Test celoročních pneumatik 2025: Brzdná dráha se lišila o více než 14 metrů
Foto: Canva (se svolením)Německý autoklub ADAC ve svém nejnovějším testu celoročních pneumatik ukázal, že šetřit za každou cenu se nevyplácí. Některé levné modely méně známých značek zcela pohořely. Největší rozdíly byly v délce brzdné dráhy – nejhorší pneumatiky zabrzdily až o 14,2 metrů dál než vítěz. To už je vzdálenost, která může znamenat rozdíl mezi životem a smrtí. Naopak čtyři modely osvědčených výrobců nabídly bezpečnou jízdu a vyvážený výkon mezi jízdou na letní a zimní vozovce.
„Kvůli mírným zimám bez sněhu volí v posledních letech stále více řidičů celoroční pneumatiky. I tak ale myslete na to, že celoroční pneu jsou zatím kompromisem mezi letní a zimní gumou,“ uvedl Josef Drolíček v odborném článku na portálu Pneumatiky.cz.
Jak se testovalo
ADAC si tentokrát vzal do hledáčku 16 modelů celoročních pneumatik v rozměru 225/45 R17. Jedná se o běžnou velikost mezi kompaktními vozy, jako je například VW Golf nebo Škoda Octavia. Testovalo se v centrech ADAC a na testovací dráze Test World ve Finsku. Zjišťovali se tyto kvality:
- Jízda na různých površích a v různých podmínkách (na suchu, mokru, sněhu, ledu a měření aquaplaningu)
- Hlučnost
- Opotřebení
- Spotřeba
Výslednou známku tvořily:
- Bezpečnost (70 % hodnocení) – sucho (35 %), mokro (45 %), zima (20 %)
- Ekologická bilance (30 % hodnocení) – opotřebení, spotřeba, hmotnost, hluk, udržitelnost
Foto: Canva (se svolením)Ilustrační obrázek
Nejlepší z testu: Známé značky nezklamaly
Hodnocení „dobré“ a doporučení ADAC obdržely čtyři modely od známých výrobců. Jako nejlepší se ukázaly modely Goodyear a Continental – oba dostaly shodnou známku 2,3. Se shodnou známkou 2,5 skončily Pirelli Cinturato All Season SF3 a Bridgestone Turanza All Season 6.
- Goodyear Vector 4Seasons Gen‑3 (1. – 2. místo, známka 2,3): exceluje v nízkém opotřebení (jeho životnost je až 68 000 km), nabízí bezpečné vlastnosti na mokru a sněhu, má drobné nedostatky na suchu
- Continental AllSeasonContact 2 (1. – 2. místo, známka 2,3): jako jediný získal hodnocení „dobré“ v obou kategoriích – bezpečnost jízdy i ekobilance, má mírně nadprůměrnou hmotnost
- Pirelli Cinturato All Season SF3 (3. – 4. místo, známka 2,5) – nabízí bezpečné vlastnosti na suché a mokré vozovce, nízké opotřebení a nízkou spotřebu, má drobné slabiny na zimních silnicích
- Bridgestone Turanza All Season 6 (3. – 4. místo, známka 2,5) – solidní výkon na suché a mokré vozovce, drobné nedostatky na zimních silnicích a mírně nadprůměrná hmotnost
Nejhorší z testu: Šetření se nemusí vyplatit
Na opačném konci žebříčku se umístily čtyři celoroční pneumatiky od méně známých, levných značek. Podle ADAC představují tyto modely vážné riziko a to i při brzdění v nízké rychlosti, a proto je testeři nedoporučují:
- CST Medallion All Season ACP1 (13. místo, známka 4,8) – nedostatečná přilnavost na zimních površích
- APlus AS909 (14. místo, známka 4,9) – nevyhovující brzdění na mokré vozovce
- Arivo Carlorful A/S (15. – 16. místo, známka 5,5) – nejnižší známka z bezpečnosti jízdy – nedostatečná přilnavost na mokru
- Petlas Multi Action PT565 (15. – 16. místo, známka 5,5) – také nejhorší známka z bezpečnosti jízdy, tentokrát kvůli dlouhé brzdné dráze na zimním povrchu
Zklamala také testovaná pneumatika Barum Quartaris 5, která brzdila nejhůře na suchu. Se známkou 3,9 se umístila na 10. – 12. místě.
