Recenze knihy Noční hlídka

Recenze knihy Noční hlídka

Výsledek: Doporučujeme

Autor: Sergej Lukjaněnko

Žánr: Fantasy

Příběh

Trilogie Hlídka, do které tato kniha patří, je fantasy netypicky zasazené do prostředí Moskvy 90. let. Hlavním motivem knihy je boj mezi Dobrem a Zlem, silami Světla a Tmy. Světlo představují členové Noční hlídky a Tmu členové Denní hlídky. Obě hlídky hájí zájmy své skupiny a snaží se na svou stranu získat Jiné. To jsou bývalí obyčejní lidé, u kterých se projevily nadpřirozené schopnosti a pro každou se stran znamenají cennou sílu navíc.

Styl

Kniha se čte velmi dobře, jediný problém může být ruské prostředí, které ne každého láká. Oproti Carpe Jugulum zde prakticky chybí humor a satira, jde tedy o klasičtější vážné fantasy s hrdinskými činy a použitím jazyka bez skrytých významů. Vyžaduje o něco méně přemýšlení k pochopení myšlenky, na druhou stranu ani tady nechybí sociální kritika a morální polemika.

Právě filozofování nad morálkou a běžným životem je cennou stránkou této knihy. Kromě fantasy příběhu, který nadchne, zároveň čtenáře ponouká k přemýšlení, a to je vždy hodnota navíc. Můžete je přečíst pouze jako fantasy knihu a tyto náznaky nevnímat a přesto vás příběh bude bavit. Pokud si ovšem dá čtenář tu námahu a bude nad knihou více přemýšlet, rázem se pro něj stane mnohem užitečnější. Kromě tohoto je samozřejmě zajímavá i svojí netypičností. Fantasy odehrávající se v Moskvě mezi obyčejnými lidmi je poměrně neotřelý koncept a autor z něj vytěžil maximum. Atmosféra knihy je více ponurá, než například v dílech od Pratchetta. Doporučujeme ji čtenářům, kteří ocení originální prostředí a myšlenku souboje Dobra a Zla mezi námi. Zaryté odpůrce fantasy ovšem pravděpodobně tolik neoslní.

Produkt: Noční hlídka
Hodnocení: 5