale záleželo na co ji kdo používá.Tak ji také tak hodnotí.

Stenly

Já ji používám zřídka, nejsem kutil ani řemeslník, ale to chování jako v recenzi se mi nikdy neobjevilo.
Nicméně jsem ji koupil kvůli díky 4Ah baterii, se kterou se v roce 2021 prodávala za 999 Kč.

Milan Matějka

Nevím , jak je paní či slečna Sobotová zdatný řemeslník , ale její hodnocení je dosti zavádějící. Už jen jednou otázkou ji vyvrátím „neschopnost“ vrtačky Parkside zašroubovat jeden vrut do špalku,viz.článek o testu. Otázka zní : Jakou silou tlačila do vrtačky Parkside a jakou do Makity? Opravdu totožnou? Zřejmě ne , proto došla k dojmu , že se jedna vrtačka zastavuje .

aleš moravec

Dobrý den,

na obě vrtačky bylo působeno zhruba stejnou silou, podmínky byly nastavené i v ostatních ohledech stejně. Testované průměry vrtáků a velké vruty zjevně byly nad možnosti Parkside. Pokud ovšem budete vrtačku používat jen na lehčí aplikace, tak se zastavovat nejspíš nebude a může dobře posloužit. Osobně ale doporučuji výkonnější model, případně na lehčí aplikace kompaktnější vrtačku. Tato je zbytečně velká a těžká.

S pozdravem

Lucie Sobotová

Lucie Sobotová, redaktor

Mám akuvrtačku Parseid a jsem s ní velmi spokojen.Nevím kde si ji pořídila recenzentka,
ale to je na žalobu.Z mé zkušenosti vím že nàřadím v případě poruchy není problém.

Vladislav

Myslím,že tato diskuse nemá moc smysl.Vlastním jak Makitu,tak Parkside.Parkside je loterie.Takže v recenzi neuspěl pravdivě.Ale je jasné,že někdo má jiný exemplář a je spokojen,protože je to kus od kusu.Zrovna tak nabíječky a baterky.Tam je to u Parksidu ještě větší loterie.Ještě,že to bez řečí vymění.

Pavel

S Parkside jsem začal rekonstrukci domu. Pomohla dost, ale při voltáži 20V byl obrovský nepoměr vůči Bosch 14V, zejména ve výkonu a výdrži baterie (porovnávám nový Parkside a starší Bosch). Později jsem se dostal ke staršímu kousku Berner 14V a nemohu srovnávat. Prostě nesrovnatelná kvalita.
Nyní mám novou Hecht 18V a oproti Berneru 14V tak také velmi pokulhává. Je prostě důležité vědět, co chci dělat a podle toho si rozhodnout investici. Pro občasné či jednorázové použití s menší intenzitou ale rozhodně Parkside.

Jaroslav

Vrtačky Parkside jsou vybaveny na rychlejším převodu bezpečnostní pojistkou, která při překročení určitého momentu zastaví točení. V diskusích zazněla otázka na kterém převodu se pokus se šroubováním prováděl, ale zůstala bez odpovědi… V ergonomii Parkside nářadí dost pokulhává, okrasné gumové ozdoby po použití někde, kde není dostatek prostoru, nakonec velmi hyzdí, osvětlení svítí málo a na nesmyslné místo… Ale ohledně výkonu jsem zatím nezaznamenal výrazné pochybení. 20V je nesmysl, je to 3,6(V) x 5(článků v sérii) =18(V). Považuji Parkside za obstojné hobby nářadí, ale kdybych se živil vrtačkou, Parkside by to nebyla.

Jen ještě poznámka k Makitě.Je to sice mimo mísu s aku nářadím,protože se jedná o el.vrtačku. Před x lety jsme s kámošem dělali zakázku na domě a bylo potřeba vyvrtat díry do I profilů.Dovezl tehdy nějakou „dobrou “ Makitu,kterou zrovna koupil.Začalo se vrtat ake stalo se,že se hryznul vrták(byl celkem velký). No a než pustil spínač,což může být tak 2 sekundy,tak se z milé Makity tak nějak trošku zakouřilo a bylo po ní.
Co z toho plyne? Že to,co je drahé,nemusí být vždy kvalitní.A naopak.
Ještě k Parkině. Mám za to,že převody jsou z kovu a některé díly pasují z Bosche.
Máme doma více věcí od nich a v pohodě,prostě hodně muziky za relativně málo peněz.Jo až na flexu,která fakt dlouho nevydrží.Takže buď vadný kus a nebo fakt.To podstatně déle vydrží žetězová pila se 4-kou baterkou.Dá i půl hoďky řezání,pokud je ostrý řetěz.A ne žádné špingle ale regulérní kulatina prům.i 30 čísel ve tvrdém i měkkém dřevě.

Tom Fuk.

Obe vrtacky nejsou opravdu profi!!! Parksajrajt co mam ma 150Nm coz je hodnota vyssi nez motor u favorita, felicie, fabie. Ani makity nedelaji spatny ale maji vyssi cenu. Vsechny znacky maji nejaky vyhody a nevyhody.

Adam Kinter

já mám vrtačku z Makity 55 let a jednou jsem měnil uhlíky

jenicek54

pán porovnává profi a hobby to dost dobře nejde

Jiří Knot

S Parkside vrtačkou jsme spokojeni, 3 roky se nezastavila na rekonstrukci domu a pořád v pohodě. Za tu cenu supr.

S ohledem na to, že paní nenapsala, jak měla nastavenou baterii (což podle fotky bych řekl, že chytrá baterie to je), což asi testovačka netestovala. Tato baterie má 4 úrovně výkonu a na plnej (50 A), kam se Makita hrabe, proti eko (30A), akorát výdrž je nízká.

asasa

Dobrý den,

paní režimy smart baterií Parkside nepoužívá od té doby, co zjistila, že nemají prokazatelný vliv na výkon ani výdrž:

https://www.arecenze.cz/clanky/mobilni-aplikace-parkside-a-smart-baterie/
https://www.arecenze.cz/clanky/test-baterie-parkside-vs-makita-2024/

Vrtačka byla testována s oběma typy baterií Parkside s kapacitou 4 Ah. Časy vrtání a šroubování byly zaznamenány s obyčejnou verzí, protože nabídla o trochu lepší výsledky.

S pozdravem

Lucie Sobotová

Lucie Sobotová, redaktor

Zapojte se do diskuze

Odeslat

Zveřejňujeme každý slušný a přínosný komentář.