Test & Recenze nejlepších elektrických jednokolek | Arecenze.cz
Menu

Test a recenze 10 nejlepších jednokolek 2023

Aktualizováno:
Autor:
Eliška Srncová, Iveta Polášková

Po segwayích a hoverboardech přichází další městské elektrické vozítko. Elektrická jednokolka, gyroskop, unicycle, AirWheel a SoloWheel jsou všechno názvy, pod kterými můžete tento prostředek najít. Jak jeho název napovídá, má na rozdíl od svých předchůdců pouze jediné kolo. To je obaleno konstrukcí se sklápěcími stupačkami, na kterých při jízdě stojíte.

Jednokolky jsou na rozdíl od dvoukolých variant daleko hbitější a obratnější. Pohyb na nich však vyžaduje trochu více píle a trpělivosti. V jejich prospěch hovoří vyšší dosažitelná rychlost nebo aplikované odpružení pro pohodlnější jízdu.

Od roku 2014, kdy byly elektrické jednokolky uvedeny na trh, výrazně přibylo značek i jednotlivých produktů. Abyste se mezi nimi zorientovali a uměli si vybrat jednokolku tak, aby vyhovovala právě vám, připravili jsme pro vás článek Jak vybrat elektrickou jednokolku. Po pár minutách, které věnujete jeho přečtení, už budete moci vyrazit ven trénovat rovnováhu.


Nejlepší elektrické jednokolky dle hodnocení a recenzí uživatelů

Pořadí Produkt Hodnocení Orientační cena Aktuální cena
Top 1 Zatím nehodnoceno 18 500 Kč Zobrazit nabídky
Top 2 100 %
Počet recenzí: 1
31 000 Kč Zobrazit nabídky
Top 3 100 %
Počet recenzí: 3
16 000 Kč Zobrazit nabídky
Top 4 Zatím nehodnoceno 10 000 Kč Zobrazit nabídky
Top 5 Zatím nehodnoceno 77 000 Kč Zobrazit nabídky
Top 6 Zatím nehodnoceno 85 000 Kč Zobrazit nabídky
Top 7 91 %
Počet recenzí: 4
19 900 Kč Zobrazit nabídky
Top 8 100 %
Počet recenzí: 4
33 900 Kč Zobrazit nabídky
Top 9 97 %
Počet recenzí: 1
109 000 Kč Zobrazit nabídky
Top 10 80 %
Počet recenzí: 2
55 000 Kč Zobrazit nabídky

Zobrazit další produkty


Jak vybrat elektrickou jednokolku

Prostřednictvím následujících kapitol vás provedeme výběrem elektrické jednokolky. Nejprve vysvětlíme rozdíly mezi klasickou a elektrickou variantou a prozradíme jejich nejčastější využití. Následně vám sdělíme informace týkající se základních parametrů elektrické jednokolky. Některé z nich budete muset přizpůsobit své tělesné konstituci, jako například nosnost a hmotnost, jiné zase musí kopírovat okolní terén, třeba výdrž nebo maximální úhel stoupání.

Protože důležitými parametry výběr nekončí, nezastavíme se ani před detaily a postupně projdeme i funkční výbavu a různé doplňky. Asi každého zajímá i finanční náročnost jednokolek, nemůžeme tedy opomenout ani cenové rozdělení. Elektrické jednokolky roztřídíme do několika cenových pásem a prozradíme, co ve kterém z nich za vložené peníze můžete očekávat.

Všechny tyto informace by vám měly pomoci s vlastním výběrem tohoto vozítka. Abychom článek pojali opravdu komplexně, přidáme i několik tipů k začátkům a k bezpečnostnímu vybavení.

Klasické vs elektrické jednokolky

Protože tyto druhy jednokolek se od sebe liší vzhledem, výbavou i využitím, považujeme za vhodné krátce představit obě varianty. Tak si aspoň lépe uděláte představu o tom, která z nich vám bude vyhovovat víc.

