Recenze knihy Carpe Jugulum

Recenze knihy Carpe Jugulum

Výsledek: Doporučujeme

Autor: Terry Pratchett

Žánr: Fantasy

Příběh

Hlavními postavami příběhu jsou tři čarodějky, Stařenka Oggová, Bábi Zlopočasná a současná královna Lancre Magráta. Tato trojice musí čelit rodině upírů z Überwaldu, kteří se rozhodli ovládnout říši. Nejsou to ledajací upíři, tito nedodržují pravidla a naučili se odolávat praktickým rozumem nástrahám, jako je česnek nebo svěcená voda. Čarodějky budou muset zase spojit síly a použít proti upírům poněkud netypickou zbraň, vlastní vůli.

Styl

Terry Prachett je známý svým velmi čtivým, humorným stylem. Vyhněte se mu jen v případě, že si nepotrpíte na slovní hříčky a často velmi svižné tempo. Těch je totiž kniha plná a osobitým stylem se nechává strhnout i český překladatel, proto se při čtení knihy těšte na nezvyklé množství poznámek pod čarou. V knize najdete také množství odkazů na klasická díla i moderní popkulturu. Čte se snadno a rychle, nabízelo by se, že je vhodná spíše pro mladší ročníky, ale sám autor psal tyto knihy do pokročilého věku a tak bychom ji doporučili jednoduše každému, kdo hledá literaturu pro pobavení, která má zároveň ducha.

Ačkoliv kniha (a všechny ostatní knihy série) obsahuje všechny prvky klasického fantasy, v žánru trochu vyniká právě kvůli humorné satirické lince. Najdeme zde tak nejen sociální kritiku, ale i filozofickou polemiku, podanou pochopitelným způsobem. Zkusit by ji proto mohli i čtenáři, kterým fantasy není blízké. Jako fantasy kniha se totiž nebere příliš vážně a klasické ztvárnění některých tvorů, jako například upírů, spíše paroduje. Pro milovníky klasického fantasy zase může znamenat příjemné osvěžení mezi hutnějšími knihami.

Produkt: Carpe Jugulum
Hodnocení: 5