Foto: Canva (se svolením)Ilustrační obrázek
Shrnutí: Kompletní tabulka a důležitá zjištění
Poslední test ADAC ukázal, že na trhu existují velmi solidní celoroční pneumatiky a že modely známých značek jsou i přes občasné drobné nedostatky sázkou na jistotu. Naopak snaha ušetřit (často jen pár stovek na jednom kusu) může představovat závažná bezpečnostní rizika. Kompletní tabulku všech testovaných modelů a jejich hodnocení podle ADAC najdete zde:
| Umístění | Model | Cena/kus (Kč)* | Celková známka | Bezp. | Eko-bil. | Brzdná dráha (m) | Doporučení |
| 1. – 2. | Goodyear Vector 4Seasons Gen‑3 | od 2 250 | 2,3 | 2,6 | 1,6 | 33,2 | Dobré |
| 1. – 2. | Continental AllSeasonContact 2 | od 2 400 | 2,3 | 2,4 | 2,2 | 31,3 | Dobré |
| 3. – 4. | Pirelli Cinturato All Season SF3 | od 2 300 | 2,5 | 2,6 | 2,2 | 32,5 | Dobré |
| 3. – 4. | Bridgestone Turanza All Season 6 | od 2 150 | 2,5 | 2,6 | 2,4 | 31,6 | Dobré |
| 5. | Michelin CrossClimate 2 | od 2 600 | 2,7 | 3,0 | 2,1 | 33,6 | Průměr |
| 6. – 7. | Dunlop All Season 2 | od 2 100 | 2,9 | 3,4 | 2,6 | 33,7 | Průměr |
| 6. – 7. | BF Goodrich Advantage All‑Season | od 2 150 | 2,9 | 3,0 | 2,6 | 34,3 | Průměr |
| 8. | Viking FourTech Plus | od 1 900 | 3,0 | 3,3 | 2,3 | 34,1 | Průměr |
| 9. | Vredestein Quatrac Pro+ | od 2 100 | 3,8 | 3,3 | 2,7 | 33,4 | Průměr |
| 10. – 12. | Barum Quartaris 5 | od 1 800 | 3,9 | 3,9 | 2,4 | 35,6 | Průměr |
| 10. – 12. | Nexen N’Blue 4Seasons | od 1 550 | 3,9 | 3,9 | 2,6 | 33,6 | Průměr |
| 10. – 12. | Superia Ecoblue2 4S | od 1 400 | 3,9 | 3,9 | 3,2 | 37,6 | Průměr |
| 13. – 14. | CST Medallion ACP1 | od 1 700 | 4,8 | 4,8 | 2,8 | 36,6 | Špatné |
| 13. – 14. | APlus AS909 | od 1 300 | 4,9 | 4,9 | 1,9 | 39,1 | Špatné |
| 15. – 16. | Arivo Carlorful A/S | od 1 300 | 5,5 | 5,5 | 2,4 | 42,6 | Špatné |
| 15. – 16. | Petlas Multi Action PT565 | od 1 600 | 5,5 | 5,5 | 2,5 | 36,3 | Špatné |
*Jedná se o nejnižší cenovou nabídku za kus v testovaném rozměru 225/45 R17 podle Heureky, která byla platná v den psaní článku.
Zdroje:
- Autorská tvorba redaktorky portálu Arecenze
- Testy ADAC 2025, https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/ganzjahresreifen/225-45-r17/
- Nepřehlédněte naši novou recenzi: 2 týdny jsem testoval Apple Watch Ultra 3: Do extrémních podmínek dobré, korunka se moc nepovedla
Diskuze, komentáře a vaše zkušenosti
Podělte se o svůj názor, dotaz a poraďte ostatním v moderované diskuzi.
Pokud potřebujete naši odpověď, využijte spíše email dotazy@arecenze.cz