Klasické jednokolky

Tyto dopravní prostředky připomínají klasický bicykl, až na to, že jim chybí jedno kolo a řídítka. Jezdec sedí v sedle, které je ke kolu připevněno rámem. Jednokolku pohání šlapáním pedálů. U terénních modelů jsou součástí i hydraulické brzdy nebo přehazovačka.

Ačkoliv jednokolky nejsou ve srovnání s koly tak rozšířené, nabízí podobné možnosti specializace. Na své si přijdou jak zájemci o skoky či triky, tak i downhilloví jezdci nebo milovníci nenáročných projížděk. A pokud se rozhodnete pojmout to jako kolektivní sport, je tu pro vás i jednokolková obdoba hokeje nebo basketbalu.

Elektrické jednokolky

Od klasických jednokolek už technologie poněkud pokročila. Šlapání bylo vyměněno za elektrický motor, chybí sedlo a kolo je menší. Pedály na kole zůstaly, jsou ale téměř nepohyblivé a rychlost zvyšujete jejich nakláněním. Pro pohyb na elektrické verzi jednokolky nemusíte vynaložit téměř žádnou sílu. Stačí se jen na začátku vybavit trochou trpělivosti, než se na prostředku naučíte jezdit. Pokud se však o jednokolky zajímáte jako o prostředek k získání kondice, nohama poháněné vozítko vám poslouží lépe.

Elektrické jednokolky jsou určené pro zpevněný povrch, pro jízdu v náročném terénu je tedy nevyužijete. Nejčastěji je potkáte v městských uličkách, kudy jejich majitelé míří do práce, školy či jen tak na procházku.

Jak funguje jednokolka?

Jak je možné pohybovat se na zařízení pouze s jedním kolem, aniž byste spadli? Kromě pár minut cviku za tím stojí ještě jednoduchá technická pomůcka. Součástí jednokolky je totiž speciální gyroskop, který udržuje balanc a vyrovnává vozítko. Je ovládaný vnitřním počítačovým procesorem.

Samotné ovládání funguje podobně jako o něco známější segway. Na stranách vozidla se vysouvají stupátka. V okamžiku, kdy do nich zatlačíte špičkou nohy, jedete dopředu. Když vyvinete tlak patou chodidla, jednokolka zpomalí a začne jízda dozadu. Pojedete tak rychle, jak silně do stupaček zatlačíte. Do zatáček je potřeba naklonit celé tělo. Celé ovládání je tak závislé na tlaku nohou a náklonu lidského těla.

Naučit se na tomhle zdánlivě nestabilním vozidle jezdit chvíli trvá, je potřeba potrénovat rovnováhu. Ti, kteří ji přirozeně mají, však mohou vidět pokroky již po několika desítkách minut. Samozřejmě  nejvíc záleží na tom, jak často to budete zkoušet –⁠ čím častěji, tím rychleji si na pohyb zvyknete. Nejkomplikovanější obvykle bývá rozjezd a zastavení, samotná jízda pak jde již velmi lehce.

Průměr kola

Zatímco hooverboard má dvě malá kolečka, jednokolka má jedno velké. Jeho velikost se udává v palcích a hodnoty se pohybují mezi 12″ až 18″. Čím větší kolo, tím lépe si poradí s nerovnostmi a tím vyšší rychlostí na něm budete moci jet. Nevýhodou zvětšujícího se průměru je ale stoupající celková hmotnost produktu.

Hmotnost a nosnost

Často se dostanete do situace, kdy budete muset jednokolku kousek přenést – ať už je to při jízdě dopravním prostředkem, kvůli špatnému terénu nebo při vyndávání a uklízení vozítka. Proto je dobré váhu prostředku úplně nezanedbat. Optimální je hmotnost kolem 10 kilogramů. S takovou se setkáte hlavně u jednokolek s menším průměrem kola. Naopak ty s většími koly se mohou se svou hmotností vyšplhat až k 15 kilogramům, což už je znatelný rozdíl.

Celkové konstrukční zpracování a hmotnost jednokolky musíte volit i s přihlédnutím k vaší osobní hmotnosti. Těžší člověk potřebuje robustnější vozítko. Obecně se nosnost jednokolek pohybuje v rozmezí od 100 do 130 kilogramů.

Výkon

Výkon elektromotoru prezentuje jeho samotnou sílu. Při zjišťování tohoto parametru myslete na to, kolik vážíte, jak rychle chcete jezdit nebo jaké stoupání budete zdolávat. Vhodně zvolený výkon se úměrně promítá nejen do celkového komfortu a pohodlí při jízdě, ale také do finančních nákladů.

Výkon motoru je udáván ve wattech pod zkratkou W. Levnější zařízení disponují výkonem kolem 350 až 450 W. Za zlatý střed lze považovat kategorie produktů s výkonem 500 až 700 W. Výkon nad 800 W už je nadstandardní a bude vyhovovat především náročnějším zákazníkům. Existují i produkty, které se dostanou nad 1000 W. Obvykle ale na úkor výdrže.

Rychlost

Zatímco začátečníci možná docení, když s nimi jednokolka nejprve pojede pomaleji, zkušení jezdci občas tempo rádi trochu přiostří. Maximální rychlost AirWheelů začíná na 10km/h u levnějších výrobků a dostává se až k 50 km/h u těch nejpokročilejších.

Pokud vaše vozidlo nabízí možnost propojení s telefonem, můžete přes aplikaci sledovat rychlost na jeho displeji. Pokud tuto možnost jednokolka nenabízí, budete alespoň upozorňováni zvukovou signalizací, když se budete k maximální možné rychlosti blížit.

Výrazně doporučujeme tuto hodnotu nepřekračovat. Výrobce ví, proč ji u jednokolky uvádí. Gyroskop uvnitř jednokolky je uzpůsobený pouze určitému tempu a jestliže se dostanete nad povolenou hranici, může se stát, že přestane správně fungovat, tím pádem přestane vyrovnávat rovnováhu a vy s největší pravděpodobností z jednokolky spadnete. Některé výrobky začnou se zvedající se rychlostí sklápět stupačky dozadu, aby této situaci předešly a rychlou jízdu znesnadnily.

Baterie a doba nabíjení

Jestliže výkon rozhoduje o tom, jak rychle pojedete, tak výdrž baterie zase určí, jak daleko se na jeden zátah dostanete. Ve všech případech pořídíte Lithium-ionové baterie. Ty se prezentují vysokou odolností a dlouhou životností. Jejich kapacita je udávána ve watthodinách označovaných zkratkou Wh. Kapacity baterií se úměrně promítají do celkové hmotnosti elektrických jednokolek. Vybírat můžete obvykle z hodnot od 150 Wh do 500 Wh.

Při využívání gyroskopické jednokolky myslete také na to, že baterii je zapotřebí pravidelně dobíjet. K tomu slouží speciální nabíječka dodávaná výrobcem. Doba nabíjení začíná kolem 3 hodin. Komplexnějším výrobkům to ale trvá klidně i hodin sedm nebo deset. V takovém případě je nutné si jakýkoli výjezd naplánovat dostatečně předem nebo a jednokolku nabíjet třeba přes noc.

Dojezd

Kromě výdrže baterie, která má na dojezd jednokolky pravděpodobně největší vliv, se na maximální ujeté vzdálenosti podílejí ještě další faktory, jakými jsou terén a hmotnost jezdce. Těžší jezdec jedoucí do kopce je varianta, která baterii vyčerpává nejrychleji. Někteří výrobci také pojí dojezd s doporučenou rychlostí, při jejímž překročení se maximální ujetá trasa zkracuje.

Průměrný dojezd u gyroskopických jednokolek se pohybuje v rozmezí 30 až 80 kilometrů. Pro cestu do práce, do školy nebo jen tak na vyjížďku je to přijatelná vzdálenost.

Maximální úhel stoupání

Pokud víte, že vás po cestách sem tam nějaký ten kopec potká, je dobré zohlednit při výběru elektrické jednokolky i parametr maximální úrovně stoupání. Obvyklá hodnota je kolem 15°, s čímž byste si minimálně v každém českém městě měli bez problémů vystačit.

Funkce

Kromě toho, že vás elektrická jednokolka sveze, zvládne ještě spoustu dalšího, pojďme si tedy nastínit další možnosti.

  • Indikátory – Buďto zvukem nebo prostřednictvím světelných indikátorů vás jednokolka upozorní na překročení maximální rychlosti, vybití baterie nebo nevhodné elektrické napětí.
  • Váhový alarm – Kromě toho umí vozítko samo pohlídat také své zatížení. Při překročení maximální nosnosti se buďto opět ozve alarm, nebo se přístroj vůbec nerozjede. Sám se tak chrání před poškozením.
  • Asistent ovládání – Speciální systém nápomocný při zatáčení na jednokolce. Není zapotřebí tak výrazného náklonu a průběh zatáčky by měl být hladší. Existují také varianty s ochranou proti pádu, které dělají jednokolku o něco stabilnější.
  • Komunikace s mobilním telefonem – Součástí moderní jednokolky může být i speciální aplikace pro chytrý telefon. Ta vám bude zobrazovat průběh vaší jízdy a zaznamenávat řadu přínosných údajů – například aktuální rychlost. Většina modelů je kompatibilních s telefony Android a iOS.
  • Dálkové ovládání – Jednokolky lze prostřednictvím chytrého telefonu a aplikace ovládat na dálku. Využívána je k tomu technologie Bluetooth.
  • Bluetooth reproduktor – Možnost přehrát si za jízdy vlastní hudbu přenášenou z mobilního telefonu.

Doplňky

Kromě funkčních vychytávek, kterým jsme se věnovali v předchozí kapitole, se budeme zabývat také fyzickými doplňky, které odliší vzhled a provoz jednokolky.

  • Protiskluzové pedály – Praktická povrchová úprava pedálů, díky které vám při jízdě nesklouzne noha na zem.
  • Pomocná kolečka – Doplněk využitelný v okamžiku, kdy ještě dokonale nezvládáte jízdu na jednokolce svépomocí. Princip fungování je stejný jako u postranních koleček u jízdního kola.
  • Popruh – Ten je součástí většiny gyroskopických jednokolek. Umožňuje snazší přenášení jednokolky.
  • Voděodolné zpracování – Většina přístrojů má voděodolný vypínač, takže je lze využívat také za zhoršených venkovních podmínek. Voděodolné jednotky jsou označovány parametrem IP54.
  • Osvětlení – Díky světlu lze s jednokolkou jezdit i v šeru. Obvykle se nachází červené světýlko vzadu a bílé vepředu.

Ať už se budete na jednokolce vydávat kamkoliv a po jakýchkoli cestách, vždy myslete také na svoji bezpečnost. Doporučujeme minimálně vždy ze začátku nosit chrániče loktů a kolen a helmu – vhodnou variantou je helma na skateboard.

Jednokolka nebo hooverboard?

Po všech těch parametrech a vysvětleních… Co je tedy lepší? Klasický dvoukolečkový hooverboard, nebo moderní elektrická jednokolka? Srovnání těch nejdůležitějších vlastností jsme pro vás připravili v následující tabulce:

Elektrická jednokolka Hooverboard
+ Zabírá méně prostoru, lépe manévruje – Široký, na chodníku zabere hodně místa
+ Snadnější překonání nerovností – Problémy v členitém terénu
+ Vyšší rychlost – Pomalejší
+ Lepší odpružení – Horší odpružení
– Těžší + Nižší hmotnost
– Obtížnější, menší stabilita + Snazší na naučení, stabilnější
– Méně pohodlná jízda + Pohodlnější

Cena

Nákup elektrické jednokolky je spojen s relativně vysokou cenovou investicí. Hlavní myšlenkou této kapitoly by mělo být varování před příliš levnými a neznačkovými výrobky. Často se totiž stává, že jejich vnitřní procesor a gyroskop nefungují tak přesně a mohou se vypnout klidně uprostřed jízdy, po čemž následuje s největší pravděpodobností pád. Proto doporučujeme koukat spíš po kvalitních značkách, jako jsou Inmotion, Ninebot, AirWheel a SoloWheel. Cenové rozpětí vypadá takto:

Cena do 15 000 Kč

Při investici do 15 000 Kč narazíte jen na několik základních jednokolek. Ty se vyznačují především nižším výkonem motoru, menším kolem o velikosti 14“, a tím pádem i nižší hmotností kolem 10 kilogramů. Pro nenáročného zákazníka naprosto dostačující, avšak pozor na nekvalitní vnitřní procesor naznačený v úvodu kapitoly.

Cena od 15 000 Kč do 30 000 Kč

Mnohem větší výběr elektrických jednokolek najdete v této střední cenové kategorii. Motory mají výkon kolem 500 W, nosnost zařízení je až 120 kilogramů. Při ideálních podmínkách může být dojezd 25 kilometrů. Co se týče rychlosti, ta maximální se pohybuje kolem 30 km/h. Při horní hranici této kategorie najdete již mnohé pokročilé funkce.

Cena nad 30 000 Kč

Jestliže do jednokolky investujete více než 30 tisíc korun, můžete získat velice silné zařízení s výkonem 1000 W, dlouhým dojezdem, precizním zpracováním, krytím IP54 odolávajícím nepříznivému počasí a maximálním komfortem při jízdě. Ten je zajištěn prostřednictvím sedátka a držadla.

Začínáme s jízdou na jednokolce

Stejně jako u dalších typů vozítek, osvojení si jízdy na jednokolce je zejména otázkou tréninku, zkrátka je potřeba to zkoušet a zkoušet. Pro začátek se vám ale může hodit pár tipů, jak prvními krůčky projít bezpečně a v nejlepším případě i rychle.

Prostředí

Povrch na trénink by měl být rovný a pevný, ideální jsou pro tyto účely různé skateparky, hřiště s asfaltovou plochou, v horším případě parkoviště či příjezdová cesta. Šikovným pomocníkem s učením na jednokolce je zábradlí, kterého se při testujících jízdách můžete přidržovat.

Bezpečnost

Samozřejmostí by měly být vhodné bezpečnostní prvky, jaké znáte například z jízdy na skateboardu, tedy helma, chrániče loktů, kolen a dlaní. Zkrátka vše, co vás při pádu ochrání před zraněním a odřeninami. Není od věci zabezpečit i vaši jednokolku. Přece jen nejde u úplně levné zařízení a asi nikdo jej nechce mít hned odřené a pomlácené. Zkušenější jezdci tak často doporučují jednokolku oblepit například molitanem.

Naskakování

Příslušná bezpečnostní opatření už máme za sebou a přichází čas naskočit. V tuto chvíli rozhodně není od věci přidržovat se zmíněného zábradlí. Naskakování byste měli začít položením dominantní nohy (tedy té, kterou byste například instinktivně kopli do míče) na stupačku a opřením jednokolky o lýtko. Druhou nohou se následně musíte odrazit, naskočit na druhou stupačku a pomocí jemného náklonu dopředu jednokolku rozjet.

Eliška je absolventkou žurnalistiky a za studium načerpala řadu zkušeností se psaním novinářských i nežurnalistických textů. Její články jsou zaměřené především na velké domácí spotřebiče, tedy přístroje, se kterými se denně potkává každý z nás. Věnuje se také potřebám pro děti. Přehled v těchto tématech si udržuje už několik let, díky tomu ochotně radí čtenářům i svým blízkým.

Iveta Polášková
Redaktorka
Iveta je studentkou oboru management v kultuře na Masarykově univerzitě v Brně, kde čerpá zkušenosti s psaním recenzí na kulturní akce. Vlastně něco píše skoro pořád – básničky, cestovní deníky, i šuplíková veledíla. Mimo to je členkou ochotnického divadla, navštěvuje baletní lekce pro dospělé a po večerech se učí hrát na akordeon. S jejími texty se u nás na webu nejčastěji setkáte u zahradního vybavení a outdoorových potřeb.

Jak vám pomohl tento článek?
Budeme rádi za zpětnou vazbu.

Průměrné hodnocení 4.4 z 54 hlasů